tyttöystäväni laihtuu liikaa?

huolestunut....

Tapasin nykyisen tyttöystäväni noin vuosi sitten. Olemme kaukosuhteessa tätä nykyä, ja tapaamme noin kerran kuussa, viikon kerrallaan. Olen todella rakastunut tähän tyttöön, enkä halua Tavatessani hänet, hän oli muodokas, ja varsin sopusuhtainen nuori nainen. Yhdistettynä hänen luonteenseensa, kaikinpuolin unelmatapaus minulle!

Jostain syystä hän päätti ruveta laihduttamaan vuoden vaihteessa, ja huomasin sen viimeistään kun housut alkoivat "roikkumaan" takaa. Verratessani valokuvia suhteen alkuajoilta tähän hetkeen, olen kauhistunut: käsivarret ovat ohentuneet merkittävästi (luiden ympärillä nahkaa ja vähän lihasta vielä, ovat kuitenkin täysin suorat, eli ei luonnollista pyöreyttä), samoin reidet ja pohkeet. Rinnat ovat pienentyneet, solisluut ja osa kylkiluista paistaa läpi. Olen myös tarkkaillut hänen ruokailutottumuksiaan. Koska en tiedä, paljonko normaalisti 22 vuotiaat nuoret naiset syövät, toivoisin hieman kommentteja muilta:

eilen hän söi kutakuinkin seuraavanlaisesti:
aamupalaksi kulhollinen (kaiken kaikkiaan n. 3dl) maustamatonta jogurttia kirsikoiden ja banaaninpalojen kanssa, kuppi kahvia. lounaaksi kaksi palaa ruisleipää kinkun, avokadosiivujen sekä tomaattimurskalevitteen kera. välipalaksi omena. päivälliseksi ratatouillea, noin 1/2-3/4 lautasellista. Lisäksi hän juo light-cokista vähintään 0.5l pullon päivässä.

Itse nuorena miehenä syön tottakai huomattavasti enemmän. Mainittakoon, että toisinaan hän syö vain leivänpalan sekä aamupalaksi, lounaaksi että päivälliseksi kinkun, sulatejuuston yms. kanssa. Kun koitan puhua huolestani hänelle, hän sanoo, ettei halua lihota, että hän on kerrankin tyytyväinen mittoihinsa. Olen koittanut vihjata hänelle, että pidän "tavallisen tytön" ulkomuotoa viehättävämpänä kuin langanlaihan mallin mitoissa olevan. Hän vain tokaisee, että arvostaa huolestuneisuuttani, mutta hän kuulemma ei halua syödä liikaa, vaan haluaa pikemminkin syödä "terveellisesti", ja koska hän nauttii nykyisistä mitoistaan, ei hän halua palata vanhaan minäänsä. Itse en kuitenkaan näe hänen dieettiään hirveän terveellisenä. Eikö tavallisen opiskelijan kalorikulutus ole päivässä naisilla noin 2000kcal /pvä? Jos hän vielä käy lenkillä tms. kaiken päälle, eikö tuossa elimistö väkisinkin kuihdu?

En tiedä miten ottaa vakavempi lähestymistapa. En haluaisi loukata häntä sanomalla suoraan, että "mielestäni olit viehättävämpi ennen". Loppujenlopuksi ulkonäkö ei nyt kuitenkaan ole se kaiken a ja o, kun rakkautta löytyy. Tunnen itseni kuitenkin jotenkin syypääksi, koska pelkään, että hän haluaa laihduttaa osittain siksi, että haluaa miellyttää minua..

Kaikki neuvot tervetulleita!

66

13437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

tuo ainakaan kituutus dieetiltä kuulosta.Ihan mukavastihan tostakin kertyy kaloreita ja syömishäiriöiset nyt viimotteeksi laittas avokaadoa suuhunsa(se on hirveen rasvasta ja lihottavaa).Sinuna kiinnittäisin huomion siihen pysyykö ruoka sisuksissa vaiko oksenteleeko likkakakaverisi.

Jotain häikkää kyllä näyttäs olevan,mutta anoreksian sulkisin ainakin laskuista pois.

• personal person

Pakko nyt ottaa osaa keskusteluun... Se, että hän syö avokadoa, ei todellakaan poista syömishäiriön mahdollisuutta. Asiat kun eivät ole niin mustavalkoisia! Itsekin söin meetvurstileipiä sairastaessani anoreksiaa (joka myöhemmin muuttui ortoreksiaksi ja sai myös bulimian ja BED:n oireita), ja niin se paino vain tippui, kun ei sitä energiaa tullut tarpeeksi. On otettava huomioon sekä ruoan määrä että laatu.
        Eikä tuosta ruokalistasta tarpeeksi kaloreita tule, kun kerran liikuntaakin harrastaa.

Neuvoisin juttelemaan vakavasti tyttöystäväsi kanssa, vaikka terveydellisiin seikkoihin vedoten. Oma poikaystäväni on samaa mieltä kuin sinä, tykkää semmoisesta muodokkaasta (eri asia kuin lihava!) enemmän kuin luuviulusta. Ja olen hänelle kiitollinen, että hänen "ihanteensa" auttaa osaltaan itseäni pysymään normaalipainossa eikä sairastumaan uudestaan... Tue häntä parhaasi mukaan! Ikävä sanoa, mutta syömishäiriötä sairastava on TODELLA hyvä valehtelemaan. Älä luovuta! Hienoa että kannat huolta hänestä. Syömishäiriö on ennen kaikkea psyykkinen sairaus, joka vain ilmenee fyysisesti.

• nykyään 2 lapsen isä

Itse en näkisi aihetta huoleen, koska syö suht normaalisti ja terveellisesti. jos noin syö ei ainakaan yritä laihduttaa syömättä.
      Ehkä on vain lisännyt liikuntaa tai jättänyt rasvaset ruuat pois.
      Itse seurailisin tilanne sivusta ja jättäisin valittamisen ainakin pois koska se ei ainakaan hyödytä ja tyttöystäväs alkaa muuten ns salailemaan asiaa ja peittelemään.

Ihan vain tiedoksi että naiset yleensä alkaa muuttamaan syömisiään ym kun raskaus mielessä.
      Myöskin tyttöystäväni laihtui 5 kiloa yllättäen kun alkoi syömään e-pillereitä. Toiset siitä joskus lihoo sen muutaman kilon.

Itse siis en kantaisi huolta.

• okkmo

Älä höpötä!

Tuo ei ole missään tapauksessa terve ruokavalio! Tuossa saa niin vähän ruokaa että ei mikään ihme että tytöllä alkaa paistamaan luut läpi ja tyttö laihtuu.

Nimittäin tuollaisessa tilanteessa keho alkaa käyttämään lihaksia hyödyksi, eli suomeksi sanottuna syömään lihaksia että voisi selviytyä.

Tässä muutamia tilanteita ja niiden kuvailuja. Toivottavasti teillä laihduttajilla on sentään aivoissa jonkin verran massaa jäljellä että kykenette tekemään päättelyjä näistä kuvauksista!

-Ihmisellä voi olla vyötärölihavuutta, mutta kädet ja jalat ihan tikkuina. Tämä siksi että ihminen syö liian yksipuolisesti ja ei liiku. Tällöin lihaksista otetaan ne terveelliset lisäaineet millä ihminen pidetään hengissä, mutta mitä yksipuolisesta ruuasta ei saa, ja ruuasta syöty roska menee taas vatsaan rasvaksi koska liikunta ei polta sitä pois.

-Ihminen on laiha ja raajat ihan tikkuina. Tämä siksi että ihminen liikkuu mutta syö liian vähän JA/TAI liian yksipuolisesti. Jälleen lihakset eivät kasva koska ei ole materiaalia josta niitä kasvattaa. Energiaa ja proteiinia tulee liian vähän, joten silloin vähennetään sieltä mistä voidaan energiaa vielä ottaa, eli lihaksista.

-Ihmisellä on vyötärölihavuutta, kädet ja jalat normaalit tai paksut. Ihminen liikkuu normaalisti mutta syö aivan liikaa. Ylensyönti kasvattaa läskiä, liikkuminen taas parantaa lihaksistoa jolloin ylimäärä läskiä alkaa kertyä paksulti joka paikkaan. Itseasiassa noilla lihavilla joita ihmiset haukkuvat, on yleensä hyvä lihaksisto, koska he tarvitsevat sitä että voisivat sitä helvetin massaa siirrellä!

Jotta ihminen olisi terve ja normaalivartaloinen, eli sopusuhtainen, niin silloin ihmisen täytyy liikkua tarpeeksi joka kasvattaa lihaksistoa ja parantaa ryhtiä ja kerätä ruuasta se energia elimistönsä ja lihastensa polttoaineeksi. Siihen vaaditaan energiaa, mutta myös esimerkiksi proteiinia jota tarvitaan lihasten pitämiseksi kunnossa. Ihmisestä tulee tuolloin "laiha", mutta ei mikään tikku tai henkari, niinkuin nykyään ihmiset luulevat että se on muka terveen merkki. Tikunlaiha ihminen jonka luut paistavat läpi, on yhtä suuri terveysriski kuin ylipainoinen ihminen!

On se jo jumalauta että täälläkin jaetaan tuollaisia neuvoja että tuo tyttö muka söisi terveellisesti! TUO TYTTÖ SYÖ AIVAN LIIAN VÄHÄN! ja se on satavarma että tuo tyttö ei myöskään liiku tarpeeksi, koska tuollaisella vähäisellä energiamäärällä ei tyttöä liikuteta paikasta toiseen!

Tuo tyttö yrittää selvästi laihduttaa syömättä!

Mikä perkele teitä ihmisiä oikein riivaa?

Aloittaja. Nyt sanot sille tytöllesi että olet liian laiha ja syöt liian vähän. Hän syö kyllä terveellisesti, mutta terveellisesti voi syödä silloinkin jos syö yhden mustikan päivässä! Jokainen järkevä ihminen kylläkin tietää että silloin syödään liian vähän!

Hänen tulee lisätä ruokaansa muitakin terveellisiä ruoka-aineita, eikä hän saa vähentää tuota määrää mitä hän nyt noita syö.

• kirssse

Aivan liian vähän energiaa tuossa esimerkissä, etenkin jos vielä liikuntaakin harrastaa. Äkkiseltään laskettuna ei tule edes 1000kcal/pv mikä on vähemmän, kuin edes laihduttajan kuuluisi saada päivässä. Itse olen saman ikäinen, harrastan liikuntaa 5krt/vkko ja syön noin 2000-2500kcal/pv ja mitat 165cm/51kg. Eli olen hoikkana pysynyt vaikka syön puolet enemmän. Tietysti en tiedä tyttösi mittoja, eli jos on todella lyhyt ja kevyt jo valmiiksi, niin tietysti kulutuskin on pienempää, mutta tuskin kenenkään kulutus on noin vähäistä, vaikka sängyssä makaisi koko päivän.
      En nyt sanoisi ruokavalion olevan täysin anorektikon VIELÄ, mutta todennäköisesti pään sisällä on jo sellaisia ajatuksia, jotka siihen voivat johtaa ikävä kyllä. Lähinnä kun katsoo ruokalistaa vaikuttaa enemminkin ortoreksiseltä, eli aivan yli terveellistä ruokaa yms...Toivottavasti nyt kuitenkin ei tilanne pahene ja pystyt jotenkin häntä auttamaan "paranemaan", vaikka se ei yksin sinun vastuulla olekaan. Stemppiä!

• Pensselisetä

Eukko aikanaan laihdutteli ja muuten ihan ok, mutta tissit hävisivät.
      Sanoin suoraan että ei ollut oikeen edukseen. Itse pidän vähän täyteläisistä naistyypistä
      ja lihaa pitää olla luitten ympärillä. Ei kiinnosta noin niin kuin seksuaalisessa mielessä
      tikku laihat naiset.

• Mma Butterfly

tyttöystäväsi kohdalla on olemassa pieniä hälytysmerkkejä siitä, että jonkinlainen syömishäitiö on ainakin alullaan. Hän syö selvästi liian vähän, jos esimerkki oli edustava. Luultavaa kuitenkin on, että hän syö jopa vähemmän silloin, kun et ole läsnä. Jos kylkiluut alkavat paistaa ja nahka roikkua, on laihtuminen selvästi liiallista. Myös anorektikot "viihtyvät paremmin nykyisissä mitoissaan" ja haluavat edetä aina vain enemmän siihen suuntaan. Ihminen ei itse pysty arvioimaan peilin perustella, milloin on liian laiha - kuva itsestä on ennen kaikkea korvien välissä. Painoindeksi on suuntaa antava - siinäkin on paljon heittoa suuntaan ja toiseen ruumiinrakenteesta riippuen. Yksi syömishäiriön muoto on ortoreksia, jolloin TERVEELLINEN ja vähäkalorinen ruoka tulee pakkomielteeksi - usein yhdistettynä rankkaan liikuntaan. Tämä voi olla (lähes) yhtä ikävä riesa kuin syömättömyys. Ahmimishäiriönkin (bulimia) mahdollisuus kannattaa sulkea pois, mutta luultavasti tyttöystäväsi loukkaantuu jos kysyt tästä... Jos hän on noin kiinnostunut terveydestään ja hoikkuudesta, voisiko hän (sinua rauhoittaakseen edes) kääntyä ammattilaisen (ravitsemusterapeutti, terveydenhoitaja, lääkäri) puoleen ja ottaa selvää paljonko kaloreita hän tarvitsee ja mikä olisi hyvä painoraja. Näyttäisi, että hänen ruokavaliossaan ei ole juurikaan esim. hyviä rasvoja, joita saa öljystä, pähkinöistä yms. Jos syö vähän, on ruokavalion oltava todella tarkkaan punnittu, että siitä saa tarpeeksi kaikkea. Auttaisiko se tyttöystävääsi havahtumaan, että laihuus voi viedä lapsionnen...? (Ehkä lasten hankkiminen ei ole hänellä tässä vaiheessa päällimmäisenä mielessä, mutta luultavasti senkin aika tulee joskus.)

Ihanaa, että sinä välität hänestä etkä yritä väkisin muuttaa häntä, vaan ajattelet enemmän terveyspuolta. (Toki hän pyöreämpänä miellytti enemmän myös silmääsi, mutta sen on jo toinen tarina.) Tuskin hylkäisit häntä, jos hänen laihtumisensa johtuisi jostain fyysisestä sairaudesta, mutta tilanne on kieltämättä kiusallinen. Toisen painoon puuttuminen tuntuu niin intiimille alueelle menemiseltä. Toisaalta syömishäiriö on oikea vakava SAIRAUS, jossa läheisten tuki on tärkeä. Toivotan teille onnea!

• joooo-o

Tyttösi saa liian vähän proteiineja ja kuituja. Rasvan laatu, vai onko edes rasvaa? Terveellisesti voi syödä vaikka söisi täysin normaaleja annoskokoja ja useita kertoja päivässä. Kuuluukin syödä 3-4h välein! Ei mitään jenkkimättöjä tietenkään vaan sopivasti. Jokaisella on oma aineenvaihduntansa, itse tiedän että olisin ihan luuranko jos söisin noin vähän. Nytkin olen laiha, kun syömäni ruoka ei juuri painooni vaikuta. Leikkauksen jälkeen en pystynyt paljoa syömään, suunnilleen tuon verran miinus ratatouille. Laihduin 2 viikossa 7 kiloa eli olin 47kg...että silleen. Mutta yksilöllisiä asioita nämä ovat.

Oletko kuullut ortoreksiasta? Muistuttaa anoreksiaa siltä osin, että pakonomaisuus kohdistuu terveelliseen ruokaan ja kalorien laskemiseen. Se voi johtaa anoreksiaan, tai niiden ero ei edes ole kovin selvä. Mielestäni kaikki sellainen on syömishäiriötä, missä ihmisen elämä pyörii liian paljon ruoan ympärillä. En tarkoita gastronomiaa, vaan sitä, että syömiseen ja ruokaan liittyy erilaisia pakonomaisuuksia ja fanaattisuutta.

Muistutan kuitenkin, että toisen vartalon huomauttelu on arka asia, minkä tiedätkin. Itse olen saanut aina kärsiä siitä, että jopa tuntemattomat ihmiset tulevat kommentoimaan painoani, haukkumaan anorektikoksi ja luuviuluksi. Minä vaan en mitään ulkonäölleni voi! Vaikka söisin kuinka, en liho 53-54kg:sta ylös. Hemmetin hyvä asiahan se on terveyden kannalta, mutta kyllä se satuttaa että muut kokevat oikeudekseen kertoa, miten minun pitäisi syödä enemmän ym ym vaikkeivät koskaan ole olleet kanssani ruokapöydässä. Mutta sinä varmasti tiedät onko tyttösi syömisessä ja siihen suhtautumisessa jotain mätää verrattuna aiempaan. Mimmoinen on tytön äiti? Sieltä ne mallit usein voivat tulla, jos äidin elämäntehtävä on harrastaa joka vuosi erilaisia laihdutuskuureja ja katsella makkaroitaan peilistä inhoten.

• pokpok

Älä jauha paskaa tuosta 50 - 55 kiloista. Sinä lihot ihan varmasti kun ruokatottumuksiasi aletaan tarkastelemaan ja niitä muuttamaan. Sellaista aineenvaihduntaa ei tässä maailmassa olekaan jolla voisi syödä ja liikkua ihan miten tahansa, eikä silti lihoa tai laihtua. Se olisi lääketieteellinen ihme.

Sinullakin on sama ongelma jos väität että et muka liho mutta laihdut nopeasti. Sinä syöt liian yksipuolisesti ja liikut liian vähän, tai vastaavasti, liikut liian paljon syömääsi määrään nähden, mutta syöt pelkkää energiaa ja saat aivan liian vähän muita tarpeellisia ruoka-aineita. Sen lisäksi sinulla taitaa olla tikkujalat ja kädet ja rintakehäsi paistaa. Jos syöt pelkkää energiaa ja sitten käyt juoksemassa sen pois, sinun kehossasi käy niin että muualta sinusta aletaan syömään proteiineja ja ne siirretään jalkoihin joissa niitä tarvitaan, mutta siirto myös kuluttaa niitä, joten laihdut tai pysyt liian laihana. Liikuntasi taitaa olla myös liian yksipuolista jos muka pysyt noin laihana ja jaksat silti elää terveellisesti. Jos juokset, kävelet tms pitkän matkan reissua, niinkuin epäilen, niin kokeiles käydä kierros punttisalilla ja ihmettele sitten että miten alkoi väsyttää.

Sinullekin sama neuvo kuin muille samankaltaisille ihmisille. Älä vähennä nykyistä ruokaasi, vaan lisää siihen sellaisia ruoka-aineita joita kehosi tarvitsee ja joita se ei nyt saa (koska selvästi se ei niitä saa, väität sinä sitten ihan mitä tahansa.) Tule puolen vuoden päästä tänne ja sano sitten kuinka paljon tuli painoa lisää ja kuinka terveemmältä sinusta tuntuu. Minä en edes haasta sinua yrittämään pyörtämään sanani, koska minä TIEDÄN että saat niitä kiloja muutaman kilon verran ja kehosi alkaa näyttämään normaalilta.

Kirjastosta ja netistä saat paljon tietoa siitä miten voit verrata sitä mitä nykyään saat ja mitä et saa ja tietoa siitä mistä niitä puuttuvia aineita saat. Ei muuta kuin tutustumaan. Google auttaa. Tai sitten käyt puhumassa ravintoterapeutille.

Ja ihan turha on minulle tulla väittämään että tiedät syöväsi terveellisesti tai tarpeeksi mutta paino ei vaan nouse koska aineenvaihduntasi on muka liian nopea. Pituuttasi en tiedä, mutta ellet ole 150 mittainen, niin tuo sinun painosi on alipainoa. Terveellisesti syöt varmastikin, mutta ei se terveen vähäinen määrä, tai terveen yksipuolisuus tarkoita sitä että se olisi pitkässä juoksussa terveellistä.

Sinä syöt liian vähän joitakin ruoka-aineita. Piste.

Sinulla on se hyvä puoli että syöt terveellisesti. Älä siksi sekaannu lisäravinteisiin koska et ole mikään kehonrakentaja ja koska saat muutaman kilon lisää lihomatta, pelkästään ottamalla jotakin sinun ruokavalioosi LISÄKSI. Pidä se mielessä että vatsa kyllä venyy sen verran että se lisäys sinne mahtuu ja pidä se mielessä ettet vähennä mitään nykyisestä syömistottumuksesta.

• mirree
        pokpok kirjoitti:

Älä jauha paskaa tuosta 50 - 55 kiloista. Sinä lihot ihan varmasti kun ruokatottumuksiasi aletaan tarkastelemaan ja niitä muuttamaan. Sellaista aineenvaihduntaa ei tässä maailmassa olekaan jolla voisi syödä ja liikkua ihan miten tahansa, eikä silti lihoa tai laihtua. Se olisi lääketieteellinen ihme.

Sinullakin on sama ongelma jos väität että et muka liho mutta laihdut nopeasti. Sinä syöt liian yksipuolisesti ja liikut liian vähän, tai vastaavasti, liikut liian paljon syömääsi määrään nähden, mutta syöt pelkkää energiaa ja saat aivan liian vähän muita tarpeellisia ruoka-aineita. Sen lisäksi sinulla taitaa olla tikkujalat ja kädet ja rintakehäsi paistaa. Jos syöt pelkkää energiaa ja sitten käyt juoksemassa sen pois, sinun kehossasi käy niin että muualta sinusta aletaan syömään proteiineja ja ne siirretään jalkoihin joissa niitä tarvitaan, mutta siirto myös kuluttaa niitä, joten laihdut tai pysyt liian laihana. Liikuntasi taitaa olla myös liian yksipuolista jos muka pysyt noin laihana ja jaksat silti elää terveellisesti. Jos juokset, kävelet tms pitkän matkan reissua, niinkuin epäilen, niin kokeiles käydä kierros punttisalilla ja ihmettele sitten että miten alkoi väsyttää.

Sinullekin sama neuvo kuin muille samankaltaisille ihmisille. Älä vähennä nykyistä ruokaasi, vaan lisää siihen sellaisia ruoka-aineita joita kehosi tarvitsee ja joita se ei nyt saa (koska selvästi se ei niitä saa, väität sinä sitten ihan mitä tahansa.) Tule puolen vuoden päästä tänne ja sano sitten kuinka paljon tuli painoa lisää ja kuinka terveemmältä sinusta tuntuu. Minä en edes haasta sinua yrittämään pyörtämään sanani, koska minä TIEDÄN että saat niitä kiloja muutaman kilon verran ja kehosi alkaa näyttämään normaalilta.

Kirjastosta ja netistä saat paljon tietoa siitä miten voit verrata sitä mitä nykyään saat ja mitä et saa ja tietoa siitä mistä niitä puuttuvia aineita saat. Ei muuta kuin tutustumaan. Google auttaa. Tai sitten käyt puhumassa ravintoterapeutille.

Ja ihan turha on minulle tulla väittämään että tiedät syöväsi terveellisesti tai tarpeeksi mutta paino ei vaan nouse koska aineenvaihduntasi on muka liian nopea. Pituuttasi en tiedä, mutta ellet ole 150 mittainen, niin tuo sinun painosi on alipainoa. Terveellisesti syöt varmastikin, mutta ei se terveen vähäinen määrä, tai terveen yksipuolisuus tarkoita sitä että se olisi pitkässä juoksussa terveellistä.

Sinulla on se hyvä puoli että syöt terveellisesti. Älä siksi sekaannu lisäravinteisiin koska et ole mikään kehonrakentaja ja koska saat muutaman kilon lisää lihomatta, pelkästään ottamalla jotakin sinun ruokavalioosi LISÄKSI. Pidä se mielessä että vatsa kyllä venyy sen verran että se lisäys sinne mahtuu ja pidä se mielessä ettet vähennä mitään nykyisestä syömistottumuksesta.

parempi ettet tule tänne kertomaan mielipiteitäsi tosiasioina. mistähän johtuu, että nuoret ovat usein hoikkia ja vanhemmiten alkaa kiloja keryä kuin itsestään. kyllä se johtuu siitä että vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu. ihmisillä on myös yksilöllisiä eroja aineenvaihdunnassa. itsekin yritin lukioaikoina lihottaa itseäni koska olin tuolloin hyvin laiha..söin ja söin mutta mitään ei tapahtunut, sitten aloitin e- pillerit( hidastavat aineenvaihduntaa ) ja lihominen alkoi heti. lihoin 7 kiloa. nykyään joudun tarkkailemaan syömisiäni etten lihoisi enempää

• pokpok
        mirree kirjoitti:

parempi ettet tule tänne kertomaan mielipiteitäsi tosiasioina. mistähän johtuu, että nuoret ovat usein hoikkia ja vanhemmiten alkaa kiloja keryä kuin itsestään. kyllä se johtuu siitä että vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu. ihmisillä on myös yksilöllisiä eroja aineenvaihdunnassa. itsekin yritin lukioaikoina lihottaa itseäni koska olin tuolloin hyvin laiha..söin ja söin mutta mitään ei tapahtunut, sitten aloitin e- pillerit( hidastavat aineenvaihduntaa ) ja lihominen alkoi heti. lihoin 7 kiloa. nykyään joudun tarkkailemaan syömisiäni etten lihoisi enempää

Niinpä. Parempi ettet tule tänne kertomaan mielipiteitäsi tosiasioina tai väittämään vastaan asioista mistä et tiedä yhtään mitään.

Tässä ei ollut kyse mistään kaikkien samanlaisuudesta, niinkuin luulit, vaan vääränlaisesta ravinnosta ja syömistottumuksista jotka estävät sen painon nousun. Sellaista ihmistä ei maailmassa yksinkertaisesti ole olemassakaan joka "ei lihoisi vaikka söisi mitä".

• utelias3
        pokpok kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että perheessäni kaikki syö samaa ruokaa, mutta minä sen kun aina vaan pysyn alipainoisena. Yhteisten ruokien lisäksi ostan ja valmistan vielä omia ruokia koska vanhempieni mielestä syön nyt tarpeeksi ja monipuolisesti. Muut perheenjäsenet ovat normaalipainoisia.

Lisäyksenä mainitsen vielä että olen ollut ns. alipainoinen, kuulemma, jo vauvasta asti. Ja silloin terveydenhoitaja on sanonut sen vaan olevan minun kehonrakenne. Minulla on myös todella siro luusto.

• laiheliini
        pokpok kirjoitti:

Väität ettei ole maailmassa sellaista aineenvaihduntaa ettei lihoisi vaikka mitä söisi. Minulla on kyllä sellainen, syön ihan mitä miellyttää eikä paino nouse.

Olen 50 kymppinen nainen jolla pituutta 165 cm ja paino pysyy kovalla yrityksellä 47 kilossa. Syön rasvaista ruokaa ihan sen takia että mistään heinistä ei saa sitä kalorimäärä jota päivittäin tarvitsen, olen kysynyt monelta lääkäriltä mistä tämä voi johtua eikä kukaan ole osannut siihen vastata. Itse ole asiaa myös tutkinut ja törmäsin sellaiseen asiaan kuin rasvaaineenvaihdunta joka ilmeisesti on tämän takana.

