Käsijarru ja jarru samaan aikaan

Decreasing

Pysähtyykö auto nopeammin jos painaa samaan aikaan jarrut pohjaan ja vetäisee käsijarrun ylös?

27

5454

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin

      Jos käyttöjarrut on kunnossa ja ne toimii kuten suunniteltu, ei

    • eikäsijarrulla

      Siinä tapauksessa voi pysähtyä nopeammin, jos sattuu vaikka vastaantulijan kaistalla tulemaan juuri rekka. Koska käsijarruhan ei ole vauhdin pysäyttämistä varten ja ainakin sinun taidoillasi autosi lähtee "lapasesta."

    • lisäjarrua

      Ajattelitko että käsijarru on niinkuin jossain Stigassa,
      pohjasta tulee ylimääräinen levy joka jarruttaa mäessä?

      Vai pitäiskö miettiä että jos autoissa olisi vakiona jarruvarjo tosi pahaan paikkaan?

      Ziisus näitä kysymyksiä!!

    • aipina

      nopeemmin. ei ehkä kannata kovassa vaudissa repiä kässijarruu mut viimisenä keinona käy normi jarrun kanssa.

    • yhtään nopeammin

      jo pelkällä jarrupolkimella saa helposti auton pyörät lukkoon jos abs:aa ei ole. Pysähtyminen on kiinni sen jälkeen vain renkaan ja tien välisestä kitkasta.
      Nythän abs pyrkii estämään pyörin lukkiintumisen eli itse asiassa katkoo jarrupolkimen vaikutusta. Mitään hyötyä ei käsijarrusta ole jos jalkajarru on kunnossa.

      • aipina

        liukkaalla ni huomaat eron. jarruttaessa teho on enemmän etupyörillä.


      • aipina kirjoitti:

        liukkaalla ni huomaat eron. jarruttaessa teho on enemmän etupyörillä.

        Jos käsijarrulla saa takajarrut lukkoon, etujarruille tulee hyvässä jarrutuksessa enemmän tehoa.

        Mitään hyötyä tästä ei sinänsä taida olla, mutta saapahan auton pyörimään.


      • aipina
        The_Rat kirjoitti:

        Jos käsijarrulla saa takajarrut lukkoon, etujarruille tulee hyvässä jarrutuksessa enemmän tehoa.

        Mitään hyötyä tästä ei sinänsä taida olla, mutta saapahan auton pyörimään.

        se on 2 eri asiaa jarruttaako enemmän etu pyörät vai kaikki pyörät. mut miten maalais järjellä tuun siihen tulokseen että nopeemmin pysähtyy ku on 4 pyörää jarruttamassa.


      • gfffffff
        aipina kirjoitti:

        se on 2 eri asiaa jarruttaako enemmän etu pyörät vai kaikki pyörät. mut miten maalais järjellä tuun siihen tulokseen että nopeemmin pysähtyy ku on 4 pyörää jarruttamassa.

        eli seisontajarru paremminkin


      • kolkytjarisat
        The_Rat kirjoitti:

        Jos käsijarrulla saa takajarrut lukkoon, etujarruille tulee hyvässä jarrutuksessa enemmän tehoa.

        Mitään hyötyä tästä ei sinänsä taida olla, mutta saapahan auton pyörimään.

        lähtö on näyttävämpi :)
        Ja samalla onnettomuustutkijoilla on enempi hommaa mietiskellessään ympyräkuvioita ennen törmäystä.


      • aipina kirjoitti:

        se on 2 eri asiaa jarruttaako enemmän etu pyörät vai kaikki pyörät. mut miten maalais järjellä tuun siihen tulokseen että nopeemmin pysähtyy ku on 4 pyörää jarruttamassa.

        ABS on joissain tilanteissa huonompi kuin lukkojarrutus. Siitä en tiedä, onko takapyörien lukitsemisesta mitään hyötyä, niillä kun ei paljoa painoa ole päällä = niiden jarrutusteho tuossa kohtaa on aika minimaalinen.

        Ehkä onnistuu paremmin, jos tarvitsee peruuttaessa jarruttaa.


      • kolkytjarisat
        The_Rat kirjoitti:

        ABS on joissain tilanteissa huonompi kuin lukkojarrutus. Siitä en tiedä, onko takapyörien lukitsemisesta mitään hyötyä, niillä kun ei paljoa painoa ole päällä = niiden jarrutusteho tuossa kohtaa on aika minimaalinen.

        Ehkä onnistuu paremmin, jos tarvitsee peruuttaessa jarruttaa.

        Hitaasti pyörivä pyörä jarruttaa tehokkaammin kuin pysähtynyt pyörä. Isoja eroja näissä ei ole, mutta juju piilee siinä että ABS:n tarkoitus on säilyttää ohjattavuus jarrutuksen aikana sekä pitää auto hallinnassa, ts. estää pyörähtäminen joka lähes väistämättä on edessä jos takapyörät lukkiutuvat.

        Tilanne, jossa ABS:sta saattaa olla haittaa maksimaalista pysäytystehoa haettaessa on pehmeä alusta, esim soratie tai pehmeä lumi. Lukkiutuva pyörä kaivautuu tien sisään, kun taas hitaasti pyörivä pyörä jää rullaamaan irtosoran päälle. Anyway, harjoiteltu abs-jarrutus on parempi kuin vastaava ilman abs:ia. Harjoiteltu siksi, että vieläkin tuppaa varsinkin ei-ihan-just-kortin-saaneilla olemaan takaraivossa se jarrutus-jarruylös-väistö-jarrutus. ABS:n kanssa poljin pidetään pohjassa koko ajan.


      • ei ei ei
        The_Rat kirjoitti:

        ABS on joissain tilanteissa huonompi kuin lukkojarrutus. Siitä en tiedä, onko takapyörien lukitsemisesta mitään hyötyä, niillä kun ei paljoa painoa ole päällä = niiden jarrutusteho tuossa kohtaa on aika minimaalinen.

        Ehkä onnistuu paremmin, jos tarvitsee peruuttaessa jarruttaa.

        Hidastaahan se enemmän.
        käppäri ottaa taakse/vetää lukkoon (yleensä jos kunnossa),
        kun auto menee poikittain, on ilmanvastus suurempi:)
        Tosin jos auton meinaa kaistalla pitää, en koskisi käppäriin.


      • yks vaan
        The_Rat kirjoitti:

        ABS on joissain tilanteissa huonompi kuin lukkojarrutus. Siitä en tiedä, onko takapyörien lukitsemisesta mitään hyötyä, niillä kun ei paljoa painoa ole päällä = niiden jarrutusteho tuossa kohtaa on aika minimaalinen.

        Ehkä onnistuu paremmin, jos tarvitsee peruuttaessa jarruttaa.

        ABS on huono tosi liukkaalla ns. pääkallokelillä, v. 2005 ajoin Kirstinkatua alas Helsinginkadulle aamulla n. klo 6 JYRKKÄ alamäki ajoin(helsingin katujen jyrkimpiä) ja aivan peilijäässä nopeus oli tosi hiljainen koska ajoin varovasti. Kun jarrutin ei abs jarrut jarruttaneet ollenkaan, aina kun joku pyörä jarrutti vapautti abs sen jarrupainetta, vaikka painoin poljinta melkein lattiasta läpi, viimehetkessä kun helsingin kadun liikenne lähestyi eikä jarrut auttanut yhtään kiskaisin käsijarrun auto pysähtyi välittömästi, muuten olisi kolari tullu tarnsportterin kanssa nyt jäi 20cm tilaa. Tällaiseen tilanteeseen en aiemmin joutunut kun edellisissä autoissani ei ollut ABSeja, Abs:sät kaksinkertaistaa jarrutusmatkan pääkallokelillä, tämänon jopa TM testannut.


    • frangrabba

      ei auta

    • kauhukahva

      Kyllä auttaa! Kokeiltu moneen kertaan.

    • .................

