Olen aina välillä törmännyt sanaa ghee eli kirkastettu voi. Se on voita, josta on poistettu maitohera ja ilmeisesti muutakin töhnää. Kestää kuumentamista paremmin kuin tavallinen voi ja säilyy paremmin huoneenlämmössäkin. Voi tehdä itsekin (aika työlään tuntuista) tai ostaa säilykepurkeissa.
Minkälaisia kokemuksia gheestä voin korvaajana teillä on? Oletteko tehneet gheetä itse vai ostaneet valmiina?
Ghee
kokemuksia?
1
516
Vastaukset
- ja on helppoa
Eikun varovasti sulattelee paketin voita miedolla lämmöllä ja antaa heran laskeutua pohjalle. Sitten varovasti kaataa purkkiin nestemäisen osan. Toinen vaihtoehto on sulattaa voi kirkkaaksi ja antaa heran laskeutua pohjalle. Sitten vaan antaa rasvan jämähtää (viileässä), kippaa sen kokonaisena kattilasta (vähän kuin keikauskakku) ja leikaa pohjan pois, missä hera on. Kirkastettu voi kestää huomattavasti kovempia lämpötiloja paistaessa, esim. pihvin paistaminen. Intiassa ja Pakistanissa sitä käytetään paljon ja hyvää on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692723
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 441216
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197