Eri yhteyksissä on ollut puhetta entisaikojen taksisuosikista Pobedasta. Onko kellään varmaa tietoa tämän neuvostopelin suunnittelusta ja alkuperästä? Jotkut sanovat, että auto oli jonkun vanhan amerikkalaisen Fordin lisenssimalli. Sillä erotuksella vaan, että Pobeda sai moottoriinsa öljypumpun, kun esikuvassa oli roiskevoitelu. Wikipediassa oli kyllä mainittu joku venäläinen suunnittelijakin, joka olisi auton taustalla. Samoin oli mainittu yhtäläisyyksiä Nashiin etuosan muotoilussa ja Opel Kapitaniin alustaratkaisuissa. Voisiko joku antaa parempaa tietoa?
Pobedan alkuperä
31
4551
Vastaukset
- Lukevinani
Sanovat, että Pobedan suunnitteli Andrei Aleksandrovitš Liphartin (Андрей Александрович Липгарт) johdolla työskennellyt neuvostoliittolainen ryhmä sotavuosien 1943–1944 aikana. Esikuvana on ollut Opel Kapitän ja moottorissa on apinoitu 6-sylinteristä Dodgen moottoria (toteutushan on tunnetusti 4-sylinterinen, 2,1-litrainen sivuventtiilikone.
Isäni ensimmäinen henkilöauto minun elinaikanani oli uutena ostettu Pobeda M-20 vm. 1956. Tilava ja kuormaa kantava juhta, huononkin tien kulkija, mutta kovin janoinen (16–17 litraa / 100 km) ja kova polttamaan venttiileitä raskaammalla kaasujalalla ajettaessa!
Oli yhtä juhlaa, kun meille tuli tuon Pobedan jälkeen pari vuotta vanhempi jenkkipeli (De Soto Diplomat Custom 1954 kuutoskoneella). - Tai et
http://gaz20.spb.ru/history.htm
Google kääntäjällä voit kääntää, jos venäjä ei taivu.- swen
kun ei ole toi venäjän kieli hanskassa.
- sitroen.
Kiitos linkistä! Olipa kattava sivusto.
- voi olla
taustalla. Kun silmäilee saman aikakauden ranskalaista Fordia, Vedette Versailles, on nähtävänä selvää sukulaisuutta.
Tälläistäkin tietoa on löydettävissä netistä:
- USA toimitti 1930-luvulla Neuvostoliittoon lähes kaiken sen autoteollisuuden kehittämiseen tarvittavan tiedon, taidon ja laitteet. Merkittävin oli Gorkin autotehdas (GAZ), jotka koskeva 13 milj. USD:n sopimus tehtiin Fordin kanssa toukokuussa 1929. 1930-luvun lopulla tuotettiin henkilö- ja kevyitä kuorma-autoja 80 – 90 000 kappaletta vuodessa.
Niinpä Ford on ollut merkittävä apu silloisen Neuvostoliiton autoteollisuudelle.- ...voi
Jos omaa edes jonkilaisen näkökyvyn, niin eihän tuossa oikeasti ole mitään samaa minkäänmaalaisen Fordin kanssa. Ei, vaikka Fordia Neukuissa lisenssillä aikaisemmin oli valmistettukin. Eikä tuossa ulkonäöllisesti ole mitään samaa oikeastaan minkään muunkaan länsiauton kanssa, paitsi sen verran kun nyt aikakauden autot toisiaan muistuttavat. Moottorikaan ei ollut kopio mistään, samankaltaisia ratkaisuja vain satuttiin käyttämään autojen moottoreissa ympäri maailman 1930-50 -luvulla.
...voi kirjoitti:
Jos omaa edes jonkilaisen näkökyvyn, niin eihän tuossa oikeasti ole mitään samaa minkäänmaalaisen Fordin kanssa. Ei, vaikka Fordia Neukuissa lisenssillä aikaisemmin oli valmistettukin. Eikä tuossa ulkonäöllisesti ole mitään samaa oikeastaan minkään muunkaan länsiauton kanssa, paitsi sen verran kun nyt aikakauden autot toisiaan muistuttavat. Moottorikaan ei ollut kopio mistään, samankaltaisia ratkaisuja vain satuttiin käyttämään autojen moottoreissa ympäri maailman 1930-50 -luvulla.
Mihin nämä väitteesi perustuvat? Omiin mielikuviin ja -haluihin? Noissa muissa on paremmat lähteet väitteille.
- Huumoria kaikille
kentauris kirjoitti:
Mihin nämä väitteesi perustuvat? Omiin mielikuviin ja -haluihin? Noissa muissa on paremmat lähteet väitteille.
kenties jostain tuoväentalon ullakolta löydetyistä suurista saduista joita liikkui suuren ja mahtavan neuvostoliiton umpärillä oikei satujen kirjoitus koneiston tuottamana.
Henry J. Kaicer, Ford 39 ja paljon muita on ollut suunittelijoiden kopioitavina kun Pobedaan russattiin kasaan.
Entinen neuvostoliitto oli senaikainen kopionnin mestari kaikessa muussa kuin politiikassaan, sekin on tullut jo parivuosikummentä sitten tiensä päähän. - kentauris1
Huumoria kaikille kirjoitti:
kenties jostain tuoväentalon ullakolta löydetyistä suurista saduista joita liikkui suuren ja mahtavan neuvostoliiton umpärillä oikei satujen kirjoitus koneiston tuottamana.
Henry J. Kaicer, Ford 39 ja paljon muita on ollut suunittelijoiden kopioitavina kun Pobedaan russattiin kasaan.
Entinen neuvostoliitto oli senaikainen kopionnin mestari kaikessa muussa kuin politiikassaan, sekin on tullut jo parivuosikummentä sitten tiensä päähän.Kyllä minä sen tiedänkin, eihän siellä (siinä systeemissä)mitään tuotesuunnittelua ollut. Se on selvää, että kopiohan tuo pobeda oli. Mutta oliko siinä oikein lisenssi-luvalla tehtyä mikään kohta. Haluaisin ihan faktatietoa. Esimerkiksi moottorista on sanottu sen olleen jonkun Ford mallin öljypumpulla lisättynä. Pitääkö tämä paikkaansa ja mikä Ford malli olisi ollut kyseessä?
- pussihousujuntti
kentauris1 kirjoitti:
Kyllä minä sen tiedänkin, eihän siellä (siinä systeemissä)mitään tuotesuunnittelua ollut. Se on selvää, että kopiohan tuo pobeda oli. Mutta oliko siinä oikein lisenssi-luvalla tehtyä mikään kohta. Haluaisin ihan faktatietoa. Esimerkiksi moottorista on sanottu sen olleen jonkun Ford mallin öljypumpulla lisättynä. Pitääkö tämä paikkaansa ja mikä Ford malli olisi ollut kyseessä?
jos vähänkään foortia tuntee ja kyse on neloskoneesta ja vieläpä sivuventtiilikoneesta,niin eiköhän se ole perua A-fordista ja tuon koneen juuri neuvostoliittoon voorti möi 29-30.
voorti rupes kehittelemään V8 ja nelonen sai mennä, eipä molotovin ja aakkosen koneissa juuri ulkoista eroa ole, sarjanumeron kohalla sitten seleviää karu totuus.
pobedan konetta ei oo tullu vastaan, mutta nyt kiinnostus heräs, joten naapurin tallin takana olevasta pobedasta täytynee kone käyvvä ruuvaamassa pois ja verrata tuohon aakkosen koneeseen.
nää neukkuvehkeet on ollu pitkään halveksittuja ja kukaan niitä ei tosissaan oo säilönny. - Hieno peli
pussihousujuntti kirjoitti:
jos vähänkään foortia tuntee ja kyse on neloskoneesta ja vieläpä sivuventtiilikoneesta,niin eiköhän se ole perua A-fordista ja tuon koneen juuri neuvostoliittoon voorti möi 29-30.
voorti rupes kehittelemään V8 ja nelonen sai mennä, eipä molotovin ja aakkosen koneissa juuri ulkoista eroa ole, sarjanumeron kohalla sitten seleviää karu totuus.
pobedan konetta ei oo tullu vastaan, mutta nyt kiinnostus heräs, joten naapurin tallin takana olevasta pobedasta täytynee kone käyvvä ruuvaamassa pois ja verrata tuohon aakkosen koneeseen.
nää neukkuvehkeet on ollu pitkään halveksittuja ja kukaan niitä ei tosissaan oo säilönny.Tuolla tulikin esille motin ruokahalu , empä enää ihmettele mistä POpetan lämmityslaitteen tehokkuus juontaa juurensa , Kenno on suhteellisen pitkä ja ilma kiertää
sen läpi useamman kerran . Jotain tuontyyppistä voisi odottaa nykykosliin että edes
syystalven usvat saataisiin ruuduista kuivumaan . - kentauris1
Hieno peli kirjoitti:
Tuolla tulikin esille motin ruokahalu , empä enää ihmettele mistä POpetan lämmityslaitteen tehokkuus juontaa juurensa , Kenno on suhteellisen pitkä ja ilma kiertää
sen läpi useamman kerran . Jotain tuontyyppistä voisi odottaa nykykosliin että edes
syystalven usvat saataisiin ruuduista kuivumaan .Löytyihän se kuvakin mistä tuo on kopioitu:
Pobeda: http://farm3.static.flickr.com/2205/2454698140_afd3b37b8d.jpg
Ford: http://www.oldcarandtruckpictures.com/hantscountycarshows/windsor2004/1950_Ford_Coupe_fsv=KRM.jpg
Voisi sanoa, että 1/1 kopio, pioeneiä eroja yksityiskohdissa. Ja nyt kun on löytynyt fakta että moottorikin oli 100% kopio Fordin moottorista, niin asia tuli selväksi. - pobedisti
kentauris1 kirjoitti:
Löytyihän se kuvakin mistä tuo on kopioitu:
Pobeda: http://farm3.static.flickr.com/2205/2454698140_afd3b37b8d.jpg
Ford: http://www.oldcarandtruckpictures.com/hantscountycarshows/windsor2004/1950_Ford_Coupe_fsv=KRM.jpg
Voisi sanoa, että 1/1 kopio, pioeneiä eroja yksityiskohdissa. Ja nyt kun on löytynyt fakta että moottorikin oli 100% kopio Fordin moottorista, niin asia tuli selväksi.Eipä tunnu faktaa löytyvän. Aikas kaukana ainakin ulkonäöllisesti fordeista ollaan. Varmaan on sekä kori että tekniikka saanut vaikutteita lännestä mutta en ole koskaan kuullut että esim. mikään länsiauton osa suoraan kävisi.
Ulkonäöstä itselleni tulee mieleen lähinnä chevrolet aerosedan.
Yllätys itselleni oli että sitä on jo muovailtu 40- luvun alussa, oma kaunokaiseni on -56 - lahopäät
kentauris1 kirjoitti:
Löytyihän se kuvakin mistä tuo on kopioitu:
Pobeda: http://farm3.static.flickr.com/2205/2454698140_afd3b37b8d.jpg
Ford: http://www.oldcarandtruckpictures.com/hantscountycarshows/windsor2004/1950_Ford_Coupe_fsv=KRM.jpg
Voisi sanoa, että 1/1 kopio, pioeneiä eroja yksityiskohdissa. Ja nyt kun on löytynyt fakta että moottorikin oli 100% kopio Fordin moottorista, niin asia tuli selväksi.kyllähän on täys pässi tää pobeda fani kun muka klassikko -50 ford näyttää samalta kuin popsu? täysin sokea ja arvostelukyvyttömän vasemmistolaisen "totuus". autothan ovat kiokinpuolin täysin erilaisia! sokeakin sen huomaa jos ei ole vasemmisto dna;lla varustettu?
ja juuri näiltä hulluilta ollaan saatu sitä totuutta kuulla?
tämähän on monelle varmaan avartava esimerkki! "faktoista ja niiden tulkinnoista" - kentauris1
pobedisti kirjoitti:
Eipä tunnu faktaa löytyvän. Aikas kaukana ainakin ulkonäöllisesti fordeista ollaan. Varmaan on sekä kori että tekniikka saanut vaikutteita lännestä mutta en ole koskaan kuullut että esim. mikään länsiauton osa suoraan kävisi.
Ulkonäöstä itselleni tulee mieleen lähinnä chevrolet aerosedan.
Yllätys itselleni oli että sitä on jo muovailtu 40- luvun alussa, oma kaunokaiseni on -56Eihän tämä mitään mutua ole, vaan faktaa. Näkeehän sen nyt sokeampikin, että tasan sama auto kyseessa. Tässä keskustelussa on jo todistettukin moottorin olevan tarkka kopio tuollaisen kuvassa olevan 1950 A-Fordin moottorista.
Taitaa ottaa aika koville jenkki-idiooteilla, kun ihannoimansa Ford onkin kopioitu tarkasti Neuvostoliitossa! - Autokauppias evp.
pobedisti kirjoitti:
Eipä tunnu faktaa löytyvän. Aikas kaukana ainakin ulkonäöllisesti fordeista ollaan. Varmaan on sekä kori että tekniikka saanut vaikutteita lännestä mutta en ole koskaan kuullut että esim. mikään länsiauton osa suoraan kävisi.
Ulkonäöstä itselleni tulee mieleen lähinnä chevrolet aerosedan.
Yllätys itselleni oli että sitä on jo muovailtu 40- luvun alussa, oma kaunokaiseni on -56Pobeda on Ford kopio, iivanoilla oli näitä Ford kytkentöjä muitakin, tekivät Fordson traktoreitakin, tosin ei mitään valtavia määriä ja Gaz-kuorma-autoissakin oli Fordin lisenssi jossain vaiheessa.
- gjhljlghkh
pussihousujuntti kirjoitti:
jos vähänkään foortia tuntee ja kyse on neloskoneesta ja vieläpä sivuventtiilikoneesta,niin eiköhän se ole perua A-fordista ja tuon koneen juuri neuvostoliittoon voorti möi 29-30.
voorti rupes kehittelemään V8 ja nelonen sai mennä, eipä molotovin ja aakkosen koneissa juuri ulkoista eroa ole, sarjanumeron kohalla sitten seleviää karu totuus.
pobedan konetta ei oo tullu vastaan, mutta nyt kiinnostus heräs, joten naapurin tallin takana olevasta pobedasta täytynee kone käyvvä ruuvaamassa pois ja verrata tuohon aakkosen koneeseen.
nää neukkuvehkeet on ollu pitkään halveksittuja ja kukaan niitä ei tosissaan oo säilönny.Pobedan kone on kehitetty sotajeepin (Willy's) koneesta, joka oli Fordin 2.16 litrainen 60-heppainen nelonen.
Tuli hyvin tutuksi neukuille sodan aikana sinne toimitetun lend-lease kaman ansiosta, ja sai luotettavan maineen, syystäkin. - missä se fakta?
kentauris1 kirjoitti:
Eihän tämä mitään mutua ole, vaan faktaa. Näkeehän sen nyt sokeampikin, että tasan sama auto kyseessa. Tässä keskustelussa on jo todistettukin moottorin olevan tarkka kopio tuollaisen kuvassa olevan 1950 A-Fordin moottorista.
Taitaa ottaa aika koville jenkki-idiooteilla, kun ihannoimansa Ford onkin kopioitu tarkasti Neuvostoliitossa!saattaa nähdä noissa kuvissa jotain yhtäläisyyttä, normaalinäköinen ja normaalilla järjellä varustettu ei kyllä noista autoista havaitse ensimmäistäkään yhtäläisyttä.
- vaikka varmaan tuli
gjhljlghkh kirjoitti:
Pobedan kone on kehitetty sotajeepin (Willy's) koneesta, joka oli Fordin 2.16 litrainen 60-heppainen nelonen.
Tuli hyvin tutuksi neukuille sodan aikana sinne toimitetun lend-lease kaman ansiosta, ja sai luotettavan maineen, syystäkin.tutuksi neukuille esittämälläsi tavalla. Pobeda on Gorkin autotehtaan tekeleitä ja ko. tehdas teki Fordin lisenssillä mm. kuorma-autoja jo ennen toista maailman sotaa, sieltä tuo moottori on jo tuttu neukuille ennen niitä sotajeeppejä.
Mulla itselläni on tuossa autokatoksessa Willysjeepin moottorilla varustettu ajoneuvo ja moottori on sivuventtiileillä varustettu Waukesha. Siitä minulla ei nyt ole muistikuvaa, että oliko sotajeepeissä kuinka monelta autonvalmistajalta toimituksia USAn armeijalle.
- M-20
Stantardt Vanguard britti auto, omaa samaa näköä Popedan kanssa,miten lie tekniikka yms oisko siitä kopioitu?Tai kuka kopioi ketä?Popeda oli vankka ja lämmin auto,kaikki arvo sille vaikka idästä olikin!
Kun sais jostain sen neliveto mallin mitä myös tehtiin olis käypää tavaraa vieläkin!- muistelijana
muistutti Ford Vedetteä. Ja olikohna Jowett Javelinissa samoja piirteitä?
- Kentauris 1
muistelijana kirjoitti:
muistutti Ford Vedetteä. Ja olikohna Jowett Javelinissa samoja piirteitä?
Ford Vedette ja Jowett olivat sitten muuten suoria kopioita Pobedasta! Tämä on myös 100% varmaa faktaa, vanhoilta automiehiltä kuultua perimätietoa!
- Autokauppias evp.
Pobeda on Fordin klooni, eikä siitä muuksi muutu. Fordilla oli lisenssisopimuksia Neuvostoliiton kanssa ja mm. Fordson traktoreita valmistettiin muistaakseni Leningradissa vähäinen määrä. Gaz (Gorkin autotehdas, vapaa suomennos ilmeisesti jotain Gorkij Autoinyj Zavoij) valmisti kuorma-autoja Fordin lisenssillä, joita sitten suomalaisetkin ajoivat sodan aikaan, kun niitä saatiin sotasaaliiksi, nämä "Molot" olivat melkolailla 1:1 Fordeja, myös henkilöauto oli Ford 60 täydellinen kopio, siis tuo Pobeda, osat vain eivät kuitenkaan käynneet keskenään suurien epätarkkuuksien vuoksi. Jopa Gaz kuorma-autojen osien soveltuvuus keskenään mm. moottorin mäntien, oli varsin kirjavaa. Muuten varaosien sopivuus oli taattu, niitä ei vuosien saatossa muuteltu, samoja osia tehtiin vuosikaudet.
Kentauris 1 kirjoitti:
Ford Vedette ja Jowett olivat sitten muuten suoria kopioita Pobedasta! Tämä on myös 100% varmaa faktaa, vanhoilta automiehiltä kuultua perimätietoa!
Joku muukin näköjään kirjoittelee kentauris1 nimimerkillä minun lisäkseni. Se toinen on tuo itämielistelijä.
- ...tuolta mieheltä?
Autokauppias evp. kirjoitti:
Pobeda on Fordin klooni, eikä siitä muuksi muutu. Fordilla oli lisenssisopimuksia Neuvostoliiton kanssa ja mm. Fordson traktoreita valmistettiin muistaakseni Leningradissa vähäinen määrä. Gaz (Gorkin autotehdas, vapaa suomennos ilmeisesti jotain Gorkij Autoinyj Zavoij) valmisti kuorma-autoja Fordin lisenssillä, joita sitten suomalaisetkin ajoivat sodan aikaan, kun niitä saatiin sotasaaliiksi, nämä "Molot" olivat melkolailla 1:1 Fordeja, myös henkilöauto oli Ford 60 täydellinen kopio, siis tuo Pobeda, osat vain eivät kuitenkaan käynneet keskenään suurien epätarkkuuksien vuoksi. Jopa Gaz kuorma-autojen osien soveltuvuus keskenään mm. moottorin mäntien, oli varsin kirjavaa. Muuten varaosien sopivuus oli taattu, niitä ei vuosien saatossa muuteltu, samoja osia tehtiin vuosikaudet.
Nyt sitten laitat kuvan siitä Fordin mallista jota Pobeda edes etäisesti muistuttaa. Moottori voi hyvinkin olla Fordin peruja, kenties jotkin alustararatkaisutkin, mutta korissa ja sisustuksessa ei ole mitään Fordia. Nuo mainitsemasi GAZ:in mallit tosiaan ovat Ford-kopioita ja myös näyttävät siltä, mutta Pobeda ei muistuta ulkoisesti yhtäkään Fordin mallia. Ford 60 oli moottorimalli, ei automalli. Tämä Ford 60-moottorikin oli sivuventtiili V8, jota ei Pobedassa käytetty. Vanhemmissa GAZ:eissa kenties, mutta ei Pobedassa.
Tämä väite Pobeda-Ford -yhtäläisyydestä on hieman samaa kategoriaa, kuin loputtomat myynti-ilmoitukset Uraleista ja Dnepreistä, joissa mainostetaan pyörien olevan suoria kopioita sodanaikaisista Bemareista. Siis pyöristä joiden kanssa ko. laitteilla ei ole moottorin vastaiskurakennetta ja pyörien lukumäärää lukuunottamatta yhtään mitään tekemistä. - Autokauppias evp.
...tuolta mieheltä? kirjoitti:
Nyt sitten laitat kuvan siitä Fordin mallista jota Pobeda edes etäisesti muistuttaa. Moottori voi hyvinkin olla Fordin peruja, kenties jotkin alustararatkaisutkin, mutta korissa ja sisustuksessa ei ole mitään Fordia. Nuo mainitsemasi GAZ:in mallit tosiaan ovat Ford-kopioita ja myös näyttävät siltä, mutta Pobeda ei muistuta ulkoisesti yhtäkään Fordin mallia. Ford 60 oli moottorimalli, ei automalli. Tämä Ford 60-moottorikin oli sivuventtiili V8, jota ei Pobedassa käytetty. Vanhemmissa GAZ:eissa kenties, mutta ei Pobedassa.
Tämä väite Pobeda-Ford -yhtäläisyydestä on hieman samaa kategoriaa, kuin loputtomat myynti-ilmoitukset Uraleista ja Dnepreistä, joissa mainostetaan pyörien olevan suoria kopioita sodanaikaisista Bemareista. Siis pyöristä joiden kanssa ko. laitteilla ei ole moottorin vastaiskurakennetta ja pyörien lukumäärää lukuunottamatta yhtään mitään tekemistä.Tästä Fordista on Pobeda koipiotu:
http://4.bp.blogspot.com/_B5ZvFLIhJN8/S7RJRHV9gtI/AAAAAAAAAqg/VqVVjmPSGFg/s400/Pic.jpg
Kuten näet, tasan sama auto. - Autokauppias evp.
Äläpä nyt ala nimittelemään, olen nimittäin aika paljon myynnyt aikoinaan näitä itävehkeitä, tosin en yhtään Pobedaa. Isälläni on ollut Pobeda aikoinaan ja hänen taksimies-kavereillaan ja kummi-sedälläni oli tuo kuuluisa Pobedaan puolalainen lisenssi versio Wartzava. Mitään jenkki-ihannointia minulla ei todellakaan ole, jos kohta ei itäänkään päin suuria... Entisessä Neuvostoliitossa ja nykyisellä Venäjällä matkustaneena olen pakosti joutunut tutustumaan myös paikalliseen kalustoon. Nyt olen vuorostaan Intiassa ihastellut vanhaa brittiläistä kalustoa uustuotantona.
Van turha näistä jutuista on hernettä nenäänsä vetää, neukuilla oli vain Fordin kanssa liiketoimintaa, kuten tuolla aiemmin olen selvittänyt ja sieltä ne tulee yhtäläisyydet. Tehdäänhän nykyäänkin Ford Focusta Venäjällä. - ...odotellen
Autokauppias evp. kirjoitti:
Äläpä nyt ala nimittelemään, olen nimittäin aika paljon myynnyt aikoinaan näitä itävehkeitä, tosin en yhtään Pobedaa. Isälläni on ollut Pobeda aikoinaan ja hänen taksimies-kavereillaan ja kummi-sedälläni oli tuo kuuluisa Pobedaan puolalainen lisenssi versio Wartzava. Mitään jenkki-ihannointia minulla ei todellakaan ole, jos kohta ei itäänkään päin suuria... Entisessä Neuvostoliitossa ja nykyisellä Venäjällä matkustaneena olen pakosti joutunut tutustumaan myös paikalliseen kalustoon. Nyt olen vuorostaan Intiassa ihastellut vanhaa brittiläistä kalustoa uustuotantona.
Van turha näistä jutuista on hernettä nenäänsä vetää, neukuilla oli vain Fordin kanssa liiketoimintaa, kuten tuolla aiemmin olen selvittänyt ja sieltä ne tulee yhtäläisyydet. Tehdäänhän nykyäänkin Ford Focusta Venäjällä.Aikaisemmin sanoit Pobedan olevan 1:1 klooni Fordista. Voistko nyt kertoa mistä Fordin mallista Pobeda, siis GAZ M-20, on suora kopio?
- ????
lehdestä luin, että moottori oli Chryslerin tavallisesta sivuventtiilikuutosesta neloseksi lyhennetty.
Kytkin ja vaihteisto Fordista, ilmeisesti -39 mallista. Kaasuttimessa jotakin T- ja A-Fordista.
Automaattinen pääsulake Chryslerin tai De Soton kopio. Laturi ja laturin rele sota-Jeepistä, ei sanota mistä.- HIENOJA AUTOJA
HIENOJA AUTOJA < VAARILLA OLI AIKANAAN POPEDA
- Pobedan esikuva
ja samaa linjaa oli vielä myöhemmin myös Volgassa, eli tekniikka oli yhteneväinen Fordin kanssa. Juttelin juuri eläkkeellä olevan asentajan kanssa, joka työkseen huolsi ja korjasi ko. autoja.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181026Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42909
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 72875