Onko jollain 0kokemuksia hampaiden poistosta oikomishoidon yhteydessä? Kuinka kauan hampaanpoiston jälkeen pitää toipua ennen kuin raudat voidaan laittaa? Minkälaisissa tapauksissa hampaita on poistettu? Yleisin syy taitaa kuitenkin olla ahtaus hammasrivistössä.
Ihmettelen vain kun itselläni on reilustikin väljää yläpuolen rivistössä (mm. rako etuhampaissa) ja kuitenkin hammaslääkärin mielestä pitäisi poistaa kaksi hammasta..? Ei mielestäni kuulosta järkevältä...
Oikomishoito ja hampaiden poisto
7
4089
Vastaukset
- SeSe-
Ei yleensä riitä syyksi oik.hoitoon ellet käy yksityisellä? kannattaisiko pyytää myös toisen oikojahammaslääkärin mielipide?
Ei se rako ainut syy olekaan oikomishoidon tarpeeseen, syynä myös purentavika.
Itse aloin yksityiseltä oikomishoidosta kysellä, koska purentavika alkaa olla hieman ongelmallinen eikä hampaani myöskään näytä kauniilta.
Ehkä täytyisikin mennä kyselemään toista mielipidettä ennen kuin annan täysin ehjiä hampaita repiä suustani.- 5+11
lamh kirjoitti:
Ei se rako ainut syy olekaan oikomishoidon tarpeeseen, syynä myös purentavika.
Itse aloin yksityiseltä oikomishoidosta kysellä, koska purentavika alkaa olla hieman ongelmallinen eikä hampaani myöskään näytä kauniilta.
Ehkä täytyisikin mennä kyselemään toista mielipidettä ennen kuin annan täysin ehjiä hampaita repiä suustani.kysymässä toinen mielipide asiasta. En tunne lääkäriästi, voi olla päteväkin tapaus mutta varsinkin jos asustelet jossain pienemmässä kunnassa niin sen lääkärin oikomistaidot voivat olla jostai viime vuosituhannelta. Siksi suosittelen, että käyt jollain ihan oikeasti oikomishoitoon erikoistuneella hammaslääkärillä vaikkapa akselilla Hki/Tre/Oulu.
Jos purentavika ei ole paha niin raothan saa umpeen myös laminaateilla/kruunuilla ilman vuosia kestävää oikomishoitoa.
- dm
olikohan mulla hampaidenpoiston jälkeen pari-kolme viikkoa kun laitettiin raudat.. itselläni jouduttiin ottamaan pari hammasta pois että kaikki hampaat mahtuu tasaisesti riviin
- kysyisin syytä
Kysy hammaslääkäriltäsi. Kerro, ettet oikein ymmärtänyt sitä oikomissuunnitelmaa, miksi ne pari hammasta pitäisi poistaa.
Asiaan voi olla hyväkin selitys. - zirppa
Et sanonut, että mitä hampaita hammaslääkäri ajatteli poistaa... Tarkoittiko esim. viisaudenhampaita? Nehän voi meinaan tulevaisuudessa kasvaa niin, että ahtauttavat hammasrivistöä ja pilaavat siten oikomishoidon tuloksen.. Mulle meinaan kävi näin aikoinansa. Nyt on uudestaan raudat suussa... :/
Kannattaa kysellä Kelan tukea..varsinkin tuohon hampaiden poistoon. Oikomishoitoon sitä ei välttämättä saa. Itsellä on esteettisen haitan lisäksi lievää purentavirhettä ja kysyin mahdollista Kela-korvausta oikomishoitoon. Muutamassa paikassa sanottiin, että Kela korvaa ainoastaan leikkaukset, mutta ei oikomishoitoa. Nykyään tuntuu, että mitään ei korvata vaikka kuinka yrittäisi... :/ - asiaa ymmärtävä
Kuule , pyydä hammaslääkäriäsi näyttämää Sinulle se iso orto (rtg), siitä näet itsekin, miksi tulee miettiä niitä kahta hampaanpoistoa.terv asiaa ymmärtävä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171