hassu juttu

raven-79

Sytokromi-c voi olla eri eliöillä hyvinkin erilainen. Ihmisen ja simpanssin sytokromi c:t ovat identtisiä. Reesusmakakin ja ihmisen välillä on vain yhden aminohapon ero. Myös kanalla ja kalkkunalla on identtiset sytokromi c:t.

Ihmisestä päin laskien sytokromi-c:n aminohappojen ero hevoseen on 2%, tonnikalaan 17%, hyönteiseen 27-29%, homeeseen ja kasveihin 35-40% ja purppurabakteeriin 65%. Varsinkin bakteerien ja monisoluisten eläinten välillä on huomattava ero. Näin ollen monisoluiset ovat kehittyneet kauan eri suuntiin kuin bakteerit.

Ihmisen sytokromi-c eroaa kahdeltatoista kirjaimelta hevosen sytokromi-c:stä. Ihmisillä ja marakateilla on vain yhden kirjaimen ero, kuten on myös hevosilla ja aaseilla. Sialla ja hevosella taasen on kolmen kirjaimen ero, joten se on etäisempää sukua hevoselle kuin aasi.

Vai mitä, kreationistit?

20

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehh ...

Kopioit tuon tuolta Wikipediasta ja luulit sen myös ymmärtäneesi. Minäkin luin sen sieltä.
      Mutta silti olen eri mieltä kanssasi siksi, että tuo molekyylikelloajatus on vain teoria muiden mahdollisten teorioiden joukossa eikä itse todista itseään oikeaksi. Tutkijalle se on käyttökelpoinen ajattelua helpottava mallinnus mutta täällä sillä ei perusteluja voiteta.
      Siitä me tulemme pitämään huolen.
      Ota se huomioon kamppailuteoriaa luodessasi.

• Apo-Calypso

"Siitä me tulemme pitämään huolen."

Jaa, millähän tavalla moiset harhat tarkoitetaan toteutettaviksi?

• Turkana

""Mutta silti olen eri mieltä kanssasi siksi, että tuo molekyylikelloajatus on vain teoria muiden mahdollisten teorioiden joukossa eikä itse todista itseään oikeaksi."""

Ja mikähän olisi perusteltu vaihtoehtoinen selitys sytokromi-C:n samankaltaisuuksille ja eroille niin, että ne vain näyttäisivät kehittyneen evoluutioteorian mukaisella evoluutiolla? Sytokromi-C:t syntyivät maagisesti tyhjästä zimbsalabim?

• hehh ...
        Apo-Calypso kirjoitti:

"Siitä me tulemme pitämään huolen."

Jaa, millähän tavalla moiset harhat tarkoitetaan toteutettaviksi?

Mitä siitä tulisi, jos emme toimisi täysillä vastapuolena?
        Hommahan on niin kauan hanskassa kuin vastapuoli ei löydä agumentointivirhettä?
        Minkä virheen nyt löysit, .....?
        Huomaa, että jätin "tolloksi" nimittämisen pois vaikka se olisi sopinut erittäin hyvin viestini perään?

• raven-79
        Turkana kirjoitti:

""Mutta silti olen eri mieltä kanssasi siksi, että tuo molekyylikelloajatus on vain teoria muiden mahdollisten teorioiden joukossa eikä itse todista itseään oikeaksi."""

Ja mikähän olisi perusteltu vaihtoehtoinen selitys sytokromi-C:n samankaltaisuuksille ja eroille niin, että ne vain näyttäisivät kehittyneen evoluutioteorian mukaisella evoluutiolla? Sytokromi-C:t syntyivät maagisesti tyhjästä zimbsalabim?

Mikä salaliitto semmonen olisi josta ääneen puhuttaisiin? Ei se olisi enää mikään maaginen salaiitto..

• helppo kysymys
        hehh ... kirjoitti:

Mitä siitä tulisi, jos emme toimisi täysillä vastapuolena?
        Hommahan on niin kauan hanskassa kuin vastapuoli ei löydä agumentointivirhettä?
        Minkä virheen nyt löysit, .....?
        Huomaa, että jätin "tolloksi" nimittämisen pois vaikka se olisi sopinut erittäin hyvin viestini perään?

"Mitä siitä tulisi, jos emme toimisi täysillä vastapuolena?"

Eiköhän siitä tulisi aivan sama.

• hehh ...
        Turkana kirjoitti:

Sinä lähdet oletuksesta, että selitys on annettava siksi, että se sopii parhaiten toisen teoriasi tarpeisiin.
        Minulla taas ei ole teoriaa johon olisi tuollaista aputeorian tarvetta, joten olen senvuoksi skeptinen.
        Voin siksi pohtia, mikä periaatteellinen virhemahdollisuus päättelyssäsi on.
        Vastaava ajatteluvirhe löytyy nimittäin uskonnon perustelujen sisältäkin, ja se ehdottaa, että hylkään oletuksesi ehdottomuuden. Uskonnon puolella vastaava johtaa nimenomaan lahkokuntien syntyyn.

• Turkana
        hehh ... kirjoitti:

Sinä lähdet oletuksesta, että selitys on annettava siksi, että se sopii parhaiten toisen teoriasi tarpeisiin.
        Minulla taas ei ole teoriaa johon olisi tuollaista aputeorian tarvetta, joten olen senvuoksi skeptinen.
        Vastaava ajatteluvirhe löytyy nimittäin uskonnon perustelujen sisältäkin, ja se ehdottaa, että hylkään oletuksesi ehdottomuuden. Uskonnon puolella vastaava johtaa nimenomaan lahkokuntien syntyyn.

""Sinä lähdet oletuksesta, että selitys on annettava siksi, että se sopii parhaiten toisen teoriasi tarpeisiin.""

En lähde. Katsos se olit sinä, joka kirjoitti näin:

"Mutta silti olen eri mieltä kanssasi siksi, että tuo molekyylikelloajatus on vain teoria muiden mahdollisten teorioiden joukossa eikä itse todista itseään oikeaksi."

""Minulla taas ei ole teoriaa johon olisi tuollaista aputeorian tarvetta, joten olen senvuoksi skeptinen.
        Voin siksi pohtia, mikä periaatteellinen virhemahdollisuus päättelyssäsi on.""

En kysynyt mitä teoriaa kannatat, vaan niitä vaihtoehtoisia selityksiä, joita väitit olevan olemassa.

""Voin siksi pohtia, mikä periaatteellinen virhemahdollisuus päättelyssäsi on.""

Minä taas huomaan sinun päättelyssäsi selkeän virheen: kerrot, että olisi vaihtoehtoisia selityksiä ja kun kysyn mitä nuo vaihtoehtoiset selitykset ovat, luulet että kysyn, mikä on sinun oma selityksesi. Ei näin. Toki ymmärrän myös, että et halua etkä kykene niitä vaihtoehtoisia selityksiä kertomaan, koska tiedät etteivät ne ole selitysvoimaisia. Ainoa teoria, jolla on perusteltu selitys sytokromi-C:n samankaltaisuuksille läheisten lajien välillä ja sitä suuremmille eroille, mitä kaukaisemmista sukulaislajeista on kysymys, on evoluutioteoria.

""Vastaava ajatteluvirhe löytyy nimittäin uskonnon perustelujen sisältäkin, ja se ehdottaa, että hylkään oletuksesi ehdottomuuden. Uskonnon puolella vastaava johtaa nimenomaan lahkokuntien syntyyn.""

Kysymys on toki eri asioista, kuten hyvin ymmärrät. Toisin kuin uskonnoissa, tieteen piirissä teorioiden täytyy olla loogisia ja johdonmukaisia, perustua havaintoihin ja kyetä ennustamaan myös tulevat havainnot. Kaikki selitysmallit eivät ole suinkaan tasavertaisia. Siksi peräsin sinulta esittämiäsi muita selityksiä sytokromi-C:lle

• hehh ...
        Turkana kirjoitti:

""Sinä lähdet oletuksesta, että selitys on annettava siksi, että se sopii parhaiten toisen teoriasi tarpeisiin.""

En lähde. Katsos se olit sinä, joka kirjoitti näin:

"Mutta silti olen eri mieltä kanssasi siksi, että tuo molekyylikelloajatus on vain teoria muiden mahdollisten teorioiden joukossa eikä itse todista itseään oikeaksi."

""Minulla taas ei ole teoriaa johon olisi tuollaista aputeorian tarvetta, joten olen senvuoksi skeptinen.
        Voin siksi pohtia, mikä periaatteellinen virhemahdollisuus päättelyssäsi on.""

En kysynyt mitä teoriaa kannatat, vaan niitä vaihtoehtoisia selityksiä, joita väitit olevan olemassa.

""Voin siksi pohtia, mikä periaatteellinen virhemahdollisuus päättelyssäsi on.""

Minä taas huomaan sinun päättelyssäsi selkeän virheen: kerrot, että olisi vaihtoehtoisia selityksiä ja kun kysyn mitä nuo vaihtoehtoiset selitykset ovat, luulet että kysyn, mikä on sinun oma selityksesi. Ei näin. Toki ymmärrän myös, että et halua etkä kykene niitä vaihtoehtoisia selityksiä kertomaan, koska tiedät etteivät ne ole selitysvoimaisia. Ainoa teoria, jolla on perusteltu selitys sytokromi-C:n samankaltaisuuksille läheisten lajien välillä ja sitä suuremmille eroille, mitä kaukaisemmista sukulaislajeista on kysymys, on evoluutioteoria.

""Vastaava ajatteluvirhe löytyy nimittäin uskonnon perustelujen sisältäkin, ja se ehdottaa, että hylkään oletuksesi ehdottomuuden. Uskonnon puolella vastaava johtaa nimenomaan lahkokuntien syntyyn.""

Kysymys on toki eri asioista, kuten hyvin ymmärrät. Toisin kuin uskonnoissa, tieteen piirissä teorioiden täytyy olla loogisia ja johdonmukaisia, perustua havaintoihin ja kyetä ennustamaan myös tulevat havainnot. Kaikki selitysmallit eivät ole suinkaan tasavertaisia. Siksi peräsin sinulta esittämiäsi muita selityksiä sytokromi-C:lle

Mikäli minä esittelisin sinulle kilpailevia teorian esimerkkejä, syyllistyisin spekulaatioon jota vastaan yritän kamppailla. Se, että on mahdollinen vastateorian argumentti olemassa ei edellytä sen laatimista.
        En millään muotoa halua esittää mitään kreationistista teoriaa enkä sen mahdollisia perusteita.
        Sekä kreationismi, kuten nyt evoluutioteoria ovat tunnetun Faktan ohittavia teorioita. Teoriaa tarvitaan tutkimisen yhteydessä, mutta kun teoria on uskonnollisluonteisessa käytössä, se on periaatettani vastaan.

• Turkana
        hehh ... kirjoitti:

Mikäli minä esittelisin sinulle kilpailevia teorian esimerkkejä, syyllistyisin spekulaatioon jota vastaan yritän kamppailla. Se, että on mahdollinen vastateorian argumentti olemassa ei edellytä sen laatimista.
        En millään muotoa halua esittää mitään kreationistista teoriaa enkä sen mahdollisia perusteita.
        Sekä kreationismi, kuten nyt evoluutioteoria ovat tunnetun Faktan ohittavia teorioita. Teoriaa tarvitaan tutkimisen yhteydessä, mutta kun teoria on uskonnollisluonteisessa käytössä, se on periaatettani vastaan.

""Mikäli minä esittelisin sinulle kilpailevia teorian esimerkkejä, syyllistyisin spekulaatioon jota vastaan yritän kamppailla.""

että teoria on keinomme ymmärtää maailmaa. Jos haluamme syvemmän ymmärryksen maailmasta, teoriat ovat ainoat mahdollisuutemme. Emme voi tutkia jokaista asiaa loputtomiin ja ajatella että josko sille kuitenkin olisi vielä vaihtoehtoinen selitys. Jotta ymmärtäisimme ympärillä olevan maailman tarvitsemme jäsenneltyjä teorioita selittämään havaintomme ja niin kauan kuin koskaan tutkittaessa ei ole löydetty tuon teorian vastaista havaintoa, se on paras selityksemme. On turha olettaa, että joku vielä tuntematon maaginen selitys muka selittäisi vielä paremmin havainnot kuin se selitys, joka meillä jo on ja joka selittää ne loogisesti ja johdonmukaisesti havaitusti toimivilla luonnollisilla prosesseilla.

""Se, että on mahdollinen vastateorian argumentti olemassa ei edellytä sen laatimista.""

Mutta tässä tapauksessa ne on laadittu ja olet itsekin havainnut, ettei niillä ole lainkaan selitysvoimaa, joten et niitä kerro?

""En millään muotoa halua esittää mitään kreationistista teoriaa enkä sen mahdollisia perusteita.""

Etpä tietenkään. Noloahan se olisi.

""Sekä kreationismi, kuten nyt evoluutioteoria ovat tunnetun Faktan ohittavia teorioita. Teoriaa tarvitaan tutkimisen yhteydessä, mutta kun teoria on uskonnollisluonteisessa käytössä, se on periaatettani vastaan.""

Evoluutioteoria ei ole uskonnollisessa käytössä, vaan tiedeyhteisö kykenee sillä selittämään luonnossa havaittuja ilmiöitä ja tapahtumia. Tällä hetkellä meillä ei tiedossa ole yhtään sen vastaista biologista tosiasiaa, joten se on hyvin käyttökelpoinen teoria mallinnettaessa luontoa. Palaa asiaan sitten kun ymmärrät mikä ero on tieteellisellä teorialla ja uskonnolla.

• hehh ... kirjoitti:

Miten tämä sytokromi-C:n samankaltaisuus olisi selitettävissä kreationistisesti? Evoluutioteoriaan tämäkin havainto sopii, mikä olisi sellainen havainto mikä ei olisi ristiriidassa kreationismin kanssa?

• hehh ...
        ravenlored kirjoitti:

Miten tämä sytokromi-C:n samankaltaisuus olisi selitettävissä kreationistisesti? Evoluutioteoriaan tämäkin havainto sopii, mikä olisi sellainen havainto mikä ei olisi ristiriidassa kreationismin kanssa?

Yksinkertaistettuna syy on vastaava kuin joka aiheuttaa kaikille pissahädänkin.

Sama jonka vuoksi lisäännymme samaa taattua menetelmää käyttäen jne.

Eikä noista mikään ole luomista tähänkään mennessä kumonnut.
        Eihän se, että sinun pitää hengittää samasta syystä kuin muidenkin elävien, ole senparemmin todiste evoluutioteorian puolesta ja luomista vastaan.
        Etkö näe, ettei yhtäläisyys tai eroavuus ole todisteena pätevä.

• Turkana
        hehh ... kirjoitti:

Eihän se, että sinun pitää hengittää samasta syystä kuin muidenkin elävien, ole senparemmin todiste evoluutioteorian puolesta ja luomista vastaan.

""Yksinkertaistettuna syy on vastaava kuin joka aiheuttaa kaikille pissahädänkin.

Eihän se, että sinun pitää hengittää samasta syystä kuin muidenkin elävien, ole senparemmin todiste evoluutioteorian puolesta ja luomista vastaan.""

Evoluutioteorialla on looginen ja johdonmukainen selitys myös meidän hengityksellemme. Kreationismin selitys sillekin on: "GDI, emme tiedä miksi ja miten, mutta näin me uskomme".

""Etkö näe, ettei yhtäläisyys tai eroavuus ole todisteena pätevä.""

Toki on. Tiedämme miten geenit syntyvät ja muuttuvat, havaitsemme eri lajeilla niiden muuttuneen niin, että ne kaikki ovat kuin peräisin evoluutiosta, juuri kuten evoluutioteoria väittää. Mitään muuta loogista ja johdonmukaista havaintoihin perustuvaa selitystä ei niille ole. Koskaan emme ole havainneet sytokromi-C:n syntyvän tyhjästä, joten sellaisen olettaminen olisi typerää ennen kuin teemme tuollaisen havainnon.

• asianharrastaja
        hehh ... kirjoitti:

"Eikä noista mikään ole luomista tähänkään mennessä kumonnut." Eikä todistanut

• hehh ... kirjoitti:

"Etkö näe, ettei yhtäläisyys tai eroavuus ole todisteena pätevä."
        Sinun näkemyksesi ei kumoa sitä että samankaltaisuus ja eroavaisuus on perusteena täysin pätevä. Väitteesi on sinun henkilökohtainen mielipiteesi.

"Sama jonka vuoksi lisäännymme samaa taattua menetelmää käyttäen jne."
        Niinhän me kaikki istukalliset nisäkkäät lisäännymmekin suurinpiirtein samojen menetelmien avulla.

"Eikä noista mikään ole luomista tähänkään mennessä kumonnut."
        Entäs millätavalla ne eivät ole ristiriidassa luomisen kanssa? Sekä haluaisin kuulla tarkemmin, että A.mitä luomisukoon kuuluu? Mitä aihepiirejä siihen kuuluu? B. Millainen havainmto kumoaisi luomisuskon? C. miten ihmeessä uskonnollinen näkemys voisi olla ristiriidassa luonnosta havaittavien ilmiöiden kanssa. Toinen on reaalimailmaa, toinen fantasiamaailmaa.

• '
        ravenlored kirjoitti:

"Etkö näe, ettei yhtäläisyys tai eroavuus ole todisteena pätevä."
        Sinun näkemyksesi ei kumoa sitä että samankaltaisuus ja eroavaisuus on perusteena täysin pätevä. Väitteesi on sinun henkilökohtainen mielipiteesi.

"Sama jonka vuoksi lisäännymme samaa taattua menetelmää käyttäen jne."
        Niinhän me kaikki istukalliset nisäkkäät lisäännymmekin suurinpiirtein samojen menetelmien avulla.

"Eikä noista mikään ole luomista tähänkään mennessä kumonnut."
        Entäs millätavalla ne eivät ole ristiriidassa luomisen kanssa? Sekä haluaisin kuulla tarkemmin, että A.mitä luomisukoon kuuluu? Mitä aihepiirejä siihen kuuluu? B. Millainen havainmto kumoaisi luomisuskon? C. miten ihmeessä uskonnollinen näkemys voisi olla ristiriidassa luonnosta havaittavien ilmiöiden kanssa. Toinen on reaalimailmaa, toinen fantasiamaailmaa.

Kaikki reaalimaailmassamme kulee täsmälleen uskon mukaisella tavalla.
        Usko on mitä suurimmassa määrin realismia.
        Usko ei ole hyppimistä muodin mukaan oletuksissa, joita vaihdetaan ja korjaillaan tämäntästä.
        Uskova etsii reaalimailmassa toimivia lainalaisuuksia oppien niistä.
        Uskova ei elä menneissä vaan nykyhetkessä ja katse kohdistettuna tulevaisuuteen.
        Uskon perusteet eivät riipu molekyyleistä ja niiden yhdisteistä, eivätkä muutu kemian opiskelun vaikutuksesta.
        Uskon perusteet etsitään pysyvistä asioista.

• asianharrastaja
        ' kirjoitti:

Usko ei ole hyppimistä muodin mukaan oletuksissa, joita vaihdetaan ja korjaillaan tämäntästä.
        Uskova ei elä menneissä vaan nykyhetkessä ja katse kohdistettuna tulevaisuuteen.
        Uskon perusteet eivät riipu molekyyleistä ja niiden yhdisteistä, eivätkä muutu kemian opiskelun vaikutuksesta.

"Uskon perusteet eivät riipu molekyyleistä ja niiden yhdisteistä, eivätkä muutu kemian opiskelun vaikutuksesta.
        Uskon perusteet etsitään pysyvistä asioista."

Mitkä ovat mielestäsi pysyvämpiä asioita kuin merkit luomakunnassa? Ja lisäksi perusteiksi kelpaavia; ei yhden ihmisen omassa päässään ajattelemia?

• ' kirjoitti:

Mitä uskoa sinä tarkoitat? Niitä uskontoja on muailmassa niin monen moista. Oletko mahdollisesti hindulaisen maailmankatsomuksen kannalla?

Lisäksi uskopnollisten kirjoitusten tulkinta riippuu täysin tulkitsiasta, miten haluat ymmärtää niitä.

Aivan totta, uskonollisten tarinoiden sopeuttaminen reaalimaailman faktoihin on hidas prosessi.

Ja usko elää juuri niinkuin maailmantilanne ja kuinka valtion uskonnollispoliittinen tilanne vaatii. Oletko huomannut että muslimivaltioissa elämänmeno eroaa melkolailla vaikkapa kotoisasta suomesta? Eikä eron tarvitse olla niinkään radikaali. Verrataan vaikkapa suomea ja yhdysvaltoja, joissa molemmissa vallalla oleva uskonto on pääpiirteittäin samankaltainen. Suomessa uskonto ja viittaukset uskontoon ovat suurelta osin vitsailua, ja komiikkaa; ei kaudra kasva pyhällä hengellä, siihe tarvitaan pikkuusen jotain muuta.. Tai jos jottain rakennellaan niin jos on joku ei ole oikiastaan millää kiinni, nii sanotahan notta tuo on kiinni vain pyhällä hengellä.. . Toista on jenkeissä, kun jumalaa huudetaan apuun vaivaan ku vaivaan. Eihän siiotä ny paljoa ole aikaa kun sokeritautinen muksu kuoli ku äiti odotti että herra parantaisi taudin. Entiä, olikohan väärä jumala kun äiti pääsi oikeuteen kuolemantuottamuksesta.

Tiede on universaali käsite. Matematiikka on ainut universaali kieli. Luonnonlait ovat samat, oli sitte jumaluutena kunfutse tai buddha taikka joku muu. Luonnonvalinta toimii samalla tavalla, evoluution myötä tapahtuva muuntelu on samanlaista. Sähkön ominaisuudet ei muutu vaikka kuinka palvottaisiin luonnon jumalia; Virtapiirin vastus on siitä huolimatta piirin jännite jaettuna piirissä kulkevalla virralla, esimerkiksi.

"Uskon perusteet eivät riipu molekyyleistä ja niiden yhdisteistä, eivätkä muutu kemian opiskelun vaikutuksesta."
        Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Mutta pidäthän näkemyksesi omana tietonasi, että et joudu naurunalaiseksi. Niinku näin ystävällisenä vinkkinä.

• Apo-Calypso
        ' kirjoitti:

"Usko on mitä suurimmassa määrin realismia."

Ja tyhmyys on viisautta, sokeus on valon näkemistä ja valehtelu on rehellisyyttä, vai mitä?

"Uskon perusteet etsitään pysyvistä asioista. "

Ilmankos näitä itseään "kristillisiksi" väittäviä erilaisia hihhulikultteja onkin kymmeniä tuhansia, ja uusia, taas hieman erilaisia syntyy kuin sieniä sateella.

• '
        Apo-Calypso kirjoitti:

"Usko on mitä suurimmassa määrin realismia."

Ja tyhmyys on viisautta, sokeus on valon näkemistä ja valehtelu on rehellisyyttä, vai mitä?

"Uskon perusteet etsitään pysyvistä asioista. "

Ilmankos näitä itseään "kristillisiksi" väittäviä erilaisia hihhulikultteja onkin kymmeniä tuhansia, ja uusia, taas hieman erilaisia syntyy kuin sieniä sateella.

Sekoitat uskon ja uskonnon keskenään.
        Niillä on yhtä suuri ero kuin evoluutiolla ja evoluutioteorialla.

Samalla kun esität tietämättömyytesi uskonasioiden perusteista, tulee esille sinun ajattelufilosofiasi heikot kohdat.
        Perustelusi menevät säännönmuksesti häränhölkkää pöpelikköön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      34
      3265
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3060
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2936
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      443
      2597
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      166
      1920
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1848
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      26
      1456
    8. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      34
      1253
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1251
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      76
      1169
    Aihe