Hammasraudat hampaiden taakse?

pikkumyy..

Olen 25-vuotias tyttö, joka on miettinyt hampaidensa oikomista. Harmittaa, ettei voinut tätä asiaa hoitaa joskus pienempänä. Hampaiden ulkonäkö (sisäänpäin kääntyneisyys) on alkanut tässä aikuisiällä harmittaa minua. En kuitenkaan todellakaan ole valmis ottamaan niitä näkyviä rautoja tuohon hampaiden eteen. Olen kuullut, että on olemassa hampaiden taakse laitettavia rautoja? Miten ne mahtuvat sinne? Siis esimerkiksi etuhampaiden taakse?

Ja tietääkö kukaan Päijät-Hämeen alueelta sellaista paikkaa, jossa laitetaan rautoja hampaiden taakse?

Minulla on todella suuri hammaslääkäripelko. Sen takia kyselen ensin täällä näitä juttuja, ennen kuin uskallan ottaa yhteyttä mihinkään lääkäreihin:)

Kiitos paljon, jos joku viitsii vastata tähän.

10

4647

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä jotain

Itse olen myös 25-vuotias tyttö. Hammasraudat sain lokakuussa 2008 ja nyt joulukuussa saan ne pois. Itselläni on ylähampaissa läpinäkyvät braketit ja metallin värinen lanka. Tänä aikana en ole rautojani hävennyt. Kaikki eivät ole rautojani edes huomanneet ja mitä väliä vaikka huomaisivatkin! Ei näitten tarkoitukseni ole ikuisuutta olla. Mutta tietysti nuo hampaiden taakse laitettavat raudat voisi olla kivat..

Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä kaupunkisi hammaslääkäreihin, jotka suorittavat oikaisuhoitoa. Voit heiltä kysyä puhelimitse, millaisia palveluita heillä on tarjota ja osaavat neuvoa eteenpäin oikeaan paikkaan, mikäli heillä ei ole tarjoamaasi palvelua.

En osaa sanoa, käykö kaikissa tilanteissa edes nuo taakse laitettavat raudat, sen päätöksen tekee hammaslääkäri tarkastuskäynnillä.

Ja sen voin sanoa, että oikomishoito on todella miellyttävää, ainoastaan alussa raudat tuntuvat ylimääräisiltä suussa ja hampaita aristaa muutaman päivän kiristyksen jälkeen. Pelosta kannattaa kertoa hammaslääkärille, niin hän osaa suhtautua sinuun oikein, esim. kertoo tarkasti mitä tekee jne.

Mutta voin sanoa, että paras teko oli se, että päätin laittaa hampaani kuntoon!!

• 12+8

Tärkeintä on, että uskallat tehdä hampaillesi jotain, tehtiin se sitten normaaleilla raudoilla tai joillain muilla. Hampaat vinoutuvat ajan myötä enemmän ja haikailet aina vain sen oikomishoidon perään.
        Jos normaalit raudat eivät ole mieleesi niin tapauksesta riippuen hoidon voi tehdä laminaateilla, kruunuilla, hampaiden taakse tulevilla raudoilla tai irroitettavilla kojeilla (invisalign, inman)

• bgggggggggggggggg
        12+8 kirjoitti:

Tärkeintä on, että uskallat tehdä hampaillesi jotain, tehtiin se sitten normaaleilla raudoilla tai joillain muilla. Hampaat vinoutuvat ajan myötä enemmän ja haikailet aina vain sen oikomishoidon perään.
        Jos normaalit raudat eivät ole mieleesi niin tapauksesta riippuen hoidon voi tehdä laminaateilla, kruunuilla, hampaiden taakse tulevilla raudoilla tai irroitettavilla kojeilla (invisalign, inman)

sama, 19v hampaat ja purenta ihan kauheat.. olen odotellut jotain tälläistä ihanaa keksintöä kuten nuo hampaiden taakse tulevat raudat... mutta mistä saisi lisätietooa

• pikkumyy..
        bgggggggggggggggg kirjoitti:

sama, 19v hampaat ja purenta ihan kauheat.. olen odotellut jotain tälläistä ihanaa keksintöä kuten nuo hampaiden taakse tulevat raudat... mutta mistä saisi lisätietooa

En tiedä niin. Kynnys alkaa ottamaan asiasta selvää suoraan hammaslääkäreiltä on vaan niin korkea etten uskalla. Koko ajan asiaa mietin, mutta iiiik.. Ja en tosiaan tiedä mihin hammaslääkäriin kannattais ottaa yhteyttä kun niitäkin on niin miljoonia. Kannattaako kaupungin hammaslääkäreihin luottaa vaiko yksityisiin? Ääh.. Ja tosiaan, oon ehkä sit sen verran arka ja pinnallinen tapaus että noi normaalit raudat ei tule kysymykseenkään mulle.

• Tässä jotain vielä
        pikkumyy.. kirjoitti:

En tiedä niin. Kynnys alkaa ottamaan asiasta selvää suoraan hammaslääkäreiltä on vaan niin korkea etten uskalla. Koko ajan asiaa mietin, mutta iiiik.. Ja en tosiaan tiedä mihin hammaslääkäriin kannattais ottaa yhteyttä kun niitäkin on niin miljoonia. Kannattaako kaupungin hammaslääkäreihin luottaa vaiko yksityisiin? Ääh.. Ja tosiaan, oon ehkä sit sen verran arka ja pinnallinen tapaus että noi normaalit raudat ei tule kysymykseenkään mulle.

Kunnallisessa hammaslääkärissä ei tietääkseni tehdä esteettistä hammashoitoa missään kaupungissa (ei ainakaan omassani). Ja kunnallisissa taidetaan vielä käyttää näitä ihan perusmetallin värisiä braketteja..

Laitapa googleen hakusanaksi päijät-häme ja esteettinen hammashoito. Sieltä luulisi tarvitsemiasi palveluita löytyvän. Katsot, että tarjoavat oikomishoitoa ja pirautat sinne. Osaavat varmasti kertoa, millaisia rautoja heille mahdollista laittaa suuhun (tietysti näkemättä eivät voi sanoa, käyvätkö ne sinun tapauksessa).

Monissa hammaslääkäriasemilla tarjotaan hoitoa myös pelkopotilaille eli sinun pelkosi osataan ottaa huomioon, kun kerrot siitä rohkeasti.

Tsemppiä ja rohkeutta sinulle! Toivottavasti löydät alueeltasi sopivan hammaslääkärin ja saat tämän mieltäsi vaivaavan asian hoitoon! Se ensiaskel voi tuntua ylivoimaiselta, mutta kyllä se kynnys siitä sitten matalee :)

• Kaunis hymy 2010

Sain itse "normaalit" raudat kaksi päivää sitten. Mietinnässä oli laittaa sellaiset hampaitten taakse laitettavat raudat, mutta selvisi että niiden hinta on 1000 euroa kalliimpi kuin tavallisten joten päätin ettei se ole sen arvoista. Otin siis eteen keraamiset ja taakse perinteiset. Alas rautoja ei laitetakaan. Omalla kohdallani ainakin ensimmäisessä paikassa jossa kävin raudoista keskustelemassa sanottiin missä paikassa Oulussa laitetaan sellaisia hampaitten taakse laitettavia rautoja ja varasin sitten ajan sinne. Täällä Oulussa vain yksi hammaslääkäri laittaa niitä, Furkassa. Luulisin siis että muuallakin on hammaslääkäreillä tiedossa oman paikkakunnan "erikoisuudet" eli kannattaa kysyä joltain hammaslääkäriltä.

• r33tta

Missä oiot hampaasi Oulussa ja mitä tulee maksamaan? Itselleni myös laitettiin raudat Oulussa vain ylähampaisiin ja myöhemmin katsotaan josko alahampaisiinkin tarvitsisi laittaa.

• Kaunis hymy 2010
        r33tta kirjoitti:

Missä oiot hampaasi Oulussa ja mitä tulee maksamaan? Itselleni myös laitettiin raudat Oulussa vain ylähampaisiin ja myöhemmin katsotaan josko alahampaisiinkin tarvitsisi laittaa.

Minä oion hampaita Oulun Furkassa ja hintaa tulee n. 1300 euroa. Oikomisaika ei ole pitkä, vain puolisen vuotta. Sitten kuulemma 3-5 vuotta se lanka hampaitten taakse liimattuna.

• jännittää

minun oikominen tapahtuu kunnallisella purenta vian takia ja siellä ei ole muuta kun eteen tulevat raudat ja minun kohdallani lisäksi yö raudat

• hammaskeiju!

Hei!

Olen 20-vuotias tyttö ja tarvitsen hammasrautoja purentavikojen vuoksi arviolta 2 vuoden ajan. Lisäksi minulle on suunniteltu sitten kirurginen leikkaus, jossa siirretään ylälekaani. Minua hoidetaan siis toiminnallisista syistä julkisessa sairaalassa, eikä yksityisellä. Sain viikko sitten ensimmäiset (hopeat)raudat ylähampaisiin ja ovat olleet kipeät aluksi muutaman päivän. Saan pian loput alahampaisiini. Raudat tuntuivat alussa teräviltä ja raapivat suutani, ja syödessä jäi olo kuin ruokaa olisi suussa. Nyt raudat tuntuvat siedettäviltä mutta lähinnä murehdin niiden ulkonäköä. Ne ovat rumat. En pysty enään olemaan oma iloinen ja nauravainen itseni, vaan peittelen rautojani ja vältän puhumista. Ihan kuin osa identiteettiäni olisi viety. Ehkä olen vähän pinnallinen, mutta haluaisin vain päästä vähän helpommalla, sillä minulla on ollut aika rankka hoito ja leikkaushistoria takana. Pelkään ja välttelen siis tuota leikkausta! Miten itse olette tottuneet rautoihin ja miten muut ovat suhtautuneet niihin?

Siispä, onko kokemuksia muista oikomismenetelmistä, esim. kitalakiraudoista niskavedosta?
        Saako rautoja hampaiden taakse maksutta julkisella lääkärillä, entä "läpinäkyviä" keraamisia braketteja? Vai hoidetaanko näitä erikoisrautoja vain ja ainoastaan maksullisissa yksityisillä lääkäreillä?
        Haluaisin myös kuulla leikkauskokemuksista: Miten olette selvinneet? Paljonki kipua? Toimivatko hyvin sen jälkeen?

Kiittäisin suuresti vastauksista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe