Miksi en halua harrastaa liikuntaa?

Syntymälaiska

En tajua, miksi en yksinkertaisesti halua harrastaa liikuntaa. Olen normaalipainoinen, käyn kyllä kaksi kertaa päivässä koiran kanssa tunnin lenkillä aamuin illoin, mutta muuten ei liikunnan harrastaminen kiinnosta. Keksin aina syitä, miksi en lähde jumppaan tai kuntosalille. Hikijumpat ei vain huvita. Ilmeisesti olen vain syntymälaiska. Minulle tämä ei ole ongelma, mutta miestäni häiritsee se, että miksi terve ja järkevä ihminen ei halua harrastaa liikuntaa. Tietääkö kukaan syytä? Onko muita liikuntaa kaihtavia normaalipainoisia, terveydestä välittäviä, terveellisesti syöviä ihmisiä, joita liikunta ei vaan kiinnosta?

19

2145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • favourite_poison

      Itellä on sama juttu, liikunta ei vaan kiinnosta, suomeksi sanottuna.. kesällä kyllä uin, rullaluistelen yms. talvella luistelen, hiihdän joskus ja näin. Ja kävelen paljon pyöräilen mutta en mistään juoksulenkeistä ja semmoisista välitä YHTÄÄN o__________o

      ei kai sitä pakko ole tykätäkään jos on muuten terve ja liikkuu edes vähän, hyötyliikuntakin riittää :)

    • päivässä...??

      Onhan se liikuntaa. Ja varsinkin, jos nopeus vaihtelee.
      Pitäisikö vielä olla jotain muuta?

      • Syntymälaiska

        No itse olenkin ihan tyytyväinen näihin pariin tunnin lenkkiin päivässä, mutta miestäni häiritsee se etten halua mitään muuta liikuntaa harrastaa. En tykkää käydä salilla, en jaksa kuunnella ylipirteiden jumppien vetäjiä, juokseminen ei huvita....pläääh! Yleisesti mieheni vain ihmettelee, että voiko olla olemassa ihmisiä, jotka ei vain halua liikkua pakkoa enempää. Minä olen juuri sellainen. Kävelemme reippaasti lenkit. Tietysti rytmiä voisin vaihdella enemmän...pitää yrittää ;)


      • Veijo
        Syntymälaiska kirjoitti:

        No itse olenkin ihan tyytyväinen näihin pariin tunnin lenkkiin päivässä, mutta miestäni häiritsee se etten halua mitään muuta liikuntaa harrastaa. En tykkää käydä salilla, en jaksa kuunnella ylipirteiden jumppien vetäjiä, juokseminen ei huvita....pläääh! Yleisesti mieheni vain ihmettelee, että voiko olla olemassa ihmisiä, jotka ei vain halua liikkua pakkoa enempää. Minä olen juuri sellainen. Kävelemme reippaasti lenkit. Tietysti rytmiä voisin vaihdella enemmän...pitää yrittää ;)

        Liikut aivan tarpeeksi normaali kunnon ylläpitämiseksi. Samalla olet hyvä esimerkki siitä mihin liikuntavimma on johtanut. Liikunnan tarkoitus on minulle ainakin pitää itseni terveenä. Jos joku harratuksekseen haluaa liikkua enemmän kuin tarpeeksi niin sehän on jokaisen oma asia. Voi kai sanoa kuin Veikko Vennamo aikanaan kun kysyttiin hänen liikkunnastaan, "moni tuttu on kuntopolulle kuollut".


    • sama juttu

      Olen ihan samanlainen kuin sinäkin, lenkkeilen koiran kanssa päivittäin, mutta muu liikunta ei kiinnosta. Jumpat ja kuntosalit tuntuvat ihan vierailta.

      Koiran kanssa tulee käveltyä yhteensä 2-3 tuntia päivässä, kolmeen otteeseen. Välillä otan sauvat mukaan (koiran hihna kiinni vyöhön) jos tuntuu, että tarvitsee saada hartiat liikkeelle. Teen näyttöpäätetyötä, joten työssäkään en saa liikuntaa pätkääkään. Tuo koiran kanssa liikkuminen ei tunnu yhtään pakkopullalta, koska siitä saa vaihtelevaa reittiä muuttamalla. Mutta jumpat, kuntosalit, juoksulenkit ym. ei kiinnosta pätkääkään. Kuntoni on mielestäni hyvä, ei kolesterolit eikä verenpaineet vaivaa ja olen normaalipainoinen.

