Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Visa uudistuu

varmuudeksi

Tuli postia uudesta Visa-kortista. Uudistuu ensi vuoden toukokuussa. Minun kortissa nousee luottoraja jos sen hyväksyn ja taidan hyväksyä. Ennen oli 800e toukokuussa 2400e. Saan valita myös alemman rajan kuin 2400 ja ilmeisesti ylemmän Visa - Gold 4000e ...

36

5220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4443

      sinä tänne kerrot tätä? Olet provo vaan..

      Miksi luottorajasi nousisi yhtäkkiä kolminkertaiseksi, varsinkin näinä aikoina ja et ole itse hakenut ilmeisesti tuota muutosta. Mikä pankki, Nordea? Ja oletko varma ettei kyseessä ole vain käyttörajan nosto sillä käyttöraja ja luottoraja on kaksi eri asiaa?

      No jos kuitenkin totta niin onneksi olkoon vaan..

      • varmuudeksi

        Säästöpankki. Kiitos vaan! Voihan olla, että uudistus on vain säästöpankin asiakkaille. Kyse on luottorajan korotuksesta, ei käyttörajan. Olen käyttänyt moitteettomasti yhdistelmäkorttia ja maksimissaan luotto ollut 400e ja maksanut pois erissä. Enkä ole käyttänyt luottoa ainakaan puoleen vuoteen.

        Varmaan samainen kirje on mennyt/menee muillekin SP:n asiakkaille.Kirjeessä on mahdollisuus ilmoittaa rinnakkaiskortin haltija, jolle haluaisin antaa rinnakkaiskortin ja olisin siitä vastuussa. Voi valita maksuvapaat kuukaudet, valita lyhennysprosentti ja eräpäivä kahdesta vaihtoehdosta.


      • mikään provo

        Sain ihan samantapaisen viestin, rajat ovat vain erilaiset. Luottorajan nosto liittyy siihen että käsite muuttuu. Entinen käyttöraja muuttuu luottorajaksi. Käyttöraja oli kalenterikuukauden mittainen ja uusi luottoraja on maksamaton käyttö. Koroton käyttö muuttuu luotoksi automaattisesti jos et maksakaan koko laskua, jolloin ylimenevä summa muuttuu korolliseksi luotoksi, 3 kk euribor 7 % sekä tilinhoitomaksun (nämä minulla).

        Kaiken kaikkiaan, koko kortin luonne muuttuu, eikä tässä vielä ollut kaikki.

        Alkuperäisen kysyjän otsikko oli oikea, tuo provoksi nimittelijä vastaa vaikkei tiedä mitään. Alkuperäinen kysyjä ei ollut lukenut koko kirjettä huolella.


      • lkölkl
        mikään provo kirjoitti:

        Sain ihan samantapaisen viestin, rajat ovat vain erilaiset. Luottorajan nosto liittyy siihen että käsite muuttuu. Entinen käyttöraja muuttuu luottorajaksi. Käyttöraja oli kalenterikuukauden mittainen ja uusi luottoraja on maksamaton käyttö. Koroton käyttö muuttuu luotoksi automaattisesti jos et maksakaan koko laskua, jolloin ylimenevä summa muuttuu korolliseksi luotoksi, 3 kk euribor 7 % sekä tilinhoitomaksun (nämä minulla).

        Kaiken kaikkiaan, koko kortin luonne muuttuu, eikä tässä vielä ollut kaikki.

        Alkuperäisen kysyjän otsikko oli oikea, tuo provoksi nimittelijä vastaa vaikkei tiedä mitään. Alkuperäinen kysyjä ei ollut lukenut koko kirjettä huolella.

        Osuuspankki teki vastaavan muutoksen jo 3 vuotta sitten.


      • visakortteilija
        lkölkl kirjoitti:

        Osuuspankki teki vastaavan muutoksen jo 3 vuotta sitten.

        Oma edellinen Visa-korttini oli voimassa 4/06 - 4/09 ja viime huhtikuussa nuo korotetut "käyttörajat/luottorajat" tulivat voimaan. Vuosimaksu määräytyy tuon käyttö-/luottorajan mukaan, ei siis ole ilmaista, vaikka tuolla alempana joku semmoista uumoilikin. Olen aina maksanut koko luoton kerralla pois, joten ei ole mennyt korkoja eikä kuluja, vain se vuosimaksu. Tämä kortti näine ehtoineen taitaa olla voimassa 4/12 eli kolme vuotta.


    • Sain myös kirjeen

      Sain myös postia korttini uudistuksesta (eli tiedot ja sopimus paperit). Itselläni nousee raja 2x vanhaan verrattuna. Vähän jäi ihmetyttämään se, että olen ennen maksanut 2 % vuosimaksua käyttörajasta luottokunnalle, niin poistuuko kyseinen maksu kokonaan, koska papereissa ei mainittu sellaista maksusta missään? Sen poistuminen olisikin iloinen uutinen, sillä se on ollut tähän asti ainoa pankkiasioihin liittyvä palvelumaksu jota olen joutunut maksamaan.

      Mitä jos käytän Visaa joka kuukausi ja maksan Visa laskun aina eräpäivään mennessä, niin saanko tällöin vain 10 kpl Visa laskuja per vuosi koska korttiin liittyy kaksi maksuvapaata kuukautta, 12 - 2 = 10?

      Kortti sopimuksessa on kohta: Haluan kuitenkin käyttöön ehdotettua alemman luottorajan, joka on _____ euroa? Onko jotain syytä haluata alempaa mitä ilmoittavat, jos kuitenkaan tuo luottoraja ei enää vaikuta kortin kustannuksiin, (siis ennen meni se 2% käyttörajasta vuosimaksua ja nyt ilmeisesti ei mitään)?

      Kortti sopimuksessa oli kohta: Nykyinen kuukausittainen lyhennysprosentti on 100%, ja sitten: Haluan muuttaa sen ___ %:ksi (valitavat prosentit ovat 5, 10, 15, 20 ja 100%). Onko jotain syytä miksi en heittäisi tuohon kohtaan esim. 5%, eli voiko tulla joku hylkäys päätös jos heitän siihen eri mikä nykyinen? Onko tuosta 5%:sta jotain haittaa verrattuna esim. 100%:iin?

      Onko uudistuksesta jotain negatiivista verrattuna vanhaan systeemiin, joka on vain kätketty papereihin pienellä?


      Mukan tulleessa pankin palveluhinnastosta ilmoitetiin, että:

      ...

      Visa limitin korko on 3 kk Euribor 6%-yksikköä*
      Laskutus maksu 3,5 €

      ...

      * Todellinen vuosi korko (1.6.2009) on 8,991% kun luoton määrä on 2.000 euroa ja luottokorko 6,891 % olettaen, että korko ja muut luottokustannukset pysyvät samoina koko luoton ajan.

      • Sain myös kirjeen

        Olen POP:n asiakas...


      • Itsestäänselvää

        "Onko tuosta 5%:sta jotain haittaa verrattuna esim. 100%:iin?"

        No onhan siitä se haitta että joudut maksamaan lähemmäs 10 % korkoa siitä ylijäävästä summasta.

        Jos sinulla on rahaa maksaa Visalasku joka kuukausi täysimääräisenä, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä.


      • Sain myös kirjeen
        Itsestäänselvää kirjoitti:

        "Onko tuosta 5%:sta jotain haittaa verrattuna esim. 100%:iin?"

        No onhan siitä se haitta että joudut maksamaan lähemmäs 10 % korkoa siitä ylijäävästä summasta.

        Jos sinulla on rahaa maksaa Visalasku joka kuukausi täysimääräisenä, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä.

        "Jos sinulla on rahaa maksaa Visalasku joka kuukausi täysimääräisenä, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä. "

        Juu, niin olen tehnyt aina ja aion tehdä jatkossakin. Mutta siis, ilmeisesti se on pankin/luottokunnan kannalta se ja sama vaikka kyseiseen kohtaan laittaa jonkun muun kuin sen nykyisen prosentin(?).

        Itse kortti uudistus kuulostaa kyllä hyvältä. Yritin suunilleen vuosi sitten saada nostettua käyttörajaani kun olin reissua tilaamassa/maksamassa/lähdössä, mutta eivät antaneet luottokunnasta haluamaani rajaa tulojen takia. Nyt heidän sopimuksessa ehdottama luottoraja menee jopa sen kyseisen summan yli jota silloin halusin, vaikka tuloissa ei ole tapahtunut juurikaan muutosta.


      • Itsestäänselvää
        Sain myös kirjeen kirjoitti:

        "Jos sinulla on rahaa maksaa Visalasku joka kuukausi täysimääräisenä, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä. "

        Juu, niin olen tehnyt aina ja aion tehdä jatkossakin. Mutta siis, ilmeisesti se on pankin/luottokunnan kannalta se ja sama vaikka kyseiseen kohtaan laittaa jonkun muun kuin sen nykyisen prosentin(?).

        Itse kortti uudistus kuulostaa kyllä hyvältä. Yritin suunilleen vuosi sitten saada nostettua käyttörajaani kun olin reissua tilaamassa/maksamassa/lähdössä, mutta eivät antaneet luottokunnasta haluamaani rajaa tulojen takia. Nyt heidän sopimuksessa ehdottama luottoraja menee jopa sen kyseisen summan yli jota silloin halusin, vaikka tuloissa ei ole tapahtunut juurikaan muutosta.

        "Juu, niin olen tehnyt aina ja aion tehdä jatkossakin. Mutta siis, ilmeisesti se on pankin/luottokunnan kannalta se ja sama vaikka kyseiseen kohtaan laittaa jonkun muun kuin sen nykyisen prosentin(?)."

        En nyt kyllä ymmärrä logiikkaasi ja mitä ajat tässä takaa. Jos kerran maksat joka kuukausi laskusi 100-prosenttisesti, niin miksi ihmeessä haluaisit laittaa tuohon jonkun muun kuin sen nykyisen prosentin??

        Varsinkin jos tuo lasku menee suoraveloituksena, niin sinullehan tulee siitä vain ylimääräistä vaivaa, kun joudut joka kuukausi maksamaan sen minimiveloituksen ja oikean laskusi erotuksen (jos siis haluat niin tehdä.


      • Sain myös kirjeen
        Itsestäänselvää kirjoitti:

        "Onko tuosta 5%:sta jotain haittaa verrattuna esim. 100%:iin?"

        No onhan siitä se haitta että joudut maksamaan lähemmäs 10 % korkoa siitä ylijäävästä summasta.

        Jos sinulla on rahaa maksaa Visalasku joka kuukausi täysimääräisenä, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä.

        Unohtui vallan kysyä. Jos valitsen jonkun muun prosentin kuin nykyisein 100%, niin saanko silti kuitenkin luottokunnalta laskun jonka maksaessa mitään ei mene korolle, vai lähettääkö ne silloin automaattisesti sellaisen laskun joka kattaa vain sen valitun prosentin ja loput menee korolle.


      • Sain myös kirjeen
        Itsestäänselvää kirjoitti:

        "Juu, niin olen tehnyt aina ja aion tehdä jatkossakin. Mutta siis, ilmeisesti se on pankin/luottokunnan kannalta se ja sama vaikka kyseiseen kohtaan laittaa jonkun muun kuin sen nykyisen prosentin(?)."

        En nyt kyllä ymmärrä logiikkaasi ja mitä ajat tässä takaa. Jos kerran maksat joka kuukausi laskusi 100-prosenttisesti, niin miksi ihmeessä haluaisit laittaa tuohon jonkun muun kuin sen nykyisen prosentin??

        Varsinkin jos tuo lasku menee suoraveloituksena, niin sinullehan tulee siitä vain ylimääräistä vaivaa, kun joudut joka kuukausi maksamaan sen minimiveloituksen ja oikean laskusi erotuksen (jos siis haluat niin tehdä.

        OK. Heitin tuon yhden kysymyksen tuonne alle, ennen kuin ehdin lukemaan tämän vastauksesi... Nyt taisin ymmärtää. Eli kannattaa valita se nykyinen 100% niin ei mene mitään korolle ilman sumplimista..


      • mulle tuli myös
        Sain myös kirjeen kirjoitti:

        Unohtui vallan kysyä. Jos valitsen jonkun muun prosentin kuin nykyisein 100%, niin saanko silti kuitenkin luottokunnalta laskun jonka maksaessa mitään ei mene korolle, vai lähettääkö ne silloin automaattisesti sellaisen laskun joka kattaa vain sen valitun prosentin ja loput menee korolle.

        "lasku" jossa on mainittu kaikki ostosi ja niiden muodostama kokonaissumma.
        Siinä lokerossa jossa ennen on ollut se 100% kokonaissumma, on jatkossa sen valitsemasi %:n mukainen summa.
        Eräässä toisessa korttiyhtiössä ei (ainakaan vielä) ole protestoitu kun joskus olen maksanut kokonaissumman kerralla.

        Kannattaa myös huomata, että muutoksen myötä Visa:n laskutusjakso katkeaa kuukauden 5. pankkipäivänä.
        Eli jos ed. kk:n viimeinen päivä on sunnutai, niin vielä seuraava viikko menee sille seuraavalle laskulle.
        Kun ennen laskutusjakso on katkennut kk:n viimeiseen päivään.

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nuo Visa:n/pankin ehdottamat %:t on aika huonot.


      • erilaisiako..?

        Onko sinun postissa painovirhe kun kerrot että on kohta: " Nykyinen kuukausittainen lyhennysprosentti on 100% ???

        Minun kirjeessä lukee että nykyinen kuukausittainen lyhennysprosentti on 10%. Ja alla teksti jos haluan muuttaa 5,10,15, 20 ja 100%...

        100% lyhennystä ihmettelen, mutta kaipa sellaisiakin sopimuksia joillain on. MInulla on ollut käytännössä alle 10% minimilyhennys sillä luotto ei ole käynyt tapissa kertaakaan. Minimi lyhennys per/lasku on ollut 50e.


      • erissä..
        erilaisiako..? kirjoitti:

        Onko sinun postissa painovirhe kun kerrot että on kohta: " Nykyinen kuukausittainen lyhennysprosentti on 100% ???

        Minun kirjeessä lukee että nykyinen kuukausittainen lyhennysprosentti on 10%. Ja alla teksti jos haluan muuttaa 5,10,15, 20 ja 100%...

        100% lyhennystä ihmettelen, mutta kaipa sellaisiakin sopimuksia joillain on. MInulla on ollut käytännössä alle 10% minimilyhennys sillä luotto ei ole käynyt tapissa kertaakaan. Minimi lyhennys per/lasku on ollut 50e.

        myös kerralla tai enemmän kuin laskussa mainitun minimisumman. Esim jos ostoja 450 edestä niin maksaa sen noin kolmessa erässä pois jos ei kerralla kokonaan...


      • shbn asiakas

        Meillä kortti myös menee vaihtoon ja pankkina on Handelsbanken. Kyselin pankista juuri tuota vuosimaksua ja sieltä ilmoitettiin että se on 30 euroa ja rinnakkaiskortista 15 euroa riippumatta luottorajasta. Ennenhän ei rinnakkaiskortista ole mennyt vuosimaksua ollenkaan.
        Kalliiksi tulee tämäkin, mutta ei taida Amexilla (gold) oikein pelkästään pärjätä. Siitä olen saanut aina vuosimaksun tingattua pois.


    • Visatiedoton

      Luottorajan nostamista on minullekin tarjottu. Se oli aiemmin 1000e, uutta esitettiin 3000e. Voin myös
      valita muun rajan siltä väliltä. Valitsin 2000e. Tämä ei kylläkään ole Visa, vaan nimeltään Käyttöluotto, johon
      liittyy kortti. Eri luottolaitoksissa taitaa vaihdella minimikuukausierän määrittely lyhennettäessä velkaa.
      Visalla ja Käyttöluotolla määräytyy tuo minimitakaisinmaksu toisessa 5% ja toisessa 4% velkasaldosta.
      Joskus aiemmin on ollut tuon prosentin koko luottorajasta. Tämä voi ehkä johtua pankista, jonka kautta
      Visa on haettu. Olisiko tästä kokemuksia.

      • luottolaitokset

        Visan luotto on Luottokunnasta, kun taas käyttöluotto käsittääkseni on pankin. Ihan eri luottolaitokset on kyseessä.

        Jos maksaa Visa-laskut 100 % joka laskussa niin korkoa ei mene yhtään, näin lukee papereissa ja näin joku jo aikaisemmin ilmoitti tässä keskustelussa.

        Jos joku tykkää maksaa kunnon korkoa (Helibor 7% eli noin 8 - 9 % korkoa) niin siitä vaan maksamaan vähemmän kuin 100%. Vuosimaksu on molemmissa kuitenkin sama.


      • korko..
        luottolaitokset kirjoitti:

        Visan luotto on Luottokunnasta, kun taas käyttöluotto käsittääkseni on pankin. Ihan eri luottolaitokset on kyseessä.

        Jos maksaa Visa-laskut 100 % joka laskussa niin korkoa ei mene yhtään, näin lukee papereissa ja näin joku jo aikaisemmin ilmoitti tässä keskustelussa.

        Jos joku tykkää maksaa kunnon korkoa (Helibor 7% eli noin 8 - 9 % korkoa) niin siitä vaan maksamaan vähemmän kuin 100%. Vuosimaksu on molemmissa kuitenkin sama.

        maksanut sen mukaan mikä on rahatilanne ja usein koko velkasumman kerralla. Toisaalta visan korko on toista luokkaa, verrattuna mm masteriin tms. Yleensä käytän käteistä ja visaan turvaudun muutaman kerran vuodessa.


      • assafsafsaf
        luottolaitokset kirjoitti:

        Visan luotto on Luottokunnasta, kun taas käyttöluotto käsittääkseni on pankin. Ihan eri luottolaitokset on kyseessä.

        Jos maksaa Visa-laskut 100 % joka laskussa niin korkoa ei mene yhtään, näin lukee papereissa ja näin joku jo aikaisemmin ilmoitti tässä keskustelussa.

        Jos joku tykkää maksaa kunnon korkoa (Helibor 7% eli noin 8 - 9 % korkoa) niin siitä vaan maksamaan vähemmän kuin 100%. Vuosimaksu on molemmissa kuitenkin sama.

        Nyt taitaa olla tiedot muutenkin kuin heliborin ajoilta. Visat voivat olla luottokunnan myöntämiä, mutta esim Nordean kortit muuttuivat hiljattain Nordea Rahoituksen myöntämiksi. Enää ei mitään yhteyttä Luottokuntaan


    • Visa Classic

      Käytännössä tämä uudistus tarkoittaa seuraavaa.
      Ensinnäkin
      Luottokunta ei ole tämän uudistuksen takana, vaan se on lähtöisin pankeista.

      KIRJEESSÄ PITÄISI LUKEA !
      VISA -KORTTISI UUDISTUU, PANKKIEN VAATIMUKSESTA !
      VISA -KORTIN SUOMEN EDUSTAJINA SYVÄSTI PAHOITTELEMME TAPAHTUVAA.

      Asiakasta kunnioittaen
      Luottokunta



      Luottoraja pitää tuplata, koska vanhasta perinteisestä Visa Classic maksuaikakortista tulee LUOTTOKORTTI!
      Luottokortti isolla L-kirjamella.
      Normaalista Visa- kortista hyöty pankeille on mitätön. Paljon parempaa liiketoimintaa on myydä asiakkaille velkaa 12% korolla.
      Ennen oli käyttöraja esim. 1000. Tarkoitti että joka kuussa voi ostaa 1000€, ja maksu tulee seuraavan kuun loppuun. Käytössä siis 2000€
      Nyt pitää antaa LUOTTOA 2000€, jotta kokonaissaldo pysyy vanhalla tasolla. Samalla pankin iltarukouksen keskeinen aihe on että asiakas päättää lyhentää laskustaan vain esim. 10% tai 20%, mieluummin 5% per kk. Ja varmuudeksi tarjotaan maksimi kokonaisluottoa. Ikuinen velkasuhde 12% korolla.
      Mistä saa yhtä helposti ja parempaa tuottoa rahalle ?

      Luottokunta ei ole poistanut perinteistä Visa korttia. Pankit vain eivät halua sitä tarjota asiakkaille.
      Osa pankeista on myöntänyt itse Visaa jo muutaman vuoden.
      Varmaan Luottokunnan oli parasta taipua Säästöpankkien ja Paikallisosuuspankkien juoneen.
      Ryhtyä yhteistyöhön, tai menettää pari isoa asiakasta.

      Tulkitsen tämän asian säälittäväksi yritykseksi myydä pakkolainaa.
      Voidaan toki sanoa että voihan sen kaikki maksaa tässäkin kortissa kerralla pois.
      Kyllä, mutta vaikka olet valinnut 100% lyhennyksen, on sinulla velkasuhde olemassa.
      Vähän kuin luotollinen pankkitili. Pankki odottaa päivää, jolloin pyydät saada ottaa käyttöön 100% pienemmän lyhennyksen.
      Vanhassa Visassa, kun maksaa laskun 10pv, laskusi on myöhässä.
      Uudessa Pankkien "Luotto" Visassa otat em. tapauksessa käyttöösi luotto-ominaisuuden, jota sitten pääset tarkistelemaan verotustietojesi lainaosiosta.

      Samalla Säästöpankki ainakin, ilmoitti lapsellisesta laskutuskauden muutoksesta. 1-4pv alkavaa kuuta tehdyt ostokset menevät vielä saman kuun laskuun. Tällä haetaan vain 10% rahankierron nopeutusta /kk.

      Boikotoikaa pankkien pakkolainan myyntiä.
      ÄLKÄÄ allekirjoittako Luottokunnan, pankkien toimeksiannosta lähettämää kirjettä.

      Samalla allekirjoitatte velkasuhteen.
      Vanha käyttöraja muuttu LUOTTORAJAKSI !
      Ja mahdollinen vuodenvaiheessa luotolla oleva summa löytyy oikeasti verotiedoista.
      Asunto ym. oikeiden lainojen jatkona.
      Lainojen joista on tehty oikea lainasopimus.


      Hakekaa uusi Visa sellaisesta paikasta jotka sitä vielä reilusti myöntävät.
      Hakekaa sitä arvostettua, ja pitkään markkinoilla ollutta ainoaa oikeaa "Luottokorttia".
      Jossa tosin ei ole luottoa...

      Perinteistä Visaa saa ainakin Ålandsbanken:sta ja Hypo-pankista.
      Ja siellä niihin tosiaankaan EI OLE PAKKO ottaa luotto-ominaisuutta !


      Nimimerkillä:
      20v VISA -Classic maksuaikakortin käyttäjä.

      • Todella kummaa

        No kylläpä olet onnistunut eto asiasta hirveän salaliiton vääntämään ja mekkalan nostamaan! Eikä kyllä näin maalaisjärjellä aukea, että miksi ihmeessä??

        "Tulkitsen tämän asian säälittäväksi yritykseksi myydä pakkolainaa."

        Mitä hemmetin "pakkolainaa"? Kuka sen asiakkaan pakottaa käyttämään sitä korttia nimenomaan luottokorttina? Millä pakottaa? Aseella uhaten?

        Niille asiakkaille, jotka eivät halua minkään muuttuvan, MINKÄÄN ei tarvitse muuttua. Tästä eteenpäin he maksavat joka kuukausi Visalaskunsa täysimääräisenä, aivan kuten tähänkin asti.

        "Voidaan toki sanoa että voihan sen kaikki maksaa tässäkin kortissa kerralla pois. Kyllä, mutta vaikka olet valinnut 100% lyhennyksen, on sinulla velkasuhde olemassa. Vähän kuin luotollinen pankkitili."

        Ja kysyn uudelleen: tämä haittaa minua miten?? Kuka minut pakottaa käyttämään sitä luottoa?

        Itselläni on ollut luotollinen pankkitili yli 10 vuotta. Eipä ole kertaakaan mennyt miinukselle. Mutta olkoon nyt, kun ei siitä mitään kulujakaan ole.

        "Pankki odottaa päivää, jolloin pyydät saada ottaa käyttöön 100% pienemmän lyhennyksen."

        No odottakoot vaikka maailman tappiin! Täysin sama minulle, koska tiedän että sitä päivää ei ikinä tule.

        "Vanhassa Visassa, kun maksaa laskun 10pv, laskusi on myöhässä."

        Ja se on pankille ihan ok vai? Siitä ei tule mitään muistutusmaksua?

        "Uudessa Pankkien "Luotto" Visassa otat em. tapauksessa käyttöösi luotto-ominaisuuden, jota sitten pääset tarkistelemaan verotustietojesi lainaosiosta."

        Maksat siitä kymmenestä päivästä muutaman sentin korkoa. Ja mikä pakko se on maksaa se lasku 10 päivää myöhässä?? Maksa ajoissa niin ongelma on ratkaistu!

        "Boikotoikaa pankkien pakkolainan myyntiä.
        ÄLKÄÄ allekirjoittako Luottokunnan, pankkien toimeksiannosta lähettämää kirjettä.
        Samalla allekirjoitatte velkasuhteen."

        Olet todella lapsellinen ja säälittävä tapaus. Pidätkö tosiaan suurinta osaa ihmisistä niin holtittomina ja tyhminä, että jos heille annetaan tuollainen oikea luottokortti, niin he välittömästi menettävät kaiken kontrollin? Vai omastako puolestasi tässä pelkäät? Et varmaankaan, et ainakaan myönnä, vaan hurskaasti olet niiden "toisten" asialla tässä.. Uskokoon ken haluaa.

        Muutin ulkomaille yli 10 vuotta sitten ja kun menin hankkimaan Visaa pankistani, ajattelin että homma toimii samoin kuin Suomessa, eli summa maksetaan joka kuukausi täysimääräisenä. No minulle kerrottiin että ei heillä edes ole sellaisia kortteja tarjolla, vaan ne ovat kaikki sellaisia joissa voi halutessaan maksaa minimimäärän. Otin sellaisen, miksen olisi ottanut?? Enkä yli 10 vuoteen ole kertaakaan maksanut muuta kuin koko laskun. Minulle on aivan yksi ja sama minkälaiseen maksutyyliin se kortti antaa mahdollisuuden; minä maksan siten kuten haluan.

        Ja haluan uskoa että suurin osa ihmisistä on samalla tavalla aikusia ja järkeviä, eivätkä ala ryhtyä älyttömiin ja lapsellisiin "boikotteihin".

        "20v VISA -Classic maksuaikakortin käyttäjä."

        Ei kyllä järjenkäytöstäsi uskoisi että olet jo yli nelikymppinen. Säälittävää!


      • Osa
        Todella kummaa kirjoitti:

        No kylläpä olet onnistunut eto asiasta hirveän salaliiton vääntämään ja mekkalan nostamaan! Eikä kyllä näin maalaisjärjellä aukea, että miksi ihmeessä??

        "Tulkitsen tämän asian säälittäväksi yritykseksi myydä pakkolainaa."

        Mitä hemmetin "pakkolainaa"? Kuka sen asiakkaan pakottaa käyttämään sitä korttia nimenomaan luottokorttina? Millä pakottaa? Aseella uhaten?

        Niille asiakkaille, jotka eivät halua minkään muuttuvan, MINKÄÄN ei tarvitse muuttua. Tästä eteenpäin he maksavat joka kuukausi Visalaskunsa täysimääräisenä, aivan kuten tähänkin asti.

        "Voidaan toki sanoa että voihan sen kaikki maksaa tässäkin kortissa kerralla pois. Kyllä, mutta vaikka olet valinnut 100% lyhennyksen, on sinulla velkasuhde olemassa. Vähän kuin luotollinen pankkitili."

        Ja kysyn uudelleen: tämä haittaa minua miten?? Kuka minut pakottaa käyttämään sitä luottoa?

        Itselläni on ollut luotollinen pankkitili yli 10 vuotta. Eipä ole kertaakaan mennyt miinukselle. Mutta olkoon nyt, kun ei siitä mitään kulujakaan ole.

        "Pankki odottaa päivää, jolloin pyydät saada ottaa käyttöön 100% pienemmän lyhennyksen."

        No odottakoot vaikka maailman tappiin! Täysin sama minulle, koska tiedän että sitä päivää ei ikinä tule.

        "Vanhassa Visassa, kun maksaa laskun 10pv, laskusi on myöhässä."

        Ja se on pankille ihan ok vai? Siitä ei tule mitään muistutusmaksua?

        "Uudessa Pankkien "Luotto" Visassa otat em. tapauksessa käyttöösi luotto-ominaisuuden, jota sitten pääset tarkistelemaan verotustietojesi lainaosiosta."

        Maksat siitä kymmenestä päivästä muutaman sentin korkoa. Ja mikä pakko se on maksaa se lasku 10 päivää myöhässä?? Maksa ajoissa niin ongelma on ratkaistu!

        "Boikotoikaa pankkien pakkolainan myyntiä.
        ÄLKÄÄ allekirjoittako Luottokunnan, pankkien toimeksiannosta lähettämää kirjettä.
        Samalla allekirjoitatte velkasuhteen."

        Olet todella lapsellinen ja säälittävä tapaus. Pidätkö tosiaan suurinta osaa ihmisistä niin holtittomina ja tyhminä, että jos heille annetaan tuollainen oikea luottokortti, niin he välittömästi menettävät kaiken kontrollin? Vai omastako puolestasi tässä pelkäät? Et varmaankaan, et ainakaan myönnä, vaan hurskaasti olet niiden "toisten" asialla tässä.. Uskokoon ken haluaa.

        Muutin ulkomaille yli 10 vuotta sitten ja kun menin hankkimaan Visaa pankistani, ajattelin että homma toimii samoin kuin Suomessa, eli summa maksetaan joka kuukausi täysimääräisenä. No minulle kerrottiin että ei heillä edes ole sellaisia kortteja tarjolla, vaan ne ovat kaikki sellaisia joissa voi halutessaan maksaa minimimäärän. Otin sellaisen, miksen olisi ottanut?? Enkä yli 10 vuoteen ole kertaakaan maksanut muuta kuin koko laskun. Minulle on aivan yksi ja sama minkälaiseen maksutyyliin se kortti antaa mahdollisuuden; minä maksan siten kuten haluan.

        Ja haluan uskoa että suurin osa ihmisistä on samalla tavalla aikusia ja järkeviä, eivätkä ala ryhtyä älyttömiin ja lapsellisiin "boikotteihin".

        "20v VISA -Classic maksuaikakortin käyttäjä."

        Ei kyllä järjenkäytöstäsi uskoisi että olet jo yli nelikymppinen. Säälittävää!

        "Ei kyllä järjenkäytöstäsi uskoisi että olet jo yli nelikymppinen. Säälittävää! "

        Kommenttini on otsikossa.


      • perinteinen.

        Tapiola Pankki kuuluu myös pankkehin, joiden kautta saa perinteisen Visan.


      • Sain myös kirjeen

        Itselläkin on juuri tuo Visa Classic, ja olen käyttänyt myös vain maksuaikaominaisuutta, (eli lyhennys on se 100%), eli lasku tulee myöhemmin, (ei tartte kantaa rahaa, ja netissä on helppo maksaa). Mitenkään aktiivisesti en ole korttia käyttänyt, vain suurempiini ostoksiin, (eli yleensä muutamia kertoja vuodessa). En päässyt kirjoituksestasi oikein selville, mikä tekee uudistuksesta erityisen huonon jos käyttää vain maksuaikaominaisuutta. Itellä tuossa tässä nykyisessä kortissa joskus harmittanut tuo alhainen käyttöraja ja vuosimaksu, joten uudistuksessa kun luvataan kumpaakin muutos, niin vaikea nähdä mitään negatiivista asiasta.

        Jos ymmärsin oman kirjeeni oikein, niin vuosimaksuni poistuu, ja lisäksi muiden kirjoituksista ymmärsin, että jos valitsen 100% ja maksan tuleen laskun eräpäivään mennessä, niin mitään ei kuitenkaan mene korolle eikä luotolle. Eli kortti siis sisältää maksuaikaominaisuuden, ilman että pankki tyrkyttää/ajaa korkoa/luottoa, (siis jos vain valitsee sen 100%, niin pankki pitäisi huolen ettei luottoa pääse kertymään). Ja kun entinen 1500 euron käyttörajasta tulee uudessa kortissani 3000 euron "luottoraja", niin enkö silloin kuitenkin voi tehdä uudella kortilla 2x kalliimman ostoksen kuin ennen, ilman että rikon sääntöjä (eli ylitän käyttörajani).

        Tarkoitiko esimerkisi sitä, että uudistuksen jälkeen maksu jotenkin aikaistuu? Eli jos ennen ostin 1500 euron ostoksen, niin uudella systeemillä saisin ostoksesta laskun aikaisemmin? Vai tarkoitkitko esimerkkisi sitä, että pystyisin tavallaan käyttämään tätä nykyistä korttia 0%:n luottokorttina, eli tavallaan ennen kuin luottokunnalta tulee lasku ostoksistani, voinkin höylätä käyttörajan verran lisää, kunhan teen sen eri kuukauden poulella, mutta uudella kortilla en sitä voisi enää tehdä? Mutta toisaalta, eikö tällöin uudistuksen myötä kortista tule juuri enemmänkin maksuaikakortti kuin luottokortti, jos valitsee sen 100%:n lyhennykset.


      • Visa Classic
        Sain myös kirjeen kirjoitti:

        Itselläkin on juuri tuo Visa Classic, ja olen käyttänyt myös vain maksuaikaominaisuutta, (eli lyhennys on se 100%), eli lasku tulee myöhemmin, (ei tartte kantaa rahaa, ja netissä on helppo maksaa). Mitenkään aktiivisesti en ole korttia käyttänyt, vain suurempiini ostoksiin, (eli yleensä muutamia kertoja vuodessa). En päässyt kirjoituksestasi oikein selville, mikä tekee uudistuksesta erityisen huonon jos käyttää vain maksuaikaominaisuutta. Itellä tuossa tässä nykyisessä kortissa joskus harmittanut tuo alhainen käyttöraja ja vuosimaksu, joten uudistuksessa kun luvataan kumpaakin muutos, niin vaikea nähdä mitään negatiivista asiasta.

        Jos ymmärsin oman kirjeeni oikein, niin vuosimaksuni poistuu, ja lisäksi muiden kirjoituksista ymmärsin, että jos valitsen 100% ja maksan tuleen laskun eräpäivään mennessä, niin mitään ei kuitenkaan mene korolle eikä luotolle. Eli kortti siis sisältää maksuaikaominaisuuden, ilman että pankki tyrkyttää/ajaa korkoa/luottoa, (siis jos vain valitsee sen 100%, niin pankki pitäisi huolen ettei luottoa pääse kertymään). Ja kun entinen 1500 euron käyttörajasta tulee uudessa kortissani 3000 euron "luottoraja", niin enkö silloin kuitenkin voi tehdä uudella kortilla 2x kalliimman ostoksen kuin ennen, ilman että rikon sääntöjä (eli ylitän käyttörajani).

        Tarkoitiko esimerkisi sitä, että uudistuksen jälkeen maksu jotenkin aikaistuu? Eli jos ennen ostin 1500 euron ostoksen, niin uudella systeemillä saisin ostoksesta laskun aikaisemmin? Vai tarkoitkitko esimerkkisi sitä, että pystyisin tavallaan käyttämään tätä nykyistä korttia 0%:n luottokorttina, eli tavallaan ennen kuin luottokunnalta tulee lasku ostoksistani, voinkin höylätä käyttörajan verran lisää, kunhan teen sen eri kuukauden poulella, mutta uudella kortilla en sitä voisi enää tehdä? Mutta toisaalta, eikö tällöin uudistuksen myötä kortista tule juuri enemmänkin maksuaikakortti kuin luottokortti, jos valitsee sen 100%:n lyhennykset.

        Pahoittelen,
        kirjoitus oli toki provosoiva.

        Pelkistäen
        Kysymys on viimekädessä tietysti täysin PERIAATTEELLINEN !

        Mutta...
        Aikaisemmin olit luotokunnan asiakas.
        Nyt sinusta tulee luottokunnan / pankin velallinen (luottoasiakas).

        Laskussa luki aikaisemmin käyttöraja, nyt luottoraja.
        Ennen viivästyskorko, nyt luottokorko.

        Itselläni on myös vuosia ollut Sampopankin MasterCard. Maksan pois aina viimeinen pvm. kuuta.
        Silti 31.12 olleen avoimen saldon voi löytää verotiedoista oikeiden pankkiluottojen joukosta.
        Siis avoin saldo (siis mukana myös joulukuun ostoja, jotka tulee 31.1 laskuun), ei luotolla oleva saldo.
        On siis haettu joskus Master Card:a ja "huomaamatta" päästy luottosuhteeseen pankn kanssa.
        Eli MasterCard yhtiön asiakkuutta tavoiteltu, ja päädytty SampoPankin velalliseksi... :-(


        " mikä tekee uudistuksesta erityisen huonon jos käyttää vain maksuaikaominaisuutta"
        >> Vaikka valitset 100% lyhennyksen, sinulle määritellään luottoraja.
        Ja se on siis periaatekysymys...
        Ja miksi suostut ottamaan kortin jossa on luottoraja, jos et sitä aio käyttää.
        Asiakassuhde muuttuu pahimmillaan oikeaksi luottosuhteeksi. (em. Sampo tapaus)
        käyttää luottoa tai ei. ;-)


        "Jos ymmärsin oman kirjeeni oikein, niin vuosimaksuni poistuu, ja lisäksi muiden kirjoituksista ymmärsin, että jos valitsen 100% ja maksan tuleen laskun eräpäivään mennessä, niin mitään ei kuitenkaan mene korolle eikä luotolle. Eli kortti siis sisältää maksuaikaominaisuuden, ilman että pankki tyrkyttää/ajaa korkoa/luottoa, (siis jos vain valitsee sen 100%, niin pankki pitäisi huolen ettei luottoa pääse kertymään). Ja kun entinen 1500 euron käyttörajasta tulee uudessa kortissani 3000 euron "luottoraja", niin enkö silloin kuitenkin voi tehdä uudella kortilla 2x kalliimman ostoksen kuin ennen, ilman että rikon sääntöjä (eli ylitän käyttörajani)."


        "...voi tehdä uudella kortilla 2x kalliimman ostoksen kuin ennen"
        >>Tässäkuussa kyllä, mutta ensikuussa et osta mitään. Ennekuin olet maksanut 31.12.2009 erääntyvän laskun etukäteen pois.

        "Tarkoitiko esimerkisi sitä, että uudistuksen jälkeen maksu jotenkin aikaistuu? Eli jos ennen ostin 1500 euron ostoksen, niin uudella systeemillä saisin ostoksesta laskun aikaisemmin"
        >>Jos ostaa 1-3.pv kuuta, tulee se saman kuun laskuun.


    • ...

      Olen Aktian asiakas, ja minulle kolahti postiluukusta samanlainen kirje. En vain ole vielä keksinyt yhtään syytä hyväksyä esitettyä tarjousta.

      Aktian Visa-kortista on tähän mennessä saanut kerättyä pisteitä, joilla on voinut lunastaa joitakin kivoja palkintoja. Palkinto-ohjelman pisteiden kertyminen loppuu vuodenvaihteeseen, ja korttiuudistuksen seurauksena Visa-kortin vuosimaksu nousee.

      Minulla on nytkin useita muita luottokortteja. Visa-pankkikorttiyhdistelmä on ollut lompakossa lähinnä käteisnostoja ja satunnaista käyttöä varten. Taidanpa jättää tarjouksen hyväksymättä ja katsoa, miten tilanne kehittyy.

      • A -asiakas

        S-pankilla on vanhaa pankkikorttia vastaava maksuton Visa -debit -kortti, joka toimii myös ulkomailla. Myös Aktian asiakkaana ärsyttää koko saakelin bonus-luotto-korttisotku, ikäänkuin ei muutakin mietittävää olisi. Olisi selkeää ja yksinkertaista, kun kaikilla pankeilla olisi tarjolla asiakkailleen maksuton S -pankin debit -korttia vastaava kortti, tämä olisi täysin kohtuullista. Harkitsen, jos voisin periaatteesta lopettaa Aktian korttini !


    • visalla ei enää

      Ihmetys oli suuri, kun visalasku tulikin jo samassa kuussa, kuin olin ostokseni tehnyt. Ennen sentään oli max pari kuukautta laskun tulemiseen. Ja tuo vuosimaksu ylittää nyt sietokyvyn rajan, kun muutenkin käytän koko korttia todella harvoin, on lähinnä turvana ulkomaanmatkoilla jne.
      Nordea todellakin rahastaa visalla nyt. Koko uudistus on tapahtunut jotenkin huomaamatta. Maksoin vuosimaksun, mutta seuraavaa en enää mäksa, ja pankin vaihto tulee muutenkin ajankohtaiseksi.

    • örä

      olen ajatellut luopua visasta ja kaikista etukorteista ja palata vanhan kovan käteisen käyttöön. Tili tyhjäksi vaan palkkapäivänä ja kotiin kassakaappi. Onneksi ei ole lainaa tms riippuvuuksia. Vielä kun pääsisi kaikista laskuista eroon. Katoaisinkohan metsiin..

    • varmuudeksi myös

      Minä en ole koskaan tarvinnut velkakortteja enkä osamaksuja. Ostan aina käteisellä. Kolme vuotta sitten ostin oman kämpän, ilman asuntolainaa.

    • Klasavissic

      Visa classic on vuosimaksuton maksuaikakortti. Mikäli sen haluaa luotolliseksi, sekin onnistuu. Luotto on halvin suomessa.

      • Luottavainen

        Mulla on ollut tähän mennessä ainoastaan perinteinen pankkikortti, tili on Säästöpankissa. Uusista, pakollisista vaihtoehdoista aion ottaa tietty edullisemman eli Visa Credit/Debit-kortin. Nyt pitäisi päättää otanko luotto-ominaisuutta. Sinänsä sekin on ihan sama koska siitä ei selostuksen mukaan ole kuluja jollei sitä käytä.

        Kysymykset:

        1. Aikomuksena on tulevaisuudessa käyttää Visaa ainoastaan nettiostoksiin ja ulkomailla maksamiseen. Tämänhän voi tehdä luotottomallakin kortilla kaikissa tilanteissa (omien varojensa mukaan), eikö niin?

        2. Luottokortilla voi ostaa "velaksi" ja maksaa osissa korkojen ja laskutusmaksujen kera. Onko muita käyttötapoja- tai tilanteita joissa luotto-ominaisudesta voisi olla selkeää etua?

        3. Entä esim. auton vuokraaminen ulkomailla? Vuokraamossa kortilta tehdään (vahinkojen varalta) omavastuun suuruinen katevaraus, jota ei veloiteta jos auton palauttaa ehjänä. Tehdäänkö se Visa Credit/Debit-kortin Visa tililtä, vai tarvitaanko tähän luotollista korttia? Tai esim. hotellihuoneen varaaminen etukäteen - olin aikoinaan reissussa Ausseissa, ja varatessani huonetta puhelimitse backpacker-hostellista minulta kyseltiin luottokortin numeroa.


      • ...
        Luottavainen kirjoitti:

        Mulla on ollut tähän mennessä ainoastaan perinteinen pankkikortti, tili on Säästöpankissa. Uusista, pakollisista vaihtoehdoista aion ottaa tietty edullisemman eli Visa Credit/Debit-kortin. Nyt pitäisi päättää otanko luotto-ominaisuutta. Sinänsä sekin on ihan sama koska siitä ei selostuksen mukaan ole kuluja jollei sitä käytä.

        Kysymykset:

        1. Aikomuksena on tulevaisuudessa käyttää Visaa ainoastaan nettiostoksiin ja ulkomailla maksamiseen. Tämänhän voi tehdä luotottomallakin kortilla kaikissa tilanteissa (omien varojensa mukaan), eikö niin?

        2. Luottokortilla voi ostaa "velaksi" ja maksaa osissa korkojen ja laskutusmaksujen kera. Onko muita käyttötapoja- tai tilanteita joissa luotto-ominaisudesta voisi olla selkeää etua?

        3. Entä esim. auton vuokraaminen ulkomailla? Vuokraamossa kortilta tehdään (vahinkojen varalta) omavastuun suuruinen katevaraus, jota ei veloiteta jos auton palauttaa ehjänä. Tehdäänkö se Visa Credit/Debit-kortin Visa tililtä, vai tarvitaanko tähän luotollista korttia? Tai esim. hotellihuoneen varaaminen etukäteen - olin aikoinaan reissussa Ausseissa, ja varatessani huonetta puhelimitse backpacker-hostellista minulta kyseltiin luottokortin numeroa.

        1. Kyllä. Myyjä ei näe käytätkö luottokorttia vai maksuaikakorttia. Credit-puolella maksaessa omilla varoilla ei tosin ole mitään merkitystä, vaan kortin käyttöraja ratkaisee.

        2. Yllättävien menojen varalle. Pienituloisen ei ole yleensä mahdollista pitää tilillä sitä suositeltua kuukausipalkka varmuusvarastona, mutta tämän voi korvata tilapäisellä luotolla joka on heti käytettävissä.

        3. Ks. kohta 1. Hotelleissa saatetaan ensimmäinen yö velottaa etukäteen, mutta varausmaksujahan ei yleensä oikeasti veloiteta (ellet sitten nimenomaan käytä tuota debit-puolta kortista). Niillä ainoastaan tarkistetaan että kortti on toimiva ja siellä on jonkinlaista katetta.


    • IhanSama!

      Perusvisaan saa 10000 egeä luottoa, joten mikä pointti tossa oli?

    • Anonyymi

      minun uusi s-etukorttin visalla ei saa nostettua rahaa pankki automaatilta . miksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe