avioliitossa. Tarkoitan tällä sitä, että yritetään maksattaa toisella mahdollisimman suuri osa yhteisistä laskuista ja kerätään omat tulot omalle tilille? Alkaa jo vähitellen tympiä toisen siipeily, kun joudun yksin maksamaan sähköt, veden, jätemaksut, tv-maksut, nettimaksut, kaikki vakuutukset ja vieläpä osan ruuista. Kaiken kukkuraksi siipiveikko vie vielä kaikki lapsilisät itselleen.
Onko siipeily yleistä
45
1783
Vastaukset
- osaavat
tuon siipeilyn helvetin hyvin.
- ei siipeilijä
Äläpäs yleistä!
Itselläni on henkilökohtaista kokemusta peräti kahdesta siipeilevästä miehestä, joten turha tehdä tästä(kään) mitään sukupuolikysymystä.
Eiköhän kyse ole enemmän ihmisen luonteesta. Jotkut vaan ovat syntyneet hyväksikäyttämään muita.
Ja jotkut taas kokevat hyväksikäyttönä ja siipeilynä sen, jos joutuvat osallistumaan yhteisiin kuluihin omista tuloistaan, jotka mielletään ihan vaan omaksi rahaksi. Kaikki meistä kun eivät kasva koskaan aikuisiksi. - kokemuksia elämästä
Mies maksatti minulla kaikkea mahdollista. Kadun sitä, että maksoin hänelle kaikkea ja hänen omistamansa asunnon velka lyhentyi. Minulle ei jäänyt mitään, mutta hänelle jäi se asunto, joka oli pitkälle maksettu. Ei enää koskaan sellaista. Onneksi älysin jättää hänet lopulta.
Nykyisen mieheni kanssa meillä on yhteiset rahat ja omaisuus ja molemmat käymme töissä. Avioliittoon mennessämme minä olin varakkaampi osapuoli, koska olin ehtinyt jo hankkia jotain omaisuutta ja periäkin. Miehelläni oli hiukan velkaa, kun menimme naimisiin. Maksoimme velan pois ja annoin omaisuudestani puolet miehelleni. Emme kumpikaan kuppaa toisiamme vaan pidämme huolta toisistamme. NÄin ollaan onnellisia ja tyytyväisiä molemmat. Kumpikaan meistä ei ole materian perään, vaan tärkeintä on viihtyvyys, onnellisuus ja tasapainoisuus. - miksiköhän?
kokemuksia elämästä kirjoitti:
Mies maksatti minulla kaikkea mahdollista. Kadun sitä, että maksoin hänelle kaikkea ja hänen omistamansa asunnon velka lyhentyi. Minulle ei jäänyt mitään, mutta hänelle jäi se asunto, joka oli pitkälle maksettu. Ei enää koskaan sellaista. Onneksi älysin jättää hänet lopulta.
Nykyisen mieheni kanssa meillä on yhteiset rahat ja omaisuus ja molemmat käymme töissä. Avioliittoon mennessämme minä olin varakkaampi osapuoli, koska olin ehtinyt jo hankkia jotain omaisuutta ja periäkin. Miehelläni oli hiukan velkaa, kun menimme naimisiin. Maksoimme velan pois ja annoin omaisuudestani puolet miehelleni. Emme kumpikaan kuppaa toisiamme vaan pidämme huolta toisistamme. NÄin ollaan onnellisia ja tyytyväisiä molemmat. Kumpikaan meistä ei ole materian perään, vaan tärkeintä on viihtyvyys, onnellisuus ja tasapainoisuus.Minkähän takia piti ihastuksissaan mennä ensimmäiseksi maksamaan pois miehen velat ja antaa omaisuudesta puolet miehelle? Entäs jos tämäkin suhde jostakin syystä menisi kiville? Olisit taas saanut rahallisesti kuonoosi ja joutuisit itkemään kurjaa kohtaloasi jossakin rupisella keskustelupalstalla..
- osaavatko
Lainaus: "Ainakin naiset osaavat tuon siipeilyn helvetin hyvin."
Ainakin siinä tapauksessa että mies osaa perisuomalaisesti olla niin helvetin kommunikointikyvytön, ettei osaa puhua asiasta.
- -:-:-
Onko mieleesi juolahtanut, että voisit ihan puhua ja keskustella puolisosi kanssa siitä, mikä olisi sinun mielestäsi oikeudenmukainen tapa jakaa asumiskulut ja miltä osin se ei nyt toteudu.
Tai ellei sinua kiinnosta niinkään muuttaa asioita kuin vain valittaa netissä ja kalastaa "niin meilläkin, kyllä ne siipeilijät on sitten kauheita" -tyylisiä kommentteja, niin sitten tietysti kannattaa vain valittaa täällä ja pitää kotona mykkäkoulua.- ...
Puhuttu on asiasta jo ainakin kolme vuotta, mutta aina löytyy jokin tekosyy olla maksamatta. Eikä ollut tarkoitus yleistää asioita. Tiedän kyllä naisia, jotka maksavat oman osuutensa, tai ainakin osallistuvat merkittävällä osuudellla. Enkä ole viilaamassa prosentin osia menoista, vaan olisin jo tyytyväinen vähempäänkin osallistumiseen..
- tosimies on erimies
... kirjoitti:
Puhuttu on asiasta jo ainakin kolme vuotta, mutta aina löytyy jokin tekosyy olla maksamatta. Eikä ollut tarkoitus yleistää asioita. Tiedän kyllä naisia, jotka maksavat oman osuutensa, tai ainakin osallistuvat merkittävällä osuudellla. Enkä ole viilaamassa prosentin osia menoista, vaan olisin jo tyytyväinen vähempäänkin osallistumiseen..
Jos vastassa on liian paksu kallo, niin sinun pitää yksinkertaisesti laittaa kova kovaa vastaan. Jätät yksinkertaisesti maksamatta, sellaiset laskut, jotka menevät sen toisen piikkiin.
- ei elätti
Kyllä tuo on kait aika tavallista. Varsinkin niin että naiset olettaa miehen maksavan kaiken. Tiedän tapauksia että tämä käytäntö on vienyt lopulta eroon... Mies yritti puhua asiasta niin vaimo vain itki ja vaikersi eikä ottanut asiaa tosissaan... lopulta mies lähti ja vaimosta tuli entinen. Tasavertaisuus pitäisi koskea myös näitä raha-asioita.
- ladyface
ei kaikki naiset siipeile ja maksata omia laskujaan miehelle
itse olen töissä käyvä ihan hyvin toimeentuleva ja maksan omat menoni ja myös yhteiset laskut jaettiin jäi kummallekkin jotain käyttöön
huomaa mennyt aikamuoto eli erottu on
juttele vaimos kanssa asioista jos vaikka pääsisitte sopuun
- minä täällä
Olen nainen ja meillä kustannuspuoli on jaettu siten, että mies maksaa asuntolainen ja minä kaiken muun, ruoat, asumiskustannukset, vakuutukset, verot, autot, lehdet, vaatteet jnejne. Eli helvetin paljon enemmän. Asiasta on puhuttu paljon ja yhtään muutosta ei ole mies suostunut tekemään.
Olen korviani myöten täynnä tätä tilannetta ja vain puolen askeleen päässä avioerosta. Sääli vain menettää hyvä kotitila... Maallista toki vain sielunrauhaan verrattuna.- tasaarvoa
Meillä laitetaan raha ja laskut yhteen ( ruoka, sähkö, vakuutus yms.) ja siitä maksetaan ja mitä jää yli, niin se jaetaan tasan molemmille.
- ..Leila..
Sovitteko alun perin tuosta järjestelystä ? Millä mies sitä, että ei halua osallistua tasavertaisesti menoihin ? Onko asuntolaina yksin miehen nimissä vai miksi hän maksaa sitä ? Jos miehen nimissä tulee laskuja, etkö voi jättää niitä yksinkertaisesti maksamatta. Laske kuitenkin valmiiksi mitä kohtuullistaminen kuukaudessa tarkoittaaa ja ilmoitat miehelle etukäteen miehelle, että ne laskut jätät maksamatta.
- ...
..Leila.. kirjoitti:
Sovitteko alun perin tuosta järjestelystä ? Millä mies sitä, että ei halua osallistua tasavertaisesti menoihin ? Onko asuntolaina yksin miehen nimissä vai miksi hän maksaa sitä ? Jos miehen nimissä tulee laskuja, etkö voi jättää niitä yksinkertaisesti maksamatta. Laske kuitenkin valmiiksi mitä kohtuullistaminen kuukaudessa tarkoittaaa ja ilmoitat miehelle etukäteen miehelle, että ne laskut jätät maksamatta.
Mietin vaan, että onko avioerotilanteessa mahdollista hakea korvausta jälkikäteen niistä menoista, jotka toinen on jättänyt maksamatta ( ja jotka olisi hänen kuulunut maksaa)? Lakiin on kai kirjattu jotakin vanhempien yhteisestä velvollisuudesta osallistua lasten elatukseen. Jos toinen on laiminlyönyt tahallaan oman velvollisuutensa elatuksesta ja käytännössä varastanut rahaa kuukausittain puolisoltaan, niin eikö tähän muka voida puuttua millään keinoin. Vai onko kyseessä feministi-kukkahattutätien salaliitto miehiä vastaan siinä hengessä, että ainoa miehen oikeus avioliitossa on oikeus laskujen maksamiseen?
- Tasan
Todella väärin, molempien pitää osallistua kuluihin samanvertaisesti. Me maksetaan miehen kanssa kaikki yhteiset menot puoliksi, en halua elää miehen "siivellä", vaikka tuloni ovat huomattavasti pienemmät. Vaan jos asuisin yksin joutuisin maksamaan kaikki yksin. Miehen edellisessä avioliitossa puoliso oli maksattanut kaikki yhteiset kulut ja tuhlannut omat rahansa turhuuteen (vaatteet ja kapakat). Mieheni arvostaa tätä todella paljon.Ketään ei voi vaatia elättämään toista.Lapsilisä pitäisi laittaa lapsen tilille ja ostaa sieltä vaatetta hänelle ja varhaisessa vaiheessa opettaa rahankäyttöä, jotta sitten aikuisena osaa hoitaa raha-asiansa.Epäilen jotta onko ne rahat vaimosi tilille vai käyttääkö itseensä, sinuna ottaisin selvää.Älä anna tilanteen jatkua yhtään pidempään.
- katri.
itse kustansin exliitossani lähes kaiken. Exällä ei ollut mitään tajua siitä miten paljon lasten elättäminen maksaa. Ei hänellä juuri ollut tulojakaan, ettei sen puoleen. Sanoi tekevänsä kotona työtään (alle minipalkan) koska hän tykkää siitä. Tyhmä kun olin, maksoin hänen työnantajalleen kuuluvia kustannuksiakin. Osa lapsilisistä upposi niihin- ja sain kerjätä sukulaisiltani apua perheen elatukseen.
Onneksi älysin viimein erota. Asuntomme on muutaman neliön pienempi ja tulemme lasten kanssa taloudellisesti paljon paremmin toimeen kuin liiton aikana.- Äiti................
Lasten hoidosta kotona ei saa palkkaa.
- tyhmyydestä sakoteta
moisen siipiveikon kaa avioon, oma moka, etkö jo seurusteluaikana huomannu sen touhuja....
- ???
siipiveikko, kun ei asiasta saisi puhua..
- tämä esimerkki
??? kirjoitti:
Minä luulin monen vuoden ajan maksavani vähemmän laskuista, olen se pieni palkkaisempi vaimo.
Laskuja on paljon, kaksi autoa , pari kiinteistöä.Ei piejniä lapsia.
Perustimme pari vuotta sitten yhteisen tilin, josta laskut maksetaan. Laitamme tilile kuukausittain täsmälleen saman summan. Yllätys olikin suuri, kun tilille alkoi kertymään rahaa ja vaikka maksut olivat menneet saman kaavan mukaan, minä olin se, joka oli maksanut enemmän.
Huomasin miehen nyt maksaneen omankin vakuutusmaksun autostaan tilitä, hän tienaa autolla kilometri korvauksia.
Luonnollisestikaan minun säästtilit eivät pullistele. Hänellä on toisin. Mitä minä siitä välitän.Tulen toimeen hyvin. Jos avioero kohtaisi, saisin tasinkoni. Mies tekee nykyään kotitöitä yhtä paljon kuin minä. Mutta tuo tili kannattaa perustaa, se oli avartava. - perintöä odotellessa
??? kirjoitti:
varakkaan eukon jolla hyväpalkkainen virka ja perintönä tulee maita ja mantuja ,ja se on ainoo perillinen.
Onneksi se ei ole saita.
Vähä kantsii miettiä ennenkö menee avioon jonkun persaukisen siipeilijän kanssa .
Asiasta saa puhua, mutta tuskin sun ongelmasi täällä korjaantuu. - siipeilijä..
perintöä odotellessa kirjoitti:
varakkaan eukon jolla hyväpalkkainen virka ja perintönä tulee maita ja mantuja ,ja se on ainoo perillinen.
Onneksi se ei ole saita.
Vähä kantsii miettiä ennenkö menee avioon jonkun persaukisen siipeilijän kanssa .
Asiasta saa puhua, mutta tuskin sun ongelmasi täällä korjaantuu.kuin rikas ja ruma :)
- perintöä ootellessa
siipeilijä.. kirjoitti:
kuin rikas ja ruma :)
ja ahkera ja muuteski hyväluontoinen.
- taas sinkku
ole tyhmä joka siipeilee, vaan se joka siihen suostuu:D :D :D...
- Siipeilijävaimoko
Ymmärrän tuon kun kerroit, että avioliitossa toinen maksaa käytännössä miltei kaiken ja toinen kerää vain omat tulonsa omalle tililleen...kyllä sitä tietysti pitäisi yhteisesti osallistua tulojen mukaan perheen maksuihin ja menoihin. Meillä mieheni tienaa huomattavasti enemmän kuin minä hänen aviovaimonsa. Miehelläni palkka kuukaudessa n.3900-4000 euroa ja mulla oli työssäkäydessäni vain 1200 euroa kuukaudessa. Mieheni omistaa talon, auton ja kaiken omaisuuden kodissamme. Jäin työttömäksi (kun olin määräaikaisessa työsuhteessa) ennen esikoislapsemme syntymää ja äitiyspäiväraha, vanhempainraha ja kotihoidontuki ovat olleet mun ns. tuloja viime vuodet. Lapset syntyneet vuosina -06, -08 ja odotan nyt kolmatta lasta ja laskettu aika keväällä. Töihin olisi tarkoitus hakea uudelleen kolmannen lapsen jälkeen. Mieheni maksaa luonnollisesti käytännössä kaiken asumismenot, ruokajutut ym. meillä ja enpä minä naisena käykään koskaan missään harrastuksissa, ostele vaatteita itselleni tmv. kun en kehtaa kysellä rahaa mieheltäni. Kampaajalla en käy myöskään vaan värjään itse hiukseni ja ystäväni leikkaa hiukseni ja lasteni hiukset tarvittaessa (hän on ollut kampaajan työssä aiemmin ja vaihtoi alaa). Lapsilisärahoja käytän lasten vaatehankintoihin ym. lasten menoihin tai säästetään tulevaisuutta ajatellen. Mieheni käy töissä ja hänellä on joitakin harrastuksia. Silti välillä harmittaa kun kuulen mieheni sukulaisten vähätteleviä kommentteja "köyhästä vaimosta" tai "siivellä elämisestä" Mikä on siis lopulta tuota ns. siivellä elämistä? Miksi mieheni olisi edes koskaan halunnut kanssani lapsia jos hän olisi kanssani vain rahan takia yhdessä? Olisihan hän voinut ottaa eron kun jäin työttömäksi ennen esikoislapsemme syntymää ja etsiä toisen vaimon. Kiva mennä nytkin jouluna käymään lasteni ja mieheni kanssa mieheni vanhempien luona joulupäivällisellä...onneksi mieheni on edustavan näköisissä vaatteissa ja samoin lapset. Äitinä minä olen siinä samassa tummanpunaisessa mekossa, mikä minulla oli jo viime vuonna joulukuvassa ja sitä edeltävänäkin vuonna jne....että näin tästä tuhlailusta puhuttaessa. Lisäksi kun tiedän mieheni vanhempienkin vähättelevät jutut minusta puhuttaessa, niin en tuo itseäni mitenkään erityisemmin esille kyläillessämme mieheni vanhempien luona. Puhelen kyllä ystävällisesti takaisin kun minulle puhutaan mutta ei mitään erityistä keskustelua. Ei minulla edes ole enää mitään erityistä keskusteltavaa. Olen kotona ja hoidan kotityöt ja lapset ja siinä se.
- frtg
"Olen nainen ja meillä kustannuspuoli on jaettu siten, että mies maksaa asuntolainen ja minä kaiken muun, ruoat, asumiskustannukset, vakuutukset, verot, autot, lehdet, vaatteet jnejne. Eli helvetin paljon enemmän. Asiasta on puhuttu paljon ja yhtään muutosta ei ole mies suostunut tekemään."
Kai sentään asunto on yhteisissä nimissä? Ettei mies saa rauhassa maksella asuntoa "itselleen" kun sinä huolehdit kerta kaikesta muusta..? Avioehtoa?
Vai tienaatko sinä sitten miestäsi huomattavasti enemmän (milloin minusta onkin ok jos enempitienaava osallistuu enemmän - toki kohtuudella ja _yhteisellä_ sopimuksella). - mielestäni
Itse olin kotiäiti vuosia, vaikka asia sovittiin yhdessä niin kyllä aina kuitenkin oli tunne että mitään ei saisi ostaa ilman mieheni lupaa; eihän kaikkea kuitenkaan voi mitata rahassa, jos lapset olisivat esim. päiväkodissa niin se maksaisi, työmatkat, ehkä siivojan pitäminen, enemmän vaatteita ja kaikki muu. Jos lapset sairastuu niin miehen ei tarvitse ottaa vapaata työstä, ruoka tulee halvemmaksi kun laittaa kotona kaiken yms. Aina itsekin kuulin vähättelyä mieheni vanhemmilta joka kyllä masensi. No nyt lapset ovat pois kotoa ja ollaan tilanteessa että mies on lomautettuna ollut jos 8 kuukautta ja minä olen se joka hankkii enemmän, enpä ole kyllä pantannut rahaa, päinvastoin, olen laittanut hänet kerran lomallekin ulkomaille yksin, kaikki jaetaan. En ymmärrä koko siivellä elämisen ajatusta, ennemminkin avioliitto on kuin yhteinen yritys, välillä toinen tekee enemmän työtä muualla, toinen kotona ja rahat jaetaan.
- vätyksiä piisaa
mielestäni kirjoitti:
Itse olin kotiäiti vuosia, vaikka asia sovittiin yhdessä niin kyllä aina kuitenkin oli tunne että mitään ei saisi ostaa ilman mieheni lupaa; eihän kaikkea kuitenkaan voi mitata rahassa, jos lapset olisivat esim. päiväkodissa niin se maksaisi, työmatkat, ehkä siivojan pitäminen, enemmän vaatteita ja kaikki muu. Jos lapset sairastuu niin miehen ei tarvitse ottaa vapaata työstä, ruoka tulee halvemmaksi kun laittaa kotona kaiken yms. Aina itsekin kuulin vähättelyä mieheni vanhemmilta joka kyllä masensi. No nyt lapset ovat pois kotoa ja ollaan tilanteessa että mies on lomautettuna ollut jos 8 kuukautta ja minä olen se joka hankkii enemmän, enpä ole kyllä pantannut rahaa, päinvastoin, olen laittanut hänet kerran lomallekin ulkomaille yksin, kaikki jaetaan. En ymmärrä koko siivellä elämisen ajatusta, ennemminkin avioliitto on kuin yhteinen yritys, välillä toinen tekee enemmän työtä muualla, toinen kotona ja rahat jaetaan.
Tuttuni : ( nainen ) valitti sulhasensa käydessä kylässä, että voisi mies ostaa shampoota, kun sitä käyttää. Myöhemmin muuttivat yhteen ja nainen ( joka oli työtön omasta halustaan ) nautti elämästä miehen talossa, korvaukset käytti kaljaan, kampaajaan, koiriinsa ja vaatteisiinsa. Mies maksoi elämisen ja talon. Kusetti koirat aamulla ennen töihin menoa, kun frouva ei jaksanut nousta ryypiskelyn jälkeen kusettamaan. Viimeinen niitti oli, kun nainen ei halunnut seksiä ja lapsia. Nainen oli pöyristynyt, kun mies käski vuoden kuluttua pakata kamat. Hän uskoi, että ovat ikuisesti yhdessä. Nyt on ollut noin 10 v työttömänä, huolii kuulemma vain miehen, jolla on auto ja omakotitalo. Lisäksi pitää olla miehen hyvännäköinen. Itse on paksu nakkisormi ja valittaa kaikesta.
Mieheni ystävä : makaa kotona ja pullistuu, avovaimo käy töissä. Nainen maksaa kaiken. Mies saa jostain muutama sata euroa kuussa. Molemmille maistuu hapan. Lapsia on molemmilla, yhteensä 9 ( tosin osa jo aikuisia )
Kolmas tutuntuttu mies : pyörittää kolmea naista, menee aina sen luo, jolla on tilipäivä. Yksi on avovaimo. Naiset tuntevat toisensa ja soittelevat tuleeko " Timo " tänään sinulle vai minulle. Tämä ei ole edes vitsi. Äijä on vielä pahannäköinen, mutta hyvä suustaan kylläkin.
- Sej
Kun on yhteinen yritys, tulotkin on yhteisiä. Samoin miehen sivutulot menevät perheen ja yrityksen hyväksi, samoin lapsilisät käytetään sinne minne milloinkin tarvitaan. Kiikunkaakun eletään eikä tule mieleen turhempaa aihetta miettiä kuin se, että "meneekö rahat tasan". No ehkä vielä turhempi ajatus olisi "onko sinulla omaa aikaa"? Elämä on kokonaisuus; jos rahaa olisi enemmän aikaa ei olisi kuitenkaan enempää, ja päinvastoin - vaikka ehtisin tehdä enemmän haluamiani asioita, ei niihin olisi kuitenkaan varaa, joten miksi murehtisin moisia.
- menojen jako..
Koskapa elämme epävarmoja aikoja ja työpaikka voi kadota kumman tahansa alta, olisiko oikeudenmukaista jakaa menot suurinpiirtein tulojen suhteessa. Esim. jos puoliso A saa 60% perheen tuloista hän myös maksaa perheen yhteisistä menoista n. 60%. Perheen yhteisiin menoihin ei sitten kuulu toisen oman omaisuuden hoitokulut, kuten moottoripyörän hankintamenot ja vakuutukset.
- lapsilisätkin
Vie lapsilisät itselleen ? Kuka ostaa lasten vaatteet, maksaa harrastukset, taskurahat, cd:t yms ? Kuka maksaa suurimman osan ruuista ? Kuka laittaa ruuat, hoitaa pyykit, kuljetukset... se "siipeilijä"
- No Way
Kissa pöydälle ! Asia puheeksi. Ei ole pakko maksaa kaikkea. Jätä maksamatta. Vai oletko kenties ottanut kaiken omiin nimiisi ? Mitä käy jos et tilanteeseen yhtäkkiä suostukaan ?
- #pummiko
talo eukon nimissä ja velka kanssa, en saa...na ala kenenkään taloa maksaan josta en omista mitään...
- merituulimarina
Vaikka avioliitto solmitaan on silti turvallisinta pitää rahat erillään jos yhtään näyttää siltä että homma ei luista jos tili on yhteinen. Ja tuossa sinun tilanteessasi pitäisi mielestäni ankarasti vain jättää puolison nimellä tulevat laskut maksamatta ja maksaa vain ne laskut mitkä ovat omalla nimellä. Toki tässä pitänee myös ottaa huomioon se että oletteko koskaan budjetoineet kaiken kaikkiaan kuukaudessa tulevia tuloja ja meneviä menoja? Et maininnut vaatteista mitään, kumpi teistä siis ostaa vaatteet talouteen? Lapsien vaatteet eivät ole kovinkaan halpoja saati sitten aikuisten. Ja sitten se miten paljon teillä sitten on kulutusta ruuan suhteen? Millaista muonaa olette tottuneet syömään? Vaateet ja ruoka / päivittäistavara saattaa hyvinkin mennä samoihin hintoihin noiden kaikkien maksujen kanssa ellei tule jopa kalliimmaksikin. Ja miten on lasten harrastusten laita?
Näitä raha-asioita on hyvin vaikea setviä ja oikeastaan rahan setviminen onkin sivuseikka perheen pyörittämisessä, tärkeintä on että sitä rahaa on sen verran että on katto pään päällä, jotain lämmintä laittaa ylle sekä jotain murkinaa.
Mutta jos tilanne todella on se että maksat suurimman osan n.75 % (palkkojen suuruudet huomioon ottaen) perheen kaikista kuluista ja molemmat kuitenkin käyvät töissä on se kyllä sinua kohtaan erittäin väärin, ja silloin tilannetta pitäisi kyllä lähteä korjaamaan, sillä siipeily ei ole hienoa parisuhteessa kummaltakaan osapuolelta. (Siipeilyksi ei kuitenkaan voi laskea tilannetta jossa nainen on kotona lapsen kanssa minimi äitiysavustuksella koska ratkaisu hankkia lapsi ennen kuin puolisolla on vakituinen työpaikka ja hän saisi palkanmukaisen äitiysavustuksen on teidän yhteinen valintanne.)
Ja kyllä siipeiliöitäkin valitettavasti löytyy molemmista sukupuolista ja vieläpä tuntuu että niitä löytyy vähintään joka kymmenennestä perheestä/parisuhteesta.
Voimia asioiden selvittelyyn ja koitahan saada vaimo aisoihin ;)- en kuppaa..
puuttuivat mahdolliset päivähoitomaksut ,autot maksuineen, ja jos taloudessa on teinejä niin mopot,polkupyörät maksuineen ja jos lukioikäisiä kirjat ja matkat ja myös tulevasuudessa autokoulu.
viikkorahat, ja perheen piristykseen matkat koti/tai ulkomailla. lasten silmälasit jos joillakin on.....
Jos jompikumpi tupakoi niin siihen menee tolkuttomasti rahaa, sen voi lopettaa jos rahasta pulaa.
Löytyyhän näitä menoja asumisen lisäksi vaikka kuinka...
- Josuli
Joku voi ajatella tuollaisen siipeilynä, toinen ei, riippuu siitä miten asia ollaan puhuttu ja päätetty. Raha-asioista pitäisi kuitenkin puhua ennenkuin mennään naimisiin/muutetaan yhteen. Ennenkuin minä ja mieheni menimme naimisiin, puhuimme siitä että hän kävisi töissä ja minä hoidan kotia. Niin tapahtui, ja kaikki raha on yhteistä. Tämä on toiminut meillä jo vuosia. (Hassua että ne jotka käyvät töissä eivät yleensä näytä arvostavan sitä joka hoitaa kotia, tekee ruokaa yms. Sellaisestahan ei edes makseta mitään)... Meillä on siis yhteinen tili jonne rahat menevät. Sieltä maksamme kaikki menot, eikä riitaa ole koskaan ollut. Tuntuu siltä että ne riitelevät rahasta joille raha merkkaa enemmän kuin kumppani ja suhteen laatu/onnellisuus. Välillä meillä oli niin että minä olin se joka tienasi rahaa ja mies ei, niin tämä asia toimi silloinkin aivan samalla tavalla. Eli sillähän ei ole (pitäisi olla) merkitystä KUKA sen rahan tienaa, vaan se miten se käytetään ja minkä painoarvon se saa/sille annetaan suhteessa.
- p a h v i
Joo, minä suuri valkoinen päällikkö maksan kaikki laskut ja vieläpä joudun ruokaakin ostamaan melkein joka viikko. Toinen ryövää lapsilisät omalle korkeakorkoiselle tililleen. Ja sitten käyttää palkkansa kaikkeen jonnin joutavaan paskaan kuten: lasten vaatteet, kodin sisustus, siivousvälineet ja aineet, kampaajalla käynnit teineillekin, turhat shoppailut vaatekaupoissa,ostaisi useammaksi vuodeksi kasvunvaraa, koulukuvia, retkimaksuja, ja vielä lahjoja ties kelle, niinkuin anopilleen ja kummilapsille, ja tarviiko sinne ruokakauppaan jokapäivä laukata, teinit vois juoda vettä eikä litratolkulla maitoa. Ja jotain musiikkivälineitä ja ratsastustunteja, tamppoonirahaa tytölle, eihän 12-vuotiaalla voi kuukautisia olla ja pesupulverikin kalliimmasta päästä, perhanan siipeilijä.
- huono ymmärrys?
Niin, kysehän taisi olla siitä, että toinen ei käytä rahojaan paljon mihinkään menoihin.. Taisit missata pointin, neiti.
- jemmassa ?
huono ymmärrys? kirjoitti:
Niin, kysehän taisi olla siitä, että toinen ei käytä rahojaan paljon mihinkään menoihin.. Taisit missata pointin, neiti.
Tai sitten ap ei huomaa että "siipeilijä" maksaa suurimman osan ruokalaskusta, pesuaineet, lasten menot omiensa lisäksi esim. 4 vaatekertaa, (ehkä ukonkin kalsarit) lakanat , pyyhkeet, verhot, kukkaistutukset,astiat, joululeivonnaiset, lasten synttärit, koulukirjat, uimahallimaksut, elokuvat jne. Ja siinä sivussa hoitaa huushollin. Kaikki on vaan jonninjoutavaa paskaa.
- kurkusta alas
jemmassa ? kirjoitti:
Tai sitten ap ei huomaa että "siipeilijä" maksaa suurimman osan ruokalaskusta, pesuaineet, lasten menot omiensa lisäksi esim. 4 vaatekertaa, (ehkä ukonkin kalsarit) lakanat , pyyhkeet, verhot, kukkaistutukset,astiat, joululeivonnaiset, lasten synttärit, koulukirjat, uimahallimaksut, elokuvat jne. Ja siinä sivussa hoitaa huushollin. Kaikki on vaan jonninjoutavaa paskaa.
voihan se olla niinkin, että siipiveikko on perso happamelle, ja sehän se vasta mansikoita kustantaa. Eipä siinä tytön tamppoonit paljoa paina, kun jokaviikko kannetaan kaljaa ja punkkua selkävääränä..
- rööki...
kurkusta alas kirjoitti:
voihan se olla niinkin, että siipiveikko on perso happamelle, ja sehän se vasta mansikoita kustantaa. Eipä siinä tytön tamppoonit paljoa paina, kun jokaviikko kannetaan kaljaa ja punkkua selkävääränä..
on yleensä tupakka se se vasta kallista on, jos vaikka askinkin päivässä vetää.
No valtio saa hyvin verotuloja noista" harrastuksista". - perjantaipäivän
mainio kommentti. Pelastit ankeanharmaan...
- siipiveikolle
joulu-, hääpäivälahjat, synymäpäivälahjat ym. Voit vaan kylmästi todeta, ettei ole rahaa mokomiin turhuuksiin, kun rahat menee pakollisiin menoihin.
- 17+6
Tässä oma kokemukseni siipeilystä. Muutimme miesystäväni kanssa yhteen; molemmat saivat suunnilleen yhtä suurta kuukausipalkkaa (reilut 2000 euroa netto).
Minä, avovaimo, maksoin asuntolainan (asunto oli minun), kaikki asumiseen liittyvät maksut (sähkö, vesi, vakuutukset, jätemaksut ym ym), ruuat ja muut kodinhoitoaineet. Jos joskus annoin miehelle jonkun laskun, että olisi hoitanut sen kun omat rahani olivat ihan lopussa, hän jätti ne maksamatta. Huomasin sen siitä, kun tuli muistutusmaksu. Jouduin joskus vielä lainaamaan hänelle rahaa. Mies olisi halunnut autoni omaan käyttöönsä, koska se olisi ollut "sopivampi" hänelle (iso farmari) kuin hänen oma pikkuautonsa. Tajusin sentään pitää puoleni siinä asiassa.
Koskaan en saanut selvyyttä, mihin hän omat rahansa käytti. Vuoden verran jaksoin olla elättäjänä, sitten potkaisin hänet pihalle. Kilahdin lopullisesti, kun oli kehunut kaverilleen, miten "asuminen on halpaa".
Pelkäänpä pahoin, että löysi pian uuden elättäjän. Mies osaa olla hyvin mukava ja sosiaalinen, taitava valehtelemaan ja vetkuttelemaan raha-asioissa. Ja ihan kohtuullinen rakastaja - ainakin aluksi.- turhasta..
onhan se sun ex-mies voinut ostaa salaa vaikka pari tamppoonia, kolme maitopurkkia ja pesupulveria sulle. Sehän kattaa kevyesti noi sun sähköt, vedet, vakuutukset ym. laskut ;)
Ei vaiskaan, oikeasti onnittelut sinulle tuollaisen siipiveikon ulosheitosta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html2495516Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,614814Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk183636Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2953369Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699223310Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1823219- 782934
- 742170
- 312053
- 902036