      • lenkkiyökkö

        ei tunnu tutut eikä mies ymmärtävän miksi ei kiinnosta. en todellakaan halua minnekään liikkumaan missä on muita ihmisiä ja kuntosalit on ihan yäk, ohjattu liikunta ei todellakaan kiinnosta. jos joku olisi pakko valita niin joku hydrospinning ehkä kun siinä vesi huuhtelee hien pois. minä niin inhoan hikoilua. tulee todella ällöttävä olo siitä kun hiki valuu ihoa pitkin ja kaikki vaatteet liimaantuu ihoon. inhottavan nihkeän nahkean tahmainen olo.

        reippailla kävelylenkeillä voisin käydä jos olisi seuraa, vaikka siitä koirasta sitten. mies ei vaan halua koiraa ja yhdessä emme pääse lähtemään lasten takia. sen verran isot lapset jo ettei rattaissa enää mene mutta mukana hidastaisi niin paljon että sama kuin istuisi sohvalla.


    • muutos on hyvästä

      Itsekään en ole koskaan niin liikunnasta perustanut, mutta aikani sohvalla paisuttuani päätin, että nyt on aika saada perse ylös penkistä. Sitten tuli ongelma mitä tekisin? Jumpat yms. ohajtut liikunnat ei innosta (tuntuu etten pysy mukana, ohjaat ärsyttää tms.) Lenkillä kävin silloin tällöin, mutta talvi läheni (vihaan kylmää/sadetta), kuntosalilla ainoa vehje mistä tykkäsin on kuntopöyrä, eikä sitä ollut varaa/tilaa kotiin ostaa. Ja kaiken lisäksi tykkään olla kotona, enkä useinkaan töiden jälkeen jaksa lähteä minnekään missä on ihmisiä. Päätin ostaa wii fit:n. Laite on minusta tosi hauska. SIllä jaksaa tehdä ja osan harjoituksista voi tehdä vielä telsua katsellen. Ohjeet tekemiseen on hyvät, pienenä miinuksena harjoitusten vähyys, mutta ilmeisesti on tulossa ennen joulua uusi versio missä on hieman enempi harjoituksia. Tai sitten voi ostaa laudalle jonkun muun treenipelin, muutamia olen nähnyt.

      Tässä vielä - -lista Fitistä, että näette voisiko olla sopiva liikunta muoto:
      Ei tarvitse kulkea harrastuspaikalle (säästää aikaa/rahaa)
      Voi tehdä silloin kun huvittaa (jos jumppa on tiistaina, niin silloin sinne on mentävä tiistaina, vaikka keskiviikkona olisi enemmän energiaa)
      Monipuolisesti harjoiutuksia: lihaskuntoa (n. 15 erilaista) Joogaa (ei varmasti samaa kuin oikea jooga, silti kivaa n. 15kpl) aerobisia (5 erilaista, voit juosta ja step upata telkkua katsellessa) tasapaino pelejä (12kpl, ihan hauskoja, mutta enemmän pelejä kuin liikuntaa, silti parempi kuin sohvalla löhöily)
      Saat suorituksista pisteitä ja toimii vaakana
      Voi asettaa tavoitteita ja näkee painon tippuvan,
      kirjaa ylös miten kauan olet tehnyt mitäkin neljästä osa-alueesta minäkin päivänä voi itse kirjat muut liikunnat, niin näkee paljonko oikeasti liikkuu.

      -Harjoitusten välissä pitää jatkuvasti painella kapulan nappeja
      -Treenaajat (joogaasa ja lihaskunnossa) ärsyttävät pidemmän päälle höpinöillään
      -Joka päiväinen itsensä punnitseminen turhaa
      -Aerobisiä harjoituksia liihan vähän, osa osa ei tunnu missään, (esim nyrkkeilyssä liian usein tulee "tee näin" taukoja koko ajan, jolloin ei syke nouse)
      -Paikallaan sisällä juoksu on tyhmää (no ehkä menee sateella)
      -Step up -lautana tarvitsee jonkun tasaisen korokkeen, esim step up -laudan
      -Kallis jos pitää ostaa sekä Wii, että lauta (n. 250-399€) pelkkä lauta (80-110€)


      Eli siis käytännössä on kyse vain siitä, että löytää lajin mistä itse tykkää. Juuri minun kaltaiselleni ihmisiä vihaavalle kotihiirelle hyvä laji oli tämä. Mutta kyllä tuo muutama tunti per päivä koiran kanssa on tarpeeksi liikuntaa, jos oikeasti liikkuu, eikä vaan löntystä.

      • Syntymälaiska

        Mahtavaa huomata, että on muitakin, jotka eivät ole niiiin hemmetin innostuneita harrastamaan liikuntaa :). Hyviä vinkkejä tuli myös, että kiitos!

        Ja kohta taas koiran kanssa ulkoilemaan :)


      • Anonyymi
        Syntymälaiska kirjoitti:

        Mahtavaa huomata, että on muitakin, jotka eivät ole niiiin hemmetin innostuneita harrastamaan liikuntaa :). Hyviä vinkkejä tuli myös, että kiitos!

