Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan, eli moottoriöljyistä on hävinnyt puolet (5-6l) ajossa suht lyhyessä ajassa, 1-2kk. Moottoritilanpohjalla ei näy mitään eli vaikuttaisi, että on "haihtuneet". Moottori on Volvon KAD43 ja tuntejakin vasta 500h. Olisko joku huohotin tukossa ja sitä kautta paine ajanut ne palotilaan ?
Moottoriöljyt kateissa
16
1179
Vastaukset
- boitus
todennäköisesti venttiilien kumit on kovettuneet. olet ajanut liian vähillä öljyillä ja kone on ravistanut enemmän kuin normaalisti. tämä ravistaminen on pilannut veneesi muovirungon. no tuskin sentään?
mutta asiaan, olet käyttänyt vääränlaista öljyä,siinä sen syy. jos koneesi on turbokone ei sinne voi laittaa mitä tahansa supermotoroil-öljyjä vaan laadukasta öljyä Miten olet mitannut häviävän öljymäärän?
- Öljytikusta katsomalla (vene vedessä, vai maissa)?
- Pitämällä kirjaa lisäämästäsi öljymäärästä päivittäistarkistusten yhteydessä (kai sinä tarkistat öljyt jokaisena uutena ajopäivänä ennen moottorin käynnistämistä!)?
- Mittaamalla öljynvaihdossa ulos imetty öljymäärä (ja miten olet sen imenyt)?
Näillä tiedoilla voisi jo muodostaa tarkemman kuvan tilanteesta.- siitä huomasin ite
öljynjäähdytin syöpynyt puhki ja öljy mennyt jäähdytysveden mukana pakoputkesta mereen(järveen). Kumisiivestä se paljastuu, jos se on öljyinen. Jos vene on vielä vesillä, kannattaa koneen käydessä katsoa peräpäähän, jääkö pakoputken ympärille öljykalvo
- volvomän
öljyä. Kuuluu koneen ominaisuuksiin. Noin 50h välein saa litran lisäillä ja se on ominaisuus... Mutta tuo määrä kuulostaa aika paljolta, jos et ole tälle kesälle ajanut noita kaikkia tunteja? Itse olen laittanut ihan "normaalia" 15w-40 mineraaliöljyä, kun tunteja tulee kesässä se 50. Turhaa on laittaa mitään "super hyper extra" öljyä, joka maksaa maltaita noilla tunneilla. Volvon käyttöohjekirjan määritykset täyttämiä öljyjä löytyy myös normaalin hintaisena. Kannattaa vilkaista mitä kirjassa lukee ja ostaa määritykset täyttävää öljyä. Jos ei muun takia, niin saapahan nukkua yönsä rauhassa.
- Cudaman
volvomän kirjoitti:
öljyä. Kuuluu koneen ominaisuuksiin. Noin 50h välein saa litran lisäillä ja se on ominaisuus... Mutta tuo määrä kuulostaa aika paljolta, jos et ole tälle kesälle ajanut noita kaikkia tunteja? Itse olen laittanut ihan "normaalia" 15w-40 mineraaliöljyä, kun tunteja tulee kesässä se 50. Turhaa on laittaa mitään "super hyper extra" öljyä, joka maksaa maltaita noilla tunneilla. Volvon käyttöohjekirjan määritykset täyttämiä öljyjä löytyy myös normaalin hintaisena. Kannattaa vilkaista mitä kirjassa lukee ja ostaa määritykset täyttävää öljyä. Jos ei muun takia, niin saapahan nukkua yönsä rauhassa.
Minulla 2 * KAD43, 100 tuntia per kausi kolmen kauden ajan enkä ole lisännyt pisaraakaan öljyä. Mittatikusta katsottuna toisessa koneessa pinta laskee kauden aikana hädintuskin, toisessa ehkä neljänneksen min-max välistä. Että yksilöitä ovat nuo koneetkin. Sinänsähän öljyn kuluminen kuuluu modernin(kin) dieselmoottorin ominaisuuksiin eikä ole vika.
- vesipumppu
Tuskin se öljy vastavirtaan juoksee! Eikös vesipumppu ole ensin ja se pumppaa raakaveden eteenpäin mm öljynjäähdyttimelle. Tuskin se silloin öljyinen voi olla?!
- toisissa ei
vesipumppu kirjoitti:
Tuskin se öljy vastavirtaan juoksee! Eikös vesipumppu ole ensin ja se pumppaa raakaveden eteenpäin mm öljynjäähdyttimelle. Tuskin se silloin öljyinen voi olla?!
on kahdensorttisia, toisissa on lauhduttimet imupuolella
toisissa ei kirjoitti:
on kahdensorttisia, toisissa on lauhduttimet imupuolella
Eikä nyt suoraan sanottuna yhdessäkään tehdasmarinoidussa moottorissa johon olen törmännyt elämäni aikana, ja niitä on kuitenkin satoja erimallisia...
Varmaan joku tee-se-itse marinoitu moottori voi olla noinkin toteutettu.
- VP KAD43
Tämä tuli esille imettäessä veneennoston yhteydessä öljyt pois, jäljellä olikin vain alle puolet.
Olin edellisen kerran katsonut tikusta öljyt elokuun puolessa välissä ja sen jälkeen on ajteetu n. 15-20 h.
Öljynä olen käyttänyt Mobilin 15W-40. Tätä ennen alkukesä aikana olin lisännyt öljyä n litran verran /30h.- ölkky3
kyllä ne öljyt varmaankin on siellä koneessa et vaan onnistunnut imemään kaikkea oletko imennyt aina samalla tavalla onko vene eri asennossa??
ölkky3 kirjoitti:
kyllä ne öljyt varmaankin on siellä koneessa et vaan onnistunnut imemään kaikkea oletko imennyt aina samalla tavalla onko vene eri asennossa??
Öljyt imetään öljyntyhjennysputken kautta, eikä mittatikun putkesta. Eikä sinne työnnetä imuletkua, vaan se kiristetään klemmarilla putken ympärille, mutta tämänhän kaikki jo tietävät...
- sen tietää
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Öljyt imetään öljyntyhjennysputken kautta, eikä mittatikun putkesta. Eikä sinne työnnetä imuletkua, vaan se kiristetään klemmarilla putken ympärille, mutta tämänhän kaikki jo tietävät...
että öljyt tyhjennetään tyhjennysputken kautta, paitsi volvon tehtaalla. Ohje kun sanoo "Ime öljy tyhjennyspumpulla mittapuikon reiän kautta". Mutta tapoja on monia... Itse olen imenyt aina öljyt mittapuikon teiän kautta sähköpumpulla. Ja sieltäkin sitä tulee 7-8 litraa täysi suodatin. Aina sinne vähän jää, mutta en ole sitä pitänyt näillä tunneilla mitenkään hälyyttävänä.
- AriT
sen tietää kirjoitti:
että öljyt tyhjennetään tyhjennysputken kautta, paitsi volvon tehtaalla. Ohje kun sanoo "Ime öljy tyhjennyspumpulla mittapuikon reiän kautta". Mutta tapoja on monia... Itse olen imenyt aina öljyt mittapuikon teiän kautta sähköpumpulla. Ja sieltäkin sitä tulee 7-8 litraa täysi suodatin. Aina sinne vähän jää, mutta en ole sitä pitänyt näillä tunneilla mitenkään hälyyttävänä.
Omasta KAD42:sta vm. -94 samoja kokemuksia: veneen ollessa vedessä öljyjä saa imettyä tyhjennysputken kautta alle 10 litraa, vaikka öljytilavuus mittatikun ylämerkkiin on muistaakseni 12 l. 8 litraa on aika tyypillinen määrä suodattimessa vajaa litra. Pienikin asennon muutos muuttaa imemällä saatavaa määrää pahimmillaan litratolkulla, tästäkin on kokemuksia.
Koneessa tunteja n. 1800 ja öljyä kuluu käytössä melko tarkkaan litra per 50 tuntia eli kesän aikana lisäilen 3-4 litraa, kun tunteja kertää n. 150. - q3rgtwrthy
Välittäjä_LKV kirjoitti:
öljyntyhjennysputki sijaitsee ja saako sitä kautta enemmän tavaraa pihalle?
q3rgtwrthy kirjoitti:
öljyntyhjennysputki sijaitsee ja saako sitä kautta enemmän tavaraa pihalle?
Välijäähdyttimen ja lohkon välissä, eli edestä katsottuna moottorin vasemmalla puolella ja aika lähellä takapäätä, päässä on muovitulppa (yleensä maalattu sekin). Ja saa imettyä tyhjemmäksi ainakin vedessä, ja maalla jos moottori on siinä asennossa kun kuuluu (pituussuunnassa ja ilman pahempaa kallistusta). Mittatikun kautta imettäessä ongelmana on yleensä imuputken joutuminen "mihin sattuu", eikä näin ollen voi tietää miten tyhjäksi moottori tulee. Hieman vanhaa öljyä jää aina, esim. öljynjäähdyttimeen ja -kanaviin, laakereihin sekä öljypohjaan.
- mjy
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Välijäähdyttimen ja lohkon välissä, eli edestä katsottuna moottorin vasemmalla puolella ja aika lähellä takapäätä, päässä on muovitulppa (yleensä maalattu sekin). Ja saa imettyä tyhjemmäksi ainakin vedessä, ja maalla jos moottori on siinä asennossa kun kuuluu (pituussuunnassa ja ilman pahempaa kallistusta). Mittatikun kautta imettäessä ongelmana on yleensä imuputken joutuminen "mihin sattuu", eikä näin ollen voi tietää miten tyhjäksi moottori tulee. Hieman vanhaa öljyä jää aina, esim. öljynjäähdyttimeen ja -kanaviin, laakereihin sekä öljypohjaan.
Merivaihteen jäähdytin on yleensä imupuolella, muut painepuolella.
Mutta oma kysymys
Kesän aikana huomasin oman moottorin ( ei volvo) jäähdytysveden mukana tulevan pieniä "läikkiä" jotka jäivät veden pinnalle selvinä rasvapisteinä. Tämän huomaa tyhjäkäynnillä käydessä eikä sillä ole merkitystä, onko kone kylmä tai lämmin.
Öljyä ei tarvinnut lisätä mutta kone vei 80 tunnin ajolla mittatikun merkkien puoliväliin eli n 2 litraa. Tuo ilmiö ei sinänsä ole uusi mutta vaikuttaisi hivenen lisääntyneen edelliskesästä.
Kysymys kuuluu, että mistä tuo öljy menee jäähdytysveteen ( jos se nyt on öljyä). Voiko se olla turbon stefa joka hivenen falskaa vai öljyn lämmönvaihtimet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5201608- 641176
- 61872
- 62871
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18847Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 76751
- 30707
- 63695
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49691