RUSTOKORU

0987654321§

Olin menossa viime viikon maanantaina ottamaan rustokorun, kunnes peruin koko operaation. Olin jo ihan valmis koko hommaan. Kun astuin lävistysliikkeesee sanoin lävistäjälle että pitäs rustokoru saada. Lävistäjä alkoi selostaa kaikkea mahdollista. Esim. Saunassa ei saa käydä pariin viikkoon, Pitää puhdistaa 3-4kertaa viikossa, Uimahalleissa ei saa käydä, Verenmyrkytys riski, Yli 1kk korva on kipeä, Voi tulehtua, Korvaan ei saa koskea JA Kaikki shamppoot yms. tuntemattomat aineet ei saisi mennä pisto kohtaa...!

Onko tää oikeesti totta?? Oon halunnu rustokorua jo 2kk. En sitten vielä ainakaan ottanut kun lävistäjä alkoi pelottelee tolleen. :'( Voitteko te kertoa jos teillä on rustolävistys että onko toi oikeesti noin hankala ja kova homma. Puhuko lävistähjä ihan totta? Verenmyrkytyksestä yms..??

31

17013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsdf

      En ole koskaan kuullut, että lävistäjä kusettaisi asiakkaitaan näin!

      Kerron sinulle nyt totuuden. Saunassa saa käydä lävistyksen kanssa, mutta se on huuhdeltava huolellisesti kaikenlaisen hikoilun jälkeen (hiki sisältää bakteereja, jotka on hyvä saada pois). Lävistystä olisi hyvä puhdistaa juoksevan, lämpimän veden alla 1-2 kertaa päivässä. Uimahallissa en minäkään suosittele käymään ennekuin lävistys on parantunut, koska vedessä olevat bakteerit voivat aiheuttaa tulehduksen. Verenmyrkytys on harvinainen, ja sekin tulee vain pahan, hoitamattoman tulehduksen seurauksena. Tämän riskin siis vältät puhdistamalla lävistyksen päivittäin. Myöskin steriilit työvälineet vähentävät hyvin paljon tulehduksen riskiä (sekä veren mukana välittyvien tautien riskiä). Minulla kipu lähti parissa päivässä, mutta täydelliseen parantumiseen voi tosiaan mennä yli kuukausi. Shampoota saa kyllä mennä lävistykseen, sekin pitää vain huuhdella. Ole varovainen hiuksia harjatessa ja pestäessä, ettet vain repäise lävistystä. Myös puhelimeen kannattaa puhua toisella korvalla ja nukkua myöskin toisella kyljellä.

    • tsirppaa

      tietenkään, ei minkään lävistyksen kohdalla!! Kai sen kaksi viikkoa kuka vain nyt malttaa ;| ..eikä sitä ole hyvä hiplata, senkin kai nyt tajuaa koska se on avohaava.

      Mutta muuten se kipu voi olla siinä 1pva-4kk, minulla kesti 4kk parantua. Ja tottakai koru voi tulehtua. Verenmyrkytystä kai harvemmin. :) Suihkussa voit toki käydä ja pestä hiukset korvaa huuhdella lämpöisellä vedellä.

      ..ja tosiaan, rusto on aika hankala paikka. Minulla siis on tragus ja se ainakin parani todella hitaasti. Kaikki muut (napa, huuli, nenä ja kulma) minulla aina parantuneet tosi nopeasti, mutta tuo rusto oli kyllä pitkään kipeä. :/

    • oi87utyrfghjk

      Lävistäjien ammattiin kuuluu että heidän täytyy kertoa nämä asiat aina asiakkaalle. Itselläni on kaksi rustolävistystä, kummatkin on laittettu ihan vain kampaamo liikkeessä ampumalla, lävistyshän on parempi tapa. Ja ei sattunut, enkä puhdistanut ja vaihdoin heti oman korun ja elin ihan normaalisti eli käytin shampoota ja kävin saunassa, ei ole tullut mitään.. Mene rohkeasti ottamaan se koru, jos niin haluat !! itsekkin jännitin mutta ei sattunut olenkaan ampumisvaiheessa, nukkuessa kyllä koska oli nappikoru mutta rengas koru ei häiritse ollenkaan (:

    • ......

      Itse kävin ottamassa rustolävistyksen kosmetiikkaliikkeessä. Monihan sitä ei suosittele, muttei ainakaan itselleni siitä mitään pahaa ole koitunut. Saunaan meno oli kielletty vain kyseisenä päivänä, sen jälkeen menoa ei ole tarvinnut rajoittaa. Puhdistus on suositeltavaa joka päivä! Uimahallistakaan minulle ei ole mitään tullut, ja niinkuin kaikkien muidenkin lävistysten kohdalla, siihen ei kannata koskea likaisilla käsillä. Korva on ollut arka, mutta se johtuu täysin nukkumisasennosta. Shampoot huuhtoutuvat pois, kun kerran on suihkussa.

      Hieman on vanha kirjoitus, mutta pakko oli tulla oma mielipide kertomaan!

    • <sfn<n

      Tuoretta läväriä pitäisi puhdistaa vähintään kerran päivässä, mieluiten kerran kaks. Saunaan voi mennä parin päivän päästä korun otosta. Jos shampoota yms. shittiä menee siihen, niin eiku huuhtelet pois.

      • Gogenut

        Lävistysliikkeissä osaavat neuvoa, ap:n saamat ohjeet on ihan ok. Saunaa vältettävä pari viikkoa, ei uimahallia eikä muutakaan josta saa pöpöjä jos mahdollista. Päivittäin suihkuttelua pari kertaa. Paraneminen ja se, että voit nukkua korukorvan puolella kestää vähintään 2 kk. Jos joku onnekas paranee nopeammin, on se poikkeus, ei sääntö.


    • sdfghj3

      No osittain joo, saunaan ei saa mennä 2 vko ja koru täytyy pestä jokapäivä..
      Et pysty nukkumaan rustokoru korvalla 2kk (itse en ainakaan) ja sen jälkeenkin arastaa. Mut on tää tän kaiken arvosta

    • Itselläni on rustolävistys ja en ole katunut! Aion hankkia myöhemmin toisen traguksen. : ) mulla tulehtui joskus toinen rustolävistys mutta puhistamalla huolellisesti ja ei näprää sitä (mulla on siihen huono taipumus) niin ei pitäisi tulla ongelmia. Suosittelen!

    • mirvanana

      XDDDDDXDD

    • Karitzu

      Vähä vanha keskustelu mutta laitampas kuitenkin oman mielipiteeni ;3 Otin tossa pari pvä sitte rustolävärin sellasella ihme niittipyssyllä :D Ampumalla siis ;) Ei sattunut paljookan enemmän kuin normi korvis (mulla niitä kolmet) ;) Mulle ainaki sanottiin vaan samat ohjeet ku normi korvikseski eli iha vaa aamuin illoin puhdistaa desinfiointi aineel ja uimaan tai saunaan ei sinä päivänä ;)

      • kannattaakuunnella

        desinfiointiainetta ei saa käyttää lävistyksiin, kuivettaa ihoa joka aiheuttaa että paraneminen kestää kauemmin ja pahimmassa tapauksessa voi johtaa tulehdukseen. Toisekseen otit suuren riskin koska ampumalla rustosi olisi voinut haljeta, myöhemmin voit kokea joitain komplikaatioita joita ei vielä näy.

        Älkää antautuko pyssyn armoille... onneksi useat paikat eivät enään tee kuin korvalehtiin.


      • ainaoikeessa...
        kannattaakuunnella kirjoitti:

        desinfiointiainetta ei saa käyttää lävistyksiin, kuivettaa ihoa joka aiheuttaa että paraneminen kestää kauemmin ja pahimmassa tapauksessa voi johtaa tulehdukseen. Toisekseen otit suuren riskin koska ampumalla rustosi olisi voinut haljeta, myöhemmin voit kokea joitain komplikaatioita joita ei vielä näy.

        Älkää antautuko pyssyn armoille... onneksi useat paikat eivät enään tee kuin korvalehtiin.

        Lävistäjältä saa ostettua puhdistusainetta joka sopii lävistyksille. Ottakaa selvää netistä tai kysykää lävistäkältä. Se on ihan sama ottaako korun "ampumalla" siinä koru PAINETAAN korvaan. Ihan samanlailla neula painetaan korvaan ja sitten laitetaan koru... kysykää sekin lävistäjältä.. ihme pyssykauhu kaikilla. Jos siitä olisi haittaa pyssyjä ei käytettäisi.. Miettikää vähän ennekuin rupeatte puhumaan asioista joista ette tiedä. Vielä vuonna 2014 emotionissa tehdään rustoon "ampumalla". Jokaisella koru paranee erilailla. Jollain tulehtuu, jollain ei.


      • Anonyymi

        Densinfionti ainetta ei saa käyttää päivittäin se vain kuivattaa ja hidastaa paranemista...


    • Laretsuikka

      Minä otin kaksi rustoläväriä vierekkäin korvaan joskus 15 v. sitten. Tehtiin asianmukaisilla välineillä luotettavassa tatuointi/lävistysfirmassa.

      Alussa korva oli ihan OK, pientä jomotusta lukuunottamatta. Puhdistin lävistyksiä 3 kertaa päivässä alkoholipitoisella desinfiointiaineella ja kuten arvata saattaa, lävistyksen kohta kuivui ja rupesi tulehtumaan. Siirryin huolelliseen puhdistukseen pelkällä lämpimällä vedellä ja korva alkoi paranemaan aika nopsaan. Itselläni meni n. 1 kk, että rustossa ei enää tuntunut jomotusta, toki täydellinen paraneminen vie paljon kauemmin aikaa.

      Saunomista/uimista välttelin pari ensimmäistä viikkoa ja suihkussa kävin ihan normaalisti, liekö tullut pestyä hiuksia kuitenkin hiukan varovaisemmin ottein ;)
      Ei se rustolävärin ottaminen normaalia elämää estä ja ihan perushygienialla selviää pitkälle.

    • kdkfodkdk

      Itse otin rustolävistyksen reilu kuukausi sitten. Pari päivää se pompotteli ja oli hellä. Pari viikkoa puhdistin aamuin illoin juoksevan veden alla ja jo kolmannella viikolla vaihdoin hoitotappikorviksen renkaaseen ja hyvin sain sen laitettua,eikä minkäänlaisia tulehduksia:)! Ehkä se liiallinen puhdistus ja säätäminen lävistyksen kanssa tekee vain hallaa sille...luulisin,kun en itse kovin orjallisesti sitä hoitanut,annoin vaan olla:)! Luonto parantaa;)! Nyt lävistys ei ole yhtään kipeä ja voin nukkua jo sillä kyljelläkin. Saunassakin muuten kävin viikon laiton jälkeen!

      • ...

        Ite tein rustokorun sytkällä poltetulla nuppineulalla, ja laiton jonku nappikorviksen siihen. Ei vuotanu verta, turvonnu, tulehtunu, aristi muutaman päivän mutta nukkuminen onnistu kyllä sillä korvalla jo seuraavana yönä. En kummemmin hoitanu, suhkun yhteydessä huuhtelin ja parina päivänä desinfioin normi desinfioibtiaineella, ja pyörittelin korua.


    • Ano

      Noni hei haloo otin 12 vuotiaana rustokorun lävistäjällä ja se sattui mutta turha pelätä makso 45euroo lävistäjällä kaikki lävistäjille jos otatte mätii välillä mut hei jos haluut nii ota urpo! Yleisesti kaikille

    • hansuh

      MITÄ??!
      oon 13v ja otin pari päivää sit rustokorun liikk33ssä. (sori, korvaan kolmos3l noi kirjaimt ku tää näppäimistö s3koaa..)
      3nsinnäkää mull3 3i puhunu mitää tollasta, mutta ti3t3nkin sitä pitää puhistaa joka pvä pari k3rtaa. otin siis ampumalla ja sattui hi3man jälk33npäin, mutta nyt ol3n tod3lla iloin3n 3ttä otin tämän

    • jeps1356

      itse en hirveästi suosittele rustokorua, koska minä otin kyseisen korun noin 5 kuukautta sitten eikä ole vieläkään parantunut. On välillä helvetillisen kipeä ja ärsyttävä kun ei meinaa koskaan parantua. Nättihän tämä on mutta ihan yhtä helvettiä parantelu )':

      • mööö

        Mulle ainakin tiistaina sanottiin ku kävin rustoon ottamassa et yleensä menee 6-12kk parantuu :)


    • lävistäjä

      noöö tein viikko sitten rustokorun itse, hain ompelulaatikosta ison neulan, puudutin korvaa hetken lumella ja ilman suurempia puhdistamisia (en siis puhdistanut korvaa/neulaa mitenkään) tökkäsin neulan korvasta läpi kumia vasten. Pyöräytin neulaa, otin pois ja laitoin ihan jonkun hm korun siihen. Ei ollut kipeä, mutta vaihdoin toisen korun kun hiuksrt jäi kiinni. Ei ole tulehtunut, mutta tällä hetkellä on kipeä ja turvoksissa kun olen kipeänä nukkunut koko päivän tuolla ruston puoleisella kyljellä.

    • katsukka__

      Minulla on rustokoru ollut kohta vuoden. Miulla se parantu 2kk. Rustokorun taakse tulee alkuvaiheissa patti, mutta sitä ei kannata säikähtää, se sisältää kudosnestettä ja se on jonku aikaa mut sit se poksahtaa.. Mulla toi oli kyllä jotenki kipee mut sitä oppi elää sen kanssa kun hoiti nii kipu hellitää... Otin tosiaa lävistys liikkeessä sen mikä on suositeltavaa :) täs oli tää mun oma kokemus tästä ja en oo katunu yhtään

    • Läväri15

      Mulla on ollut rustokoru 2vuotta ja otin sen kun olin 13. Mulla parantu tosi nopeeta jossain 1kk oli jo ihan parantunut. Kannattaa vaan puhdistaa huolellisesti ensimmäisinä viikoina. Rustokorun ottaminen oli kivutonta, mutta kipukynnys riippuu ihmisestä!

    • Rustokoru

      Otin rusto korun 5päivää sitten ja toisena päivänä mun menin tallille niin pikkusisko hiutas siitä korusta mutta ei tuntulu miltään ja nytten kun nukun kyljelläni niin ei tunnu miltään

    • Rustokoruja

      Mulla on rusto koru ja heti toisesta päivästä lähtien ei ole ollut kipeä ja olen käynyt saunassa ihan normaalisti mutta ei kannata ihan sen ottamisen jälkeen käydä mulla on se ollut tasan 3 viikoa ja kannataa puhdistaa se huolellisesti ja pestä kädet kunnolla ennenkuin alkaa putsaamaan korua

    • joku.random

      Otin alle kaks viikkoa sitten rustokorun ja halusin seuraavalla viikolla ottaa myös toiseen korvaan toisen korun kun halvalla sain. Ne molemmat on vielä kipeitä mutta niitä ei huomaa jos en koske niihin tai mikään ei osu lävistyksiin. Puhdistan molemmat korut kaks kertaa päivässä ja pyörittelen koruja joka päivä.

    • Jokuvaaxdd

      Ei se tulehdu jos ei räplää likasilla sormilla kun siskolle tehtiin lävistysliikkeessä nii sille sanottiin myös ettei sais mennä saunaan yms. mut ei se tulehtunut vaikka kävi ja n. 5kk sitten iskä teki mulle hakaneulalla ja kävin saunassa yms. mut ei se oo tulehtunu

    • Anonyymi

      Mä otin kesällä industrialin. Siihen tuli molempiin päihin rustopatti, mutta ne lähti kun käytin teepuuöljyä. Mutta nytte koru on tulehtunut, vaikka oli jo parantunut. Korva on ihan punainen ja turvonnut. Ei satu mutta näyttää kauhealta.

    • Anonyymi

      on tosia vanha keskustelu mutta pakko kommentoida kun luin ajan kuluksi rustolävistyksestä, ja tää pomppasi ekana Googlen sivuilla. Täällä on monia TODELLA typeriä neuvoja. Käykää AINA lävistäjällä, ja heiltä saa ohjeet hoitoon. Tai sitten vaikka soitatte johonkin lävistys niin he neuvovat. Lävistysneula on ontto ja ottaa palasen pois, ampuminen runnoo vain reiän korvaan ja niitä pyssyjä ei saa desinfioitua, joten saat jonku muun paskat korvaasi. Älä ole idiootti.

    • Anonyymi

      Ei oo kyl totta ittellä on rustokoru jo oon 08 syntyny mutta half block liike teki ite oon ainaki pessy iha shamppoolla vaikka meni koruun nii ei sattunut

    • Anonyymi

      Mulla ei ainakaan tulehtunut on se vähän kipeä mutta ei sen enempää kuin muutkaan korvareiät. Uskon että riippuu ihmisestä. Minullr sanottiin ettei hikiliikuntaa pariin viikkoon mutta juoksutreeneihin menin jo seuraavana päivänä eikä tulehtunut

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe