Alhaalta ikenet paenneet olen 19-vuotias vasta?! ei huulikoruja eikä muutakaan ylimäärästä suussa..
saanko niitä enää nousemaan?!
ikenet paennut
12
1427
Vastaukset
- hfhffdd
Riippuu siitä miks ne on paennu, onko ollu nuuska alahuulessa vai onko vaan itekseen lähteny vetäytyyn, mutta ei niitä takas saa.
- hompsa
itsestään lähtenyt..
- kokemusta on
hompsa kirjoitti:
itsestään lähtenyt..
liian kovaa hammasharjalla!! Siitä se johtuu. Hommaa pehmeämpi hammasharja tai sähköhammasharja niin ei enempää vetäydy ..
- vaarallinen.
kokemusta on kirjoitti:
liian kovaa hammasharjalla!! Siitä se johtuu. Hommaa pehmeämpi hammasharja tai sähköhammasharja niin ei enempää vetäydy ..
Mikäli tuo alkuperäinen kysyjä on jo käyttänyt sähköhammasharjaa, tuo ikenien vetäytyminen voi johtua siitä. Käsin harjatessa ei kovin helposti saa ikeniä pakenemaan, mutta sähköharjalla se onnistuu helposti. Minulle jo vuosia sitten suuhygienisti opastaessaan sähköharjan käyttöä, varoitti tuosta. Ilmeisesti sen vuoksi joissakin harjoissa on ajastin, joka varoittaa liian pitkästä harjausajasta. Minulla oli jo alkavaa vetäytymistä ja sen vuoksi hygienisti tarttui asiaan. Kun lyhensin harjausaikaa ja kevensin kättä, ikenet parani ennalleen.
- Osma74
vaarallinen. kirjoitti:
Mikäli tuo alkuperäinen kysyjä on jo käyttänyt sähköhammasharjaa, tuo ikenien vetäytyminen voi johtua siitä. Käsin harjatessa ei kovin helposti saa ikeniä pakenemaan, mutta sähköharjalla se onnistuu helposti. Minulle jo vuosia sitten suuhygienisti opastaessaan sähköharjan käyttöä, varoitti tuosta. Ilmeisesti sen vuoksi joissakin harjoissa on ajastin, joka varoittaa liian pitkästä harjausajasta. Minulla oli jo alkavaa vetäytymistä ja sen vuoksi hygienisti tarttui asiaan. Kun lyhensin harjausaikaa ja kevensin kättä, ikenet parani ennalleen.
Itse olen ymmärtänyt taas juuri päinvastoin, eli sähköhammasharja olisi parempi. Itselleni vauriot ovat syntyneet käsin harjatessa. Kaikki omat hampaat ovat silti suussa vielä 35-vuotiaanakin. Itsellänikin vauriot alkoivat alaikäisenä.
Jos taloudellinen tilanteeni sallisi, menisin korjauttamaan purukaluston yksityiselle. Nyt täytyy vain odottaa vanhuutta ja hammasproteesia, niin saa sitten joskus nauttia edustavasta purukalustosta... - ...
Osma74 kirjoitti:
Itse olen ymmärtänyt taas juuri päinvastoin, eli sähköhammasharja olisi parempi. Itselleni vauriot ovat syntyneet käsin harjatessa. Kaikki omat hampaat ovat silti suussa vielä 35-vuotiaanakin. Itsellänikin vauriot alkoivat alaikäisenä.
Jos taloudellinen tilanteeni sallisi, menisin korjauttamaan purukaluston yksityiselle. Nyt täytyy vain odottaa vanhuutta ja hammasproteesia, niin saa sitten joskus nauttia edustavasta purukalustosta...Mullakin hiukan samoja ongelmia vielä lievinä. Valkaisevat hammastahnat pannaan kokonaan! Niissä hiovia ainesosia jotka kuluttaa ientä. Jopa Pepsodentit on mulla saaneet poskien limakalvotkin 'kuoriutumaan' jonkin verran, ihan kuin joku kemiallinen aine polttaisi pinnan rikki. Aftoista olen myös paljon kärsinyt ja nekin hävisi kokonaan kun vaihdoin hammaslääkärini suosituksesta tuon ienvetäytymnä takia hellempiin tahnoihin. Olen ollut tyytyväinen Sensodyne- tahnaan ja ELmex kuulemma myös ok. Harjan tulee olla p e h m e ä . Ja itse ajatuksissani harjaan liialla voimalla, pitää oikein tietoisesti olla hellä. Puhdasta tulee vähemmälläkin.
- Hambu
Leikkauksia tehdään yksityisellä.
Hanki pehmeä hammasharja, mieluiten lasten eli mahdollisimman pieni/pehmeä. Älä paina kovaa eli ota hammasharja samoin käteesi, kuin pidät kynää kädessäsi->niin et pysty painamaan liian kovaa.
Ienvetäytymät johtuvat liian kovasta hammasharjasta, jolla painettu liian kovaa!
Sähköhammasharja on hyvä, jos sitä osaa käyttää. Sähköhammasharjaankin saa ostettua pehmeitä harjoja ja osassa sähköhammasharjoissa toiminto, joka ilmoittaa, jos painaa liian kovaa.- 20+20
ole ihan noin yksiselitteinen. Pieni vetäytyminen parantuu mutta jos hampaita on jynssätty vuosia hampaat irvessä :) niin sitten menee leikkauksen puolelle
- sivusta seurannut
20+20 kirjoitti:
ole ihan noin yksiselitteinen. Pieni vetäytyminen parantuu mutta jos hampaita on jynssätty vuosia hampaat irvessä :) niin sitten menee leikkauksen puolelle
Joo, tai kysymyksessä on parodondiitti, jolloin ikenet vetäytyvät ja hampaat alkavat irrota. Kehitystä voi jonkin verran hidastaa huolellisella hoidolla, mutta lopputulos lienee kokoproteesit n. viisikymppisenä.
- faffa
sivusta seurannut kirjoitti:
Joo, tai kysymyksessä on parodondiitti, jolloin ikenet vetäytyvät ja hampaat alkavat irrota. Kehitystä voi jonkin verran hidastaa huolellisella hoidolla, mutta lopputulos lienee kokoproteesit n. viisikymppisenä.
19 vuotiaalla niin paha parodontiitti että ikenet vtäytyneet. Uskotko itse teoriaasi?
- kontaktit
faffa kirjoitti:
19 vuotiaalla niin paha parodontiitti että ikenet vtäytyneet. Uskotko itse teoriaasi?
Onko hammaskontakti virheellinen hampaassa, jonka ympäriltä ien on vetäytynyt?
- liian kovaa
kontaktit kirjoitti:
Onko hammaskontakti virheellinen hampaassa, jonka ympäriltä ien on vetäytynyt?
Ennaltaehkäisynä oikea harjaustekniikka ja tarpeeksi hellästi!
Sähköhammasharja pitää muistaa pitää paikallaan suussa, ja harjata hammas kerrallaaa. Sitä EI saa jynssätä edestakaisin. Edestakainen liike myös norm.harjattaessa pahentaa vetäytymiä. Alhaalta ylöspäin "nytkyttävä" liike ei raasta ikeniä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 117976
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693