Joku noista otsikon autoista olisi haussa. Tarkoitus olisi rakentaa safari-tyylinen retkiauto ja reissata sillä Lapissa, Norjassa ja Alpeilla, ja miksei joskus pidemmälläkin. Kyse on siis pitkäkorisesta mallista ja noin 10-15v vanhasta autosta.
Kaikki noista tuntuvat lukemani perusteella olevan varsin päteviä maastureita tarkoitukseeni, vaikka vain Defenderillä olen ajanut. Seuraavat asiat yhä mietityttävät:
- luotettavuus
- toimivuus ja lisälämmityksen tarve kovissa pakkasissa
- varaosien hinta ja saatavuus
- ajomukavuus/melu
Mikä merkki olisi paras tarpeisiini? Vai onko sillä loppujen lopuksi suurta väliä?
MB G, Defender vai Land Cruiser
21
3562
Vastaukset
- vielä....
yksi vaihtoehto range rover mutta kokeile kysyä täältä
http://forums.offipalsta.com/index.php - Defen puolella
Vain kaksi on samaa kaliperiä, eli G ja defe. Cruiserin voi unohtaa jos maastossa meinasit johonkin päästä.
Käyttökustannuksiltaan ja hankintahinnaltaan Defe on varmasti edullisempi ja luottaahan puolustusvoimatkin molempiin merkkeihin. Varasosia saa kyllä hyvin näihin perehtyneistä liikkeistä ja ihan edullisilla hinnoilla.
Lantikoita löytyy paremmin ja myös valmiiksi varusteltuja yksilöitä. Halvaksi tuskin vanhakaan auto tulee jos kaikilla tarpeellisilla offivarusteilla sen kuorruttaa. Off Road paja on erikoitunut ainakin lantikoihin ja sivuilta löytyy hyvää infoa muutoksista ja varusteista. Itse katselisin defeä TD5 koneella jotka on 2000 luvun taitteesta.- Safarille
Mä en osaa oikein sanoa, kuinka tärkeitä noi maasto-ominaisuudet oikeasti mulle on, kun se ajo on kuitenkin vähäisempää. Suurimmat ongelmat on varmaan auraamattomien teiden ja runsaan lumen kanssa. Eli lukot ja lumiketjut kyllä puoltavat olemassaolonsa.
Muistaakseni puolustusvoimillakin on ollut Land Cruisereita ja niistä olen kuullut paljon hyvää eritoten luotettavuuden kannalta, mikä taas ei kai ole Lantikan paras puoli. Mersulla taas on hyviä koneita (kokemusta on) mutta maasturina on vieras. Mersu vaikuttaa myös aika kalliilta, vanhatkin.
Miksi TD5? - maantielle...
Safarille kirjoitti:
Mä en osaa oikein sanoa, kuinka tärkeitä noi maasto-ominaisuudet oikeasti mulle on, kun se ajo on kuitenkin vähäisempää. Suurimmat ongelmat on varmaan auraamattomien teiden ja runsaan lumen kanssa. Eli lukot ja lumiketjut kyllä puoltavat olemassaolonsa.
Muistaakseni puolustusvoimillakin on ollut Land Cruisereita ja niistä olen kuullut paljon hyvää eritoten luotettavuuden kannalta, mikä taas ei kai ole Lantikan paras puoli. Mersulla taas on hyviä koneita (kokemusta on) mutta maasturina on vieras. Mersu vaikuttaa myös aika kalliilta, vanhatkin.
Miksi TD5?Jos meinaat ajella pelkästään teitä pitkin, niin eikö nelivetoinen henkilöautoauto olisi mukavampi, käytännöllisempi ja ylläpito- sekä polttoainekustannuksiltaan edullisempi? Esimerkiksi Subaru Outback tai vastaava? Kyllä niitä teitä Norjassa ja alpeillakin aurataan, joten kelin käydessä ylivoimaiseksi tauko jossakin kylässä ja odottelua että aurakalusto saadaan liikkeelle. Olen ymmärtänyt niin, että ainakin Norjan puolella teitä myös suljetaan pahimpien lumimyräköiden ajaksi ja ne avataan vasta, kun tie on ajettavassa kunnossa.
Defender on ainakin todella askeettinen laite pitempään maantieajoon, eikä sitä sellaiseen ole edes suunniteltu. Land Cruiser sopisi noista kolmesta varmasti parhaiten maantielle, mutta sillä ei tietenkään ole samaa katu-uskottavuutta kuin Defellä ja G:llä.
Mitä taas noihin lukkoihin tulee, niin niistä alkaa olla hyötyä vasta kun nopeus on lähempänä kävelyvauhtia kuin normaalia maantienopeutta. Eli jos tarkoitus on käyttää autoa pidempiin siirtymiin, eikä maastossa painiminen ole reissun itsetarkoitus, niin pelkkä etu ja taka-akselin välinen lukitus riittänee hyvin pitkälle. Akselilukkoja ei taida tehdasvarusteena saada muihin maastureihin kuin G-mersuun, mutta jälkiasennuslukkoja saa kyllä lähes kaikkiin. - Safarille
maantielle... kirjoitti:
Jos meinaat ajella pelkästään teitä pitkin, niin eikö nelivetoinen henkilöautoauto olisi mukavampi, käytännöllisempi ja ylläpito- sekä polttoainekustannuksiltaan edullisempi? Esimerkiksi Subaru Outback tai vastaava? Kyllä niitä teitä Norjassa ja alpeillakin aurataan, joten kelin käydessä ylivoimaiseksi tauko jossakin kylässä ja odottelua että aurakalusto saadaan liikkeelle. Olen ymmärtänyt niin, että ainakin Norjan puolella teitä myös suljetaan pahimpien lumimyräköiden ajaksi ja ne avataan vasta, kun tie on ajettavassa kunnossa.
Defender on ainakin todella askeettinen laite pitempään maantieajoon, eikä sitä sellaiseen ole edes suunniteltu. Land Cruiser sopisi noista kolmesta varmasti parhaiten maantielle, mutta sillä ei tietenkään ole samaa katu-uskottavuutta kuin Defellä ja G:llä.
Mitä taas noihin lukkoihin tulee, niin niistä alkaa olla hyötyä vasta kun nopeus on lähempänä kävelyvauhtia kuin normaalia maantienopeutta. Eli jos tarkoitus on käyttää autoa pidempiin siirtymiin, eikä maastossa painiminen ole reissun itsetarkoitus, niin pelkkä etu ja taka-akselin välinen lukitus riittänee hyvin pitkälle. Akselilukkoja ei taida tehdasvarusteena saada muihin maastureihin kuin G-mersuun, mutta jälkiasennuslukkoja saa kyllä lähes kaikkiin.Oikeaa maasturia puoltaa moni asia; vetokyky, tavaratilat ja maastoajo ihan harrastuksena. Siksipä ei henkilöautot tai 4wd pakut tule nyt kysymykseen. Henkilöautoissa on vielä niin huono maavara ja puuttuu alennusvaihde, ettei niillä mökkitietä pahemmalla juuri ajeta.
Käsittääkseni lukot (ainakin keskilukko ja taka-akselin) ovat erittäin hyödyllisiä juuri lumessa/liukkaalla, jolloin pito renkaan alla on heikko, vaikka alusta muuten on kantava. Etuakselin lukon tarve on harvinaisempaa, kun vie kytkettynä autosta ohjauksen.
Mukavuudella tarkoitin lähinnä eroja noiden eri mallien välillä, tietty traktorimaisuus on jo hyväksytty ominaisuus. - iski taas
maantielle... kirjoitti:
Jos meinaat ajella pelkästään teitä pitkin, niin eikö nelivetoinen henkilöautoauto olisi mukavampi, käytännöllisempi ja ylläpito- sekä polttoainekustannuksiltaan edullisempi? Esimerkiksi Subaru Outback tai vastaava? Kyllä niitä teitä Norjassa ja alpeillakin aurataan, joten kelin käydessä ylivoimaiseksi tauko jossakin kylässä ja odottelua että aurakalusto saadaan liikkeelle. Olen ymmärtänyt niin, että ainakin Norjan puolella teitä myös suljetaan pahimpien lumimyräköiden ajaksi ja ne avataan vasta, kun tie on ajettavassa kunnossa.
Defender on ainakin todella askeettinen laite pitempään maantieajoon, eikä sitä sellaiseen ole edes suunniteltu. Land Cruiser sopisi noista kolmesta varmasti parhaiten maantielle, mutta sillä ei tietenkään ole samaa katu-uskottavuutta kuin Defellä ja G:llä.
Mitä taas noihin lukkoihin tulee, niin niistä alkaa olla hyötyä vasta kun nopeus on lähempänä kävelyvauhtia kuin normaalia maantienopeutta. Eli jos tarkoitus on käyttää autoa pidempiin siirtymiin, eikä maastossa painiminen ole reissun itsetarkoitus, niin pelkkä etu ja taka-akselin välinen lukitus riittänee hyvin pitkälle. Akselilukkoja ei taida tehdasvarusteena saada muihin maastureihin kuin G-mersuun, mutta jälkiasennuslukkoja saa kyllä lähes kaikkiin.Ihan oikeasti, kaveri kyselee maasturia, ja taas subarumies tulee tyrkyttämään Outbackia tai Foresteria! Varmasti olet tyytyväinen autoosi ja se sopii sinun käyttötarkoitukseesi, mutta pidä silti järki päässä, toiset haluavat ihan oikean maasturin!
Käyt varmaan pakettiautopalstallakin kertomassa, että kyllä Outbackissakin on hyvät tavaratilat, kun kaataa penkit.. Ja käännyttämässä Avensis farmaria ostavaa subarumieheksi. Kun olet saanut itse niin hienon auton!
Ja edelleen olen sitä mieltä, että Forester ja Outback on hyviä autoja paikassaan, mutta ei kuitenkaan sovi joka käyttöön! - melkeinpä
iski taas kirjoitti:
Ihan oikeasti, kaveri kyselee maasturia, ja taas subarumies tulee tyrkyttämään Outbackia tai Foresteria! Varmasti olet tyytyväinen autoosi ja se sopii sinun käyttötarkoitukseesi, mutta pidä silti järki päässä, toiset haluavat ihan oikean maasturin!
Käyt varmaan pakettiautopalstallakin kertomassa, että kyllä Outbackissakin on hyvät tavaratilat, kun kaataa penkit.. Ja käännyttämässä Avensis farmaria ostavaa subarumieheksi. Kun olet saanut itse niin hienon auton!
Ja edelleen olen sitä mieltä, että Forester ja Outback on hyviä autoja paikassaan, mutta ei kuitenkaan sovi joka käyttöön!Kyllä melkein kuulostaa, että sinun käyttötarkoitukseesi parhaiten sopisi Land Cruiser. Nimittäin jos meinaat ajella Alpeille asti, niin sanoisin, että matka voi ainakin Defenderillä käydä pitkäksi. Ja kestääkökään se niin pitkälle? Mersulla ajomukavuus on ehkä parempi, samoin luotettavuus. Mutta kuitenkin, pitäisin Land Cruiseria parhaimpana ajaa ja luotettavimpana. Maastossa se hiukan häviää, mutta kyllä silläkin ihme paikkoihin menee, kun on kunnon renkaat ja lukot joka kulmassa.
- iskio taas
maantielle... kirjoitti:
Jos meinaat ajella pelkästään teitä pitkin, niin eikö nelivetoinen henkilöautoauto olisi mukavampi, käytännöllisempi ja ylläpito- sekä polttoainekustannuksiltaan edullisempi? Esimerkiksi Subaru Outback tai vastaava? Kyllä niitä teitä Norjassa ja alpeillakin aurataan, joten kelin käydessä ylivoimaiseksi tauko jossakin kylässä ja odottelua että aurakalusto saadaan liikkeelle. Olen ymmärtänyt niin, että ainakin Norjan puolella teitä myös suljetaan pahimpien lumimyräköiden ajaksi ja ne avataan vasta, kun tie on ajettavassa kunnossa.
Defender on ainakin todella askeettinen laite pitempään maantieajoon, eikä sitä sellaiseen ole edes suunniteltu. Land Cruiser sopisi noista kolmesta varmasti parhaiten maantielle, mutta sillä ei tietenkään ole samaa katu-uskottavuutta kuin Defellä ja G:llä.
Mitä taas noihin lukkoihin tulee, niin niistä alkaa olla hyötyä vasta kun nopeus on lähempänä kävelyvauhtia kuin normaalia maantienopeutta. Eli jos tarkoitus on käyttää autoa pidempiin siirtymiin, eikä maastossa painiminen ole reissun itsetarkoitus, niin pelkkä etu ja taka-akselin välinen lukitus riittänee hyvin pitkälle. Akselilukkoja ei taida tehdasvarusteena saada muihin maastureihin kuin G-mersuun, mutta jälkiasennuslukkoja saa kyllä lähes kaikkiin.Kysyjä:
"Minua kiinnostaa Mercedes-Benz G-malli ja Land Rover Defender. Tahtoisin tietää niistä lisää."
Subarumies:
"Mikset harkitsisi Subaru Outbackia, sekin on aika peto menemään!"
Sama kuin:
Kysyjä:
"Olen harkinnut ässämersua, 500- tai 600-sarjaa. Mitä tiedätte niistä?"
Vastaus:
"Minulla on Nissan Micra. Siinä on hyvät tilat kahdelle, pieni kulutus ja riittävän terhakka moottori. Olen todella tyytyväinen. Harkitse sinäkin Micraa!!!" - maantielle...
iski taas kirjoitti:
Ihan oikeasti, kaveri kyselee maasturia, ja taas subarumies tulee tyrkyttämään Outbackia tai Foresteria! Varmasti olet tyytyväinen autoosi ja se sopii sinun käyttötarkoitukseesi, mutta pidä silti järki päässä, toiset haluavat ihan oikean maasturin!
Käyt varmaan pakettiautopalstallakin kertomassa, että kyllä Outbackissakin on hyvät tavaratilat, kun kaataa penkit.. Ja käännyttämässä Avensis farmaria ostavaa subarumieheksi. Kun olet saanut itse niin hienon auton!
Ja edelleen olen sitä mieltä, että Forester ja Outback on hyviä autoja paikassaan, mutta ei kuitenkaan sovi joka käyttöön!En muuten ole koskaan omistanut Subarua. Mutta joo, jos joku kyselisi, kumpi olisi sopivampi terveisten kujettamiseen, Ducato vai Master, niin todennäköisesti suosittelisin jotakin pienempää ajoneuvoa.
Nimeomaan sitä hain, että kannattaisi ehkä valita auto käyttötarkoituksen eikä imagon perusteella. Jos tarkoituksena on ajella autolla ympäri Eurooppaa Pohjois-Norjasta Alpeille, niin itse en ainakaan viitsisi moiseen reissuun lähteä millään Defen kaltaisella traktorilla. Defe ja G ovat erinomaisia autoja siihen tarkoitukseen mihin ne on tehty, eli vaativaan maastoajoon. Länsieuroopan julkisilla teillä niiden ominaisuuksia ei oikein pääse hyödyntämään.
Kokonaan eri asia tietenkin on, jos retkeilyn tarkoituksena on esimerkiksi osallistua matkan varrella paikallisten off-road harrastajien järjestämille maastosafareille, mutta käsitin niin että sellaisia suunnitelmia ei aloittajalla ollut. - Safarille
maantielle... kirjoitti:
En muuten ole koskaan omistanut Subarua. Mutta joo, jos joku kyselisi, kumpi olisi sopivampi terveisten kujettamiseen, Ducato vai Master, niin todennäköisesti suosittelisin jotakin pienempää ajoneuvoa.
Nimeomaan sitä hain, että kannattaisi ehkä valita auto käyttötarkoituksen eikä imagon perusteella. Jos tarkoituksena on ajella autolla ympäri Eurooppaa Pohjois-Norjasta Alpeille, niin itse en ainakaan viitsisi moiseen reissuun lähteä millään Defen kaltaisella traktorilla. Defe ja G ovat erinomaisia autoja siihen tarkoitukseen mihin ne on tehty, eli vaativaan maastoajoon. Länsieuroopan julkisilla teillä niiden ominaisuuksia ei oikein pääse hyödyntämään.
Kokonaan eri asia tietenkin on, jos retkeilyn tarkoituksena on esimerkiksi osallistua matkan varrella paikallisten off-road harrastajien järjestämille maastosafareille, mutta käsitin niin että sellaisia suunnitelmia ei aloittajalla ollut.Huolenpitosi on liikuttavaa, mutta kyllä minä ihan oikeaa maasturia etsin. Nyt kyselin lähinnä eroja niiden välillä, mikä yllä luki aloitusviestissäni. Ja tämä palstakin on mielestäni maasturipalsta, ei subarupalsta
- Maantielle...
Safarille kirjoitti:
Huolenpitosi on liikuttavaa, mutta kyllä minä ihan oikeaa maasturia etsin. Nyt kyselin lähinnä eroja niiden välillä, mikä yllä luki aloitusviestissäni. Ja tämä palstakin on mielestäni maasturipalsta, ei subarupalsta
No erojahan noilla laitteilla on. Defender on suunniteltu raakaan työhön huonoissa olosuhteissa ja ominaisuudet ovat sen mukaiset, kuten varmaan olet havainnutkin. Lämmityslaite on ainakin noissa kymmenisen vuotta vanhoissa heikkotehoinen, mutta lisälämmittimiä saa rahalla. Ohjaamon ergonomia on mitä on. Tuulilasi on vähän liian korkealla, sivuikkunat hieman liian alhaalla ja istuin lähestulkoon ovessa kiinni. Kaikesta näkyy, että korirakenteen peruskonstruktio periytyy jostakin sieltä 40- ja 50-lukujen vaihteesta. Defender on rekisteröity yhdeksälle hengelle, mutta jo takapenkki on niin ahdas, ettei aikuisen kokoinen mies siellä pitkää matkaa viihdy. Eniten rassaa heikot polvitilat ja se, ettei jalkateriä saa etuistuimen alle.
G-mersu on alkujaan karu työkone kuten lantikkakin, mutta ainakin korirakenteeltaan astetta jämäkämpi ja laadukkaampi. Sisäverhoilu ja varusteluvaihtoehtoja riittää askeettisesta työkoneesta nahkaverhoiltuun ja kaikilla herkuilla varustettuun luksusautoon. Moottorivaihtoehtoja löytyy hakemassasi ikäluokassa 72 kW dieselistä 260 kW besakoneeseen. Ohjaamon ergonomia on Mersussa huomattavasti Lantikkaa parempi. Mersun painoa voisi kuvailla lähinnä valtavaksi, joten se hieman rajoittaa möyrimistä pehmeällä alustalla.
Tuon ikäisestä Land Cruiserista ei minulla ole minkäänlaista kokemusta. Olettaisin kuitenkin että auton rakenteiden suunnittelussa on alusta asti painotettu mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia maantiellä enemmän kuin noilla kahdella muulla. Maasto-ominaisuuksissakaan ei pitäisi olla suuremmin valittamista. - G
Safarille kirjoitti:
Mä en osaa oikein sanoa, kuinka tärkeitä noi maasto-ominaisuudet oikeasti mulle on, kun se ajo on kuitenkin vähäisempää. Suurimmat ongelmat on varmaan auraamattomien teiden ja runsaan lumen kanssa. Eli lukot ja lumiketjut kyllä puoltavat olemassaolonsa.
Muistaakseni puolustusvoimillakin on ollut Land Cruisereita ja niistä olen kuullut paljon hyvää eritoten luotettavuuden kannalta, mikä taas ei kai ole Lantikan paras puoli. Mersulla taas on hyviä koneita (kokemusta on) mutta maasturina on vieras. Mersu vaikuttaa myös aika kalliilta, vanhatkin.
Miksi TD5?Itsellä on vara -ja leikkiautona w463 -korinen G mese, ja kokemukset on hyviä. Kone on OM606 eli se w124.ssäkin tunnettu 24v turbo n. 177 hv:llä.
Gllä ajaa vaivattomasti moottoritienopeuksia ja vähän lujempaakin (140 km/h), mutta sen lujempaa ei mukavasti pääse. Kulutus on 90 km/h nopeuksissa kohtuullinen 9-10 sadalle, mutta nousee radikaalisti nopeuden kasvaessa. Tuollaisella 140 nopeudella ollaan jo lähellä 20 l/km kulutusta.
Varusteita näistä löytyy (nahkaa, puuta, alcantaraa, ilmastointia, webastoa, vakionopeudensäädintä, hifiä) aivan toisella tavalla kuin muista listasi laitteista, mutta varustelu vaihtelee suuresti. Tunnelma on ylellinen ja ja tuo hirmuinen paino tuo laitteelle tiettyä arvokkuutta.
Osia saa hyvin ja osa on yhteisiä muiden sarjojen kanssa. G:n spesiaalisosat on kalliita (verrattuna w124 tai w202 osiin), mutta purkaamoilta löytyy aika hyvin.
Kaiken kaikiiaan siis huomiota herättävä ja mukava auto, jolla ei tarvitse pyytää anteeksi elomassaoloaan.
- Verottaja..
Väärä palsta ja jos et tiedä niin anna olla...
- nelilamppu
g-mersu on hyvä maineeltaan muuten hinnan puolesta oli sitten uusi tai vanha ja huoltaminen merkkihuollossa on hintavaa.mutta hyvää palveluu.autosta löytyy kaikki mitä pitää kun vaan niitä löytyisi myynnistä niin että voisi ostaa. sitten defe on samaa kaliiperia ja niitä löytyy onneksi.ja sitten lanti ruuseri on perus kehuttu joka paikan höylä ja varaosaa löytyy mutta on muodoiltaan pyöreempi kun edelliset .
- kakkonen
Land Roverin Discovery olis varmasti se oikea malli sun tarkotukseen. Maasturi mikä kulkee karuissakin olosuhteissa ja sisustakin on mukava istuskella. Maantieominaisuudet loistavat.
- mihin maasturia tarv
JOs jostain meinaatte safarille tull Lappiin. Ette te täällä pääse ajamaan kuin teitä pitkin ja siellä pärjää vallan mainiosti henkilöautollakin. Varsinaisia maasto-ominaisuuksia ei enää täälläkään tarvitse, tiet on jo melko hyväkuntoisia.
Turha polttaa rahaa tuollaiseen hankintaan.
- SIPERIAN KARHU
Tänävuonna parhaaksi maastoautoksi voitti ylivoimaisesti Unimok.Kyseisessa autossa on luotettavat nivelet moottorit.Se menee tosi pahaan paikkaan Jos löytää jostain Volvo valpin jossa on isot pyörät ja hyvä vaihelaatikko .Itse ostasin tai hakiSIN VENÄJÄLTÄ UUDEN MAASTURIN ON PETO MAASTOSSA.
- (.)(.)
Unimogin (U20 mallin) kääntöympyrä on 12,8 metriä joten kovin ahtaassa paikassa sitä ei ympäri sahaa :)
- Luotettavuus on #1
Pari pointtia: Land Cruiser oli katsastustilastojen vähävikaisuudessa top-3 sarjassa sekä 3, 5 että 8 vuotiaitten sarjoissa. Tuskin vanhemmat mallit ovat juuri sen huonompia.
Maailmalla kun reissaa, niin esimerkiksi arabimaissa paikallisten beduiinien autot ovat järkiään Land Cruisereita. Ja siellä ajataan pelkästään maastossa ilman merkkihuoltoja. Kaakkois-Aasiassa kun pyörähdin viime syksynä, niin panin merkille, että uudet autot olivat 85% Toyotan Land Cruisereita tai HiAceja (vanhoja autoja ei tuolla juuri olekaan historiallista syistä).
Itsellä on ollut Defender 110 Td5, Pathfinder ja nyt uusinta mallia oleva LC, joka on ylivoimaisesti paras auto mitä minulla on ikinä ollut. Uskon sen kestävän pitempään kuin kuski. - mutakumi
Jos perse kestää ison G:n niin miksei, jos ei niin sitte se toka?
- LC500tkm
jos nyt rahasta ei ole kiinni niin sama minkä otat,..jos taas on jo valmiiksi talous kuralla ja käyttövarmuutta arvostat niin kai tuo aika selvä valinta on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859