Lihasten hermotus?

joku

Mitä tolla tarkotetaan? Otetaan vaikka penkkipunnerrus esimerkiksi, eli selostakaas mulle mikäli tiedätte. Senverran itse tiedän(?), että pyritään saamaan lihaksista mahdollisimman paljon voimaa ulos, mutta miten toi käytännössä käy?

23

14650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

En oo kylli nyt yhtään varma asiasta mutta.. ymmärtääkseni sillä hermotuksella tarkotetaan sitä esim. nyt vaikka siinnä penkkipunnerruksessa, että jos teet oikein nopeesti punnerruksia niin nopeus kasvaa käsissä..
      mut jos tekee hitaasti niin se kasvattaa ihan eri lihaksia periaatteessa.. tai siis sitä hermotusta.. en oikeen osaa selittää.. :)
      Mut jos haluaa esim. kovan ponnistusvoiman niin aina reeenin jälkeen kannattaa tehhä muutamia räväköitä pomppuja... näin sinne lihasmuistiin jää "merkintä" että aaah... nyt harjoteltiin pomppua.. ja sitte se kehittyy vähä niinku nopeemmin... jos ymmärrät.. näin minä näkisin ton hermotushomman...

saikkohan tosta nyt sitte mitää selvää.. :)

• SLH

Kyllä se hermotus tarkottaa vain sitä, että lihaksesta saa enemmän irti maksimivoimaa. Kahdesta samankokoisesta lihasköntistä voimakkaampi on se jossa on parempi hermotus.
        Tuo mitä kuvailit on nopeusvoimaa.

Hermotustreenissä tehdään vähän toistoja, mutta paljon sarjoja. Voimatreeniähän se on, mutta siinä kai haetaan enemmän maksimaalista hetkellistä voimaa lihaksesta.

• karbaasi
        SLH kirjoitti:

Kyllä se hermotus tarkottaa vain sitä, että lihaksesta saa enemmän irti maksimivoimaa. Kahdesta samankokoisesta lihasköntistä voimakkaampi on se jossa on parempi hermotus.

Hermotustreenissä tehdään vähän toistoja, mutta paljon sarjoja. Voimatreeniähän se on, mutta siinä kai haetaan enemmän maksimaalista hetkellistä voimaa lihaksesta.

se on

• jops
        SLH kirjoitti:

Eli miten toi käytännössä toteutetaan? Oisko tällänen systeemi hyvä-->Tällä hetkellä teen penkissä 5 sarjaa ja 5 toistoa, oon tehny noita vitosia nyt n. 2kk ja tarkoitukseni olis vähentää toistoja pikkuhiljaa, eli siis jos nyt teen vaikka pari viikkoa 3toiston sarjoja ja sitte pari viikkoa 2toiston sarjoja niin kuulostaako tollanen hyvältä? Ja paljon niitä sarjoja sit kannattaa ottaa jos otan kakkosia ja ykkösiä? Vai kannattaako mun siirtyä suoraan tekemään noita kakkosia? Noin vuosi sitten tein penkissä pelkästään kakkosia kun kuulin sen kasvattavan parhaiten voimaa ja maksimitulosta, mutta ei menny kyllä eteenpäin yhtään, tein noita kakkosia n. ½-vuotta joten varmaan ei ois kannattanu noin kauan tehä vai mitä mieltä ootte? Senverran vielä, että tän hetkinen penkkimaksimi 90kg ja painoa itellä 80kg. Oon käyny salilla 3 vuotta joten en ole ihan aloittelija.

• karbaasi
        jops kirjoitti:

Eli miten toi käytännössä toteutetaan? Oisko tällänen systeemi hyvä-->Tällä hetkellä teen penkissä 5 sarjaa ja 5 toistoa, oon tehny noita vitosia nyt n. 2kk ja tarkoitukseni olis vähentää toistoja pikkuhiljaa, eli siis jos nyt teen vaikka pari viikkoa 3toiston sarjoja ja sitte pari viikkoa 2toiston sarjoja niin kuulostaako tollanen hyvältä? Ja paljon niitä sarjoja sit kannattaa ottaa jos otan kakkosia ja ykkösiä? Vai kannattaako mun siirtyä suoraan tekemään noita kakkosia? Noin vuosi sitten tein penkissä pelkästään kakkosia kun kuulin sen kasvattavan parhaiten voimaa ja maksimitulosta, mutta ei menny kyllä eteenpäin yhtään, tein noita kakkosia n. ½-vuotta joten varmaan ei ois kannattanu noin kauan tehä vai mitä mieltä ootte? Senverran vielä, että tän hetkinen penkkimaksimi 90kg ja painoa itellä 80kg. Oon käyny salilla 3 vuotta joten en ole ihan aloittelija.

Viikko sarjat x toistot x kuorma ( % )
        1 5x5x70
        2 5x70, 5x72,5, 5x75, 5x72,5, 5x70
        3 6x5x70
        4 5x70, 75, 80, 75, 70
        5 7x5x70
        6 kevyt viikko
        7 4x3x75 4x2x85
        8 3x4x75 6x4x80
        9 4x3x75 3x2x90
        10 3x4x75 6x4x80
        11 2x3x75 2x2x95
        12 testaa maksimi !ja kierto alusta ja lasket treeni painot uusiksi.elikkä lasket ensin paljonko on tän hetken maksimi ja sitte lasket prosenteilla ne kilomäärät.eli jos maksimisi on tällä hetkellä esim 120kg niin 70% siitä lasketaan näin.0.7*120kg ja sitä rataa. tässä aiheesta lisää: http://www.voimaharjoittelu.net/newsdesk_info.php/name/Penkkipunnerrus-ABC/newsPath/3/newsdesk_id/34

• jep
        karbaasi kirjoitti:

1 5x5x70
        2 5x70, 5x72,5, 5x75, 5x72,5, 5x70
        3 6x5x70
        4 5x70, 75, 80, 75, 70
        5 7x5x70
        6 kevyt viikko
        7 4x3x75 4x2x85
        8 3x4x75 6x4x80
        9 4x3x75 3x2x90
        10 3x4x75 6x4x80
        11 2x3x75 2x2x95
        12 testaa maksimi !ja kierto alusta ja lasket treeni painot uusiksi.elikkä lasket ensin paljonko on tän hetken maksimi ja sitte lasket prosenteilla ne kilomäärät.eli jos maksimisi on tällä hetkellä esim 120kg niin 70% siitä lasketaan näin.0.7*120kg ja sitä rataa. tässä aiheesta lisää: http://www.voimaharjoittelu.net/newsdesk_info.php/name/Penkkipunnerrus-ABC/newsPath/3/newsdesk_id/34

Noiden painojen kanssa? Esim. tossa ekana päivänä pitää tehä vitosia 70% teholla niin se tekee mulla 63kg, mutta saisin kuitenkin tehtyä ton 70kg. Joten pitääkö tehä 100% tarkkuudella toi?

• karbaasi
        jep kirjoitti:

Noiden painojen kanssa? Esim. tossa ekana päivänä pitää tehä vitosia 70% teholla niin se tekee mulla 63kg, mutta saisin kuitenkin tehtyä ton 70kg. Joten pitääkö tehä 100% tarkkuudella toi?

vaikka 65kg.ei kannata laittaa sitä romua liikaa tankoon vaikka se tulee meneen ihan kevyesti, koska tarkotus on tehdä tuolla 65kg räjähtävästi ja muutenki kaikilla treeni kerroilla pyritään tekeen räjähtävästi(ei pompulla).vaikka se treeni ei aluksi tunnukaan tehokkaalta niin se kannattaa suorittaa loppuun penkki maksimisi tulee takuulla nouseen ja sitte lasket taas ne kilot uusiksi ja alotat kierron alusta.MUISTA NE KEVYET VIIKOT PERUS KAUDEN JA RASKAAN KAUDEN VÄLISSÄ JA MYÖS RASKAAN KAUDEN JÄLKEEN.

• Jep
        karbaasi kirjoitti:

vaikka 65kg.ei kannata laittaa sitä romua liikaa tankoon vaikka se tulee meneen ihan kevyesti, koska tarkotus on tehdä tuolla 65kg räjähtävästi ja muutenki kaikilla treeni kerroilla pyritään tekeen räjähtävästi(ei pompulla).vaikka se treeni ei aluksi tunnukaan tehokkaalta niin se kannattaa suorittaa loppuun penkki maksimisi tulee takuulla nouseen ja sitte lasket taas ne kilot uusiksi ja alotat kierron alusta.MUISTA NE KEVYET VIIKOT PERUS KAUDEN JA RASKAAN KAUDEN VÄLISSÄ JA MYÖS RASKAAN KAUDEN JÄLKEEN.

