kun kerta on puheenaiheena niin löysin tämän netistä
Syksyn pimeät illat ovat taas saaneet tuhannet sumuvalot syttymään. Lähes aina sumuvaloista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Suurin haitta lienee vastaantulijoiden häikäistyminen, mikä on ongelma etenkin jälkikäteen asennettujen sumuvalojen kohdalla. Sumuvaloja käyttävälle autoilijallekin hyöty on aika vähäinen, koska uusimmissa autoissa lähivalojen kuvio on suunniteltu mahdollisimman kattavaksi ilman sumuvaloja. Kaikkein huvittavimpia tapauksia ovat ne, jotka käyttävät sumuvaloja ksenonvaloilla varustetussa autossa. Ksenonien valokuvio on niin leveä, ettei sumuvaloista saa enää mitään lisähyötyä.
Monelle sumuvalojen nimeen vannovalle tekisi hyvää tehdä seuraava testi: Mene pilkkopimeälle tielle ja kytke sumuvalot päälle. Seuraavaksi sammuta lähivalot. Kuinka paljon sumuvalot oikeasti valaisevatkaan? Olen tehnyt tämän testin parin automallin kanssa ja päässyt toteamaan, että sumuvalot valaisevat vain alle viiden metrin päähän. Testi jatkuu: nyt kun tiedät sumuvalojesi valaistustehon, aja tyhjälle parkkipaikalle tms. Kytke jälleen sumuvalot lähivalojen rinnalle. Nouse autosta ja kävele vaikkapa 50 metriä autosi etupuolelle. Ihmettele, kuinka noin kirkkaat (lue: häikäisevät) valot voivat tuottaa niin vähän konkreettista valoa.
Omien havaintojeni perusteella sumuvaloista on oikeaa hyötyä vain parissa harvinaisemmassa tapauksessa. Ensinnäkin silloin, kun on sankka sumu tai lumipyry. Tällöin lähivalot pitää sammuttaa ja ajaa pysäköintivaloilla ja sumuvaloilla. Näin kuljettajan häikäistyminen on pienimmillään, koska omat valot eivät heijastu sumusta tai lumihiutaleista. Toinen tilanne, jossa sumuvalot ovat käyttökelpoiset, on silloin, kun ajetaan kapeaa metsätietä hiljaisella nopeudella. Tällöin on hyödyllistä nähdä tien reuna myös aivan auton edessä, ja koska nopeus on alhainen, jää vielä aikaa reagoida muutoksiin.
Joskus olen miettinyt, että pitäisikö autojen etu- ja takasumuvalojen sähkökytkentöjä muuttaa esimerkiksi siten, että etusumuvalot saa päälle vain silloin, kun takasumuvalo palaa. Kuinka moni kehtaisi ajaa myös takasumuvalo turhaan päällä? Toinen kytkentä voisi olla sellainen, että sumuvalot sammuvat, kun kuljettaja kytkee kaukovalot päälle. Se saattaisi vähentää sumuvalojen käyttöä maanteillä, eli tilanteissa, jossa sumareista on pelkästään haittaa. Tietenkin tällaiset muutokset laeissa ja asetuksissa olisivat hyvin hankalasti toteutettavissa. Muutos olisi vähintäänkin Euroopan laajuinen ja kaikkien autonvalmistajien pitäisi tehdä muutokset malleihinsa.
Onneksi jotkut autonvalmistajat ovat kehitelleet sumuvaloille parempaakin käyttöä. Esimerkiksi Mersun E-sarjan ILS-valojärjestelmässä sumuvalot toimivat kaarrevalon tavoin, eli rattia tiukemmin oikealle käännettäessä oikeanpuoleinen sumuvalo syttyy. Alhaisissa nopeuksissa myös vilkun käyttö sytyttää sumuvalon. Tällaisten sovellusten soisi yleistyvän myös muilla merkeillä, sillä esimerkiksi risteyksissä sivulle suuntautuvan lisävalon avulla voi havaita jalankulkijan paremmin. Mercedes näyttäisikin olevan edelläkävijä valojen kehityksessä. Toivoa sopii, että vanha viisaus pitää edelleen paikkansa: se turvallisuusvaruste, joka on tänään Mersussa, on kymmenen vuoden päästä vakiovarusteena kaikissa autoissa. Näinhän kävi mm. turvatyynyjen kohdalla.
Monesti tuntuukin siltä, että autonvalmistajat laiminlyövät valojen kehitystä. Autolehtien testeissä moni uutusmalli saa valoarvosanakseen 7 tai 8. Toisaalta se on ymmärrettävää, sillä markkina-alue (esim. Pohjoismaat), jossa valoilla on todella merkitystä, on pieni. Ei keskieurooppalaiselle ole kovinkaan paljon väliä, millainen valokuvio autossa on. Toisilla laatumerkeillä, kuten Audilla, painoarvo näyttää olevan valojen “cooliudessa”, eikä niinkään valaisutehon maksimoinnissa. Voisi odottaa, että korkeammilla katteilla toimivat merkit voisivat panostaa enemmän myös kehitystyöhön. Toki esimerkiksi Audi A4:n ledihuomiovalot ovat tärkeä kehitysaskel, koska ne poistavat polttimoiden vaihtotarpeen ja pienentävät sähkönkulutuksen kautta polttoaineen kulutusta. Vielä yllättävämpää on huomata, että pohjoismaista turvallisuuttaan mainostava Volvo ei ole juurikaan kunnostautunut valotekniikassa. Ehkäpä Volvon aika on kulunut alkolukkojen ja törmäystenestojärjestelmien luonnissa, mikä on sinällään hienoa. Myös oma valtionhallintomme haraa asiassa jossain määrin vastaan. Yhtenä esimerkkinä on verotus, joka ei suosi lisävarusteita. Esimerkiksi turvallisuutta lisäävistä ksenonvaloista joutuu maksamaan saman veron kuin audiojärjestelmästä. Toinen kompastuskivi on lisäkaukovalosäännöt, joita ainakin raskas liikenne rikkoo mennen tullen.
Faktaa sumuvaloista
19
1016
Vastaukset
- Passat 1.8T
Voi miten ne sumarit käy kateeksi.
- jos kateeksi käy
niin kai sinun pitäisi sitten hankkia sellaiset
- ffwwqq
Et kai luule että joku olis kateellinen sumareista?
- Draivari
Monet autoilijat sammuttavat pimeällä ajaessaan pitkät valonsa aivan väärin ennen aikojaan ja kohtaavien autojen väliin jää vaarallisen pitkä pimeän alue, jos itse pitää pitkiä vähänkin pitempään päällä niin jopa kilometrin päässä alkaa vastaantulijan valojen läiskyttely esitys. Olenkin näissä idioottimaisissa tilanteissa pitkät sammuttaessani vaihtanut sumareille niin jää ainakin jotain valoa jolla näkee tien penkat tai jalankulkijat. Täällä Lapissa on paljon kapeita teitä joilla ohitettaessa ei jää taatusti liikoja tiloja, vastaan tulee toisinaan tukkiautoja ja kaikki liikenevä valo tarvitaan, no niiden ammattilaisten kanssa ei ole ongelmia, he osaavat käyttää oikein valoja.
Aloittajan jutussa on asiaa, joskin sen vierestäkin. Muutkin kuin sumuvalot häikäisevät jos ne on suunnattu väärin. Jos ne on oikein suunnattu, eivät sumaritkaan häikäise ja tarvitseeko niitä silmät tapillaan töllöttää. - KiKi.
Että ei niitä käytetä siksi että muut häikäistyisi, tai siksi että näkisi itse paremmin tai muunkaan tuollaisen syyn takia.
Niitä käytetään sen takia, että auto näyttäisi kalliimalta/sporttisemmalta/hienommalta.
Eli niiden käytöstä ei ole mitään haittaa muille, paitsi ns. vitutus, että joku haluu autonsa näyttävän hienolta.
Toki ne voi häikäistä vastaantulijan, jos hän makaa siinä massa, sumuvalojen ala...- .........
silloin kun on kova sumu tai lumisade, niin sumuvalojen erittäin matala valokiila vähentää kirkkaan valoseinäefetkin syntymistä. Mutta silloin pitää sammuttaa lähivalot, joka monelta unohtuu. Ts. sumuvalot pitäisi kytkeä toimimaan vain parkkien kanssa. Niiden ei pitäisi häikäistä koska katsastuksessa suuntaus tarkastetaan kuten lähivaloilla.
- ota selvää
......... kirjoitti:
silloin kun on kova sumu tai lumisade, niin sumuvalojen erittäin matala valokiila vähentää kirkkaan valoseinäefetkin syntymistä. Mutta silloin pitää sammuttaa lähivalot, joka monelta unohtuu. Ts. sumuvalot pitäisi kytkeä toimimaan vain parkkien kanssa. Niiden ei pitäisi häikäistä koska katsastuksessa suuntaus tarkastetaan kuten lähivaloilla.
Lähivaloja ei saa sammuttaa sumuvalojen kanssa, se on laitonta.
- Sil viisiin
ota selvää kirjoitti:
Lähivaloja ei saa sammuttaa sumuvalojen kanssa, se on laitonta.
Asetuksessa sanotaan, että sumuvaloja voi käyttää nimen omaan
ajovalojen asemasta. Etu- ja takavalothan palavat aina ajo-/tai
sumuvalojen kanssa. Huomiovalot ovat ainoat joiden kanssa parkkeja
ei käytetä. - ............
Sil viisiin kirjoitti:
Asetuksessa sanotaan, että sumuvaloja voi käyttää nimen omaan
ajovalojen asemasta. Etu- ja takavalothan palavat aina ajo-/tai
sumuvalojen kanssa. Huomiovalot ovat ainoat joiden kanssa parkkeja
ei käytetä.mulla toimii sumarit myös vain parkkien kanssa
- frangrabba
oikein suunnatut sumuvalot eivät häikäise
- Sumariton hetero
Oikein suunnatut sumuvalot eivät myöskään auta mitenkään pimeässä näkemistä yli 20 km/h nopeuksissa, eli tää iäisyyskeskustelu näistä v..un homokuupista on edelleen aivan turha.
- tietoo758785
niiden käytön, ellei keliolosuhde sitä edellytä, on sumu, sade, jne. pelkkä pimeys/hämäryys ei tee sumuvalojen käytöstä laillista, vaan osoittaa, että kuljettjalla on seksuaalinen patoutuma, tai hän on suorastaa homo.
- Sumariton hetero
Oikein. Voiko olla mitään säälittävämpää, kuin joku v..un riisikuppi sumuvaloineen, kun kuljettaja kuvittelee olevansa todella cool polttaessaan täysin turhia ja lapsellisia sumuvalojaan lainvastaisesti ja tarpeettomasti. (Ainoo vielä säälittävämpi tapaus on, kun toinen kuuppa on pimeenä!) Eiköhän nää sumarit oo lähinnä Setan suosittelemat merkkivalot, että nyt ois peräsuoli otollaan.
- Hetero 48747
Sumariton hetero kirjoitti:
Oikein. Voiko olla mitään säälittävämpää, kuin joku v..un riisikuppi sumuvaloineen, kun kuljettaja kuvittelee olevansa todella cool polttaessaan täysin turhia ja lapsellisia sumuvalojaan lainvastaisesti ja tarpeettomasti. (Ainoo vielä säälittävämpi tapaus on, kun toinen kuuppa on pimeenä!) Eiköhän nää sumarit oo lähinnä Setan suosittelemat merkkivalot, että nyt ois peräsuoli otollaan.
sovitaankin tästälhin, että kaikki sumareilla huvikseen ajelevat on homoja, niin se hieman helpottaa tuolla liikenteessä, kun voi aina sanoo, että saatanan HOMO.. ja osuu kohdalleen.
- Virkamies
lainaus:
"Joskus olen miettinyt, että pitäisikö autojen etu- ja takasumuvalojen sähkökytkentöjä muuttaa esimerkiksi siten, että etusumuvalot saa päälle vain silloin, kun takasumuvalo palaa. Kuinka moni kehtaisi ajaa myös takasumuvalo turhaan päällä? "
Olen ajatellut ihan samaa, onhan se aika typerää että auton edessä on sumua, muttei takana!
(Tullut siihen tulokseen, että laittomasti sumuvaloja polttavat ei ole putsanneet tuulilasia tai silmälasejaan.)- japsiräpsyissä
Japsiräpsyissä on näissä valokytkennöissä menty tavan mukaan halvimmalla mahdollisella ratkaisulla eli etu- ja takasumuvalot on yhdistetty samaan katkaisijaan niin, että päälle saa joko pelkät homovalot tai homo takasumuvalot.
Ei se näinkään hyvä ole ... joskus voi olla pöllyävän lumen takia tarpeen laittaa takasumuvalo päälle ja tällöin tulee pakkokytkennän seurauksena myös homovalot "kaupan päälle".
Eikä päinvastainenkaan kytkentä, missä homovalot saisi tuikkimaan vasta kytkettyään ensin takasumuvalon, ongelmaa poistaisi. Sittenhän olisi vaan entistäkin enemmän liikenteessä autoja, joissa takasumuvalo(t) kuumottaisi jatkuvasti. Nythän on vaan ämmillä tapana kytkeä se takasumuvalo päälle heti, kun tulee taivaalta pari tippaa vettä .... ja näkyvyyttä on edelleen useampi kilometri ja ajetaan kaupunkiliikenteessä, missä autojen välit max. 50 m. - joissakin
japsiräpsyissä kirjoitti:
Japsiräpsyissä on näissä valokytkennöissä menty tavan mukaan halvimmalla mahdollisella ratkaisulla eli etu- ja takasumuvalot on yhdistetty samaan katkaisijaan niin, että päälle saa joko pelkät homovalot tai homo takasumuvalot.
Ei se näinkään hyvä ole ... joskus voi olla pöllyävän lumen takia tarpeen laittaa takasumuvalo päälle ja tällöin tulee pakkokytkennän seurauksena myös homovalot "kaupan päälle".
Eikä päinvastainenkaan kytkentä, missä homovalot saisi tuikkimaan vasta kytkettyään ensin takasumuvalon, ongelmaa poistaisi. Sittenhän olisi vaan entistäkin enemmän liikenteessä autoja, joissa takasumuvalo(t) kuumottaisi jatkuvasti. Nythän on vaan ämmillä tapana kytkeä se takasumuvalo päälle heti, kun tulee taivaalta pari tippaa vettä .... ja näkyvyyttä on edelleen useampi kilometri ja ajetaan kaupunkiliikenteessä, missä autojen välit max. 50 m.mulla sattuu olemaan juurikin noin ettei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja. Järjetön ratkaisu...
Parin vuoden aikana kun tuo kosla on ollut niin kerran kovassa lumipyryssä niistä etusumareista tuntui olevan jotain iloa. Siis yhden kerran kahden vuoden aikana. Varmasti olisin ilmankin perille päässyt..
- aanukseenne
sumuvalomulkut saisivat myös ottaa huomioon laserleikkauksessa käyneet kuskit ym, häikäisee ne lapselliset valot niin että monta kertaa on meinannut käydä huonosti!
JOKA SUMUVALOJA KÄYTTÄÄ ILMAN SUMUA/LUMIMYRÄKKÄÄ ON LAPSELLISUUDEN HUIPPU!!!!! MINÄ TULEN AINA PITKÄT PÄÄLLÄ TAIKKA LÄISKYTÄN PITKIÄ SUMUVALOMULKUILLE, KOSKA EIVÄTHÄN NE VALOT MITÄÄN HÄIKÄISE, SAAVAT MAISTAA VAAN OMAA P#SKAANSA.. ;)
JA MUISTUTUKSEKSI SUMUVALOMULKUILLE; TURVALLISUUS JA KATEUS OVAT KAKSI AIVAN ERI ASIAA!!!!!!
ja kyllä, autossani on sumuvalot, LUMIMYRÄKKÄÄ JA SUMUA VARTEN! muulloin ne ovat poissa käytöstä jotta myös toisilla kanssa-autoilijoilla olisi turvallisempi ja mukavampi ajomatka.. - oijjjoijj
Mun isoveli on mun idoli kun se ajaa sen vanhalla mazdalla sumuvalot päällä. Se näyttää tosi coolilta. Se asensi mun moposkootteriin sumuvalot ja nyt mäki oon tosi cool. Sit se asensi mun sänkyyn sumuvalot ja me laitetaan ne illalla päälle kun me homoillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733