Museokatsastusvaatimukset

Museotavaraa

Olen tässä jo jonkin aikaa ihmetellyt, että minkälaiset vaatimukset auton täytyy täyttää, jotta museokatsastus on mahdollinen. Esimerkiksi tämä Volvo: http://www.nettiauto.com/volvo/244/2919123 näyttää kuvien perusteella olevan tavallisen kuluneen ja vähän rispaantuneen näköinen auto joka on lisäksi varusteista päätellen tuotu joskus jälkituontina ilmeisesti Ruotsista. Eli tuon kuntoisia autoja löytyy talleista ja myös jokapäiväisestä liikenteestä pilvin pimein. Tulee väistämättä mieleen, että aika halpaa kyytiä näillä saisi jos vaikka "kesäautoksi" laittaisi...

41

11750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Museotarkastaja

      "Halpaa" kyytiä haettaessa täytyy muistaa etta saman se Volvo kuluttaa vaikka museovakuutuksessa olisikin. Ajopäiväthän on rajattu kuten varmaan tiedätkin. Toki täytyy myös kunnioittaa sitä herrasmiessopimusta minkä autoharrastajajärjestöt ovat vakuutusyhtiöiden kanssa aikaansaaneet. On sääli jos museovakuutus hommelit romutetaan jonkun ihmisen ahneudella.

      ps. mikset muuten etsisi samalla vanhaa diisseli mesee.............säästäisit vielä käyttömaksussakin, niinkuin sekin Mersumies joka huristeli katsastusvälillä 18 000km.

      • Automanu

        tuota ajopäivämäärää ei tarkkaile kukaan (jos ei sitten kateellinen naapuri) ja matkamittarin vaijerin voi aina tarvittaessa irrottaa... Tuo diesel mese voisi olla aivan käypä vaihtoehto jos hakee todella halpoja kilometrejä; vakuutusmaksut muutama kymppi vuodessa, ei dieselveroa, pienehkö kulutus ... kuinkahan moni näin tekee ? - veikkaan, että aika moni...


      • olla miehellä
        Automanu kirjoitti:

        tuota ajopäivämäärää ei tarkkaile kukaan (jos ei sitten kateellinen naapuri) ja matkamittarin vaijerin voi aina tarvittaessa irrottaa... Tuo diesel mese voisi olla aivan käypä vaihtoehto jos hakee todella halpoja kilometrejä; vakuutusmaksut muutama kymppi vuodessa, ei dieselveroa, pienehkö kulutus ... kuinkahan moni näin tekee ? - veikkaan, että aika moni...

        munaa ettei sössi kaikenmaailman venkuloinnilla museorekisteröidyn auton etuja rehellisiltäkään harrastajalta. Niitä autoja ei ole tarkoitettu normaaliliikenteeseen vaan "näyttäytymiseen" kaupungilla ja alan kokoontumisissa. Siispä unohdat nyt kaiken koiruuden ja alat elämään ihmisiksi. On teillä huono moraali kun edes ajattelette tuollaista ahneuksissanne. Tuosta touhusta käry käy muuten hyvinkin nopeasti. Museorekisterissä olevat autot ja moottoripyörät tunnetaan ja tunnistetaan. Muut harrastajat ovat kovin kiinnostuneita ajokistasi.


      • siitä kokeilemaan!
        Automanu kirjoitti:

        tuota ajopäivämäärää ei tarkkaile kukaan (jos ei sitten kateellinen naapuri) ja matkamittarin vaijerin voi aina tarvittaessa irrottaa... Tuo diesel mese voisi olla aivan käypä vaihtoehto jos hakee todella halpoja kilometrejä; vakuutusmaksut muutama kymppi vuodessa, ei dieselveroa, pienehkö kulutus ... kuinkahan moni näin tekee ? - veikkaan, että aika moni...

        koitappa ihan omaa kärsimysnäytelmää näin pääsiäisen kunniaksi ja ota käyttöautoksi joku vanha dieselmersun paska.hehkuttele ja tuijota lankaa..joko,joko vai odotellaanko minuutti kaks?kauhean kilinän ja kolinan sekä kalinan saattamana sukellat sinisen savun seasta tientukkeeksi ja 0-100km kestää triplasti nykyperusautoon.ohitukset voit unohtaa!meteli ja muutenkin ajopuoli aika ankeaa nykypeleihin verrattuna.samat vaivat myös muissa aikakautensa diesel-autoissa,bensapeleissä vaan hehkutusero=)poikkeuksena jenkkiautot!niissä kunnossaollessaan hiljainen/mukava kyyti ja suorituskyky ok(ainakin jos V8).käyttöautoiksi tuskin näitäkään kukaan ottaa,oli kuinka MR tahansa.kulutus ja muutkin kulut kovanpuoleiset....


    • ...niin

      Vaatimuksethan riippuvat hyvin paljolti auton merkistä, pärstäkertoimesta ja siitä kuinka hyvä kaveri katsuri on.

      • Museotarkastaja

        On totta että aina löytyy niitä kus...päitä jotka omanedun tavoittelussa ovat valmiit rikkomaan näitä herrasmies sopimuksia. Mistäköhän johtuu että jokaisessa keskustelussa , kun puhutaan museovakuutuksesta on noita paukapäitä jotka suuressa viisaudessaan tuovat julki "suurta sanomaa" ettei kukaan valvo ajopäiviä. On paljon asioita joita voi tehdä muiden kustannuksella. Nyt tietysti Automanu kysyy onko se minulta pois. No mitäs jos vakuutusyhtiöt päättää romuttaa tämän musovakuutus systeemin. Se tulee koskemaan yli 30 000 ajoneuvoa. Kuka silloin kehtaa julistaa ettei niitä kukaan valvo.


      • El masiina
        Museotarkastaja kirjoitti:

        On totta että aina löytyy niitä kus...päitä jotka omanedun tavoittelussa ovat valmiit rikkomaan näitä herrasmies sopimuksia. Mistäköhän johtuu että jokaisessa keskustelussa , kun puhutaan museovakuutuksesta on noita paukapäitä jotka suuressa viisaudessaan tuovat julki "suurta sanomaa" ettei kukaan valvo ajopäiviä. On paljon asioita joita voi tehdä muiden kustannuksella. Nyt tietysti Automanu kysyy onko se minulta pois. No mitäs jos vakuutusyhtiöt päättää romuttaa tämän musovakuutus systeemin. Se tulee koskemaan yli 30 000 ajoneuvoa. Kuka silloin kehtaa julistaa ettei niitä kukaan valvo.

        Pelkkää blaa blaa blaata koko juttu... Ainahan juoruja on. Jos vanha auto on niin hyvä alkup. tai säästämättä entisöity, että läpäisee ma-tarkastuksen, niin tuskin kovin moni alkaa pilaamaan sitä ryöstöhyödyntämällä jokapäiväiseksi suolakupiksi kuluttaen sen taskuunlämmenneeksi lakupötköksi.

        Pikainen seulonta arkiruuhkaliikenteestä: siellä ei näy ma-autoilta vaikuttavia autoja koskaan. Kesäkauden fiilailuajot eri juttu.


      • ei kateellinen
        El masiina kirjoitti:

        Pelkkää blaa blaa blaata koko juttu... Ainahan juoruja on. Jos vanha auto on niin hyvä alkup. tai säästämättä entisöity, että läpäisee ma-tarkastuksen, niin tuskin kovin moni alkaa pilaamaan sitä ryöstöhyödyntämällä jokapäiväiseksi suolakupiksi kuluttaen sen taskuunlämmenneeksi lakupötköksi.

        Pikainen seulonta arkiruuhkaliikenteestä: siellä ei näy ma-autoilta vaikuttavia autoja koskaan. Kesäkauden fiilailuajot eri juttu.

        Kateus on kantava voima. Museoajonevokateus on yksi kateuden ilmenemismuoto. Kun museoajoneuvoproblematiikkaan perehtyy hyvin huomaa, ettei siellä ole mitään kadehdittavaa. Museoauto on pidettävä museoautona, vanha auto, kun sillä ajetaan paljon vaatii myös paljon kunnostusta. Museokatsastus ei tee autosta sen loppuiäksi museoautoa, sen on säilyttävä museoautokriteerien mukaisessa kunnossa, jos kuluneisuutta, ruostetta yms. tulee on se korjattava heti.

        Suosittelisin uuden kateudenkohteeksi vaikka yrityksen omistamia autoja. Niille saa vakuutuksen 50-70%:n bonuksella alusta alkaen, mitä yksityinen ei saa. Tässä olisi jo laajemmalti valittamisen aihetta, koska yksityisliikenne subventoi yritysten vakuutuksia liian suurilla vakuutusmaksuilla. Näiden vakuutuksien määrä ei ole vähäinen, joten museoautotoiminta on nappikauppaa tähän verraten.


      • Äimän käki
        Museotarkastaja kirjoitti:

        On totta että aina löytyy niitä kus...päitä jotka omanedun tavoittelussa ovat valmiit rikkomaan näitä herrasmies sopimuksia. Mistäköhän johtuu että jokaisessa keskustelussa , kun puhutaan museovakuutuksesta on noita paukapäitä jotka suuressa viisaudessaan tuovat julki "suurta sanomaa" ettei kukaan valvo ajopäiviä. On paljon asioita joita voi tehdä muiden kustannuksella. Nyt tietysti Automanu kysyy onko se minulta pois. No mitäs jos vakuutusyhtiöt päättää romuttaa tämän musovakuutus systeemin. Se tulee koskemaan yli 30 000 ajoneuvoa. Kuka silloin kehtaa julistaa ettei niitä kukaan valvo.

        Ihmettelen hieman tuota, että 30.000 ajoneuvon vakuutusmaksu on pudottu muutamaan kymppiin pelkällä "herrasmiessopimuksella" ? - miten voi Suomessa, joka on autoverotuksen luvattu maa, olla tällainen porukka liikkeellä herrasmiessopimusten perusteella - aika outoa.


      • HerB
        ei kateellinen kirjoitti:

        Kateus on kantava voima. Museoajonevokateus on yksi kateuden ilmenemismuoto. Kun museoajoneuvoproblematiikkaan perehtyy hyvin huomaa, ettei siellä ole mitään kadehdittavaa. Museoauto on pidettävä museoautona, vanha auto, kun sillä ajetaan paljon vaatii myös paljon kunnostusta. Museokatsastus ei tee autosta sen loppuiäksi museoautoa, sen on säilyttävä museoautokriteerien mukaisessa kunnossa, jos kuluneisuutta, ruostetta yms. tulee on se korjattava heti.

        Suosittelisin uuden kateudenkohteeksi vaikka yrityksen omistamia autoja. Niille saa vakuutuksen 50-70%:n bonuksella alusta alkaen, mitä yksityinen ei saa. Tässä olisi jo laajemmalti valittamisen aihetta, koska yksityisliikenne subventoi yritysten vakuutuksia liian suurilla vakuutusmaksuilla. Näiden vakuutuksien määrä ei ole vähäinen, joten museoautotoiminta on nappikauppaa tähän verraten.

        Kun katsoo tuota aloittajan mainitsemaa alle parin tonnin hintaista volvoa, niin ei siinä kyllä mitään kadehtimista ole, tuollaisiahan on liikenteessä vielä vaikka kuinka paljon eikä tuo kuntokaan kovin ihmeelliseltä vaikuta.


      • museoautoilijat
        Äimän käki kirjoitti:

        Ihmettelen hieman tuota, että 30.000 ajoneuvon vakuutusmaksu on pudottu muutamaan kymppiin pelkällä "herrasmiessopimuksella" ? - miten voi Suomessa, joka on autoverotuksen luvattu maa, olla tällainen porukka liikkeellä herrasmiessopimusten perusteella - aika outoa.

        ovat niitä herrasmiehiä. Museomoottoripyöräilijöitäkään unohtamatta. Sinulla on vielä pitkä tie edessäsi ennenkuin ymmärrät.


    • Mese67

      tuo aloittajan mainitsema auto voi olla museoauto ? - ainakin noiden kuvien mukaan näyttää aivan tavallisen kuluneelta vanhalta Volvolta ??

      • Museotarkastaja

        Suomessa on n. 30 000 ajoneuvoa joissa on museoajoneuvovakuutus. Herrasmiessopimuksella tarkoitin sitä, kun ajopäivät on rajattu 30 päivää per vuosi. eikä näitä paiviä kuitenkaan mitenkään valvota eikä seurata esim. ajopäiväkirjalla, niin että henkilö laskee itse ja NOUDATTAA sitä ajopäivä rajoitusta. Ei niitä Vakuutusmaksuja ei ole pudotettu millään herrasmiessopimuksella, vaan katsastamalla ajoneuvo museoajoneuvoksi. Vakuutusyhtiöt pyrkivät tietenkin maksimoimaan voittonsa eikä olemaan autoharrastajien hyväntekijäjärjestö. Miksi sitten pitäisi pelleillä niillä ylimenivillä ajopäivillä. Tuo verojuttu minkä mainitsit on taas valtion asia.

        Sitten sellainen tyhmä kysymys. Musoajoneuvo kun on myös vapautettu käyttömaksusta niin minkälaiset sanktiot tulee jos 30 päivää todistetusti ylitetää. Sen lisäksi että vakuutus kattaa vain 30 päivää niin eikös sa käyttömaksusta vapauttaminenkin koske vaan niita samoja päiviä. Esim. kun tavallinen ajonevo on tilapäisesti käytöstä poistettu (entinen seisontavakuutus) niin sanktio on 4 numeroinen, jos jää ajosta kiinni.


      • El masiina
        Museotarkastaja kirjoitti:

        Suomessa on n. 30 000 ajoneuvoa joissa on museoajoneuvovakuutus. Herrasmiessopimuksella tarkoitin sitä, kun ajopäivät on rajattu 30 päivää per vuosi. eikä näitä paiviä kuitenkaan mitenkään valvota eikä seurata esim. ajopäiväkirjalla, niin että henkilö laskee itse ja NOUDATTAA sitä ajopäivä rajoitusta. Ei niitä Vakuutusmaksuja ei ole pudotettu millään herrasmiessopimuksella, vaan katsastamalla ajoneuvo museoajoneuvoksi. Vakuutusyhtiöt pyrkivät tietenkin maksimoimaan voittonsa eikä olemaan autoharrastajien hyväntekijäjärjestö. Miksi sitten pitäisi pelleillä niillä ylimenivillä ajopäivillä. Tuo verojuttu minkä mainitsit on taas valtion asia.

        Sitten sellainen tyhmä kysymys. Musoajoneuvo kun on myös vapautettu käyttömaksusta niin minkälaiset sanktiot tulee jos 30 päivää todistetusti ylitetää. Sen lisäksi että vakuutus kattaa vain 30 päivää niin eikös sa käyttömaksusta vapauttaminenkin koske vaan niita samoja päiviä. Esim. kun tavallinen ajonevo on tilapäisesti käytöstä poistettu (entinen seisontavakuutus) niin sanktio on 4 numeroinen, jos jää ajosta kiinni.

        "Museoajoneuvo kun on myös vapautettu käyttömaksusta niin minkälaiset sanktiot tulee jos 30 päivää todistetusti ylitetää." -Ei ole laissa määritetty verojen osalta. Kumminkin marginaalitapaus ja valtio ei häviä mitään. Eiks tällainen systeemi, jossa sekä viranomainen että yksityinen osapuoli luottavat toisiinsa toisen taltioidessa ajoneuvohistoriaa ilman pelkoa raipaniskuista olekin järkevä? On varmaan totuteltu liikaa siihen, että aina pitää elää herranpelossa ja ilmapiirissä, jossa osapuolet kyttäilevät toisiaan kuin entisessä ddr:ssä.

        Ajoneuvokanta v. 2008 lopussa oli 4 916 043. Siitä museoajoneuvokannan osuus oli 0,61% eli pierun verran.
        Historiallisten ajoneuvojen ajosuorite on 0,07% ajoneuvojen kokonaisajosuoritteesta vuodessa (FIVA tutkinut). Turhaa nostaa "jos"-asian tiimoilta kissaa pöydälle, virkamiehetkin sen tajuaa.


      • Saaabisti
        El masiina kirjoitti:

        "Museoajoneuvo kun on myös vapautettu käyttömaksusta niin minkälaiset sanktiot tulee jos 30 päivää todistetusti ylitetää." -Ei ole laissa määritetty verojen osalta. Kumminkin marginaalitapaus ja valtio ei häviä mitään. Eiks tällainen systeemi, jossa sekä viranomainen että yksityinen osapuoli luottavat toisiinsa toisen taltioidessa ajoneuvohistoriaa ilman pelkoa raipaniskuista olekin järkevä? On varmaan totuteltu liikaa siihen, että aina pitää elää herranpelossa ja ilmapiirissä, jossa osapuolet kyttäilevät toisiaan kuin entisessä ddr:ssä.

        Ajoneuvokanta v. 2008 lopussa oli 4 916 043. Siitä museoajoneuvokannan osuus oli 0,61% eli pierun verran.
        Historiallisten ajoneuvojen ajosuorite on 0,07% ajoneuvojen kokonaisajosuoritteesta vuodessa (FIVA tutkinut). Turhaa nostaa "jos"-asian tiimoilta kissaa pöydälle, virkamiehetkin sen tajuaa.

        ainahan niitä on joka asiassa välistävetäjiä - eihän kaikki maksa tv-lupaakaan ja silti katselevat telkkaria - sama juttu näissä museoautoissa - seitkytluvun kalusto menee kesäkäytössä aivan täydestä ja halvalla.


      • Datsun finn
        El masiina kirjoitti:

        "Museoajoneuvo kun on myös vapautettu käyttömaksusta niin minkälaiset sanktiot tulee jos 30 päivää todistetusti ylitetää." -Ei ole laissa määritetty verojen osalta. Kumminkin marginaalitapaus ja valtio ei häviä mitään. Eiks tällainen systeemi, jossa sekä viranomainen että yksityinen osapuoli luottavat toisiinsa toisen taltioidessa ajoneuvohistoriaa ilman pelkoa raipaniskuista olekin järkevä? On varmaan totuteltu liikaa siihen, että aina pitää elää herranpelossa ja ilmapiirissä, jossa osapuolet kyttäilevät toisiaan kuin entisessä ddr:ssä.

        Ajoneuvokanta v. 2008 lopussa oli 4 916 043. Siitä museoajoneuvokannan osuus oli 0,61% eli pierun verran.
        Historiallisten ajoneuvojen ajosuorite on 0,07% ajoneuvojen kokonaisajosuoritteesta vuodessa (FIVA tutkinut). Turhaa nostaa "jos"-asian tiimoilta kissaa pöydälle, virkamiehetkin sen tajuaa.

        Ne tuhannet peltoautot ja muut päristimet joista ei makseta vakuutuksia ja muita ilmastoveroja. Näiden ajosuoritteet voivat olla esim. paikallisella järven jäällä tuhansia kilometrejä talvessa ja vielä alaikäisten toimesta:=) Kyllä nyt maailma kaatuu ainakin viherpiipertäjien mielestä kun näistä vehkeistä ei saada rahoja joilla maksetaan esim. intian paskapäästöt. Tarjallakin lautanen saattaa jäädä tyhjäksi tämmösen rikkomuksen takia....

        No hiukka meni off topicin...


      • Toinen saabisti.
        Saaabisti kirjoitti:

        ainahan niitä on joka asiassa välistävetäjiä - eihän kaikki maksa tv-lupaakaan ja silti katselevat telkkaria - sama juttu näissä museoautoissa - seitkytluvun kalusto menee kesäkäytössä aivan täydestä ja halvalla.

        Unohdit vielä toisen ryhmän ,...kateelliset...rusit...


      • 26 m
        Datsun finn kirjoitti:

        Ne tuhannet peltoautot ja muut päristimet joista ei makseta vakuutuksia ja muita ilmastoveroja. Näiden ajosuoritteet voivat olla esim. paikallisella järven jäällä tuhansia kilometrejä talvessa ja vielä alaikäisten toimesta:=) Kyllä nyt maailma kaatuu ainakin viherpiipertäjien mielestä kun näistä vehkeistä ei saada rahoja joilla maksetaan esim. intian paskapäästöt. Tarjallakin lautanen saattaa jäädä tyhjäksi tämmösen rikkomuksen takia....

        No hiukka meni off topicin...

        kattaa käytännössä 3 kuukauden viikonloput. Itse en aja kuin ehkä 10 päivänä kesässä, kulutus noin 12l/100km kun ajoautoni vie 7l dieseliä, tämän auton joudun pitämään joka tapauksessa liikenteessä päivittäin. Ei kukaan täysjärkinen pilaa museoautoaan käyttöautona .32


      • JHe99
        26 m kirjoitti:

        kattaa käytännössä 3 kuukauden viikonloput. Itse en aja kuin ehkä 10 päivänä kesässä, kulutus noin 12l/100km kun ajoautoni vie 7l dieseliä, tämän auton joudun pitämään joka tapauksessa liikenteessä päivittäin. Ei kukaan täysjärkinen pilaa museoautoaan käyttöautona .32

        aika moni "ei täysijärkinen" ajaa museoautollaan päivittäin vuoden ympäri...


      • Keksijä.
        JHe99 kirjoitti:

        aika moni "ei täysijärkinen" ajaa museoautollaan päivittäin vuoden ympäri...

        Kuinka moni? Mistä tiedät? Neuvo muillekin, mistä tietosi on peräisin.
        Itse veikkaan sinun jauhavan täyttäpaskaa.


      • keksijä.
        JHe99 kirjoitti:

        aika moni "ei täysijärkinen" ajaa museoautollaan päivittäin vuoden ympäri...

        Odotan edelleen vastaustasi, mistä lähteestä olet tietosi ammentanut?


      • Suhteellista...
        keksijä. kirjoitti:

        Odotan edelleen vastaustasi, mistä lähteestä olet tietosi ammentanut?

        Veikkaampa että 90% tämänkin ketjun arvosteluluista perustuu siihen että kyseessä on "vain ihan tavallinen Volvo", joka on näiden kaikkien pussihousu miesten mielestä aivan liian uusi museoautoksi.

        MUTTA,

        Silti ihmetellään, että minne katosivat nämä aikanaan yleiset ajoneuvot esim:

        - 100A Datsunit
        - KE-10/20/30 Corollat
        - Pyöreälamppuiset ladat
        - Kuplat
        - Taunukset ja takaveto Escortit
        - 127 Fiatit

        Tulevaisuudessa liipaisimella:

        - "Nämä yleisimmät jenkit" = Capricet, Aspenit
        - Kanttilamppu ladat


        Tuossa vasta jokin aika sitten oli Mobilistissa puolustupuhe/ ihan normaalin ´80 luvun puolenvälin Nissan Blue Birdistä...

        Eli kyllähän homma on näin, että kannattaisi taltioida näitä ihan perus käyttöautojakin, sillä kuten aika osoittaa, ei niille anneta aikanaan tarpeeksi arvostusta, ja juuri tämän takia ne tulevat tulevaisuudessa katoamaan suurella kädellä.


    • Volv´qvisti

      olevan alkuperäisillä kilvillä ja vähän ajettu.

      • V12 Ginger Davis

        Museokatsastus on täysin väärä nimitys! Museoajoneuvotarkastajat suorittavat ennen ajopelin hyväksyntää museoajoneuvorekisreriin ns. Museoajoneuvotarkastuksen! Katsastustoimipaikoilla suoritetaan ajoneuvojen katsastuksia.


      • Pata44

        No ei todellakaan ole alkuperäisillä kilvillä ! - LHE alkuisia kilpiä käytettiin lapin läänissä joskus 80-luvun alkupuolella....


      • "Kysyjä"
        Pata44 kirjoitti:

        No ei todellakaan ole alkuperäisillä kilvillä ! - LHE alkuisia kilpiä käytettiin lapin läänissä joskus 80-luvun alkupuolella....

        Olisiko mitään järkeä ostaa esim. '62-'65 Cadillac(hinta~9000-12 000 €) museorekisteröitynä ja sitten muuttaa se takaisin normaalirekisteriin jotta voisi rehellisesti ajella läpi kesän päiviä laskematta ja sitten talveksi seisontaan?

        -Maksaako paljonkin tuo rekisterinmuutos, normikatsastuksen verranko? Onnistunee ongelmitta?
        -Kuinka suuret vakuutukset ja verot (moottorin koko vuosimallista riipp. 6.4, 6.5 tai 7.0 litraa)
        -Uskaltaako ajaa pelkällä liikennevakuutuksella


      • ei ihan takuupeli
        "Kysyjä" kirjoitti:

        Olisiko mitään järkeä ostaa esim. '62-'65 Cadillac(hinta~9000-12 000 €) museorekisteröitynä ja sitten muuttaa se takaisin normaalirekisteriin jotta voisi rehellisesti ajella läpi kesän päiviä laskematta ja sitten talveksi seisontaan?

        -Maksaako paljonkin tuo rekisterinmuutos, normikatsastuksen verranko? Onnistunee ongelmitta?
        -Kuinka suuret vakuutukset ja verot (moottorin koko vuosimallista riipp. 6.4, 6.5 tai 7.0 litraa)
        -Uskaltaako ajaa pelkällä liikennevakuutuksella

        ajelet menemään ja eiköhän kukkaro kevene senverta ettei tuo nyt mitään MR väärinkäyttöä ole.luulen kuitenkin ajomäärien/ajopäivien jäävän loppujenlopuksi vähiin.eiköhän tuo väärinkäyttö lähinnä kesää-talvea ajoa jollain kuplavolkkarilla tai mersunrievulla vakuutus/käyttömaksujen kiertoon.senverta sanoisin että vakuutusmaksut ns normaalina huikeat eikä iskutilavuus enää muuta puoleen tai toiseen koska ylittävät jo ns normaali eurorajan.mikäli tosiaan ajattelit MR kuntoisen kaukon ottaa ihan arkiautoksi(kuluttaa siis n.20l väh satasella seka-ajossa plus muut kulut ynnä kyseessä jo ikivanhaa tekniikkaa kaikin mahd murhein..)niin pelkkä liikennevakuutus ei korvaa mitään,oli sitten vaikka kunto kuin uusi.vakuutusyhtiö kylmänrauhallisesti katsoo taulukosta tuollaisen käkkylän käyttöarvoksi jotain 3000e...ja siinä olet suu auki!tuurilla tietty voi kokeilla, mutta jos minun asia niin: kaskovakuutus lisäksi sovitulla ajoneuvon arvolla.toisaalta senverta kokemusta koska en ihan teini=) että arvostan huoletonta ajoa ilman mustia käsiä ja hihansuita ynnä perkeleitä.. että en ryhtyisi moiseen.harrasteautoksi hieno ja sellaisena pitäisinkin(MR).itsellä-66 Dodge.MR ja ajoneuvon arvoksi sovittu 18000, kaskovakuutus(tapiola).käyttiksenä ihan tämän vuosituhannen transit.


      • "Kysyjä"
        ei ihan takuupeli kirjoitti:

        ajelet menemään ja eiköhän kukkaro kevene senverta ettei tuo nyt mitään MR väärinkäyttöä ole.luulen kuitenkin ajomäärien/ajopäivien jäävän loppujenlopuksi vähiin.eiköhän tuo väärinkäyttö lähinnä kesää-talvea ajoa jollain kuplavolkkarilla tai mersunrievulla vakuutus/käyttömaksujen kiertoon.senverta sanoisin että vakuutusmaksut ns normaalina huikeat eikä iskutilavuus enää muuta puoleen tai toiseen koska ylittävät jo ns normaali eurorajan.mikäli tosiaan ajattelit MR kuntoisen kaukon ottaa ihan arkiautoksi(kuluttaa siis n.20l väh satasella seka-ajossa plus muut kulut ynnä kyseessä jo ikivanhaa tekniikkaa kaikin mahd murhein..)niin pelkkä liikennevakuutus ei korvaa mitään,oli sitten vaikka kunto kuin uusi.vakuutusyhtiö kylmänrauhallisesti katsoo taulukosta tuollaisen käkkylän käyttöarvoksi jotain 3000e...ja siinä olet suu auki!tuurilla tietty voi kokeilla, mutta jos minun asia niin: kaskovakuutus lisäksi sovitulla ajoneuvon arvolla.toisaalta senverta kokemusta koska en ihan teini=) että arvostan huoletonta ajoa ilman mustia käsiä ja hihansuita ynnä perkeleitä.. että en ryhtyisi moiseen.harrasteautoksi hieno ja sellaisena pitäisinkin(MR).itsellä-66 Dodge.MR ja ajoneuvon arvoksi sovittu 18000, kaskovakuutus(tapiola).käyttiksenä ihan tämän vuosituhannen transit.

        Kiitos vastauksestasi.

        Ajomäärät tosiaan ovat mulla pienet kun töissäkin käyn kävellen, paitsi jos sataa.Mökille ajaa alle 2h.

        Se askarruttaa, että missä se veteenpiirretty viiva menee MR auton kunnon suhteen, eli jos on joku pieni ruostekukka tai jos joku lista repsottaa tai moottoritilasta löytyy neljä pölyhiukkasta niin vaatiiko katsastusmies korjaamaan-eli missä on se raja?

        Erääseen '62 Caddyyn oli asennettu CD-soitin, hyväksytäänkö moinen MR-autoon?

        Vielä ilmastoinnista(60-luvun Caddy)Jos haluan, että ilmastointilaitteeseen lisätään/vaihdetaan uutta kylmäainetta, niin Minkä Nimistä Ainetta Pitää Kysellä?Tuskin freonia vai mitä?


      • Roewer
        "Kysyjä" kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Ajomäärät tosiaan ovat mulla pienet kun töissäkin käyn kävellen, paitsi jos sataa.Mökille ajaa alle 2h.

        Se askarruttaa, että missä se veteenpiirretty viiva menee MR auton kunnon suhteen, eli jos on joku pieni ruostekukka tai jos joku lista repsottaa tai moottoritilasta löytyy neljä pölyhiukkasta niin vaatiiko katsastusmies korjaamaan-eli missä on se raja?

        Erääseen '62 Caddyyn oli asennettu CD-soitin, hyväksytäänkö moinen MR-autoon?

        Vielä ilmastoinnista(60-luvun Caddy)Jos haluan, että ilmastointilaitteeseen lisätään/vaihdetaan uutta kylmäainetta, niin Minkä Nimistä Ainetta Pitää Kysellä?Tuskin freonia vai mitä?

        Kannattaa lukea tämä viestiketju läpi, niin saa aika selvän kuvan siitä, kuinka "villit" säännöt museokatsastuksessa oikein on. Toinen hyvä vertailukohde on nettiauton myynnissä olevat museoajoneuvot.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6257492


      • "Kysyjä"
        Roewer kirjoitti:

        Kannattaa lukea tämä viestiketju läpi, niin saa aika selvän kuvan siitä, kuinka "villit" säännöt museokatsastuksessa oikein on. Toinen hyvä vertailukohde on nettiauton myynnissä olevat museoajoneuvot.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6257492

        Luin tuon linkittämäsi ketjun ja pari muuta.Melkoista viidakkoa, voin melkein kuulla simpanssien kirkunan latvustossa.

        Vaikka minua kiinnostaa 60-luvun Cadillacit, en silti tarvitsisi mitään täysin viimeisenpäälle puunattua valioluokan näyttely-yksilöä, vaan sellaisen joka on ihan normaalissa hyvässä kunnossa niinkuin autot yleensä.

        Sori että kyselen tyhmiä(aloittelija), mutta katsastetaanko museoajoneuvot vuosittain?Jos ei, niin kuntoa ei sitten valvota viranomaisten toimesta?
        Entä onko niissä veroja lainkaan?-eli käytännössäkö ainoa maksu on vapaaehtoinen kasko?


      • Vaativa.
        "Kysyjä" kirjoitti:

        Luin tuon linkittämäsi ketjun ja pari muuta.Melkoista viidakkoa, voin melkein kuulla simpanssien kirkunan latvustossa.

        Vaikka minua kiinnostaa 60-luvun Cadillacit, en silti tarvitsisi mitään täysin viimeisenpäälle puunattua valioluokan näyttely-yksilöä, vaan sellaisen joka on ihan normaalissa hyvässä kunnossa niinkuin autot yleensä.

        Sori että kyselen tyhmiä(aloittelija), mutta katsastetaanko museoajoneuvot vuosittain?Jos ei, niin kuntoa ei sitten valvota viranomaisten toimesta?
        Entä onko niissä veroja lainkaan?-eli käytännössäkö ainoa maksu on vapaaehtoinen kasko?

        Tuon ikäiset MR katsastetaan joka toinen vuosi, eli kyllä valvotaan ja voihan se tarkastajakin joskus paikalle sattua. Ei ole veroja, mutta liikennevakuutus kyllä (museoajoneuvovakuutus).
        Caddyn pitäminen "normaali käyttökunnossa", ei kuitenkaan ole ihan p-aukisten puuhia.


      • Chevy67
        Vaativa. kirjoitti:

        Tuon ikäiset MR katsastetaan joka toinen vuosi, eli kyllä valvotaan ja voihan se tarkastajakin joskus paikalle sattua. Ei ole veroja, mutta liikennevakuutus kyllä (museoajoneuvovakuutus).
        Caddyn pitäminen "normaali käyttökunnossa", ei kuitenkaan ole ihan p-aukisten puuhia.

        Liikennevakuutus reilut kolmekymppiä vuodessa - mitään muita maksuja ei mene. Ja auton katsastus parin vuoden välein on läpihuutojuttu. AInoa järkevä tapa ajella Suomessa kesäkausi jenkkiautolla on katsastaa se museoautoksi. Alan "piireissä" tiedetään kyllä tarkkaan, missä kannattaa katsastaa, eikä noita ajopäiviä käytännössä valvo kukaan.


      • Näin menee.
        Chevy67 kirjoitti:

        Liikennevakuutus reilut kolmekymppiä vuodessa - mitään muita maksuja ei mene. Ja auton katsastus parin vuoden välein on läpihuutojuttu. AInoa järkevä tapa ajella Suomessa kesäkausi jenkkiautolla on katsastaa se museoautoksi. Alan "piireissä" tiedetään kyllä tarkkaan, missä kannattaa katsastaa, eikä noita ajopäiviä käytännössä valvo kukaan.

        " eikä noita ajopäiviä käytännössä valvo kukaan. "

        60-luvun Cadillacin liikkeita ja ajopäiviä ei ole mikään ongelma valvoa. Kyllä meidän jokaisen naapurissa / lähiseudulla asuu ainakin yksi valvoja, joka voi pitää kirjaa ja lähettää kirjanpitonsa tarpeen vaatiessa trafiin.
        Myöskin varaosien saanti rajoittaa tehokkaasti auton "jokapäiväistä" ajoa.

        "Ja auton katsastus parin vuoden välein on läpihuutojuttu."
        Ei suinkaan ? Jos sattuu joku "jenkkivihaaja" tai alan ammattilainen katsastaja paikalle, niin ei todellakaan mikään "läpihuutojuttu", kyllä auton on oltava kunnossa. Katsastajaa kun ei voi nykyisin itse valita, katsastusaseman kylläkin.


      • FiestaX
        Näin menee. kirjoitti:

        " eikä noita ajopäiviä käytännössä valvo kukaan. "

        60-luvun Cadillacin liikkeita ja ajopäiviä ei ole mikään ongelma valvoa. Kyllä meidän jokaisen naapurissa / lähiseudulla asuu ainakin yksi valvoja, joka voi pitää kirjaa ja lähettää kirjanpitonsa tarpeen vaatiessa trafiin.
        Myöskin varaosien saanti rajoittaa tehokkaasti auton "jokapäiväistä" ajoa.

        "Ja auton katsastus parin vuoden välein on läpihuutojuttu."
        Ei suinkaan ? Jos sattuu joku "jenkkivihaaja" tai alan ammattilainen katsastaja paikalle, niin ei todellakaan mikään "läpihuutojuttu", kyllä auton on oltava kunnossa. Katsastajaa kun ei voi nykyisin itse valita, katsastusaseman kylläkin.

        Tässä hyvä esimerkki tämän päivän "museoautosta" !

        http://www.nettiauto.com/ford/fiesta/3159440


      • "Kysyjä"
        Näin menee. kirjoitti:

        " eikä noita ajopäiviä käytännössä valvo kukaan. "

        60-luvun Cadillacin liikkeita ja ajopäiviä ei ole mikään ongelma valvoa. Kyllä meidän jokaisen naapurissa / lähiseudulla asuu ainakin yksi valvoja, joka voi pitää kirjaa ja lähettää kirjanpitonsa tarpeen vaatiessa trafiin.
        Myöskin varaosien saanti rajoittaa tehokkaasti auton "jokapäiväistä" ajoa.

        "Ja auton katsastus parin vuoden välein on läpihuutojuttu."
        Ei suinkaan ? Jos sattuu joku "jenkkivihaaja" tai alan ammattilainen katsastaja paikalle, niin ei todellakaan mikään "läpihuutojuttu", kyllä auton on oltava kunnossa. Katsastajaa kun ei voi nykyisin itse valita, katsastusaseman kylläkin.

        Kiitos asiallisista viesteistä.

        Alunperin tosiaan suunnittelin, että minulla olisi kerrallaan yksi auto rekisterissä: kesällä Caddy ja talvella Corolla.Ilmeisesti tuo järjestely ei liene kovin yleinen museojenkkipiireissä? Mitä mieltä olette?

        Ajopäiväni ovat melko vähäiset kun töissä käyn yleensä kävellen(sadevarauksella) enkä juuri harrasta päämäärätöntä cruisinkia vaikka se "kuuluisikin" jenkkiautoiluun.


      • MR.
        "Kysyjä" kirjoitti:

        Kiitos asiallisista viesteistä.

        Alunperin tosiaan suunnittelin, että minulla olisi kerrallaan yksi auto rekisterissä: kesällä Caddy ja talvella Corolla.Ilmeisesti tuo järjestely ei liene kovin yleinen museojenkkipiireissä? Mitä mieltä olette?

        Ajopäiväni ovat melko vähäiset kun töissä käyn yleensä kävellen(sadevarauksella) enkä juuri harrasta päämäärätöntä cruisinkia vaikka se "kuuluisikin" jenkkiautoiluun.

        "kesällä Caddy ja talvella Corolla.Ilmeisesti tuo järjestely ei liene kovin yleinen museojenkkipiireissä? Mitä mieltä olette?"
        Ei todella ole! 60-luvun museocaddy on kyllä sen verran arvokas, että useimmat omistajat yrittää säilyttää sitä kuin "kukkaa kämmenellä".
        Onhan noita 50- ja 60- lukujen Cadillaceja nulikoilla "loppuunajossa" (valitettavasti), mutta eivät olekaan MR.


      • "Kysyjä"
        MR. kirjoitti:

        "kesällä Caddy ja talvella Corolla.Ilmeisesti tuo järjestely ei liene kovin yleinen museojenkkipiireissä? Mitä mieltä olette?"
        Ei todella ole! 60-luvun museocaddy on kyllä sen verran arvokas, että useimmat omistajat yrittää säilyttää sitä kuin "kukkaa kämmenellä".
        Onhan noita 50- ja 60- lukujen Cadillaceja nulikoilla "loppuunajossa" (valitettavasti), mutta eivät olekaan MR.

        Kyllä kyllä, olen samaa mieltä edellämainitusta.En ole nulikka, en ajatellutkaan sitä kaukoa nakinpolttoon sunnuntaina Lidlin parkkipaikalla.Ihan nätisti olisin ajellut.

        Ilmeisesti pitää hommata joku mätä Caprice.Sillä saa päästellä :)


      • x

        x


      • cadillaceista
        "Kysyjä" kirjoitti:

        Olisiko mitään järkeä ostaa esim. '62-'65 Cadillac(hinta~9000-12 000 €) museorekisteröitynä ja sitten muuttaa se takaisin normaalirekisteriin jotta voisi rehellisesti ajella läpi kesän päiviä laskematta ja sitten talveksi seisontaan?

        -Maksaako paljonkin tuo rekisterinmuutos, normikatsastuksen verranko? Onnistunee ongelmitta?
        -Kuinka suuret vakuutukset ja verot (moottorin koko vuosimallista riipp. 6.4, 6.5 tai 7.0 litraa)
        -Uskaltaako ajaa pelkällä liikennevakuutuksella

        Mieti kaksi kertaa ennekuin ostat ennen öljykriisiä 1970 valmistettua caddillacia. Niissä on polttoaineenkulutus aivan helvetin suuri. Syynä tähän se, että ennen Amerikassa polttoaine ei maksanut juuri mitään, eikä muuten nykyäänkään (nykyään Amerikassa 50snt/Litra vrt. Suomessa yli 1,5€/Litra).


      • fordillac
        cadillaceista kirjoitti:

        Mieti kaksi kertaa ennekuin ostat ennen öljykriisiä 1970 valmistettua caddillacia. Niissä on polttoaineenkulutus aivan helvetin suuri. Syynä tähän se, että ennen Amerikassa polttoaine ei maksanut juuri mitään, eikä muuten nykyäänkään (nykyään Amerikassa 50snt/Litra vrt. Suomessa yli 1,5€/Litra).

        jos vie 20-30 L / 100 km, missä se tuntuu, kun ajellaan vaan 2000-3000 kilometriä kesässä! Ja nää ennen 70-lukua tehdyt ovat vielä lähes muovittomia, ei ole virhekoodeja, tekniikka on simppeliä, itse voi korjata kaiken.
        Olen museo fooridlla ajannut jo 20 vuotta, kertaakaan ei se ole edes tielle jättänyt.
        Pommin varmaa tekniikkaa, foortin FE isolohkolla. 20 vuodessa mittariin on kertynyt vajaa 50 tkm. Mä ajan foodilla kesät ja cadilakilla talvet :O)
        MOni ihmettelee miksi raaskin ajaa kadilakilla talevet, noh, siinä on sinkattu kori,
        etuveto sutimisen estolla, kitkarenkailla tajuton pito, taatusti paras talvi auto millä olen ajannut. Noh, tämä vie matkassa jopa alle 10L / 100 km kun nätisti ajaa.


    • Anonyymi

      Kun kysyt diesel mieheltä on ajaminen halpaa, toinen vannoo bensa-auton nimeen ja on jämähtänyt aikaan kun sillä dieselillä on pitänyt ajaa tosi paljon että on ruvennut kannattamaan, sähköautoon haksahtaneet ei kuuntele polttomotoristilta neuvoja(ovat insinöörejä erikoisine laskutapoineen tai muuten vain haaskaavat rahansa).
      -kevyt kuorma-auto.
      -museoajoneuvo.
      -piilopaku...tässä vain muutamia esimerkkejä jos haluaa säästää, mutta kaikki ei sovi kaikkien käyttötarkoitukseen.

      Nykyään saa auton museorekisteriin AIVAN liian helposti, varsinkin pohjoisemmassa suomessa jolloin siitä törkeästi kitatusta ja kokoon parsitusta ruosteläjästä pyydetään vähintään kymmen kertaisia summia oli kunto mikä tahana ja ajellaan ympäri vuoden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe