pidemmän aikaa jo ollut erittäin paha olla, itsetuhoisiakin ajatuksia, univaikeuksia, ruoka ei maistu ja kilojakin on pudonnut useita. ´mistä kuuluu lähteä hakemaan apua? tuskin nyt sentään tkn päivystyksestä? sillä todella tunnen että tarvitsen apua ja pian!
mihin hakeutua jos tuntee olonsa todella masentuneeksi?
16
276
Vastaukset
- matyh
Terveyskeskuksesta saa lähetteen mielenterveystoimistoon (MTT), josta ohjataan tarvittaessa psykiatrille. Eli ensin yleislääkäri tk:ssa, joka arvioi voinnin ja mahdollisuuden somaattiseen eli fyysiseen sairauteen. Valittavasti MTT:ssa on jonoa riippuen paikkakunnasta. Yksityislääkärille ajan saa varmaankin heti, joten kannattaa arvioida kumman valitsee. Käyntimaksu on n. 60-70 euroa.
- surunäiti
kiitos kovasti, täytynee huomenna soittaa terveyskeskukseen ja varata aika.. eli sinne sitten vaan selittelemään että tunnen oloni todella masentuneeksi ja on niin paha olla ettei mistään tuu mitään.. tein jonku testinkin tuolla netissä ja pisteitä tuli 47, eli kaipa tää ainakin jonku tasoista masennusta on
- matyh
surunäiti kirjoitti:
kiitos kovasti, täytynee huomenna soittaa terveyskeskukseen ja varata aika.. eli sinne sitten vaan selittelemään että tunnen oloni todella masentuneeksi ja on niin paha olla ettei mistään tuu mitään.. tein jonku testinkin tuolla netissä ja pisteitä tuli 47, eli kaipa tää ainakin jonku tasoista masennusta on
Verikokeissa hyvä käydä, kilpirauhas- ja sokeriarvot. Korkea sokeri aiheuttaa voimakkaan väsymyksen. Toivottavasti pääset eteenpäin.
- BDI
surunäiti kirjoitti:
Sano vastaanotolla, että olet saanut 47 BDI:ssä. Sitä teetetään osviitaksi usein mtt:ssa ja vastaanotoilla. 47 ei voi saada, ellei ole vastannut moniin kohtiin vakavaa masennusta merkitsevällä tavalla.
- ex-kofeinisti
Mikäli käytät kofeiinia jossain muodossa, sinun ei tarvitse mennä minnekään leimautumaan latvakakkoseksi, lopetat vain kofeiininkäytön tykkänään, niin oireet katoavat muutamassa kuukaudessa.
http://qmies.blogit.fi/- matyh
Suosittelet sen sijaan huumeiden käyttöä?
- ex-kofeinisti
matyh kirjoitti:
Kofeiini on huume, jonka välitön vaikutus helpottaa oloa, aivan samoin, se toimii aivan samoin kuin muutkin riippuvuutta aiheuttavat huumeet, uusi annos estää vieroitusoireet. Pitkäaikaiskäytössä se aiheuttaa psyyken ongelmia ja kroonisia kipuja, kuten monet muutkin huumeet. Jos käytät kofeiinia päivittäin, olet huumeriippuvainen ja jos olet vielä masentunutkin, on masennuksesi päihdesairaus. Paranemisen alku on siinä, että myönnät päihdesairautesi ja sen aiheuttamat haitat.
- matyh
ex-kofeinisti kirjoitti:
Kofeiini on huume, jonka välitön vaikutus helpottaa oloa, aivan samoin, se toimii aivan samoin kuin muutkin riippuvuutta aiheuttavat huumeet, uusi annos estää vieroitusoireet. Pitkäaikaiskäytössä se aiheuttaa psyyken ongelmia ja kroonisia kipuja, kuten monet muutkin huumeet. Jos käytät kofeiinia päivittäin, olet huumeriippuvainen ja jos olet vielä masentunutkin, on masennuksesi päihdesairaus. Paranemisen alku on siinä, että myönnät päihdesairautesi ja sen aiheuttamat haitat.
"Pitkäaikaiskäytössä se aiheuttaa psyyken ongelmia ja kroonisia kipuja, kuten monet muutkin huumeet. Jos käytät kofeiinia päivittäin, olet huumeriippuvainen ja jos olet vielä masentunutkin, on masennuksesi päihdesairaus."
Tuo on vain mielipiteesi ja vääristynyt sellainen. Toiseksi, jos joku toimii sinulla, ei se tarkoita, että kaikilla, joten älä yleistä.
Kuten kerroin, kahvi on auttanut minulla masennukseen.
Ja kolmanneksi, mieluummin käytänkin laiillisia 'huumeita' kuin laittomia, esim. marijuanaa tai amfetamiinia. - ex-kofeinisti
matyh kirjoitti:
"Pitkäaikaiskäytössä se aiheuttaa psyyken ongelmia ja kroonisia kipuja, kuten monet muutkin huumeet. Jos käytät kofeiinia päivittäin, olet huumeriippuvainen ja jos olet vielä masentunutkin, on masennuksesi päihdesairaus."
Tuo on vain mielipiteesi ja vääristynyt sellainen. Toiseksi, jos joku toimii sinulla, ei se tarkoita, että kaikilla, joten älä yleistä.
Kuten kerroin, kahvi on auttanut minulla masennukseen.
Ja kolmanneksi, mieluummin käytänkin laiillisia 'huumeita' kuin laittomia, esim. marijuanaa tai amfetamiinia.Lääketiede tietää varsin hyvin kofeiinin aiheuttavan vaikeaa masennusta, sehän on yksi kofeinismin diagnostisista kriteereitäkin, koska asiasta on vahva tieteellinen näyttö.
Kofeiini helpottaa vieroitusoireita ja olet siis huumeriippuvainen, ja riippuvuutesi aiheuttaa sinulle kroonisen myrkytyksen, jonka vuoksi oireilet. Koska kofeiinin välitön päihdevaikutus auttaa kroonisiin myrkytysoireisiin, kuvittelet, että se auttaa sinua, kun se itse asiassa vie sinua vain syvemmälle ja syvemmälle kierteeseen. Aivan samalla tavalla järkeilevät alkoholisti, heroinistit, kokainistit jne. Tuo ongelmien kieltäminen on hyvin yleistä riippuvuuksissa, siitä omasta aineesta pidetään kiinni kynsin hampain, vaikka olisi kuinka ilmeistä, että se aiheuttaa ongelmia.
http://emedicine.medscape.com/article/290113-overview
http://qmies.blogit.fi/files/2009/04/substance-use-disorders.pdf - matyh
ex-kofeinisti kirjoitti:
Lääketiede tietää varsin hyvin kofeiinin aiheuttavan vaikeaa masennusta, sehän on yksi kofeinismin diagnostisista kriteereitäkin, koska asiasta on vahva tieteellinen näyttö.
Kofeiini helpottaa vieroitusoireita ja olet siis huumeriippuvainen, ja riippuvuutesi aiheuttaa sinulle kroonisen myrkytyksen, jonka vuoksi oireilet. Koska kofeiinin välitön päihdevaikutus auttaa kroonisiin myrkytysoireisiin, kuvittelet, että se auttaa sinua, kun se itse asiassa vie sinua vain syvemmälle ja syvemmälle kierteeseen. Aivan samalla tavalla järkeilevät alkoholisti, heroinistit, kokainistit jne. Tuo ongelmien kieltäminen on hyvin yleistä riippuvuuksissa, siitä omasta aineesta pidetään kiinni kynsin hampain, vaikka olisi kuinka ilmeistä, että se aiheuttaa ongelmia.
http://emedicine.medscape.com/article/290113-overview
http://qmies.blogit.fi/files/2009/04/substance-use-disorders.pdfJos kofeiinin käytöllä ja masennuksella olisi korrelaatio, kaikki suomalaiset olisivat sairaslomalla masennuksesta, joten unohda yksisilmäinen vouhotuksesi.
- ex-kofeinisti
matyh kirjoitti:
Jos kofeiinin käytöllä ja masennuksella olisi korrelaatio, kaikki suomalaiset olisivat sairaslomalla masennuksesta, joten unohda yksisilmäinen vouhotuksesi.
Korkealla veren kofeiinipitoisuudella ja vaikealla masennuksella on havaittu korrelaatio, siksi vaikea masennus on yksi kofeinismin diagnostisista kriteereistä. Vain noin 10-20% kofeiinin käyttäjistä saa oireita yksilöllisten geneettisten tekijöiden vuoksi. Suomessa tämä tarkoittaa noin puolta miljoonaa ihmistä, masennustapauksista noin 50-75% on itseasiassa päihderiippuvuuden aiheuttama päihdesairaus. Tämä on lääketieteen tiedossa ja olen postannut linkit tutkimuksiin tällekin foorumille ainakin kiljoona kertaa.
matyh kirjoitti:
on huume!!! Olen heinäkuusta asti yrittänyt rimpuilla siitä, kokonaan en oo päässyt irti vieläkään!
Mikä muu se siis on, ellei huume, jos irtipääsy niin saatanan vaikeeta???
ja mees nyt lukeen ex-kofeinistin blogi uudestaan, hän ei suosittele huumeiden käyttöä, haluaisi vaan kannabiksen syöpälääkkeeksi, joka ois aiheellista aikuisten oikeesti.minttupuu kirjoitti:
on huume!!! Olen heinäkuusta asti yrittänyt rimpuilla siitä, kokonaan en oo päässyt irti vieläkään!
Mikä muu se siis on, ellei huume, jos irtipääsy niin saatanan vaikeeta???
ja mees nyt lukeen ex-kofeinistin blogi uudestaan, hän ei suosittele huumeiden käyttöä, haluaisi vaan kannabiksen syöpälääkkeeksi, joka ois aiheellista aikuisten oikeesti.heittipä taas viestin eri paikkaan kun oli tarkotus.
voi fuck!!- matyh
ex-kofeinisti kirjoitti:
Korkealla veren kofeiinipitoisuudella ja vaikealla masennuksella on havaittu korrelaatio, siksi vaikea masennus on yksi kofeinismin diagnostisista kriteereistä. Vain noin 10-20% kofeiinin käyttäjistä saa oireita yksilöllisten geneettisten tekijöiden vuoksi. Suomessa tämä tarkoittaa noin puolta miljoonaa ihmistä, masennustapauksista noin 50-75% on itseasiassa päihderiippuvuuden aiheuttama päihdesairaus. Tämä on lääketieteen tiedossa ja olen postannut linkit tutkimuksiin tällekin foorumille ainakin kiljoona kertaa.
Voit saarnata minun puolestani tuota harhauskoasi, mutta minua se ei vakuuta. Ja oletpahan poissa pahanteosta ja pysyy mielikin virkeänä.
- ex-kofeinisti
matyh kirjoitti:
Voit saarnata minun puolestani tuota harhauskoasi, mutta minua se ei vakuuta. Ja oletpahan poissa pahanteosta ja pysyy mielikin virkeänä.
Minä kerron, mitä lääketiede tietää, ja minkä olen itsekin kokenut, uskonasiat eivät minua kiinnosta. Nistit aina ahdistuvat, kun heidän huumeestaan aletaan tuoda faktoja pöytään.
“Long-term overuse of caffeine can elicit a number of psychiatric disturbances in adults. Two such disorders recognized by the American Psychiatric Association (APA) are caffeine-induced sleep disorder and caffeineinduced anxiety disorder. In some individuals, large (ingestion of 500 mg caffeine or more) amounts of caffeine can induce anxiety severe enough to necessitate clinical attention. This caffeine-induced anxiety disorder can take many forms, from generalised anxiety, to panic attacks, obsessive-compulsive symptoms, or even phobic symptoms. Because this condition can mimic organic mental disorders, such as panic disorder, generalised anxiety disorder, bipolar disorder, or even schizophrenia, a number of medical professionals believe caffeine-intoxicated people are routinely misdiagnosed and unnecessarily medicated when the treatment for caffeine-induced psychosis would simply be to withhold further caffeine. A study in the British Journal of Addiction concluded that caffeinism, although infrequently diagnosed, may afflict as many as one person in ten of the general population (Nehlig et al. 1992).”
http://www.norden.org/da/publikationer/publikationer/2008-551/at_download/publicationfile
- masis...
Terveyskeskuksen päivystykseen minä hakeuduin, kun tyhmyyttäni menin lopettamaan lääkitykseni n. neljä kuukautta aiemmin. Oli kesätauko, mielenterveystoimisto ja lääkäreiden vastaantotot kiinni. Lopulta tilasin taksin ja menin päivystykseen. Sain lääkityksen ja patistuksen hakeutua omalääkärilleni ja mtt:oon heti sen avautuessa.
Varaa aika lääkärille, ellei tilanne ole niin akuutti, että päivystykseen pitäisi mennä. Sano suoraan, että varaat aikaa masennuksen takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760