Oikomishoito ja hampaiden poisto

lamh

Onko jollain 0kokemuksia hampaiden poistosta oikomishoidon yhteydessä? Kuinka kauan hampaanpoiston jälkeen pitää toipua ennen kuin raudat voidaan laittaa? Minkälaisissa tapauksissa hampaita on poistettu? Yleisin syy taitaa kuitenkin olla ahtaus hammasrivistössä.

Ihmettelen vain kun itselläni on reilustikin väljää yläpuolen rivistössä (mm. rako etuhampaissa) ja kuitenkin hammaslääkärin mielestä pitäisi poistaa kaksi hammasta..? Ei mielestäni kuulosta järkevältä...

7

4124

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SeSe-

Ei yleensä riitä syyksi oik.hoitoon ellet käy yksityisellä? kannattaisiko pyytää myös toisen oikojahammaslääkärin mielipide?

• Ei se rako ainut syy olekaan oikomishoidon tarpeeseen, syynä myös purentavika.
        Itse aloin yksityiseltä oikomishoidosta kysellä, koska purentavika alkaa olla hieman ongelmallinen eikä hampaani myöskään näytä kauniilta.

Ehkä täytyisikin mennä kyselemään toista mielipidettä ennen kuin annan täysin ehjiä hampaita repiä suustani.

• 5+11
        lamh kirjoitti:

Ei se rako ainut syy olekaan oikomishoidon tarpeeseen, syynä myös purentavika.
        Itse aloin yksityiseltä oikomishoidosta kysellä, koska purentavika alkaa olla hieman ongelmallinen eikä hampaani myöskään näytä kauniilta.

Ehkä täytyisikin mennä kyselemään toista mielipidettä ennen kuin annan täysin ehjiä hampaita repiä suustani.

kysymässä toinen mielipide asiasta. En tunne lääkäriästi, voi olla päteväkin tapaus mutta varsinkin jos asustelet jossain pienemmässä kunnassa niin sen lääkärin oikomistaidot voivat olla jostai viime vuosituhannelta. Siksi suosittelen, että käyt jollain ihan oikeasti oikomishoitoon erikoistuneella hammaslääkärillä vaikkapa akselilla Hki/Tre/Oulu.

Jos purentavika ei ole paha niin raothan saa umpeen myös laminaateilla/kruunuilla ilman vuosia kestävää oikomishoitoa.

• dm

olikohan mulla hampaidenpoiston jälkeen pari-kolme viikkoa kun laitettiin raudat.. itselläni jouduttiin ottamaan pari hammasta pois että kaikki hampaat mahtuu tasaisesti riviin

• kysyisin syytä

Kysy hammaslääkäriltäsi. Kerro, ettet oikein ymmärtänyt sitä oikomissuunnitelmaa, miksi ne pari hammasta pitäisi poistaa.
      Asiaan voi olla hyväkin selitys.

• zirppa

Et sanonut, että mitä hampaita hammaslääkäri ajatteli poistaa... Tarkoittiko esim. viisaudenhampaita? Nehän voi meinaan tulevaisuudessa kasvaa niin, että ahtauttavat hammasrivistöä ja pilaavat siten oikomishoidon tuloksen.. Mulle meinaan kävi näin aikoinansa. Nyt on uudestaan raudat suussa... :/

Kannattaa kysellä Kelan tukea..varsinkin tuohon hampaiden poistoon. Oikomishoitoon sitä ei välttämättä saa. Itsellä on esteettisen haitan lisäksi lievää purentavirhettä ja kysyin mahdollista Kela-korvausta oikomishoitoon. Muutamassa paikassa sanottiin, että Kela korvaa ainoastaan leikkaukset, mutta ei oikomishoitoa. Nykyään tuntuu, että mitään ei korvata vaikka kuinka yrittäisi... :/

• asiaa ymmärtävä

Kuule , pyydä hammaslääkäriäsi näyttämää Sinulle se iso orto (rtg), siitä näet itsekin, miksi tulee miettiä niitä kahta hampaanpoistoa.terv asiaa ymmärtävä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe