Ajattelun/puheen/tarinan kerronnan erottelu

Chincill@

Eli jatkamme surkeilla otsikoilla :D

Miten erottelette tarinassa kertojan puheen, henkilöiden puheet ja vuoropuhelut sekä ajatukset?
Käytättekö ajattelussa kursiivia, sitaatteja tms.. millainen ulkoasu on teidän mielestänne paras?

Jos otetaan esimerkki:

Noora ja Maija istuivat Nooran luona. Oli kulunut jo monta tuntia siitä, kun he pääsivät koulusta. Läksyt tehtyään Noora päätti soittaa Maijalle uuden lempilevynsä.
"Mitäs pidät?" Noora kysyi Maijalta muutaman kappaleen jälkeen.
"Ihan jees." Maija vastasi mutta käänsi katseensa pois.
(kursiivilla: 'miten voin sanoa suoraan etten tykännyt tuosta yhtään?') Maija mietti ja yritti hymyillä Nooralle.
Noora vilkaisi Maijaan hymyillen, ja vaihtoi seuraavan kappaleen.

Eli jos tuollainen pätkä olisi, niin millaiseksi sen pistäisitte?

8

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huöljpj

      Maija ja Noora on liian tavallisia nimiä, vaihda ne nyt aluksi.

      • Chincilla@

        Siis nuo nimet tuli vaan siitä kun samannimiset henkilöt istuivat meillä ja kuuntelivat musiikkia. Kun äkkiä mietin vaan jonkun esimerkin. :)


    • scarabaeus

      Koulun jälkeen Nooralle. Hänen ylisiisti kotinsa, oma huoneensa kaikkine luxustavaroineen oli aikoinaan tehnyt suuren vaikutuksen, mutta ystävyytemme rakentui ainakin minun puoleltani nykyisin enemmänkin yhteiseen hauskanpitoon. Kulutushysteriaa.

      Kun Noora laittoi uusimman cdnsä soimaan hänen innokkuutensa purppuraiseen kiiltokuvamusiikkiin sai minut taas kerran kiemurtelemaan sohvalla vaivautuneena.

      ”No mitäs pidit?”

      Noora kysyi silmät tähtinä tuikkien. Tuijotin eteeni lasittuneesti ja huokailin teatraalisesti.

      ”Huoh! Olisko kiva enskerralla mennä kimpassa shoppailemaan?”

      Miten joku voikin olla noin yksinkertainen tyyppi niin paksulla lompakolla...

      • scarabaeus

        aihurja.......ehkä mä nousin aamulla eripäin taas kuin piti,
        miks tähän ei tullut mitään

        kuka selittäis tän sitte

        höh

        ?


      • scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

        aihurja.......ehkä mä nousin aamulla eripäin taas kuin piti,
        miks tähän ei tullut mitään

        kuka selittäis tän sitte

        höh

        ?

        ... joo
        nyt mä luin tän kirjoittamani uudelleen ja huomaan, että överiksi meni taas,
        aloin tuppaamaan miljöötä sun muuta opettavaista sosiaalista höttöä, eihän se käy...

        ei käy

        ei

        ¤
        sorry!


    • Birgit Carmen Mariet

      Kyllä se selviää tuosta alusta, ettei se toinen tykännyt, kun käänsi katseensa pois. Ja itse mielsin niin, että toinen tajusi sen kun vaihtoi seuraavan kappaleen.

      Ei lukijalle todellakaan tarvitse kaikkea vääntää. Se on lukijan aliarvioimista.

      Nimet ovat ihan ok. Mitä niiden sitten pitäisi olla? Marigold ja Sulamith?

    • ccsa

      Vaikka näin:

      Noora ja Maija löhösivät Nooran sohvalla. He olivat päässeet koulusta kolme tuntia sitten ja ahkeroineet kotitehtävien parissa. Kun Noora oli saanut läksyt tehtyä, hän päätti soittaa Maijalle uuden lempilevynsä.
      "Mitäs pidät?" Noora kysyi Maijalta muutaman kappaleen jälkeen.
      "Ihan jees."
      Maija käänsi katseensa pois. Noora vilkaisi ystäväänsä. Vai niin. Hän vaihtoi toisen kappaleen cd-soittimeen.

      Noissa välimerkeissä on "Ljsjkjlksla."
      tai "Lklhkhkh", sanoi kkjjjkkj.
      tai "Ljkklhklkl?"

      Sivulause erotetaan pilkulla. Kannattaa noudattaa tavallista sanajärjestystä ja välttää samojen sanojen toistoa. Jos joku sana meinaa esiintyä monta kertaa, niin se pitäisi korvata synonyymillä. Kannattaa myös välttää käyttämästä hirveästi liian tavallisia sanoja kuten istua, sanoa jne.

      Täällä on hyviä ohjeita kaikille kirjoittajille, ei vain romantiikan harrastajille. Samat periaatteet pätevät kaikille periaatteessa.

      http://www.eharlequin.com/store.html;jsessionid=B2849D22F62533F98FC094353AF938B7?cid=535

    • Kyseessä nyt tietenkin on esimerkkikappale, mutta sellaisenaan se on mielestäni ihan ok. Täällä muut jo alkoivat rakentelemaan kaikenlaista siihen ympärille, mikä on myös ihan ok. Minä ainakin merkitsen ajatukset ihan vain kursiivilla, mutta vain ne, jotka hahmo ajattelee sanasta sanaan siinä muodossa. Se taisikin tulla tässä jo epäsuorasti esiin. Sitaatit sekoittavat mielestäni liikaa dialogia.

      Ajatuksissa, keskustelussa ja kaikessa muussakin, mikä jollakin tavoin keskeyttää "yleisen tarinankerronnan" yritän kiinnittää erityistä huomiota lukijan tilannetajuun. Saatan olla nipo, mutta mielestäni kuluvan ajan täytyy jollakin tavoin näkyä tekstissä. Esim. jos henkilö A sanoo "hei" ja henkilö B sanoo kolme kappaletta myöhemmin "hei" se voi tuntua vähän omituiselta ajan ja tilanteen tajuamisen kannalta. Ja sama tietenkin toisinpäin. Jos välissä on aikaa, siihen voi ihan hyvin pistää kohtuu pitkääkin pätkää väliin.

      Mitä muuta se tarvitsee? Kursiiveista sun muista vielä sen verran, että jos kirja julkaistaan, niin joku onneton graafikko joutuu käymään sen läpi kuitenkin ja pistämään ne kursiivit sun muut sinne itse vielä paikoilleen. Tästä syystä osa kustantajista ottaa vastaan vain muotoilematonta tekstiä. Niistä ei siis kannata ottaa aivan ylenpalttisia paineita: pääasia että teksti on selkeää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      151
      5345
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2272
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1584
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1571
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1571
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1569
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1329
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      48
      1197
    Aihe