      Täällä ei ole porukalle näköjään liukkaankelin radalla autokoulussa opetettu ja näytetty, että sitä jarrupoljinta painamalla saa takapyörätkin lukkoon kun tarpeeksi liukasta on. Normaalitilanteessa (asfaltilla, soralla, lumella) jarrupoljin ei lukitse takapyöriä, mutta jarruttaa kyllä. Tässä vaiheessa kun lukitsee takapyörät käsijarrulla, niin jarrutusmatka pitenee takuuvarmasti. Käsijarruun ei tarvitse koskea.

      • aipina

        tällänen tilanne. tuut talvella valoihin ja auto vaan liukuu jarruttaessa m s alla. ni eikö muka vikana pysytys keinona käy käsijarru normi jarrujen kanssa. ne ääripää pysäytykset voi unohtaa sehän on päivän selvä että menee metsähallituksen puolele. entäs

        Normaalitilanteessa (asfaltilla, soralla, lumella) jarrupoljin ei lukitse takapyöriä, mutta jarruttaa kyllä
        eikä varmaan lisää jarru matkaa.


      • käyttöjarru
        aipina kirjoitti:

        tällänen tilanne. tuut talvella valoihin ja auto vaan liukuu jarruttaessa m s alla. ni eikö muka vikana pysytys keinona käy käsijarru normi jarrujen kanssa. ne ääripää pysäytykset voi unohtaa sehän on päivän selvä että menee metsähallituksen puolele. entäs

        Normaalitilanteessa (asfaltilla, soralla, lumella) jarrupoljin ei lukitse takapyöriä, mutta jarruttaa kyllä
        eikä varmaan lisää jarru matkaa.

        Polje vaan se jarrupoljin lattiaan, kyllä ne takapyörätkin sillä lukkoon saa, joten käsijarrun käytöstä ei ole mitään hyötyä. Liukkaalla etujarrut lukkiutuvat niin herkästi, että takajarrut eivät vielä siinä vaiheessa jarruta kovinkaan paljoa. Kun etujarrujen lukkiutumisesta huolimatta poljet poljinta edelleen syvemmälle, alkavat takajarrut jarruttaa koko ajan voimakkaammin ja lopulta kaikki neljä pyörää on lukossa. Kun kaikki renkaat ovat lukossa, ei käsijarrun nykiminen enää pysty mitenkään jarrutusta tehostamaan.

        Ja kyllä se jarrupoljin muuten lukitsee kaikki renkaat missä olosuhteissa tahansa, kunhan vaan poljinta painaa riittävän voimakkaasti.


      • aipina
        käyttöjarru kirjoitti:

        Polje vaan se jarrupoljin lattiaan, kyllä ne takapyörätkin sillä lukkoon saa, joten käsijarrun käytöstä ei ole mitään hyötyä. Liukkaalla etujarrut lukkiutuvat niin herkästi, että takajarrut eivät vielä siinä vaiheessa jarruta kovinkaan paljoa. Kun etujarrujen lukkiutumisesta huolimatta poljet poljinta edelleen syvemmälle, alkavat takajarrut jarruttaa koko ajan voimakkaammin ja lopulta kaikki neljä pyörää on lukossa. Kun kaikki renkaat ovat lukossa, ei käsijarrun nykiminen enää pysty mitenkään jarrutusta tehostamaan.

        Ja kyllä se jarrupoljin muuten lukitsee kaikki renkaat missä olosuhteissa tahansa, kunhan vaan poljinta painaa riittävän voimakkaasti.

        on sit vissiin iha ihme auto ollut alla ( 4x4 vm 90 )kun käsijärru autto viimetipassa pysäyttämään ja ilman flappi taulua.


      • vaan...
        aipina kirjoitti:

        on sit vissiin iha ihme auto ollut alla ( 4x4 vm 90 )kun käsijärru autto viimetipassa pysäyttämään ja ilman flappi taulua.

        ...lopetit jarrun painamisen siihen, kun etujarrut lukkiutuivat. Poljin pitää tosiaan runtata voimalla pohjaan asti.


      • käkkärikäännös
        aipina kirjoitti:

        tällänen tilanne. tuut talvella valoihin ja auto vaan liukuu jarruttaessa m s alla. ni eikö muka vikana pysytys keinona käy käsijarru normi jarrujen kanssa. ne ääripää pysäytykset voi unohtaa sehän on päivän selvä että menee metsähallituksen puolele. entäs

        Normaalitilanteessa (asfaltilla, soralla, lumella) jarrupoljin ei lukitse takapyöriä, mutta jarruttaa kyllä
        eikä varmaan lisää jarru matkaa.

        Jos keli on kökkö ja autos ei pysähdy, ajoit liian kovaa. Tilanne nopeus liukkaalla on tärkeämpää, kuin se, että ajetaan julmia ylinopeuksia kuivalla kelillä. Liukkaan kelin harjoituksia voi käydä tekemässsä autokoulunkin jälkeen, ei maksa paljoa ja saa leikkiä sen autonsa kanssa balettia turvallisissa olosuhteissa.


      • aipina
        käkkärikäännös kirjoitti:

        Jos keli on kökkö ja autos ei pysähdy, ajoit liian kovaa. Tilanne nopeus liukkaalla on tärkeämpää, kuin se, että ajetaan julmia ylinopeuksia kuivalla kelillä. Liukkaan kelin harjoituksia voi käydä tekemässsä autokoulunkin jälkeen, ei maksa paljoa ja saa leikkiä sen autonsa kanssa balettia turvallisissa olosuhteissa.

        tulee työ ajoo yli 30 tuhatta. kai mun pitää vielä autokouluunkin mennä ajaa.


      • 20
        aipina kirjoitti:

        tulee työ ajoo yli 30 tuhatta. kai mun pitää vielä autokouluunkin mennä ajaa.

        No jos mielestäsi tarvitset lisää opetusta niin mene autokouluun, enne kuin tapat jonkun tai itsesi. Ei tekemällä kaikkea opi.


      • aipina
        20 kirjoitti:

        No jos mielestäsi tarvitset lisää opetusta niin mene autokouluun, enne kuin tapat jonkun tai itsesi. Ei tekemällä kaikkea opi.

        ihan tosissas . on se hyvä et oon ainoo kelle niitä lähentä piti tilanteita on sattunu. ei oo varmaan kelekkään muulle ? jos ei tolla istumisellä jää päähän liikenne säännöt, auton hallinta sun muut ni on varmaan parempi vaihtaa alaa.


      • kpg1
        aipina kirjoitti:

        ihan tosissas . on se hyvä et oon ainoo kelle niitä lähentä piti tilanteita on sattunu. ei oo varmaan kelekkään muulle ? jos ei tolla istumisellä jää päähän liikenne säännöt, auton hallinta sun muut ni on varmaan parempi vaihtaa alaa.

        Autot ilman ABS järjestelmää :
        voi teoriassa, mikäli takajarruissa ongelmaa.

        Uudemmat esim ave:
        Lukkiutumattomat jarrut alkaa toimia kun auton nopeus ylittää 10 Km/h ja lakkaa kun vauhti laskee alle 5 Km/h.
        Joten nopeuskin vaikuttaa, hiljaa valuessa ei mahdollista.

        Huom
        Joistakin autoista saa ajonvakautusjärjestelmän tilapäisesti sekaisin, jos käyttää seisontajarrua ajoneuvon liikkuessa (esim. käsärikäännös). Syttyy iloisesti valoja kojetauluun...


    • Lutvana

      Oletetaan, että käsijarru vaikuttaa takapyöriin kuten yleensä. Jos käyttöjarrussa on riittämätön teho, käsijarru saattaa lisätä jarruvoimaa takana ja parantaa pysähtymistä. Näin esimerkiksi hyvin liukkaalla pinnalla kun ABS voi säätää jarruvoimat liian pieniksi.

      Huono puoli on sitten se, että käsijarrulla tehonsäätö on vaikeaa ja takapyörien lukitseminen merkitsee nopeaa pyörähdystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe