usean hampaan poisto

vaiheessa

Minulta poistetaan noin kymmenen hammasta vielä.
Kahden hampaan poiston jälkeen leuka on turvoksissa
ja arka.
Tuleekohan "pitkä ja kipeä ajanjakso", kun hampaita
otetaan kaksi kerrallaan kuukausien ajalla?
Onko tervettä päivää sinä aikana?
Kuinkahan nopeasti on yläproteesit suussa?
Entä muiden kokemuksia asiasta?

13

17210

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MPee

      Onpas sinulle valittu vaivalloinen taktiikka saada uudet hampaat suuhun.. Tuolla systeemillä sinulla on todellakin odotettavissa pitkä ja kipeä ajanjakso. Kivuttomien päivien määrä riippuu täysin siitä, millaisin aikavälein poistot tehdään. Jos kovin tiheästi, suu saattaa olla koko ajan kipeä.

      Onko sinulla jokin tietty syy miksi asia tehdään noin pitkän ajan kuluessa? On nimittäin tavallista, että jos loput hampaat ovat huonossa kunnossa ja poistettavat hampaat ovat jo kaikki tiedossa, proteesi valmistetaan immediaattina. Tämä tarkoittaa sitä, että proteesi valmistetaan hammaslaboratoriossa täysin valmiiksi ja hammaslääkäri laittaa sen suuhusi sillä samalla kerralla, kun hän poistaa kerralla kaikki poistoa kaipaavat hampaat. Tällöin saat proteesin nopeammin suuhun ja selviät "yhdellä kivulla".

      • vaiheessa

        Ehkä "poistosuunnitelma" ei sitten vielä ole lopullisesti valmis.
        Sain käsityksen että kaksi hammasta jää tueksi ylhäälle proteesia varten.
        Sain viime kerralla (ensimmäinen poistokerta) uusia aikoja kolme kappaletta toukokuun alkuun saakka.
        Pitää sitten kysellä lääkäriltä ensi ensi viikolla käydessäni vastaanotolla!
        Ei ole mitenkään puhelias tämä lääkäri; Joutuu olemaan itse aktiivinen, jotta pysyisi mukana missä mennään!


      • Daria
        vaiheessa kirjoitti:

        Ehkä "poistosuunnitelma" ei sitten vielä ole lopullisesti valmis.
        Sain käsityksen että kaksi hammasta jää tueksi ylhäälle proteesia varten.
        Sain viime kerralla (ensimmäinen poistokerta) uusia aikoja kolme kappaletta toukokuun alkuun saakka.
        Pitää sitten kysellä lääkäriltä ensi ensi viikolla käydessäni vastaanotolla!
        Ei ole mitenkään puhelias tämä lääkäri; Joutuu olemaan itse aktiivinen, jotta pysyisi mukana missä mennään!

        En minä silti,vaan mieheni sai"tuomion"hammaslekurilta,että vaikka hampaat on hyvässä kunnossa,ei reikiä,mutta luusto on niin huono,että KAIKKI hampaat otettava pois,ja uudet leegot tilalle. 4hammasta on nyt poistettu,mutta koko asia on nyt vähän vaiheessa,koska tuntuu niin kamalalta,että niin ehjät ja kauniit hampaat on poistettava!!!


      • vaiheessa
        Daria kirjoitti:

        En minä silti,vaan mieheni sai"tuomion"hammaslekurilta,että vaikka hampaat on hyvässä kunnossa,ei reikiä,mutta luusto on niin huono,että KAIKKI hampaat otettava pois,ja uudet leegot tilalle. 4hammasta on nyt poistettu,mutta koko asia on nyt vähän vaiheessa,koska tuntuu niin kamalalta,että niin ehjät ja kauniit hampaat on poistettava!!!

        Minulla on kylläkin hampaisiin laitettava vahintään kruunut.Juurista en ole varma.
        Et siinä mielessä on eri juttu.
        Kannattaisiko miehesi kysyä "toista mielipidettä"?


      • Daria
        vaiheessa kirjoitti:

        Minulla on kylläkin hampaisiin laitettava vahintään kruunut.Juurista en ole varma.
        Et siinä mielessä on eri juttu.
        Kannattaisiko miehesi kysyä "toista mielipidettä"?

        Luulen myös,että pitäis kysellä muualtakin vielä. Tuntuu silti aika ihmeeliseltä,että hammaslekuri sanoo,että kaikki hampaat pois otettava,meinaan sitä että olisiko toinen hammaslääkäri sit erimieltä? Jos toteuttaisi tämän hammasl. neuvon,ja sitte selviäisi ettei niin olisi tarvinnut tehdäkkään,niin niitä hampaita ei enää takaisin saisi.


      • vaiheessa
        Daria kirjoitti:

        Luulen myös,että pitäis kysellä muualtakin vielä. Tuntuu silti aika ihmeeliseltä,että hammaslekuri sanoo,että kaikki hampaat pois otettava,meinaan sitä että olisiko toinen hammaslääkäri sit erimieltä? Jos toteuttaisi tämän hammasl. neuvon,ja sitte selviäisi ettei niin olisi tarvinnut tehdäkkään,niin niitä hampaita ei enää takaisin saisi.

        Niin ei ainakaan jäisi jälkeenpäin vaivaamaan mieltä, että miten olisi ollut.
        Ja pääsisi sitten hoidossa eteenpäin!


    • Minokki

      Heips ! Hyvinkin ajankohtainen asia minulle. Maanantaina kävin hammaslääkärillä ja kaikki ylähampaat otettiin pois samalla kertaa ja proteesit pistettiin suoraan suuhun. Yhteensä kävin hammaslääkärillä kolme kertaa ; alkukatsaus, itse toimenpide ja lopputarkastus. Suu on kyllä vielä hyvinkin arka, turvoksissa ja poskessa mustelma. Ikenet alkaa pikkuhiljaa parantua, mutta syöminen tuottaa tuskaa. Paljon helpompi kun otetaan kaikki samalla kertaa, onhan se kipeä, mutta piankos tuo helpottaa. Jaksamista vaan sinulle ja ehdotapas hammaslääkärillesi että kiskaisee kaikki yhdellä kertaa, säästyy vaivaa, aikaa ja kipua... Hyvää kevättä !!!!

      • ei se ole kauheata

        mulla poistettiin kaikki hampaat siisKAIKKI hampaat kerralla.tosin nukutuksessa kotiin seuraavana päivänä ja liemi ja sose ruokaa vaan siihen asti kun saa legot
        särkyä yleisesti liioitellaan leikkauksen jälkeen pää oli puutunut ja särkylääkkeet tehoavat hyvin joten älkää pelätkö suotta se on nopeasti ohi siiss särky
        ruokailu tottumusten muutos on suurin ongelma
        mutta kyllä se on vaivan arvoista ja viikon antibiootti pitää pöpöt loitolla
        että siittä vaan


    • hammaslääkäri pelkoinen

      hei!!!

      olen nyt itse ollut 2 kertaa hampaitten postossa.tänään minulta otettiin kerrallaan 4 hammasta.enään yksi käynti missä otetaan loput hampaat ylhäältä pois.(nukutukseen oisin päässyt vasta huhtukuussa.)minulle sanottiin,että minulla on jouluna kaunis hymy.....joten protesin saaminen kyllä kestää jonkun aikaan...ainakin minusta tuntuu siltä....tsemppiä sinulle!!kivutonta tää ei oo ollut,mutta kyllä se kannattaa...

    • Anonyymi

      Ai että proteesi suoraan auki olevien hampaanpoistohaavojen päälle ? Miten en nyt oikein usko tuota.

      • Anonyymi

        Nykypäivänä ihan normaalia, ei tarvitse olla hampaattomana lainkaan. Minullakin otettiin viimeiset 5 ja puoli hammasta pois kerralla ja laitettiin samantien ennakkoon valmistettu yläproteesi suuhun.
        Kyllähän siinä muutaman tunnin ikenet vuosivat verta ja muutama tikki laitettiin pahimpaan paikkaan (poistettiin muutama päivä myöhemmin). Joitakin päiviä ei pystynyt puremaan oikeastaan mitään. Mutta siitä ne ikenet sitten alkoi paranemaan ja proteesia korjailtiin kun tuli jotain kipeitä kohtia ikeniin. 8 kuukautta myöhemmin proteesi pohjattiin kokonaan uudelleen ja sen jälkeen on ollut hyvät ja istuvat.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä se juuri noin tehdään kuin videossa. Tosin usein tarvitaan vähän ompeleita, jotta usean poistokohdan ienretaleet pysyvät kasassa siistimmin. Proteesi ei tuossa kyllä ihan täydellisen hyvältä näytä, mutta niin se on aina immediaatin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2200
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1721
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      156
      1579
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe