Toko-kokeesta

kysymys.

Voiko käydä niin, että paikallamakuussa urokseni viereen laitetaan juoksuinen narttu? Onko järjestys aina sama kuin ilm.järjestys vai meeneekö koirat aakkosten mukaan vai arvotaan vai miten?

13

396

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei voi,ellei joku ole tuonut kokeeseen vastoin sääntöä kiimaista narttua,mitä ei kehääntulossa ole huomattu.

• Alokasehkä

Entä tuo järjestys muuten, tietääkö kukaan...

• Totinentottis
        Alokasehkä kirjoitti:

Entä tuo järjestys muuten, tietääkö kukaan...

Meillä ainakin koirat on laitettu kisaamaan siinä järjestyksessä, missä ilmottautumiset on otettu vastaan.

• ja tulee omani
        Totinentottis kirjoitti:

Meillä ainakin koirat on laitettu kisaamaan siinä järjestyksessä, missä ilmottautumiset on otettu vastaan.

"iholle", odotetaanko tuomarilta käskyä mitä tehdä vai reagoinko itse, koska minähän tunnen koirani ja toimin sen mukaan. Mutta teenkö silloin väärin ja menetän pisteet, jos esim. sanon uudelleen "paikka tai maahan", jos näen että toinen häiritsee liikaa...????

• TK3
        ja tulee omani kirjoitti:

"iholle", odotetaanko tuomarilta käskyä mitä tehdä vai reagoinko itse, koska minähän tunnen koirani ja toimin sen mukaan. Mutta teenkö silloin väärin ja menetän pisteet, jos esim. sanon uudelleen "paikka tai maahan", jos näen että toinen häiritsee liikaa...????

Jos itse alat sieltä huutelemaan lisäkäskyjä "maahan" ja "paikka" jne niistä vähennetään pisteitä ihan niinkuin "normaalistikin" , eli toisesta käskystä (se millä alun perin jätät koiran on ensimmäinen) lähtee 2 pistettä ja kolmannesta liike menee nollille. Tuomari sanoo kilpailijan numeron (esim. "12 kytke koira", siis se joka on "karannut"). Jos koira lähtee, kun toinen tulee haistelemaan tms. niin liike menee nollille.

• tulee "iholle", niin
        TK3 kirjoitti:

Jos itse alat sieltä huutelemaan lisäkäskyjä "maahan" ja "paikka" jne niistä vähennetään pisteitä ihan niinkuin "normaalistikin" , eli toisesta käskystä (se millä alun perin jätät koiran on ensimmäinen) lähtee 2 pistettä ja kolmannesta liike menee nollille. Tuomari sanoo kilpailijan numeron (esim. "12 kytke koira", siis se joka on "karannut"). Jos koira lähtee, kun toinen tulee haistelemaan tms. niin liike menee nollille.

tuomari määrää hänet heti kytkettäväksi. Se on ihan oikein, eihän muita saa mennä häiritsemään. Kai tuomari siis määrää heti eikä odota, että kuluu esim. 20 sek?

• TK3
        tulee "iholle", niin kirjoitti:

tuomari määrää hänet heti kytkettäväksi. Se on ihan oikein, eihän muita saa mennä häiritsemään. Kai tuomari siis määrää heti eikä odota, että kuluu esim. 20 sek?

olen tällaisen tapauksen nähnyt, toisessa koira A nousi ja meni nuuhkimaan vieressä maannutta koiraa B. Tuomari odotti n. 15sek (omasta mielestäni liian kauan) siitä kun koira A oli mennyt koiran B luokse. Irrallaan koira A oli juoksennellut jo kauemmin. Ihmeen kaupalla koira B ei noussut vaan pysyi maassa/paikallaan.

Toisessa tapauksessa koira C meni haastamaan leikkiin koiraa D. Muutamassa sekunnissa koira D vastasi kutsuun ja nämä kaverukset lähtivät kirmailemaan ympäri kenttää. Molemmat saivat 0, riippumatta siitä että koira D olisi todennäköisesti pysynyt maassa ilman tätä häiriötä.

Yhdessä möllikisassa näin tapauksen, jossa rinnatusten makasivat koirat 1, 2, 3, 4 ja 5 (alokasluokan paikallaolo). Koira 2 nousi ylös, meni sörkkimään koiraa 3 ja siitä syntyi rähinä, johon, johon liittyi myös koira 1. Koira nro 4 luikki pakoon omistajansa luokse, ainoastaan koira 5 pysyi paikallaan. Koirat 1, 2, 3 ja 4 saivat kaikki nollan ko. liikkeestä, vaikka "syy" oli ainoastaan koirassa 2.

• Onko jossakin
        TK3 kirjoitti:

olen tällaisen tapauksen nähnyt, toisessa koira A nousi ja meni nuuhkimaan vieressä maannutta koiraa B. Tuomari odotti n. 15sek (omasta mielestäni liian kauan) siitä kun koira A oli mennyt koiran B luokse. Irrallaan koira A oli juoksennellut jo kauemmin. Ihmeen kaupalla koira B ei noussut vaan pysyi maassa/paikallaan.

Toisessa tapauksessa koira C meni haastamaan leikkiin koiraa D. Muutamassa sekunnissa koira D vastasi kutsuun ja nämä kaverukset lähtivät kirmailemaan ympäri kenttää. Molemmat saivat 0, riippumatta siitä että koira D olisi todennäköisesti pysynyt maassa ilman tätä häiriötä.

Yhdessä möllikisassa näin tapauksen, jossa rinnatusten makasivat koirat 1, 2, 3, 4 ja 5 (alokasluokan paikallaolo). Koira 2 nousi ylös, meni sörkkimään koiraa 3 ja siitä syntyi rähinä, johon, johon liittyi myös koira 1. Koira nro 4 luikki pakoon omistajansa luokse, ainoastaan koira 5 pysyi paikallaan. Koirat 1, 2, 3 ja 4 saivat kaikki nollan ko. liikkeestä, vaikka "syy" oli ainoastaan koirassa 2.

tekstiä tallaisesta, tuomarisäännöissä tai muualla, lukisin mielelläni? Minulla on toko-ohjesääntökirja, mutta siinä ei ole tallaisia ongelma-tilanteita esitelty. Ja eritoten kiinnostaa tuo tuomareiden käskyn-anto-aika, mihin se perustuu.

• TK3 kirjoitti:

Ei suinkaan aina mene,vaan tuomari ja mielestäni fiksu tuomari voi antaa ottaa uuden paikallaolon sille,jota on selkeästi häiritty,jos se on lähtenyt.
        Tuo on myös usein suhteutettu luokkin.Alemmissa luokissa häiriöt ei ole vielä vaadittavissa samaan kaikin tavoin,kuin ylemmissä luokissa.
        Minä en ole kuullut mistään ajasta,mitä tuomari pitää tai täytyisi pitää,ennenkuin kutsuu häiriönaiheuttajan omistajan hakemaan koiransa.
        Riippuu tuomarista.Mielestäni fiksu tuomari ei turhia odottele.

• väärältä...
        Onko jossakin kirjoitti:

tekstiä tallaisesta, tuomarisäännöissä tai muualla, lukisin mielelläni? Minulla on toko-ohjesääntökirja, mutta siinä ei ole tallaisia ongelma-tilanteita esitelty. Ja eritoten kiinnostaa tuo tuomareiden käskyn-anto-aika, mihin se perustuu.

Kyseessähän on tottelevaisuuskoe. Miksi koiralle pitäisi antaa korkeat pisteet tai uusi mahdollisuus jos se ulkoisen häiriön vuoksi (=toinen koira) ei tottele?

Siinähän se arkitottelevaisuuskin punnitaan. Eli onko koira käsissä tilanteessa kuin tilanteessa vai kuuroutuuko se heti kun ympäristössä on jotain mielenkiintoisempaa.

Sen sijaan on kyllä idioottimaista osallistua virallisen kokeeseen ennen kuin on jokseenkin varma, että oma koira ei aiheuta häiriötä muille. Siihen asti kannattaa pysyä möllitokon puolella.

• Olisi kiva tuntea
        molossi kirjoitti:

Ei suinkaan aina mene,vaan tuomari ja mielestäni fiksu tuomari voi antaa ottaa uuden paikallaolon sille,jota on selkeästi häiritty,jos se on lähtenyt.
        Tuo on myös usein suhteutettu luokkin.Alemmissa luokissa häiriöt ei ole vielä vaadittavissa samaan kaikin tavoin,kuin ylemmissä luokissa.
        Minä en ole kuullut mistään ajasta,mitä tuomari pitää tai täytyisi pitää,ennenkuin kutsuu häiriönaiheuttajan omistajan hakemaan koiransa.
        Riippuu tuomarista.Mielestäni fiksu tuomari ei turhia odottele.

tuomarin "mietteet" etukäteen. Toiset ovat tunnetusti tiukempia kuin toiset. Enkä nyt tarkoita, että toiset päästäisivät keskeneräisen liian helposti läpi.

• kohtuutonta-mikä

Ymmärtänette varmaan ihmiset että tyhjentävää sääntökirjaa on hyvin vaikea kirjoittaa. "jos koira menee nuuskimaan toista koiraa odotetaan 10 sekunttia, jos taas koira alkaa astumaan toista koiraa, kytketään koirat välittömästi, jos taas...."
      Eli tuomari kertoo miten toimitaan jos koirat karkailevat.

Minusta tärkeintä on se että opettaa sille omalle koiralle varman paikallaolon ties minkä häiriön alaisena. Myös hyvältä tuoksuvan tytsän vieressä. Juoksuisia koiria ei kisoishin saa tuoda mutta jotkut nyt vaan haisevat niin hyvälle. Koira ei saa pongahtaa ylös sieltä jos viereinen koira lähteekin täyttä laukkaa omistajansa luokse, tai kaksi koiraa painaa ohi leikkien, viereinen koira haukkuu koko 2 min, mitä vaan.

Eli liikettä tuskin uusitaan sen vuoksi että joku koira juoksee omistajansa luokse ja vetää siitä kaksi viereistä koiraa mukaansa. Se ei ole mielestäni kohtuuton häiriö. Kohtuuttomana häiriönä pidän sitä että toinen koira tulee astumaan mutta valitettavasti sekään ei ole kaikkien tuomareiden mielestä kohtuuton häiriö jos koira sitten nouseekin. (tosin olen nähnyt koirien pysyvän tappina paikallaan myös tälläisessä tilanteessa joten ehkä se ei ole tosiaan ole kohtuutonta;)

• olla. Ainakin toisen

koiran astuminen on törkeää, en voi ymmärtää tuomaria, joka sellaiseen ei puutu. Päätyy ehdottomasti minun mustalle listalleni. Joku raja pitää olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      74
      1710
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1678
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      167
      1410
    4. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      310
      1358
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1270
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      108
      1239
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      61
      1096
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1089
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      96
      1029
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      57
      980
    Aihe