Mitä eroa on keskiluokalla ja ylemmällä keskiluokalla? Muutakin kuin hinta? Ylempään keskiluokkaanhan kuuluu Mondeo, Mazda6, Avensis, Passat jne. Keskiluokkaan sitten kai Golf, Mazda3, Corolla, Ceed, Focus jne. Ylemmässä kokoluokassa kaikki on pikkasen suurempaa? Tavaratila, jalkatilat, moottori, hinta? Mutta onko jotain virallisempaa määritelmää?
Oon ettimässä farmaria, ja tuntuu, että tuossa "keskiluokassa" ei oo kovin paljon vaihtoehtoja kun Toyotalla ja Mazdallakaan ei ole tarjota sinne mitään. Tuntuu, että noi "ylemmän keskiluokan" autot on vaan turhan isoja, vai näyttääkö ne vain siltä? Miltä tuntuu arkiajossa jos joutuu vaik välil ajelee keskustassa.
keskiluokka vai ylempi keskiluokka?
14
2710
Vastaukset
- 14
Se on vaan se kokoero, mutta älä osta 'tittelin' perusteella, vaikka napuri tulisikin kateellisemmaksi. Mikäli tarvit vaan ladaa, niin ostat sen vaikka se olis alemman spurguluokan auto.
- faarkks
Mutta virallisesti? Minkä kokoinen auton pitää olla, että saa tuon "ylempi keskiluokka" tittelin?
Tähän asti oon koeajanu autot Focus, Ceed ja Golf. Siinä ne sit melkein onkin. Suurin osa farmareista näyttäisi löytyvän tuosta ylemmästä kokoluokasta. Mietin, että pitäiskö lähtee koeajamaan myös niitä, mutta tuntuu, että en tarvii mitään isointa mahdollista farkkua. - Näin...
faarkks kirjoitti:
Mutta virallisesti? Minkä kokoinen auton pitää olla, että saa tuon "ylempi keskiluokka" tittelin?
Tähän asti oon koeajanu autot Focus, Ceed ja Golf. Siinä ne sit melkein onkin. Suurin osa farmareista näyttäisi löytyvän tuosta ylemmästä kokoluokasta. Mietin, että pitäiskö lähtee koeajamaan myös niitä, mutta tuntuu, että en tarvii mitään isointa mahdollista farkkua.Keskiluokan autot ovat pikkuautoja (esim. Polo, Fiesta, Clio, Yaris) suurempia, mutta suuria edustusautoja (esim. BMW 7-sarja, MB S-sarja, Citroën C6, Peugeot 607) pienempiä. Koska tuohon haarukkaan mahtuu käytännössä kaksikin kokoluokkaa (esim. Focus - Mondeo, Corolla - Avensis, Megane - Laguna) usein keskiluokka jaetaan vielä kahtia.
Nuo koeajamasi autot, eli Focus, Ceed ja Golf luetaan yleensä alempaan keskiluokkaan kuuluviksi. Ylempää keskiluokkaa olisi samojen valmistajien seuraavan kokoluokan tuotteet eli Mondeo, Magentis ja Passat.
- hämäriä
Ota vaikka Golf tai Octavia farmari ja vertaa tiloja ns. ylempään keskiluokkaan niin huomaat että tämä raja on veteen piirretty viiva. Ajoin ennen itse näillä ylemmän keskiluokan autoilla mutta viimeksi huomasin että ne on keinotekoisesti tehty pidemmiksi jotta ne kuuluisivat siihen luokkaan. Paremmat tilat löytyikin vähän lyhyemmästä autosta. Mutta ylempään keskiluokkaan kuuluu myös oikeasti tilavia autoja eli ei kannata yleistää vaan tutkia tilat.
- ,,,,,,,,,,,,,,
Mustat varmaan mainoksen Nissan Primeran farkkumainoksen, kun sitä mainostettiin etti siinä on ". . . i i i i i s o o o o ...... t a v a r a t i l a a a a ..... " Millään muulla laatusanalla sitä ei markkinoitu, siksi se näytti halvalta kokoisekseen.
No oikeastihan siinä oli keskiluokan autoksi pieni tavaratila ja olematon ylemmän keskiluokan standardien mukaan. Silti se mainos myi Primeroita paljon mutta moni omistaja pettyi.
Toisin sanoen, tutki autot tarkkaan äläkä usko mainoksia. - keskiluokan tojo
mitänä höpäjät? ettei tojotalla ja mastalla olisi mitään keskiluokkaan? Korolla on keskiluokan perheauto ja anjovis ylemmän keskiluokan henkilönkuljetin. Mastalla vastaavat mallit ovat "3" ja "6". Virallinen määritelmä on se mihin segmenttiin auton valmistaja itse ilmoittaa sen kuuluvan ja hinnoittelu menee yleensä tämän mukaan.
Keskiluokan ja ylemmän keskiluokan perheautojen ero on siinä että jälkimmäiset ovat hiukan isompia. Tai ainakin niiden pitäisi olla. Ainakin kahdella ranskalaisella kävi niin että keskiluokan farkut ovat selvästi tilavampia kuin ylemmän keskiluokan "isoveljensä" eikä Volkkarin Passat taida pärjätä Octavian nimellä myytävälle Golfille..
Laguna III ja Megane III sekä 407/308 pareilla kävi molemmilla niin että "pienemmän" farkun tavaratila on 100l suurempi ja korkeamman korin ansiosta takapenkille mahtuu aikuinen paremmin kuin "isompaan" jossa tilat uhrattiin muotoilun alttarille viistämällä katto/takaluukku jyrkästi heti takapenkin kohtalta. Vaikka ylemmän keskiluokan auto on melkein puoli metriä pidempi, vain takapenkin leveys on selvästi suurempi kuin pienemmässä.
Surkuhupaisin viritys kautta aikojen on keskiluokkaan kuuluva Ford Focus josta poistettiin puolet tavaratilasta ja takapenkin jalkatiloista jonka jälkeen keulalle ruuvattiin Volvon maski ja taakse teksti "V50". Ja katso: focus muuttuikin yllättäen ylemmän keskiluokan "Volvo V50"-premiumiksi ja hintalappuun ilmestyi kymppitonni lisää!- jokumuu.
Muuten kirjotuksesi taitaa osua ihan kohdalleen, mutta ei kai kukaan ole yrittänyt asemoida Volvo V50:stä mihinkään muuhun kokoluokkaan kuin siihen alempaan keskiluokkaan johon Focuskin yleisesti luetaan. Eikä tavaratilan koko ole kaikille ostajille kovin oleellinen kriteeri. Pieneenkin farmariperäiseen autoon on kuitenkin helpompi lastata vaikkapa pesukone kuin isokonttiseen sedaniin.
Niin, onhan Volvollakin ylemmän keskiluokan auto, V70. Siinä lienee tavaratilaakin jo ihan kohtuullisesti. Reklaamimiesten keksimä ja viljelemä käsite premiumluokka taas ei ota kantaa auton kokoon vaan sekä isoja että pieniä autoja voidaan yrittää myydä premiumeina. Toisaalta taas isoakaan autoa ei välttämättä katsota kuuluvaksi premiumluokkaan, esimerkkeinä Hyundai Sonata tai Kia Magentis. Tuo luokitus tosin on kokoluokkiakin epämääräisempi, ja jokainen saa loppupeleistä itse päättää pitääkö kärryään premiumina vai ei. - luokaton auto
jokumuu. kirjoitti:
Muuten kirjotuksesi taitaa osua ihan kohdalleen, mutta ei kai kukaan ole yrittänyt asemoida Volvo V50:stä mihinkään muuhun kokoluokkaan kuin siihen alempaan keskiluokkaan johon Focuskin yleisesti luetaan. Eikä tavaratilan koko ole kaikille ostajille kovin oleellinen kriteeri. Pieneenkin farmariperäiseen autoon on kuitenkin helpompi lastata vaikkapa pesukone kuin isokonttiseen sedaniin.
Niin, onhan Volvollakin ylemmän keskiluokan auto, V70. Siinä lienee tavaratilaakin jo ihan kohtuullisesti. Reklaamimiesten keksimä ja viljelemä käsite premiumluokka taas ei ota kantaa auton kokoon vaan sekä isoja että pieniä autoja voidaan yrittää myydä premiumeina. Toisaalta taas isoakaan autoa ei välttämättä katsota kuuluvaksi premiumluokkaan, esimerkkeinä Hyundai Sonata tai Kia Magentis. Tuo luokitus tosin on kokoluokkiakin epämääräisempi, ja jokainen saa loppupeleistä itse päättää pitääkö kärryään premiumina vai ei.Nope. V70 on edustusluokan (en muista mikä termi se on pritaniaksi) ja V50 ylemmän keskiluokan auto.
Esim. EURO NCAP tulokset listattiin aiemmin auton luokan mukaan ja silloin herätti yleistä hilpeyttä kun Ford Focus oli "small family car" mutta V50 "large family car" vaikka kyseessä on sama auto erilaisella maskilla varustettuna joskin Volvosta viistettiin puolet takakontista pois. - jokumuu.
luokaton auto kirjoitti:
Nope. V70 on edustusluokan (en muista mikä termi se on pritaniaksi) ja V50 ylemmän keskiluokan auto.
Esim. EURO NCAP tulokset listattiin aiemmin auton luokan mukaan ja silloin herätti yleistä hilpeyttä kun Ford Focus oli "small family car" mutta V50 "large family car" vaikka kyseessä on sama auto erilaisella maskilla varustettuna joskin Volvosta viistettiin puolet takakontista pois.Luulenpa kuitenkin, että se V70 on edustusluokan auto korkeintaan V70:n omistajan mielestä. Eipä kyllä tule mieleen montaa muutakaan edustusfarmariautoa.
Edustusluokkaan kuulunevat yleisemmän näkemyksen mukaan sellaiset vehkeet kuin Mercedes S, BMW 7, Audi A8, Jaguar XJ, Lexus LS jne. Yhdestäkään ei ole farkkumallia saatavilla. V70:n kanssa isompien perheautojen tarvitsijoiden sieluista kilpailevat em. valmistajilta sellaiset mallit kuin Mercedes E, BMW 5, Audi A6, Jaguar XF ja Lexus GS. Saksalaisvalmistajat tarjoavat tuohon kokoluokkaan myös farkkuja, nuo kaksi muuta tietääkseni eivät. Pienempiin kyllä.
Nämä luokittelut tosin ovat enempi vähempi keinotekoisia, mitään virallisia luokkajakoja ei taida olla. Voisi kuitenkin olettaa tiettyjen asiakasryhmien pitävän vaihtoehtoina tietynlaisia saman "luokan" sisällä olevia automalleja. - qazxswedc
lopetti fafkun valmistuksen, ei siis mitään.
- farmari haussa
Tarkoitin, että tuossa alemmassa keskiluokassa on kauheen vähän farmareita tarjolla. Esim. Tojolla ja Mazdalla ja Hondalla ei oo tarjota siihen mitään. Siks on ollu pakko katsoa tuota ylempää kokoluokkaa, siellä farkkutarjontaa tuntuu piisaava: Mazda6, Toyota Avensis, Opel Insignia, Ford Mondeo, VW Passat, Honda Accord jne. Ei vaan välttämättä tarvis noin isoa autoa.
- Vaihtoehtoja...
farmari haussa kirjoitti:
Tarkoitin, että tuossa alemmassa keskiluokassa on kauheen vähän farmareita tarjolla. Esim. Tojolla ja Mazdalla ja Hondalla ei oo tarjota siihen mitään. Siks on ollu pakko katsoa tuota ylempää kokoluokkaa, siellä farkkutarjontaa tuntuu piisaava: Mazda6, Toyota Avensis, Opel Insignia, Ford Mondeo, VW Passat, Honda Accord jne. Ei vaan välttämättä tarvis noin isoa autoa.
Löytyyhän noilta mainitsemiltasikin merkeiltä Fordilta, Volkkarilta ja Opelilta farkku alempaan kokoluokkaan, eli Focus, Golf ja Astra. Lisäksi vielä ainakin Skoda Octavia, Peugeot 307, Renault Megane, Hyunai i30 ja Kia Ceed.
Tietysti, jos rohkeus ei riitä ranskalaisen ostamiseen, itsetunto ei salli Skodan hankintaa ja korealaisetkaan eivät tule kysymykseen, niin vaihtoehdot on aika vähissä...
Entä oletko katsellut viisiovisten luiskaperien tavaratiloja? Eiväthän ne niin suuria ole kuin farmareissa, mutta tavarat on yhtä helppo heittää kyytiin ja laajennusmahdollisuus löytyy kuten farmareissakin. Pieniä tila-autoja löytyy myös monelta merkiltä. Sellainenkin saattaisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto, jos auton korkeus ei haittaa.
- 2.4STW
Se miten isossa maailmassa jaotellaan on pienempi keskiluokka ja isompi keskluokka. Tuo raivaa teiltään turhat premium tms. käsitteet ja jättää jäljelle kokopohjaisen jaottelun (A, B, C, D ... luokat).
Tällä jaottelulla pääsee paremmin keskittymään ensin siihen oleelliseen, eli kuinka paljon sitä tilaa tarvitaan. Sitten voikin oman maksuhalukkuuden mukaan valita perheautojen ja luksus merkkien välillä.
Ikävä kyllä autotehtaat eriyttää isomman ja pienemmän keskiluokan muutenkn kuin koon perusteella. Mukavuus on ikävä kyllä useimmiten surkea pienemmässä keskiluokassa. - ei merkillä väliä
..on auton PITUUS. Alaluokille kuuluvat kaikki alle 4,60 cm lyhyet autot ja sitä pidemmät ylimittaisiin autoihin.
Lisäksi omasta kokemuksesta Skoda Octavia kuuluu alimpaan kastiin, eli pohjasakkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803