Vastaahan aluksi näihin

The Vanha Kääkkä

Kyllä mieluusti tietäisin miten ne CV:n aukot pitää täyttää? Olen kolunnut monia ammatteja ja työpaikkoja värikkään elämäni aikana; yleensä niputan ne "sekatyömieshommat" CV:ssä kivasti yhteen kimppuun varsinkin jos eivät liity mitenkään siihen alaan jolle nyt olen hakeutumassa.

Ja miten vastaan kiusallisiin kysymyksiin haastatteluissa tyyliin: miksi lähdit siitä ja siitä työpaikasta?

Mitä teen ikävuosilleni kun minusta vahvasti näyttää siltä että nuoria tytteleitä suositaan vanhan kääkän tappioksi. Pitääkö mennä kasvojenkohotukseen, silikoninpumppaukseen ja rasvaimuun? Ja onko aiheellista hankkia väärennetyt paperit joissa katoaa iästä 20 vuotta? Saanko näillä konsteilla unelmatyöpaikan joka nyt juoksee minua karkuun kun olen jo vanha ja kömpelö?

Pystytkö ihan näin kirjallisesti näihin vastaamaan vai tuletko kädestä pitäen neuvomaan?

3

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työelämän_Guru

      Hei,

      Ansioluettelon aukoille on hyvä antaa lyhyt selitys, mitä kyseisenä jaksona on tapahtunut. Tämän selityksen voit kirjoittaa esim. ansioluettelon mukana lähettämääsi hakemukseen. Kun kerrot tilanteestasi esimerkiksi haastattelussa, voit samalla tuoda esiin, että poissaolo työelämästä on lisännyt motivaatiotasi päästä kiinni työelämään. Lisäksi kannattaa kertoa, jos on tuona aikana hankkinut jotakin koulutusta, tehnyt esimerkiksi vapaaehtoistyötä tai muuta hyödyllistä.

      Ja miten vastaan kiusallisiin kysymyksiin haastatteluissa tyyliin: miksi lähdit siitä ja siitä työpaikasta?

      Työsuhteiden päättymisen syyt kannattaa kertoa mahdollisimman rehellisesti. Kysymykseen kannatta kuitenkin vastata niin, että annat itsestäsi mahdollisimman hyvän kuvan etkä arvostele entistä työantajaasi. Jos olet lähtenyt aiemmasta työpaikastasi siksi, että et viihtynyt, voit kertoa, mitä uutta opit tehtävässä.

      • koulutus + kokemus

        minua askarruttaa myös sama, kun olen usein määräaikaisen työsuhteen päättymisen vuoksi joutunut työttömäksi. Siellä ei paina se, että on parissa paikassa ollut kahteen eri kertaan töissä jne. Minä en pääse vakihommiin, juuri siitä syystä, että olen pätkiä ottanut työkokemuksen kannalta ja sen takia, että eivät katso minun olevan laiska, mutta en sittenkään kelpaa, kun on liikaa työpaikkoja ollut, pätkistä lyhin on 2 kuukautta, pisin 6 kuukautta. Jos nyt työelämän_guru vastaisi eikä sellaiset jotka eivät asioista tiedäkään, niin kuin edelliseen kysely-yritykseeni.


      • Työelämän_Guru
        koulutus + kokemus kirjoitti:

        minua askarruttaa myös sama, kun olen usein määräaikaisen työsuhteen päättymisen vuoksi joutunut työttömäksi. Siellä ei paina se, että on parissa paikassa ollut kahteen eri kertaan töissä jne. Minä en pääse vakihommiin, juuri siitä syystä, että olen pätkiä ottanut työkokemuksen kannalta ja sen takia, että eivät katso minun olevan laiska, mutta en sittenkään kelpaa, kun on liikaa työpaikkoja ollut, pätkistä lyhin on 2 kuukautta, pisin 6 kuukautta. Jos nyt työelämän_guru vastaisi eikä sellaiset jotka eivät asioista tiedäkään, niin kuin edelliseen kysely-yritykseeni.

        Hei,

        Lähtökohta on tietenkin se, että lyhyetkin työrupeamat ovat parempia kuin ei mitään – ne osoittavat, että olet ollut valmis lähtemään myös lyhyisiin määräaikaisuuksiin ja kertovat siis myönteisesti halustasi työllistyä ja motivaatiostasi. Tätä asiaa on hyvä korostaa työhaastattelun yhteydessä, samoin kuin sitä, että olet päässyt samoihin paikkoihin uudestaan eli referenssit ovat kunnossa. Työnantajan tavallinen epäilys voi tietysti olla, että lyhyiden työsuhteiden syy on työntekijässä, mutta tässäkin on hyvä palauttaa rekrytoijan mieleen vallitseva markkinatilanne – yhä useamman hakijan työura koostuu useista lyhyistä määräaikaisuuksista, ja varsinkin tällä hetkellä suoraan vakituisen työn saaminen on erittäin haasteellista. Kilpailu on piinkovaa.

        Kaikki määräaikaisuudet yrityksissä eivät suinkaan johda pidempään työsuhteeseen – yritysten tarpeet ja tilanteet vaihtelevat nopeasti, ja siksi juuri yritykset tarvitsevat tilapäistä työvoimaa.

        Kun haet työtä ja valmistaudut työhaastatteluihin, mieti vielä, millä tavalla tuot määräaikaisuudet esille – voisiko asian kääntää toisin päin? Eli jotkut hakijat haluavat määräaikaisuuksien kautta nimenomaan oppia erilaisista tehtävistä ja organisaatioista ja toimialoista ja kartuttavat siis tällä tavalla omaa kokemustaan. Joustavuuden markkinointi voisi olla toinen näkökulma: otat mielelläsi vastaan myös lyhytkestoisen työn, mutta olet valmis sitoutumaan pitkäksi aikaa, jos jatkomahdollisuuksia ilmenee. Lyhyt määräaikaisuus on aina myös tilaisuus näyttää ja todentaa oma osaaminen, työkokemus, koulutus sekä motivaatio, asenne ja soveltuvuus työnantajan organisaatioon ja tehtäviin.

        Työmarkkinoilla on paljon sinun kanssasi samassa tilanteessa olevia hakijoita – tässäkin harjoituksen aiheeksi sinulle jää se, miten pystyt erottautumaan eduksesi muiden hakijoiden joukosta.

        Työelämän Guru


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1443
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      117
      1197
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1136
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      735
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe