Naisen sterilointi. Jo steriloidut! kysymyksiä teille.

usssvis

Muilla palstoilla on näköjään niin tiukkapipoista porukkaa ettei asiasta saa edes keskustella. En ymmärrä.

Kysymys olisi nyt siitä et kannattaako soittaa heti yksityislääkäriin vai onnistuuks kunnallisella puolella kans? Vai onks siellä yleensä hirveet jonot?
Jos yksityiselle menee niin paljonks se oikein maksaa? Entä paljonks se kunnallisella maksaa?

Ja onko täällä niitä naisia jotka ovat saanet se sterilointi ennen 30v? Kun minä TIEDÄN että ne on olemassa. Siis ne naiset jotka ovat saanet kyseinen toimenpide sen perusteella et lyö nyrkki pöytään et piuhat poikki kiitos. Nämä on ollu n. 27-29v. Itse täytän ihan kohta 27 ja ajattelin nyt yrittää saada lääkärit suostumaan.

Enkä tod. halua kuulla mitään "Anna miehes tehä sen" "Odota viel muutama vuosi" "saatat muuttaa mielesi"
Haluan tietää et kenelle soitan, paljonks maksaa jne.

Olin päättänyt jo n. 15v sitten et näin tulee tapahtumaan. Nyt en jaksa enää odottaa.

24

4026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --sh---

      koskee ihan kaikkia, siis jos ei muilta osin täytä ehtoja. Nyrkin pöytään lyönti ei auta, on olemassa laki ster.
      Suomessa ihmisen sterilointia säädellään lailla (1970/283). Sterilisaatiota hakevan tulee täyttää joku seuraavista kriteereistä:

      1. hän on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;
      2. hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;
      3. raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;
      4. hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;
      5. on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika;
      6. hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia;
      7. hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa.[5]

      Sterilisaatio voidaan suorittaa lääkärin päätöksellä tai joissain tapauksissa Valviran luvalla."

      Täyttyykö jokin ehto kohdallasi? Ellei, niin sterilisaatiota et vielä saa.

      Ja lakia noudatetaan niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla samaan tapaan.


      Koska kyseessä ei ole sairauden hoito niin hintaa kys.toimenpiteelle kertyy yksityisellä sektorilla tietystikin suurehko summa. Jonot ovat pitkät julkisella. Julkisella toimenpide on edullinen.

      Voit toki varata itsellesi ajan yksityiseltä gynekologilta mutta lähetettä toimenpiteeseen et saa ellet täytä yllämainituista kriteereistä jotain.

      • usssvis

        nro6. olisi jo aika lähellä totuutta mut jos se ei onnistu ja en muuta keksi niin kyllä tuo nro. 7 pystyy toteuttaa. :D


      • steriloitu mamma
        usssvis kirjoitti:

        nro6. olisi jo aika lähellä totuutta mut jos se ei onnistu ja en muuta keksi niin kyllä tuo nro. 7 pystyy toteuttaa. :D

        lähellä totuutta, kyllä ne asiat selvitetään tarkoin. Toki ymmärsin että heitit asian vitsinä.
        Itse kävin kys.operaatiossa 3 v sitten, 35 vuotiaana. Lapsia meillä on 2.


      • usssvis
        steriloitu mamma kirjoitti:

        lähellä totuutta, kyllä ne asiat selvitetään tarkoin. Toki ymmärsin että heitit asian vitsinä.
        Itse kävin kys.operaatiossa 3 v sitten, 35 vuotiaana. Lapsia meillä on 2.

        mistä tämä laki on tullut, minkä takia se vois olla esim. 25v se ikäraja? Minkä takia aikuinen ihminen ei saa ite päättää mitä keholle tekee, poistaisi niin paljon turhia ongelmia.
        Ja vaikka se nyt joku 500e maksaisi yksityisellä, niin olisi se jo paaaljon halvempaa ku ostaa niitä hemmetin rättejä joka kuukaus kalliit pillerit. Miksi syyksi ei kelpaisi se ettei olisi hyvä äiti?
        Se että vihaa lapsia eikä jaksa kattoa mitään huutavaa nyyttiä 5 v ja sit taistella sen ongelmien kaa loppuiän kunnes kuolee.
        Syyllistyisin myös aika varmasti pahoinpitelyyn jne. Hermot ei kestäisi. Kerran olen joutunut abortin tekemään kun pillerit petti. Ja kyllä, mistään muusta ei olisi voinut olla kysee koska ne pillerit on mulle pakkomieli. ajattelen jatkuvasti et kai mie se pilleri nyt otin.
        Eli tämmöstä tää on. Jatkuva stressaaminen siitä et onko raskaana vai.


      • äiti kahdelle...
        usssvis kirjoitti:

        mistä tämä laki on tullut, minkä takia se vois olla esim. 25v se ikäraja? Minkä takia aikuinen ihminen ei saa ite päättää mitä keholle tekee, poistaisi niin paljon turhia ongelmia.
        Ja vaikka se nyt joku 500e maksaisi yksityisellä, niin olisi se jo paaaljon halvempaa ku ostaa niitä hemmetin rättejä joka kuukaus kalliit pillerit. Miksi syyksi ei kelpaisi se ettei olisi hyvä äiti?
        Se että vihaa lapsia eikä jaksa kattoa mitään huutavaa nyyttiä 5 v ja sit taistella sen ongelmien kaa loppuiän kunnes kuolee.
        Syyllistyisin myös aika varmasti pahoinpitelyyn jne. Hermot ei kestäisi. Kerran olen joutunut abortin tekemään kun pillerit petti. Ja kyllä, mistään muusta ei olisi voinut olla kysee koska ne pillerit on mulle pakkomieli. ajattelen jatkuvasti et kai mie se pilleri nyt otin.
        Eli tämmöstä tää on. Jatkuva stressaaminen siitä et onko raskaana vai.

        koska sinulla oli jo 4 lasta. Sehän oli ihan selvä juttu. Ihan turha se on mennä sinne kunnallisellekaan koska aloittaja ei täytä krit.


        Aloittajalle:
        Laki nyt on laki. Ja piste.

        Saat sitten yksityiselle varata ainakin tuplasti tuon summan, eli alle 1000 eurolla ei missään tapauksessa selviä, 1500 euroa alkaa olla realistinen summa yksityisellä. Riippuu sitten tekniikastakin millä se tehdään.

        Miksi ihmeessä et hanki kierukkaa, kuparista tai Mirenaa jos stressaat pillereiden otosta?? Ja kyllä, kyllä asennetaan ei-synnyttäneillekin, molempia. Itse asennutin ensimmäisen kierukkani 17 vuotiaana, se oli kuparinen, sen jälkeen oli kaksi hormonikierukkaa kunnes lasten "hankinta" tuli eteen. Palasin sitten Mirenaan ja tyytyväinen olen ollut. Ei vuotoja, ei kipuja jne. Ja on edullinenkin kaiken muun hyvän lisäksi.


      • jaamäävai?
        usssvis kirjoitti:

        mistä tämä laki on tullut, minkä takia se vois olla esim. 25v se ikäraja? Minkä takia aikuinen ihminen ei saa ite päättää mitä keholle tekee, poistaisi niin paljon turhia ongelmia.
        Ja vaikka se nyt joku 500e maksaisi yksityisellä, niin olisi se jo paaaljon halvempaa ku ostaa niitä hemmetin rättejä joka kuukaus kalliit pillerit. Miksi syyksi ei kelpaisi se ettei olisi hyvä äiti?
        Se että vihaa lapsia eikä jaksa kattoa mitään huutavaa nyyttiä 5 v ja sit taistella sen ongelmien kaa loppuiän kunnes kuolee.
        Syyllistyisin myös aika varmasti pahoinpitelyyn jne. Hermot ei kestäisi. Kerran olen joutunut abortin tekemään kun pillerit petti. Ja kyllä, mistään muusta ei olisi voinut olla kysee koska ne pillerit on mulle pakkomieli. ajattelen jatkuvasti et kai mie se pilleri nyt otin.
        Eli tämmöstä tää on. Jatkuva stressaaminen siitä et onko raskaana vai.

        Hanki ihmeessä hormonikierukka. Se on viisi vuotta kerrallaan käytössä ja kuukautiset poistuvat miltei kokonaan, joskus saattaa tulla paperiin muutama tippa. Luotettavuus on erinomainen, ei tarvitse muistaa ottaa pillereitä ja vuoto loppuu. Bueno!


      • 2+2
        jaamäävai? kirjoitti:

        Hanki ihmeessä hormonikierukka. Se on viisi vuotta kerrallaan käytössä ja kuukautiset poistuvat miltei kokonaan, joskus saattaa tulla paperiin muutama tippa. Luotettavuus on erinomainen, ei tarvitse muistaa ottaa pillereitä ja vuoto loppuu. Bueno!

        joku jo tuossa suosittelikin.Kaikilla ei muuten Mirenan kanssa lopu vuoto.


      • Kokemus opettaa!
        usssvis kirjoitti:

        mistä tämä laki on tullut, minkä takia se vois olla esim. 25v se ikäraja? Minkä takia aikuinen ihminen ei saa ite päättää mitä keholle tekee, poistaisi niin paljon turhia ongelmia.
        Ja vaikka se nyt joku 500e maksaisi yksityisellä, niin olisi se jo paaaljon halvempaa ku ostaa niitä hemmetin rättejä joka kuukaus kalliit pillerit. Miksi syyksi ei kelpaisi se ettei olisi hyvä äiti?
        Se että vihaa lapsia eikä jaksa kattoa mitään huutavaa nyyttiä 5 v ja sit taistella sen ongelmien kaa loppuiän kunnes kuolee.
        Syyllistyisin myös aika varmasti pahoinpitelyyn jne. Hermot ei kestäisi. Kerran olen joutunut abortin tekemään kun pillerit petti. Ja kyllä, mistään muusta ei olisi voinut olla kysee koska ne pillerit on mulle pakkomieli. ajattelen jatkuvasti et kai mie se pilleri nyt otin.
        Eli tämmöstä tää on. Jatkuva stressaaminen siitä et onko raskaana vai.

        Kyllä noihin lakeihin on ihan varmasti vaikuttanut se, kuinka paljon naiset on kyseisen toimenpiteen jälkeen tulleet katumapäälle ja halunneetkin sitten myöhemmin lapsia. Kun näitä on varmasti todella paljon!! Ja jokainen näistäkin on ollut ihan täysin varmoja ettei myöhemmin lapsia halua. Luultavasti todella moni muuttaa mieltään lasten hankinnasta juuri tuolla ikävälillä 25-30..

        Lailla saadaan karsittua "ylimääräisiä" sterilisaatioita ja sterilisaatioiden purkuja, joita muuten tapahtuisi paljon enemmän ja ihan turhaan.

        Jos pillereitten syöminen on ongelma, vaihda ehkäisyrenkaaseen tai kierukkaan, ihan niinkuin muutkin täällä on ehdottanut..


      • keski-ikäinen st
        usssvis kirjoitti:

        mistä tämä laki on tullut, minkä takia se vois olla esim. 25v se ikäraja? Minkä takia aikuinen ihminen ei saa ite päättää mitä keholle tekee, poistaisi niin paljon turhia ongelmia.
        Ja vaikka se nyt joku 500e maksaisi yksityisellä, niin olisi se jo paaaljon halvempaa ku ostaa niitä hemmetin rättejä joka kuukaus kalliit pillerit. Miksi syyksi ei kelpaisi se ettei olisi hyvä äiti?
        Se että vihaa lapsia eikä jaksa kattoa mitään huutavaa nyyttiä 5 v ja sit taistella sen ongelmien kaa loppuiän kunnes kuolee.
        Syyllistyisin myös aika varmasti pahoinpitelyyn jne. Hermot ei kestäisi. Kerran olen joutunut abortin tekemään kun pillerit petti. Ja kyllä, mistään muusta ei olisi voinut olla kysee koska ne pillerit on mulle pakkomieli. ajattelen jatkuvasti et kai mie se pilleri nyt otin.
        Eli tämmöstä tää on. Jatkuva stressaaminen siitä et onko raskaana vai.

        Kuukautiset ei lopu sterilisaation jälkeen... kohdun ja munasarjojen poisto on ihan eri toimenpide, jonka jälkeen sitten ollaankin ulkoisten hormonivalmisteiden varassa.

        Jonot olivat kunnallisella puolella muutama vuosi sitten pääkaupunkiseudulla n. 1 vuosi. Sterilisaatio on uusiutumassa teknisesti (en tiedä, onko vielä julkisessa käytössä) toimenpiteeksi, jossa ei enää tarvita nukutusta eikä siis tähystysleikkausta. Tämä nopeuttaa jonojen purkua, koska varsinaista sairaalapaikkaa ei enää tarvita, vaan toimenpide tapahtuu ulkokautta, ja homma on ohi nopeasti.


      • Anonyymi
        keski-ikäinen st kirjoitti:

        Kuukautiset ei lopu sterilisaation jälkeen... kohdun ja munasarjojen poisto on ihan eri toimenpide, jonka jälkeen sitten ollaankin ulkoisten hormonivalmisteiden varassa.

        Jonot olivat kunnallisella puolella muutama vuosi sitten pääkaupunkiseudulla n. 1 vuosi. Sterilisaatio on uusiutumassa teknisesti (en tiedä, onko vielä julkisessa käytössä) toimenpiteeksi, jossa ei enää tarvita nukutusta eikä siis tähystysleikkausta. Tämä nopeuttaa jonojen purkua, koska varsinaista sairaalapaikkaa ei enää tarvita, vaan toimenpide tapahtuu ulkokautta, ja homma on ohi nopeasti.

        Kuukautisten jatkuminen johtuu PROGESTERONIN PUUTTEESTA. PRIMOLUT N OIS LÄÄKE keltarauhashormonin vajeeseen. Onko sulla myös mielialan vaihteluita. Liikaa estrogeenia. Progesteroni irroittaa munasolun jolloin munasarja saa toipua. Munasolu roikkuu kiinni munasarjassa = tarkoittaa että kuukautiset jatkuvat keskeytyksettä. Vaikka lopun iän ajan....


    • steriloitu

      pitää kysyä kunnalliselta puolelta, itse sain tk:sta lähetteen. Tosin olin 29 vuotias ja neljä lasta (nuorimmat kaksoset), en ole päivääkään katunut. Minulta siirrettiin aikaa, koska oli juuri joku lakko, lääkäreillä muistaakseni. Tarvitset kahden lääkärin lausunnon.

    • lapsellinen äiti

      Minut on steriloitu viimeisen lapsen synnytyksen jälkeen samalla sairaala reissulla.
      Ei kunnallisella tai tuskin yksityisellä puolellakaan lääkärit kovin heppoisin perustein leikkausta tee.
      Itse jouduin täyttämään monta kaavaketta ja puolisoni mielipidettä kysyttiin mutta minua tuki ikä ja kolmas synnytys.
      Ei minulla ainakaan leikkaus ole poistanut menkkoja päin vastoin mutta tämähän on yksilöllistä.
      Olet kyllä niin nuori että tuskin kukaan lääkäri suostuu sitä sinulle tekemään.

      • toinen sh

        väittänyt sterilisaation poistaneen kuukautisia. Kyse oli hormonikierukka-Mirenasta ja sen vaikutuksesta kuukautisiin=)
        Tietenkään tuolla viestiketjun aloittajan perusteilla ei sterilisaatiota saa.
        Ei siihen sterilisaatioon kyllä nykyisin mitään miehen lupaa/mielipidettä, onneksi, tarvita. Nainen saa päättää kehostaan, kuten kuuluukin.


      • Valesinkku
        toinen sh kirjoitti:

        väittänyt sterilisaation poistaneen kuukautisia. Kyse oli hormonikierukka-Mirenasta ja sen vaikutuksesta kuukautisiin=)
        Tietenkään tuolla viestiketjun aloittajan perusteilla ei sterilisaatiota saa.
        Ei siihen sterilisaatioon kyllä nykyisin mitään miehen lupaa/mielipidettä, onneksi, tarvita. Nainen saa päättää kehostaan, kuten kuuluukin.

        No kyllä tarvitsee, jos erehtyy kertomaan, että on vakituisessa suhteessa.


      • vaimo vm-60
        Valesinkku kirjoitti:

        No kyllä tarvitsee, jos erehtyy kertomaan, että on vakituisessa suhteessa.

        elänyt jo yli 20. Sterilisaatiossa kävin 6 v sitten ja ei todellakaan kysytty mieheni mielipidettä asiasta.


      • usssvis
        vaimo vm-60 kirjoitti:

        elänyt jo yli 20. Sterilisaatiossa kävin 6 v sitten ja ei todellakaan kysytty mieheni mielipidettä asiasta.

        No kai tuo sitten riippuu lääkäristä et tarviiko kysyä ukolta vai ei.


      • usssvis
        usssvis kirjoitti:

        No kai tuo sitten riippuu lääkäristä et tarviiko kysyä ukolta vai ei.

        Mut toisaalta aika ihme homma et joku joutuu sen mieheltä kysymään et saako tehä sterilisaatio vai ei. Eihän se on sen miehen asia päättää. Ja varmasti aika moni mies on vaan tyytyväinen siihen ettei nainen tuu raskaaks enää.


      • +++++
        usssvis kirjoitti:

        Mut toisaalta aika ihme homma et joku joutuu sen mieheltä kysymään et saako tehä sterilisaatio vai ei. Eihän se on sen miehen asia päättää. Ja varmasti aika moni mies on vaan tyytyväinen siihen ettei nainen tuu raskaaks enää.

        Olen saanut sterisaation 34 vuotiaana tk oma lääkärin kautta ja ei siinä kysytty miesystävän mielipidettä. Tietenkin lääkäri kyseli asioitani, mutta sitten totesi, että kyllä minä tiedän mitä haluan.

        Kertaakaan miesaystävä ei ollut millään käynnillä mukana, piti käydä rutiini käynnillä toimeenpiteen tekevän sairaalan naistetautien osastolla ja sitten sainkin jo suurinpiirtein ajan.

        Aikaa toimenpiteen saamiseen vuonna 2008 meni siten, että toukokuussa kävin tk ja toimenpide tehtiin jo lokakuussa.


    • myypeli

      ..tehtiin sterilisaatio synnytyksen yhteydessä noin 2 viikkoa sitten. Mulla ei tuo ikä täyty, eli olen 27v, mutta lapsia on jo neljä, ehkäisyksi ei migreenin vuoksi sovi mikään ja kolme kertaa on jo tehty sektio, eli olen jo riski raskaus ryhmäänkin kuuluva lääkärin konsultaation mukaan.Tässä syyt minkä vuoksi sain sen jo näin "etu ajassa".
      Mieheni sisarelle ei olla kysesitä toimenpidettä suostuttu tekemään, vaikka ikää jo neljäkymmentä ja kolme lasta.Eli riippuu paljon lääkäreistä sekä omista taustoista.

    • sterilisaatiolaki

      Myypelille: ei pitäisi riippua lääkäreistä tai taustoista. Laki on laki, jos jokin kriteeri täyttyy niin lähete on saatava. Jos miehesi sisarelle ei "suostuta" kirjoittamaan lähetettä vaikka kriteerit täyttyvät ilmiselvästi, pitäisi tehdä valitus asiasta. Ei lääkäri voi mennä lain yläpuolelle.

    • muntapaustäsä

      Mulle tehtiin 33v kunnallisella.

      Hinta oli se polimaksu ja sairaalamaksu.

      Ei muuta.

    • etootosissas

      Ja höpö höpö että tarvisi kysyä mieheltä suostumus xD

      Minulle tehtiin sterilisaatio 23v:na. Siihen piti olla lääkärin lausunto ja haastattelu sekä peruste,jonka vuoksi sen haluaa. Perusteeksi ei riitä "kun mä en vaan haluu lapsia". Hakemus tosiaan lähetettiin lääkärin toimesta jonnekin paikkaan,josta lopullinen lupa sitten tuli.
      Menkkoihin leikkaus ei vaikuta pätkääkään eli samanlailla niitä joutuu kestämään.

      Nukutuksessa tähystysleikkauksella se tehtiin. Maha oli kuin ilmapallo viikon ajan leikkauksen jälkeen, koska leikkauksessa oli pitänyt käyttää jotain kaasua,että näkee mitä tekee.
      Hintaa en muista,kunnallisella puolella tehtiin.
      Ei ne yksityisellä anna leikkauslupaa sen paremmin kuin muutenkaan. Asiasta on laki, niinkuin siitä joku jo kirjoittikin.

    • sterilointi

      Lakeja voidaan muuttaa.
      Nyt on aika kannattaa ja jakaa kansalaisaloitetta itsemääräämisoikeuden lisäämiseksi.
      "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401

    • Anonyymi

      Olin 38v ....nyt on jo mennyt 20 vuotta siitä...olen 58v...kauheet väänteet massussa. Se oli hopeakuulat munanjohtimien sisälle ja ulkopintaan niihin kuoariklipsit. Toimi hyvin. = teki aktiivisen tulehduksen alueelle. Kunnes...kuulemma tipahtavat/sulavat keskenään pois. Sähkökemiallinen metallipari. Ja nyt on alamahassa 8 litraa....mitä tahansa. Luulin , luulisin muka paksusuolen divertikkeleiksi...väänteet ja paino selkärankaan kauhee. Lonkka vasen, kituu. Sanokaa te. Oonko mä joku UFO...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe