Ostin käytetyn sylimikron. Siinä ei ole käyttöjärjestelmää joten sellainen siihen pitää saada.
Mitä suositatte kun kone on T43 Type 1871-CTO. Koneen pohjassa on Windows XP Professional tarra. Mediaa minulla ei ole, mutta netistä voinee ladata sellaisen jos siihen päätyy.
* 1.73GHz
* 1GB RAM
* 40GB
* Sormenjälkilukija
* CDRW
Uusi käyttöjärjestelmä sylitietokoneeseen
69
1288
Vastaukset
siihen ubuntu 8.04 lts.
toimii tuossa kokoonpanossa kaikista liukkaimmin. mitään windowsille tehtyjä pelejähän tuolla ei pelaa.- Buffalon WLAN-USB
En minä mitään pelejä pelaisikaan.
Miten tuo Ubuntun asentaminen tapahtuu. Ja onko se nyt sitten varmana se paras tähän koneeseen, kun kaikenlaista kuulee.
Unohdin muuten sanoa, että internettiä varten on ostettuna WLAN-USB tikku nimeltä buffalo WLI-U2-KG54L - ---------
Buffalon WLAN-USB kirjoitti:
Miten tuo Ubuntun asentaminen tapahtuu. Ja onko se nyt sitten varmana se paras tähän koneeseen, kun kaikenlaista kuulee.
Unohdin muuten sanoa, että internettiä varten on ostettuna WLAN-USB tikku nimeltä buffalo WLI-U2-KG54LLive-CD:llä näet sitten, soveltuuko se koneeseesi
http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html - ketku polkkaaja
Unohdin muuten sanoa, että internettiä varten on ostettuna WLAN-USB tikku nimeltä buffalo WLI-U2-KG54Llöydy lainkaan linuxtietämystä lähettyviltä on paras kun asennat sen xp:n siihen, en neuvo että sen saa laittomia teitä ja voit käyttää sitä koneessa olevan tarran koodia asentamiseen. Jos kuitenkin haluat linuxin asentaa niin asenna ubuntu 8.03 kai se paras on, uusinta 9.10 versiota en suosittele jos haluat saada läppäräsi nopeasti toimimaan. Apua saat ubuntun suomifoorumilta ilman vittuiluja, täällä peelot alkaa molemmin puolin kohta tappelemaan tässä ketjussa, katohan vaan.
http://forum.ubuntu-fi.org/ - ketku polkkaaja
ketku polkkaaja kirjoitti:
löydy lainkaan linuxtietämystä lähettyviltä on paras kun asennat sen xp:n siihen, en neuvo että sen saa laittomia teitä ja voit käyttää sitä koneessa olevan tarran koodia asentamiseen. Jos kuitenkin haluat linuxin asentaa niin asenna ubuntu 8.03 kai se paras on, uusinta 9.10 versiota en suosittele jos haluat saada läppäräsi nopeasti toimimaan. Apua saat ubuntun suomifoorumilta ilman vittuiluja, täällä peelot alkaa molemmin puolin kohta tappelemaan tässä ketjussa, katohan vaan.
http://forum.ubuntu-fi.org/8.03 = 8.04.3
- PowerPC1
Unohdin muuten sanoa, että internettiä varten on ostettuna WLAN-USB tikku nimeltä buffalo WLI-U2-KG54L"Mediaa minulla ei ole, mutta netistä voinee ladata sellaisen jos siihen päätyy."
Netistä löydät median ja hieman katsomalla mitä lataat löydät myös virusvapaan version. Suosittelisin kuitenkin että yrität etsiä esim. tuttavaltasi Windows XP Professional levyn ja asennat sillä. Levyllähän et tee mitään asennuksen jälkeen, ellet sitten jossain välissä aio asentaa käyttöjärjestelmää uusiksi. Lisenssi on se ratkaiseva ja se sinulta löytyy.
Ubuntu poikkeaa XP:stä eli uuden opettelua tulee eteen. Ubuntu ei myöskään välttämättä tue kaikkia lisälaitteita joita kenties olet hankkinut / aiot hankkia, ei välttämättä ole kunnollisia ajureita joten selvitä ensin mikä on tilanne esim. mahdollisen tulostimesi kanssa. Windows-ohjelmat eivät suoraan tietenkään asennu, joskin käytettävissä on Wine-emulaattori jolla joitain Windows-ohjelmia voi käyttää Ubuntussa, vaihtelevalla menestyksellä.
Konee yhteensopivuudesta Linuxin kanssa on ristiriitaista tietoa, vuodel 2005 on tällainen kahden käyttiksen testi (huom. kumpikaan ei ole Ubuntu):
http://www.linux-tested.com/results/ibm_thinkpad_t43_1871-12u.html
Sitten toisaalta on tällainen maininta:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problems_with_SATA_and_Linux
Testaa Live-CD:llä ensin jos Linuxiin päädyt. - PowerPC1
PowerPC1 kirjoitti:
"Mediaa minulla ei ole, mutta netistä voinee ladata sellaisen jos siihen päätyy."
Netistä löydät median ja hieman katsomalla mitä lataat löydät myös virusvapaan version. Suosittelisin kuitenkin että yrität etsiä esim. tuttavaltasi Windows XP Professional levyn ja asennat sillä. Levyllähän et tee mitään asennuksen jälkeen, ellet sitten jossain välissä aio asentaa käyttöjärjestelmää uusiksi. Lisenssi on se ratkaiseva ja se sinulta löytyy.
Ubuntu poikkeaa XP:stä eli uuden opettelua tulee eteen. Ubuntu ei myöskään välttämättä tue kaikkia lisälaitteita joita kenties olet hankkinut / aiot hankkia, ei välttämättä ole kunnollisia ajureita joten selvitä ensin mikä on tilanne esim. mahdollisen tulostimesi kanssa. Windows-ohjelmat eivät suoraan tietenkään asennu, joskin käytettävissä on Wine-emulaattori jolla joitain Windows-ohjelmia voi käyttää Ubuntussa, vaihtelevalla menestyksellä.
Konee yhteensopivuudesta Linuxin kanssa on ristiriitaista tietoa, vuodel 2005 on tällainen kahden käyttiksen testi (huom. kumpikaan ei ole Ubuntu):
Testaa Live-CD:llä ensin jos Linuxiin päädyt.Nuo tiedot noista ongelmista ovat vanhentuneet ja uusimmasa Linux-kernelissä ongelmat on korjattu! Eli estettä esim. Ubuntun asennukseen tuskin on.
ketku polkkaaja kirjoitti:
8.03 = 8.04.3
..voit valita version 8.04.3 LTS:stä, 9.10, 9.04, tai 8.10:stä. Ensimmäinen on vakain, seuraavat on uusimmasta vanhimpaan. Vanhimmasta tuki loppuu jo ensi keväänä, uusin taas on alle 2vko vanha, että on riski että törmää lastentauteihin mutta ne korjataan nopeati. Voi kyllä olla laitetuki sitten paras siinä. Älä kuitenkaan käytä ext4:ää tiedostojärjestelmänä vaan ext3:a niin on varmempi. Asenna sitten seuraavaksi 10.04.1 tai 10.04.2 ext4:llä puhdasasennuksena. 8.10 jos toimii parhaiten niin 10.04.1 sitten seuraavaksi.
On valinnanvaraa, että jos on hankaluuksia niin on mistä valita.PowerPC1 kirjoitti:
"Mediaa minulla ei ole, mutta netistä voinee ladata sellaisen jos siihen päätyy."
Testaa Live-CD:llä ensin jos Linuxiin päädyt.Vuodelta 2005.. Tämä on kivikautta. Ubuntu kehittyy kahdessa vuodessa saman verran kuin Windows 6-10v aikana. Tällä hetkellä Linuxin laitetuki on markkinoiden paras, että ei tarvitse ajurien kanssa somplata. Ei tarvitse muistuttaa mistään vuoden 2003 museovehkeistä, ei silloin Ubuntuja edes ollut.
Windows XP:tä on vaikea suositella tuohon kun tämä on niin vanha. Parin vuoden sisällä ei uusia laitteita saa toimimaan eikä saa uusia ohjelmajulkaisuja, ja tietoturvaylläpito on valtavan työlästä.
Ubuntu ei kyllä sitten poikkea merkittävästi Red Hat Enterprisesta, Mac OS X:stä, Suseta, Solariksesta, Nokian uudesta Maemosta yms. merkittävästi kun on kuitenkin sellainen standardimallinen käyttis.- hyperros
ubuntulla voi pelata windows pelejä kun asentaa siihen winen
kirjoita vaikka juutuuppiin (how to install wine to ubuntu/linux) - PowerPC1
M-Kar kirjoitti:
Vuodelta 2005.. Tämä on kivikautta. Ubuntu kehittyy kahdessa vuodessa saman verran kuin Windows 6-10v aikana. Tällä hetkellä Linuxin laitetuki on markkinoiden paras, että ei tarvitse ajurien kanssa somplata. Ei tarvitse muistuttaa mistään vuoden 2003 museovehkeistä, ei silloin Ubuntuja edes ollut.
Windows XP:tä on vaikea suositella tuohon kun tämä on niin vanha. Parin vuoden sisällä ei uusia laitteita saa toimimaan eikä saa uusia ohjelmajulkaisuja, ja tietoturvaylläpito on valtavan työlästä.
Ubuntu ei kyllä sitten poikkea merkittävästi Red Hat Enterprisesta, Mac OS X:stä, Suseta, Solariksesta, Nokian uudesta Maemosta yms. merkittävästi kun on kuitenkin sellainen standardimallinen käyttis."Tällä hetkellä Linuxin laitetuki on markkinoiden paras, että ei tarvitse ajurien kanssa somplata"
Niin, ajureita saattaa olla mutta monet niistä ovat laaduttomia, nimim. pari erilaista WLAN-korttia jotka ovat kyllä tunnistuneet mutta toimineet päin helvettiä Linuxin omilla ajureilla. Se on paskaa laitetukea jos ei kunnollisia ajureita ole olemassa, ollenkaan. Virransäästöominaisuudet eivät myöskään aina toimi kunnolla esim. Ubuntussa. Kokeilemalla selviää.
"Windows XP:tä on vaikea suositella tuohon kun tämä on niin vanha. Parin vuoden sisällä ei uusia laitteita saa toimimaan eikä saa uusia ohjelmajulkaisuja, ja tietoturvaylläpito on valtavan työlästä."
XP on tuettuna vuoteen 2014 asti ja jos koneessa on jo lisenssi sille niin eipä tarvitse enää maksaa toista kertaa. Jos Windowsia on tottunut jo käyttämään niin ei myöskään tarvitse opetella uutta. Windowsille on laajin softatuki eikä tarvitse säätää Winen kanssa. PowerPC1 kirjoitti:
"Tällä hetkellä Linuxin laitetuki on markkinoiden paras, että ei tarvitse ajurien kanssa somplata"
Niin, ajureita saattaa olla mutta monet niistä ovat laaduttomia, nimim. pari erilaista WLAN-korttia jotka ovat kyllä tunnistuneet mutta toimineet päin helvettiä Linuxin omilla ajureilla. Se on paskaa laitetukea jos ei kunnollisia ajureita ole olemassa, ollenkaan. Virransäästöominaisuudet eivät myöskään aina toimi kunnolla esim. Ubuntussa. Kokeilemalla selviää.
"Windows XP:tä on vaikea suositella tuohon kun tämä on niin vanha. Parin vuoden sisällä ei uusia laitteita saa toimimaan eikä saa uusia ohjelmajulkaisuja, ja tietoturvaylläpito on valtavan työlästä."
XP on tuettuna vuoteen 2014 asti ja jos koneessa on jo lisenssi sille niin eipä tarvitse enää maksaa toista kertaa. Jos Windowsia on tottunut jo käyttämään niin ei myöskään tarvitse opetella uutta. Windowsille on laajin softatuki eikä tarvitse säätää Winen kanssa.Ei se ole Ubuntun vika millään tavalla jos sitä asennetaan sellaiseen koneeseen mitä ei ole Ubuntulle tehty. Tälläisillä vehkeillä toimivuudessa on aina vaihtelua.
Mutta sinä nyt et olekkaan tavallinen käyttäjä vaan marginaalinen säätäjä joka rakentelee koneita. Normaali peruskäyttäjä katsoo mikä julkaisu toimii hyvin ja alkaa käyttämään.
"XP on tuettuna vuoteen 2014 asti ja jos koneessa on jo lisenssi sille niin eipä tarvitse enää maksaa toista kertaa."
Mutta tässä joutuu kuukausittain asentelemaan monia ohjelmia, että on turvallista käyttää, parin vuoden päästä ei uudet laitteet toimi eikä kaikki uudet ohjelmajulkaisut.
"Jos Windowsia on tottunut jo käyttämään niin ei myöskään tarvitse opetella uutta."
Älä vittu valehtele! Windowsissahan juuri joutuu opettelemaan uutta! Tiedätkö kuinka paljon eroja Windows Vista/7:lla on eroa Windows XP:n? Tiedätkö paljon on eroja Windows XP:llä ja Windows 98:lla? Tai Windows 98:lla ja Windows 3.1:llä? Juuri kun on oppinut Windows Vistan niin siitä Windows XP ja sittenkö pitäis opetella uudestaan Windows 8?
Windowsissa on aina valtavasti sellaisia muutoksia, että pitää optella asioita uusiksi, toistamiseen. Tiedostot menee eri paikkoihin, samoin asetukset yms. perusasiat. Ohjelmat kuolevat pois että pitää hankkia uusia ja jne. Ubuntu on sentään ihan standardimallinen käyttöjärjestelmä, että sen kanssa ei tarvitse perusasioita olla opettelemassa uudestaan. Tiedostotkin menee samoihin paikkoihin kuin mihin ne on menneet vuosikymmeniä.
Ubuntun kanssa ei tarvitse säätää minkään Winen kanssa. Ei edes officen kanssa kun se OpenOffice on valmiina siinä. Windows XP:ssä pitää kerran kuussa tarkistaa onko tullut uutta versiota officesta, että sen kautta ei tule haittaohjelmat koneelle.
Jos et asioista mitään tiedä niin voit painua lässyttämään sodat palstalle, ei tarvitse täällä mitään valheita levitellä.- ?
hyperros kirjoitti:
ubuntulla voi pelata windows pelejä kun asentaa siihen winen
kirjoita vaikka juutuuppiin (how to install wine to ubuntu/linux)Ilmeisesti wine ei kuitenkaan ole ratkaisu kaikissa tapauksissa.
Nähdäkseni esimerkiksi Mickeyn lentosimulaattorit ei Ubuntulla toimi (?). - PowerPC1
M-Kar kirjoitti:
Ei se ole Ubuntun vika millään tavalla jos sitä asennetaan sellaiseen koneeseen mitä ei ole Ubuntulle tehty. Tälläisillä vehkeillä toimivuudessa on aina vaihtelua.
Mutta sinä nyt et olekkaan tavallinen käyttäjä vaan marginaalinen säätäjä joka rakentelee koneita. Normaali peruskäyttäjä katsoo mikä julkaisu toimii hyvin ja alkaa käyttämään.
"XP on tuettuna vuoteen 2014 asti ja jos koneessa on jo lisenssi sille niin eipä tarvitse enää maksaa toista kertaa."
Mutta tässä joutuu kuukausittain asentelemaan monia ohjelmia, että on turvallista käyttää, parin vuoden päästä ei uudet laitteet toimi eikä kaikki uudet ohjelmajulkaisut.
"Jos Windowsia on tottunut jo käyttämään niin ei myöskään tarvitse opetella uutta."
Älä vittu valehtele! Windowsissahan juuri joutuu opettelemaan uutta! Tiedätkö kuinka paljon eroja Windows Vista/7:lla on eroa Windows XP:n? Tiedätkö paljon on eroja Windows XP:llä ja Windows 98:lla? Tai Windows 98:lla ja Windows 3.1:llä? Juuri kun on oppinut Windows Vistan niin siitä Windows XP ja sittenkö pitäis opetella uudestaan Windows 8?
Windowsissa on aina valtavasti sellaisia muutoksia, että pitää optella asioita uusiksi, toistamiseen. Tiedostot menee eri paikkoihin, samoin asetukset yms. perusasiat. Ohjelmat kuolevat pois että pitää hankkia uusia ja jne. Ubuntu on sentään ihan standardimallinen käyttöjärjestelmä, että sen kanssa ei tarvitse perusasioita olla opettelemassa uudestaan. Tiedostotkin menee samoihin paikkoihin kuin mihin ne on menneet vuosikymmeniä.
Ubuntun kanssa ei tarvitse säätää minkään Winen kanssa. Ei edes officen kanssa kun se OpenOffice on valmiina siinä. Windows XP:ssä pitää kerran kuussa tarkistaa onko tullut uutta versiota officesta, että sen kautta ei tule haittaohjelmat koneelle.
Jos et asioista mitään tiedä niin voit painua lässyttämään sodat palstalle, ei tarvitse täällä mitään valheita levitellä."Ei se ole Ubuntun vika millään tavalla jos sitä asennetaan sellaiseen koneeseen mitä ei ole Ubuntulle tehty."
Katoppas vitun ääliö kun tässä on JUURI samanlainen tilanne kuin minulla oli, asennetaan Ubuntu koneeseen joka on myyty XP:llä, ei mitään eroa eikä voi olla varma ennenkuin kokeilee.
"Windowsissahan juuri joutuu opettelemaan uutta! Tiedätkö kuinka paljon eroja Windows Vista/7:lla on eroa Windows XP:n?"
Tiedän varsin hyvin koska olen käyttänyt noita kaikkia. Tietysti jos on saatanan typerä kuin teikäläinen ettei ymmärräkkään jos esim. Ubuntun oletusteema vaihdetaan paskanruskeasta toiseen väriin niin tietysti silloin voi olla vaikeaa.
"Windows XP:ssä pitää kerran kuussa tarkistaa onko tullut uutta versiota officesta, että sen kautta ei tule haittaohjelmat koneelle."
Windows tarkistaa itse päivitykset ja ilmoittaa jos niitä on.
"Jos et asioista mitään tiedä niin voit painua lässyttämään sodat palstalle, ei tarvitse täällä mitään valheita levitellä. "
Eikös sulle oo niitä banneja jaeltu foorumeilla kun lässytät samaa paskaa joka ketjuun? Näin tais olla :) Olet tuollainen joka fooruminen riesa. PowerPC1 kirjoitti:
"Ei se ole Ubuntun vika millään tavalla jos sitä asennetaan sellaiseen koneeseen mitä ei ole Ubuntulle tehty."
Katoppas vitun ääliö kun tässä on JUURI samanlainen tilanne kuin minulla oli, asennetaan Ubuntu koneeseen joka on myyty XP:llä, ei mitään eroa eikä voi olla varma ennenkuin kokeilee.
"Windowsissahan juuri joutuu opettelemaan uutta! Tiedätkö kuinka paljon eroja Windows Vista/7:lla on eroa Windows XP:n?"
Tiedän varsin hyvin koska olen käyttänyt noita kaikkia. Tietysti jos on saatanan typerä kuin teikäläinen ettei ymmärräkkään jos esim. Ubuntun oletusteema vaihdetaan paskanruskeasta toiseen väriin niin tietysti silloin voi olla vaikeaa.
"Windows XP:ssä pitää kerran kuussa tarkistaa onko tullut uutta versiota officesta, että sen kautta ei tule haittaohjelmat koneelle."
Windows tarkistaa itse päivitykset ja ilmoittaa jos niitä on.
"Jos et asioista mitään tiedä niin voit painua lässyttämään sodat palstalle, ei tarvitse täällä mitään valheita levitellä. "
Eikös sulle oo niitä banneja jaeltu foorumeilla kun lässytät samaa paskaa joka ketjuun? Näin tais olla :) Olet tuollainen joka fooruminen riesa."Katoppas vitun ääliö kun tässä on JUURI samanlainen tilanne kuin minulla oli, asennetaan Ubuntu koneeseen joka on myyty XP:llä, ei mitään eroa eikä voi olla varma ennenkuin kokeilee."
No eipä ole. Ja kun on kyse yritysläppäristä niin toiminee mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja on neljä julkaisua mitä yrittää. Todennäköisesti toimii heittämällä ensimmäisellä mitä yrittää kunhan se on uudempi vähintään 4kk seuraava julkaisu uusinta osaa mitä koneessa on kiinni eikä ole mitään häikkää. Edelleenkään en ole itse törmännyt ensimmäiseenkään koneeseen johon Ubuntu ei olisi asentunut ongelmitta vaikka olen asentanut sitä ties kunka moneen eri koneeseen. Olet harvinainen poikkeustapaus jolla on miljoona lisälaitetta ja joka on aina asentanut likimain julkaisupäivänä ja osatkin on välillä kierrätyskamaa ja itse rakennettua konetta. Tavallinen käyttäjä ei tuollaisiin ongelmiin yleensä törmää.
"Tiedän varsin hyvin koska olen käyttänyt noita kaikkia."
Tavalliselle käyttäjälle tuollaistet muutokset on ikäviä kun käyttöoikeusmekanismit, tiedostojen sijainnit, asetusten sijainnit jne. muuttuvat kokoajan. Tunnetusti juurikin hierarkioiden oppiminen on ihmiselle hankalaa.
"Windows tarkistaa itse päivitykset ja ilmoittaa jos niitä on."
Eipä ole pahemmin tarkistanut OpenOfficesta. Sitähän se kysyjä käytti.
"Eikös sulle oo niitä banneja jaeltu foorumeilla kun lässytät samaa paskaa joka ketjuun? Näin tais olla :) "
Eipä ole banneja missään. Että älä levitä valheita jos et tiedä mitään.
"Olet tuollainen joka fooruminen riesa."
En siedä valheiden levittelyä. Jos ei asioista tiedä, ei tarvitse selittää valheita vaan pitää turpa kiinni.- PowerPC1
M-Kar kirjoitti:
"Katoppas vitun ääliö kun tässä on JUURI samanlainen tilanne kuin minulla oli, asennetaan Ubuntu koneeseen joka on myyty XP:llä, ei mitään eroa eikä voi olla varma ennenkuin kokeilee."
No eipä ole. Ja kun on kyse yritysläppäristä niin toiminee mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja on neljä julkaisua mitä yrittää. Todennäköisesti toimii heittämällä ensimmäisellä mitä yrittää kunhan se on uudempi vähintään 4kk seuraava julkaisu uusinta osaa mitä koneessa on kiinni eikä ole mitään häikkää. Edelleenkään en ole itse törmännyt ensimmäiseenkään koneeseen johon Ubuntu ei olisi asentunut ongelmitta vaikka olen asentanut sitä ties kunka moneen eri koneeseen. Olet harvinainen poikkeustapaus jolla on miljoona lisälaitetta ja joka on aina asentanut likimain julkaisupäivänä ja osatkin on välillä kierrätyskamaa ja itse rakennettua konetta. Tavallinen käyttäjä ei tuollaisiin ongelmiin yleensä törmää.
"Tiedän varsin hyvin koska olen käyttänyt noita kaikkia."
Tavalliselle käyttäjälle tuollaistet muutokset on ikäviä kun käyttöoikeusmekanismit, tiedostojen sijainnit, asetusten sijainnit jne. muuttuvat kokoajan. Tunnetusti juurikin hierarkioiden oppiminen on ihmiselle hankalaa.
"Windows tarkistaa itse päivitykset ja ilmoittaa jos niitä on."
Eipä ole pahemmin tarkistanut OpenOfficesta. Sitähän se kysyjä käytti.
"Eikös sulle oo niitä banneja jaeltu foorumeilla kun lässytät samaa paskaa joka ketjuun? Näin tais olla :) "
Eipä ole banneja missään. Että älä levitä valheita jos et tiedä mitään.
"Olet tuollainen joka fooruminen riesa."
En siedä valheiden levittelyä. Jos ei asioista tiedä, ei tarvitse selittää valheita vaan pitää turpa kiinni.". Olet harvinainen poikkeustapaus jolla on miljoona lisälaitetta ja joka on aina asentanut likimain julkaisupäivänä ja osatkin on välillä kierrätyskamaa ja itse rakennettua konetta"
En minä ole sitä läppäriä rakentanut. Kaikenlisäksi siinä vielä piti olla Linux-ystävällinen WLAN-kortti. Kyllä M-Kar täällä on ollut muitakin käyttäjiä jotka ovat kritisoineet laitteiden toimivuutta Linuxissa. Olet sitten syyttänyt heitä siitä kun asentavat käyttiksen koneeseen jolle ei luvattu toimivuutta, sehän se oli sinun verukkeesi tuossa minun tapauksessani. Vikahan kun ei missään nimeässä kaltaisesti Linux-trollin mielestä voi olla missään Linux-käyttiksessä eikä voi olla mahdollista että jotkin ajurit (vaikka ovatkin ulkopuolisten kyhäelmiä monesti) vain ovat laaduttomia, ei sitten millään.
"En siedä valheiden levittelyä. Jos ei asioista tiedä, ei tarvitse selittää valheita vaan pitää turpa kiinni. "
Ainut tarkoituksesi on vain käänyttää ihmisiä Linuxiin. Windows-ongelmissa vika on käyttiksessä ja ratkaisu on joko asentaa käyttis uusiksi tai vaihtaa "toisenmerkkiseen", eipä sieltä muut kuulu. Jos jollakin on Linux-ongelmia ja hän kenties niistä kritisoi niin käyttäjässähän se vika tietysti on :)
Levität itse valheita sanomalla että jos esim. Microsoft Office on vanhentunut päivällä ettei enää julkaista päivityksiä niin sieltä sitten tulee veli venäläiset ja vie pankkitililtä rahat. Justiin tuollaisia perättömiä paskapuheita sinä levität. Kyllähän se nyt on nähty täällä jo niin monen käyttäjän suusta että paskanpuhumistasi ei oikein siedetä.
Että semmosta. Trolli mikä trolli. PowerPC1 kirjoitti:
". Olet harvinainen poikkeustapaus jolla on miljoona lisälaitetta ja joka on aina asentanut likimain julkaisupäivänä ja osatkin on välillä kierrätyskamaa ja itse rakennettua konetta"
En minä ole sitä läppäriä rakentanut. Kaikenlisäksi siinä vielä piti olla Linux-ystävällinen WLAN-kortti. Kyllä M-Kar täällä on ollut muitakin käyttäjiä jotka ovat kritisoineet laitteiden toimivuutta Linuxissa. Olet sitten syyttänyt heitä siitä kun asentavat käyttiksen koneeseen jolle ei luvattu toimivuutta, sehän se oli sinun verukkeesi tuossa minun tapauksessani. Vikahan kun ei missään nimeässä kaltaisesti Linux-trollin mielestä voi olla missään Linux-käyttiksessä eikä voi olla mahdollista että jotkin ajurit (vaikka ovatkin ulkopuolisten kyhäelmiä monesti) vain ovat laaduttomia, ei sitten millään.
"En siedä valheiden levittelyä. Jos ei asioista tiedä, ei tarvitse selittää valheita vaan pitää turpa kiinni. "
Ainut tarkoituksesi on vain käänyttää ihmisiä Linuxiin. Windows-ongelmissa vika on käyttiksessä ja ratkaisu on joko asentaa käyttis uusiksi tai vaihtaa "toisenmerkkiseen", eipä sieltä muut kuulu. Jos jollakin on Linux-ongelmia ja hän kenties niistä kritisoi niin käyttäjässähän se vika tietysti on :)
Levität itse valheita sanomalla että jos esim. Microsoft Office on vanhentunut päivällä ettei enää julkaista päivityksiä niin sieltä sitten tulee veli venäläiset ja vie pankkitililtä rahat. Justiin tuollaisia perättömiä paskapuheita sinä levität. Kyllähän se nyt on nähty täällä jo niin monen käyttäjän suusta että paskanpuhumistasi ei oikein siedetä.
Että semmosta. Trolli mikä trolli."Kyllä M-Kar täällä on ollut muitakin käyttäjiä jotka ovat kritisoineet laitteiden toimivuutta Linuxissa."
Kaikki jotain säätäjiä jotka asentaa jotain Ubuntua julkaisupäivänä (vaikka tunnetusti Ubuntu kehittyy vielä julkaisupäivän jälkeen!) tai ei asenna rautaan minkä kanssa yhteensopivuus luvataan. Jotain Gigantin halpiksia tai vastaavia.
"Vikahan kun ei missään nimeässä kaltaisesti Linux-trollin mielestä voi olla missään Linux-käyttiksessä eikä voi olla mahdollista että jotkin ajurit (vaikka ovatkin ulkopuolisten kyhäelmiä monesti) vain ovat laaduttomia, ei sitten millään."
Jos tankkaat diesel autoon bensaa ja se ei oikein toimi niin onko se kenen vika? Kyllä yhteensopivuus on siinä missä luvataan ja usein muuallekin, mutta sitten saattaa tulla yllätyksiä. Ei se vika silloin käyttiksessä ole jos toimivuutta ei luvata.
"Ainut tarkoituksesi on vain käänyttää ihmisiä Linuxiin."
Ei ole. Suosittelen paljon Mac OS X:ää ja Windows 7:aa joten tuo on valhe. Saatan suositella vaikka Solarista mutta en kyllä tällä hetkellä. Millään näistä ei ole Linuxin kanssa mitään tekemistä.
"Windows-ongelmissa vika on käyttiksessä ja ratkaisu on joko asentaa käyttis uusiksi tai vaihtaa "toisenmerkkiseen", eipä sieltä muut kuulu."
Jos on vika käyttöjärjestelmässä tai sen käytössä, eikä siihen ole selvää ratkaisua olemassa niin käyttöjärjestelmän vaihto on silloin viimeinen ratkaisu. Tämä koskee kaikkia käyttöjärjestelmiä.
"Jos jollakin on Linux-ongelmia ja hän kenties niistä kritisoi niin käyttäjässähän se vika tietysti on :)"
Koska lähes poikkeuksetta "Linux-ongelmat" on valehtelua, itse aiheutettuja tai johtuu vain typeryydestä kun ei ymmärretä edes tietotekniikan perusteita. Eri asia sitten jos on ihan oikea ongelma ja syytetään sitä mistä vika johtuu. Joka tuotteessa on ongelmia mutta tuote pitää ensin tuntea ennen kuin alkaa lässyttää mitä tahansa paskaa. Tunnetuin Ubuntu-valhe esimerkiksi on jostain bugeista selittäminen vaikka Ubuntun kehitys on tunnetusti hyvin avointa kuten Wikipedian. Julkaisu ei ole niin selkeästi "valmis" kun se julkaisupäivä on ja monet itkuvalitukset johtuu täydellisesti ymmärtämättömyydestä.
"Levität itse valheita sanomalla että jos esim. Microsoft Office on vanhentunut päivällä ettei enää julkaista päivityksiä niin sieltä sitten tulee veli venäläiset ja vie pankkitililtä rahat."
Olen sanonut moneen kertaan, että esimerkiksi 3kk ylipäivättynä käyttäminen ei ole iso riski kun ohjelmissa on helposti normaalisti päivitettäessäkin tuollaisia viiveitä että mitään itseasiassa päivittyy. MS Officen tapauksessa riskiä ei myöskään ole jos ei avaa liitetiedostoja tai mitään webissä olevia tiedostoja sillä. Kyllä sitä voi itse käyttää niillä tiedostoilla mitä itse tekee ihan turvallisesti. Eri asia sitten onko siinä 10v vanhassa ohjelmassa mieltä enää kun ei ole oikein kunnolla yhteensopiva enää ja helposti ilmaiseksi saa jo siinä vaiheessa parempaa. Ei kuitenkaan ole väärin mutta turvallisuuden kanssa ei pidä käydä leikkimään.- PowerPC1
M-Kar kirjoitti:
"Kyllä M-Kar täällä on ollut muitakin käyttäjiä jotka ovat kritisoineet laitteiden toimivuutta Linuxissa."
Kaikki jotain säätäjiä jotka asentaa jotain Ubuntua julkaisupäivänä (vaikka tunnetusti Ubuntu kehittyy vielä julkaisupäivän jälkeen!) tai ei asenna rautaan minkä kanssa yhteensopivuus luvataan. Jotain Gigantin halpiksia tai vastaavia.
"Vikahan kun ei missään nimeässä kaltaisesti Linux-trollin mielestä voi olla missään Linux-käyttiksessä eikä voi olla mahdollista että jotkin ajurit (vaikka ovatkin ulkopuolisten kyhäelmiä monesti) vain ovat laaduttomia, ei sitten millään."
Jos tankkaat diesel autoon bensaa ja se ei oikein toimi niin onko se kenen vika? Kyllä yhteensopivuus on siinä missä luvataan ja usein muuallekin, mutta sitten saattaa tulla yllätyksiä. Ei se vika silloin käyttiksessä ole jos toimivuutta ei luvata.
"Ainut tarkoituksesi on vain käänyttää ihmisiä Linuxiin."
Ei ole. Suosittelen paljon Mac OS X:ää ja Windows 7:aa joten tuo on valhe. Saatan suositella vaikka Solarista mutta en kyllä tällä hetkellä. Millään näistä ei ole Linuxin kanssa mitään tekemistä.
"Windows-ongelmissa vika on käyttiksessä ja ratkaisu on joko asentaa käyttis uusiksi tai vaihtaa "toisenmerkkiseen", eipä sieltä muut kuulu."
Jos on vika käyttöjärjestelmässä tai sen käytössä, eikä siihen ole selvää ratkaisua olemassa niin käyttöjärjestelmän vaihto on silloin viimeinen ratkaisu. Tämä koskee kaikkia käyttöjärjestelmiä.
"Jos jollakin on Linux-ongelmia ja hän kenties niistä kritisoi niin käyttäjässähän se vika tietysti on :)"
Koska lähes poikkeuksetta "Linux-ongelmat" on valehtelua, itse aiheutettuja tai johtuu vain typeryydestä kun ei ymmärretä edes tietotekniikan perusteita. Eri asia sitten jos on ihan oikea ongelma ja syytetään sitä mistä vika johtuu. Joka tuotteessa on ongelmia mutta tuote pitää ensin tuntea ennen kuin alkaa lässyttää mitä tahansa paskaa. Tunnetuin Ubuntu-valhe esimerkiksi on jostain bugeista selittäminen vaikka Ubuntun kehitys on tunnetusti hyvin avointa kuten Wikipedian. Julkaisu ei ole niin selkeästi "valmis" kun se julkaisupäivä on ja monet itkuvalitukset johtuu täydellisesti ymmärtämättömyydestä.
"Levität itse valheita sanomalla että jos esim. Microsoft Office on vanhentunut päivällä ettei enää julkaista päivityksiä niin sieltä sitten tulee veli venäläiset ja vie pankkitililtä rahat."
Olen sanonut moneen kertaan, että esimerkiksi 3kk ylipäivättynä käyttäminen ei ole iso riski kun ohjelmissa on helposti normaalisti päivitettäessäkin tuollaisia viiveitä että mitään itseasiassa päivittyy. MS Officen tapauksessa riskiä ei myöskään ole jos ei avaa liitetiedostoja tai mitään webissä olevia tiedostoja sillä. Kyllä sitä voi itse käyttää niillä tiedostoilla mitä itse tekee ihan turvallisesti. Eri asia sitten onko siinä 10v vanhassa ohjelmassa mieltä enää kun ei ole oikein kunnolla yhteensopiva enää ja helposti ilmaiseksi saa jo siinä vaiheessa parempaa. Ei kuitenkaan ole väärin mutta turvallisuuden kanssa ei pidä käydä leikkimään."asenna rautaan minkä kanssa yhteensopivuus luvataan."
No tuon aloittajan koneen kanssa Windows XP:n luvataan olevan yhteensopiva, se olisi siis varmin ratkaisu.
"Jotain Gigantin halpiksia tai vastaavia."
Edelleenkään hinta ei ole se tekijä joka määrää toimiiko laite Ubuntussa vai ei, eikä saisikaan olla.
"Jos on vika käyttöjärjestelmässä tai sen käytössä, eikä siihen ole selvää ratkaisua olemassa niin käyttöjärjestelmän vaihto on silloin viimeinen ratkaisu. Tämä koskee kaikkia käyttöjärjestelmiä."
Niin mutta kun tyyliisi kuuluu kehoittaa vaihtamaan toiseen käyttiksen ilman että miettisit ongelmaan ratkaisua, koska ilmeisesti et osaa ehdottaa muuta kuin uudelleenasennusta tai vaihtoa "toisenmerkkiseen". Jos joku kertoo että käyttää Windows XP:tä niin kritisoit että kun se on niin ja näin vanha, PDF-lukijat sitä ja tätä, ei se aloittajaa kiinnosta mitä mieltä sinä olet XP:stä, jos kiinnostaisi niin kaippa hän kysyisi että mitäs M-Kar tykkäät XP:stä :D
"Koska lähes poikkeuksetta "Linux-ongelmat" on valehtelua, itse aiheutettuja tai johtuu vain typeryydestä kun ei ymmärretä edes tietotekniikan perusteita."
Ongelmat ovat hyvin usein itseaiheutettuja myös Windowsissa, ei mitään eroa. Mikä tahansa käyttis niin sen saa kyllä solmuun ja sen kanssa törmää ongelmiin. Windows, OS X ja Linux-distrot ovat tuossa suhteessa ihan samanlaisia.
Kerroppas mitäs olisin voinut tehdä siinä tilanteessa kun HCL-listan mukaan se RaLink RT2500 on oikein Linux-ystävällinen ja sitten kun sen asennan niin yhteys katkoo vaikka istun modeemin vieressä? Ajuri oli kyllä valmiina, mutta siinä oli bugeja jotka oli Googlella tonkimalla tunnistettu muidenkin toimesta, HCL-listaa vaan ei oltu päivitetty ja ketään ei kiinnostanut bugeja fiksata ajuriin itseensä mutta sen sisään konffaustiedostojen muokkausohjeita oli kyllä. Tuo säätämisen tarve sen vuoksi kun ajuri on jonkun muun kuin laitevalmistajan tekemä on juuri kaikkein pahinta. Myös virranhallinnassa oli ongelmia ja jonkinajan Googlauksen jälkeen ei todellakaan ainutlaatuinen tilanne, se ratkesi sitten poistamalla käyttöjärjestelmä osia ja korvaamalla ne paremmilla. Tuollaisiakin bugeja, sattumalta molemmat ominaisuudet toimivat XP:ssä heti ilman säätämistä...
Eli Ubuntua pitää nimenomaan kokeilla eikä voi olla varma, ellei sitten osta konetta Ubuntulla mutta tässäkään ei ole se tilanne kuten niin monessa muussa tapauksessa. Silti Linuxia kehoitetaan asentamaan varsin vuolaasti ja kun ei toimi, vika käyttäjässä vaikka todellisuudessa laitetuki ei ole kaikilta osin kovin tasokasta. PowerPC1 kirjoitti:
"asenna rautaan minkä kanssa yhteensopivuus luvataan."
No tuon aloittajan koneen kanssa Windows XP:n luvataan olevan yhteensopiva, se olisi siis varmin ratkaisu.
"Jotain Gigantin halpiksia tai vastaavia."
Edelleenkään hinta ei ole se tekijä joka määrää toimiiko laite Ubuntussa vai ei, eikä saisikaan olla.
"Jos on vika käyttöjärjestelmässä tai sen käytössä, eikä siihen ole selvää ratkaisua olemassa niin käyttöjärjestelmän vaihto on silloin viimeinen ratkaisu. Tämä koskee kaikkia käyttöjärjestelmiä."
Niin mutta kun tyyliisi kuuluu kehoittaa vaihtamaan toiseen käyttiksen ilman että miettisit ongelmaan ratkaisua, koska ilmeisesti et osaa ehdottaa muuta kuin uudelleenasennusta tai vaihtoa "toisenmerkkiseen". Jos joku kertoo että käyttää Windows XP:tä niin kritisoit että kun se on niin ja näin vanha, PDF-lukijat sitä ja tätä, ei se aloittajaa kiinnosta mitä mieltä sinä olet XP:stä, jos kiinnostaisi niin kaippa hän kysyisi että mitäs M-Kar tykkäät XP:stä :D
"Koska lähes poikkeuksetta "Linux-ongelmat" on valehtelua, itse aiheutettuja tai johtuu vain typeryydestä kun ei ymmärretä edes tietotekniikan perusteita."
Ongelmat ovat hyvin usein itseaiheutettuja myös Windowsissa, ei mitään eroa. Mikä tahansa käyttis niin sen saa kyllä solmuun ja sen kanssa törmää ongelmiin. Windows, OS X ja Linux-distrot ovat tuossa suhteessa ihan samanlaisia.
Kerroppas mitäs olisin voinut tehdä siinä tilanteessa kun HCL-listan mukaan se RaLink RT2500 on oikein Linux-ystävällinen ja sitten kun sen asennan niin yhteys katkoo vaikka istun modeemin vieressä? Ajuri oli kyllä valmiina, mutta siinä oli bugeja jotka oli Googlella tonkimalla tunnistettu muidenkin toimesta, HCL-listaa vaan ei oltu päivitetty ja ketään ei kiinnostanut bugeja fiksata ajuriin itseensä mutta sen sisään konffaustiedostojen muokkausohjeita oli kyllä. Tuo säätämisen tarve sen vuoksi kun ajuri on jonkun muun kuin laitevalmistajan tekemä on juuri kaikkein pahinta. Myös virranhallinnassa oli ongelmia ja jonkinajan Googlauksen jälkeen ei todellakaan ainutlaatuinen tilanne, se ratkesi sitten poistamalla käyttöjärjestelmä osia ja korvaamalla ne paremmilla. Tuollaisiakin bugeja, sattumalta molemmat ominaisuudet toimivat XP:ssä heti ilman säätämistä...
Eli Ubuntua pitää nimenomaan kokeilla eikä voi olla varma, ellei sitten osta konetta Ubuntulla mutta tässäkään ei ole se tilanne kuten niin monessa muussa tapauksessa. Silti Linuxia kehoitetaan asentamaan varsin vuolaasti ja kun ei toimi, vika käyttäjässä vaikka todellisuudessa laitetuki ei ole kaikilta osin kovin tasokasta."No tuon aloittajan koneen kanssa Windows XP:n luvataan olevan yhteensopiva, se olisi siis varmin ratkaisu."
Laiteyhteensopivuuden puolesta varmasti. Aloittajalla sitä ei kuitenkaan ole, se on vanhentunut ja sopii lisäksi hyvin huonosti kysyjän tarpeisiin. Siitä tulee enemmän vaivaa siis.
"Edelleenkään hinta ei ole se tekijä joka määrää toimiiko laite Ubuntussa vai ei, eikä saisikaan olla."
Linuxit on vahvasti profiloituneet ammattikäyttöön joten jos ongelmia mistään saa aikaiseksi niin ne tulee leluilla.
"Niin mutta kun tyyliisi kuuluu kehoittaa vaihtamaan toiseen käyttiksen ilman että miettisit ongelmaan ratkaisua, koska ilmeisesti et osaa ehdottaa muuta kuin uudelleenasennusta tai vaihtoa "toisenmerkkiseen"."
Jos ongelma on selvästi se, että kone on vaarannettu haittaohjelmilla ainoat oikeat ratkaisut on koneen palautus tehdasasetuksille, uudelleen asennus tai uusi käyttis. Joko samaa tai eri merkkiä. Näin vastaan aina tälläisiin tapauksiin koska mitkään "siivoilut" ei ole oikea ratkaisu vaan pelleilyä. Turhan usein Windows-ongelmat on juurikin tälläisiä ja vastaus sitten sen mukainen.
"Jos joku kertoo että käyttää Windows XP:tä niin kritisoit että kun se on niin ja näin vanha, PDF-lukijat sitä ja tätä, ei se aloittajaa kiinnosta mitä mieltä sinä olet XP:stä, jos kiinnostaisi niin kaippa hän kysyisi että mitäs M-Kar tykkäät XP:stä :D"
En minä Windows XP:n käyttöä kritisoi. Sillä on vielä elinkaarta jäljellä. Kritoisin Windows XP:n _hankkimista_. Se on järjetöntä.
"Ongelmat ovat hyvin usein itseaiheutettuja myös Windowsissa, ei mitään eroa."
Totta.
"Mikä tahansa käyttis niin sen saa kyllä solmuun ja sen kanssa törmää ongelmiin. Windows, OS X ja Linux-distrot ovat tuossa suhteessa ihan samanlaisia."
Paitsi että Windows menee helpommin solmuun koska ylläpito on hankalaa, ja vaarannetuille koneille oikea ratkaisu on juurikin se mitä sanoin. Eri linuxit taas on käyttöjärjestelmistä yleensä helpoiten korjattavissa koska ovat unixeja (eli selkeä arkkitehtuuri) ja avoimia. Ei ole mitään piilossa "konepellin alla". Itseasiassa tällä tavallahan avoimet ohjelmat usein kehittyvätkin kun jos jotain vituttaa tarpeeksi niin se tekee hommaan korjauksen, ettei tarvitse odottaa että softan tekijä alkaa vääntää.
"Kerroppas mitäs olisin voinut tehdä siinä tilanteessa kun HCL-listan mukaan se RaLink RT2500 on oikein Linux-ystävällinen ja sitten kun sen asennan niin yhteys katkoo vaikka istun modeemin vieressä?"
Miten olisi toinen ydin? Jossain Ubuntussa esimerkiksi niitä kertyy koneelle, että voi tarvittaessa käyttää edellistä jos sillä toimii paremmin.
"Tuo säätämisen tarve sen vuoksi kun ajuri on jonkun muun kuin laitevalmistajan tekemä on juuri kaikkein pahinta."
Tuo ei kyllä aina pidä paikkansa koska usein ajurit on myös parantuneet kun sen tekee joku muu kuin laitevalmistaja. Esimerkiksi ATI:n ajurit on alkaneet parantua kummasti kun niitä avattiin avoimeen kehitykseen.
"Tuollaisiakin bugeja, sattumalta molemmat ominaisuudet toimivat XP:ssä heti ilman säätämistä..."
Sattumalta jos kone on Windows XP:lle tehty. Ei mitään uutta. Asuksen Linux-pohjaisella käyttiksellä myydyn koneen kun asensin Ubuntulla niin "yllättäen" toimi 100%:n täydellisesti. Itseasiassa toimii huomattavasti paremmin kuin Windows XP:llä akkukeston puolesta ja käynnistyi nopeammin vaikka konetta myydään myös Windows XP:llä.
"Eli Ubuntua pitää nimenomaan kokeilla eikä voi olla varma, ellei sitten osta konetta Ubuntulla mutta tässäkään ei ole se tilanne kuten niin monessa muussa tapauksessa."
Sillähän se helpoiten selviää mutta monet taas valehtelevat kun lyttää Ubuntua kun ovat käyttäneet julkaisupäivänä vaikka kehittyminen jatkuu vielä 6kk julkaisun jälkeen väliversioilla ja 2v LTS:llä. Itkee että ei toimi mutta itse kun kokeilee viikon päästä niin "oho", toimii.. Onpa yllättävää jos virheet korjataan jos niitä on.. Onhan se ehkä vähän uutta Windowsin käyttäjälle, että virheitä voidaan myös korjata.....- PowerPC1
M-Kar kirjoitti:
"No tuon aloittajan koneen kanssa Windows XP:n luvataan olevan yhteensopiva, se olisi siis varmin ratkaisu."
Laiteyhteensopivuuden puolesta varmasti. Aloittajalla sitä ei kuitenkaan ole, se on vanhentunut ja sopii lisäksi hyvin huonosti kysyjän tarpeisiin. Siitä tulee enemmän vaivaa siis.
"Edelleenkään hinta ei ole se tekijä joka määrää toimiiko laite Ubuntussa vai ei, eikä saisikaan olla."
Linuxit on vahvasti profiloituneet ammattikäyttöön joten jos ongelmia mistään saa aikaiseksi niin ne tulee leluilla.
"Niin mutta kun tyyliisi kuuluu kehoittaa vaihtamaan toiseen käyttiksen ilman että miettisit ongelmaan ratkaisua, koska ilmeisesti et osaa ehdottaa muuta kuin uudelleenasennusta tai vaihtoa "toisenmerkkiseen"."
Jos ongelma on selvästi se, että kone on vaarannettu haittaohjelmilla ainoat oikeat ratkaisut on koneen palautus tehdasasetuksille, uudelleen asennus tai uusi käyttis. Joko samaa tai eri merkkiä. Näin vastaan aina tälläisiin tapauksiin koska mitkään "siivoilut" ei ole oikea ratkaisu vaan pelleilyä. Turhan usein Windows-ongelmat on juurikin tälläisiä ja vastaus sitten sen mukainen.
"Jos joku kertoo että käyttää Windows XP:tä niin kritisoit että kun se on niin ja näin vanha, PDF-lukijat sitä ja tätä, ei se aloittajaa kiinnosta mitä mieltä sinä olet XP:stä, jos kiinnostaisi niin kaippa hän kysyisi että mitäs M-Kar tykkäät XP:stä :D"
En minä Windows XP:n käyttöä kritisoi. Sillä on vielä elinkaarta jäljellä. Kritoisin Windows XP:n _hankkimista_. Se on järjetöntä.
"Ongelmat ovat hyvin usein itseaiheutettuja myös Windowsissa, ei mitään eroa."
Totta.
"Mikä tahansa käyttis niin sen saa kyllä solmuun ja sen kanssa törmää ongelmiin. Windows, OS X ja Linux-distrot ovat tuossa suhteessa ihan samanlaisia."
Paitsi että Windows menee helpommin solmuun koska ylläpito on hankalaa, ja vaarannetuille koneille oikea ratkaisu on juurikin se mitä sanoin. Eri linuxit taas on käyttöjärjestelmistä yleensä helpoiten korjattavissa koska ovat unixeja (eli selkeä arkkitehtuuri) ja avoimia. Ei ole mitään piilossa "konepellin alla". Itseasiassa tällä tavallahan avoimet ohjelmat usein kehittyvätkin kun jos jotain vituttaa tarpeeksi niin se tekee hommaan korjauksen, ettei tarvitse odottaa että softan tekijä alkaa vääntää.
"Kerroppas mitäs olisin voinut tehdä siinä tilanteessa kun HCL-listan mukaan se RaLink RT2500 on oikein Linux-ystävällinen ja sitten kun sen asennan niin yhteys katkoo vaikka istun modeemin vieressä?"
Miten olisi toinen ydin? Jossain Ubuntussa esimerkiksi niitä kertyy koneelle, että voi tarvittaessa käyttää edellistä jos sillä toimii paremmin.
"Tuo säätämisen tarve sen vuoksi kun ajuri on jonkun muun kuin laitevalmistajan tekemä on juuri kaikkein pahinta."
Tuo ei kyllä aina pidä paikkansa koska usein ajurit on myös parantuneet kun sen tekee joku muu kuin laitevalmistaja. Esimerkiksi ATI:n ajurit on alkaneet parantua kummasti kun niitä avattiin avoimeen kehitykseen.
"Tuollaisiakin bugeja, sattumalta molemmat ominaisuudet toimivat XP:ssä heti ilman säätämistä..."
Sattumalta jos kone on Windows XP:lle tehty. Ei mitään uutta. Asuksen Linux-pohjaisella käyttiksellä myydyn koneen kun asensin Ubuntulla niin "yllättäen" toimi 100%:n täydellisesti. Itseasiassa toimii huomattavasti paremmin kuin Windows XP:llä akkukeston puolesta ja käynnistyi nopeammin vaikka konetta myydään myös Windows XP:llä.
"Eli Ubuntua pitää nimenomaan kokeilla eikä voi olla varma, ellei sitten osta konetta Ubuntulla mutta tässäkään ei ole se tilanne kuten niin monessa muussa tapauksessa."
Sillähän se helpoiten selviää mutta monet taas valehtelevat kun lyttää Ubuntua kun ovat käyttäneet julkaisupäivänä vaikka kehittyminen jatkuu vielä 6kk julkaisun jälkeen väliversioilla ja 2v LTS:llä. Itkee että ei toimi mutta itse kun kokeilee viikon päästä niin "oho", toimii.. Onpa yllättävää jos virheet korjataan jos niitä on.. Onhan se ehkä vähän uutta Windowsin käyttäjälle, että virheitä voidaan myös korjata....."Linuxit on vahvasti profiloituneet ammattikäyttöön joten jos ongelmia mistään saa aikaiseksi niin ne tulee leluilla."
Linux-distro saattaa tehdä laitteesta "lelun" koska se ei siinä toimi, mutta jos se Windowsissa toimii mainiosti hoitaen tehtävänsä niin voi miettiä että missä se vika on. Peruskäyttäjälle on hyötyä siitä että erihintaiset laitteet toimivat, oma 15e digitikku toimii täydellisesti Windowsissa, Ubuntussa oli äänen kanssa esiintyvää epäsynkkaa, johtuen jälleen kerran siitä että ajurikehitys on ties kenen vastuulla ja firmwarenkin joka poisti bugeja joutui ladata jostain hevonkuusesta.
"Paitsi että Windows menee helpommin solmuun koska ylläpito on hankalaa, ja vaarannetuille koneille oikea ratkaisu on juurikin se mitä sanoin."
Tietoturva on Linuxissa parempi ja jos sen kanssa on taistelua niin silloin Linux-distrot ovatkin vahvoilla. Se on selkeä Windowsin heikkous ja ainut käyttisympäristö missä käytän minkäänlaista torjuntaa on Windows, jotain virityksiä on OS X:lle ja Linuxille mutta enpä näe tarvetta. Tosin tähän on heti lisättävä että omassa käytössäni virustutka on varsin hiljaa, se älähtää lähinnä silloin jos hankin softaa sieltä mistä ei oikeastaan saisi, muutoin tutka on omassa käytössäni melko viraton.
Ylläpitoa en pidä mitenkään hankalana kylläkään.
"Esimerkiksi ATI:n ajurit on alkaneet parantua kummasti kun niitä avattiin avoimeen kehitykseen."
Jos valmistaja on yhteistyökykyinen niin varmaan silloin tuo on helppoa. Kun käytin siinä läppärissäni sitä Unichromea ja Ubuntua niin raportoin sitten kehittäjätiimille bugeja. Siinä keskustellessa yksi kehittäjä tuskaili että miten helvetin vaikea on tehdä ajureita kun VIA ei ole kertonut ohjaimistaan kaikkea tarvittavaa taustatietoa, vaikka olikin julkaissut ilmeisesti jonkin 1.0 -ajurin lähdekoodin. Eli varmasti on eroja valmistajien välillä, tuntuu vaan ettei monia niistä kiinnosta Linux mikä on toki harmi. Tämä ATIn kanssa ei ole ollut ongelmia Ubuntu 9.10:ssä, tosin vieläkään en ole muuta kuin compizia lähinnä käyttänyt 3D-puolelta.
Mitään ongelmaa ei itselleni olisi vaihtaa Windowsia kokonaan pois jos softatuki ja laitetuki olisivat samaa tasoa Windowsin kanssa eli voisin olla varma että Ubuntu asentuu ja toimii varmasti hankkimieni laitteiden kanssa. Hieman harmittaa myös silloin tällöin se että monet nettisivujen tekijät käyttävät jotain sellaista tekniikkaa joka toimii Linuxissa huonosti.
Ubuntu on se Linux-distro jota olen eniten käyttänyt ja se on koko ajan parantunut, mutta vieläkään en pysty suhtautumaan siihen niin ettei se vaatisi jotain säätämistä ja siellä täällä tulee vastaan kohtia joissa käyttis vaikuttaa harrastelijoiden projektilta.
Esim. Applen mainokset eivät toimi näköjään full screenissä ja ennen videon alkua hetken aikaa näkyy joku ihan omituinen ruutu. Applen mainosten katselemisen jälkeen YouTube -videot eivät toimi. Tämä ei siis ole paskapuhetta mutta näinpä näytti käyvän. Kun säädin ne MTV3 -katsomo videot toimimaan ja asensin sen gecko-playerin niin näemmä sillä on sitten jokin ristiriita.
Nämä asiat pilaavat aina osaltaan tätä viimeistellyn käyttiksen tuntua. - PowerPC1
PowerPC1 kirjoitti:
"Linuxit on vahvasti profiloituneet ammattikäyttöön joten jos ongelmia mistään saa aikaiseksi niin ne tulee leluilla."
Linux-distro saattaa tehdä laitteesta "lelun" koska se ei siinä toimi, mutta jos se Windowsissa toimii mainiosti hoitaen tehtävänsä niin voi miettiä että missä se vika on. Peruskäyttäjälle on hyötyä siitä että erihintaiset laitteet toimivat, oma 15e digitikku toimii täydellisesti Windowsissa, Ubuntussa oli äänen kanssa esiintyvää epäsynkkaa, johtuen jälleen kerran siitä että ajurikehitys on ties kenen vastuulla ja firmwarenkin joka poisti bugeja joutui ladata jostain hevonkuusesta.
"Paitsi että Windows menee helpommin solmuun koska ylläpito on hankalaa, ja vaarannetuille koneille oikea ratkaisu on juurikin se mitä sanoin."
Tietoturva on Linuxissa parempi ja jos sen kanssa on taistelua niin silloin Linux-distrot ovatkin vahvoilla. Se on selkeä Windowsin heikkous ja ainut käyttisympäristö missä käytän minkäänlaista torjuntaa on Windows, jotain virityksiä on OS X:lle ja Linuxille mutta enpä näe tarvetta. Tosin tähän on heti lisättävä että omassa käytössäni virustutka on varsin hiljaa, se älähtää lähinnä silloin jos hankin softaa sieltä mistä ei oikeastaan saisi, muutoin tutka on omassa käytössäni melko viraton.
"Esimerkiksi ATI:n ajurit on alkaneet parantua kummasti kun niitä avattiin avoimeen kehitykseen."
Jos valmistaja on yhteistyökykyinen niin varmaan silloin tuo on helppoa. Kun käytin siinä läppärissäni sitä Unichromea ja Ubuntua niin raportoin sitten kehittäjätiimille bugeja. Siinä keskustellessa yksi kehittäjä tuskaili että miten helvetin vaikea on tehdä ajureita kun VIA ei ole kertonut ohjaimistaan kaikkea tarvittavaa taustatietoa, vaikka olikin julkaissut ilmeisesti jonkin 1.0 -ajurin lähdekoodin. Eli varmasti on eroja valmistajien välillä, tuntuu vaan ettei monia niistä kiinnosta Linux mikä on toki harmi. Tämä ATIn kanssa ei ole ollut ongelmia Ubuntu 9.10:ssä, tosin vieläkään en ole muuta kuin compizia lähinnä käyttänyt 3D-puolelta.
Mitään ongelmaa ei itselleni olisi vaihtaa Windowsia kokonaan pois jos softatuki ja laitetuki olisivat samaa tasoa Windowsin kanssa eli voisin olla varma että Ubuntu asentuu ja toimii varmasti hankkimieni laitteiden kanssa. Hieman harmittaa myös silloin tällöin se että monet nettisivujen tekijät käyttävät jotain sellaista tekniikkaa joka toimii Linuxissa huonosti.
Ubuntu on se Linux-distro jota olen eniten käyttänyt ja se on koko ajan parantunut, mutta vieläkään en pysty suhtautumaan siihen niin ettei se vaatisi jotain säätämistä ja siellä täällä tulee vastaan kohtia joissa käyttis vaikuttaa harrastelijoiden projektilta.
Esim. Applen mainokset eivät toimi näköjään full screenissä ja ennen videon alkua hetken aikaa näkyy joku ihan omituinen ruutu. Applen mainosten katselemisen jälkeen YouTube -videot eivät toimi. Tämä ei siis ole paskapuhetta mutta näinpä näytti käyvän. Kun säädin ne MTV3 -katsomo videot toimimaan ja asensin sen gecko-playerin niin näemmä sillä on sitten jokin ristiriita.
Nämä asiat pilaavat aina osaltaan tätä viimeistellyn käyttiksen tuntua.Tarkennus, siis ääni ei toimi YouTube-videoissa, kuva näkyy kyllä.
PowerPC1 kirjoitti:
"Linuxit on vahvasti profiloituneet ammattikäyttöön joten jos ongelmia mistään saa aikaiseksi niin ne tulee leluilla."
Nämä asiat pilaavat aina osaltaan tätä viimeistellyn käyttiksen tuntua."Linux-distro saattaa tehdä laitteesta "lelun" koska se ei siinä toimi, mutta jos se Windowsissa toimii mainiosti hoitaen tehtävänsä niin voi miettiä että missä se vika on."
Ensiksikin et edes kerro mistä Linux-käyttöjärjestelmästä puhut kun niillä sattuu olemaan eroja ja toisekseen Windowsissa ei toimi yleensä ollenkaan ellei siihen kehitä jotain ajuria jostain. Silloin Windows ei hoida hommaa olleenkaan vaan laitteen valmistaja.
Ei tämä ole millään tavalla käyttöjärjestelmän asia vaan ensisijaisesti käyttäjän asia hankkia yhteensopivat laitteet ja ohjelmistot, tai sitten antaa ammattilaisen kasata kokoonpano jos ei itse osaa.
"Ylläpitoa en pidä mitenkään hankalana kylläkään."
Tietoturvaohjelmistojen suosiosta päätellen se on hyvin hankalaa. Kyllä se päivittäminen pitäisi tapahtua mahdollisimman pitkälle yhdestä napista eikä niin että joka ohjelma päivittyy omineen ja jotkut ei ollenkaan.
"Eli varmasti on eroja valmistajien välillä, tuntuu vaan ettei monia niistä kiinnosta Linux mikä on toki harmi."
Ja toisaalta monia ohjelmistojen valmistajia ei kiinnosta Windows ollenkaan nykyään ja silloinkin voi törmätä hankaluuksiin, kuten esimerkiksi kääntämään ohjelmia lähdekoodeista tai käyttämään epävakauden takia vanhempia versioita mikä on ihan perseestä. Onko Windowsissa silloin muka vika kun siihen ei kaikkea ohjelmaa saa helposti?
Se on sen kokoonpanon rakentajan tehtävä, että valitsee keskenään toimivat ohjelmistot ja laitteet. Sen voi tehdä joku maksusta, sen voi tehdä PC-tekniikkaa ymmärtävä tuttu tai käyttäjä itse. Tässä maailmassa mikään ei ole kaiken kanssa yhteensopivaa.
"Mitään ongelmaa ei itselleni olisi vaihtaa Windowsia kokonaan pois jos softatuki ja laitetuki olisivat samaa tasoa Windowsin kanssa eli voisin olla varma että Ubuntu asentuu ja toimii varmasti hankkimieni laitteiden kanssa."
No ei tarvitse välttämättä asentaa Ubuntua! Miksi hitossa et asenna sitten vaikka openSusea kun tässä on laitetuki kummallisten Windowsvehkeiden kanssa parempi? Ja toisekseen, laitteet hankitaan aina käyttöjärjestelmän mukaan ja käyttöjärjestelmä valitaan työtehtävien ja ohjelmistojen mukaan. Jos on tarvetta vaihtaa niin sitten voi olla tarvetta vaihtaa huonosti valittuja laitteita mutta tämäkin on käyttäjän vika.
"Esim. Applen mainokset eivät toimi näköjään full screenissä ja ennen videon alkua hetken aikaa näkyy joku ihan omituinen ruutu."
Ei tietenkään ja tuskin toimii Windowsissakaan ilman jotain lisäohjelmaa kuten Quiktime Player kun Apple yrittää ajaa omaa höpötekniikkaansa kurkusta alas Mac OS X:ää markkinoidaan Windows käyttäjille kun tunnetusti mitä enemmän linuxeja tietää sitä vähemmän Mac OS X kiinnostaa. Ei se ole kuin maailman ainoa nettisivu lajissaan kaikista miljardista sivusta.
"Ubuntu on se Linux-distro jota olen eniten käyttänyt ja se on koko ajan parantunut, mutta vieläkään en pysty suhtautumaan siihen niin ettei se vaatisi jotain säätämistä ja siellä täällä tulee vastaan kohtia joissa käyttis vaikuttaa harrastelijoiden projektilta."
No onhan siinä kotikutoisuutta joka hieroutuu paremmaksi koska sitä käyttistä kehitetään hyvin avoimesti. Mutta älä nyt hitossa niin hölmö ole että pidät tätä jonkinlaisena mittatikkuna kaikita maailman käyttöjärjestelmistä mitkä käyttää Linuxia ytimenään. openSusessa on se kummallisten laitteiden toimivuus huomattavasti parempi, rahalla saa Red Hat Enterprisea tai Suse Enterprise Desktopia joita sitten rakentaa yritykset.PowerPC1 kirjoitti:
Tarkennus, siis ääni ei toimi YouTube-videoissa, kuva näkyy kyllä.
Tämä on Flash Playerin bugi johon auttaa selaimen uudelleen käynnistys. Toisinaan jos Flash sivuja pyörittelee pitkään ja kauan niin tuollaista voi käydä.
Ubuntua ei tästä oikein voi syyttää koska Flash Player on suljettu, että sen vikoja ei voi korjata kuin Adobe. Sama firma joka on jo 5v yrittänyt tehdä 64-bittistä versiota siitä...- PowerPC1
M-Kar kirjoitti:
Tämä on Flash Playerin bugi johon auttaa selaimen uudelleen käynnistys. Toisinaan jos Flash sivuja pyörittelee pitkään ja kauan niin tuollaista voi käydä.
Ubuntua ei tästä oikein voi syyttää koska Flash Player on suljettu, että sen vikoja ei voi korjata kuin Adobe. Sama firma joka on jo 5v yrittänyt tehdä 64-bittistä versiota siitä...Tuota kyllä alkoi esiintymään vasta geckon asennuksen jälkeen, aivan uusi bugi minulle ja ennen ovat Flashit toimineet ihan hyvin Ubuntussa(kin). Windowsissa en ole tuohon törmännyt vaikka Ruutu.fi ja Mtv3 Katsomoa monesti katsonkin ja sitten vaihdan edestakaisin YouTubeen.
- PowerPC1
M-Kar kirjoitti:
"Linux-distro saattaa tehdä laitteesta "lelun" koska se ei siinä toimi, mutta jos se Windowsissa toimii mainiosti hoitaen tehtävänsä niin voi miettiä että missä se vika on."
Ensiksikin et edes kerro mistä Linux-käyttöjärjestelmästä puhut kun niillä sattuu olemaan eroja ja toisekseen Windowsissa ei toimi yleensä ollenkaan ellei siihen kehitä jotain ajuria jostain. Silloin Windows ei hoida hommaa olleenkaan vaan laitteen valmistaja.
Ei tämä ole millään tavalla käyttöjärjestelmän asia vaan ensisijaisesti käyttäjän asia hankkia yhteensopivat laitteet ja ohjelmistot, tai sitten antaa ammattilaisen kasata kokoonpano jos ei itse osaa.
"Ylläpitoa en pidä mitenkään hankalana kylläkään."
Tietoturvaohjelmistojen suosiosta päätellen se on hyvin hankalaa. Kyllä se päivittäminen pitäisi tapahtua mahdollisimman pitkälle yhdestä napista eikä niin että joka ohjelma päivittyy omineen ja jotkut ei ollenkaan.
"Eli varmasti on eroja valmistajien välillä, tuntuu vaan ettei monia niistä kiinnosta Linux mikä on toki harmi."
Ja toisaalta monia ohjelmistojen valmistajia ei kiinnosta Windows ollenkaan nykyään ja silloinkin voi törmätä hankaluuksiin, kuten esimerkiksi kääntämään ohjelmia lähdekoodeista tai käyttämään epävakauden takia vanhempia versioita mikä on ihan perseestä. Onko Windowsissa silloin muka vika kun siihen ei kaikkea ohjelmaa saa helposti?
Se on sen kokoonpanon rakentajan tehtävä, että valitsee keskenään toimivat ohjelmistot ja laitteet. Sen voi tehdä joku maksusta, sen voi tehdä PC-tekniikkaa ymmärtävä tuttu tai käyttäjä itse. Tässä maailmassa mikään ei ole kaiken kanssa yhteensopivaa.
"Mitään ongelmaa ei itselleni olisi vaihtaa Windowsia kokonaan pois jos softatuki ja laitetuki olisivat samaa tasoa Windowsin kanssa eli voisin olla varma että Ubuntu asentuu ja toimii varmasti hankkimieni laitteiden kanssa."
No ei tarvitse välttämättä asentaa Ubuntua! Miksi hitossa et asenna sitten vaikka openSusea kun tässä on laitetuki kummallisten Windowsvehkeiden kanssa parempi? Ja toisekseen, laitteet hankitaan aina käyttöjärjestelmän mukaan ja käyttöjärjestelmä valitaan työtehtävien ja ohjelmistojen mukaan. Jos on tarvetta vaihtaa niin sitten voi olla tarvetta vaihtaa huonosti valittuja laitteita mutta tämäkin on käyttäjän vika.
"Esim. Applen mainokset eivät toimi näköjään full screenissä ja ennen videon alkua hetken aikaa näkyy joku ihan omituinen ruutu."
Ei tietenkään ja tuskin toimii Windowsissakaan ilman jotain lisäohjelmaa kuten Quiktime Player kun Apple yrittää ajaa omaa höpötekniikkaansa kurkusta alas Mac OS X:ää markkinoidaan Windows käyttäjille kun tunnetusti mitä enemmän linuxeja tietää sitä vähemmän Mac OS X kiinnostaa. Ei se ole kuin maailman ainoa nettisivu lajissaan kaikista miljardista sivusta.
"Ubuntu on se Linux-distro jota olen eniten käyttänyt ja se on koko ajan parantunut, mutta vieläkään en pysty suhtautumaan siihen niin ettei se vaatisi jotain säätämistä ja siellä täällä tulee vastaan kohtia joissa käyttis vaikuttaa harrastelijoiden projektilta."
No onhan siinä kotikutoisuutta joka hieroutuu paremmaksi koska sitä käyttistä kehitetään hyvin avoimesti. Mutta älä nyt hitossa niin hölmö ole että pidät tätä jonkinlaisena mittatikkuna kaikita maailman käyttöjärjestelmistä mitkä käyttää Linuxia ytimenään. openSusessa on se kummallisten laitteiden toimivuus huomattavasti parempi, rahalla saa Red Hat Enterprisea tai Suse Enterprise Desktopia joita sitten rakentaa yritykset."Ensiksikin et edes kerro mistä Linux-käyttöjärjestelmästä puhut kun niillä sattuu olemaan eroja ja toisekseen Windowsissa ei toimi yleensä ollenkaan ellei siihen kehitä jotain ajuria jostain. Silloin Windows ei hoida hommaa olleenkaan vaan laitteen valmistaja."
No esim. Ubuntua, olen kyllä kokeillut muitakin, esimerkiksi OpenSusea ja ainakin niillä kokeiluilla toimivuus oli ihan yhtä hyvää/huonoa kuin samoihin aikoihin julkaistulla Ubuntulla.
Ei se Microsoft tosiaan sitä hommaa hoidakaan mutta valmistajat kyllä, sillähän olenkin perustellut tuota ajurien laatua. Ei se ole Microsoftin ansiota vaan Microsoftin markkina-aseman. Ottaen huomioon Linux-distrojen markkinaosuuden kotikäytössä niin nehän toimivat siihen suhteuttuna erittäin hyvin laitteiden kanssa. Ei minulla ole tosiaan mitään erityistä pakkoa käyttä MS:n tuotteita mutta ne vain vaikuttavat siinä mielessä turvallisemmilta että voin ostella vaikka sitten niitä halpoja leluja sen kummemmin miettimättä jotka kuitenkin toimivat ja hoitavat hommansa ja kyllä sen Microsoftin markkina-asema vaikuttaa siihen että sisällöntuottajat ottavat sen niin hyvin huomioon ettei mitään kodekkihässäköitä tai bugeja suuremmin ole, huolehditaan siis että palvelu on Windows-yhteensopiva. Toki Windowsiin joutuu ladata yhtä sun toista härpäkettä mutta homma on kyllä toiminut sen jälkeen hyvin, ainakin minun käytössäni.
"No ei tarvitse välttämättä asentaa Ubuntua! Miksi hitossa et asenna sitten vaikka openSusea kun tässä on laitetuki kummallisten Windowsvehkeiden kanssa parempi?"
Pitäisi kyllä varmaankin kokeilla eri distroja vähän enemmän, Ubuntulle löytyy kyllä mielestäni helpoiten vinkkejä ja sen vuoksi sitä tulee käytettyä, toki se on myös eka distro jotain olen kokeillut. Sama homma oli aikoinaan kuin ostin vain Nvidian-näyttiksiä, ensimmäisessä ostamassani koneenrouskussa sattui olemaan Nvidia niin tuli sitten vain osteltua Nvidiaa jatkossa.
"Ei se ole kuin maailman ainoa nettisivu lajissaan kaikista miljardista sivusta."
Joo ei Quicktime ole mitenään merkittävä eikä siihen niin paljon törmää, vähän sama kuin Silverlight, mutta kuitenkin ei siis ihan täysin pelitä, joskin nuo Quicktime-videot kyllä pyörii muuten normaalsti PowerPC1 kirjoitti:
Tuota kyllä alkoi esiintymään vasta geckon asennuksen jälkeen, aivan uusi bugi minulle ja ennen ovat Flashit toimineet ihan hyvin Ubuntussa(kin). Windowsissa en ole tuohon törmännyt vaikka Ruutu.fi ja Mtv3 Katsomoa monesti katsonkin ja sitten vaihdan edestakaisin YouTubeen.
Toinen mahdollisuus on se, että äänijärjestelmänä on joku PulseAudio joka on perseestä, ja tämä on ihan aito Ubuntun vika. Itse suosittelen, että laittaa vaan ALSA:n joka paikkaan.
PowerPC1 kirjoitti:
"Ensiksikin et edes kerro mistä Linux-käyttöjärjestelmästä puhut kun niillä sattuu olemaan eroja ja toisekseen Windowsissa ei toimi yleensä ollenkaan ellei siihen kehitä jotain ajuria jostain. Silloin Windows ei hoida hommaa olleenkaan vaan laitteen valmistaja."
No esim. Ubuntua, olen kyllä kokeillut muitakin, esimerkiksi OpenSusea ja ainakin niillä kokeiluilla toimivuus oli ihan yhtä hyvää/huonoa kuin samoihin aikoihin julkaistulla Ubuntulla.
Ei se Microsoft tosiaan sitä hommaa hoidakaan mutta valmistajat kyllä, sillähän olenkin perustellut tuota ajurien laatua. Ei se ole Microsoftin ansiota vaan Microsoftin markkina-aseman. Ottaen huomioon Linux-distrojen markkinaosuuden kotikäytössä niin nehän toimivat siihen suhteuttuna erittäin hyvin laitteiden kanssa. Ei minulla ole tosiaan mitään erityistä pakkoa käyttä MS:n tuotteita mutta ne vain vaikuttavat siinä mielessä turvallisemmilta että voin ostella vaikka sitten niitä halpoja leluja sen kummemmin miettimättä jotka kuitenkin toimivat ja hoitavat hommansa ja kyllä sen Microsoftin markkina-asema vaikuttaa siihen että sisällöntuottajat ottavat sen niin hyvin huomioon ettei mitään kodekkihässäköitä tai bugeja suuremmin ole, huolehditaan siis että palvelu on Windows-yhteensopiva. Toki Windowsiin joutuu ladata yhtä sun toista härpäkettä mutta homma on kyllä toiminut sen jälkeen hyvin, ainakin minun käytössäni.
"No ei tarvitse välttämättä asentaa Ubuntua! Miksi hitossa et asenna sitten vaikka openSusea kun tässä on laitetuki kummallisten Windowsvehkeiden kanssa parempi?"
Pitäisi kyllä varmaankin kokeilla eri distroja vähän enemmän, Ubuntulle löytyy kyllä mielestäni helpoiten vinkkejä ja sen vuoksi sitä tulee käytettyä, toki se on myös eka distro jotain olen kokeillut. Sama homma oli aikoinaan kuin ostin vain Nvidian-näyttiksiä, ensimmäisessä ostamassani koneenrouskussa sattui olemaan Nvidia niin tuli sitten vain osteltua Nvidiaa jatkossa.
"Ei se ole kuin maailman ainoa nettisivu lajissaan kaikista miljardista sivusta."
Joo ei Quicktime ole mitenään merkittävä eikä siihen niin paljon törmää, vähän sama kuin Silverlight, mutta kuitenkin ei siis ihan täysin pelitä, joskin nuo Quicktime-videot kyllä pyörii muuten normaalsti"Ottaen huomioon Linux-distrojen markkinaosuuden kotikäytössä niin nehän toimivat siihen suhteuttuna erittäin hyvin laitteiden kanssa."
Ja Linuxin kehittäjien määrä kasvoi parissa vuodessa 150->5000, että Linuxia kehitetään suuremmilla resursseilla kuin Windowsin ydintä ja laitetukea.
Käytännössä jokainen Ubuntua parin julkaisun verran käyttänyt ymmärtää, että jos jotain ongelmia missään onkaan niin ne kaikki jää historiaan hyvin nopeasti. Ja kukaan ei kiellä ostamasta rautaa valmistajilta jotka kehittävät itse Linuxin ydintä että varmasti saa parasta laatua.
Muutenkin jostain raudasta iniseminen on aika kummallista kun käytännössä kaikki ihmiset tappelee enimmäkseen softan kanssa, ei laitteiden kanssa. Laske vaikka monta laitetta olet viritellyt Windowsiin toimimaan ja kuinka monta softaa. Tavalliselle käyttäjälle se jonkun Quicktimen hankkiminen on vaikeata, kun laitteen pistään toimimaan yleensä joku muu muutamaksi vuodeksi.? kirjoitti:
Ilmeisesti wine ei kuitenkaan ole ratkaisu kaikissa tapauksissa.
Nähdäkseni esimerkiksi Mickeyn lentosimulaattorit ei Ubuntulla toimi (?).Wine ei tosiaan ole mikään yleispätevä ratkaisu. Winen sovellustietokannasta (http://appdb.winehq.org/) voi katsoa, mikä toimii ja millä ehdoilla.
blaah kirjoitti:
Wine ei tosiaan ole mikään yleispätevä ratkaisu. Winen sovellustietokannasta (http://appdb.winehq.org/) voi katsoa, mikä toimii ja millä ehdoilla.
Totta. Wine ei ole Windows emulaattori. Se toteuttaa Win32 API:a ja DirectX:n vakaita julkaisuja pääasiassa, joskaan ei DirectX10:ä ja uudempia ja DirectX 9.0c on vajaa. Se ei tarkoita että kaikki Windowsohjelmat toimisi koska moni ohjelma tekee koukkuja järjestelmään tai käyttää ominaisuuksia joita Wine ei toteuta.
- ?
blaah kirjoitti:
Wine ei tosiaan ole mikään yleispätevä ratkaisu. Winen sovellustietokannasta (http://appdb.winehq.org/) voi katsoa, mikä toimii ja millä ehdoilla.
Vaikutaisi ettei Mickeyn lentosimut Linuxilla toimi.
Ainakin yksi lentosimulattori (jota monet pitävät jopa parhaana lajissaan ja jota lentolupakirjan omaavatkin käyttävät) on jo alunperin sunnoteltu toimimaan Linuxilla:
- http://www.x-plane.com/
.
- Windows XP poukamast
Windows XP:n imagen voit ladata esim. piraattipoukamasta. Kunhan valitset PRO version imagen, etkä mitään HOME tai CORPORATE versiota.
Corporate on kyllä itseasiassa PRO, mutta siihen ei muistaakseni käy nuo PRO:n lisenssikoodit
Lisenssikoodin saat sieltä pohjan tarrasta. - Nichya
Debian Lenny. Toimii varmasti rivakasti ja vakaasti.
Mihin käyttöön kone tulisi? Se nyt ensimmäisenä ratkaisee mikä käyttis olisi hyvä.
- Käyttöjärjestelmänsä
No nyt pistit pahan :)
No sellaseen peruskäyttöön tälläsen listan sain aikaiseksi hetken miettimisellä.
-Eli surffailen netissä
-luen mun sähköposteja
-ja Open Officea käytän yhdistyksen asioihin vähän.
-Lisäksi haluan hiukan poistella punasilmiä mun valokuvista ennen niiden teettämistä, mutta se Photoshop ja Gimp on mun mielestä hiukan vaikeita.
- Kuuntelen musiikkia
-poltan mun ottamia valokuvia CD levuille
Ja varmaan kaikennköstä muutakin, jota en nyt osaa heti muistaa.
Osaan jo Windows Vistaa kyllä käyttää, koska sellanen on pöytäkoneessa. mutta nyt haluaisin tehdä kaiken tuolla sylimikrolla, esim. sohvalla olisi kiva istua ja surffata ja katsella vaimon kannsa valokuvia jne.
Ja jos minusta joskus siltä tuntuu niin voisin opetella tekemään yhdistyksen laskuja kun olen kerta, mutta toistaiseksi saa tilitoimisto tehdä laskut. Säästyisi kyllä aina 2Euroa per lasku :) - Käyttöjärjestelmänsä
Käyttöjärjestelmänsä kirjoitti:
No sellaseen peruskäyttöön tälläsen listan sain aikaiseksi hetken miettimisellä.
-Eli surffailen netissä
-luen mun sähköposteja
-Lisäksi haluan hiukan poistella punasilmiä mun valokuvista ennen niiden teettämistä, mutta se Photoshop ja Gimp on mun mielestä hiukan vaikeita.
- Kuuntelen musiikkia
Osaan jo Windows Vistaa kyllä käyttää, koska sellanen on pöytäkoneessa. mutta nyt haluaisin tehdä kaiken tuolla sylimikrolla, esim. sohvalla olisi kiva istua ja surffata ja katsella vaimon kannsa valokuvia jne.
Ja jos minusta joskus siltä tuntuu niin voisin opetella tekemään yhdistyksen laskuja kun olen kerta, mutta toistaiseksi saa tilitoimisto tehdä laskut. Säästyisi kyllä aina 2Euroa per lasku :)Sopisiko se Ubuntun kaikkeen tuohon, vaiko Windows XP ?
Vistaa osaan käyttää, mutta ei se kuulemma tuossa toimi. - 12345678912333
Sopisiko se Ubuntun kaikkeen tuohon, vaiko Windows XP ?
Vistaa osaan käyttää, mutta ei se kuulemma tuossa toimi.Laita XP
Vista ja Ubuntu on tuohon koneeseesi varmaan hiukan liian raskaita. Käyttöjärjestelmänsä kirjoitti:
-Eli surffailen netissä
-luen mun sähköposteja
- Kuuntelen musiikkia
Ja jos minusta joskus siltä tuntuu niin voisin opetella tekemään yhdistyksen laskuja kun olen kerta, mutta toistaiseksi saa tilitoimisto tehdä laskut. Säästyisi kyllä aina 2Euroa per lasku :)Jos suomenkielistä käyttistä haluaisi niin voisi suosittella Susea (joskaan en muista mikä CD-levyn kirjoitus tässä oli), mutta ei varmaan kiinnosta maksaa siitä kun vanha kone, ja tämän office on Novell Office, joka muistuttaa hyvin paljon OpenOfficea.
Eli joo, kyllä se Ubuntu olisi tuossa oikea valinta, siinä olisi Firefox, Java, Flash jne. sekä sähköpostiohjelma, OpenOffice, oikoluvut ja GIMP. GIMP:n käyttö kannattanee sitten vaan opetella, sillä tekee tuollaiset hommat helposti. Ubuntu on myös aika hyvä digikameroiden kanssa.
Tässä on kaksi ongelmaa:
1) Ubuntua ei tuolle koneelle ole tehty, että vaikka siinä onkin loistava laitetuki, ei ole 100%:sta varmuutta kaikki toimii. Kuitenkin Ubuntun julkaisuissa se laitetuki vaihtelee, että toisella julkaisulla saattaa toimia sitten ihan hyvin. Että kun sopiva julkaisu löytyy, niin ei kannata sitten päivittää sitä turhan päiten.
2) Toinen ongelma on Ubuntun julkaisujen lyhyt elinkaari, että se pitää asentaa uusiksi parin vuoden välein. Sen kun tekee ja hommat toimii niin toimii sitten seuraavaan asennukseen saakka yleensä ilman mitään ihmeempää häikkää. Asennus on onneksi vaivatonta, että kun sen kerran hanskaa niin 30min menee niin kaikki pelittää ja on säähdetty, ja toiset 30 min menee kun palauttelee tiedostoja varmistuksista.
Ubuntun julkaisuissa sitten on sellainen tapa, että Ubuntusta on tarjolla eri ikäistä versiota ja sellaista joita tuetaan eri pituisia aikoja päivityksin, ja homma menee "liukuvasti", että haluaako vanhaa & toimintavarmaa, vai uutta ja vähemmän ajettua. Tämä kaavio valaisee asiaa:
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/serveredition/benefits/lifecycle
Käytännössä Ubuntun julkaisuissa voi olla pikkuvikaa julkaisun jälkeen, koska niitä parannetaan. Keltaisella merkittyjä väliversiota parannetaan 6kk ja ovat noin oletuksena mahdollisimman uutta ja hienoa, ja ensimmäisen kuukauden ajan on suurimmat riskit että törmää johonkin pikkuvikaan. Päivityksiä sitten valuu aluksi paljon ja sitten rauhoittuu.
LTS:t on varmemmin toimivia, ja niitä parannellaan 2v julkaisun jälkeen. Ensimmäisen 3kk jälkeen kun on .1 taso, on jo tosi hyviä, mutta todella korkea varmuus on sitten .2 tasossa kun on 9kk paranneltu. En suosittele käyttää mitään julkaisua yli 3kk sen jälkeen kun päivitykset loppuvat. Alkavat käymään sitten turvattomaksi.
Uusia julkaisuja sitten tarvitsee uusilla epästandardeille laitteille joille ei standardiajurit toimi. USB-WLAN on esimerkiksi sellainen. Ubuntuun tulee tuki uusille vempaimille tavallisesti 4kk seuraavajulkaisu, että aluksi pitää ehkä ottaa väliversio että saa sen tuen uusille vempaimille ja sitten voi siirtyä LTS rytmiin, että parin vuoden välein asentelee/päivittää. Mahdollisesti nyt kannattaa ottaa joku väliversio jos WLAN tikkusi on uusi, sitten tekee puhdasasennuksen seuraavalla LTS:llä ja LTS->LTS päivitys varmaan käy sitten nappia painamalla ilman suurempia ongelmia kun ei tee sitä liian aikaisin.12345678912333 kirjoitti:
Laita XP
Vista ja Ubuntu on tuohon koneeseesi varmaan hiukan liian raskaita.Kyllä tuossa Ubuntu pyörii.. Sehän on nopeutunut 8.04, 9.04 ja 9.10 julkaisuissa selvästi. 8.10 oli jokseenkin samanlainen kuin edellinen suorituskyvyn osalta.
Tietysti voihan sitä suorituskykysyistä valita myös uudemman..
Oletettavasti seuraava julkaisu joka on suositeltavissa laittaa, nopeuttaa myös jos siihen tulee Gnome 3 ja GTK 3. Kuitenkin ovat viilanneet pellin alta sitä. Siihen kyllä pelottaa päivittää liian aikasee kun muistaa miten oli KDE4:llä..- ubuntu raskas
12345678912333 kirjoitti:
Laita XP
Vista ja Ubuntu on tuohon koneeseesi varmaan hiukan liian raskaita.http://crunchbanglinux.org/
voisi olla kevyt tuohon koneeseen, jos vaan toimii.
Tai sitten tosiaan se XP. - Rr
-Eli surffailen netissä
-luen mun sähköposteja
- Kuuntelen musiikkia
Ja jos minusta joskus siltä tuntuu niin voisin opetella tekemään yhdistyksen laskuja kun olen kerta, mutta toistaiseksi saa tilitoimisto tehdä laskut. Säästyisi kyllä aina 2Euroa per lasku :)...istahtaa tuohon kuin kärpänen kahvikupin reunalle ja pyörii jouhevasti. Ei mitään ongelmaa...
-Rr - Rr
ubuntu raskas kirjoitti:
http://crunchbanglinux.org/
voisi olla kevyt tuohon koneeseen, jos vaan toimii.
Tai sitten tosiaan se XP....höpö höpö mikään raskas ole, minulla on läjä T40/T41 -koneita, joissa pyörii ihan moitteettomasti, miksei siis nopeammassakin...
-Rr - Käyttöjärjestelmänsä
Rr kirjoitti:
...istahtaa tuohon kuin kärpänen kahvikupin reunalle ja pyörii jouhevasti. Ei mitään ongelmaa...
-RrKai Ubuntua voisi kokeilla. Vai onko se Mint parempi, kun sitä Ubuntu foorumillakin kehuivat ainakin linux aloittelijalle kuulemma helppo.
Hiukan tyhmä mielihalu, mutta tuli mieleeni että saakohan siinen Ubuntuun tai Minttiin sellaisen alavalikon kun on Windows 7:lla on. Kaverilla on uusi sylimikro ja siinä Windows 7. Esitteli sitä tossa äskön ja siinä kaikki ohjelmat käynnistyi alapalkista ja niiden tausta vaan vaihtoi väriä josta näki että ne on käynnissä, ei tullut sitä pitkää tekstia jossa on ohjelman nimi.
Mäkeissä on kuulemma joku saman tyylinen, niin mietin saako sellasen myös Ubuntuun tai Minttiin. Käyttöjärjestelmänsä kirjoitti:
Kai Ubuntua voisi kokeilla. Vai onko se Mint parempi, kun sitä Ubuntu foorumillakin kehuivat ainakin linux aloittelijalle kuulemma helppo.
Hiukan tyhmä mielihalu, mutta tuli mieleeni että saakohan siinen Ubuntuun tai Minttiin sellaisen alavalikon kun on Windows 7:lla on. Kaverilla on uusi sylimikro ja siinä Windows 7. Esitteli sitä tossa äskön ja siinä kaikki ohjelmat käynnistyi alapalkista ja niiden tausta vaan vaihtoi väriä josta näki että ne on käynnissä, ei tullut sitä pitkää tekstia jossa on ohjelman nimi.
Mäkeissä on kuulemma joku saman tyylinen, niin mietin saako sellasen myös Ubuntuun tai Minttiin.Ubuntun käyttöliittymä on yksi parhaiten muokattavissa, mutta jos oikein paljon leikkii niin Ubuntulla on riski törmätä virheisiin kun kaikki hommat ei ole Canonicalin tukemia ja niin pitkään testattuja. Mintillä sama homma.
Jos haluaa oikein paljon leikkiä ja pimpata niin Debian on loistava mutta en ole varma tämän suomennoksesta, että ehkä ottaisin sen Ubuntun kuitenkin ja pimppailee sitä vähäsen jos jokin asia rupee ärsyttämään.- Milla K.
Kai Ubuntua voisi kokeilla. Vai onko se Mint parempi, kun sitä Ubuntu foorumillakin kehuivat ainakin linux aloittelijalle kuulemma helppo.
Mäkeissä on kuulemma joku saman tyylinen, niin mietin saako sellasen myös Ubuntuun tai Minttiin.... on oikeastaan Ubuntu-versio. Aloittelijalle sopii paremmin, koska sen pakettivarastosta löytyy valmiina myös tuki kolmansien osapuolien ajureille yms. (yhdellä rivillä saa kyllä saman Ubuntuun). Vähiten myös minkäänlaista säädettävää. Myös työpöytä ja valikot ovat minusta miellyttävämmät (makuasia!). Vaihdoin itse Ubuntusta Mintiin.
Muuten, kirjoitttimen toimivuus kannatta tsekata. Lexmarkit eivät juuri toimi missään distrossa, HP:t toimivat parhaiten.
Voihan noita distroja kokeilla ja vertailla helposti live-CD:llä. Esim. Kubuntun standardityöpöytä on hyvin Windows-tyyppinen, jos siitä tykkää. Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Mint: jos joku toimii yhdessä, toimii toisessakin.
Onhan siinä sisäinen WLAN jo valmiina.
- Käyttöjärjestelmänsä
Koneen myynyt tyyppi sanoi, ettei ole. On kuulemma irroitettu moinen osa. Saakohan sellaisen itse asennettua?
Saako tämän USB-WLAN tikun sinne koneen sisään, vai onko ne erilaisia. En ole koskaan sylimikron sisään nähnyt. pöytäkoneeseen ihan itse asensin kerran videokaappauskortin :) Käyttöjärjestelmänsä kirjoitti:
Koneen myynyt tyyppi sanoi, ettei ole. On kuulemma irroitettu moinen osa. Saakohan sellaisen itse asennettua?
Saako tämän USB-WLAN tikun sinne koneen sisään, vai onko ne erilaisia. En ole koskaan sylimikron sisään nähnyt. pöytäkoneeseen ihan itse asensin kerran videokaappauskortin :)Konetta joutuu nimittäin purkamaan aika lailla, että saa WLAN-kortin pois. Ei siihen pitäisi olla mitään järkevää syytä.
Luultavasti sinulle on myyty joku "pommi", missä on emolevy viallinen niin ettei WLAN toimi kunnolla.- Käyttöjärjestelmänsä
Dr.xyz kirjoitti:
Konetta joutuu nimittäin purkamaan aika lailla, että saa WLAN-kortin pois. Ei siihen pitäisi olla mitään järkevää syytä.
Luultavasti sinulle on myyty joku "pommi", missä on emolevy viallinen niin ettei WLAN toimi kunnolla."Konetta joutuu nimittäin purkamaan aika lailla, että saa WLAN-kortin pois. Ei siihen pitäisi olla mitään järkevää syytä.
Luultavasti sinulle on myyty joku "pommi", missä on emolevy viallinen niin ettei WLAN toimi kunnolla."
No voihan kukkanen. Voiko sen emolevyn kuntoa jotenkin itse todeta ? - MIlla K.
"Konetta joutuu nimittäin purkamaan aika lailla, että saa WLAN-kortin pois. Ei siihen pitäisi olla mitään järkevää syytä.
Luultavasti sinulle on myyty joku "pommi", missä on emolevy viallinen niin ettei WLAN toimi kunnolla."
No voihan kukkanen. Voiko sen emolevyn kuntoa jotenkin itse todeta ?Jos nyt ylipäätään jotain on vialla, niin todennäköisemmin WLAN-kortti (tai ollut) kuin emolevy. Emolevyn kuntoa voi kyllä testata esim. MEMTEST-ohjelmalla. Ainakin vanhat versiot sopivat jopa korpulle, mutta korppuasemaa ei taida sulla olla, joten CD:Lle pitää polttaa toisella koneella, jos ei ole mitään käyttöjärjestelmää. Ubuntu-verssioissa ja MIntissä tuo MEMTEST tulee mukana.
- linux mint
Laita liinux minttu.
Siellä on pellin alla Ubuntu, mutta ovat raskaan Gnome:n heivanneet pois ja korvanneet jollain kevyemmällä.
Eli Gnome on se ikkunointi, ja se on aika raskas esim. Windows XP:hen verrattuna. KDE on sitten vielä sitäkin raskaampi ja se löytyy Kubuntusta. Linux MINT:ssä on sitten joku kevyempi ja se on kuulemma yhtä kevyt kuin Windows XP - Käyttöjärjestelmänsä
Mint lähti imutukseen. Live CD ja siltä voinee asentaakkin ymmärtääkseni.
2-3h päästä sitten levyä polttamaan ja asentamaan, tai jos lataaminen venyy niin sitten huomenissa asentelu kun töistä pääsen. - Käyttöjärjestelmänsä
Noniin.
Nyt on linux Mint asennettu. Hiukan tässä totutellaan nyt sitten. Tuttava lupasi tulla huomenna tai viikonloppuna hiukan katsomaan ja neuvomaan jos osaa. Mutta sitä ennen on jo muutama hassu kysymys herännyt:
- mikä on fiksuin tapa asentaa ohjelmia jos tarvitsee. Onko olemassa suomalaisia nettisivuja, jossa on luteteltuna hyviä ohjelmia eri tarkoitukseen. Sovellustenhallinnasta saa sitten ilmeisesti joitain ohjelmia asennettua kunhan tietää ohjelman nimen.
- miten salasanakyselyn saa pois päältä. aina kun laittaa wlan tikun koneeseen niin kysyy salasanaa.
- se sovellushallinta menee harmaaksi jos ei ole netti päällä, eli onko kaikki ne ohjelmat netissä ?
Sitten hiukan alku mietteitä:
- Ihan helpon oloinen, jos vaan nyt oppisi käyttämään.
- Ei noudata samaaa logiikkaa kuin Vista, joka onkin ymmärrettävää.
- Itseasiassa hiukan epälooginen :) esim. alapalkissa on mahdollisuus läpinäkyvyydelle, mutta se koskee van itse palkkia, ei mitään siinä, jolloin sitä ei voi siis käyttää. Mutta eipä tuo haittaa.
- asennuksen jälkeen jonkinlainen "sokiain apu" tai vastaava päällä, kun kaikki on hirveän isoa. Jotain lisäominaisuuksia tai jotain sen tapaisia koitin saada kokeiltua niin jonkinlainen ristiriita virheilmoitus ei mahtunut ruutuun kokonaan :) mutta nettisivut tuntuu näyttävän normaaleilta. eli ei ne näytä suuremmilta.
- jotkut nettisivut toimivay hiukan huonosti. Ainakin youtubessa ei kaikki laittamani videot toimineet vaan ne pätki hirveesti jos ne laittoi sillain isoksi. Ja ne ei ollu edes mitään ihmeellisiä videoita, vaan sellaisia minun youtubeen laittamia Casio Exilim digikameralla kuvattuja."- mikä on fiksuin tapa asentaa ohjelmia jos tarvitsee."
Sieltä sovellushallinnasta löydät varmaan kaiken mitä tarvitset.. En ole Minttiä käyttänyt vaan Ubuntua mutta jos se yhtään samaan tapaan toimii niin varmaan pitää kytkeä päälle sieltä jotenkin kaikki ohjelmat näkymään.
Muuten Mint on tietääkseni binääriyhteensopiva sen Ubuntujulkaisun kanssa mistä se on johdettu, että getdeb.net sivustolta varmaan sitten saa lisättyä jos jotain ei ole mukana.
"- miten salasanakyselyn saa pois päältä. aina kun laittaa wlan tikun koneeseen niin kysyy salasanaa."
Kyllähän se salasanaa kysyy jos on suojattu verkko, mutta ehkä sittenkin jos lisää laitetta jos tarvitsee jotain muutella järjestelmäkansioihin. Eli ei saa. Ei kannata turhaan repiä sitten irti sitä.
"- se sovellushallinta menee harmaaksi jos ei ole netti päällä, eli onko kaikki ne ohjelmat netissä ?"
Jostain palvelimeltahan ne haetaan, mutta asennusmedialtakin voi ladata jos ne siellä on. Ohjelmalähteissä voi tuota säätää.
"- asennuksen jälkeen jonkinlainen "sokiain apu" tai vastaava päällä, kun kaikki on hirveän isoa."
Tai sitten väärä resoluutio. Mint kyllä varmaan Ubuntun tapaan on tehty nykyisille näyttöresoluutioille oletuksena. Saahan niitä fonttikokoja sitten säädettyä.
"- Itseasiassa hiukan epälooginen :) esim. alapalkissa on mahdollisuus läpinäkyvyydelle, mutta se koskee van itse palkkia, ei mitään siinä, jolloin sitä ei voi siis käyttää."
Tietysti voi. Sillä säädetään alapalkin läpinäkyvyyttä. Yläpalkista voi säätää yläpalkin näkyvyyttä ja itsellä ainakin on compizissa säädetty Ubuntuun niin, että Alt hiirenrulla tekee ikkunoita läpinäkyväksi.
"mutta nettisivut tuntuu näyttävän normaaleilta. eli ei ne näytä suuremmilta."
Nettisivujen koon säätää selain tai sivuston tekijä. Kyllähän se nyt oletuksena on ollut selaimissa pitkän aikaa, että leipäteksti on 16px mutta monilla sivustoilla tekstiä pienennetään normaalia pienemmäksi, kuten esimerkiksi suomi24:ssä.
"- jotkut nettisivut toimivay hiukan huonosti. Ainakin youtubessa ei kaikki laittamani videot toimineet vaan ne pätki hirveesti jos ne laittoi sillain isoksi."
Tarvitsee tehokkaamman tietokoneen. Jos on työpöytätehosteet päällä niin mulla on zoomaus tuossa näppiksen erikoisnäppäimessä ja hiirenrullassa, että saa varmaan siinäkin niin voi zoomailla jos potkua riitää työpöytätehosteisiin.- oobetimer
Kun asennat gnome-app-install paketin, niin saat seuraavanlaisen paketinhallinnan..
http://www.aijaa.com/v.php?i=5175520.png
Myös mintinstallin kautta on helppo asentaa ohjelmia..
http://www.aijaa.com/v.php?i=5175499.png
Ja sitten on vielä se synaptic-paketinhallinta, joka on kaikkein täydellisin ja monipuolisin, mutta aloittelijan näkökulmasta pakettien runsaus voi olla hieman haastavaa.. :)
Joka tapauksessa synapticin kautta kannattaa asentaa seuraavat paketit..
- gnome-app-install
- kde-i18n-fi
- k3b - oobetimer
oobetimer kirjoitti:
Kun asennat gnome-app-install paketin, niin saat seuraavanlaisen paketinhallinnan..
Ja sitten on vielä se synaptic-paketinhallinta, joka on kaikkein täydellisin ja monipuolisin, mutta aloittelijan näkökulmasta pakettien runsaus voi olla hieman haastavaa.. :)
- gnome-app-install
- kde-i18n-fi
- k3bMyös otsikossa mainittu paketti kannattaa asentaa, ja poistaa se tavallinen elokuvasoitin..
- Käyttöjärjestelmänsä
M-Kar kirjoitti:
"- mikä on fiksuin tapa asentaa ohjelmia jos tarvitsee."
Sieltä sovellushallinnasta löydät varmaan kaiken mitä tarvitset.. En ole Minttiä käyttänyt vaan Ubuntua mutta jos se yhtään samaan tapaan toimii niin varmaan pitää kytkeä päälle sieltä jotenkin kaikki ohjelmat näkymään.
Muuten Mint on tietääkseni binääriyhteensopiva sen Ubuntujulkaisun kanssa mistä se on johdettu, että getdeb.net sivustolta varmaan sitten saa lisättyä jos jotain ei ole mukana.
"- miten salasanakyselyn saa pois päältä. aina kun laittaa wlan tikun koneeseen niin kysyy salasanaa."
Kyllähän se salasanaa kysyy jos on suojattu verkko, mutta ehkä sittenkin jos lisää laitetta jos tarvitsee jotain muutella järjestelmäkansioihin. Eli ei saa. Ei kannata turhaan repiä sitten irti sitä.
"- se sovellushallinta menee harmaaksi jos ei ole netti päällä, eli onko kaikki ne ohjelmat netissä ?"
Jostain palvelimeltahan ne haetaan, mutta asennusmedialtakin voi ladata jos ne siellä on. Ohjelmalähteissä voi tuota säätää.
"- asennuksen jälkeen jonkinlainen "sokiain apu" tai vastaava päällä, kun kaikki on hirveän isoa."
Tai sitten väärä resoluutio. Mint kyllä varmaan Ubuntun tapaan on tehty nykyisille näyttöresoluutioille oletuksena. Saahan niitä fonttikokoja sitten säädettyä.
"- Itseasiassa hiukan epälooginen :) esim. alapalkissa on mahdollisuus läpinäkyvyydelle, mutta se koskee van itse palkkia, ei mitään siinä, jolloin sitä ei voi siis käyttää."
Tietysti voi. Sillä säädetään alapalkin läpinäkyvyyttä. Yläpalkista voi säätää yläpalkin näkyvyyttä ja itsellä ainakin on compizissa säädetty Ubuntuun niin, että Alt hiirenrulla tekee ikkunoita läpinäkyväksi.
"mutta nettisivut tuntuu näyttävän normaaleilta. eli ei ne näytä suuremmilta."
Nettisivujen koon säätää selain tai sivuston tekijä. Kyllähän se nyt oletuksena on ollut selaimissa pitkän aikaa, että leipäteksti on 16px mutta monilla sivustoilla tekstiä pienennetään normaalia pienemmäksi, kuten esimerkiksi suomi24:ssä.
"- jotkut nettisivut toimivay hiukan huonosti. Ainakin youtubessa ei kaikki laittamani videot toimineet vaan ne pätki hirveesti jos ne laittoi sillain isoksi."
Tarvitsee tehokkaamman tietokoneen. Jos on työpöytätehosteet päällä niin mulla on zoomaus tuossa näppiksen erikoisnäppäimessä ja hiirenrullassa, että saa varmaan siinäkin niin voi zoomailla jos potkua riitää työpöytätehosteisiin."Sieltä sovellushallinnasta löydät varmaan kaiken mitä tarvitset.. En ole Minttiä käyttänyt vaan Ubuntua mutta jos se yhtään samaan tapaan toimii niin varmaan pitää kytkeä päälle sieltä jotenkin kaikki ohjelmat näkymään"
Täytyy kokeilla jos löydän moisen vivun. Mutta voihan olla että minulle suositellut ohjelmat ovat Knome tai KDE ohjelmia, jolloin ne ei kuulemma heti näy.
"Kyllähän se salasanaa kysyy jos on suojattu verkko, mutta ehkä sittenkin jos lisää laitetta jos tarvitsee jotain muutella järjestelmäkansioihin. Eli ei saa. Ei kannata turhaan repiä sitten irti sitä"
No kai sen salasanan saa tallennettua. Kiusaamistahan se on, että minun pitää ikiomalla koneellani ikiomassa verkossani kirjoittaa salasana päästäkseni nettiin.
"Tietysti voi. Sillä säädetään alapalkin läpinäkyvyyttä."
Tarkoitin tätä ominaisuutta: http://www.aijaa.com/img/b/00311/5248138.png
eli pelkkä palkki on läpinäkyvä, ei mikään palkissa.
"Tai sitten väärä resoluutio. Mint kyllä varmaan Ubuntun tapaan on tehty nykyisille näyttöresoluutioille oletuksena. Saahan niitä fonttikokoja sitten säädettyä."
Resoluutio oli oikea. Kesti vaan aika kauan löytää se :) sellanen kaiken löytävä haku olisi kiva, johon olisi vaan voinut kirjoittaa "resoluutio" ja se olisi näyttänyt kohdan mistä muutetaan. Fontteja kun pienensin niin sitten näytti jo paremmalta.
Nyt on fontit 8 koossa ja näyttää jo enemmän normaalilta tietokoneelta. Jossain nettisivuissa fontit on ihan erinäköiset kuin samassa sivussa mun pöytäkoneella. Mutta se varmaan johtuu huonoista sivun tekijöistä.
"Tarvitsee tehokkaamman tietokoneen"
Myyjä kyllä sanoi tämän koneen riittävän normaaleihin juttuihin. Mutta onkohan mua kusetettu tässä hommassa. Eli voiko jostain tarkistaa onko tässä oikeastikkaan sitten noi aloituspostaukseni ominaisuudet, kun ei kaikki nettisivutkaan näy :(
Nyt onkin koko päivä aikaa kokeilla kun on pekkanen. Jostain syystä koneen tuuletin pauhaa kokoajan, mutta kai sen saa jostain hiljennettyä. Tuttavan hiukan samanlainen kone IBM T-jotain on ihan hiljainen.
On muuten ilmennyt outo ongelma tuon WLAN tikun kanssa. Se nimittäin toimii hyvin ja kone toimii hyvin. Mutta jos käytän konetta akulla, ja laitan WLAN tikun kiinni, niin noin 1minsan surffailun jälkeen koko kone kaatuu ja se ei herää ennenkuin pitää virtanappia pohjassa niin kauan että kone sammuu. Mutta ilman tuota tikkua kone toimii akullakin. - Käyttöjärjestelmänsä
oobetimer kirjoitti:
- gnome-app-install
- kde-i18n-fi
- k3b- gnome-app-install
- kde-i18n-fi
- k3b
Asensin nuo kai, en ole ihan varma. Ainakaan mitään uusia ohjelmia ei tullut valikkoon. Käyttöjärjestelmänsä kirjoitti:
"Sieltä sovellushallinnasta löydät varmaan kaiken mitä tarvitset.. En ole Minttiä käyttänyt vaan Ubuntua mutta jos se yhtään samaan tapaan toimii niin varmaan pitää kytkeä päälle sieltä jotenkin kaikki ohjelmat näkymään"
Täytyy kokeilla jos löydän moisen vivun. Mutta voihan olla että minulle suositellut ohjelmat ovat Knome tai KDE ohjelmia, jolloin ne ei kuulemma heti näy.
"Kyllähän se salasanaa kysyy jos on suojattu verkko, mutta ehkä sittenkin jos lisää laitetta jos tarvitsee jotain muutella järjestelmäkansioihin. Eli ei saa. Ei kannata turhaan repiä sitten irti sitä"
No kai sen salasanan saa tallennettua. Kiusaamistahan se on, että minun pitää ikiomalla koneellani ikiomassa verkossani kirjoittaa salasana päästäkseni nettiin.
"Tietysti voi. Sillä säädetään alapalkin läpinäkyvyyttä."
Tarkoitin tätä ominaisuutta: http://www.aijaa.com/img/b/00311/5248138.png
eli pelkkä palkki on läpinäkyvä, ei mikään palkissa.
"Tai sitten väärä resoluutio. Mint kyllä varmaan Ubuntun tapaan on tehty nykyisille näyttöresoluutioille oletuksena. Saahan niitä fonttikokoja sitten säädettyä."
Resoluutio oli oikea. Kesti vaan aika kauan löytää se :) sellanen kaiken löytävä haku olisi kiva, johon olisi vaan voinut kirjoittaa "resoluutio" ja se olisi näyttänyt kohdan mistä muutetaan. Fontteja kun pienensin niin sitten näytti jo paremmalta.
Nyt on fontit 8 koossa ja näyttää jo enemmän normaalilta tietokoneelta. Jossain nettisivuissa fontit on ihan erinäköiset kuin samassa sivussa mun pöytäkoneella. Mutta se varmaan johtuu huonoista sivun tekijöistä.
"Tarvitsee tehokkaamman tietokoneen"
Myyjä kyllä sanoi tämän koneen riittävän normaaleihin juttuihin. Mutta onkohan mua kusetettu tässä hommassa. Eli voiko jostain tarkistaa onko tässä oikeastikkaan sitten noi aloituspostaukseni ominaisuudet, kun ei kaikki nettisivutkaan näy :(
Nyt onkin koko päivä aikaa kokeilla kun on pekkanen. Jostain syystä koneen tuuletin pauhaa kokoajan, mutta kai sen saa jostain hiljennettyä. Tuttavan hiukan samanlainen kone IBM T-jotain on ihan hiljainen.
On muuten ilmennyt outo ongelma tuon WLAN tikun kanssa. Se nimittäin toimii hyvin ja kone toimii hyvin. Mutta jos käytän konetta akulla, ja laitan WLAN tikun kiinni, niin noin 1minsan surffailun jälkeen koko kone kaatuu ja se ei herää ennenkuin pitää virtanappia pohjassa niin kauan että kone sammuu. Mutta ilman tuota tikkua kone toimii akullakin."Kiusaamistahan se on, että minun pitää ikiomalla koneellani ikiomassa verkossani kirjoittaa salasana päästäkseni nettiin."
Ennemminkin turvallisuutta. Mint on monen käyttäjän käyttöjärjestelmä niin kuin muutkin unixit ja konetta voi käyttää muutkin vaikka etäyhteydellä jos luvat antaa. Homma toimii yksinkertaisesti niin, että jos pitää kotikansion ulkopuolelta jotain tiedostoa käpistellä niin niihin tarvitsee aina luvat. Kaikki oheislaitteet on myös tiedostoja, että esimerkiksi jos videokameraa haluaa käyttää videoeditointiohjelmassa niin pitää myöntää käyttäjälle oikeudet käyttää sitä laitetta. Muutenhan voisi kuka tahansa etäkäyttäjäkin vaikka käynnistää videokasetin tyhjennyksen jos kaikilla oli luvat käyttää.
Vastaavasti oikeuksien käyttö koskee myös ohjelmia, että haittaohjelmillakin tulee seinä vastaan että ei voi tehdä ilkeyksiä kun ei tiedä salasanaa.
"Nyt on fontit 8 koossa ja näyttää jo enemmän normaalilta tietokoneelta."
Normaalisti fontti on isompi kun nykynäyttöjen tarkkuus on niin iso. Vanhalla näytöllä sitten pitää pienentää fonttia tai jos haluaa enemmän tilaa ruudulle.
"Jossain nettisivuissa fontit on ihan erinäköiset kuin samassa sivussa mun pöytäkoneella. Mutta se varmaan johtuu huonoista sivun tekijöistä."
Ennemminkin niin, että fonteilla ei ole oikein mitään standardia WWW:ssä vaan sivuston tekijä valitsee tyyliin vaihtuvalevyinen, tasalevyinen, bold, italic jne. Fontit sitten näyttää yleensä siltä mitä koneessa on asennettuna ja mitä selain on säädetty käyttämään.
"Myyjä kyllä sanoi tämän koneen riittävän normaaleihin juttuihin. Mutta onkohan mua kusetettu tässä hommassa. Eli voiko jostain tarkistaa onko tässä oikeastikkaan sitten noi aloituspostaukseni ominaisuudet, kun ei kaikki nettisivutkaan näy :("
Ei kaikki nettisivut käytä normaaleja juttuja. Youtube käyttää niin kutsuttua Flash tekniikkaa mikä ei ole normaali juttu vaan käyttää Flash Player nimistä lisäosaa toimiakseen. Kyllähän se toimii mutta teho ei riitä tarpeeksi fullscreenille tuolla tavalla, että joudut suurentamaan työpöytää tai sitten vaikka lataat videon koneelle jollain Youtube Downloaderilla.
Muita epästandardeja tekniikoita mitä nettisivuilla voi olla on Java Appletit (mitkä toimii hyvin Mintillä jossa on Java), Moonlight/Silverlight tekniikka joka ei välttämättä toimi jos sillä jotain videoita pyöritellään. Jotkut Windows Media -viritykset taas yleensä toimii mutta niitä voi joutua vähän ihmettelemään, että millä lisäosalla ne nyt sitten pyörii.
Ainoa paikka missä Flash Player on normaali juttu on mainokset, ja niillä usein saa tehokkaankin koneen kyykkyyn, että näitä sitten usein suodatellaan jollain Adblock plussalla. Epästandardeista nettisivutekniikoista päästänee eroon joskus 2012 jälkeen kun julkaistaan HTML5.
"On muuten ilmennyt outo ongelma tuon WLAN tikun kanssa. Se nimittäin toimii hyvin ja kone toimii hyvin. Mutta jos käytän konetta akulla, ja laitan WLAN tikun kiinni, niin noin 1minsan surffailun jälkeen koko kone kaatuu ja se ei herää ennenkuin pitää virtanappia pohjassa niin kauan että kone sammuu. Mutta ilman tuota tikkua kone toimii akullakin."
Aika erikoinen ongelma. Ei mitään hajua mistä voisi johtua.- PowerPC1
"jotkut nettisivut toimivay hiukan huonosti. Ainakin youtubessa ei kaikki laittamani videot toimineet vaan ne pätki hirveesti jos ne laittoi sillain isoksi. Ja ne ei ollu edes mitään ihmeellisiä videoita, vaan sellaisia minun youtubeen laittamia Casio Exilim digikameralla kuvattuja."
Flash on toteutettu huonommin Linuxille ja Windowsilla YouTube toimii paremmin, itselläni on Pentium M 1.6 GHz kone jossa videot toimivat koko näytössä ilman nykimistä XP:llä, Celeron M 1.6 GHz Ubuntu-kannettavassani oli sama juttu eli videoita kannatti katsoa normaalikokoisina.
Ymmärtääkseni Flash osaa toisaalta hyödyntää koneen näytönohjainta ja tuossa omassani se on kannettavan omaksi ihan OK-tason Radeon 9600, jos sulla on Intelin näyttis niin ne ovat sitten kyllä hitaampia eikä ominaisuudetkaan ole samaa tasoa (Hardware T&L ja DX 9.0) - Tee käynnistimet
- gnome-app-install
- kde-i18n-fi
- k3b
Asensin nuo kai, en ole ihan varma. Ainakaan mitään uusia ohjelmia ei tullut valikkoon.gnome-app-install on se lisää/poista sovellus, k3b on poltto-ohjelma ja kde-i18n-fi on kielipaketti kde-ohjelmille, kuten k3b, ym.
- c=3
PowerPC1 kirjoitti:
"jotkut nettisivut toimivay hiukan huonosti. Ainakin youtubessa ei kaikki laittamani videot toimineet vaan ne pätki hirveesti jos ne laittoi sillain isoksi. Ja ne ei ollu edes mitään ihmeellisiä videoita, vaan sellaisia minun youtubeen laittamia Casio Exilim digikameralla kuvattuja."
Flash on toteutettu huonommin Linuxille ja Windowsilla YouTube toimii paremmin, itselläni on Pentium M 1.6 GHz kone jossa videot toimivat koko näytössä ilman nykimistä XP:llä, Celeron M 1.6 GHz Ubuntu-kannettavassani oli sama juttu eli videoita kannatti katsoa normaalikokoisina.
Ymmärtääkseni Flash osaa toisaalta hyödyntää koneen näytönohjainta ja tuossa omassani se on kannettavan omaksi ihan OK-tason Radeon 9600, jos sulla on Intelin näyttis niin ne ovat sitten kyllä hitaampia eikä ominaisuudetkaan ole samaa tasoa (Hardware T&L ja DX 9.0)Joko Windowsiin saa 64-bittisen flashin?
- PowerPC1
c=3 kirjoitti:
Joko Windowsiin saa 64-bittisen flashin?
Eikait, mitäs hyötyjä 64-bit Flash sitten tuo? 64-bit Windowsissakin kun kuitenkin voi sitä 32-bit versiota käyttää.
PowerPC1 kirjoitti:
Eikait, mitäs hyötyjä 64-bit Flash sitten tuo? 64-bit Windowsissakin kun kuitenkin voi sitä 32-bit versiota käyttää.
Onhan siinä vähemmän overheadia kun on samalla arkkitehtuurilla. Lisäksi selaimen muistin käytölle ei sitten ole 32-bittisyyden tuomia rajoja. Nopeutta voi myös tulla lisää joihinkin bittinysväys juttuihin.
- Käyttöjärjestelmänsä
M-Kar kirjoitti:
"Kiusaamistahan se on, että minun pitää ikiomalla koneellani ikiomassa verkossani kirjoittaa salasana päästäkseni nettiin."
Ennemminkin turvallisuutta. Mint on monen käyttäjän käyttöjärjestelmä niin kuin muutkin unixit ja konetta voi käyttää muutkin vaikka etäyhteydellä jos luvat antaa. Homma toimii yksinkertaisesti niin, että jos pitää kotikansion ulkopuolelta jotain tiedostoa käpistellä niin niihin tarvitsee aina luvat. Kaikki oheislaitteet on myös tiedostoja, että esimerkiksi jos videokameraa haluaa käyttää videoeditointiohjelmassa niin pitää myöntää käyttäjälle oikeudet käyttää sitä laitetta. Muutenhan voisi kuka tahansa etäkäyttäjäkin vaikka käynnistää videokasetin tyhjennyksen jos kaikilla oli luvat käyttää.
Vastaavasti oikeuksien käyttö koskee myös ohjelmia, että haittaohjelmillakin tulee seinä vastaan että ei voi tehdä ilkeyksiä kun ei tiedä salasanaa.
"Nyt on fontit 8 koossa ja näyttää jo enemmän normaalilta tietokoneelta."
Normaalisti fontti on isompi kun nykynäyttöjen tarkkuus on niin iso. Vanhalla näytöllä sitten pitää pienentää fonttia tai jos haluaa enemmän tilaa ruudulle.
"Jossain nettisivuissa fontit on ihan erinäköiset kuin samassa sivussa mun pöytäkoneella. Mutta se varmaan johtuu huonoista sivun tekijöistä."
Ennemminkin niin, että fonteilla ei ole oikein mitään standardia WWW:ssä vaan sivuston tekijä valitsee tyyliin vaihtuvalevyinen, tasalevyinen, bold, italic jne. Fontit sitten näyttää yleensä siltä mitä koneessa on asennettuna ja mitä selain on säädetty käyttämään.
"Myyjä kyllä sanoi tämän koneen riittävän normaaleihin juttuihin. Mutta onkohan mua kusetettu tässä hommassa. Eli voiko jostain tarkistaa onko tässä oikeastikkaan sitten noi aloituspostaukseni ominaisuudet, kun ei kaikki nettisivutkaan näy :("
Ei kaikki nettisivut käytä normaaleja juttuja. Youtube käyttää niin kutsuttua Flash tekniikkaa mikä ei ole normaali juttu vaan käyttää Flash Player nimistä lisäosaa toimiakseen. Kyllähän se toimii mutta teho ei riitä tarpeeksi fullscreenille tuolla tavalla, että joudut suurentamaan työpöytää tai sitten vaikka lataat videon koneelle jollain Youtube Downloaderilla.
Muita epästandardeja tekniikoita mitä nettisivuilla voi olla on Java Appletit (mitkä toimii hyvin Mintillä jossa on Java), Moonlight/Silverlight tekniikka joka ei välttämättä toimi jos sillä jotain videoita pyöritellään. Jotkut Windows Media -viritykset taas yleensä toimii mutta niitä voi joutua vähän ihmettelemään, että millä lisäosalla ne nyt sitten pyörii.
Ainoa paikka missä Flash Player on normaali juttu on mainokset, ja niillä usein saa tehokkaankin koneen kyykkyyn, että näitä sitten usein suodatellaan jollain Adblock plussalla. Epästandardeista nettisivutekniikoista päästänee eroon joskus 2012 jälkeen kun julkaistaan HTML5.
"On muuten ilmennyt outo ongelma tuon WLAN tikun kanssa. Se nimittäin toimii hyvin ja kone toimii hyvin. Mutta jos käytän konetta akulla, ja laitan WLAN tikun kiinni, niin noin 1minsan surffailun jälkeen koko kone kaatuu ja se ei herää ennenkuin pitää virtanappia pohjassa niin kauan että kone sammuu. Mutta ilman tuota tikkua kone toimii akullakin."
Aika erikoinen ongelma. Ei mitään hajua mistä voisi johtua."Ennemminkin turvallisuutta. Mint on monen käyttäjän käyttöjärjestelmä niin kuin muutkin unixit ja konetta voi käyttää muutkin vaikka etäyhteydellä jos luvat antaa"
No eikö tästä saa tehtyä mitenkään yhden käyttäjän käyttistä, eli siis epäturvallista. Ja sitten vaikka ottaa turhat etäyhteyshommelit pois päältä. Aika rasittavaa on noita salasanoja kirjotella. Kyllä tuon admin salasanan vielä ymmärtää, mutta tuo wlan tunnusten salasana on aika hölmä juttu.
Sen wlan verkon salausavaimen kyllä sai siis tallennettua, mutta sillä tallennetulle salausavaimelle on nyt sitten oma erillinen salasana, joka pitää kirjottaa aina kun wlantikun koneeseen kytkee. - Käyttöjärjestelmäns
Tee käynnistimet kirjoitti:
gnome-app-install on se lisää/poista sovellus, k3b on poltto-ohjelma ja kde-i18n-fi on kielipaketti kde-ohjelmille, kuten k3b, ym.
Mitä tarkoittaa "tee käynnistimet" ?
Eli pitääkö ne ohjelmat vielä asentaa, ja ovat vasta koneelle latautuneet vai mitä. - oobetimer
Käyttöjärjestelmäns kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "tee käynnistimet" ?
Eli pitääkö ne ohjelmat vielä asentaa, ja ovat vasta koneelle latautuneet vai mitä.Käynnistin on siis pikakuvake, josta ohjelma käynnistetään. Voit luoda käynnistimen klikkaamalla hiiren oikealla työpöydän päällä, ja valitsemalla "luo käynnistin"..
Voit käynnistää ohjelmat siten, että suorita komento, jolloin kirjoitat ohjelman nimen laatikkoon, ja ohjelma käynnistyy.
Ohjelmat ovat jo asennettuna, jos olet ladannut ne esim. synapticin kautta.. =) - oobetimer
oobetimer kirjoitti:
Käynnistin on siis pikakuvake, josta ohjelma käynnistetään. Voit luoda käynnistimen klikkaamalla hiiren oikealla työpöydän päällä, ja valitsemalla "luo käynnistin"..
Voit käynnistää ohjelmat siten, että suorita komento, jolloin kirjoitat ohjelman nimen laatikkoon, ja ohjelma käynnistyy.
Ohjelmat ovat jo asennettuna, jos olet ladannut ne esim. synapticin kautta.. =)Hiiren oikealla työpöydön tai paneelin päällä..
http://www.aijaa.com/v.php?i=5251045.jpg
Laita nini ja valitse sovellus, joka löytyy sijainnista: Tiedostojärjestelmä ==>> /usr/bin
http://www.aijaa.com/v.php?i=5251052.jpg
Sitten tuplaklikkaus halutun sovelluksen päällä, niin nimi ilmestyy laatikkoon..
http://www.aijaa.com/v.php?i=5251056.jpg
Sitten OK, ja käynnistin on valmis..
http://www.aijaa.com/v.php?i=5251061.jpg
Joka myös toimii.. =)
http://www.aijaa.com/v.php?i=5251062.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162058Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1591545Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551374- 551158
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1641131Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75966Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62872Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36867- 52864
- 56811