Summorum Pontificum

Guidonis

Kirjoitan tätä latinaksi, koska toivon syvästi, että latina taas palaa katoliseen Kirkkoon Suomessakin. Itse olen keski Euroopasta, Suomeen tulin 10v sitten ja olen suorastaan järkkytynyt siitä, että kun en asu juuri etelä Suomessa, Helsingin seudulla, en pääse Tridenttiseen Messuun.

Credo Te, ut multi errare, ex his fontibus enim apparet, ut omnibus sacerdotibus liceat Missam (in forma ordinaria ritus Romani) latine agere, sicut erat ante Benedictus Pontifex maximus Summorum Pontificum scripserat et hodie. Eligere potest sacerdos, utrum latina aut alia lingua utatur.

Congregatio De Cultu Divino Et Disciplina Sacramentorum, Instructio Redemptionis Sacramentum 112:
"
Missa celebratur aut lingua latina, aut alia lingua, dummodo textus liturgici adhibeatur, qui ad normam iuris approbati fuerint.
Exceptis celebrationibus Missae, quae iuxtra horarium earundem temporibus ab autoritateecclesiagtica statutis lingua populi peragendae sunt, semper et ubique sicut Sacerdotibus sacrum latine litare- Vat. II. Conc. n 36§1, codex iuris canonici, can 928!!!!

Conc. Vatikan II.
"
Provideatur tamen ut christifideles etiam lingua latina partes ordinarii Missae quae ad ipsos spectant possint simul dicere val cantare.... CIC 928

Eucharistica celebratio peregatur lingua latina aut alia lingua dummondo textus liturgici legitime approbati furient!!!!

Nunc impedimentis a Benedecto pontifice maximo sublatis, omnibus sacerdotibus, qui "idonei ac iure non impeditis ac iure non impediti""- Motu Proprio 5.4-, sint etiam licet formam extraordinariam- quam Tridentinam vocare solemus - celebrare, et nullo fidelium conventu Rogato.

19

1928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guidonis

      MOTU PROPRIO SUMMORUM PONTIFICUM 2:

      In Missis sine populo celebratis, quilibet sacerdos catholicus ritus latini, sive saecularis, sive religiosus, uti potest aut Missali Romano a beato Papa Ioanne XXIII. anno 1962 edito...
      Ad talen celebrationem secundum unum alterumve Missale sacerdis nulla eget licentia nec Sedis Apostolicae nec Ordinarii sui.

      Fieri ergo potest"" ut sacerdos per se iniussu fidelium latine- sive forma ordinaria. sive forma extraordinaria-celebrat.


      Kyllä, meillä katolilaisilla on oikeus vaatia latinan palaminen Kirkkoon.!!!!

      En kirjoitta niin anonyymisti, mutta kirjoittan että olikea nimeni on Inger Keränen, olen kotoisin Tsekinmaasta, ja kovasti haluan taas osallistua Tridenttisen Messuun, vaikka asun Savossa.

      • T. Ollo

        on oekeus vuatija latinoo katolilaesella katolisseen kirkkoon. Kuka riähkä tuota eppäelis! Niihä se Jeesuskii ja apostolit: hyöhä puhu immeisille semmosta vanahoo kieltä mitä kukkaa ei eriksee opettelemata ymmärtännä. Ei kuule ollu sillo mittää tietoo mistään kansankielestä. Ei aenakaa sekistä tai suomesta, savosta puhumattakaa!


      • Guidonis
        T. Ollo kirjoitti:

        on oekeus vuatija latinoo katolilaesella katolisseen kirkkoon. Kuka riähkä tuota eppäelis! Niihä se Jeesuskii ja apostolit: hyöhä puhu immeisille semmosta vanahoo kieltä mitä kukkaa ei eriksee opettelemata ymmärtännä. Ei kuule ollu sillo mittää tietoo mistään kansankielestä. Ei aenakaa sekistä tai suomesta, savosta puhumattakaa!

        Totta, mutta sawo ei ole liturginen kieli, vaan latina on Kirkon kieli. Aina oli on ja tulee olemaan.
        Se on katolilaisen Kirkon kieli, joka myös yhdystää Kirkkoa ymppäri maailmaa. Ja myös se kuulostaa kauniilta, ei niin arkisilta kun kansainkielellä.
        Messu kansankielellä on minusta arkinen, ja jotkut kielet eivät kuulosta kauniilta kirkossa. Se on mun mielipide, mutta haluan että latina tulee taas kirkkoon.


      • Guidonis
        Guidonis kirjoitti:

        Totta, mutta sawo ei ole liturginen kieli, vaan latina on Kirkon kieli. Aina oli on ja tulee olemaan.
        Se on katolilaisen Kirkon kieli, joka myös yhdystää Kirkkoa ymppäri maailmaa. Ja myös se kuulostaa kauniilta, ei niin arkisilta kun kansainkielellä.
        Messu kansankielellä on minusta arkinen, ja jotkut kielet eivät kuulosta kauniilta kirkossa. Se on mun mielipide, mutta haluan että latina tulee taas kirkkoon.

        Minusta tuntuu että katolisen kirkon papit Suomessa ovat pää-asiallisesti neokatekumenaalit, tosi modernistit. Olin kirjoittanut vikaarille, se on joku puolalinen, Swiech juuri tästä latinasta, sain sellaisen vastauksen, että "pitää tyyttyä diasporaali-Messuun", joka on tietysti NOM kansankielellä..minä kirjoitin latinaksi, kaikki CIC-määräykset yn muita- keski Euroopassa, ainakin suurissa kaupungeissa se toimii, mutta Savossa ja monissa paikkoissa Súomessa ei.
        Oulun seurakunnassa on liturgiaa suorastaan katastroofi, ja piispa ja vikaari eivät sano mitään.
        Vaan että "ei ole resursseja", mutta siltti aina ekumeniaa ja taas ekumeniaa.
        Ekumeniaa on mahdottonta, kun se tehdään nykysiin.
        Tarvitemme myös Suomeen kunnon traditionallistiset papit.


      • Luottavainen
        Guidonis kirjoitti:

        Minusta tuntuu että katolisen kirkon papit Suomessa ovat pää-asiallisesti neokatekumenaalit, tosi modernistit. Olin kirjoittanut vikaarille, se on joku puolalinen, Swiech juuri tästä latinasta, sain sellaisen vastauksen, että "pitää tyyttyä diasporaali-Messuun", joka on tietysti NOM kansankielellä..minä kirjoitin latinaksi, kaikki CIC-määräykset yn muita- keski Euroopassa, ainakin suurissa kaupungeissa se toimii, mutta Savossa ja monissa paikkoissa Súomessa ei.
        Oulun seurakunnassa on liturgiaa suorastaan katastroofi, ja piispa ja vikaari eivät sano mitään.
        Vaan että "ei ole resursseja", mutta siltti aina ekumeniaa ja taas ekumeniaa.
        Ekumeniaa on mahdottonta, kun se tehdään nykysiin.
        Tarvitemme myös Suomeen kunnon traditionallistiset papit.

        Hän ymmärtää minun suomenkielistä puhettani. Ei ole uudessa testamentissa mainittu, että jollain tietyllä kielellä pitää Jumalaa lähestyä. Saivathan apostolitkin eri kielillä puhumisen lahjan, jolloin eri paikoista kotoisin olevat ihmeekseen kuulivat kukin omaa kieltänsä puhuttavan. Evankeliumin julistaminen on kristityn tärkein tehtävä. Jos sitä julistaa latinaksi, niin ymmärtääkö yksikään prosentti ihmisistä sen sisältöä.


      • p. v. Münchhausen
        Guidonis kirjoitti:

        Minusta tuntuu että katolisen kirkon papit Suomessa ovat pää-asiallisesti neokatekumenaalit, tosi modernistit. Olin kirjoittanut vikaarille, se on joku puolalinen, Swiech juuri tästä latinasta, sain sellaisen vastauksen, että "pitää tyyttyä diasporaali-Messuun", joka on tietysti NOM kansankielellä..minä kirjoitin latinaksi, kaikki CIC-määräykset yn muita- keski Euroopassa, ainakin suurissa kaupungeissa se toimii, mutta Savossa ja monissa paikkoissa Súomessa ei.
        Oulun seurakunnassa on liturgiaa suorastaan katastroofi, ja piispa ja vikaari eivät sano mitään.
        Vaan että "ei ole resursseja", mutta siltti aina ekumeniaa ja taas ekumeniaa.
        Ekumeniaa on mahdottonta, kun se tehdään nykysiin.
        Tarvitemme myös Suomeen kunnon traditionallistiset papit.

        yrittäisit lukea ensin hetkirukoukset latinaksi, niin se ehkä tyydyttää pahimman latinan tarpeesi ja jos ei riitä niin lue myös lukukappaleet vai mikä se on suomeksi. Eikö huomenna olekkin evankelista Luukan juhla? Vai olenko vallan väärässä.Sehän on hyvä päivä kaivaa breviaario naftalista.

        Toki mielstäni hiippakunta tarvitsee suomalaisia hiippakuntapappeja. Ja olisi ihan kiva jos olisivat, ainakin pukeutumisen suhteen, vanhoillisempia kuin nykyiset papit.

        T. paroni von Münchhausen

        ps. Eniro / yle ei osaa laskea.

        pps. Soneran mokkula on todella huono.


      • p. v. Münchhausen
        p. v. Münchhausen kirjoitti:

        yrittäisit lukea ensin hetkirukoukset latinaksi, niin se ehkä tyydyttää pahimman latinan tarpeesi ja jos ei riitä niin lue myös lukukappaleet vai mikä se on suomeksi. Eikö huomenna olekkin evankelista Luukan juhla? Vai olenko vallan väärässä.Sehän on hyvä päivä kaivaa breviaario naftalista.

        Toki mielstäni hiippakunta tarvitsee suomalaisia hiippakuntapappeja. Ja olisi ihan kiva jos olisivat, ainakin pukeutumisen suhteen, vanhoillisempia kuin nykyiset papit.

        T. paroni von Münchhausen

        ps. Eniro / yle ei osaa laskea.

        pps. Soneran mokkula on todella huono.

        Luukkaan päivä kun meni kuukaudella pieleen. Oletkos ihan vakavalla mielellä liikenteessä? Kun et vastannut niin minulle tuli mieleen että trollaat täällä kybällä.

        Mutta jos et trollaa niin toivon, että tulet järkiisi.


      • p. v. M.
        p. v. Münchhausen kirjoitti:

        Luukkaan päivä kun meni kuukaudella pieleen. Oletkos ihan vakavalla mielellä liikenteessä? Kun et vastannut niin minulle tuli mieleen että trollaat täällä kybällä.

        Mutta jos et trollaa niin toivon, että tulet järkiisi.

        siis Guidolle.


      • Teilipyörä
        p. v. M. kirjoitti:

        siis Guidolle.

        Minusta on mielenkiintoista lukea Guidonisen tekstejä, ne virkistää tätä palstaa. Mielummin hänen tekstejä kuin nälvimmistä ja panettelua. Olen itsekin kiinnostunut latinasta, mutta osaan tällä hetkellä alkeita. Jos Jumala suo, antakoon opiskeluaikaa tälle kielelle. Latina on yksi kauneimmista kielistä.


      • p. v. M.
        Teilipyörä kirjoitti:

        Minusta on mielenkiintoista lukea Guidonisen tekstejä, ne virkistää tätä palstaa. Mielummin hänen tekstejä kuin nälvimmistä ja panettelua. Olen itsekin kiinnostunut latinasta, mutta osaan tällä hetkellä alkeita. Jos Jumala suo, antakoon opiskeluaikaa tälle kielelle. Latina on yksi kauneimmista kielistä.

        Näin arvelinkin.


      • Guidonis
        Teilipyörä kirjoitti:

        Minusta on mielenkiintoista lukea Guidonisen tekstejä, ne virkistää tätä palstaa. Mielummin hänen tekstejä kuin nälvimmistä ja panettelua. Olen itsekin kiinnostunut latinasta, mutta osaan tällä hetkellä alkeita. Jos Jumala suo, antakoon opiskeluaikaa tälle kielelle. Latina on yksi kauneimmista kielistä.

        Kiitoksiä paljon. Itse olin alkanut opiskella latinaa kun olin 7v vielä Prahassa ja pappi opetti. Sit käynyt kursseilla. Harmi että monet nyky-papit eivät hallitsee latinaa, se on surullista, koska se on perus asiaa teologisessa ja filosofisessa opiskeluissa.


      • Guidonis
        Guidonis kirjoitti:

        Kiitoksiä paljon. Itse olin alkanut opiskella latinaa kun olin 7v vielä Prahassa ja pappi opetti. Sit käynyt kursseilla. Harmi että monet nyky-papit eivät hallitsee latinaa, se on surullista, koska se on perus asiaa teologisessa ja filosofisessa opiskeluissa.

        Pahinta on että papit Suomessa ovat uskomattomasti välinpittämättömiä, ja kaikki neokatekumenaaleja, ja jos ei asu Helsingissä, ei ole mahdollisuus mennä FSSP.n Messuun, mutta on ainoa mahis neokatekumenaalien daipora NOM, mistä mulla on huonot kokemukset. Papit Suomessa ovat ulkomaaliset, eivät edes keskustele, eivät edes vastaile kun ihminen kysyy. Esim. on Olun seutu ja Savo- siellä ei ole muita mahdollisuuksia kun diaporaalinen NOM suomeksi, ja olin lähettänyt pappeille niin monta viestejä, ja niihin ei edes vastattu.
        Mulla on erittäin hyvät kokemukset Tsekeista ja Italiasta pappien kanssa, mutta Suomessa valittettävästi vain huonot. Tuntuu että Suomessa ovat Euroopan välinpitämättömämät papit. Ja kaikki vaan neokatekumenaalit, joista Messuista en todella tykä. Ainoa FSSP.n pappi on vain etelässä. Miltä mieltä olette?


      • John Matrix
        Guidonis kirjoitti:

        Pahinta on että papit Suomessa ovat uskomattomasti välinpittämättömiä, ja kaikki neokatekumenaaleja, ja jos ei asu Helsingissä, ei ole mahdollisuus mennä FSSP.n Messuun, mutta on ainoa mahis neokatekumenaalien daipora NOM, mistä mulla on huonot kokemukset. Papit Suomessa ovat ulkomaaliset, eivät edes keskustele, eivät edes vastaile kun ihminen kysyy. Esim. on Olun seutu ja Savo- siellä ei ole muita mahdollisuuksia kun diaporaalinen NOM suomeksi, ja olin lähettänyt pappeille niin monta viestejä, ja niihin ei edes vastattu.
        Mulla on erittäin hyvät kokemukset Tsekeista ja Italiasta pappien kanssa, mutta Suomessa valittettävästi vain huonot. Tuntuu että Suomessa ovat Euroopan välinpitämättömämät papit. Ja kaikki vaan neokatekumenaalit, joista Messuista en todella tykä. Ainoa FSSP.n pappi on vain etelässä. Miltä mieltä olette?

        Vähän aihetta sivuten

        Taidat olla se hullu Keränen, jonka mielestä Suomen vaakuna on pahuuden symboli, kun taas risti on rakkauden symboli!

        En oikein ymmärrä ajattelutapaasi. Kummankin nimessä on varmasti kidutettu ja tapettu monia ihmisiä.


      • Takiton

        Tämä Keränen huijaa myyntipalstoilla, myös minua viime vuonna. Olen siitä lähtien seurannut ja tehnyt ilmoituksia ylläpitäjille. Maineen voi menettää vain kerran, vielä on saatavat saamatta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kiitos tästä


      • Anonyymi
        Takiton kirjoitti:

        Tämä Keränen huijaa myyntipalstoilla, myös minua viime vuonna. Olen siitä lähtien seurannut ja tehnyt ilmoituksia ylläpitäjille. Maineen voi menettää vain kerran, vielä on saatavat saamatta.

        Niin minuakin on tämä Inger Keränen huijannut myyntipalstalla myymällä Aurinkopulloa jonka maksoin enkä saanut sitä koskaan. Poliisille on tehty valituksia mutta eivät ole saaneet mitään aikaiseksi. Hänellä on monta profiilia joilla tekee huijaus kauppaa.Toivonkin poliisia ottamaan hänet kiinni ja vastuuseen rikoksista. Nimi merkillä: Köyhä eläkelänen.


    • --

      MInä haluaisin kyllä kuulla mieluummin muinaiskirkkoslaavia.

      • Anonyymi

        Kreikka, aramea ja heprea. Todistetusti ainoat alkuperäiset kristilliset kielet.

        Latina on pakanallisten roomalaisten kieli. Raamatun henkilöistä sitä puhui äidinkielenään Augustus ja Pilatus. Kummallista tehdä tuollaisesta kielestä kristinuskon pääkieli.

        Kirkkoslaavilla on vielä vähemmän tekemistä alkuperäisen kristinuskon kanssa. Muinaisen bulgarian kielen murre. Täysin dadaistinen temppu ottaa tuollainen liturgian kieleksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe