Eilen koirapuistossa koirani kusi kintuilleni. Olin aivan ihmeissäni tilanteesta sillä 1v. 5kk uroskoirani ei tällaista ole koskaan ennen tehnyt. Luokseni tuli puistossa iso afganinvinttikoira ja sitä silitettyäni tuli koirani ja nosti koipea ja kusi mun päälle (!?). Osaako joku sanoa mistä mahtoi olla kysymys?
Miksi koira kusi päälleni?
19
9284
Vastaukset
- Sakemaanikko
näytti sille afgaanille, että tämä ihminen kuuluu minulle.
- Kovanaama-Pena
Se on ollut älykäs koira. Näin sähköpostiviesti kulkee sun mukana, sitten kun olette lähteneet koirapuistosta kotiin. Viesti ei jää koirapuistoon pelkästään. Viesti seuraa sinua.
Koira ei tietenkään pissaa toisten koirien päälle. Arvostetaan omaa lajia, heimoa ja rotua. Mutta ihmiset on vähän kuin puita tai pensaita niiden mielestä. Äly on ainakin samaa luokkaa. Oma koirasi saa siitä pissijäkoirasta aina muistutuksen, kun on sun lähellä. Erittäin älykäs veto siltä koiralta.
Yleensä koira laittaa merkkejä maastoon, muistutuksena, kuka on paikan kunkku tai naaras vaikka houkutellakseen uroksia paikalle.
Urokset kuittaa omalla pissillä aina toisten kilpailevien urosten merkkien päälle. Tavallaan sillä tavalla resetoidaan edellinen viesti nollille ja laitetaan oma tuore ja höyryävä viesti tilalle. Koirathan elää puhdasoppisessa kilpailuyhteiskunnassa.
Urospuoliset ihmiset saattavat erittää uroskoirien mielestä hieman kilpailevien uroskoirien eritteiden hajuisia molekyylejä. Siis hajun pienoinen samankaltaisuus saattaa hämätä niitä, vaikka kyseessä on eri eläinlaji (se tyhmempi ja rumempi sekä se joka haisee pahalle). Uroshaju kuitataan omalla merkillä samalla tavalla, kuin toisten urokoirien hajut. Tämä saattaa olla selitys.
Eli jos olet pissinyt pari tippaa vahingossa housuihisi, niin se pitää kuitata nollille pissimällä kohteeseen, missä on kilpailevaa pissiä. Homma on ihan vaistomaista koirilla. Ei ne mieti onko kyseessä puu vai muu paikallaan seisova lahje. Merkkejä tehdään urakalla. Kova työ palkitaan.- Kovanaama-Pena
että pissijä oli oma koirasi. Todistaa vaan edellä kertomani asian älykkyydestä.
Mutta se muuta periaatetta. Kuittaus toimii noinkin päin. Kyse on aina jostain reviirin merkkauksesta. - Kusessa
"Eli jos olet pissinyt pari tippaa vahingossa housuihisi, niin se pitää kuitata nollille pissimällä kohteeseen, missä on kilpailevaa pissiä."
Öö.. Ok? Ihan oikeesti!!! Mut joo..kiitos vaan vastauksesta.
"Urospuoliset ihmiset saattavat erittää uroskoirien mielestä hieman kilpailevien uroskoirien eritteiden hajuisia molekyylejä."
Olen naaraspuolinen ihminen. Se tähän selvennykseksi. :)
Niin ja tää kusikalle oli mun oma koira. - jatkossa tarkemmin,
Kusessa kirjoitti:
"Eli jos olet pissinyt pari tippaa vahingossa housuihisi, niin se pitää kuitata nollille pissimällä kohteeseen, missä on kilpailevaa pissiä."
Öö.. Ok? Ihan oikeesti!!! Mut joo..kiitos vaan vastauksesta.
"Urospuoliset ihmiset saattavat erittää uroskoirien mielestä hieman kilpailevien uroskoirien eritteiden hajuisia molekyylejä."
Olen naaraspuolinen ihminen. Se tähän selvennykseksi. :)
Niin ja tää kusikalle oli mun oma koira.niin huomaat varmasti merkkejä, erit tuota afgaania kohtaan. Ite en veisi omaani enää vastaavaan tilanteeseen, selvästi stressaava tilanne koirallesi, en ottaisi riskiä että jotakin tapahtuu. Moni omistaja ei osaa tulkita koiraansa eikä näe merkkejä, mutta jos jaksat keskittyä (vie aikaa, et näe heti) niin opit kyllä huomaamaan milloin koirasi on epävarma. Koira kertoo ihmiselle hyvin paljon, jos vain on itse valmis "kuuntelemaan".
- koirakuisk.
Koirasi merkkasi sinut, koska olet osa sen reviiriä eli Sakiksen sanoin, koska olet sen omaisuutta. Nyt ongelmahan on siinä, että yleensä laumanjohtajaa ei kuseksita kintuille - koira joka tekee näin, katsoo olevansa enemmänkin sinun pomosi. Ja etenkin jos koirallasi murkkuikää vielä päällä (iän puolesta justiinsa kävisikin), niin tuollaista machoiluakin (termiä voi käyttää uroksista ja nartuista, kaikki käsittänevät pointin) voi ilmetä.
Ei muuta, kuin Puuttumista tilanteeseen heti rysän päältä. Ei ole mitään syytä, mikset voisi jatkaa koirapuistoilua, parempi onkin että jatkat, jotta voit puuttua seuraavan kerran rysän päältä tilanteeseen. Kun koirasi on seuraavan kerran merkkaamassa sinua, otat vahvan, matalateräväisen "ä ä " kurkkuäänteen (intuitiivisesti osaat kun mietit miten viestit äänellä auktoriteettia) siinä samassa ja sysäät koiran pois ennen kuin ehtii kusta, eli parasta olisi kun ehtisit juuri silloin kun jalka alkaa nousta kaareen koiralla. Pääpointti on siinä, että puutut tilanteeseen ja otat homman haltuun.
En tiedä koirasi persoonaa, joten mikä nyt sitten tälle koirallesi on se vakuuttava keino tuossa tilanteessa. Riittääkö äänen käyttö ja millainen, joutuuko jopa ärähtämään kovempaa vai ottamaan kenties otteen koirasta ja puhuttelua silmiin katsoen siinä sitten, jotta tajuaa asiat.
Ja kokonaisuutena nyt kantsii kiinnittää huomiota siihen, miten teillä on koiran kanssa hommat. Tarkoitan, että voi olla että tuo on vain yksittäinen machojuttu mutta kun en tiedä kokonaistilannetta, niin voi olla että koiran murkkuiluun kannattaa kiinnittää muussakin käytöksessä huomiota ja vahvistaa asemia. Esim. kuunteleeko koira sinua, vetääkö koira lenkillä ja vie enemmänkin sinua mukanaan, leikitkö kotona aina koiran ehdoilla ja haetko enemmänkin koiraltasi huomiota kuin se sinulta.
Homma haltuun vaan. :) - Ville Vastaaja
Todennäköisin selitys on se, että koira vaan teki oman merkkinsä vanhan merkin päälle. En silti tarkoita, että sinulla olisi ollut kusta puntissa jo valmiiksi. Puistoissahan käy kymmeniä ellei satoja eri koiria päivittäin. Puiston maapinta-alasta ei montaa kohtaa löydy, johon joku koira ei olisi viikon sisällä lirauttanut. Todennäköisesti seisoit tietämättäsi juuri vanhan lirautuskohdan päällä ja koira päätti heittää oman merkkinsä sen päälle. Koira ei siis pyrkinyt merkkaamaan sinua vaan sen paikan, jossa seisoit.
- koirakuisk.
Oiva pointti huomioonotettavaksi. Voi olla että koira joko tarkoituksella teki, merkkasi aloittajan tai voi olla että koira vahingossa merkkasi hänet merkatessaan muuta kohtaa. Vahinkojuttuun turha reagoida muuten kuin äännähtämällä.
Molempia nähtynä puistossa, no, aloittaja, kummalta asia vaikutti? Olettaen että oli selvälinjainen tapaus.
Tuntematta koiraasi,suhdettanne ja näkemättä tilannetta,niin noitten mainittujen lisäksi lisään vielä yhden mahdollisuuden.Eli rauhoittamisen.
Koiven nosto on tietyissä tilanteissa myös rauhoittava ele.Toisinsanoen koirasi saattoi katsoi tilanteen uhkaavaksi/hämmentäväksi,jolloin tuli väliin rauhoittaakseen tilanteen.Se,että lirautti siinä tilanteessa kintuille,saattoi olla voimakasta rauhoittamista (koira pyrki voimakkaasti vaikuttamaan ja "ajatuksissaan") tai sitten vaan osui vahingossa juuri kintuillesi.- sattuma.
Jos toistuu niin jokin siellä puistossa saa sen aikaan eli seuraa koiraa. Mieti kannattaako sinne enää mennä, koiralla on syynsä (jos ei vahinko ja siis toistuu), epävarmuus (eli koira stressaa siellä pahasti jostakin) ja voi pyrkiä rauhoittamaan tilannetta (vähän smaoin kuin, että koirat alkavat nuuhkia porukalla =sijaistoimintaa). Pitäisi tuntea koirasi ja sinut etenkin, että osaisi neuvoa oikein. Pidä huoli, ettet mene liian kovalla kädellä asiaan mukaan varsinkin kun murkkuikä kynnyksellä eli koira muutenkin vähän sekaisin ja normaalia herkempi.
- jalkojani katsellen.
Mulla kävi vähän samankaltainen tilanne koirapuistossa muutama kuukausi sitten. Tosin kusekselija oli toisen ihmisen koira, ei omani. Tunnistan ko. puistossa jo pari koiraa jotka tekevät tätä ihan jatkuvasti.
Ja siinä ei kyllä kyseessä ole maan merkkaus vaan koira ihan "tähtää" jaloille, pyyhkäistyään ensin kroppansa ihan jalan myötäisesti (jos ymmärrätte mitä meinaan) :). Omistajat eivät ole näissä tapauksissa katsoneet koiriensa perään ollenkaan, vaan huutaneet metrien päästä, että "hups, joo se tekee tota välillä". Ja yleensä itse tapahtuneen huomaa liian myöhään.
Itse ymmärrän tietyissä tapauksissa että koira merkkaa omistajansa (yllä vastauksissa oli hyviä esimerkkejä), mutta se että vieras ihminen merkataan on sekä hämmentävää että erittäin ärsyttävää. Koko ajan kun pitäisi kinttujaan varoa... Jos joku tietää vastauksen tähänkin niin olisi mukavaa se kuulla..- Merkkaa se
Kyllä se merkkaa vieraatkin ihmiset reviiriinsä kuuluvaksi. Omallani oli nuorena tapana merkata kaikki naapurit jossain vaiheessa. Kyllä se oli noloa. Ihme että noiden ihmisten huumorintaju ja pinna kesti sen. Onneksi se on nyt iän myötä loppunut lähes tyystin.
Tilanteessa kävi usein juuri kuin kuvailit, että itse kääntää hetkeksi päätään ja sillä aikaa rekku päättää spreijata tagin ihmisen lahkeeseen. Ja muina koirina jatkaa touhujaan... Ilmeisesti ajatus on että näin saa liikkuvan reviirimerkin ;D
- Kokemusta on...
Mulla on kolmenlaista kokemusta kintuillekusemisesta. Omille kintuille on oma ja tutun koira kussut ja oma koira kaverin kintuille. Kaikki tilanteet ovat tapahtuneet kun paikalla on ollut vieraita koiria ja tutustuminen alussa.
Oma koira kusi kaverin jaloille suoraan sen jälkeen kun puolituttu koira rähähti sille, ja se oli saanut tuntia aikaisemmin toiselta koiralta selkäänsä niin että vertakin tullut.
Tutun koira kusi mun jaloille, kun se tuli uutena jäsenenä aiemminkin yhdessä leikkineeseen koiraporukkaan, ja omistaja oli vähän aikaisemmin uhannut lyödä sitä remmillä kun se epävarmuuttaan murisi toiselle koiralle.
Oma koira kusi mun jaloille, kun meidän lisäksi koirapuistoon tuli lyttynaamainen, röhkivä, hännätön ja talvivaatteissa oleva pikkukoira. - nimierkkki
Mulla taas kävi niin että cava kusi päälleni kun oltiin aamulenkillä. Normaalisti nostaa koipensa johonkin tolppaan, mutta jäin naapurin kanssa suustani kiinni (en kirjaimmellisesti) ja kovan hänä takia koira sitten kusi mun jalkaan aamukuset... Omapahan vika :-) Ei haitannut, kun pesukone on keksitty.
- asdfghtefv
Mulle käynyt sama homma. Koirani on tasan kerran kusassut mun housun punttiin, mutta silloin onneksi sain sen rysän päältä kii ja komensin sitä, eikä ole sen jälkeen tehnyt sitä mulle, mutta aina kun se näkee mun siskon tai mun serkun, niin sen on ihan pakko päästä kusaseen niitten housujen punttiin ja joka kerta, kun sen saa kiinni itse teos, sitä kielletään, mutta se ei ota opikseen.. Mikähän syynä?? Kun mulle se ei kuitenkaan enää sitä tee, kun kerran sitä kielsin..
- goran ja pygmit
asdfghtefv kirjoitti:
Mulle käynyt sama homma. Koirani on tasan kerran kusassut mun housun punttiin, mutta silloin onneksi sain sen rysän päältä kii ja komensin sitä, eikä ole sen jälkeen tehnyt sitä mulle, mutta aina kun se näkee mun siskon tai mun serkun, niin sen on ihan pakko päästä kusaseen niitten housujen punttiin ja joka kerta, kun sen saa kiinni itse teos, sitä kielletään, mutta se ei ota opikseen.. Mikähän syynä?? Kun mulle se ei kuitenkaan enää sitä tee, kun kerran sitä kielsin..
oma pentuni on tehnyt samaa kuusi kuukautisesta lähtien, nyt se on 8 kk. Jos koirapuistossa on paljon väkeä niin se saattaa merkata sekä vieraat ihmiset että oman ihmisensä. Se on vielä niin pienikokoinen että sitä ei huomaa ennen kuin on kuset jaloilla. Toistaiseksi kaikki koiraihmiset ovat ottaneet asian hyvin ja huumorilla, mutta tilanne nolottaa silti. Pitäisihän sitä osata paremmin kouluttaa... Toivottavasti saan kitkettyä koulutuksella pois tai sitten ongelma lievenee iän myötä.
- koska
koiran koirapuistoon vai paljo oli asteita?
- eihiisivie
kun omalla autolla vie portille ja viettää siellä sen puolentuntia eikä mene ensin tuntia kävellen ja toista samanmoista takaisin, niin mitä ihmeen ongelmaa sää siinä näät? kun koira juoksee vapaana niin kyllä sillä siinä hiki virtaa ja autossa taas mukava viilettää kotiin lämpimän takan eteen. paras kun vielä siellä näkee rekku kavereitansakin... ...niitä kun ei näin pakkasille liikaa ehdi nähdä...
nou ropleem jong man...
ps. pakkasta -14C
- heheeee
Radiossa juuri tänään kerrottiin ihmisen ja koiran rakkaussuhteista, ne tosin ovat vaan kovin yks-puolisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu7003743Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002788Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211771Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771662Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531641- 821603
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3761573Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101520- 281389
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901303