2 kg sammutin autoon?

FireAlert?

Kannattaako hankkia autoon pientä 2 kg jauhesammutinta? Onko sillä suomen oloissa tarvetta, löytyykö tietoa/kokemusta autopalojen yleisyydestä? Autoni on 11 vuotta vanha keskiverto dieselpeli.

5

6274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

kannattaa,vaikka eihän tolla 2kg sammuttimella paljotta sammuteta,elikkä osta heti iso

• kpg1

Käsitykseni mukaan jauhesammuttimen käyttö sotkee auton sellaiseen kuntoon, ettei vanhemman auton puhdistaminen ole taloudellisesti järkevää. Eli käytä APP sammutusjärjestelmää ( antaa paskan palaa).
      Tietysti on sammutettava, mikäli palo uhkaa levitä tai aiheuttaa lisä vahinkoja (savu peittää tien tms)

• 10+4

oli asiantuntijalausunto taas. Siinä olet oikeassa jotta sotku on järkyttävä. Mutta sammuttimella voit pelastaa ihmishengen.

Aloittajalle, 2kg on parempi kuin ei mitään. Jos tila riittää, hanki 6kg. Ja kiinnitä se kunnolla. Käytön opettelua suosittelen myös, se ei tuo 6kg montaa sekuntia kestä. 2kg vielä vähemmän.

• FireAlert
        10+4 kirjoitti:

oli asiantuntijalausunto taas. Siinä olet oikeassa jotta sotku on järkyttävä. Mutta sammuttimella voit pelastaa ihmishengen.

Aloittajalle, 2kg on parempi kuin ei mitään. Jos tila riittää, hanki 6kg. Ja kiinnitä se kunnolla. Käytön opettelua suosittelen myös, se ei tuo 6kg montaa sekuntia kestä. 2kg vielä vähemmän.

myös 6 kg sammutinta. Osaan käyttää sitä, olen ollut alkusammutuskoulutuksissa työn puolesta. Vuosia sitten olen kotipihassa sammuttanut pienessä ulkorakennuksessa alkaneen tulipalon, alkusammutus onnistui helposti 6 kg jauhesammuttimella. Pulverimaista jauhetta olikin ympäriinsä siivottavana, mutta melko pienillä vahingoilla selvisi kun jauheet oli lakaistu pois. Jos jollain olisi kokemusta 2 kg sammuttimesta autopalossa, kuulisin mielelläni miten tehokkasti sillä saa sammutettua, virheisiin ei noin pienellä sammuttimella ole varaa.

Autoon tuon 6 kg asentaminen olisi hankalaa, kun se vie tilaa niin, ettei sitä pysty oikein järkevästi henkilöautossa kiinnittämään minnekään. 2 kg sammuttimen arvelisin menevän takapenkin alle säilytystilaan. Toisaalta pitää sammutinliikkeessä sovitella, jos sieltä löytyisi sopivan kokoinen iso sammutin.

• 10+4
        FireAlert kirjoitti:

myös 6 kg sammutinta. Osaan käyttää sitä, olen ollut alkusammutuskoulutuksissa työn puolesta. Vuosia sitten olen kotipihassa sammuttanut pienessä ulkorakennuksessa alkaneen tulipalon, alkusammutus onnistui helposti 6 kg jauhesammuttimella. Pulverimaista jauhetta olikin ympäriinsä siivottavana, mutta melko pienillä vahingoilla selvisi kun jauheet oli lakaistu pois. Jos jollain olisi kokemusta 2 kg sammuttimesta autopalossa, kuulisin mielelläni miten tehokkasti sillä saa sammutettua, virheisiin ei noin pienellä sammuttimella ole varaa.

Autoon tuon 6 kg asentaminen olisi hankalaa, kun se vie tilaa niin, ettei sitä pysty oikein järkevästi henkilöautossa kiinnittämään minnekään. 2 kg sammuttimen arvelisin menevän takapenkin alle säilytystilaan. Toisaalta pitää sammutinliikkeessä sovitella, jos sieltä löytyisi sopivan kokoinen iso sammutin.

2kg sammuttimella tuskin autopaloa sammuttaa kokonaan, ellei satu olemaan olosuhteet kohdallaan. Lisäaikaa sillä saa ehkä juuri ne ratkaisevat sekunnit joille saattaa olla käyttöä esim raatojen pelastamisessa. Palavaan moottoritilaan, jossa pelti on kiinni, paukut sitten loppuvat.
        Koulutusolosuhteissa 4m2 allas sammuu hyvin pienelläkin sammuttimella, mutta kiiretilanne tien päällä ja sen tuoma pieni hätäily eivät toimintatehoa ainakaan paranna.

Kuten tuossa ylempänä sanoin, 2kg on parempi kuin ei mitään. Eikä sitten mitään Lidlin tai K-raudan halpapulloja, vaan paikkakunnan sammutinhuollosta oikea merkkilaite. Palolaitos tarvittaessa antaa vinkkiä ja ohjeita myös. Mielellään jopa, jos joku kerran tällaisen värkin hankintaa harkitsee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe