Facebookin vaikutukset

ystävyyteen

Olenko ainoa, jonka ystävyydet on kärsineet Facebookin myötä? Nykyään tärkeistäkään asioista ei usein kerrota kahden kesken vaan kaikki asiat raportoidaan suoraan Facebookiin, josta viestit tavoittaa näppärästi kaikki kaverit yhdellä kertaa. "Aito" kommunikaatio on muuttunut tiedottamiseksi, syvälliset keskustelut lyhyiksi kommenteiksi. En varmasti ole ainoa, joka käyttää päivittäin kymmeniä minuutteja Facebookissa. Viime aikoina olen miettinyt, mitä ystävyyssuhteilleni kävisi, jos lopettaisin Facebookin käyttämisen. Unohtuisinko lopulta kokonaan, kun pelkkä kuulumisten päivittäminen puolin ja toisin vaatisi taas paria klikkausta enemmän vaivaa?

13

1291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -73

      Lopetin Facebookin käytön. Ahdistuin samasta asiasta, kun ei ollut enää kunnon keskustelua ystävien kesken ja en todellakaan halua kertoa kaikille asioista, kun kaikkien naamakirja ystävien kanssa en ole niin "hyvä ystävä", että haluan heidän tietäväni asioistani. Tai minä heidän asioista. Monet naamakirjalaiset hakevat vain lukua montako ystävää minulla on ja todellisuudessa jotkut ovat olleet esim. vain samoissa juhlissa tai kaverin kaverin kavereita yms. Tuskastuin myös kaiken maailman kyssäreihin, joiden takia koneet tukossa. En ole kokenut , että olisin tippunut jostain tai jäänyt paitsi mistään. Todelliset ystävät tapaan edelleen kasvokkain ja jaan hyvät ja huonot hetket kuten ennen naamakirjan syntyäkin.

    • kun näkee

      mitä ihmisille kuuluu, ja siitä on helppo syventää tavatessa tai soittaessa. Aluksi epäröin kertoa itsestäni henkilökohtaisempia asioita, koska ajattelin juuri siten että on ihmisiä joille ne eivät kuulu. Sitten tajusin että kuinka itse suhtaudun vieraampien tilitykseen - ohitan sen, koska se ei heilauta elämääni millään lailla. Aloin ajatella päivitykseni osana uutisvirtaa, josta todellakin poimii ne itselle tärkeältä tuntuvat ja ohittaa muut. Lisäksi on helpompi lähestyä ihmisiä, joihin on muuten ehkä vaikeampi ottaa yhteyttä koska he eivät kuulu jokapäiväiseen arkielämään.
      Sehän on myös omasta aktiivisuudesta kiinni, tuleeko yhteyttä pidettyä yllä ilman naamakirjaa. Uskon etteivät ne tärkeät ihmiset mihinkään katoa vaikka pitäisi nettipaastoakin, eihän sitä itsekään kaikkia ihmisiä hylkäisi vain siksi ettei nyt tule päivitettyä naamakirjaa.
      Mutta jokainen valinnee sen itselleen sopivimman tavan toimia; jos naamakirja alkaa ahdistaa enemmän kuin se tuottaa iloa, kannattaa ainakin pitää taukoa.

    • Tässä on
    • Ei sovi minulle

      Minusta facebook ei sovi kaikille. Minusta facebookissa pärjäävät kaikista parhaiten hieman itsekeskeiset ihmiset jotka haluavat huudella asioistaan suurella äänellä ja esittää yltiösosiaalista roolia sekä maalata kiiltokuvamaista kuvaa elämästään. Toki joukossa on sellaisia jotka ovat vain muuten vain sosiaalisemmasta päästä, mutta itsellä tuo kaverikanta joka hakeutui facebookkiin oli selkeästi lievän narsistista ja huomionhakuista porukkaa.

      Kuvissa piti tällätä sentin paksu meikki ja ottaa kuva mahdollisimman oudosta kulmasta suuta muikistellen, niin ettei siitä edes tyyppiä tunnistanut enää. Yritys olla paremman näköinen ja parempi ihminen alkoi myös ärsyttää. Parhaita olivat asenneprofiilit, sellaiset joissa osattiin jopa nauraa itsellekin, aidot ihmiset kiinnostaa facebookissa feikkejä enemmän koska ovat aitoja myös facebookissa - eivätkä yritä liikaa.

      Mielenpahoitusta piisaa, varsinkin kun entinen kaveri ja nykyinen vihamies pyytää kaveriksi omia exiäni, facebookin avulla voidaan kätevästi myös v-lla ja pahottaa toisen mieli.

      Facebookissa voit luoda itsestäsi unelmaminän joka ei vastaa mitenkään totuutta.

      Minulle facebook ei sopinut, en väitä että itsekään olisin parempi ihminen, toisinaan varmasti yhtä paskamainen kuin muutkin mutta ollakseen ihmisten ympäröimä ja tuntea olevansa rakastettu, siihen ei facebookia tarvita.

    • 25v. mies

      Olen monesti pohtinut samaa asiaa viimeisen vuoden aikana. Mennäkseni hieman pidemmälle taaksepäin asiassa, niin omalla kohdalla tuo alkoi jo silloin, kun ruvettiin kavereiden kanssa käyttämään messengeriä (olisiko 6-7 vuotta sitten, milloin se mesettäminen alkoi suuresti yleistyä). Nykyään puhelin ei enää soi, kaverit ei käy enää kylässä ja yhteisen ajan löytäminen tuntuu olevan kerta kaikkiaan mahdotonta, vaikka asutaankin 20 kilometrin säteellä toisistamme. Lähimmät kaverit asuu kävelymatkan päässä. Näkisin, että facebookilla ja meselläkin on suuri vaikutus tähän asiaan, enkä koe sitä missään nimessä hyvänä asiana.

      Miksi tehdä "turhaa" puhelunlaskua soittamalla kaverille tai "tuhlata" bensaa ja energiaa ajamalla kaverin luo kylään, kun voi "keskustella" facebookissa tai mesessä ihan kotoa käsin ja ilmaiseksi jos on jotain asiaa? Tuo on hyvin yleinen ajattelutapa nykyään.

      Aivan, "jos on jotain asiaa". Nykyään tuntuu että kukaan ei enää tapaile kavereitaan ja vietä heidän kanssaan aikaa ihan vaan huvikseen, vaan aina pitää olla joku "hyödyllinen" syy tai taka-ajatus. Joku aika sitten soittelin kaverille vain kyselläkseni kuulumisia, eikä puhelua ehtinyt kestää kauaakaan kun kaveri jo kysyi, että "niin oliko sulla jotain asiaakin?". Tuo sai minut miettimään, että onko minulla enää ensinkään sellaisia ihmisiä joita voisin sanoa ystäviksi. Ystävien kanssa saa viettää aikaa ja soittaa heille ilman, että on mitään sen kummempaa asiaa tai taka-ajatusta.

      Toista olisi jos facebookia, meseä ja kaikenmaailman muita ilmaisia keskustelu/viestittelysovelluksia ei olisi koskaan keskitty. Olisi pakko käyttää sitä puhelinta, tai jopa sitä ihan äärimmäisintä vaihtoehtoa, että joutuisi raahaamaan itsensä ihan fyysisesti kaverille kylään! Tätä se nykypäivä on, tekniikan keinoilla kavereistakin on tullut vain pelkkiä tietokoneen näytöllä näkyviä profiilikuvia, jotka silloin tällöin saattavat kirjoittaa sinulle jonkun hyvin lyhyen kommentin tekstimuodossa. Ongelma on se, että vielä on kuitenkin paljon ihmisiä (itseni mukaanlukien) jotka haluaisivat ihan oikeasti viettää aikaa kavereiden kanssa ja puhua heille kasvotusten, sen sijaan että katselee tietokoneen näytöltä pelkkiä kuvia heistä ja lukee lyhyitä ja etäisiä kommentteja.

      En näe enää facebookissa mitään hyvää, juuri sen takia miten se "korvaa" oikean ystävyyden ja alentaa sen tietokoneella istumisen tasolle. Eli se vanha paras kaveri jonka piti olla elinikäinen ystävä, onkin nykyään tavallaan pelkkä tietokone. Itselläni ei taida nykyään mennä enää päivääkään ettenkö miettisi, että kuinka kauan menisi ennenkuin kukaan huomaisi tai kaipaisia minua, jos lopettaisin facebookin ja mesen käytön. Viikko? Pari kuukautta? Puoli vuotta?

      • Tiputapu

        Aika jänniä kokemuksia porukalla täällä. Ei mulla vaan ole ystävyyssuhteet facebookin myötä kadonneet, päinvastoin! Monet ovat jopa syventyneet! Itse olen aina ollut laiska lätisemään puhelimessa, mutta nyt pysyn rakkaimpien ystävieni päivittäisessä elämässä mukana, vaikka välimatkaa onkin tullut opintojen loppumisen myötä kymmeniä, jopa satoja kilometrejä. Tunnen että olemme yhtä läheisiä kuin aikoinaan nähtyämme joka päivä luennoilla tai istuessamme kahvilla miettimässä maailman menoa. Pienet päivitykset kertovat minulle, mitä ystäväni elämään kuuluu - asia, jota ei tulisi kyseltyä päivittäin puhelimitse. Ja huomaan myös nostavani puhelimen entistä useammin nyt, kun näen että ystävälläni on jotain mielen päällä, kiva status joka herättää ajatuksia tai vaikka muistaja yms yms yms - haluan soittaa ja jutustella sen myötä enemmän sitten puhelimitse.

        Jokaisen oma asia on, kääntääkö tekniikan tuomat edut hyödykseen vai haitakseen. Itse kyllä koen että olen vain saanut näiltä virtuaaliyhteisöiltä. Ja ainahan voin rajoittaa kuka näkee päivitykseni, ja kuka ei. Olen jo vuosi sitten määritellyt omaan ryhmäänsä ne kaverinkaverinkaverit ja entisen työkaverin avopuolisoiden lapset - heille on määritelty rajoitus, etteivät he näe sivuiltani kuin harvat valitut asiat. Ja nyt vähän aika sitten tulleen facepäivityksen myötähän rajoituksia voi tehdä entistä spesifimmin. Hienoa!


    • murr murr

      juttu!Ennen soiteltii ystävien kanssa ja puhuttiin piiiiitkiä puheluja mutta nykyään on toi vitun facebook ja kaikki raportoi kaikki sinne paitsi minä koska mielestäni jokainen asiani ei kuulu myös niille vähemmän ystäville jotka ovat siellä!!Ihan turha keksintö koko juttu,aion todellakin poistaa tunnukseni sieltä koska en näe siinä mitään järkeä!!

      • ystäviäkö vai

        munkin ystäväpiiri on kaikki siellä, minä tipuin pois renkaasta kun en suostunut siellä levittelemään yksityisasioitani, selvittämään päiväni kulkua ja kuinka mikäkin asia on mennyt tai mitä just teen.
        ok, ei haittaa.
        mielestäni jos ei ystävyys kestä sitä että ei halua facebokkia käyttää, niin ihmettelen vaan mitä ystävyyttä se on.
        nyt näemme ystävien kanssa kerran kuukaudessa silloin tällöin.
        aina on puhe semmoisista jutuista että minä tipun kärryiltä.
        jos parhaimman kaverini luona käyn hänkin näppää aina siellä ollessani, kännyä ja konetta vuoron perään.
        alentavaa vierailua kun emäntä tekee kaikkea muuta paitsi keskittyy vieraaseen.
        taidanpa ottaa etäisyyttä.


    • Agrementti

      Nimenomaan facebook teki ihmisistä etäisiä. Kulissit on kunnossa. Kun tapaat heidät livenä, he eivät ole läsnä. Loving their computer more...

      Ite liityin joskus 10v sitte siihen. Puoli vuotta myöhenmin poistin profiilin. Sielä kaikki entiset ja asiakkaat lähetteli kaveripyyntöjä vaivaantumisee asti. En normielämässä muuta ku moikkais heille. Ehkä vaihtaisin sanan tai kaks. Mut en tosiaa halua lokeroida ystäviä ketkä nyt tänään saa lukea mun kuulumiset.

      Yhteenvetona, facebook antaa lukuisia keinoja olla julma susi toiselle. Epäjumala on tänäpänä facebook.

    • Ihmehommaa

      Ystävät katosivat lopullisesti facebookin myötä. Lopetin sitten sen käytön. Facebook poisti ystäväni, eikä niitä sitten ole.

    • Simoneloa

      Miksi facebookki poistaa ystävät?

    • Poistopäivät

      Poistoja varten se on tehty.

    • Oppeliini1

      Some viestittely on karannut käsistä.
      Käyttäjien sanavarasto kutistuu entisestäänkin, miksi vaivautua suunnittelemaan asiaa sisältäviä lauseita kun tyhjän voi sanoa parilla sanalla.
      Lukutaito vähenee olemattomiin; ymmäartääkö somea jumaloivat edes sanomalehdissä raportoituja, vähänkään syvällisempiä artikkeleita? Puhumattakaan vaivutua lukemaan kaunokirjallisuutta.

      Mikä pahinta “some-expertit” eivät edes tajua miten hirveää halla he tekevät itselleen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe