Hei!
Olen huomannut 5kk vanhalla pennullani, että etutassut ovat alkaneet kääntyä ulospäin istuessa ja joskus seistessä. Liikkeessä ovat kuitenkin aina suorat. Onko syytä ruveta laimentamaan nappuloita esim. riisillä; johtuisiko liiasta proteiinista? Toinen vaihtoehto, että voisiko tällainen kehitys johtua liukkaasta laminaattilattiasta? Olen kyllä hankkimassa lisää mattoja ja pentu on aika hyvin oppinutkin jättämään vauhdikkaat leikit ulkotiloihin. Haluaisin kuitenkin tietää niiltä keneltä kokemusta löytyy, että suristuvatko alle puolivuotiaan jalat vielä ruokavalion korjauksella, vai onko vahinko jo tapahtunut?
Etutassut kääntyy ulospäin
11
10378
Vastaukset
- koiratyttönen
Tiedän erittäin monta tapausta, jossa tassujen virheasento on saatu korjattua ruokavaliolla. Suurilla tai ns. "pienilläsuurilla" koirilla tassujen kääntyminen on yleensä seurausta liiasta proteiinista tai liian suuresta elopainosta. Omani edelleen aikuisenakin rupeaa kääntämään tassujaan, jos se lihoo. Ruokamäärän pienentämisellä asia aina korjataan, ja ongelmaa häviää. Pennulla saattaa olla kyse "liian nopeasta" kasvamisesta, johon ruokavalion muutos yleensä auttaa. Joten tutkaile hieman ruokavaliota ja tee siihen muutos.
- sisarukset
kasvaneet, toisilla lihaa lisätään toisilla vähennetään, riippuu kaikesta.
- rotukuinrotu
sisarukset kirjoitti:
kasvaneet, toisilla lihaa lisätään toisilla vähennetään, riippuu kaikesta.
ulospäin... liian laihaa...
sisäänpäin... liian vahvaa - vähemmän protskua
rotukuinrotu kirjoitti:
sisäänpäin... liian vahvaaUlospäin = yleensä liian vahvaa ruokaa. Ala antaa aikuisten ruokaa tai anna yhdellä aterialla päivässä puuroa, vihanneksia ja vain vähän lihaa/kalaa. Tietysti ulospäin kääntyminen voi olla myös perinnöllistä.
rotukuinrotu kirjoitti:
sisäänpäin... liian vahvaaNoh eiköhän nykypäivänä vähemmässä määrin voi puhua liian laihasta ruuasta,kun kuivamuonakoirista pääasiassa puhutaan...Laadullisesti kenties huonosta tai yksilöllisesti sopimattomasta voi enemmänkin puhua.
Joten minä sanoisin lähinnä luuston kasvuhäiriöitten johtuvan lähinnä liian vahvasta ruuasta,ja mukana myös useasti perinnölliset tekijät.- jeskamandeeras
molossi kirjoitti:
Noh eiköhän nykypäivänä vähemmässä määrin voi puhua liian laihasta ruuasta,kun kuivamuonakoirista pääasiassa puhutaan...Laadullisesti kenties huonosta tai yksilöllisesti sopimattomasta voi enemmänkin puhua.
Joten minä sanoisin lähinnä luuston kasvuhäiriöitten johtuvan lähinnä liian vahvasta ruuasta,ja mukana myös useasti perinnölliset tekijät.Mistähän rodusta on kyse, joillakin kun kuuluu etutassujen olla ulospäin kääntyneet, yleensä ne alkaakin kääntyä pennun kasvaessa. Itselläni on Glen of imaalin terrieri ja niillä suorat etutassut ovat virhe. Joskus ne tosin ovat liioitellusti kääntyneet, sekään ei ole hyvä mutta ikävä kyllä jossainmäärin periytyvä.
- ap
Kultainennoutaja on rodultaan. Selailin netistä näyttelyiden palkintojenjaoista kuvia, ja melkeinpä joka toisella kääntyi etutassut istuallaan hieman ulospäin. Aloinkin miettimään, että olenko vainoharhainen tämän asian kanssa :) Pentu ei mistään kohtaa ole liian tukevassa kunnossa, ajoittain kuultaa turkin alta kylkiluut vaikka syö ihan kaiken mitä annetaan (eikä siis kuitenkaan pidetä nälässä). Ulostetta tulee ihan normaalimäärä. Eli taitaa käyttää kaiken ravinnon kasvamiseen.
- epskula
ap kirjoitti:
Kultainennoutaja on rodultaan. Selailin netistä näyttelyiden palkintojenjaoista kuvia, ja melkeinpä joka toisella kääntyi etutassut istuallaan hieman ulospäin. Aloinkin miettimään, että olenko vainoharhainen tämän asian kanssa :) Pentu ei mistään kohtaa ole liian tukevassa kunnossa, ajoittain kuultaa turkin alta kylkiluut vaikka syö ihan kaiken mitä annetaan (eikä siis kuitenkaan pidetä nälässä). Ulostetta tulee ihan normaalimäärä. Eli taitaa käyttää kaiken ravinnon kasvamiseen.
jos koiralla on liian pitkät kynnet, niin tassut voi kääntyä virheelliseen asentoon.
joillaki on käyny, onhan teijän koiralla kuitenki lyhyeks leikatut kynnet? - jeskamandeeras
ap kirjoitti:
Jää rauhassa seuraamaan tilannetta, ruoki pentua kasvattajan ohjeen mukaan.
- pippuri09
ap kirjoitti:
Minä ainakin kävisin näyttämässä eläinlääkärillä koiran jalkoja. Mulla kaksi isorotuista koiraa ja ekalla toinen etukäpälä kääntyi pentuaikana, korjattua ei kunnolla enää saatu. Nyt käyn kontrollikäynnillä toisen koiran kanssa ettei käy samaa temppua. Ruokavaliolla homma yleensä korjaantuu mutta parasta luottaa asiantuntijaan eli kasvattajaan tai eläinlääkäriin....
- ap
epskula kirjoitti:
jos koiralla on liian pitkät kynnet, niin tassut voi kääntyä virheelliseen asentoon.
joillaki on käyny, onhan teijän koiralla kuitenki lyhyeks leikatut kynnet?Joo, kyllä kynnet on ihan lyhyenä pidetty. Olen ruvennut nyt yhden kommentin mukaan tekemään, eli päiväruuan korvaan kotiruualla, missä on vain vähän proteiinia (sen verran että tulee lihasta makua). Saa nähdä nyt mitä tapahtuu. Eläinlääkärillä käytiin juuri muutama viikko sitten, eikä hän huomauttanut mitenkään tassujen asennosta, enkä itse muistanut kaiken muun lisäksi kysyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu5552842Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu892552Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211611Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771552Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101480- 691404
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔421385- 271298
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3091286Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901173