Meitä on tässä maailmassa sekä naisia että miehiä joille ei tavallinen syöminen riitä ja voisi sanoa että meidän pitää todella syödä elääksemme. Ikävää on ollut se että on arveltu anorektikoksi ja milloin miksikin ja vasta kun näkevät omin silmin miten paljon minäkin joudun päivässä syömään ovat asian uskoneet. Jos voisin valita haluaisin olla ns. normaali ihminen joka lihoo tai laihtuu sen mukaan mitä syö ja miten liikkuu.

• utelias3
        pokpok kirjoitti:

Toisena lisäyksenä vielä, että minulta on myös tutkittu keliakia jos se olisi aiheuttaja. Myös ravintoterapeutti on tutkinut ruokavalioni, eikä mitään syytä ole vielä selvinnyt!

• Jostain syystä

Terveellisesti vai? Suuri muutos painossa on aina merkki jostain, jos ei syömishäiriöstä niin muusta. En ole samaa mieltä niiden kanssa jotka sanoivat ettei syytä huoleen. Jos kerran kirjoitat tännekin, voi ollakin syytä huoleen koska jostainhan sinun huolesi tulee. Tarkkaile laajalla aikavälillä ja katso tuleeko jotain vahvoja tunnereaktioita ruokaan puhumattakaan pakonomaisista just nyt pitää syödä näin tai lenkkeillä näin -jutuista. Sinähän mainitsit että lenkkeilee, onko se kaikin puolin normaalin rajoissa ja nauttiiko hän siitä?

Terve ihminen näyttää terveeltä!!! Kuihtunut ihminen on kuihtunut. Mites on niiden kuukautisten laita, koska jos ne lähtee niin sillähän voi olla vaikka mitä seurauksia.

Muista kuitenkin että terveydenhuollon ammattilainen on se joka näistä asioista osaa oikeasti vastata, älä mene koskaan palstavastausten mukaan.

• skinny

On kyllä sanonut asian ihan suoraan että saisit kyllä painaa enempi, enkä ota sitä mitenkään
      loukkauksena vaan pikemminkin kohteliaisuutena.

Paino putoda hupsahti kun olin viime kesän semmosessa työssä missä liikuntaa tuli luonnostaan
      8-10 tuntia päivässä. Itekkin tajusin laihtuneeni kun työtakki alkoi roikkumaan päällä ja housut
      meinasi valahtaa kinttuihin...

Niin että ei se paha asia ole sanoa, kunhan sen teet jotenkin positiivisella mielellä,
      ettei toinen ota siitä nokkiinsa.

No nyt meillä mies vahtii kyllä etä muistan syödäkkin, vaan kroppa ennätti tottua polttamaan
      kalorit pikavauhtia, jotenka entisiin muotoihin on vielä pääseminen

• susalili

omasta kokemuksestani voin sanoa, että silloin kannattaa huolestua tosissaan, jos tyttiksesi vähentää syömistään vielä tuosta ja alkaa muutenkin osoittaa pakko-oireisuuden merkkejä.
        Eli esim. punnitsee itsensä joka päivä, on ahdistunut ja alkaa kiinnittää ulkonäköönsä yhä enemmän huomiota.
        MUTTA: tuo ruokavalio ei ole sen suuntainen. TIedän taämän, koska sairastin itse ko. tautia useamman vuoden. Äärimmäinen virhe on mennä heristämään sormea toiselle tai laittaa tarkkailun alle. TÄRKEÄÄ ON:
        - osoittaa hänelle rakkauttasi
        - kertoa joka päivä tms. miten upea ihminen hän on
        - miten paljon hänestä välität
        - viedä häntä ulos muidenkin ihmisten pariin, yhdessä siis
        ÄLÄ:
        - sano mitään hänen ulkonäöstään tai laihtumisestaan tai lihomisestaan
        - kerro luuloistasi hänen ystävilleen tai läheisilleen. SE on tarpeen, jotta et menetä häntä ja hänen luottamustaan.
        Jos puheenaiheisiinne eksyy naisten ulkonäköä käsitteleviä aiheita, ilmaise, miten ihailet luonnollisia naisia ja miten luurangonlaihat naiset eivät vetoa sinuun tms. Tämä siis normaaliin keskusteluun mukaan, ei osoitteleua tai syyttelyä tms.
        Lue myös kirjallisuutta, esim. yksi suomalainen äiti kirjoitti tyttärestään kirjan Tapa minut äiti, josta saat oikean käsityksen anoreksiasta, joka todellakin poikkeaa dramaattisesti kertomistasi merkeistä.

• anorektikon e

Saman kokenut. Piilota vaaka ja jos tyttöystävälläsi on vaaka niin riko se. Katso mitä tapahtuu. Jos ei tapahdu mitään niin kaikki (vielä) pelastettavissa. Jos alkaa hirveä älämöly ja uuden vaa-an osto jne. niin hanki apua ja hanki sitä HETI.

Meilläl käytiin aikoinaann siinä keskellä yötäkin. Joko on tukka tullut elottomaksi ja alkaa nukkaa kasvaa iholla?

• Vinevine

No ei toi kuulosta että syö tarpeeksi mutta tässä vaiheessa en voi sanoa kuin että oma valinta ja jos menee sairaaksi touhuksi niin sehän ei sitä lopeta ennen kuin itse haluaa. Taitaa teidän suhde kaatua tähän.

Aika helposti itseasias mun mielestä laihtuu jos syö vähemmän, toi vaatteiden sopimattomuus kylkiluiden näkyminen rintojen pieneneminen ei ole vakava merkki. Tiesitkö että rinnat ovat rasvaa? Jos laihtuu, niistä lähtee iso määrä rasvaa pois ihan muutamastakin kilosta. Sitten voit alkaa huolestumaan kun selkänikamat näkyy nojaamatta eteenpäin ja lantioluut törröttää selän puolelta, sitten se on oikeasti tosi laiha.

Ei kyllä kuulosta että se sun takia laihduttais, sori vaan. Ja 2000kcal/pv energiaa ei ole mikään "opiskelijan" ruuantarve vaan (nuoremman?) naisen joka ehkä harrastaa vain hyötyliikuntaa.

Sano sille että syö enemmän banaania/ appelsiinia/ kasviksia että saa kaliumia, muuten voi tulla rytmihäiriöitä jos se laskee liian alas.

• Tyttö sellainen

Oletko kuullut ProAnoista? Ne ovat ihmisiä (yleensä nuoria tyttöjä) jotka ihannoivat laihuutta, heillä on yleensä anoreksia, eivätkä he halua parantuakaan, koska tämä ProAna touhu on niillä elämäntapa. Ne jakavat netissä neuvoja siitä miten laihtuu nopeimmin ja helpoiten ja ne foorumit on aika järkyttävää luettavaa. Jos huomaat tytön luuhaavan paljon netissä etsimässä laihdutusvinkkejä, hänellä todennäköisesti on (ainakin alkava) anoreksia ja saattaa kuulua näihin likkoihin, jotka ovat kuin jokin perhanan salaseura punnottuine, samanlaisine rannekoruineen josta tunnistavat toisensa esim. kaupungilla. En nyt sano, että tää tyttöystäväsi olisi välttämättä ProAna, mutta halusin kertoa tästä ilmiöstä, koska se on yleistynyt nuorten naisten parissa, nuorimmat on jotain 12 vuotiaita jotka etsivät netistä materiaalia laihdutukseen. Niillä on oma sanansa tälle laihojen naisten kuvien katselulle "Thinspiration". Yllyttävät itseään laihduttamaan vielä enemmän etsimällä kuvia anorektisista naisista.

Ihan selkeästi hänellä on syömishäiriö ja ne joilla on anoreksia, he yleensä vaan saavat puhtia jatkaa sitä touhua, kun saavat huomiota sen takia, kun joku kauhistelee. En tiiä kannattaisiko kokeilla hetken täysin välinpitämätöntä suhtautumista hänen painoonsa, jos lakkaa saamasta laihdutuksellaan huomiota, niin saattaa alkaa ajattelemaan, ettei se kituminen ole sen arvoista.
      Itse olin sairastumassa anoreksiaan ja painoin alimmillani 45kg (161cm pituutta) mikä ei vielä ole edes kovin paha, mutta kauhulla olen katsonut kuvia siltä ajalta, kun jalatkin on tikkulaihat. Minut herätti just se, kun luin näistä ProAnoista jotka pyrkivät laihuuteen tosi sairailla tavoilla. En ollut itse ennen sitä edes tajunnut omaa pyrkimystäni. Tuo "Tapa minut äiti" kirja on kyllä sellainen, että se kannattaa lukea ja vaikka antaa lopulta tyttöystävälle luettavaksi. Koska en usko, että tyttöystäväsi kohdalla on vielä tapahtunut mitään peruuttamatonta. Sitten kun tuo sairaus menee tietyn rajan yli, siitä on hankala parantua, eli nyt on vielä toivoa.
      Lakkaa huomioimasta hänen painoaan, jos tulee naisten ulkonäkö puheeksi, puhu siitä miten pidät muodokkaista naisista ennemmin kuin laihoista. Vie hänet vaikka kunnon ravintolaan syömään "jonkin asian kunniaksi" ja katso miten hän syö siellä, jos maukkaan ja ilmaisen aterian syöminen saa hänet hermostumaan, tai ottaa pelkkää salaattia, niin senhän nyt arvaa mikä on siihen syy, anoreksia. Koska kukaan muu ei kieltäydy ilmaisesta, hyvästä ateriasta.

• light cokisken vois jättää pois ja juoda tuoremehua. Muuten syö aika hyvin.

• Osma74

Turha liikaa katsoa, mitä hän syö, koska et ole jatkuvasti hänen elämäänsä näkemässä. Saattaa syödä paremmin seurassasi tai sitten oksentaa pois ym. Oleellisempaa on, paljonko on laihtunut. Poliklinikka.fi -sivulta löytyvät anoreksian oireet ja kriteerit. Yksi kriteeri on, että paino on ainakin 15 % alle pituuden mukaisen keskipainon tai BMI on korkeintaan 17.5.

Sinänsä vaikea sanoa esim. pelkän käsivarsien muodon perusteella, onko liian laiha vai ei. Itse olen 35 v, 157 cm ja 52 kg. Käsivarteni ovat aina olleet tikut, rinnat pienet ja solisluut sekä kylkiluista osa näkyvät läpi. Sen sijaan reiteni ovat aina olleet suhteellisen paksut. Kesällä paino tippui alle 50 kg:n liikkumisen vuoksi. Samalla kroppa kiinteytyi. Takamus säilyi kyllä muodokkaana, vaikkakin pienenä.

• tuulentuiskut

On selvää anoreksiaa...tuollainen

• entinen laihduttaja

Kyllä olen samaa mieltä parin muun kirjoittajan kanssa, että kannattaa tarkkailla vaa'alla käyntiä. Yli menevän laihduttamisen tunnistaa usein siitä, että vaa'alla käynti on pakkomielteistä. Juurikin jos vaikka piilotat vaa'an muutamaksi päiväksi, huomaat alkaako hermoilla sen perään. Tai käykö usein peilin edessä vähissä vaatteissa tarkastamassa muutoksia kropassa.

Itse olen 24-vuotias nainen ja olen kokenut muutaman laihdutuskauden. Nuo päivän syömiset mitä luettelit ei kuulosta omaan korvaani mitenkään superhälyttäviltä. Jonain päivinä kun tulee syötyä enemmän ja toisina ei juurikaan huvita syödä. Jos olet tekemisissä tytön vanhempien tai kavereiden kanssa, niin voisi heidänkin kanssa ottaa asian puheeksi, he kun luultavasti tietävät paremmin hänen arkipäiväiset syömisensä, jos kerta olette kaukosuhteessa.

Mutta vaikeaa on arvioida miten tyttösi reagoisi jos hänelle suoraan sanoisit huolestasi. Toisaalta itselle se joskus tuntui todella hyvältä, kun tiesi että toinen välittää kun huolestuu. Mutta jos on jokseenkin anorektisiä piirteitä, niin kyllä se suurimmaksi osaksi varmasti ärsyttää jos toinen tulee syömisissä neuvomaan.

Ainiin, ja pitää se kanssa ottaa puheeksi että ihmisten luontaisessa aineenvaihdunnassa on huomattavankin paljon eroja. Toki urheilu nostaa kalorikulutusta, mutta ilmeisesti tyttöystäväsikään ei luontaisesti ole erittäin laiha (niitäkin on). Näin ollen ei oikein pysty kalorimääräisesti vertaamaan edes samanikäisten ja samaa sukupuolta olevien energiatarvetta. Itse lenkkeillen kävellen päivittäin koirani kanssa, mutta jos syön 2000 kaloria päivässä, niin lihon taatusti. En siis väitäkään olevani himourheilija, mutta suuri osa ikäisistäni urheilemattomista naisista pystyy kevyesti tuon 2000kcal syömään sen näkymättä missään.

• åbv

jos "lantioluut törröttää selän puolelta"?

Voiko silloin olla vielä elossa?

• !!!Perkele
        åbv kirjoitti:

jos "lantioluut törröttää selän puolelta"?

Voiko silloin olla vielä elossa?

Herrajumala, TERVEELLISESTI?!
        Mitä te ihmiset täällä puhutte?! Eikö teillä oikeasti ole mitään havaintoa miten syödä oikeasti terveellisesti!

Ei todellakaan ole tervettä syödä 0-1 lämmintä ateriaa päivässä, eikä todellakaan ole terveellistä syödä alle 1000 kaloria päivässä (mitä pikaisestilaskemalla noista ruuista tulee)

TERVEELLINEN ruokatottumis on 5 ruokakertaa päivässä:
        - Aamupala
        - Lounas, lämminruoka
        -Välipala
        - Päivällinen lämmin ruoka
        - Iltapala

Itse söin noin kun uin kilpaa sekä syön edelleen kun selkä on paskana ja kilpaura jäänyt taakse. Ja tiesin tuon ruokaympyrän jo ennen kuin aloin opiskelemaan ravintoterapeutiksi.

Inhottaa kun teini-ihmisillä on käsitys että mitä vähemmän syö sitä terveellisempää se on ja lämmintä ruokaa tarvita mihinkään. Oletteko koskaan ihmetelleet, miksi se iho on niin rasvainen aina, silmänaluset mustat, kynnet hauraat väsyttää, ei jaksa, päätä särkee, paha olo, silmiin koskee, valonarkuutta, kipuja? Ette saa tarpeeksi ravinteita joita normaalissa, TERVEELLISESSÄ ruuassa on! Mikään leipä sitä korvaa vaikka söisitte neljä kokonaista ruisleipää päivässä!

• 5 kertaa, huh
        !!!Perkele kirjoitti:

Herrajumala, TERVEELLISESTI?!
        Mitä te ihmiset täällä puhutte?! Eikö teillä oikeasti ole mitään havaintoa miten syödä oikeasti terveellisesti!

Ei todellakaan ole tervettä syödä 0-1 lämmintä ateriaa päivässä, eikä todellakaan ole terveellistä syödä alle 1000 kaloria päivässä (mitä pikaisestilaskemalla noista ruuista tulee)

TERVEELLINEN ruokatottumis on 5 ruokakertaa päivässä:
        - Aamupala
        - Lounas, lämminruoka
        -Välipala
        - Päivällinen lämmin ruoka
        - Iltapala

Itse söin noin kun uin kilpaa sekä syön edelleen kun selkä on paskana ja kilpaura jäänyt taakse. Ja tiesin tuon ruokaympyrän jo ennen kuin aloin opiskelemaan ravintoterapeutiksi.

Inhottaa kun teini-ihmisillä on käsitys että mitä vähemmän syö sitä terveellisempää se on ja lämmintä ruokaa tarvita mihinkään. Oletteko koskaan ihmetelleet, miksi se iho on niin rasvainen aina, silmänaluset mustat, kynnet hauraat väsyttää, ei jaksa, päätä särkee, paha olo, silmiin koskee, valonarkuutta, kipuja? Ette saa tarpeeksi ravinteita joita normaalissa, TERVEELLISESSÄ ruuassa on! Mikään leipä sitä korvaa vaikka söisitte neljä kokonaista ruisleipää päivässä!

Osa nuorista opiskelee pääasiaksi ja tekee iltavuoroja töissä rinnalla.
        Aamulla lähtö kouluun klo7.00. Äkkiä kahvikuppi nassuun ja banaani nopeesti.
        Koulussa klo 8.00-15.00 jolloin on yksi lounas.
        Suoraan töihin jossa ei osaaikasilla ole ruokataukoa eli tällä ateria määrällä mennään iltaan asti kunnes pääsee kotiin klo 21.30 ja syö iltapalaksi jugurttia puoli lautasellista ja kahvia kupillisen ja painuu maate ja sama toistuu 5x viikossa. Viikonloput menee töissä ahertaen.

Puhu sinä omastapuolesta jos elämäs on yhtä syömistä. Ei tavallinen ihminen oikesti syö viittä kertaa päivässä, haloo.

Ja ihan perusterve 22v nainen ole. Mitoilta 167cm ja 61kg.

• jepjepj
        5 kertaa, huh kirjoitti:

Osa nuorista opiskelee pääasiaksi ja tekee iltavuoroja töissä rinnalla.
        Aamulla lähtö kouluun klo7.00. Äkkiä kahvikuppi nassuun ja banaani nopeesti.
        Koulussa klo 8.00-15.00 jolloin on yksi lounas.
        Suoraan töihin jossa ei osaaikasilla ole ruokataukoa eli tällä ateria määrällä mennään iltaan asti kunnes pääsee kotiin klo 21.30 ja syö iltapalaksi jugurttia puoli lautasellista ja kahvia kupillisen ja painuu maate ja sama toistuu 5x viikossa. Viikonloput menee töissä ahertaen.

Puhu sinä omastapuolesta jos elämäs on yhtä syömistä. Ei tavallinen ihminen oikesti syö viittä kertaa päivässä, haloo.

Ja ihan perusterve 22v nainen ole. Mitoilta 167cm ja 61kg.

syö, itse olet erittäin epätavallinen esimerkki, ihme kun et tuon laihempi tollasella hiiren ruokavaliolla....taitaa olla aineenvaihdunta hieman jumissa....

• 2 x äiti
        jepjepj kirjoitti:

syö, itse olet erittäin epätavallinen esimerkki, ihme kun et tuon laihempi tollasella hiiren ruokavaliolla....taitaa olla aineenvaihdunta hieman jumissa....

No eipä tässäkään perheessä syödä kun aamulla puuroa klo 9.00 ja maitoa lasillinen. Yksi lämmin terveellinen ruoka klo 14.00. Välipalaksi omena tai puolikas klo 17.00. Iltapalaksi leipä monella täytteellä. klo 20.00.

Perheessä äiti, isi ja lapset 4v ja 6v.

Neuvolan mukaan nämä ateriat riittää kun on vain tarpeeksi isot ja monipuoliset.
        Molemmat pojat kasvavat tasaista käyrää.

Että se siitä viidestä aterista ja sen terveellisyydestä.

• ajfhk
        2 x äiti kirjoitti:

No eipä tässäkään perheessä syödä kun aamulla puuroa klo 9.00 ja maitoa lasillinen. Yksi lämmin terveellinen ruoka klo 14.00. Välipalaksi omena tai puolikas klo 17.00. Iltapalaksi leipä monella täytteellä. klo 20.00.

Perheessä äiti, isi ja lapset 4v ja 6v.

Neuvolan mukaan nämä ateriat riittää kun on vain tarpeeksi isot ja monipuoliset.
        Molemmat pojat kasvavat tasaista käyrää.

Että se siitä viidestä aterista ja sen terveellisyydestä.

Itekin äiteenä tässä ihmettelen, että miten sun lapset jaksaa odottaa klo 14 ruokaa jos ovat syöneet jo klo 9? Meillä syödään puuroa ja maitoa n.klo 8 ja kyllä kiljuva nälkä on myös äiteellä viim. klo 12.

• 2 x äiti
        ajfhk kirjoitti:

Itekin äiteenä tässä ihmettelen, että miten sun lapset jaksaa odottaa klo 14 ruokaa jos ovat syöneet jo klo 9? Meillä syödään puuroa ja maitoa n.klo 8 ja kyllä kiljuva nälkä on myös äiteellä viim. klo 12.

Ei meillä vain kilju. Tottakai ruokaa laitetaan ennemmin tai syödään pieni välipala jos nälkä on,mutta kuin ei ole.
        Jos aikuinen ihminen syö ison lautasellisen puuroa jossa esim marjoja seassa ja maitoa ison lasillinen klo 9.00 niin ei silloin ole todellakaan nälkä klo 12 vielä.
        Maalaisjärjellä ajatellen.
        Muutaman kerran kokeillu herättää aikasemmin kun klo 9 ja oltais syöty aikasemmin.
        Turhaa. Kaikki ruuat jää syömättä lounaalla jos laitan aikasemmin ja muksut niin väsyneitä ettei jaksa kunnolla syödä aamupalaa jos sen laittaa aikasemmin.
        Pienestä lapsesta asti ollu molemmilla muksuilla monipuoliset isot ateriat harvoin ja ovat tykänneet.

Poikkeuksena on tosin esim jos ollaan laskettelemassa ja allasjumpassa ym ni silloin tulee nälkä aikasemmin,mutta ei muuten.

Aikuisen pystyy korvaan ruuan vaikka kahvilla ja nälkä menee sillä,mutta lapsilla noudatetaan monipuolista ruokavalioo.

Koko perhe tyytyväinen ja voi hyvin.

• G

Lisäksi on hyvä seurata käykö tyttöystäväsi oksentamassa ruokailun jälkeen, peittääkö hän kylpyhuoneessa käynnit musiikin tai television pauhannan alle, onko hän usein "just syönyt", ovatko rystyset valkoiset vessassa käynnin jälkeen (oksentamisen takia), hiusten tai ripsien lähtöä.

On vaikeaa ohjata läheinen hoitoon, mutta jos olet todella huolestunut niin keskustele varovasti tyttöystäväsi vanhempien & sisarusten kanssa tai ota yhteyttä lääkäriin ja kysy neuvoja. Aina on parempi kysyä apua ajoissa kun antaa ajan kulua ja katsoa kuinka läheinen kuihtuu kuihtumistaan. Kaikki lääkäritkään eivät tunnista syömishäiriöitä mutta syömishäiriöklinikalta löytyy ekspertit.

Voimia!

• 15,60/kg

Tuntuu oudolta. Tyttöystäväsi näyttäisi elävän elämänsä onnellisinta aikaa. Miksi hän nyt käyttäytyisi syömishäiriöisesti. Rakkaus laihduttanee, ilman että pitäisi syömisiään tarkkailla.
        En tiedä tarpeeksi näistä asioista antaakseni neuvoja muille. Olen itsekin Painonvartioissa.

• mypp

sen verran puuttuisin tähän aiheeseen, että yksi hyvistä ystävistäni oli aivan normaali painoinen kahden lapsen saannin jälkeen. oma minä kuva oli kuitenkin toinen, piti itseään lihavana, vaikka kaikki hänelle yrittivät tolkuttaa että on aivan normaali mitoissa ja kaunis niin kuin nyt on ilman mitään laihdutuksia.Hän aloitti laihdutuksen ja kauhean liikunta putken. No paino putosi ja aivan liikaa. Nykyään ei ole kuin nahka luiden päällä. Lisäksi kaikki ei sitten mennyt aivan niin kuin olisi pitänyt, että olisi noudatettu terveellistä kaavaa tässä asiassa.Hänelle tuli liikunnasta pakkomielle.
      Lääkäri oli työterveys tarkastuksessa laittanut ystäväni lisätutkimuksiin.
      Häneltä otettiin sydänfilmi ja verikokeet. Joista paljastui elimistön puutostiloja kivennäis ja hivenaineissa, joka juontaa täysin alkunsa huonosta liian terveellisestä ja vähä kalorisesta ruoasta. Lisäksi lääkäri totesi sydänfilmistä että ystäväni sydän käy ylikierroksilla, ja jos hän jatkaa samaa elämää kuin tähän asti, hänen sydämmensä tulee pettämään.
      No moni olisi jo tästä huolestunut, ja alkanut laittaa elämäänsä uuteen järjestykseen, mutta ei ystäväni. Hänelle tästä asiasta tuli kehumisen aihe jota hän toitottaa kaikille, ja elämän tavoilleen hän ei ole tehnyt mitään muutosta. liikunta on täysin pakkomielle.
      Hän käy jopa kesken työpäivän kahvi ja ruoka tauoilla työpaikan kuntosalilla, kun muut viettävät taukoja, ja syövät..
      ei mielestäni kovin terveellinen elämäntapa tämäkään. Eli kohtuus kaikessa!!

• Sinipikkusini

Etteikö taasen joku äijä valita et "Voi Voi ku mun muijan RINNAT JA PERSE ON PIENENTYNEET!!!"
      Harmi,tuska ja valitus....
      Hittoako sillä väliä, jokainen laihduttaa/lihottaa jos haluaa, enkä usko että sun vuoksesi tekee, jos kerran olet jo kertonut että pidän "normaalista vartalosta(mitä helvettiä sekin nyt tarkoittaa)" eikä hän halua lihota.
      Jotkut tykkää olla laihoja, jotkut ei, elämää, opi siitä jotain äläkä kitise täällä sen sijaan et hänen kanssaan puhuisit jos niin vaivaa!

Terv. 24v,153cm,53kg,A75

• Kylmät kädet

Hän on päättänyt, että pystyy parempaan. Pitempi tai tummempi kaveri sillä on salaa hakusessa.

• parempaa odotellessa

Haku päällä.

• Tiedän mistä puhun

Vaikuttaa siltä, että nuori tyttöystäväsi tietää mitä tekee. Kertomallasi päivittäisellä ruokailulla
      saa "terveellisesti" painon tippumaan suhteellisen nopeasti ja halutessaan vaarallisen alas. Ns. fiksu laihdutuskeino: veriarvot pysyvät kunnossa ja keho terveenä, ainoastaan rasva katoaa.

Seuraile tytön vointia ja mikäli huomaat voimattomuutta, kalpeutta tms. alipainosta kertovaa, kerro
      hänelle, että viet hänet sairaalaan, jos hän ei ala syömään kulutuksensa mukaisesti.

Liiallisesta laihtumisesta on seurauksena (sinulle ikävänä puolena) rintojen pysyvä pienentyminen, jopa kuukautisten poisjäänti, karvan kasvu jne.

JOS näin ei kuitenkaan ole, hän haluaa vain hoikistua, sinun ei auta kuin hyväksyä tilanne ja nauttia
      "uudesta" tyttöystävästä :)

• ilmaa

lissää

• En nähnyt missään luettelossasi niitä tärkeitä maitolasillisia(tai piimä),mitkä luusto tarvitsee päivittäin. Lämmin ruoka,vaikka se olisi kevyt keitto,olisi tarpeen,sen leipäpalan seuraksi. Olisin todella huolissani jos joku lähimmäiseni söisi noin huonosti. Sano toki hänelle,että minne rintasi hävisivät ja että on kuin lankkua halaisi,kun luut kolisevat. Tuontyypin sairaus johtaa herkästi parantumattomiin ongelmiin sisäelimissä,sen verran aiheesta on 4Dssä näytetty.

• älä kyylää

Mitä se sinulle kuuluu paljon tyttösi syö jos kaikki muuten ok? Oletko huolissasi hänen terveydestään vai siitä, että tykkäät vain "muhkuimmista" tytöistä ja tämä ei pian kiihota sinua enää? Ehkäpä hän on huomannut kyyläämisesi ja kaikessa epävarmuudessaan on sen seurauksena vähentänyt ruokaansa. Itse olen todella laiha, syön minkä kulutan. Eli erittäin vähän. Painoni on 45 kg ja pituuteni 164, eikä kukaan ole koskaan minun syömisiäni kyylännyt -eikä tarvetta. Minkäänlaista syömishäiriötä ei ole, vaikka joskus vasta illalla muistan, että en ole syönyt päivän aikana kuin yhden leivän. Työnikin puolesta epäsäännölliset syömis- kuin nukkumis-ajat. Lopeta kyylääminen. Minulla menisi hermot!

• pirtee tikka

taitaa kirjottajal olla oma etu mieles, ku rintoiki kuvailee, et ne on pienentyneet. Eiköhän muija tiedä omat syömisensä. Kaikki nykysin muutenki vaa läskejä, normaali painoindeksikii jouduttu nostamaan, ku kansa vaa lihoo.

• buiuu

Sinulla on syömishäiriö. Olet aivan liian alipainoinen. Syöt erittäin epäterveellisesti.

Sinä et todellakaan syö sitä mitä kulutat. Sinun kehosi polttaa sinulta lihaksista tavaraa pois, koska sinä et syö sitä mitä kulutat. Sen vuoksi olet noin laiha. Näkemättä sinua, tiedän noilla perusteilla sen että olet aliravittu.

Ihmisen ruokavalion täytyy koostua ensiksi ihmisen tarvitsemista ravintoaineista. Tuosta ei voi poiketa koska muuten keho kärsii aliravitsemuksesta.

Sen jälkeen ravintoaineita täytyy saada tarpeeksi kulutuksen mukaan. Kulutus vaihtelee sen mukaan millaista työtä tekee. Jos määrää ei saa tarpeeksi kulutuksen mukaan, silloin laihtuu. Jos niitä saa yli tarpeen, silloin alkaa lihomaan.

Jos työtä tekee liian raskaast ja syö liian yksipuolisesti, keho alkaa välittömästi käyttämään lihaksia ja siitä palautuminen kestää pitkään koska lihakset täytyy rakentaa uudelleen niillä ravintoaineilla joita ei ole saanut. Silloin ihminen jää juuri tuolla tavallasi alipainoiseksi ja paino ei nouse "vaikka söisi mitä".

• älä kyyylää
        buiuu kirjoitti:

Sinulla on syömishäiriö. Olet aivan liian alipainoinen. Syöt erittäin epäterveellisesti.

Sinä et todellakaan syö sitä mitä kulutat. Sinun kehosi polttaa sinulta lihaksista tavaraa pois, koska sinä et syö sitä mitä kulutat. Sen vuoksi olet noin laiha. Näkemättä sinua, tiedän noilla perusteilla sen että olet aliravittu.

Ihmisen ruokavalion täytyy koostua ensiksi ihmisen tarvitsemista ravintoaineista. Tuosta ei voi poiketa koska muuten keho kärsii aliravitsemuksesta.

Sen jälkeen ravintoaineita täytyy saada tarpeeksi kulutuksen mukaan. Kulutus vaihtelee sen mukaan millaista työtä tekee. Jos määrää ei saa tarpeeksi kulutuksen mukaan, silloin laihtuu. Jos niitä saa yli tarpeen, silloin alkaa lihomaan.

Jos työtä tekee liian raskaast ja syö liian yksipuolisesti, keho alkaa välittömästi käyttämään lihaksia ja siitä palautuminen kestää pitkään koska lihakset täytyy rakentaa uudelleen niillä ravintoaineilla joita ei ole saanut. Silloin ihminen jää juuri tuolla tavallasi alipainoiseksi ja paino ei nouse "vaikka söisi mitä".

En polta energianani lihaksiani. Minulla on hyvät lihakset, esim. normaalia parempi puristuvoima käsissä, ja muutenkin käyn punttisalilla kun kerkiän ja töissä joudun nostelemaan paljon. Töissäni näen päivittäin lääkäreitä ja hoitajia, itse olen terveydenhoitaja, joista yksikään kollegani ei ole sanonut painostani koskaan yhtään mitään. Arvailijoita ja neuvojia riittää. Jokainen henkisesti tasapainoinen oleva ihminen tietää oman kulutuksensa, ei sitä energiaa tarvitse varastoidakaan. Meitä ihmisiä kun vain sattuu olemaan isoja ja pieniä.

• pirtee ku tikka

Mä en osais noin tarkkaa ees kuvailla mitä mä oon ite päivän aikan syöny, saati jos lähtisin kumppanini syömisii kirjottelee.

• ttkk

Voi vaikka alkaa syödä enemmän!

• N.49kg

selvästikin liian niukka ruokavalio.

• ei kaikki liho

Itse en näkisi mitään syytä huoleen.
      Esim itse syön seuraavasti lähes päivittäin
      - aamupala: leipä:tomaattia,voita,kurkkua ja juustosiivu ja kahvi
      - lounas: keitto yleensä ja maitoa lasillinen, saattaa olla myös leipä.
      - välipalana yleensä omena tai banaani
      - lounas: perunaa ja lihaa ja salaattia
      - iltapala: karjalanpiirakka ja teetä

Painan 52kiloa ja olen 167cm. Paino pysyy suhteellisen alhaalla vaikka mielestäni syön hyvin ja kunnolla.
      Kaikki ei vain liho ja osalla aineenvaihdunta nopeaa.

Työelämässä ja liikkumista todella vähän.

• kodfj

Minä kyllä kuukahtaisin viikon sisällä, jos söisin noin vähän, ja olen sentään aika pienikokoinen ihminen, enkä minäkään nyt mitenkään hirveästi mätä ruokaa päivittäin. Joskus on sellaisia päivä, ettei tule hirveästi syötyä, mutta se johtuu ennemminkin laiskuudesta, kun en ole jaksanut lähteä kauppaan.. kannattaa kyllä mainita hänelle, että tuollainen ei ole missään nimessä terveellistä. Vaikka hän söisi viisinkertaisesti tuon määrän, ei se olisi liikaa. Paljoa monipuolisuutta ei noin vähäiseen ruokavalioon mahdu.

• plööhkkl

Täh? En ole millään tapaa syömishäiriöinen, mutta en kyllä syö juuri tuota määrää enempää päivässä??? Mutta laihtumisen ottaisin huolissani...

• dghhj

SIITÄ TODISTUS TEILLE ETTÄ MIEHET EIVÄT HALUA LUURANKOJA!

Voi että olen iloinen että mulla on on jotain luiten päälle!! aivan säälittävää nähdä nää pikku teini tyttöjä josta polvet paistaa läpi.

Mä en voi ees mennä ulos ilman et vähitään 10 miestä huutaa jotai MITÄ MÄ VIHAAN. Mut huomaa kyl että miehet tykkävät naisist eikä androgyyneistä

• boness

No kyllä on niitäkin yksilöitä jotka pitävät laihoistakin naisista, sillä en itsekään voi mennä ulos ilman että joka toinen mies kääntyisi kattoo tai huutelisi jotain perään ja olen 40kg ja 160cm. Tälläisissä asoissa on turha yleistää, koska ne ovat makuasioita. Toiset tykkäävät suurikokoisista, toiset normaaleista, toiset laihoista. Tai sitten ihan kokonaisuudesta. Joten olkaamme jokainen sellaisia kuin itse tykkäämme olla, emme miellyttääksemme miehiä. Itse ihailen laihuutta, mutta osaan pysyä terveyden puolella. Enkä todellakaan kehota ketään laihduttamaan. Ja itse olisin huolissani tyttöystävän tai kenen tahansa äkillisestä laihtumisesta. Tuollaiset asiat on otettava tosissaan.

• minä0

Sinuna yrittäisin saada tyttöystäväsi tajuamaan, että tuo hänen noudattama ruokavalio on kaukana terveellisestä ja että terveellisiin elämäntapoihin kuuluu monipuolisesti ja säännöllisesti syöminen. Naisilla kuitenkin voi vaihdella paino ja ruokailutavat suurestikkin. Minulla esimerkiksi ei joillakin viikoilla tee mieli syödä oikeastaan mitään ja joinain taas tulee syötyä norm. enemmän.

• jos tuotakaan

Ihan normaalisti hän on syönyt, mutta onko normaalia seurata kumppanin syömisiä noin tarkkaan?

• Normaalipainoinen.

Huomaa taas että anokrektikot SAIRAAT naiset jakavat täällä "neuvojaan". Tappakaa ihan rauhassa itsenne, mutta antakaa muiden olla.

• ole huolissasi hänestä koska itse tein saman ja sairastuin syömis häiriöihin nyt tarkailussa jopa menin niin pitkälle et jouduin tiputukseen sen voi aiheuttaa esim et se on kauko suhde hän kaipaa sinua se on esim mulle vaikutti elämän tilanne kostin itselleni mitä muille tapahtui rakkailleni nyt käynyt juttelemassa terveydenhoitajan luona ja asiat alkanut selkeytyä jopa lihonut 4kg ajattele painoin 135kg ja kolmessa kuukaudessa puotin 55kg nyt en syyttele itseäni enää mut tarkailussa varmaan pitkään mut hyvä niin

• JMJ217

Ihmisen PITÄISI syödä 6-7 kertaa päivässä. Aamupala, (välipala), lounas (joka on lämmin ateria, EI LEIPÄ!), (välipala), päivällinen (lämmin ateria), (välipala) ja iltapala. Lounaalla ja päivällisellä kuuluisi noudattaa perus lautasmallia joka opetetaan jo ala-asteella. Ja tähän lisättynä liikunta niin ihminen pysyy ihannepainossaan lihomatta ja laihtumatta. Ja totta kai ruoan tulee olla terveellistä, mutta kannattaa pitää niitä herkuttelupäiviäkin.:) Tyttöystäväsi ruokavalio ei todellakaan ole terveellinen, tyttösi on ehkä alussa halunnut laihtua muutaman kilon, mutta huomatessaan, että laihtuu kunnolla niin on jatkanut syömistapojaan ja näin valitettavasti yleensä kehittyy anoreksia.
      Itse jouduin tällaiseen kierteeseen muutama vuosi sitten, mutta onneksi tajusin lopettaa ajoissa, enkä sairastunut anoreksiaan!!!

• Powerstar

on hengenvaarallista siinä vaiheessa kun ei ole enää rasvaa,mistä elimistö saisi energiaa kun ei saa sitä tarpeeksi ruuasta. Elimistö alkaa syömään lihaksia ja mikä vaarallisinta sydänlihasta(lähde:dieetit vaihtoon ohjelma TV).Eli kannattaisi vähä anooreetikoittenkin funtsia.

• painopoliisi

Jos ei ota kantaa tähän nimenomaiseen juttuun, niin kyllä suomalaisista varmaan 80% on ylipainoisia ja saman verran haluaisi ihmisiä laihduttaa itseään! Käytännössä hoikalla on paremmat mahdollisuudet menestyä elämässä, parempi itsetunto, parempi työ, parempi palkka, parempi suhde, parempi kunto, lista on varmasti loputon!
      Minä kyllä tykkään aivan hoikasta naisesta pituus- 110-120 , no myönnän, itseen en ole ihan tyytyväinen.
      Eli kyllä herran nyt täytyy mennä daamin kanssa kauppaan ja ostaa hyvin istuvat housut hoikistuneelle tyttöystävälle!

• Diamia

nno voi herranjumala... jos nyt oikein ymmärsin, niin tykkäät naisista joilla paino on pituus miinus 110 tai 120... itse olen 148cm pitkä ja mielestäsi minun pitäisi siis painaa 28-38kg? painoindeksini olisi tuolloin 12,8-17,3, eli kuolleen ja alipainoisen välimaastossa... sääliksi käy sun tyttöystävääsi... huoh. miehet...

• Normaalipainoinen

Hyvin on tyttösi syönyt, eikä minusta sinun tarvitse huolesstua. Hanki itsellesi lihavampi nainen, joka syö läskisoosia ja käy mäkkärissä, ehkä sitten olisit tyytyväinen?

• anorektikon äiti

Kuvaamasi ruokavalio on aivan liian vähän liikkuvalle ihmiselle!
      Anorektikon äitinä sanoisin, että ihanaa, että olet huomioitunut asian... Minulla meni liian kauan tajuta näkymää ja toimintaa edessäni! Kuvaamasi olkavarret ja solisluiden ja kylkiluiden näkyviin tulo on varmasti sellainen tekijä, mikä pitää huomioida, lihasmassa on jo katoamassa.
      Anorektikko on erittäin hyvä "valehtelija", myös itselleen. Yritä saada hänet terveydenhoitajan, lääkärin tms. vastaanotolle, jossa voitaisiin tehdä perustutkimukset. Yritä saada hänet vakuuttuneeksi siitä, että olet huolestunut ja sen vuoksi toivot tarkastusta; jos asiat on kunnossa, eihän silloin siinä pitäisi olla mitään pelättävää tai salattavaa. Toisaalta hänellä on myös oikeus saada apua ja tukea; useinhan se apu tuntuu sitten kuitenkin hyvältä, kaiken vastustelun ja kiukuttelun jälkeenkin.
      Kyse voi kuitenkin olla hengenvaarallisesta tilasta, joten mitä nopeammin ja päättäväisemmin toimit, sen parempi. Pyydä apua tyttöystäväsi vanhemmilta, tyttökavereilta ja muilta läheisiltä

• VIRUS LINKISSÄ

SAATTE VIRUKSEN

• ruokavalio

Varsinkin, jos on kovin laiha, niin voisi kyllä syödä vähän enemmän ja monipuolisemmin.

Minunkin eräs tuttavani on vuoden aikana laihtunut tosi paljon ja laihuus tuntuu olevan hänelle jonkinlainen pakkomielle. Itse olen pyöreä, mutta tyytyväinen itseeni, mutta tämä tuttava aina jaksaa "mainostaa" laihuuttaan. esimerkiksi minä syön paljon terveellisemmin, painoni kohdalla ongelma on ainoastaan liian vähäinen liikkuminen.

Tällä tuttavallani myös näkyvät luut inhottavasti, en tiedä tajuaako hän sitä itse. Käsivarret ovat kuin jotkut narut, rinnat lähes olemattomat. Huonosta ruokavaliosta johtuen ihokin on huonossa kunnossa. Ja tämä nainen on vasta vähän päälle parikymppinen.

Ihan syystä olet huolissasi. Miltäpä tyttöystäväsi näyttää esim 5 vuoden päästä tuota tahtia?

• Naisimmeinen

Aikas vähän tyttösi syö päivän aikana. Proteinia vähänlaisesti tuntuu olevan (lihaa, kanaa tai kalaa). Maitotuotteita on kans liian vähän! Toivottavasti älyää käyttää myös oikeanlaista rasvaa (pehmeät rasvat)? Tuohon ruokavalioon lisäisin maitoa pari lasia ja lisäksi yhden ruokailukerran jossa joko lihaa, kalaa tai kanaa lisukkeineen. Eli kasviksia, riisiä tms. Kevyt saa olla!
        Itse laihduttelin aikoinaan 15 kg joten tiedän mistä puhun. Pitää muistaa muutenkin syödä 4-5 kertaa päivässä!
        Lisäksi kun liikkuu tunnin päivässä hikeen asti, luulis riittävän.
        Mutta se onkin eri asia uskooko hän sinun neuvojasi..vaikeaa varmaankin kun hänellä tuntuu olevan usko että syö oikein.

• dkkdgk
        Naisimmeinen kirjoitti:

Aikas vähän tyttösi syö päivän aikana. Proteinia vähänlaisesti tuntuu olevan (lihaa, kanaa tai kalaa). Maitotuotteita on kans liian vähän! Toivottavasti älyää käyttää myös oikeanlaista rasvaa (pehmeät rasvat)? Tuohon ruokavalioon lisäisin maitoa pari lasia ja lisäksi yhden ruokailukerran jossa joko lihaa, kalaa tai kanaa lisukkeineen. Eli kasviksia, riisiä tms. Kevyt saa olla!
        Itse laihduttelin aikoinaan 15 kg joten tiedän mistä puhun. Pitää muistaa muutenkin syödä 4-5 kertaa päivässä!
        Lisäksi kun liikkuu tunnin päivässä hikeen asti, luulis riittävän.
        Mutta se onkin eri asia uskooko hän sinun neuvojasi..vaikeaa varmaankin kun hänellä tuntuu olevan usko että syö oikein.

On kyllä melko vähän. Tuommoisesta määrästä ruokaa saa noin 1000 kcal, joten melkein tupla-annos olisi paikkallaan. Nyt tässä ei kuitenkaan kerrottu kyseisen henkilön painoa, mutta keskikokoisen ihmisen tarvitsema kalorimäärä on normaalirasituksessa 2000kcal. Proteiinia tuntuu olevan aivan liian vähän ehkä noin 12g ja suositus on noin 50g. Jotain proteiinipitoista pitäisi siis annosten kokojen kasvattamisen lisäksi syödä, esim. lihaa, kanaa, kalaa, papuja tai pähkinöitä. Myös rasvan määrä tuntuu olevan liian alhainen, joten margariinia leivän päälle ja esim. lohta.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5320
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      2606
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      270
      2463
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2379
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1804
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      228
      1547
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      54
      1151
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1076
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1073
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      85
      1060
    Aihe