        Ja kohta taas koiran kanssa ulkoilemaan :)

        Koira onkin hyvä tekosyy lähteä lenkille. Ilman koiraa saattaisi katsoa vain ikkunasta ja todeta että sää ei houkuttele, mutta kun koiran kanssa lähtee kuitenkin ulos, niin huomaa, että tämä onkin ihan siedettävä keli.


    • Anonyymi

      Kaks tuntia liikuntaa päivässä ja "Liikunta ei kiinnosta" xD Paljonkohan sitä pitäis sitte harrastaa että se kiinnostais.

      • Anonyymi

        Heh, jos ihminen harrastaa liikuntaa tuon kaksi tuntia päivässä reippaasti kävellen noin 10 000 askelta päivässä , niin liikkuuhan hän oikeen hyvin, kun on toisia ihmisiä , jotka menee autolla töihin oven eteen ja autolla pirtin eteen ja sitten syö hyvin ja istuu soffalla, eivät liiku oikeen mitään, ja valitetaan , kun on läski ja paikat kolottaa ja kyykystä ei pääse ylös kunnolla.


    • Anonyymi

      Itse tykkään, kun poika liikkuu ees taas.

      • Anonyymi

        Itse olen siis enempi tällainen norppatyyppinen kiltti ja passiivinen tyttö. Ikää vasta 16 v.


    • Anonyymi

      Mikä on itse kunkin liikkumisen tarkoitus ja tavoite?
      Pähkäilyhetken ikä, terveys, kunto ja tausta?
      Jollekin sauvojen tai koiran ulkoiluttaminen tyydyttää ainakin psyykkisen tarpeen. Jos on hieman sykettä nostava vauhti ja ajallista kestoa niin voi jopa vaikuttaakin kuntoon ja terveyteen.
      Toisella on esimerkiksi kilpailumielessä harrastettu voimailutausta jolloin liikunta on todennäköisesti toisen luontoista.

      Paino ja liikunta? Riittävä aerobinen liikunta saattaa herättää hillitöntä nälkää ja vaikuttaa läskiä lisäävästi.
      Voimapainotteinen liikunta oikein toteutettuna muuttaa kehon koostumusta vähentäen rasvaa ja lisäten lihasta.

      Ulkonäkötyypit ovat oma ryhmänsä.

      Minulle liikunnassa yhdistyvät fyysinen kunto ja sosiaalinen joukkoon kuulumisen tarve. Vaimoni kannustaa minua varauksetta harrastuksessani. Kun oli kolmatta päivää kotona niin vaimoni kysyi "etkö meinaa sinne salillesi mennäkään"?
      Hän oli nähnyt vaihtoehtoisen elämäntapani.

      • Anonyymi

        "Riittävä aerobinen liikunta saattaa herättää hillitöntä nälkää ja vaikuttaa läskiä lisäävästi."

        Kerro lisää tästä, eli missä on lähdetutkimus tässä kohdassa? Kun siis liikuu paljon aerobisesti, voit vakuuttaa ao. henkilön kokonaisuudessaan lihovaksi.


    • Anonyymi

      Sinähän liikut 2 tuntia päivässä, joka on todella paljon. Kiitä siitä viisasta koiraasi, joka pitää sinusta huolen, eli vie lenkille.

    • Anonyymi

      Siis kävelet 2 h päivässä? Sehän harvinaisen paljon liikuntaa. Ei ihme jos et sen jälkeen enää edes jaksa lähteä hikijumppaan tms.

      • Anonyymi

        Tämä. Tyyppi liikkuu reippaan paljon.
        Ongelma yleisesti on kuitenkin pätevä, ja miten saada liikunnan prioriteetti mukaan ohjelmaansa, on se kysymys. Mulla on liikaa tekemistä, että ei hevillä ehdi; jostai olisi revittävä se aika liikunnalle.


    • Anonyymi

      Harrastan liikuntaa koska se on ehtona lääkkeetömänä terveelliseen elämään.
      Kyse on verenpaineesta ja kolestrolista.
      Bonuksena kaikin puolinen, mukava, helppo oleminen.
      Intensiivinen lihasvoimaharjoittelu aiheuttaa muitakin sivutuotteita.
      Painoni on laskenut 12 vuoden aikana noin 13 kiloa.
      Osa siitä liittyy vanhuksen lihaskatoon mutta myös laardia on häipynyt tasaisesti
      Rasva 19,6% > 12,9%. Viitealue 10 % -20%.
      Vatsaontelon epäterveellinen 146,5 > 57,1! Huippuhyvä!

      Siis terveydestään, kunnostaan ja painostaan kiinnostuneet puntille pääpaino perinteisissä vapaan tangon treeneissä ja täydennyksenä nuorison taljoja ja putkivempaimia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe