pennun karkailu

apuja!

Mulla on 5kk vanha koiranpentu joka yleensä pysyy melko hyvin pihassa mutta on alkanut lähiaikoina karkailemaan. Ei tule luo kun huudan luo vaan jatkaa menoaan. Ei lähde kauhean kauas, mutta vieressä kulkee vilkas autotie ja saa pelätä ettei jää auton alle. Kysyisin siis mikä olisi oikea tapa toimia kun pentu karkaa. Perään ei saisi lähteä mutta pieni paniikki iskee tuon autotien takia. Joskus olen jättänyt oven taa vinkumaan joksikin aikaa kun on vihdoin tullut kotiin.
Neuvot ja vinkit olisi nyt tarpeen!

11

2278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murkkuikä alkaa myös

kohta, jolloin lähtee hyvin herkästi. Paras keino mennä koirakouluun, ihan ehdottomasti. Ja riittävästi virikkeitä koiralle, ei pelkkää pihassa oloa ja pallon heittoa lasten perässä, ei ketään jaksa sellainen kauan kiinnostaa. Koirakoulussa opetetaan koiran aivotyötäkin :)

• yhkyli

Mulla sama ongelma pennun kanssa. Palkkaatteko kun saatte kiinni? Mä olen ihan ymmällä kanssa ja koirakouluu käyn ja lenkkeilyy ja leikkeja, mutta karkaa vaan. Mä vaan en ole niin kiinnostava kun kaikki ohi menevät ihanat jutut sen mielestä ja hajut.( (

• olli43
        yhkyli kirjoitti:

Mulla sama ongelma pennun kanssa. Palkkaatteko kun saatte kiinni? Mä olen ihan ymmällä kanssa ja koirakouluu käyn ja lenkkeilyy ja leikkeja, mutta karkaa vaan. Mä vaan en ole niin kiinnostava kun kaikki ohi menevät ihanat jutut sen mielestä ja hajut.( (

sen ettei se aina laiteta kiinni,kun tulee kutsusta emännän luo.Aina pikku nami kun tulee ja samoin kun sitten laitatte kiinni.Huonoin tapa joka ei toimi on aina koiran tullessa luokse laittaa se kiinni.Alkaa tietään sen ja ei tule enään kovin mielellään.

• AINOA OIKEA tapa on aidata piha/pihaa,jos koiransa hengestä vähääkään välittää.Se yksikin karkaus voi olla viimeinen.
      Ihan tyypillistä,että pentu pysyy helpostikkin pihalla (poikkeuksia tosin löytyy) mamin helmoissa,mutta kun iän myötä ulkopuolinen maailma alkaa enemmän kiinnostaa,ja on rohkeutta niitä menohaluja toteuttaa ja tarvittaessa haasteisiinkin vastata,niin eipä kovin helposti siellä pihalla pysytä.
      Onhan noita koulutusjuttuja ja kikkakolmosia,mitä voi koettaa,mutta pääpointti on se omistajan vahva asema,että niitä kikkakolmosia myös toteltaisiin yksinään...Ja tuo sitten onnistuu tosi harvalta...
      Rodut osaltaan myös vaikuttaa,kuin yksilölliset erotkin joskus,miten se pysyminen pihalla ilman valvontaa onnistuu jos onnistuu,mutta kuten sanoin,yksikin kerta voi olla se viimeinen.
      Mutta melkoinen riski koiran kustannuksella otetaan,kun koira aitaamattomalla pihalla pidetään.
      Sitä suurempi,mitä enemmän ärsytystä vielä sattuu olemaan pihan ulkopuolella.Oli ne mitä sitten kenellekkin.

• piskinen

JÄTÄ PENTUA IRRALLAAN VALVOMATTA MIHINKÄÄN!
      Herranen aika ihminen mitä sun päässä liikkuu kun jätät pennun yksin vilkasliikenteisen tien lähellä olevaan pihaan? Jätätkö lapsesi myös?
      Pentu ei osaa/muista/tajua/ autoista vielä mitään ja kuolee tai vammautuu jos teet noin!Miksi ihmeessä et kulje sen kanssa metsässä ja pelloilla ja anna olla siellä vapaana missä on turvallista. Tuon ikäisenä pentu on juuri niin utelias ja rämäpäinen ettei kuule eikä nää mitään jos jotain kiinnostavaa on jossain ja tuon ikäiselle pennulle kaikki on sellaista!
      AIVOT TÖIHIN JA PENTU HIHNAAN!

• Hukka-Musti

Onkohan turvallista jättää sinua valvomatta mihinkään...

• apuja!

enhän mä sitä vartioimatta oo jättäny tohon pihalle sekunnikskaan. Käyn kyllä paljon lenkillä pennun kanssa erilaisessa maastossa että saa juosta vapaasti. Tarkoitus vain olisi opettaa pentu pysymään omalla pihallaan ihan omaksi parhaakseenkin. Onhan se koiralle jatkossakin mukavampi olla omalla pihallaan vapaana kuin pienellä aidatulla alueella tai hihnassa. Asun maalla ja pihaa riittää joten koiralla on tilaa leikkiä ja juosta omalla pihallaan.
        Kaipasinkin vaan vinkkejä siihen miten pentua olisi paras ja helpoin opettaa, että siitä omalta pihalta ei lähdetä.
        Kiitoksia jo tulleista neuvoista! :)

• Hukka-Musti

Koirasi alkaa saavuttaa murkkuikää ja määritellä perheensä äsenten arvojärjestystä. Joillekin koirille alkaa rodusta ja yksilöstä riippuen kehittyä murrosiän käytöstavat hyvinkin nuorina. Ilmeisesti se on ottamassa paikkaa lauman johtajana, jonka vuoksi lähtee omille teilleen omasta tahdostaan. Kannattaa alkaa opettaa koiralle, että olette sitä vahvemmassa asemassa. Rajoja koiralle ja opetatte tottelemaan teitä.

Mutta tämä on kumminkin vain olettamus, sillä enhän koiraasi tunne.

• apuja!

ja luokse osaa kyllä normaalisti tulla, mutta kun joku muu kiinnostaa enemmän niin... pentu :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      555
      2842
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      89
      2552
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1611
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1552
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1480
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1404
    7. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      42
      1385
    8. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1298
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      309
      1286
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1173
    Aihe