Poikani on SPR:n nuorten turvatalossa minkä todellinen toiminta ja tarkoitus on jäänyt melkoisen hämärän peittoon. Tilanne kärjistyi sellaiseksi, että oli mahdoton pitää poika kotona ja kriisiavun kautta tultiin tulokseen, että turvatalo oli siinä tilanteessa oikeastaan ainoa vaihtoehto. Mitään etukäteistietoa minulla ei talon toiminnasta ollut. Kun pojan taloon vein oli saamani info seuraava; aamulla herätys, ulos talosta, 17.00 mennessä takaisin ja 22.00 alkaa hiljaisuus, (viikonloppuisinkin-ko-kö?) pieni esite läpyskä kätöseen ja moi!
Vieläkään asia ei ole minulle auennut muilta osin kuin, että eivät ole viranomaisia vaan vapaaehtoityöntekijöitä (= ilman koulutusta/palkkaako siellä työskentelevät? )
Kummallista on se, että vajaan 2:n vrk:n "tuntemisen" ja ainoastaan pojan kertoman (eikä kertonut puoliakaan tekosistaan) perusteella siellä oltiin sitä mieltä, että ei tässä mitään, mamma vähän ylireagoi. Jopa talossa ollessaan poika on jatkanut lintsaamistaan ja kun asiaa selviteltiin niin oli käynyt tapaamassa frendejään,pitäähän niitäkin tavata. Pöyristyttävää mitä pään silittelyä! Ihan sama hoitaako koulunsa vai ei kunhan treffailee frendejään. Ja just niitä kenen "ansiosta" osittain ongelmissa on.
Myöskin se, että olen omia mielipiteitäni asioiden kuntoon saattamiseksi ilmaissut on lytätty täysin. Vastaus oli, että on vähän liian myöhäistä mitään tehdä. Haloo, kundi on 17 v, eli nyt pitäisi vaan odotella 18. v synttäreitä minkä jälkeen todellakin voi tehdä mitä lystää ilman, että mihinkään voin puuttua. Hienot on neuvot sieltä talosta!
Olen kantani ilmoittanut ja minulle luvattiin asioita selvittää, että miten toimia jatkon suhteen, mutta eipä ole mitään kuulunut!
Turvatalon nettisivut kyllä kertovat "yksi hyvää ja kymmenen kivaa" tyylillä toiminnastaan, mutta mielipiteeni oman kokeman kautta on että se on "puutaheinää ja muutama vesiperä" touhua.
Nuorten turvatalo- todellinen tarkoitus&toiminta???
32
2085
Vastaukset
- tipe70
Niinpä niin! nyt se on sitten varmistunut, että vantaan turvatalo on lähinnä kaupungin säilömismesta nuorille. Kaupunki pelaa vaan aikaa, että klopille tulee tarpeeksi ikää ettei enää lastensuojelunpiiriin kuulu ja näin voivat pestä pikku kätösensä koko asiasta. Mutta taitaapi tulla loppupelissä kalliimmaksi toi käsienpesu tässä vaiheessa kuin tehdä jotain. Kun se 18 v on sitten mittarissa niin kaupungilla on se elättämis velvoite toimeentulotukineen yms. Että onnea vaan vantaan kaupunki uudesta kriminalisoituneesta sosiaalipummista!
- Turvaa nuorille
Jos kotona on väkivaltainen henki, on ymmärrettävää, että nuoret haluavat sieltä pois ja erittäin hyvä, jos heille järjestetään edes joku paikka mihin mennä. Jos vanhemmilla ei ole muuta tarjota, kuin pakottamista, uhoamista ja väkivaltaista asennetta, niin menkää itseenne. Jos ette kykene rakastamaan lapsianne, antakaa edes toisten tehdä niin.
Järjestöstä sinällään en osaa sanoa mitään ja saattaa olla korruptoitunut tms, mutta nuorille on oltava turvataloja ja paljon, monien vanhemmuudessa olisi korjaamista ja pitäisi ensin katsoa sinne peiliin, että mihin te oikein kuvittelette rankaisuillanne, uhoamisella ja käskyttämisellä pääsevänne ? Menetätte sen viimeisenkin yhteyden nuoriin. Maailma on nykyisin niin kova paikka, että jos on lapsia, kannattaisi suojella heitä kaikin tavoin ja tarjota heille sitä lämpöä ja rakkautta , mitä meistä jokainen tarvitsee.
Riiteleminen ei ole aikuista. - Sijoittamaan!
polvelle, kunhan hallitus saa ulkomaiset vankilat rakennettua. Tietotaitoa on haettu ainakin Amerikasta, jossa ihmistensäilytys-elinkeino on tärkeämpi. Tällä vuosikymmenellä vankeinhoitofirma tullee pörssiin, ja Amerikan eläkeläiset ostanevat osakkeita ihan villinä, sillä ala on sijoittajallekin turvallinen. Turvamies kun kanssas käy...
- 21
Mikä on oma tekosyysi siihen, että et ole kyennyt tarjoamaan pojallesi sellaisia olosuhteita joita hän olisi tarvinnut?
- Pöyristyttävää
Sinähän se pojan vastuullinen huotaja/äiti olet, eikä jpokin järjestö tai yhteiskunta!
- tipe70
- Kotona ei ole ollut väkivaltainen henki. Eikä tässä tapauksessa nuori halunnut pois vaan on kriisikeskuksen ohjeiden mukaan turvataloon viety. Eikä ole ollut mitään pakottamista, uhoamista saati väkivaltaista asennetta.
Maailma todellakin on kova paikka, mutta lapsiaan ei voi ikuisesti suojella (mitä sillä sitten tarkoitetaankaan) eikä näemmä se lämpö ja rakkaus aina riitä.
- Oma tekosyyni on sinisilmäisyyteni. Olosuhteet ovat aivan normaalit (mitä nekin sitten itsekullekkin ovat) ja näistä olosuhteista on saatu toinen poika ihan normaali kansalaiseksi kasvatettua.
- Ja kyllä, minä se vastuullinen huoltaja olen ja olen apua pojalleni hakenut, tuloksetta. Mikään järjestö, varsinkaan tuollainen ns.vapaaehtois sellainen ei todellakaan ole missään kasvatusvastuussa, mutta kun niitä nuoria hoteisiinsa ottavat niin luulisi että ajattelisivat oikeasti sen nuoren parasta eivätkä vain päähän silittelisi. Ja kyllä se niin vaan on, että yhteiskunta on lopulta vastuussa asioista. Lastensuojelulaki kun koskee kaikkia alle 18 vuotiaita. Siellä on kohta joka velvoittaa kaupungin/kunnan ryhtymään toimenpiteisiin mikäli lapsi/nuori toimii siten, että vahingoittaa omaa kehitystään. - Turvatalon johtaja
tipe70 kirjoitti:
- Kotona ei ole ollut väkivaltainen henki. Eikä tässä tapauksessa nuori halunnut pois vaan on kriisikeskuksen ohjeiden mukaan turvataloon viety. Eikä ole ollut mitään pakottamista, uhoamista saati väkivaltaista asennetta.
Maailma todellakin on kova paikka, mutta lapsiaan ei voi ikuisesti suojella (mitä sillä sitten tarkoitetaankaan) eikä näemmä se lämpö ja rakkaus aina riitä.
- Oma tekosyyni on sinisilmäisyyteni. Olosuhteet ovat aivan normaalit (mitä nekin sitten itsekullekkin ovat) ja näistä olosuhteista on saatu toinen poika ihan normaali kansalaiseksi kasvatettua.
- Ja kyllä, minä se vastuullinen huoltaja olen ja olen apua pojalleni hakenut, tuloksetta. Mikään järjestö, varsinkaan tuollainen ns.vapaaehtois sellainen ei todellakaan ole missään kasvatusvastuussa, mutta kun niitä nuoria hoteisiinsa ottavat niin luulisi että ajattelisivat oikeasti sen nuoren parasta eivätkä vain päähän silittelisi. Ja kyllä se niin vaan on, että yhteiskunta on lopulta vastuussa asioista. Lastensuojelulaki kun koskee kaikkia alle 18 vuotiaita. Siellä on kohta joka velvoittaa kaupungin/kunnan ryhtymään toimenpiteisiin mikäli lapsi/nuori toimii siten, että vahingoittaa omaa kehitystään.Onko se syntymävinksahtanut, vammainen? Siis mikä? Annat esiin vain pinta lankoja. Mitä on siellä koko kerän sisällä? Teetkö itsestäsi täysin syytöntä? Oletko hakannut poikaasi?
- tipe70
Turvatalon johtaja kirjoitti:
Onko se syntymävinksahtanut, vammainen? Siis mikä? Annat esiin vain pinta lankoja. Mitä on siellä koko kerän sisällä? Teetkö itsestäsi täysin syytöntä? Oletko hakannut poikaasi?
Hups, Mikako se siellä kirjoittelee :) Tietääkseni poikani ei ole syntymävinksahtanut eikä vammainene, ehken jotain diadnosoimatonta ADHD:N tapaista saattaa olla. En tiedä mitä kerän sisällä on, siitähän olen pyrkinyt ottamaan selvää. Mutta eipä vaan vyyhti aukene. Ja edelleenkään en tee itsestäni täysin syytöntä, edelleen olen ollut se sinisilmäinen, luottavainen idiootti. Enkä ole hakannut poikaani. Ja minuakin kiinnostaisi tietää mikä poikaa vaivaa kun ihan omaa pikku elämäänsä aikas järjestelmällisesti nyt sössii.
- ...
tipe70 kirjoitti:
Hups, Mikako se siellä kirjoittelee :) Tietääkseni poikani ei ole syntymävinksahtanut eikä vammainene, ehken jotain diadnosoimatonta ADHD:N tapaista saattaa olla. En tiedä mitä kerän sisällä on, siitähän olen pyrkinyt ottamaan selvää. Mutta eipä vaan vyyhti aukene. Ja edelleenkään en tee itsestäni täysin syytöntä, edelleen olen ollut se sinisilmäinen, luottavainen idiootti. Enkä ole hakannut poikaani. Ja minuakin kiinnostaisi tietää mikä poikaa vaivaa kun ihan omaa pikku elämäänsä aikas järjestelmällisesti nyt sössii.
http://www.youtube.com/watch?v=Wf659hbSKNM
Jotenkin paistaa tuollainen asenne läpi kirjoituksistasi.
En tiedä. Ehkä olen vain väärässä.
- näin se kulkee..
siis lapset jotka oirilee murrosiässä esm. niin ne vammat on isä-äiti tehneet lapselle jo lapsen ollessa alle 10 vuotias. esm. miten lapsi ja kiireinen penikka voi kasvattaa lapsia ja olla LÄSNÄ perheessä lastensa kanssa. koska ns. "vanhempi" itse niin sekaisin. hankkii vaan lapsia todistaakseen kuuluvansa kunnonihmisten joukkoon.. status symbooli. sitten nämä heiteille jätöt alkaa lapsen tullessa murkku-ikään.. silloin paska on jo housuissa...
- tipe70
No huh huh! Mistäköhän heitteillejätöstä puhut?
Sitäpaitsi et tiedä meidän perheen taustoista yhtikäs mitään niin turha löpistä mistään läsnäoloista tms. - 21
tipe70 kirjoitti:
No huh huh! Mistäköhän heitteillejätöstä puhut?
Sitäpaitsi et tiedä meidän perheen taustoista yhtikäs mitään niin turha löpistä mistään läsnäoloista tms...puolustuspuhe. Kukaan ei ole kiinnostunut yksityiskohdistasi.
Mutta jo pelkkä innokkuutesi siirtää vastuuta muittein harteille paljastaa, että sinulla ei ole tässä asiassa ihan paras mahdollinen olo oman ja perheesi osuuden suhteen. - tipe70
21 kirjoitti:
..puolustuspuhe. Kukaan ei ole kiinnostunut yksityiskohdistasi.
Mutta jo pelkkä innokkuutesi siirtää vastuuta muittein harteille paljastaa, että sinulla ei ole tässä asiassa ihan paras mahdollinen olo oman ja perheesi osuuden suhteen.Itse asiassa minua hieman ihmetyttää, ettei kukaan ole kysynyt sitä mitä on tapahtunut, vaan minut on suoriltaan lynkattu huonoksi äidiksi. Ja poikani ongelmat ovat vain minusta (perheestä) johtuvia.
Siinä olet oikeassa, että olen ns. innokas siirtämään nyt vastuuta muualle, tämä siitä syystä etten itse pojalleni mitään voi ja kun hän vielä alaikäinen on niin luulisi sitä apua jostain löytyvän. Vaan näin ei todellisuudessa nyky-vantaalla toimita. Ainoa tavoitteeni on se, ettei poika ryssisi elämäänsä pahemmalle mallille kuin on jo tehnyt. Jo tehdyillä asioilla on kauas kantoisia seurauksia, mutta vielä mitään peruuttamatonta ei ole tietääkseni tapahtunut.
Siinäkin olet oikeassa ettei minulla ole paras mahdollinen olo oman osuuteni suhteen. Mutta kuten jo aiemmin sanoin oma ja pahin mokani oli sinisilmäisyys. Se on aina paras viisaus se jälkiviisaus. Oikeasti minun olisi pitänyt nähdä ja tajuta jo montakin asiaa aiemmin. Ja jotakin tajusinkin ja niitä pojan kanssa setvittiin (kuvioissa oli mukana mm.opinto-ohjaaja ja koulukuraattori) ja poika lupasi tapansa kaikin puolin parantaa. Näin tapahtuikin ja aloin häneen uudelleen luottamaan. Ja luotinkin ja uskoin, kunnes tuli se rekallinen paskaa niskaan.
Kundi vedätti minua ihan miten halusi ja kun kärähti oikein kunnolla, tuloksena turvataloon vienti. Ja nyt vedättää niitä sen minkä ehtii ja kykenee. Ja kaikki paskanjauhanta uppoaa kuin kuuma veitsi voihin :( - Suomi 2010
21 kirjoitti:
..puolustuspuhe. Kukaan ei ole kiinnostunut yksityiskohdistasi.
Mutta jo pelkkä innokkuutesi siirtää vastuuta muittein harteille paljastaa, että sinulla ei ole tässä asiassa ihan paras mahdollinen olo oman ja perheesi osuuden suhteen.Turha syyllistää vanhempiakaan sitten jos ei ole kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa kaikilla.
Mutta keskenään ei kannata riidellä, se on vihoviimeistä ja varmin tie kaiken tuhoutumiseen. Yhdessä ne asiat pitää voida ratkoa, mutta valtio on vastuussa kansalaisistaan, tai pitäisi olla, nyt vaan leipäjonot pitenee ja ainakin miljoona suomalaista on ilman kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa. - jalat maahan..
Suomi 2010 kirjoitti:
Turha syyllistää vanhempiakaan sitten jos ei ole kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa kaikilla.
Mutta keskenään ei kannata riidellä, se on vihoviimeistä ja varmin tie kaiken tuhoutumiseen. Yhdessä ne asiat pitää voida ratkoa, mutta valtio on vastuussa kansalaisistaan, tai pitäisi olla, nyt vaan leipäjonot pitenee ja ainakin miljoona suomalaista on ilman kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa.sorry. yhteiskunta voi antaa lapsellesi neuvolahoidon ja koulukirjat yms. utta ei yhteiskunnalle kuulu lasten kasvatus, vaan sinulle, jos olet köyhä ja pentuja pokinut, olet tyhmä... sitten annan avustusta 100 kg yh-äideille jos siirtyvät leipäjonosta "lämpimään pullantuoksuiseen jauhojonoon." niin lahjoitan sata kg jauhoja.. realy..
- tipe70
jalat maahan.. kirjoitti:
sorry. yhteiskunta voi antaa lapsellesi neuvolahoidon ja koulukirjat yms. utta ei yhteiskunnalle kuulu lasten kasvatus, vaan sinulle, jos olet köyhä ja pentuja pokinut, olet tyhmä... sitten annan avustusta 100 kg yh-äideille jos siirtyvät leipäjonosta "lämpimään pullantuoksuiseen jauhojonoon." niin lahjoitan sata kg jauhoja.. realy..
Vai niin. Ja mikä oli vietisi pointti? Olen 57 kiloinen parisuhteessa elävä, ongelmalapsen pullantuoksuinen äiti, eli jään ilman jauhojasi :(
- tipe70
Suomi 2010 kirjoitti:
Turha syyllistää vanhempiakaan sitten jos ei ole kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa kaikilla.
Mutta keskenään ei kannata riidellä, se on vihoviimeistä ja varmin tie kaiken tuhoutumiseen. Yhdessä ne asiat pitää voida ratkoa, mutta valtio on vastuussa kansalaisistaan, tai pitäisi olla, nyt vaan leipäjonot pitenee ja ainakin miljoona suomalaista on ilman kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa.Kyllä meillä on ihan perusturva ja toimeentulokin omasta takaa olemassa, ei ole siitä kyse. Vaan nuoremman pojan sivuraiteille menosta, johon emme syytä tiedä eikä sitä syytä näemmä kukaan halua edes selvittää.
- Himaheppu ja hoppu
tipe70 kirjoitti:
Kyllä meillä on ihan perusturva ja toimeentulokin omasta takaa olemassa, ei ole siitä kyse. Vaan nuoremman pojan sivuraiteille menosta, johon emme syytä tiedä eikä sitä syytä näemmä kukaan halua edes selvittää.
lapsesi oireisiin juuri täältä?
No kyllähän nämä palstat ovat pursollaan kotipsykologeja ja kotipsykiatreja, niitä on sadottain. Mutta pelkäämpä että ongelmasi on juuri niin monivivahteinen, ettei näiden kotiläksykirjoissa ole tyhjentävää vastausta.
Nuorisopsykiatrian osasto tai joku muu vastaava voisi olla oikeampi osoite. Ei joku varastorakennus jota valheellisesti Turvataloksi nimitellään. - tipe70
Himaheppu ja hoppu kirjoitti:
lapsesi oireisiin juuri täältä?
No kyllähän nämä palstat ovat pursollaan kotipsykologeja ja kotipsykiatreja, niitä on sadottain. Mutta pelkäämpä että ongelmasi on juuri niin monivivahteinen, ettei näiden kotiläksykirjoissa ole tyhjentävää vastausta.
Nuorisopsykiatrian osasto tai joku muu vastaava voisi olla oikeampi osoite. Ei joku varastorakennus jota valheellisesti Turvataloksi nimitellään.En ajatellut saavani vastauksia täältä, enhän niitä muualtakaan ole vielä saanut. Se, että tänne alunperin kirjoitin oli oman mielen avautumista, ja tänään kun aiheen taas pinnalle nostin oli sekin sitä. En ymmärtänyt tämän palstan olevan tälläinen lynkkaus paikka ilman perusteita, pelkillä luuloilla vain kommentoidaan. Mutta toisaalta, olen saanut tämän ansiosta hieman näkövinkkeliä toisestakin suunnasta asioihin. Että ei tämä ihan turha palsta ole :)
- 5 pojan isä
No missäs se pojan iskä siten on?
- tipe70
Pojan isä on ihan tässä samassa taloudessa, miten niin?
- Tilastot totta.
maailmaan uuden Ibhramin Shcupollin. Kannattaisiko jo kääntyä oikeiden viranomaisten puoleen. Poikasi on potentiaalinen uusi massamurhaaja. Odotetaan vain repeämistä.
- en osanut olin kipee
olimme jo eronneet.menin niinkuin salaa takas perheeseen muutamaksi viikoksi ja katson kun taas tytär olkoi sääntöjä vastaan protestoimaan ja vetämään äitiään nyrkillä turpaan.. olin pailla. ja eikun kysyin onko kivaa kun vetelin nahka remmillä peseen punaiseksi 15v tyttö uskoi, että --elämä on-- muuten ei olisi loppunut tällänen tyttären terrorismi.. vein tytön myös turvakotiin pariksi viikoksi, jatkohoitoon... wanhempien erot ovat raskaita lapsille... minäkin olin niin pentu lapsia hankittaessa, että kaikki muu kiinnosti enemmän, kuin perheen hoito... "sorry tytöt"
- tipe70
Voihan se niinkin olla, että potentiaalia johonkin massamurhaan löytyy. Mutta eipä ole poikani takuulla ulkomaalaistaustainen, että antaa mennä vaan, jos ei muulla niin suomalaisella sisulla. Voitte sitten kaikki kimpassa lynkata minut, mutta edelleenkin olenpahan yrittänyt saada pojalleni apua, tuloksena nolla. Ja kun sen maagisen 18 v täyttää niin enpähän ole enää vastussa tekosistaan. Voi voi!
- 5 pojan iskä
Kyllä se paras "turvatalo" on teidän koti!
Ja eikö se iskä saa kuriin poikaanne?
Minä olen 5 pojan iskä. Olen ollut yh 11 vuotta.- tietä häntä
alkoholi ongelmainen sohva nynny joka viimeisillä voimillaan saa keppanaputelin huulilleen mutta ei kuria ja järjestystä huusholliin jossa sitä eniten kaivattaisiin?
- tipe70
Nostan hattua ja pipoa ja vielä kumarrankin. Jos olet 5 poikasi yh-isä. Ja kurinkin vielä saanut pidettyä.
Juu, ei ole poikaa saanut kuriin sen enmpää äiti,isä,mummi,sedät kuin enokaan. Kundi on oman tiensä tallaaja johon ei mikään eikä kenenkään järki puhe tunnu tehoavan. :( - tipe70
tietä häntä kirjoitti:
alkoholi ongelmainen sohva nynny joka viimeisillä voimillaan saa keppanaputelin huulilleen mutta ei kuria ja järjestystä huusholliin jossa sitä eniten kaivattaisiin?
Ei ole. Tämän perheen isukki ottaa kaksi keskiolutta lauantaisin saunassa. Muu alkon käyttö on todella satunnaista, saattaa olla kuukausiakin kun ei ota saunakaljoja lukuunottamatta mitään muuta.
- ...
tipe70 kirjoitti:
Nostan hattua ja pipoa ja vielä kumarrankin. Jos olet 5 poikasi yh-isä. Ja kurinkin vielä saanut pidettyä.
Juu, ei ole poikaa saanut kuriin sen enmpää äiti,isä,mummi,sedät kuin enokaan. Kundi on oman tiensä tallaaja johon ei mikään eikä kenenkään järki puhe tunnu tehoavan. :(Ihan aluksi voisit sitten opetella sen ettet vertaile poikaa veljeensä. Se on ainakin varma keino saada lapsi väärälle tielle, jos aina jää veljensa varjoon...
- tipe70
... kirjoitti:
Ihan aluksi voisit sitten opetella sen ettet vertaile poikaa veljeensä. Se on ainakin varma keino saada lapsi väärälle tielle, jos aina jää veljensa varjoon...
Poikia ei ole koskaan vertailtu toisiinsa, ovat niin erilaisia. Molemmissa on niitä erinomaisuuksia ja molemmissa heikkouksia. Tässä toisessa veljeksessä enemmän kuin toisessa. En ole ennen tätä päivää heitä koskaan enkä missään vertaillut, ja täälläkin sanoin vain, että samasta perheestä on toinen poika saatu kasvatettua yhteiskuntakelpoiseksi. Että se siitä vertailusta. Ja jos oikeasti poikiani vertailen, niin tässä ns. yhteiskuntakelvottomassa pojassani on paljon sellaista mitä minä arvostan. Hänellä on syvä empatian ja sympatian kyky sekä eläinrakkaus. Arvoja joita minä kunnioitan suuresti.
- Ihmiset Ensin
tipe70 kirjoitti:
Poikia ei ole koskaan vertailtu toisiinsa, ovat niin erilaisia. Molemmissa on niitä erinomaisuuksia ja molemmissa heikkouksia. Tässä toisessa veljeksessä enemmän kuin toisessa. En ole ennen tätä päivää heitä koskaan enkä missään vertaillut, ja täälläkin sanoin vain, että samasta perheestä on toinen poika saatu kasvatettua yhteiskuntakelpoiseksi. Että se siitä vertailusta. Ja jos oikeasti poikiani vertailen, niin tässä ns. yhteiskuntakelvottomassa pojassani on paljon sellaista mitä minä arvostan. Hänellä on syvä empatian ja sympatian kyky sekä eläinrakkaus. Arvoja joita minä kunnioitan suuresti.
Jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus saada tuntea itsensä tervetulleeksi ja ennen kaikkea toivotuksi ja rakastetuksi. Se on lähtökohta ja kaikki tinkiminen siitä vie asioita vain huonompaan suuntaan kaikkien kannalta. Jokainen ihminen on arvokas, ja jokaisella on oikeus tasa-arvoiseen asemaan perheessä, kaikkineen.
Ja mitä perusturvaan ja toimeentuloon tulee, ne pitää saada kuntoon kaikille kansalaisille, se on se pohja mistä kaikki alkaa. - Anonyymi
Ihmiset Ensin kirjoitti:
Jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus saada tuntea itsensä tervetulleeksi ja ennen kaikkea toivotuksi ja rakastetuksi. Se on lähtökohta ja kaikki tinkiminen siitä vie asioita vain huonompaan suuntaan kaikkien kannalta. Jokainen ihminen on arvokas, ja jokaisella on oikeus tasa-arvoiseen asemaan perheessä, kaikkineen.
Ja mitä perusturvaan ja toimeentuloon tulee, ne pitää saada kuntoon kaikille kansalaisille, se on se pohja mistä kaikki alkaa.ki alkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690