Mitkä kielet kannattaa ostaa stratoon?
Tässä vaihtoehtoja, niitä on liikaa. Mitkä valitsen?
http://www.thomann.de/fi/cat_PG_3.html?gf=010_kielisetit&oa=ala
Kielet stratoon?
8
2393
Vastaukset
- Tukee
No duodaduoda. Itellä ainaskii hyviä kokemuksia (varmasti muillakin) merkeistä, Daddario ja Ernie ball. Henkilökohtasesti tykkään Ernie ballista enemmän.
Paksuus kannattaa valita sen mukaan, kuinka tuhtia saundia haet (paksumpi, tuhdimpi).
Mut jos soitat standarti vireestä niin ehkä 010 tai 009 setti. Ohuempi myös löysempi (kevyempi soittaa). - StratoMän546
Tuota noin, merkkejä ja paksuuksia on mistä valita.
Tuossa aikaisemmin oli kerrottuna jo ihan hyviä eli Addario ja Ernie Ball, ja kyllähän noita on muitakin.
Oikeastaan kokeilemalla eri merkkejä ja osin myös eri paksuisia löytynee se itselle sopiva.
Itse olen jotakuinkin soitellut 009 seteillä stratoissa mutta nyt kun ostin uuden Straton (Fender) niin vaihdatutin siihen 010 setin Elixir merkkiset kielet (tehdaskielinä oli normi 010).
Itellä toimii nuo Elixirit, ovat kalliimmat kuin tavalliset, mutta kestävät ja pitävät soundinsa normisettejä pidempään, nuo ovat pinnoitetut kielet ja näitä löytyy muistakin merkeistä. Elixir on itelläni jokaisessa sähkiksessä, se sopii mun tarkoituksiini ja ovat ihan hyvä soundiset (HUOM! nämä soundit ja pitämiset ovat sitten makuasoita).
Mutta joo, mieti mikä on sulle sopiva paksuus, normivireessä toimii ihan hyvin 009 ja 010 setit, jotkut vetelee tuostakin paksummalla 011 setillä, tämä kielten paksuus on hyvin soittajakohtaista.
Yhtä en itse allekirjoita eli että soundin tuhtius tai paksuus olisi kielisetin paksuudesta kiinni, kyllä siihen soundin paksuuteen tai muuhun vaikuttaa hyvin moni muukin seikka, esim. soittajan tatsi, vahvari, efektit, käytetty pleku, pikkaustyylit jne. (aika hyvä korva pitää olla, että erottaa onko 010 tai 009 setti soittajalla ;-) )- Tukee
Juu, no kyllä siinä pikkupienen eron huomaa ku jos verrataan vaikka 011 ja 009 niin ne ysit soi silleen heleämmin/kirkkaammin. Ite soitan kans ysi setillä e-vireestä Ernie balleilla, joojoo pitäs kokeilla muitaki. =)
Elixir tietääkseni myös liukkaampi tatsiltaa (ehkä pinnoituksen vuoksi), itellä ei kokemusta merkistä.
Itekku alotin niin erehdyin ostaan heti ekana 011 setin. Melekosta kidutusta oli kyllä ne ensimmäiset 3kk.
Tahtoo olla niin perhanan raskaat soittaa, ainakin alussa kun ei vielä sormet oo tottunu. En suosittele ihan ensimmäsiksi kieliksi noita 011. Kyllähän siinä sormet vahvistuu esim. verrattuna 009, mut ite tykkään 009.
- yhethet
Elixirit on ihan toimivat, niin sähköisessä kuin akustisessa. Se pinnoite ehkä vaimentaa soundia, mutta ei merkitsevästi. Vasta kunnolla harjaantunut korva voi sanoa eron.
- Tukee
Jaa, no oon sitte varmaan väärässä. Ite ainaki muka huomasin pienen eron ku aluksi soitin 011 ja sitte vaihoin 009, kai se tatsi sitte jotenki hämäs?..
- Oho Eiku
Fender, Snarling dogs, Dean Markely, D´Addario, Picato (näitä on vaikea löytää kaupoista), jne. Kaikki tunnetuimmat merkit ovat hyviä. Paksuus kannattaa valita oman mieltymyksen ja soitettavan musan mukaan.
Käytän Fenkuissani ns. jokapaikankielinä 09 - 042 settiä, mutta Agent-tyylisessä musassa mulla on sille varattu omanlaisensa, itsetehty "Fenkku" ja siinä kielinä Snarling dogsin 09 - 49 mixed light-setti. E, A, D ja G kielet ovat normia paksummat ja antavat hyvän botnen komppiin ja tutinaa sooloihin. H ja E kielet ovat ohuita eli 09 ja 011. Hyvin toimii.
Testaamalla löytyy itselle sopiva setti. Tosin se maksaa, jos meinaa monta eri settiä läpi käydä. Pinnoitettuja kieliä en osaa suositella, sillä niistä ei ole kokemusta. Ei ole kyllä tarvettakaan, sillä huippukitaristitkaan ei niitä suuremmin suosi, vaan luottavat pääosin perinteisiin kieliin.- Skittamiesjovuosia
Lainaus "Pinnoitettuja kieliä en osaa suositella, sillä niistä ei ole kokemusta. Ei ole kyllä tarvettakaan, sillä huippukitaristitkaan ei niitä suuremmin suosi, vaan luottavat pääosin perinteisiin kieliin. "
Sulla tietysti on löytyny jo itsellesi sopivaa eikä tarvi vaihtaa mutta, hieman särähtää korvaan tuo, että hylkää suoralta kädeltä jonkun vaihtoehdon kun huippukitaristitkaan ei suosi ja luottavat perinteisiin.
Eikös kuitenkin kielien valinta että mistä pitää mene jokaisen soittajan oman maun ja kokemuksen mukaan, ei sen mukaan että mitä joku huippukitaristi sanoo ;-) (eli että ne sopii omaan hyppyseen ja soi omaan korvaan parhaiten).
Elixirien käyttäjiä löytyy hyvinkin musiikkialan huipulta, ehkä ei niin tunnettuja suuren yleisön joukossa mutta aivan tajuttomia virtuooseja löytyy jotka soittaa Elixir-merkillä http://www.elixirstrings.com/artists/index.html (suurin osa ei näitä tunne mutta alaa tunteva löytää aikas monta virtuoosia tuolta, suosittelen tutustumaan muihinkin kuin Aleksi Laihoo, Steve Vaihin tai Jeff Peck et co , paljon löytyy maailmalta virtuooseja muitakin).
Mutta ihan asiaa kyllä kirjoitit, halusin vaan pistää kommenttivastausta :-)
- AmKitMuus
Stratoissa, jos puhut nyt vaikka näistä Fendreistä on tehtaalla pääasiassa kahta kielipaksuutta 009 tai 010.
Oman käteen ja korville sopiva kielisarja löytyy vain kokeilemalla.
Et maininnut kitarasi merkkiä saati mallia joten katso valmistajan sivuilta mitkä kielet on tehtaalla vakiona asennettu kitaraasi. Jos kielet on sinulle löysän tuntuiset niin ota yksi aste paksumpaan päin. Eli jos kitarassasi on 009 paksuiset niin kokeile 010, jos taas kielet tuntuvat tiukoilta niin kyseessä voi olla 010 sarjaa joten kokeile siinä tapauksessa 009 paksuisia.
Kokeile alkuun tavallisia kieliä ja seuraavaksi pinnoitettuja kieliä Elixir, näin saat tuntuman kumpi näistä sopii paremmin käteesi ja paksuuskin alkaa selviämään paremmin.
Minun omakohtaisia kokemuksia vuosien varrelta:
Pitkään soitin tavallisilla kielillä, riippuen kitarasta (kaulan pituus/skaalat sun muut asiat ja oma tatsi ja mieltymys) mulla on ollut 009 sekä 010 sähkökitaroissa paitsi Jazz-sähkiksessä jopa 011 paksuutta.
Sitten tuli näitä pinnoitettuja kieliä ja päätin kokeilla niitä, olen kokeillu niissäkin eri merkkejä ja tänä päivänä sähkökitaroissa sekä akustisissa teräskielisissä on minulla Elixir merkkiset kielet, Paksuudet 009, 010 sekä 011 ja akustisissa 011 sekä 012.
Kielien tuntuma sormiin riippuu soittajasta mutta myös siitä millainen itse kitara on, esimerkiksi 010 Gibsonin Lespaulissa tuntuu hyvän sopivalta mutta Fenderin Stratocasterista tiukalta, tämä johtuu ihan siitä, että kitaroiden rakenne on hieman erillainen (kaula, talla, satula) ja toisessa sama setti on tiukka ja toisessa saattaa olla löysä.
Kokeile siis alkuu muutamaa erillaista vaihtoehtoa ja kyllä se sieltä löytyy, saattaa ajan kuluessa mieltymys siirtyä paksumpaan sarjaan kun sormien voimat kasvavat, tietysti näin ei välttämättä käy.
Muutama juttu Elixir kielistä loppuun
Ovat aivan hyvä ääniset, tuntuiset (huom! tuntuma vähän liukkaampi) ja ns. fret-äänet niissä on tavallisia kieliä pinemmät eli tarkoitan sitä, että sormia liutettaessa bassokielillä ei kuulu niin iso ääntä kuin tavallisissa kielissä.
Jotkut sanovat, että erottavat millä kielillä kitaristi soittaa, minä väitän ettei näin ole asian laita, sellaista kultakorvaa ei ole eikä tule, olen soittanut tavallisilla ja nyttemmin Elixireillä eikä ole porukka sanonut, että mun soundipuoli olisi muuttunut, kukaan ei ole sanonut, että soundi on kuivan tuhnu.
Elixirin ei myöskään ole vaikuttanut soittoteknisesti taitoihini tai vaikeuttanut soittoa mitenkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211454Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77919
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912