...ohjeista. Mulla tosiaan toi penkki junnaa pahasti paikoillaan joten toivottavasti tosta on hyötyy. Sellasta viel kysyisin, että kannattaako tohon ottaa muuta rintalihasliikettä mukaan, esimerkiksi vinopenkkiä? Ja kuinka paljon kannattaa ottaa ojentajia penkin jälkeen? Itse teen tällähetkellä niin, että teen penkin jälkeen 4 sarjaa joko taljalla tai ranskalaisella.

• karbaasi
        Jep kirjoitti:

...ohjeista. Mulla tosiaan toi penkki junnaa pahasti paikoillaan joten toivottavasti tosta on hyötyy. Sellasta viel kysyisin, että kannattaako tohon ottaa muuta rintalihasliikettä mukaan, esimerkiksi vinopenkkiä? Ja kuinka paljon kannattaa ottaa ojentajia penkin jälkeen? Itse teen tällähetkellä niin, että teen penkin jälkeen 4 sarjaa joko taljalla tai ranskalaisella.

voit tehdä vino penkkiä mutta älä tee penkin kans samana päivänä ja älä tee sitä muutenkaan hirmuraskailla painoilla vaan enemmänki pumppaillen,jos teet penkin esim,maanataina niin tee vino penkki perjantaina.tee nämä liikkeet ja tosin voit tehä muitakin liikkeitä,mutta nää on hyviä apuliikkeitä penkille.Penkkipunnerrus katso taulukko ja sen jälkeen
        Ojentajat levytangolla otsalta 4x8
        Pystysoutu käsipainoilla 4x8
        Perjantai: ( kevyt päivä )
        Penkkipunnerrus käsipainoilla 3x15
        Ojentajat taljassa 3x15
        Maksimikausi:
        Maanantai: ( kova päivä )
        Penkkipunnerrus katso taulukko ja sen jälkeen
        Penkki kapealla 3x5
        Vipunostot sivuilta olkapäille 2x20
        Perjantai: ( kevyt päivä )
        Penkki vastaotteella 5x10x50%
        Ojentajat käsipainoilla 3x15 rystyset vastakkain

• Ronan
        Jep kirjoitti:

Minulla on (tai oli) aika sama penkkimaksimi kuin sinullakin (92.5-95.0kg) ja seuraavanlainen ohjelma, joka neuvottiin pakkotoisto.com'ssa tuntuu toimivan mukavasti ainakin tällä hetkellä. Penkkimaksini on ohjelmalla noussut nopeasti. En tiedä kuinka kauan tällä kehittyy mutta minä jatkan ainakin toistaiseksi.

Eli:

Sarjat x toistot x kuorma (% max)

Ensinmäinen kierto

viikko1: 4 x 6 x 80, eli 4sarjaa 6 toistoa 80%max
        viikko2: 3 x 4 x 87,5      
        viikko3: 2 x 2 x 95      
        viikko4: kevyt      kestävyyttä kevyesti
        viikko5: 4 x 5 x 82,5      
        viikko6: 3 x 3 x 90      
        viikko7: 2 x 1 x 97,5      
        viikko8: 4 x 4 80      
        Viikko9: MAX!      

luonnollisesti mikäli ennätyksesi nousee seuraavaan kiertoon lasket prosentit uudesta ennätyksestäsi.

Toinen kierto

Viikko10: 4 x 6 x 80      
        Viikko11: 3 x 4 x 87,5      
        Viikko12: 2 x 2 x 95      
        Viikko13: kevyt      kestävyyttä kevyesti
        Viikko 14: 4 x 5 x 82,5      
        Viikko 15: 3 x 3 x 90      
        Viikko 16: 2 x 1 x 97,5      
        Viikko 17: 4 x 4 x 80      
        Viikko 18: MAX!      

Kolmas kierto

Viikko 19: 4 x 6 x 80      
        Viikko 20: 3 x 4 x 87,5      
        Viikko 21: 2 x 2 x 95      
        Viikko 22: kevyt      
        Viikko 23: 4 x 5 x 82,5      
        Viikko 24: 3 x 3 x 90      
        Viikko 25: 2 x 1 x 97,5      
        Viikko 26: 4 x 4 x 80      
        Viikko 27: MAX!   

Tämän lisäksi vaihtelen apuliikkeitä. Tärkeimpänä pidän kapeata penkkiä, jota teen 2X6 systeemillä.

• karbaasi
        Ronan kirjoitti:

Minulla on (tai oli) aika sama penkkimaksimi kuin sinullakin (92.5-95.0kg) ja seuraavanlainen ohjelma, joka neuvottiin pakkotoisto.com'ssa tuntuu toimivan mukavasti ainakin tällä hetkellä. Penkkimaksini on ohjelmalla noussut nopeasti. En tiedä kuinka kauan tällä kehittyy mutta minä jatkan ainakin toistaiseksi.

Eli:

Sarjat x toistot x kuorma (% max)

Ensinmäinen kierto

viikko1: 4 x 6 x 80, eli 4sarjaa 6 toistoa 80%max
        viikko2: 3 x 4 x 87,5      
        viikko3: 2 x 2 x 95      
        viikko4: kevyt      kestävyyttä kevyesti
        viikko5: 4 x 5 x 82,5      
        viikko6: 3 x 3 x 90      
        viikko7: 2 x 1 x 97,5      
        viikko8: 4 x 4 80      
        Viikko9: MAX!      

luonnollisesti mikäli ennätyksesi nousee seuraavaan kiertoon lasket prosentit uudesta ennätyksestäsi.

Toinen kierto

Viikko10: 4 x 6 x 80      
        Viikko11: 3 x 4 x 87,5      
        Viikko12: 2 x 2 x 95      
        Viikko13: kevyt      kestävyyttä kevyesti
        Viikko 14: 4 x 5 x 82,5      
        Viikko 15: 3 x 3 x 90      
        Viikko 16: 2 x 1 x 97,5      
        Viikko 17: 4 x 4 x 80      
        Viikko 18: MAX!      

Kolmas kierto

Viikko 19: 4 x 6 x 80      
        Viikko 20: 3 x 4 x 87,5      
        Viikko 21: 2 x 2 x 95      
        Viikko 22: kevyt      
        Viikko 23: 4 x 5 x 82,5      
        Viikko 24: 3 x 3 x 90      
        Viikko 25: 2 x 1 x 97,5      
        Viikko 26: 4 x 4 x 80      
        Viikko 27: MAX!   

Tämän lisäksi vaihtelen apuliikkeitä. Tärkeimpänä pidän kapeata penkkiä, jota teen 2X6 systeemillä.

muuten hyvä mutta nuo prosentit nousee liian nopeesti, mutta nuissa kilomäärissä kyllä loppujen lopuksi on aivan sama miten treenaa niin tulee kehitystä ja suosittelen muuten suaki kokeileen tuota selkäinahon ohjelmaa se sopii kaikille niin aloittelijoille kuin kokeneemmille se on tehty venäläisen huippu valmentajan boris sheikon oppien mukaan että kyllä sen luulis ihan hyvä olevan ja onkin.oma penkkimaksimi noussu noin 15-20kg tuolla ohjelmalla ja kuitenki 10v treeni kokemus.boris sheiko sanoo että paras kuorma jolla penkki kehittyy olisi noin 75-85% maksimista.hänen valmennuksessaan olevat tyypit kokeilevatki yleensä maksiminsa vasta kisoissa.

• karbaasi
        karbaasi kirjoitti:

muuten hyvä mutta nuo prosentit nousee liian nopeesti, mutta nuissa kilomäärissä kyllä loppujen lopuksi on aivan sama miten treenaa niin tulee kehitystä ja suosittelen muuten suaki kokeileen tuota selkäinahon ohjelmaa se sopii kaikille niin aloittelijoille kuin kokeneemmille se on tehty venäläisen huippu valmentajan boris sheikon oppien mukaan että kyllä sen luulis ihan hyvä olevan ja onkin.oma penkkimaksimi noussu noin 15-20kg tuolla ohjelmalla ja kuitenki 10v treeni kokemus.boris sheiko sanoo että paras kuorma jolla penkki kehittyy olisi noin 75-85% maksimista.hänen valmennuksessaan olevat tyypit kokeilevatki yleensä maksiminsa vasta kisoissa.

siis 15-20kg lisäys muutamassa kuukaudessa.

• Ronan
        karbaasi kirjoitti:

suosittelemasi ohjelma, koska kyseessä on aika hurja tulos nousu treenitaustaasi nähden! Olen Selkäinahon juttuja lukenut mutta tuota ohjelmaa en ole lähtenyt kokeilemaan, koska hämäävät nuo käytettävät painot.

Esim. minun maksimistani (92.5kg) 70% on 64.75kg, 75% on 69.3kg, ja 80% 74kg. 65kg nostan arviolta 16 kertaa, 70kg 13 kertaa ja 75kg 9 kertaa. Tähän nähden Selkäinahon prosentit tuntuvat minusta liian pieniltä vaikka sarjoja tehdäänkin monta.
        5 sarjaa, 5 toistoa 65kglla ei minusta tunnu treeniltä.

• karbaasi
        Ronan kirjoitti:

suosittelemasi ohjelma, koska kyseessä on aika hurja tulos nousu treenitaustaasi nähden! Olen Selkäinahon juttuja lukenut mutta tuota ohjelmaa en ole lähtenyt kokeilemaan, koska hämäävät nuo käytettävät painot.

Esim. minun maksimistani (92.5kg) 70% on 64.75kg, 75% on 69.3kg, ja 80% 74kg. 65kg nostan arviolta 16 kertaa, 70kg 13 kertaa ja 75kg 9 kertaa. Tähän nähden Selkäinahon prosentit tuntuvat minusta liian pieniltä vaikka sarjoja tehdäänkin monta.

itsestänikään ne ei tunnu miltään, mutta niiden teho perustuukin siihen että ne toistot tehdään tosi räjähtävästi.kannattaa kokeilla vaikka löysältä tuntuski.takaan että penkkimaksimisi tulee nousemaan noin 5-10% eka kierron jälkeen(ajattele maaginen 100kg rajapyykki) jos ei nouse niin kandee ehkä harkita lajin vaihtoa=)TSEMPPIÄ.tosiaan venäläinen huippu voimailu valmentaja Boris Seikokin on todennut että parhaat tulokset(voimallisesti)saadaan 75-85%kuormalla sillä sitä suuremmilla painoilla harjoittelu johtaa monesti ylikuntoon ja ennenkaikkea turhautumiseen.

• karbaasi
        karbaasi kirjoitti:

itsestänikään ne ei tunnu miltään, mutta niiden teho perustuukin siihen että ne toistot tehdään tosi räjähtävästi.kannattaa kokeilla vaikka löysältä tuntuski.takaan että penkkimaksimisi tulee nousemaan noin 5-10% eka kierron jälkeen(ajattele maaginen 100kg rajapyykki) jos ei nouse niin kandee ehkä harkita lajin vaihtoa=)TSEMPPIÄ.tosiaan venäläinen huippu voimailu valmentaja Boris Seikokin on todennut että parhaat tulokset(voimallisesti)saadaan 75-85%kuormalla sillä sitä suuremmilla painoilla harjoittelu johtaa monesti ylikuntoon ja ennenkaikkea turhautumiseen.

pakkotoistostakin toki saa hyviä neuvoja mutta ongelma on siinä että yleensä ne on jonkun omia versioita jostain hyvästä alkuperäsestä ohjelmasta eli niin sanottuja omia sovelluksia sen takia suosittelen käytettävän aina jonkun asiantuntijan ohjelmia esim Selkäinahon tai Ari Pehkonen Lieksa ohjelmia niin tuloksetkin on sitte sen mukaisia.itelläki on se ongelma ku haluan lihasta mahollisimman paljon mutta myös voimaa ja se ei ole oikein mahdollista.sen takia teen vaan penkin voima ohjelmalla ja muut kehonrakennus tyylillä.ei hyvä näinkään mutta menettelee, jos haluais penkissä liikutella tosi isoja painoja pitäs treenataki kuin huiput.Selkäinaho sanoo asiasta näin:Monet yrittävät hankkia voimaa kehonrakennustreenillä, jolloin tulee äkkiä seinä vastaan. Lähes kaksi vuosikymmentä samassa painoluokassa kilpailleena voin vakuuttaa että massanhankinta maksimivoimatreenillä on myös toivoton tehtävä.

• karbaasi
        Ronan kirjoitti:

lue tää juttu varsin läpi voi olla sullekki jotain uutta ja mielenkiintosta: http://www.voimaharjoittelu.net/newsdesk_info.php/name/Penkkipunnerrus-ABC/newsPath/3/newsdesk_id/34

• Ronan
        karbaasi kirjoitti:

lue tää juttu varsin läpi voi olla sullekki jotain uutta ja mielenkiintosta: http://www.voimaharjoittelu.net/newsdesk_info.php/name/Penkkipunnerrus-ABC/newsPath/3/newsdesk_id/34

niin ei otakkaan. Kiitos neuvoista! Sait ylipuhuttua, eli lähituleivaisuudessa lähden tuota ohjelmaa tekemään. 5kg'n nousu 12viikossakin olisi jo todella kova nousu, koska viime vuosina on kehitys penkissä ollut mulla todella hidasta. Ja tosiaan se maaginen 100 olisi kova juttu, siihen voisi vaikka lopettaa...samaa sanoin tosin vuonna 96 kun nostin silloisen oman painoni (60kg). Paljonko nostit kun lähdit ohjelmaa kokeilemaan?

• karbaasi
        Ronan kirjoitti:

niin ei otakkaan. Kiitos neuvoista! Sait ylipuhuttua, eli lähituleivaisuudessa lähden tuota ohjelmaa tekemään. 5kg'n nousu 12viikossakin olisi jo todella kova nousu, koska viime vuosina on kehitys penkissä ollut mulla todella hidasta. Ja tosiaan se maaginen 100 olisi kova juttu, siihen voisi vaikka lopettaa...samaa sanoin tosin vuonna 96 kun nostin silloisen oman painoni (60kg). Paljonko nostit kun lähdit ohjelmaa kokeilemaan?

ja nyt menee n180kg(riippuu päivästä).tavoittenani on saada naturaali treenillä toi 200kg rikki joskus(ei mikään kiire koska aikaa on).joo tsemppiä sulle oon 100%varma että tuut sen maagisen 100kg rajapyykin rikkomaan tuon kierron päätyttyä(menee yliki 100kg)

• Ronan
        karbaasi kirjoitti:

ja nyt menee n180kg(riippuu päivästä).tavoittenani on saada naturaali treenillä toi 200kg rikki joskus(ei mikään kiire koska aikaa on).joo tsemppiä sulle oon 100%varma että tuut sen maagisen 100kg rajapyykin rikkomaan tuon kierron päätyttyä(menee yliki 100kg)

lukemia ei voi muuta sanoa! Joo kiitoksia, en ollut suunnitellu sitä satasta edes ennen syksyä saavani rikki. Lykkyä tykö siihen kahteen hunttiin :*)

• Jamaicain Bolt
        SLH kirjoitti:

Paljonko Usain Bolt nostaa kapeella penkistä, maastavedossa, jalkaprässissä ja kyykyssä ?

no penkiltä kapeella ainakin yli 130 kiloa, ehkä jopa yli 140 kilon, maastavedossa voi mennä yli 200 kiloa, jalkaprässissä yli 400 kiloa ja kyykyssä ainakin yli 170 kiloa.

• NildaElviraVattuone
        karbaasi kirjoitti:

Olen Nelly Omar ja täytin 10.syyskuuta 101 vuotta ja sain myös siinä samassa nostettua 101 kiloa penkiltä tai oikeastaan 101, 5 kiloa, mutta onko mahdollista, että saan 202 vuotis päivänäni 202 kiloa penkiltä tai ehkäpä jopa 202,5 kiloa.

• Joo

Lihaksen voimantuottoon vaikuttaa sen poikkipinta-alan lisäksi myös hermoston toiminta. Eli hermostohan "käskyttää" lihaksia sähköisesti. Periaatteessa lihaksessa on ikään kuin käyttämätöntä supistusvoimaa, jota pyritään saamaan esiin harjoittamalla hermostoa käskyttämään lihaksia tehokkaammin.

• Lebedjev

Pelkistettynä venäläinen käytäntö on treenata kolme kertaa viikossa (ma, ke ja pe) joka kerta kaikki lajit (kyykky, penkki ja maastav.) ja tehdä niissä 80 %:n vakiopainolla kolmosia niin monta sarjaa kun kunto kestää. Ei mitään muuta sälää treeniin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe