Mitä tuumitte?

?"?,,

Voiko narttukoiran keinosiementää, jos se ei millään suostu parittelemaan?

16

303

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eonm

Ei todellakaan. Nartun päätöstä pitää kunnioittaa. Saman asian voisi kysyä, "voiko ihmisen keinosiementää, jos se ei millään suostu parittelemaan?"

Nartun kieltäytymiseen voi olla ihan hyvät syyt. Esim. jos uros on geneettiseltä perinnöltään liian lähellä narttua, tämä voi johtaa nartun kieltäytymiseen. Tai jos nartulla ei ole lisääntymishaluja, niin miksi periyttää tälläisiä ominaisuuksia pentueelle.

• ?"?,,

Tuli vain mieleen kysyä, koska olen kuullut, että keinosiemennyksiä tehdään koirille yleensä siksi, että ne eivät suostu parittelemaan.

Minusta se on jotenkin väärin narttukoiraa kohtaan.

• sakke.kl
        ?"?,, kirjoitti:

Tuli vain mieleen kysyä, koska olen kuullut, että keinosiemennyksiä tehdään koirille yleensä siksi, että ne eivät suostu parittelemaan.

Ja tuskin tapahtuukohan edes.Sillä ainakin Kennelliitto tarkkoja jotta emon PITÄÄ tulla tiineeksi normaalilla tavalla tai ei rekata pentuja jos keinosiemennystä.Jos narttu on ottavalla päällä eikä anna niin silloin se pidetään kiinni vaikka kuonokopan kanssa ja uros panee ja sillä hyvä.

• eonm
        ?"?,, kirjoitti:

Niin väärin. Kennelliiton sivuilla lukee, että se on "hyväksyttävä" syy.
        http://www.kennelliitto.fi/fi/jalostusjakasvatus/artikkelit/Keinosiemennys.htm

Todella törkeää toimintaa. Kenen etuja oikein ajetaan. Ei ainakaan koirien.

• ei reilua

• eonm
        sakke.kl kirjoitti:

Ja tuskin tapahtuukohan edes.Sillä ainakin Kennelliitto tarkkoja jotta emon PITÄÄ tulla tiineeksi normaalilla tavalla tai ei rekata pentuja jos keinosiemennystä.Jos narttu on ottavalla päällä eikä anna niin silloin se pidetään kiinni vaikka kuonokopan kanssa ja uros panee ja sillä hyvä.

"Jos narttu on ottavalla päällä eikä anna niin silloin se pidetään kiinni vaikka kuonokopan kanssa ja uros panee ja sillä hyvä."

On tämäkin erittäin törkeää. Jos tämä tapahtuisi vastaavasti ihmisten keskuudessa, niin siitä joutaisi linnaan.. Ainiin, tällä rikoksella on oma nimikin. Se alkaa R-kirjaimella..

En tajua, miten koira ja ihminen eroaa tässä tapauksessa toisistaan. Kummallakin on tunteet ja halunsa. Jos kieltäytyy, niin sitä päätöstä täytyy kunnioittaa.

• koiratyttönen
        eonm kirjoitti:

Niin väärin. Kennelliiton sivuilla lukee, että se on "hyväksyttävä" syy.
        http://www.kennelliitto.fi/fi/jalostusjakasvatus/artikkelit/Keinosiemennys.htm

Todella törkeää toimintaa. Kenen etuja oikein ajetaan. Ei ainakaan koirien.

Kylläpäs sitä nyt taas inhimillistetään liikaa. Kyseessä on eläin, joka tuskin luonnossakaan on täysin itse päässyt päättämään, kuka astuu ja milloin. Eikä se keinosiemennys niin kauheaa sille koiralle ole. Pakkoastuminen monesti paljon pahempi kokemattomalle nuorelle nartulle, kuin keinosiemennys. Tutustukaahan ensin hieman asioihin enemmän ennen kuin alattu huutelemaan juuta ja eitä.

• Hukka-Musti
        koiratyttönen kirjoitti:

Kylläpäs sitä nyt taas inhimillistetään liikaa. Kyseessä on eläin, joka tuskin luonnossakaan on täysin itse päässyt päättämään, kuka astuu ja milloin. Eikä se keinosiemennys niin kauheaa sille koiralle ole. Pakkoastuminen monesti paljon pahempi kokemattomalle nuorelle nartulle, kuin keinosiemennys. Tutustukaahan ensin hieman asioihin enemmän ennen kuin alattu huutelemaan juuta ja eitä.

>>Kyseessä on eläin, joka tuskin luonnossakaan on täysin itse päässyt päättämään, kuka astuu ja milloin.>>

-Siitähän juuri on kyse. Eläimiltä viedään oikeudet! Luonnossa naaraat valitsevat itse sulhasensa useiden urosten seasta.

Jos narttukoira ei halua astua, niin sitä ei saa pakottaakaan.

• niinkään
        Hukka-Musti kirjoitti:

>>Kyseessä on eläin, joka tuskin luonnossakaan on täysin itse päässyt päättämään, kuka astuu ja milloin.>>

-Siitähän juuri on kyse. Eläimiltä viedään oikeudet! Luonnossa naaraat valitsevat itse sulhasensa useiden urosten seasta.

HukkaMusti taas vauhdissa! Oletko koskaan todellisuudessa seurannut miten homma kyläkoirilla toimii? Se on hiukan erilaila kuitenkin kuin mitä mainitsit.

Eli luonnossa herrahaukut taistelee kukkulan kuninkuudesta(verissäpäin), ja sen jälkeen kun mestaruus on ratkaistu, se panee jonka on mestaruus. Siinä ei nartulta enää mielipiteitä kysellä.

Eipä sen puoleen, jos juulia on näkemässä lopputuloksen, niin valinta on kyllä yleensä myös sillä selvä ja näinhän ne parhaat geenit periytyy.

• werner32
        Hukka-Musti kirjoitti:

samaa mieltä..eläimilläkin on oikeus kieltäytyä. Ja itse pidän luontoa viisaana jos narttu ei halua niin ei sitten..ja voihan sitä kokeilla josko toinen uros kelpaisikin..

surprise eläimillä on tunteet!! Ja ne pitää toisista enemmän kuin toisista..valinta on ainakin minun narttuni jos haluaa lisääntyä valitsemani uroksen kanssa hyvä jos ei niin annan olla ja valitsen toisen uroksen ellei sittenkään niin se on nartun valinta..luonnossakin narttu itse valitsee.

• koiratyttönen
        werner32 kirjoitti:

samaa mieltä..eläimilläkin on oikeus kieltäytyä. Ja itse pidän luontoa viisaana jos narttu ei halua niin ei sitten..ja voihan sitä kokeilla josko toinen uros kelpaisikin..

surprise eläimillä on tunteet!! Ja ne pitää toisista enemmän kuin toisista..valinta on ainakin minun narttuni jos haluaa lisääntyä valitsemani uroksen kanssa hyvä jos ei niin annan olla ja valitsen toisen uroksen ellei sittenkään niin se on nartun valinta..luonnossakin narttu itse valitsee.

Ideani olikin, että jos joku narttu kokee sen ahdistavana, että uros astuu, en näe estettä kyseisen nartun keinosiemennykselle. Keinosiemennys myös helpottaa rodun geeniperimän suurentamisen ja monien koiria paljon enemmän rasittavien tekijöiden poisjättämisen.

• Hukka-Musti
        koiratyttönen kirjoitti:

Ideani olikin, että jos joku narttu kokee sen ahdistavana, että uros astuu, en näe estettä kyseisen nartun keinosiemennykselle. Keinosiemennys myös helpottaa rodun geeniperimän suurentamisen ja monien koiria paljon enemmän rasittavien tekijöiden poisjättämisen.

Tarkoitin juuri sitä, että luonnon eläimistä nartut valitsevat juuri voimakkaimmat ja komeimmat urokset. Toki se riippuu siitä, millainen sulhasvalikoima on kyseessä. Jos on vain yksi, niin nartun on tyydyttävä siihen. Mutta jos heikkoja piirteitä siinäkin havaitsee, niin hylkää viimeisenkin mahdollisuutensa.

Jos narttukoira ei halua paritella uroksen kanssa, niin se ei ole siihen herraan tyytyväinen.

Narttua ei saa pakottaa parittelemaan uroksen kanssa. narttu itse päättää, onko uros kelpo poikamies.

Narttukoiran on annettava itse päättää, ottaako munaa vastaan urokselta vai ei. Sitten ottaa, kun löytää >>sen oikean>>.

Tässä hiukan sopivaa makua teille törkeän seksihimoisille: http://www.youtube.com/watch?v=KMU8lViMtDw

Mutta olin minäkin vähän törkeä, kun otin äsken baarissa pari salmaria ja olutta sekä hiukan punaviiniä kaverin luona. tosin eipä se tainnut törkeää olla, koska minulla särki vähän kurkkua, joten oli pakko ottaa lääkkeelsi jotain väkevää. Mutta onneksi säilyin kirjoituskunnossa.

• sakke.kl kirjoitti:

Ei pidä paikkansa.Ei täällä mikään taho pyydä mitään virallista dokumenttiä,miten lisääntyminen on tapahtunut.Ja suomessa myös löytyy lekureita,jotka keinosiementävät syistä,joita kennelliitto ei virallisesti hyväksy.Näin siis käytännössä.

• nuo

seminologit ole keksitty juuri siksi...

• koirakuisk.

Kyllä normaalisti on niin eläimillä luonnossa, että uros voi koettaa tehdä pörhistelyillään sun muilla vaikutuksen narttuun, jonka aistii olevan kiimassa mutta jollei narttua nappaa, niin homma on sitten siinä. Jostain muualta saattaa tulla taas uusi sulho joka koettaa vaikuttaa narttuun jne. Nartuilla on oma sanansa sanottavana ja urokset yleensä kunnioittavat kyllä nartun haluja, nartulla on niinsanotusti lopullinen päätäntävalta ja tästä on nimenomaan sekin geneettinen hyöty, josta aiempi kirjoittaja jo oivasti kirjoitti. Sitten taas ne tilanteet, joissa on useita uroksia tappelemassa keskenään ja narttu kyttää tätä taistoa kiimassa vieressä..., jo se ettei narttu lähde pötkimään muualla paikalta, kertoo tilanteen hyväksyttävyydestä nartun taholta, sekin odottaa tilanteen lopputulosta jos siellä on lupaavaa urhoa paikalla. Jos uroot eivät olisi mieleen..., eiköhän narttu ilmoita asian tavalla tai toisella, ainakin näin oli luontodokumentissa jonka näin asian tiimoilta, siinä eläiminä tosin olivat jotkin sirkat mutta tilanne oli samantyyppinen ja uroiden taiston voittanut koetti lopuksi lähentyä naarasta mutta naaras lähti menemähän... :D Sirkkapoika ei heti luovuttanut mutta naaras näytti Eit.
      Jos jokin menee vikaan näissä luonnon riiaustapahtumissa, ne koettavat uusiksi uudella kertaa uuden nartun kanssa. Luonnollista ja kaikkia "kuuntelevaa", mutta tietenkin häiriökäytöstä löytyy ja raiskaajaa saman tien.

Eli on myös niin, että eläintenkin piiristä löytyy raiskaajia - esim. koiria on erilaisia ja aina löytyy niitä, jotka eivät "kuuntele" toista ja käyttäytyvät eri lailla muihin nähden. Ja kyllä, tätä sanaa ja termiä voidaan käyttää, kun on kyse siitä että uros panee narttua vastoin tämän tahtoa. Tällaisen uroksen liian kovat vietit otetaan selitykseksi, mutta asia ei ole ihan näin simppeli - tilanteessa rikotaan luonnon normaaleja viestintöjä vastaan. Kyllä tätä tapahtuu, mutta se ei tarkoita että tämä olisi parittelun pääasiallinen toimintamalli.

Ihan jo pienemmässä mittakaavassa koirapuistossa on näkyvissä koirien yllä mainittu erilainen käytös yksilöytensä mukaan. On niin, että löytyy eniten yleistyyppisesti ookosti käyttäytyviä koiria, jotka eivät puistossa retuuta tai koeta koko ajan pukittaa muita koiria (etenkään koirien maailmassa häiriötyyppisesti pentuihin tai jo epävarmasti käyttäytyviin muihin koiriin nähden), mutta sitten on aina niitä, jotka kiusaavat narttua välittämättä tämän kannoista jne.

Vaikka sanotaan ettei tule verrata ihmisiin, niin kyllähän ihminenkin on eläin ja samat yksilöyden lait pätevät ihmisten kuin eläintenkin kohdalla. Yhtä hyvin on ihmisiä, jotka ovat ookosti normi kommunikaatiotapojen kanssa ja ottavat muita huomioon, mutta yhtä lailla on (vähemmistössä onneksi) ihmisiä jotka raiskaavat ja tuhoavat. Eläinten käytöstä perustellaan viettipohjaisen käytöksen perusteella ja tästä saadaan yleensä "puolustus" eläimillä esiintyvään mihin milloinkin käytökseen, vaikka asia ei olisikaan näin yksioikoista. Vietit eivät ole ainoana selityksenä, on otettava huomioon myös yksilöys ja ympäristö. Yksilöyden kautta nähdään että on olemassa esim. häirikköeläimiä, sitten vaan kiistelyä siitä, onko eläin jo luonteensa ja geeniensä kautta häirikköä vai ympäristön tuloksena. Samaa väittelyä harrastetaan kyllä ihmistenkin kohdalla.

Lyhyesti : yleensä eläimet viestivät keskenään ja toisen viestintä otetaan huomioon.

• Teknisesti siis voi,ja niinhän tehdäänkin.Siis jotkut.

Itse kuulun niihin,jotka ei tule koskaan käyttämään narttua,jolla ei ole kunnon sukupuoliviettiä,että oikeassa kohdin astutukselle ei olisi valmis.Sama koskee urosta,jos ei kiinnostusta löydy,niin enpä moisia käytä.Ainahan niitä kuitenkin löytyy,joille kasvatuksen tärkein puoli on mennä sieltä mistä aita on matalin ja kukkaroa hyödyttävä.
      Siemennyksen ymmärrän ihan vain järkisyistä,eli esim.tuontisperma ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      555
      2842
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      89
      2552
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1611
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1552
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1480
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1404
    7. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      42
      1385
    8. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1298
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      309
      1286
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1173
    Aihe