Vähättelevä miniäni

loukkaa sisintäni

Minulla on yksi lapsenlapsi joka on minulle tosi tärkeä ja rakas. Lähden ajamaan pari kolme kertaa kuukaudessa 60km:n päähän hoitamaan lasta keskellä viikkoa, että vanhemmat pääsevät yhteisille menoilleen. Olen onnellinen siitä, että heillä on yhteisiä menoja ja haluan tukea heitä siinä kaikkihan on kuitenkin lapsen hyväksi loppujen lopuksi.
Leivoin yötä myöten lapsen ristiäisiin ja kävin siivoamassa viikolla ennen juhlaa. Mua loukkasi kovasti kun miniäni sanoi ettei ilman hänen äitiään ja siskoaan juhlista olisi tullut mitään. En sanonut mitään mutta pahoitin kyllä mieleni.
Olen ammatikasvattaja mutta minun hienovaraiset neuvoni ovat kuulemma vanhanaikaisia. En koskaan tuputa neuvoja mutta sanon miten silloin aikanaan tehtiin ja miten minulle koulutuksessa opetettiin. Mutta kaikki on kuulemma muuttunut. En ala hänen kanssaan kinaamaan enkä halua riidellä.
En puhu pojallenikaan näistä tuntemuksista mitään koska en halua miniäni ja poikani välille riitoja ja tiedän heidän kertovan kaiken toisilleen.
Minulla oli maailman paras anoppi ja haluaisin olla hänen kaltaisensa mutta toisaalta anoppini sanoi joskus minulle, että olen hänelle yhtä rakas kuin hänen omat lapsensa.

20

1413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liina Anniina

Olen pahoillani puolestasi, ettet saanut ansaitsemaasi kiitosta.
      Kiitos olisi kuulunut tottakai. Näyttää vain siltä, että miniäsi on lapsellinen ja ei niin (anteeksi) kovin fiksukaan.

Tietysti olet olettanut, että kun olet amm.kasvattaja, sinua kuunnellaan hartaasti ja että saat arvostusta hienotunteisena mummona.
      Olet joutunut kouluun, jossa saat todeta, että maailma on aika epäoikeudenmukainen paikka. Et ilmeisesti ole tätä aiemmin joutunut niin konkreettisesti kohtaamaan. Silloin se sattuu, kun läheiset kohtelevat vailla oikeudenmukaisuuden tunnetta.
      Ihmiset joutuvat maailmalla kokemaan vielä rankempia, syytön joutuu vankilaan, ehkäpä jopa teloitetuksi. Monet viruvat vankiloissa vuosikausia ilman oikeudenkäyntiä, joutuvat aiheetta fyysisen kidutuksen kohteeksi.

Sinä tietysti haluaisit olla miniällesi maailman paras anoppi. No, se ei ole yksin sinun valinnassasi. Miniä määrittelee sinut, oletko se paras vai et. Nyt et sitten ollut sitä mitä olisit halunnut, jatkaa tätä sukupolvien "maailman paras anoppi" -linjaa.

Lopeta se yrittäminen, ja lopeta se autolla turha ajeleminen mummon ominaisuudessa. Ota itsellesi uusia asioita, avarampia kiinnostuksen ja tarmokkuuden kohteeksi. Kyllä sinä mummonakin voit olla, mutta pieni raja sille. Älä aseta liikaa toiveita, äläkä paineita itsellesi.
      Älä etukäteen roolita itseäsi tiettyyn muottiin: olla paras, ahkera, lapsen vanhempia tukeva mummo.

Ole se, mikä aidosti olet, oma itsesi ennen kaikkea. Älä kurkota liian korkealle ja tee mielikuvia, millainen pitäisi olla... et sitten pety pahasti, kun koet välinpitämättömyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta

terveisin Liina

• 123456789

Minusta ihanaa että jaksat yrittää. Kuten sanoit esimerkiksi lapsenlapsesi vahtiminen on hänellekin eduksi kun vanhemmat kykenevät hoitamaan suhdettaan. Mutta valitettavasti se on nykyään niin että usein juuri se suurimman työn tehnyt ei ansaittua kiitosta saa. Itse täytyy siis päättää jatkatko ihanan avuliasta toimintaasi kiitosta odottamatta vai ryhdytkö kieltäytymään hommista.
        Miniäsi käytös voi kyllä myös johtua arkailusta ja epävarmuudesta sinua kohtaan, jolloin asenne saattaa muuttua ajan kanssa (myös kun vähän aikuistuu). Tee mitä itse tunnet hyväksi, mitä mielelläsi teet ja nauti lapsenlapsesi kanssa vietetystä ajasta, ilman 'parhaan' anopin odotuksia. Ehkä sinua opitaan arvostamaan ehkä ei mutta asioiden karvastelu turhan paljon ei muuta mitään ja vie sen ilon mitä perheen elämään osallistumisesta tunnet. Onnea ja tsemppiä jatkoon! Ihanaa kun kaltaisiasi ihmisiä on vielä!

• .......

Ei minulla ole tarkoituskaan olla maailman paras mummi, enkä siihen pystyisikään. Tulin ehkä väärin ymmärretyksi kun haluan olla samanlainen kuin minun anoppini oli. Anopillani oli maailman kiltein luonne ja minulla nyt ei sitä välttämättä ole. Mutta anoppini ei puuttunut koskaan asioihimme, enkä aio minäkään sitä tehdä. Anoppini oli aina lähellä kun tarvitsin häntä ja sitä minäkin aion olla. Toki auttavaisuus on vain osa minun luonnettani ja ehkä osaltaan heikkouttani, en osaa kieltäytyä jos joku tarvitsee apua.
      Miniäni on korkeasti koulutettu, eikä mikään tyhmä mutta luulen kyllä, että hän haluaisi olla minun yläpuolella noissa tietopuolen asioissa. Ja saa ollakin. En minä häntä neuvo, enkä olisi itsekään aikanaan halunnut tulla neuvotuksi. Hyvinhän meillä menee ja ehkä hän joskus osaa kiittää.

• Liina Anniina 32

Ehkä miniääsi harmitti, että olit niin tehokas ennen ristiäisiä. Jospa hän kokee sinun yrittämisesi ja neuvosi motiiveina olevan pätemisen tarpeesi. Ja siksi ei sitä kiitosta tule.

Minä ei tietenkään ajattele, että puuhakkuutesi ja avuliaisuutesi olisi pätemisen tarvetta, mutta miniä voi tulkita sen niin.
        Ehkä joku maneeri tai tapa elekielessäsi on sellaista, että hän virhetulkitsee asiat tällä tapaa. Muut eivät aina näe asioita sillä lailla kuin oletamme.

• Höppänä mummeli
        Liina Anniina 32 kirjoitti:

Ehkä miniääsi harmitti, että olit niin tehokas ennen ristiäisiä. Jospa hän kokee sinun yrittämisesi ja neuvosi motiiveina olevan pätemisen tarpeesi. Ja siksi ei sitä kiitosta tule.

Minä ei tietenkään ajattele, että puuhakkuutesi ja avuliaisuutesi olisi pätemisen tarvetta, mutta miniä voi tulkita sen niin.
        Ehkä joku maneeri tai tapa elekielessäsi on sellaista, että hän virhetulkitsee asiat tällä tapaa. Muut eivät aina näe asioita sillä lailla kuin oletamme.

Itse menin paha aavistamatta satojen kilometrien päähän lapsen lapsen ristiäisiin.
        Sinne oli kutsuttu paljon porukkaa.
        Saavuin paikalle reilut pari tuntia ennen vieraiden tuloa.
        Kaupasta oli tilattu voileipkakku, siinä kaikki, ei ollut edes kahvimaitoa eikä sokeria pieni kahvinkeitin oli ja kahvia.
        Asunto oli siivoamatta, tukkaa vain laiteltiin.
        Läksin ensimmäisenä kauppaan ja sitten panin porukan imuroimaan.
        Olisihan lapsi tullut kastettua, mutta vieraana oli myös vanhempia ihmisiä joiden ymmärryksen nämä modernit ristiäiset olisivat ylittäneet.
        Minun ristiäseni kuluivat keittiössä, edes yhteiskuvaan ei kukaan muistanut pyytää, mutta omapa oli tyhmyyteni.
        En puhut mitään, olin kuin kaikki olisi ollut ihan normaalia.

• Liina Anniina
        Höppänä mummeli kirjoitti:

Itse menin paha aavistamatta satojen kilometrien päähän lapsen lapsen ristiäisiin.
        Sinne oli kutsuttu paljon porukkaa.
        Saavuin paikalle reilut pari tuntia ennen vieraiden tuloa.
        Kaupasta oli tilattu voileipkakku, siinä kaikki, ei ollut edes kahvimaitoa eikä sokeria pieni kahvinkeitin oli ja kahvia.
        Asunto oli siivoamatta, tukkaa vain laiteltiin.
        Läksin ensimmäisenä kauppaan ja sitten panin porukan imuroimaan.
        Olisihan lapsi tullut kastettua, mutta vieraana oli myös vanhempia ihmisiä joiden ymmärryksen nämä modernit ristiäiset olisivat ylittäneet.
        Minun ristiäseni kuluivat keittiössä, edes yhteiskuvaan ei kukaan muistanut pyytää, mutta omapa oli tyhmyyteni.
        En puhut mitään, olin kuin kaikki olisi ollut ihan normaalia.

Voileipäkakut ovat aika kalliita ostettuna, joten ovathan lapsen vanhemmat jotain ajatelleet tarjoamisen suhteen.
        Sokerin ja kahvimaidon puuttuminen on aika pieni juttu, ja helposti järjestettävissä. Hienoa sokeria löytyy kaikista talouksista, sen kuin kaataa sokerikkoon.

Et kertonut, oliko kyseessä tyttäresi vai poikasi lapsen ristiäiset. On todellakin tyhmyytesi, ettet mennyt yhteiskuvaan. Voin ymmärtää, etteivät väsyneet vanhemmat ole huomanneet kaikkea.

En pidä mitenkään tuomittavana, että lapsen vanhemmat ovat olleet juhlien järjestämisen suhteen ihan pihalla. Vauvan äiti voi olla synnytyksestä ja lapsen hoidosta perin uupunut. Ennenvanhaankin autettiin ristiäisten ja muiden juhlien suhteen, ei niitä jätetty yhden nuoren naisen kontolle suinkaan.
        Ei ainakaan meidän suvussa, jos on suuremmat juhlat tulossa. Ei yhden ihmisen voimat riitä suurten juhlien järjestämiseen.

Olet ollut oikeasti hieman vastuuton, kun jätit tämän asian yksin pienen vauvan vanhempien hartioille. Olisit voinut kysellä ja järjestellä paljon aikaisemmin kuin kaksi tuntia ennen ristiäisiä. Olisit voinut käydä siivoamassa ja leipomassa... ottaa vaikka jonkun sukulaisnaisen avuksesi.

Miten ihmeessä Suomessa ollaan näin hölmöjä, että jätetään suurten juhlien järjestelyt yhden onnettoman niskaan. Sitten jos näinkin onnettomasti käy, että ei ole ollut homma hanskassa, niin ollaan perin marttyyri-vierasta, kun joutuu auttamaan. Olet sentään hyvin läheinen sukulainen, joten olet ollut osavastuussa.
        Sinuna en kovin moittisi siinä tapauksessa, vaan olisin hieman nolonakin, kaikkien sukulaisnaisten puolesta, jotka jättivät nuoren naisen pulaan.
        Tyytykää siis siihen imuroimattomaan vastaanottoon, jossa ei löytynyt sokerikkoa eikä kahvimaitoa. Oli sentään voikkoleipäkaakku. Sen olisit tosiaan voinut itsekin tullessasi tuoda.

Ihan oikeasti, seuraavan kerran toimi toisin. Tai sitten, jos et toimi, ole ihan tyytyväinen ja iloinen juhlavieras kaikista puutteista huolimatta. Pääasia että lapsi tuli kastettua ja oli kahvikupponen sekä laitetut hiukset.
        Juhlamieli syntyy lämpimästä sydämestä, armollisesta asenteesta, yhteisyydestä ja seurustelusta ihmisten kesken. Muutama roska nurkassa ei haittaa mitään, jos on iloinen mieli ja asenne.

Kaikkea hyvää!

• Marjatainen
        Liina Anniina kirjoitti:

Voileipäkakut ovat aika kalliita ostettuna, joten ovathan lapsen vanhemmat jotain ajatelleet tarjoamisen suhteen.
        Sokerin ja kahvimaidon puuttuminen on aika pieni juttu, ja helposti järjestettävissä. Hienoa sokeria löytyy kaikista talouksista, sen kuin kaataa sokerikkoon.

Et kertonut, oliko kyseessä tyttäresi vai poikasi lapsen ristiäiset. On todellakin tyhmyytesi, ettet mennyt yhteiskuvaan. Voin ymmärtää, etteivät väsyneet vanhemmat ole huomanneet kaikkea.

En pidä mitenkään tuomittavana, että lapsen vanhemmat ovat olleet juhlien järjestämisen suhteen ihan pihalla. Vauvan äiti voi olla synnytyksestä ja lapsen hoidosta perin uupunut. Ennenvanhaankin autettiin ristiäisten ja muiden juhlien suhteen, ei niitä jätetty yhden nuoren naisen kontolle suinkaan.
        Ei ainakaan meidän suvussa, jos on suuremmat juhlat tulossa. Ei yhden ihmisen voimat riitä suurten juhlien järjestämiseen.

Olet ollut oikeasti hieman vastuuton, kun jätit tämän asian yksin pienen vauvan vanhempien hartioille. Olisit voinut kysellä ja järjestellä paljon aikaisemmin kuin kaksi tuntia ennen ristiäisiä. Olisit voinut käydä siivoamassa ja leipomassa... ottaa vaikka jonkun sukulaisnaisen avuksesi.

Miten ihmeessä Suomessa ollaan näin hölmöjä, että jätetään suurten juhlien järjestelyt yhden onnettoman niskaan. Sitten jos näinkin onnettomasti käy, että ei ole ollut homma hanskassa, niin ollaan perin marttyyri-vierasta, kun joutuu auttamaan. Olet sentään hyvin läheinen sukulainen, joten olet ollut osavastuussa.
        Sinuna en kovin moittisi siinä tapauksessa, vaan olisin hieman nolonakin, kaikkien sukulaisnaisten puolesta, jotka jättivät nuoren naisen pulaan.
        Tyytykää siis siihen imuroimattomaan vastaanottoon, jossa ei löytynyt sokerikkoa eikä kahvimaitoa. Oli sentään voikkoleipäkaakku. Sen olisit tosiaan voinut itsekin tullessasi tuoda.

Ihan oikeasti, seuraavan kerran toimi toisin. Tai sitten, jos et toimi, ole ihan tyytyväinen ja iloinen juhlavieras kaikista puutteista huolimatta. Pääasia että lapsi tuli kastettua ja oli kahvikupponen sekä laitetut hiukset.
        Juhlamieli syntyy lämpimästä sydämestä, armollisesta asenteesta, yhteisyydestä ja seurustelusta ihmisten kesken. Muutama roska nurkassa ei haittaa mitään, jos on iloinen mieli ja asenne.

Kaikkea hyvää!

Minä puolestani ymmärrän hyvin, että tilanne tuli yllätyksenä, kun "Höppänä mummeli" tuli satojen kilometrien päästä paikalle. Ei hän ollut se, jonka minä olisin ensimmäisenä odottanut auttavan. Eihän hän voinut tietää, että paikalla olijat eivät ole juhlaa valmistaneet ja sokerit ja maidotkin puuttuvat. Ei kai ole pitkämatkalaisten asia huolehtia tarjoilusta, jos niin ei ole sovittu?

Olisi ollut kastelapsen vanhempienkin kannalta ikävää, kun he olisivat kesken juhlan huomanneet tarjoilunsa puutteellisiksi ja kotinsa sotkuiseksi. Ensimmäistä kertaa perhejuhlaa omaan kotiinsa laittavat eivät hoksaa yksityiskohtia samalla tavalla kuin kokeneet. Asia olisi saattanut nolottaa heitä jälkeenpäin kovastikin, ja kenties juhlasta ei olisi jäänyt kovin mukavaa muistoa. Onneksi Höppänä mummeli saapui ajoissa paikalle.

Myötätuntoni on "mummelin" puolella, vaikka toki ymmärränkin tottumattomien juhlanjärjestäjien ongelmat ja tuoreiden vanhempien, etenkin äidin, uupumuksen. Ikävää, jos kaikki muut vieraatkin huomioivat tilanteita niin huonosti, että mummo yksin joutui kaiken aikaa touhuamaan keittiössä, eikä kukaan edes kuvaan hakenut. Meillä on ollut tapana, että tuollaisista erityistilanteista otettaviin valokuviin käydään hakemassa vieraat vaikka hihasta vetäen, niin ei sitten tarvitse jälkikäteen harmitella, jos joku ei huomannut pitää vaarin kuvaushetkeä.

• Kakkua kaikille
        Liina Anniina kirjoitti:

Kaikkea hyvää!

Kutsuin lapseni rippiäisiin hänen kumminsa. Tämä vastasi, että ei heille todennäköisesti käy, katsotaan nyt...
        Tilasin sitten voileipäkakun niiden ihmisten mukaan, jotka olivat ottaneet kutsun vastaan, samoin muunkin tarjoilun.

No ensimmäiseksi sitten astui kummi perheineen, 5 henkeä. Se oli minulle aika paljon liikaa, koska muita vieraita ei paljon enempää ollut. Tarjottava loppui kesken.

Ei ole aina helppoa kutsujen pitäjällä, jos ei sitten vieraillakaan.

• Vieraanvaraisuus
        Liina Anniina kirjoitti:

Kaikkea hyvää!

On sitten mitkä kutsut tahansa, niin kutsutuilla vierailla on oikeus olettaa, että he ovat tervetulleita.
        Jos tarjoilu takkuilee niin ettei ole edes sokeria ja maitoa kahvin kanssa, muusta tarjoilusta puhumattakaan, niin sanoisin, että vieras pahastuu siitä ja tuntee olevansa pilkan kohteena.

Vieras pukeutuu ja tuo kukat tai lahjan lapselle, jos on siis ristiäiset. Hän olettaa perheen kutsuneen väkeä juhlistamaan tapahtumaa. Huono vastaanotto on kuin märkä rätti kasvoille.
        Paras tapa huolehtia siitä, että toiste ei noita ihmisiä tarvitse tavata.

• Liina Anniina 32
        Vieraanvaraisuus kirjoitti:

On sitten mitkä kutsut tahansa, niin kutsutuilla vierailla on oikeus olettaa, että he ovat tervetulleita.
        Jos tarjoilu takkuilee niin ettei ole edes sokeria ja maitoa kahvin kanssa, muusta tarjoilusta puhumattakaan, niin sanoisin, että vieras pahastuu siitä ja tuntee olevansa pilkan kohteena.

Vieras pukeutuu ja tuo kukat tai lahjan lapselle, jos on siis ristiäiset. Hän olettaa perheen kutsuneen väkeä juhlistamaan tapahtumaa. Huono vastaanotto on kuin märkä rätti kasvoille.
        Paras tapa huolehtia siitä, että toiste ei noita ihmisiä tarvitse tavata.

Heippa ja haloo!

Nythän oli kyse mummosta eli tosi läheisestä sukulaisesta, voi sanoa omaisesta.
        Ei kukaan mummo sentään ala huolehtia siitä, että ei epäonnistuneiden ristiäisten jälkeen enää koskaan tapaa lastaan ja lapsenlastaan.
        Aika kovasydämistä sellainen olisi, että jos kahvikermat ja sokerit puuttuvat pöydästä, pölypallot kiertävät nurkkia, niin okei: " Pidänpä huolen, että en koskaan enää tapaa lastani ja hänen perhettään!"

Omainen, eli mummo voi seuraavan kerran lapsen ristiäisten lähestyessä kysyä, tarvitseeko vauvaperhe aåua järjestelyissä. Jos perhe asuu matkan päässä, voi mummo ensin kotonaan paistaa kakut ja piparit, tehdä täytekakun pohjan, silittää pöytäliinat jne. ja pakata ne autoon.
        Mummo voi ottaa avuksi toisen mummon tai tädin tai muun sukulaisen ja porukka suuntaa ristiäisperheen luo vaikkapa edellisenä päivänä.
        Siinä sitten laitetaan hihat heilumaan, siivotaan ja pannaan kaakut pöytään sokerit ristiäispäivän aamuna.

Mummo menee reippaasti yhteiskuvaan, eikä jää norkoilemaan keittiön puolelle. Mummon ei tarvitse olla hiljaa ja puhista itsekseen jossain nurkassa.
        Mummo on mummo ja kunniahenkilö.

Mummo voi tästä ottaa seuraavan kerran vinkkiä... tai tyytyä siihen, että pelkkä voikkoleipäkakku on läntätty pöytään, mutta hiukset ovat kammatut. :)

• surullinen mummo

Voin hyvin samaistua tilanteeseesi ap. Minun ainoan lapsenlapseni äiti on hyvin samanlainen. Tämä nuori äiti ei kestä mitään ohjetta tai siihen viittaavaakaan koska hän tietää asiat aina paremmin. Vaikka en minä nyt mikään kova ohjeistaja olekaan. Joskus vaan on tullut puhetta jostain ja olen sanonut miten ajattelen että olisi parasta tehdä, mutta sehän on tällaiselle itseriittoiselle ihmiselle liikaa.

Silloin kun vauva syntyi, tytön äiti jo saman tien ilmaisi pojalleni ja meidän porukalle että hänen perheensä eli isä ja äiti ja sisarukset ovat lapsen "oikeaa perhettä". Saman tien ja jatkuvasti meille osoitettiin monin eri tavoin että meillä ei ole merkitystä. Meitä tarvittiin kyllä kun piti ostaa varusteita ja kuskata jonnekin, tai järjestää ristiäisjuhlia ja hankintoja sinne, mutta muuten meillä ei ole ollut merkitystä. Kun esim ristiäiset oli vietetty ja me olimme mieheni ja lasteni kanssa tehneet melkoisen leijonanosan niiden tarjoilusta mm. leiponeet kahtena edellisenä yönä, ja rahoittaneet juhlista suurimman osan, näitä ei noteerattu lainkaan eikä kiitoksen sanaa koskaan tullut. Mutta se että lapsen toinen mummo oli osannut valita pöytiin oikeanväriset kynttilät oli kovin merkityksellistä kun "mummolla on niin loistava maku" ja sitä ääneen kiiteltiin ja ihmeteltiin.

Monesti muutekin on ollut tunne että meihin suhtauduttiin kuin joihinkin kerjäläisiin ja meille puhuttiin alentavasti kuinka mekin eli toiset mummo ja vaari voimme joskus sitten ottaa lasta hoitoon. Lapsi on ollut 3 kk ikäisestä lähtien lähes joka toinen päivä tämän toisen mummon ja vaarin kotona ja puoli vuotiaasta saakka heillä myös yökylässä ainakin kerran viikossa. Meillä ei ole ollut koskaan ja pikkuinen on jo pian 3 vuotias!

Meidän tilanne on siinä mielessä mielenkiintoinen että poikani erosi lapsen äidistä vaikeiden vaiheiden jälkeen, ja lähti ulkomaan työkomennukselle. Maksaa ajallaan elatusmaksut ja puhuu puhelimessa säännöllisesti lapsensa kanssa, ja palaa kotimaahan vuoden kuluttua. Mutta lapsen äidille ei meitä muitakaan sukulaisia käytännössä ole lainkaan olemassa. Emmekä voi tehdä tietenkään asialle mitään. Pakko vaan luovuttaa asia pois mielestään vaikka se onkin siellä joka päivä. Iltarukouksissa aina heitän ylöspäin joitain toiveita....

• Liina Anniina

Oli surullista luettavaa. Olette joutuneet luopumaan paljosta. Toivottavasti jossain vaiheessa pääsette vielä nauttimaan mummona ja vaarina olosta. Elämä voi yllättää. Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu.

Poikanne löytää vielä uuden onnen ja saa lisää lapsia. Hän on vahingosta viisastunut ja osaa varmaan katsoa itselleen toisenlaisen, viisaamman kumppanin.

Voimia ja rukouksia! Rukous kannattelee...

• yks mummo
        Liina Anniina kirjoitti:

Oli surullista luettavaa. Olette joutuneet luopumaan paljosta. Toivottavasti jossain vaiheessa pääsette vielä nauttimaan mummona ja vaarina olosta. Elämä voi yllättää. Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu.

Poikanne löytää vielä uuden onnen ja saa lisää lapsia. Hän on vahingosta viisastunut ja osaa varmaan katsoa itselleen toisenlaisen, viisaamman kumppanin.

Voimia ja rukouksia! Rukous kannattelee...

lapset korvaa tätä aikaisempaa lastenlasta. Itse menetin lastenlapseen yhteyden poikani kuoleman jälkeen. Sillä isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia. Jos äiti haluaa käyttää viatonta lasta taisteluvälineenä, se onnistuu oikein hyvin.

• Liina Anniina 32
        yks mummo kirjoitti:

lapset korvaa tätä aikaisempaa lastenlasta. Itse menetin lastenlapseen yhteyden poikani kuoleman jälkeen. Sillä isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia. Jos äiti haluaa käyttää viatonta lasta taisteluvälineenä, se onnistuu oikein hyvin.

Ei missään nimessä korvaa. Sitä en edes tarkoittanut, vaan sitä että uusi lapsenlapsi tuo kuitenkin iloa elämään.

Olen todella pahoillani "Yks mummo", että olet joutunut menettämään noin paljon korvaamatonta elämässäsi. Maailma ei kohtele meitä oikein, eikä tasapuolisesti, vaan julmasti.
        En tiedä, mikä sinun uskon katsomuksesi on. Minä uskon Jumalaan ja Jeesukseen.

Itse ajattelen, että kun jätämme tämän todellisuuden täällä ja kuolemme, meitä odottavat poismenneet rakkaat toisella puolella...

• Misa
        yks mummo kirjoitti:

Kun pari eroaa, unohtuu usein negatiivisten tunteiden huumassa, että lapsi ei ole eronnut. Ei isästään tai äidistään eikä suvuistaan. Toivoisi kaikille eroaville niin paljon ymmärrystä, että ajateltaisiin lapsen oikeutta isään/ äitiin ja myös lapsen oikeutta sen vanhemman sukuun, jonka parissa lapsi ei arkeaan elä. On valtaisa, elämän mittainen puute, jos lapsi jää vaille isovanhempien ja muiden sukulaisten tuntemista erotilanteessa.
        Isovanhemmat! Te voitte toiminnallanne suuresti tukea tai vaikeuttaa nuoren perheen elämää. Antakaa perheen tehdä omat päätöksensä. Olkaa tukena mahdollisuuksienne mukaan, mutta älkää tyrkyttäkö neuvojanne tms. Jokainen voisi miettiä, millainen kohtelu olisi itsestä kivaa, ei sitä, mihin on itsekin pitänyt suostua.
        Ja nuoret perheeet! Suvaitsevaisuutta ja tasapuolisuutta (mahdollisuuksien mukaan) kummankin puolison sukulaisten suhteen.
        Hyvällä tahdolla ja suvaitsevaisuudella ja anteeksiantavaisuudella pääsee aika pitkälle.

• Hanssen

Niinhän se on, että ihmisillä on odotuksia ja niihin ei välttämättä vastata..

• Hullunhommaa

Höppänä mummolle annettiin kyllä aivan älytön vastaus. Mikä tää Liina Anniina oikein on, kun tuollaisia latelee? Hyvänen aika sentään.

Mummo tulee satojen kilometrien päästä kutsuttuna ristiäisiin, jossa ei ole muuta kuin joku voileipäkakku tilattu kaupasta. Ei maitoa, ei sokeria. Mitä tämä nuori pari oikein oli ajatellut?

Entä jos mummo olisi tullut tasan ristiäisten alettua? Eihän oltu mitenkään voitu varautua siihen, että tämä tulee sen verran aikaisemmin, että alkaa heiluttaa hihojaan! Kun ei siitä oltu mitenkään sovittu!

Pelkkä voileipäkakun tilaaminen ei vielä kesää tee. Täytyy sitä muutakin tarjottavaa olla. Voi hyvänen aika näitä nykyajan uusavuttomuuksia! Mummo kirjoitti vielä, että tukkaa oltiin laittamassa, niin että se puoli kyllä osataan hoitaa.

Ei ketään voi vaatia järjestämään toisten ristiäisiä, jotka pidetään sentään toisella puolella Suomea. Jos minun tyttäreni asuisi noin kaukana perheineen, en mitenkään kykenisi olemaan apuna missään. Kenties tämäkin mummo oli viikot työssä, millä ajalla hän olisi käynyt vielä siivoamassa ja leipomassa? Kahdensadan kilometrin päässä?

Jokaisella on oikeus olettaa, että kukin hoitaa juhlansa itse. Jos pyyntöä tulla auttamaan, tai antamaan neuvoa, ei tule, silloin oletetaan, että apua ei tarvita. Jos nuori pari on noin toopea väkeä, että ei ymmärrä edes apua pyytää ajoissa, niin siinäpä saisivat sitten häveta juhliaan. Kyllähän nykyään nuoret naiset on niin tärkeitä omista asioistaan, ettei ainakaan anopin kannata mennä itseään tyrkyttämään yhtään mihinkään.

• Liina Anniina
        Hullunhommaa kirjoitti:

Höppänä mummolle annettiin kyllä aivan älytön vastaus. Mikä tää Liina Anniina oikein on, kun tuollaisia latelee? Hyvänen aika sentään.

Mummo tulee satojen kilometrien päästä kutsuttuna ristiäisiin, jossa ei ole muuta kuin joku voileipäkakku tilattu kaupasta. Ei maitoa, ei sokeria. Mitä tämä nuori pari oikein oli ajatellut?

Entä jos mummo olisi tullut tasan ristiäisten alettua? Eihän oltu mitenkään voitu varautua siihen, että tämä tulee sen verran aikaisemmin, että alkaa heiluttaa hihojaan! Kun ei siitä oltu mitenkään sovittu!

Pelkkä voileipäkakun tilaaminen ei vielä kesää tee. Täytyy sitä muutakin tarjottavaa olla. Voi hyvänen aika näitä nykyajan uusavuttomuuksia! Mummo kirjoitti vielä, että tukkaa oltiin laittamassa, niin että se puoli kyllä osataan hoitaa.

Ei ketään voi vaatia järjestämään toisten ristiäisiä, jotka pidetään sentään toisella puolella Suomea. Jos minun tyttäreni asuisi noin kaukana perheineen, en mitenkään kykenisi olemaan apuna missään. Kenties tämäkin mummo oli viikot työssä, millä ajalla hän olisi käynyt vielä siivoamassa ja leipomassa? Kahdensadan kilometrin päässä?

Jokaisella on oikeus olettaa, että kukin hoitaa juhlansa itse. Jos pyyntöä tulla auttamaan, tai antamaan neuvoa, ei tule, silloin oletetaan, että apua ei tarvita. Jos nuori pari on noin toopea väkeä, että ei ymmärrä edes apua pyytää ajoissa, niin siinäpä saisivat sitten häveta juhliaan. Kyllähän nykyään nuoret naiset on niin tärkeitä omista asioistaan, ettei ainakaan anopin kannata mennä itseään tyrkyttämään yhtään mihinkään.

"Asunto oli siivoamatta, tukkaa vain laiteltiin"... kommentti kertoi minulle, Liina Anniinalle, millainen sävy on mummolla ollut. Tuomitseva.

"Sitten panin porukan imuroimaan"... kertoo mummo edelleen.
        Minä saan tästä mummosta negatiivisen kuvan. Ei voi mitään.

Jos mummo olisi rakkaudellinen ihminen, niin hän olisi katsonut tätä kaikkea sormiensa lävitse. Onhan nyt niin, että on kyse pienen vauvan vanhemmista, jotka ovat kokemattomia lapsen ja kodinhoidon suhteen. Ihan turha on taivastella heitä!

Jos mummo haluaa päästä ensiluokkaisiin ristiäisiin, jossa kaikki on tasan kohdallaan, niin sen verran pitää omaa jälkikasvuansa auttaa, että kysyy etukäteen, tarvitsetteko mahdollisesti apua.
        Jos ei voi apua järjestää, niin turha mennä paikan päälle marttyyriksi itseään nostamaan, vaan tyytyköön mummo siihen, mitä nuoripari kykenee järjestämään.

Ei juhlien järjestäminen niin helppoa kaikille ole. Siinä on oma organisoimisensa. Kaikilla ei ole silmää sellaiselle, ja väsymyskin tekee vauvan äidille tepposet. Nuoret ovat vain niin ajattelemattomia, olen ollut itsekin parikymppisenä ajattelematon.

Ikä kasvattaa ihmisen
        terveisin Liina Anniina 32

• Justiina
        Liina Anniina kirjoitti:

"Asunto oli siivoamatta, tukkaa vain laiteltiin"... kommentti kertoi minulle, Liina Anniinalle, millainen sävy on mummolla ollut. Tuomitseva.

"Sitten panin porukan imuroimaan"... kertoo mummo edelleen.
        Minä saan tästä mummosta negatiivisen kuvan. Ei voi mitään.

Jos mummo olisi rakkaudellinen ihminen, niin hän olisi katsonut tätä kaikkea sormiensa lävitse. Onhan nyt niin, että on kyse pienen vauvan vanhemmista, jotka ovat kokemattomia lapsen ja kodinhoidon suhteen. Ihan turha on taivastella heitä!

Jos mummo haluaa päästä ensiluokkaisiin ristiäisiin, jossa kaikki on tasan kohdallaan, niin sen verran pitää omaa jälkikasvuansa auttaa, että kysyy etukäteen, tarvitsetteko mahdollisesti apua.
        Jos ei voi apua järjestää, niin turha mennä paikan päälle marttyyriksi itseään nostamaan, vaan tyytyköön mummo siihen, mitä nuoripari kykenee järjestämään.

Ei juhlien järjestäminen niin helppoa kaikille ole. Siinä on oma organisoimisensa. Kaikilla ei ole silmää sellaiselle, ja väsymyskin tekee vauvan äidille tepposet. Nuoret ovat vain niin ajattelemattomia, olen ollut itsekin parikymppisenä ajattelematon.

Ikä kasvattaa ihmisen
        terveisin Liina Anniina 32

Millä tavoin vanhempien tulee kasvattaa ajattelematonta jälkikasvuaan? Eikö ohjeet ja suoranainen komentaminen työhön ole kuitenkin armeliaampi tapa kuin antaa kutsujen mennä täysin penkin alle?
        Miten äiti olisi voinut olla huoleton vieras, kun kaikki paikat olisivat olleet rempallaan ja vieraat pyörein silmin kysyneet mummulta, olivatko he tulleet väärään aikaan.

Ei kai mummu mikään marttyyri tässä ole, hän vain toivoi, että lapsenlapsen ensimmäinen juhla olisi ollut arvonsa mukainen. Jos lapsen äiti kuitenkin pukeutui siististi ja laittoi tukkaansa taitavasti, niin osoittaahan sekin, että hänkin piti tilaisuutta tärkeänä.
        Hän ei osannut tai huomannut, miten kutsut on paras järjestää. Parii tuntia ennen tilaisuutta ei ole aikaa enää lirkutella. Kaikki töihin ja heti!

• Liina Anniina
        Justiina kirjoitti:

Millä tavoin vanhempien tulee kasvattaa ajattelematonta jälkikasvuaan? Eikö ohjeet ja suoranainen komentaminen työhön ole kuitenkin armeliaampi tapa kuin antaa kutsujen mennä täysin penkin alle?
        Miten äiti olisi voinut olla huoleton vieras, kun kaikki paikat olisivat olleet rempallaan ja vieraat pyörein silmin kysyneet mummulta, olivatko he tulleet väärään aikaan.

Ei kai mummu mikään marttyyri tässä ole, hän vain toivoi, että lapsenlapsen ensimmäinen juhla olisi ollut arvonsa mukainen. Jos lapsen äiti kuitenkin pukeutui siististi ja laittoi tukkaansa taitavasti, niin osoittaahan sekin, että hänkin piti tilaisuutta tärkeänä.
        Hän ei osannut tai huomannut, miten kutsut on paras järjestää. Parii tuntia ennen tilaisuutta ei ole aikaa enää lirkutella. Kaikki töihin ja heti!

"Minun ristiäseni kuluivat keittiössä, edes yhteiskuvaan ei kukaan muistanut pyytää, mutta omapa oli tyhmyyteni.
        En puhut mitään, olin kuin kaikki olisi ollut ihan normaalia. "

Tuolla lailla kertoili "höppänä mummeli" ristiäisten loppuhuipennoksesta.

Ja kun tuohon ekaan viestiin ristäisistä vastasin, muistelen kehoittaneeni, että mummeli olisi etukäteen polkaissut suvun naiset toimeen. Tai sitten tyytyy siihen hätäisesti kasattuun juhlaan, jossa koko sakki komennettuna tai komentamatta panikoi viime minuuteilla sokeria kahveepöytään.

Olisi vain mummeli mennyt reilusti kuvaan ilman eri pyyntöjä! Ilmeisesti koko pippalot ovat olleet sellaista häsää, että kukaan ei ole HUOMANNUT PYYTÄÄ mummoa kuvaan mukaan. Ja varsinkin kun ei puhu mitään.

No, sentään mummo huomaa sanoa, että "omapa on tyhmyyteni".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe