anoppi luulee olevansa lapsenlapsensa huoltaja...

VIHAINEN MINIÄ..

olen nuori nainen ja minulla on mies ja 4kk ikäinen vauva. ongelmana on anoppi (yllätys...) anoppi on alkanut sotkeutua meidän elämään heti kun vauvamme syntyi. kertoo/ käskee miten meidän pitää lastamme hoitaa. no joo kai kaikki mummot ja papat on vähän sellaisia mutta nyt voin sanoa että alkaa riittää. minä osaan kyllä hoitaa mieheni kanssa lastamme parhaiten, nämä vanhan kansan konstit kun eivät enään päde ja niistä tulee kiistaa. no anoppi saa hoitaa lastamme miten hän haluaa hoitaa ja me taas hoidamme puolisoni kanssa miten me hoidamme. mutta siinähän se on tätä ei anoppi ymmärrä että jokainen vanhempi hoitaa omalla tavalla. ja sitten kun tulin tuossa puhuneeksi että voisin lähteä kavereilleni viikonloppuna niin heti sain kuulla kuinka vastuuton äiti olen koska haluan käydä jossakin joskus ilman vauvaa. onko se niin väärin jos käy kerran 4 kuukaudessa jossain, enhän minä missään käynyt raskausaikanakaan en edes kavereillani koska olin aina melko väsynyt. olen jo sopinut hoitajan (joka on hyvä ystäväni johon kyllä varmasti luotan). niin tässä en nyt sitten tarkoita että olisin lähdössä juopottelemaan vaan kavereitani tapaamaan ja mieskin lähtee mukaan. ja haen lapsen sitten kotiin kun ollaan kotiin lähdössä. ja siitähän se koko haloo on syntynyt koska en ole kysynyt nimenomaan anoppia hoitamaan ( ei se jaksas kuitenkaan on aina niin väsynyt ) hänen mielestään minulla ei ole minkäänlaista arvostelukykyä ja annan lapseni hoidettavaksi kelle vaan. hänen mielestä emme pärjää ilman häntä ja minullekin sanoo aina että milloin HÄNELLE SOPISI HOITAA niin silloin me voisimme mennä jonnekkin. öö eikös se ole niinpäin että milloin me olemme menossa niin silloin etsimme lapsellemme hoitajan? niin ja kyllähän se kerran minulle sanoikin että kysyä pitää häneltä ensin AINA ennenkuin ketään muuta harkitsisimme edes hoitamaan vauvaa. ja se tietenkin että kun tulee kylään niin voivotellaan jos on sotkuista (siis silloin kun tulee kutsumatta kylään) ja kaikkea että miten sinä olet tämän huushollin tällaiseksi päästänyt. olen hänen vit**iluaan kuunnellut jo monta vuotta ja nyt paloi käpy!!! sanoin hänelle suoraan ja nyt se sitten suuttui. mutta kysytäänpäs vielä että millä oikeudella anoppi aina loukkaa minua ja sitten kun sille sanoo takaisin niin se suuttuu? ilmeisesti minua saa loukata mutta hänelle ei saa sanoa pahaa sanaa. mutta senpäs sanon vaan ETTÄ NYT SE ON LOPPU! MUN EI TARVI KESTÄÄ TOLLASTA PAS***!! SE AKKA EI ENÄÄN MUN SILMILLE HYPI MENI VÄLIT TAI EI!!!! älkää te muutkaan kestäkö tollasta koska teidän ei TODELLAKAAN TARVI!!!

13

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30

      Eipä sitä väkisin kannata aikuisten menoa keksiä, ja teillä on nyt meno jo sovittuna ja luotettava hoitaja tiedossa niin en näe ongelmaa. antakaa anopin pitää ongelma omanaan ja elkää lähtekö kiukkuttelu/haukkumis linjalle. luuria kiinni jos tulee haukkumis puheluita.. ehkä ymmärtää ehkä ei :)

    • mielipide minulta

      anopillasi ole oikeutta loukata sinua. Ymmärrän kyllä tavallaan häntä, ehkäpä hänellä on samanlaiset "vanhan kansan" käsitykset pikkuvauvan parhaasta kuin minullakin. Itse en missään tapauksessa vielä 4kk:n vanhaa vauvaa hoitoon laittaisi kuin pakon edessä ja jos pakko olisi, hommaisin kyllä kotiin hoitajan enkä veisi jollekin kaverille ja sitten hakisi (yöllä???) pois. Jokainen toki hoitaa lapsensa itse parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta ymmärrän miksi anoppisi on hermostunut, hänestä voi tuo hoitokuvio olla vastuuton vaikka se ei sinusta sitä olekaan. Kannattaisi varmaan anopille selittää vauvaasi hoitavan ystävän lapsenhoitokokemus ja luotettavuus (sillä varmaan kyseessä on henkilö jolla on kokemusta pikkuvauvoista), niin ehkäpä hän siitä rauhoittuisi. Aina parempi on laiha sopu kuin lihava riita, onhan kuitenkin kyseessä miehesi äiti jonka kanssa miehesi varmaan jatkossakin haluaa olla väleissä.

      • kuukuukuu

        Minäkin kyllä ymmärrän tätä vanhaa anoppia mutta mielestäni se ei tarkoita sitä etteikö miniä osaisi vauvaa hoitaa. Kyllä jo 4kk vanhan vauvan voi antaa pariksi tunniksi hoitoon minun mielestäni. Itse teinityttönä hoidin serkkuani, 3kk vanhaa vauvaa ilman mitään kokemusta lapsista saatikka vauvoista.

        En ymmärrä kuitenkaan miksi miniän pitäisi tehdä perusteellinen selko anopille ystävän lapsenhoitokokemuksesta ja luotettavuudesta. Kyllä sen pitäisi riittää että miniä itse tietää mitä tekee ja luottaa hoitajaan. Se varmasti rauhoittaisi anoppia kyllä mutta ei mielestäni normaaleihin suhteisiin kuulu että pitää vakuutella toiselle viimeiseen asti että mitä on tekemässä oman lapsen kanssa. Ja tuskinpa se anopin mielipide muuttuisi suuntaan tai toiseen.

        Minusta anopille pitää riittää se että kun hän hoitaa vauvaa hän hoitaa sitä tavallaan ja vanhemmat omalla tavallaan. Mummin luona säännöt voivat olla lepsummat ja lellintä kuuluu asiaan mutta sitten omassa kodissa on omat säännöt.

        Suosittelisin että äiti ja isä puhuvat ensin yhdessä ja laativat säännöt anopille ja sitten yhdessä kertovat anopille kuinka heidän lapsen kanssa tulevaisuudessa toimitaan. Kyllä anopin pitää ymmärtää hillitä itsensä vaikka kuinka tekisi mieli puuttua toisten elämään.


    • Liina Anniina 32

      Ota iisisti, anoppi on vanha käpy, eikä siinä sen kummempaa.

      Anoppi katsoo varmaan vain sinun ikääsi ja sen kautta kaikkia toimintojasi. Hän kokee itsensä sinun äidikseen ja katsoo siitä syystä olevansa oikeutettu laukomaan totuuksia.
      Kyllä minunkin mielestäni neljäkuukautisen voi jättää hoitoon joksikin aikaa. Varsinkin jos tuntee tarvetta päästä hieman tuulettumaan.

      Ei sinun tarvitse pitää anoppi eli mummua ensisijaisena hoitajana. Tietysti hän loukkaantui siitä, ettei häntä kysytty hoitajaksi. Se saattaa pysyä mummun mielessä pitkään ja olla karvas pala.
      Mummukin on nyt haavoittunut, niin kuin sinäkin. Molemmilla on pahat pipit mielessä.

      Voisit tehdä niin, että laadit etukäteen, vaikka kuukaudeksi päiväjärjestyksen, johon sisältyy ajat, milloin mummu voisi hoitaa lasta. Siitä katsokoon hän ne sopivat ajankohdat, milloin hälle sopii. Jos ei sovi, niin silloin joku muu hoitaa.
      Ota säännöllisesti vapaata lapsenhoidosta, esim. harrastustesi ajaksi, tai muun työn, esim. kodin siivouksen ajaksi.
      Siinähän mummulle olisi sopiva aika hoitaa, vaikka perjantaisin sillä aikaa, kun sinä siivoat kotiasi. Mummolle sopiva hoitoaika minun mielestäni voisi olla kolmisen tuntia.
      Tulisi tuossa kaksi kärpästä iskettyä samaan syssyyn, sinä voisit todistaa kirjaimellisesti, että huolehdit kodista, mummo joutuisi/pääsisi hoitamaan lasta. Eiköhän mummon kielikello hieman hiljentäisi kalkatustaan.

      Hyvällä pääsee aina pitemmälle. Ei kannata rikkoa välejä lopullisesti, siinä tulee paha mieli sinullekin, sekä miehellesi se on kurja paikka.

    • perheellinen

      Sama juttu oli meillä kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Anoppi soitti miehelleni lapsenhoito-ohjeita.
      Arvosteli minun tapaani hoitaa lasta ja tosiaan niitä vanhan kansan neuvoja sateli loputtomiin. Vaikka kuinka ystävälliseen sävyin kerroin hoitavani neuvolan antamien ohjeiden mukaan ja että kysyn sieltä jos joudun neuvottomaksi jossain tilanteessa. Siltikään ei luotettu yhtään.

      Lapsen kasvaessa alkoi arvostelut kyvyistäni kuinka osaan kasvattaa lastani. Lopulta sanoin etten tule hänen luokseen tai hän ei saa tulla meille jos sellainen käytös ei lopu. Sanoin anopilleni että jatkossa huolehtii vain mummonroolistaan olemalla lapsen kanssa kun siihen suomme mahdollisuuden. Neuvoja otamme vastaan kun kysymme muuten ei. Kaikki mikä liittyy perheeseemme ja lapsen kasvatuksen ovat vain meidän perheen asioita ja anopilla ei ole siihen sananvaltaa.

      Aluksihan anoppi loukkaantui ja välit viileni. Ajan kanssa hän suostui elämään vain siinä mummonroolissa ja asiat ja välimme ovat paremmat kuin koskaan.







      L

    • miniä minäkin

      Haloota hei, hengitä nyt vähän ja ota ihan iisisti.

      Ei se nyt ole kuule kamala rikos sanoa "milloin HÄNELLE SOPISI HOITAA niin silloin me voisimme mennä jonnekkin". Tottakai te vanhemmat saatte etsiä itsellenne sopivan hoitajan jos se teistä tuntuu oikealta. Mutta jos anoppi vaikka sattuu olemaan työelämässä ja elää muutenkin elämäänsä eikä täysin teidän ehdoillanne, hän KERTOO milloin hän olisi vapaa hoitamaan lasta.

      Minusta sinun kannattaisi nyt vähän avartaa maailmaasi ja ottaa hoitoavut vastaan ja elää ihan iisisti. Anopit ja mummot ja vaarit tietenkin vähän hössöttävät lapsenlapsensa asioissa, sehän kuuluu asiaankin. Nuoremmat voi suhtautua asiaan rennon letkeästi. Ja jos jokin raja ylitetään niin sitten siitä sanotaan eikä sen kummempaa hössötystä asian ympärillä.

      • palautetta vaan

        Hyvin sanoit. Auttaa kun hengittää syvään ja suhtautuu asioihin rennommin ja myöskin vähän huumorilla. Ja voihan sitä sanoa rehellisesti ja antaa anopille palautetta.


    • Hippi ja juntti

      Kyllä ne vanhan kansan konstit pätee. Ne on pari miljoonaa vuotta treenattuja, huomaat sen itsekin jos pystyt lopettamaan egoilusi. Ainahan ihminen tietysti hissukseen kehittyy.

      • traumapesäke

        "..vanhan kansan konstit pätee. Ne on pari miljoonaa vuotta treenattuja.."

        Ei muuten ole, vaan tavat ja kulttuuriympäristöt vaihtelevat. Uskonto on myös ohjannut paljon miten lapsia on kohdeltu, ja onneksi ajat ovat muuttuneet ja tutkimustiedot ja tieteet ovat vieneet asioita eteenpäin. Minua vielä sähköjohdolla hakattiin, mutta itse en MISSÄÄN tapauksessa pahoinpitelisi lapsiani millään keinoin.

        Itselläsi taitaa tuo "egoilu" olla päällä..


    • plaw

      pidä vaan pääsi äläkä anna periksi anopin suhteen, te elätte nyt omaa elämäänne pienokaisen kanssa ja anopin on vaan siihen sopeuduttava.

      itseä hirvittää oma anoppi, kertaakaan emme ole aiemmin riidelleet mutta nyt kun olen viimeisilläni raskaana niin on meinannut jo kahteen otteeseen mennä välit (anopin toimesta) kun ei tehdäkään asioita niin kun hän on suunnitellut!!!!

      mitähän sitten kun vauva tulee, toivottavasti tajuaa antaa meidän itse hoitaa lapsi, neuvoja kysytään jos tarvitaan...

    • 37

      Noin meilläkin kävi, kun olin raskaana. Mies tosin ilmoitti vanhemmilleen, että syntyvä lapsi on meidän, eikä heidän. Siitähän nuo apet sitten vetäisi herneet nenään ja kunnolla. Seurauksena onkin sitten, etteivät ole vielä koskaan saaneet lasta hoitoon. (Lapsella ikää 2v 4kk.) Eivätkä tule saamaankaan. Eivätkä saaneet vastasyntynyttä syliinkään, kun vittuilivat ja panettelivat koko raskausajan. Mies on ollut heille kovana.

      Me päätimme, että meidän lapsi ei tarvitse isovanhempia, jotka (jopa lapsen kuullen) arvostelevat ja mustamaalaavat lapsen vanhempia. On ollut hyvä ratkaisu.

    • Paljon nähnyt

      Parempi, jos miehet eroais äideistään, kun löytävät puolison!! Miehethän kunnioittavat enemmäm äitejään kuin omaa puolisoaan. En usko, että itse olisin niin hullu, että sekaantuisin aikuisten lasteni elämään.

      Siskoni on just tuollainen. Otti lapsen itselleen, kun poikansa sai lapsen. Lapsen äidistä ei väliä. Erotti heidät! Soitti soskuun ja valehteli kaikkea paskaa lapsen äidistä. Tämä lapsi asuu nyt hänen poikansa luona, mutta mummo on siellä äitinä. ( mielipuoli!). Olen jutellut lapsen äidin kanssa. Hän on kauhistunut, eikä voi tehdä mitään. Näkee lastaan joka toinen viikko. Tekis mieli kertoa miten siskoni toimi saadakseen lapsen äidin pois pelistä. Hän jopa kehui, että lapsi pyöritteli HÄNEN tissiään. Voi kauheaa. En voi sietää siskoani. Minusta hän on narsisti!

    • miettiiyöt

      Mitenhän ne tuolla rapakon takana oikein pärjäävät kun äitiysloma on kokonaan palkaton ja about 3kk pitkä.. Eikä varmaan hoitajakaan ole se isoäiti todellakaan vaan joku palkattu lapsenvahti.. Vähän on suppea anoppisi näkemys lapsenhoidosta.. Ymmärrän täysin ja kyllä se lapsi pärjää tutun henkilön kanssa. Nämä on jokaisen vanhemman omia asioita mihin ei isovanhempien kannata sekaantua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe