Juurihoidettu hammas tulehtunut?

PekkaPaavali

Kävin yksityisellä tarkastuksessa ja 5-10v sitten juurihoidettu hammas näyttäisi röntgenin mukaan olevan juurestaan tulehtunut. Ei ole kyllä aiheuttanut mitään oireita. Mitähän kannattaisi tehdä? Aloittaa uusi juurihoito ja kauanko se kestää kun pitäisi kuukauden päästä lähteä maasta pois puoleksi vuodeksi? Ei taida ehtiä siis hoitaa? Vai ottaako hammas kokonaan pois, juurihoidon onnistumisesta kun ei liene takeita? Poisto tulis ainakin halvemmaksi, mitähän juurihoito kustantaa useine kertoineen varmaan 500-1000e? Onko tulehduksesta mitään haittaa jos se ei oireile eli voinko mennä juurihoidattamaan keväällä kun tulen Suomeen?

6

13731

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pappelsson

mitä järkee käydä yksityisellä? esim vantaalla kaupungin hoidossa ei paljon maksa juurihoito.

• juurihoidossa jällee

hei, mä en ole mikään hammasalan ekspertti mutta juuri saman kokeneena kuin mitä kirjoitat, neuvoisn menemään yksityiselle tarkastukseen pikapuoliin. Mulla tulehtui juurihoidettu hammas äskettäin ja olen nyt käynyt uusimassa sitä noin 4 kertaa (on mennyt useampi kuukausi kyllä jo tässä hoidoissa) ja tähän mennessä kustannus ollut yht. noin 150 euroa sanoisin. Tulehdus juuressa voi vaikuttaa yleistilaan nopeastikin -ainakin mulla alkoi verenpaine mm. nousta ja oli sellainen flunssainen väsynyt vetämätön olo. nyt kun asiaa korjataan /korjattu , olo huomattavasti parempi. Jos menet ulkomaille, niin riippuen maasta tietysti, juurihoitoa voi varmaankin jatkaa siellä. ottavat vain uudet röntgen kuvat että näkevät tilanteen. mä vaihdoin hammaslääkäriä täällä 1. juurihoidetun hampaan jälkeen koska muutin paikkakuntaa. hammaslääkäri sanoi että tämän 2. juurihoitorumban jälkeen (siis sama hammas kyseessä) on edessä hampaan poisto ja implantti, mutta nyt yritetään vielä tätä.
      toivottavasti tämä auttaa hieman.

• Hampaan juuri menett

Mulla aiemmin juurihoidettu hammas josta juuri poistettu alkoi tällä viikolla oireilla. Siispä hammaslääkäriin ja pieni kuva. Hammassärky voimistui ja taas seuraavana päivänä hammaslääkäriin, mutta taas eri sillä edellis päivän hammaslääkärillä lomapäivä. Iso röntgen jossa näkyi iso tulehdus. Siispä antibiootit. Viikonloppuna kipu kova. EN pystynyt edes nukkumaan vaikka kovat särkylääkkeet. Hammas vedettiin pois ja hammaslääkäriin meni n 500 tällä viikolla.
      Suosittelen lämpimästi että menet nyt heti hammaslääkäriin ennenkuin samanlaiset säryt kun mulla ja joudut maksamaan yhden hampaan poistosta ison summan.
      Ja kyllä mulla on tehty juurihoito tuossa ajassa.

• hampaan juuri menett

Niin ja vielä sellainen pointti, että mulla ainakin näkyi kuulemma viereisen terveen hampaan alla tulehdus. Siihen tehtiin koeporaus kun hammaslääkäri epäili sen elossa oloa. Saattaa olla että siihenkin joudutaan tekemään juurihoito. Toivon että ei. Edellisen kerran tämä hammasrumba leikkauksen jälkeen muutama vuosi sitten ja nyt flunssan aikana.
        Ystävä jonka kanssa juttelin niin hän odotti liian kauan kun antibioottikuurilla rauhoittui hammas ja hänelläkin jouduttiin poistamaan hammas kun sitä ei voinut enään hoitaa.
        Eli sinulle ketjun aloittaja kipin kapin hammaslääkäriin ja kysymään asiantuntijan neuvo.

• Ne hermot...
        hampaan juuri menett kirjoitti:

Niin ja vielä sellainen pointti, että mulla ainakin näkyi kuulemma viereisen terveen hampaan alla tulehdus. Siihen tehtiin koeporaus kun hammaslääkäri epäili sen elossa oloa. Saattaa olla että siihenkin joudutaan tekemään juurihoito. Toivon että ei. Edellisen kerran tämä hammasrumba leikkauksen jälkeen muutama vuosi sitten ja nyt flunssan aikana.
        Ystävä jonka kanssa juttelin niin hän odotti liian kauan kun antibioottikuurilla rauhoittui hammas ja hänelläkin jouduttiin poistamaan hammas kun sitä ei voinut enään hoitaa.
        Eli sinulle ketjun aloittaja kipin kapin hammaslääkäriin ja kysymään asiantuntijan neuvo.

Kannattaa aina toimia nopeasti, jos on tulehdus hampaan juuressa. Itselläni tulehtui juurihoidon saanut hammas, koska osa juurista oli jäänyt puhdistamatta. Hammaslääkärit pallottelivat ja siirtelivät hoidosta toiseen poistamatta hammasta. Siinä vaiheessa kun hammas oli pakko lopulta poistaa, kipu oli valtava ja hermo vaurioitunut. Hyvä ettei huuli halvaantunut kokonaan.

• Anonyymi

Mulla 20v.sitten! juurihoidettu hammas on juuren päästä kuulemma tulehtunut koska silloinen hoito on jäänyt vajaaksi 🤔 mitään oireita ei hampaassa ole ollut nyt se kuulemma pitäisi juurihoitaa uudelleen... Mietityttää....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5346
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2027
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163