Tässä kaikille metsästyksestä kiinnostuneille sivistävää lukemista. Sheriffikin varmaan huomaa, että teksti käsittelee metsästystä, joten tätä avausta tuskin poistetaakaan. Varalta kuitenkin: varmuuskopio on otettu.
http://www.fauna.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=145&Itemid=1
Ps. Lukekaa huolella. Kuten Sokrates totesi:
Tieto yksin on hyvää. Tietämättömyys yksin pahaa.
Sivistävää lukemista
28
347
Vastaukset
- Erästäjä
Kirjoitelma käsittelee metsästystä tietyltä kantilta katsottuna, sitä ei kukaan kiistä
mutta meillä täällä suom24;n keskustelut ovat jaettu aiheittain.
Kenenkään ei liene kiistäminen sitäkään etteikö tämä aloitus aiheeltaan kuulu
paremmin tänne "Metsästyksen vastustajat" -osioon.
Hyvä ja asiallinen tutkielma - tarkoitushaluisesti tehtynä.- Urho_Jägermeister
Et malttanut taaskaan olla sormeilematta kirjoitustani, vaan siirsit sen tänne. Kiitoksia kuitenkin siitä, että perustelit tekosi. Toimintasi oli tällä kertaa osittain hyvinkin asiallista.
- ekopost
olihan paksua luettavaa,kyllä näki ,että sen oli laatinut luonto hysteerikko.esimerkkinä pari asiaa:metsästäminen muuttunut harrastus toiminnaksi,no höpö höpö minä kuiten metsästän siksi,että olisi talveksi lihaa ,ettei tarvitse kaupasta ostaa.siittä on harraste toiminta kaukana.toinen väite:hirvi voi nääntyä nälkään,jos siltä ammutaan vasa.no jos sillä on kaksi vasaa nääntyykö se kahta nopeammin nälkään.senkö vasan ampuu siittä viereltä pois,niin hirvi äitillä helpottuu huomattavasti elämä ,kun ei tarvitse enää huolehtia jälki kasvusta.ei niitä kaikkia tarvitse uskoa mitä kirjoitetaan.ps.kuten caesar totesi voi voitettuja.tarkoittaa minun ylivertaista ylivoimaa teitä vastaan
- Urho_Jägermeister
Olen muutaman kerran varovasti kehaissut sinua siitä, että pyrit räkyttämisen sijaan keskustelemaan. Tähän ei moni palstaa seuraava metsästäjä kykene. Olet tainnut hieman ylpistyä kehuista, kun noin polleana meuhkaat. Olet jo osoittanut, että joissakin harvinaisissa tapauksissa metsästäminen voi olla myös säästösyistä ravinnonhankintakeinona jossakin määrin hyväksyttävä (viisilapsisen perheen työtön yksinhuoltajaisä). On kuitenkin kohtuutonta väittää metsästystä laajassa mittakaavassa muuksi kuin harrastukseksi. Se on suoranainen valhe. Tekstissä sanotaan, että vasansa menettänyt naarashirvi voi nääntyä nälkään KAIPAUKSEN VUOKSI. Kyky surra menetettyjä lähimmäisiä ei ole yksistään ihmisen ominaisuus.
- Urho_Jägermeister
Linkittämäni teksti oli mielestäni lähdeviittauksineen erittäin huolellisesti tehty. Erästäjä on tässä ketjussa ainoa metsästyksen kannattaja, joka on ymmärtänyt, että nyt on kysymys arvoista. Juuri näiden arvojen muuttamiseen minä (ja uskoakseni myös Susianalyytikko sekä muutama satunnaisempi kirjoittaja) pyrin vaikuttamaan. Tiedän, että muutos on hidasta eikä nopeita tuloksia kannata odottaa. Kaikki työ asian eteen on kuitenkin hyväksi.
- fiksu tupakoija
http://fi.wikipedia.org/wiki/Brennus
Huomaatko tämän jälkeen postskriptumissasi mitään outoa?
- Olihan tuo
ihan kiihkottomasti tehty ja ansiokas esitys sinällään, mutta paljon pieniä asiavirheitä tai yleistyksiä. Toki näin on helpompi ajaa asiaansa lävitse suurelle yleisölle, joka on tietämätöntä.
Esim. nokikana mainitaan pahanmakuiseksi. (Happamia, sanoi kettu...)
Nokikana on ihan telkän veroinen syötävä, mutta nyljettäessä on nahka todella niin lujassa, että telkkäkin tuntuu sen jälkeen helpolta.
"metsästäjät pitävät passiketjuaan tien läheisyydessä, ja pakenevat hirvet poukkoilevat tielle"
Suurempi hirvikolarisiski syntyy hirven kiima-aikana syksyllä, tai keväällä kun emo vieroittaa mullit, jotka töytäilevät sinne tänne.
"Metsästykseen liittyy kuitenkin paljon myös ihmiskeskeisyyttä, kun ihminen nostetaan ”luomakunnan kruunuksi” eläinten kustannuksella."
- No susienko täällä kuuluisi hallita?
Puhutaan yleisesti "muista maista" joissaei saa tehdä sitä tai tätä.
kannattaa muistaa, että monet muut maat ovat niin tiheään asuttuja, että metsästys ei enää onnistu.
Ja kuka tuo sen asian julki, että Englannissa saa metsästää ilmakiväärillä?
Kyllähän EU ja kaikenlaiset hihhulit ovat valmiita suojelemaan kaiken aina rottaa myöden Suomessa, mutta kun Saksaan tuli ainoa karhu kymmeniin vuosiin, niin se piti toki heti tappaa pois.
Että ei pidä tehdä niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon.
Noin muuten: " I'll Give Up My Gun when You Pry It From My Cold, Dead Fingers"- Urho_Jägermeister
""metsästäjät pitävät passiketjuaan tien läheisyydessä, ja pakenevat hirvet poukkoilevat tielle"
Suurempi hirvikolarisiski syntyy hirven kiima-aikana syksyllä, tai keväällä kun emo vieroittaa mullit, jotka töytäilevät sinne tänne."
Se, että joku muu syy aiheuttaa enemmän hirvikolareita kuin tien lähettyvillä olevat passiketjut, ei tarkoita sitä, että passiketjuilla ei olisi osaa hirvikolareihin.
""Metsästykseen liittyy kuitenkin paljon myös ihmiskeskeisyyttä, kun ihminen nostetaan ”luomakunnan kruunuksi” eläinten kustannuksella."
- No susienko täällä kuuluisi hallita?"
Tässä on yksi keskeisimmistä ongelmista, johon tulevien sukupolvien pitää pyrkiä saamaan muutosta valistuksella. ihmisten on pakko luopua antroposentrisestä maailmankuvasta. Muuten suuria muutoksia on turha odottaa. Olen kuitenkin toiveikas tämän asian suhteen. Yhä useampi nuori omaksuu nykyään biosentrisen maailmankatsomuksen hyvin luontevasti.
"Puhutaan yleisesti "muista maista" joissaei saa tehdä sitä tai tätä.
kannattaa muistaa, että monet muut maat ovat niin tiheään asuttuja, että metsästys ei enää onnistu."
Tässä on perää, mutta vertailu ei päde esimerkiksi lähimmän vertailukohteen Ruotsin suhteen. Silti Ruotsissa suhtaudutaan metsästykseen kriittisemmin.
"Ja kuka tuo sen asian julki, että Englannissa saa metsästää ilmakiväärillä?"
Ainakin minä opin asian nyt. Kiitos valistuksesta.
- jahiSSmän
tiedä häntä joillakin on aika yksioikoinen näkemys ,mitä tulee sinunkin kirjoitteluusi.
- lehmiö
Vetoan hra Maisteriin että hän alkaisi elää omien kirjoitustensa mukaan.
Aikoinaan moitit ihmisiä medialukutaidottomuudesta, nyt heittelet ilmaan ajatuksia;
"Lukekaa huolella. Kuten Sokrates totesi:
Tieto yksin on hyvää. Tietämättömyys yksin pahaa."
Tuoon täysin totta vaan miksi voit kirjoitella metsästyksestä vaikka sinun kaikki tietosi on kuulo-
tai muuten vaan toisen käden tietoa? Et ole sen vertaa edes sivistynyt että osaisit suhtautua
kuulopuheisiin niihin ominaisella tavalla.
Hra Maisteri, hanki itsellesi TIETOA! Tieto on yksin hyvää - TIETÄMÄTTÖMYYS on yksin pahaa!
Jos et itse noudata viisauksiasi niin olet enempi kuin naurettava! - haistappa paska
oikeesti! Voi taivas teitä itu hippejä!
- 10+16
itu hippi on yhdyssana mutta mistäpä tietäisit kun kansakoulu jäi kesken.
- rikkaruhonkitkijä
oletko kenties massapostauksen kannalla,onko kenties terrori ynm häiriköinti hyväksyttävää puuhastelua.
- MassaPostita
Eikö mene millään jakeluun ettet voi laitella samoja viestejäsi useammalle palstalle..? Toivottavasti moinen häiriköinti johtaa bannaukseen!
Mitä linkkiisi tulee, artikkelissa paljon asiavirheitä ja olettamuuksiin perustuvia kirjoittajiensa mielipiteitä!
Eipä noita huvita copypasteilla, moinen propaganda ei uppoa keneenkään normaaliälyiseen ja metsästyksestä sekä luonnosta vähänkään ymmärtävään lukijaan.- 5 aivosolua riittää
No, eipä noilla Urhoilla sivupersoonineen olekaan muuta motivaatioata kuin häiriköidä.
Okei, Urkki, jos väität vastustavasi jotain - olkoon se nyt sitten vaikka metsästys - niin
ajattelisit vähän, siis edes vähän!
Noilla linkityksillä ja yksisilmäisillä typeryyksilläsi et saa muuta aikaan kuin sen että me
kaikki luonnon- ja eläinystävät tulemme leimatuiksi aivan aivottomiksi rettelijöiksi.
Siirryhän syrjään kasvamaan, sivistymään ja ennenkaikkea ajattelemaan - jos sinulla
on siihen välineet. Ei maailmaa tuolla tavoin muuteta! Ei nyt eikä huomenna.
- jäägerille.
http://m.hs.fi/inf/infomo?site=hstxt&view=news_kotimaa_child&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1135251143797
Turhaa on jaarittelusi täällä,niin turhaa...! pitkästä aikaa fiksu avaus. Tämä on täyttä asiaa. Seuraavassa onkin minun poimintoja tekstistä ja niihin annetut lyhyet kommentit. Ikäänkuin lyhyt tiivistelmä:
"Suomessa on eniten metsästäjiä koko Euroopassa" VALITETTAVA TOSI ASIA
"hirvestäjä ampui kaverinsa" VOI VOI
"ihmisiä on ammuttu muun muassa metsäkanalintuna ja hanhena" HEH HEH
"ihmiset jättävätkin sieni- ja marjareissunsa väliin metsästäjien pelossa" HUONO JUTTU
"Metsästäjien keskusjärjestö perustelee metsästystä luonnonhoitona ja kantojen säätelijänä"
HEH HEH MITÄ PASKAA JA VALETTA
"Jos susilauma hajotetaan esimerkiksi tappamalla osa laumasta, joutuu yksinäinen susi tyytymään pienempiin saaliisiin"
MAHDOLLISIMMAN ISOJA SUSILAUMOJA METSÄT TÄYTEEN NIIN REKKUKIN VOI SÄILYÄ HENGISSÄ
"Suomessa voisi olla biologisesti 3000-4000 sutta, eikä se olisi vielä ongelma"
SUSIANALYYSIIN PEREHTYNYT EI-HYSTEERIKKO YMMÄRTÄÄ TÄMÄN JA HYVÄKSYY VIELÄPÄ SUUREMMAN SUSIMÄÄRÄN
"Susi on viimeksi tappanut ihmisen Suomessa vuonna 1883 eikä tästäkään tapauksessa ole varmuutta..."
SUSIUSKOVAISUUS KUKOISTAA SUOMESSA
"Myös sellaiset linnut ovat saalistuslistalla, joiden lihaa pidetään pahanmakuisena"
RAIVOHULLUN JA AHNEEN IHMISPORSAAN TAPPAMISEN HIMO
"Metsästys myös osaltaan lisää hirvikolareiden määrää"
MINÄHÄN OLEN JOSKUS VERRANNUT HIRVESTYSTÄ KANNIBALISMIIN, KUN LIHANHIMOISET APINAT MÄSSÄILEVÄT HIRVILIHALLA VÄLITTÄMÄTTÄ PÄTKÄÄKÄÄN TÄYSIN SIVULLISISTA IHMISUHREISTA
"Samaan aikaan kun hirviä tapetaan kolareiden pelossa, tapetaan susia ja muita suurpetoja, jotka voisivat rajoittaa hirvikantojen kasvua"
KUIN SUORAAN SUSIANALYYSISTANI
"Keniassa metsästys on ollut kiellettyä yli kymmenen vuotta"
SUOMI ON AFRIKKAANKIN VERRATTUNA TAKAPAJULA JA APINOITTEN VALTAKUNTA- Ituhipin kauhu
Suomessa on havaittu pitkästä aikaa kokonaan uusi laji: anuslaatikkoapina. Pian niitäkin ruvetaan metsästämään kannan rajoittamisen merkeissä.
"Metsästäjät perustelevat pienpetojen pyyntiä muun muassa sillä, että ne syövät jo vähenevissä määrin olevia maassa pesiviä metsäkana- ja vesilintuja. Samalla kuitenkin metsäkanalintujen ja vesilintujen kannasta huolestuneet metsästäjät tappavat vuosittain noin 400 000 metsäkanalintua ja noin puoli miljoonaa vesilintua"
TYHMÄN APINAN LASKUOPPIA, HEH HEH. MINÄHÄN OLEN MAAKUNNISSA OPETTANUT MM MATEMATIIKKAA JA HUOMAAN, JOTTA OPETUSTA TARVITAAN VIELÄ
Yleensä olen huolellinen ja tarkka, mutta edellisessä kommentissani oli pieni lisäyksen tarve. Panen sen tähän, ennenkuin joku näsäviisas mikki hiiri ehtii siitä huomauttaa:
"Väkilukuun suhteutettuna Suomessa on eniten metsästäjiä koko Euroopassa"- Lyijyallerginen
Susianalyytikko kirjoitti:
"Metsästäjät perustelevat pienpetojen pyyntiä muun muassa sillä, että ne syövät jo vähenevissä määrin olevia maassa pesiviä metsäkana- ja vesilintuja. Samalla kuitenkin metsäkanalintujen ja vesilintujen kannasta huolestuneet metsästäjät tappavat vuosittain noin 400 000 metsäkanalintua ja noin puoli miljoonaa vesilintua"
TYHMÄN APINAN LASKUOPPIA, HEH HEH. MINÄHÄN OLEN MAAKUNNISSA OPETTANUT MM MATEMATIIKKAA JA HUOMAAN, JOTTA OPETUSTA TARVITAAN VIELÄ
Yleensä olen huolellinen ja tarkka, mutta edellisessä kommentissani oli pieni lisäyksen tarve. Panen sen tähän, ennenkuin joku näsäviisas mikki hiiri ehtii siitä huomauttaa:
"Väkilukuun suhteutettuna Suomessa on eniten metsästäjiä koko Euroopassa"Otsikko kertonee jo mistä muistutan, ihmetellä soppii miksi noin runsaassa ja barbaarimaisessa huvittelussa sallitaan suruton ympäristön saastuttaminen raskasmetallilla. Siksikö, kun Arkadianmäellä istuu näitä samaisia pyssypellejä päättämässä yhteisistä asioista? Korppihan ei tunnetusti korpin silmään kajoa.
- 18+15
"Väkilukuun suhteutettuna Suomessa on eniten metsästäjiä koko Euroopassa"Perseeseen. Irlannissa on prosentuaalisesti enemmän metsästäjiä kuin Suomessa !
- pahojakin
Lyijyallerginen kirjoitti:
Otsikko kertonee jo mistä muistutan, ihmetellä soppii miksi noin runsaassa ja barbaarimaisessa huvittelussa sallitaan suruton ympäristön saastuttaminen raskasmetallilla. Siksikö, kun Arkadianmäellä istuu näitä samaisia pyssypellejä päättämässä yhteisistä asioista? Korppihan ei tunnetusti korpin silmään kajoa.
reaktioita kulkiessasi metsässä?
- Susianaalikko
"poikkeuksellisen" saman sisältöinen kirjoitus kuin velipuolensa aloitus
- ekopost
Susianaalikko kirjoitti:
"poikkeuksellisen" saman sisältöinen kirjoitus kuin velipuolensa aloitus
väärässä olin fiksu tupakoitsia.hyvä että oikasit.tästä lähdin en yritä päteä muistin varaan oletetuilla tiedoilla.
- ger
"Väkilukuun suhteutettuna Suomessa on eniten metsästäjiä koko Euroopassa"järjestelemään niitä minkin ja supikoiran suojelukävelyjä kyllä on paskamaesterilla huvit
- ekopost
ekopost kirjoitti:
väärässä olin fiksu tupakoitsia.hyvä että oikasit.tästä lähdin en yritä päteä muistin varaan oletetuilla tiedoilla.
kysymyksiä ja teorioita.suomessa eniten metsästäjiä,kuin euroopassa.eikö tämä merkitse ,että suomalaiset elävät vielä metsän antimilla ja ovat luonnosta riippuvaisia? suomessa voisi elää 3000-40000 tuhatta sutta.millä elätät tälläisen susi populaation?suomessa ei ole ikinä ollut edes 2000 tuhatta sutta!metsästys lisää hirvikolareita,ei vaan vähentää niitä,koska hirvikannan kurissa pysymiseen tarvitaan metsästystä!mitä tarkoitat kannibalismilla ja sivullisilla ihmisuhreilla?metsästäjä joka ampuu hirven syö sen talven mittaan pois,ei ollenkaan verrattavissa ihmissyöntiin!keniassa jossa on metsästetty ijät ajat kaikenlaista riistaa metsästys kielettiin,seuraus oli ihmisillä nälänhätä ja paikallinen petokanta kasvoi suureksi ,jopa niin suureksi,että väheni olemattomiin myös petojen ruoka.nyt siellä ei ole enää pedoilla eikä ihmisilä ruokaa.petojen metsästys aloitettu uudestaan.varakkaat ulkomaan herrat niitä siellä ampuu.toivoisin asiallista kommettia analyytikko.ps parempi pyy pivossa,kun räkä poskella(teekkarit 1991)
- susianaalikko
ekopost kirjoitti:
Tarkoittaako tämä tunnustus;
"väärässä olin fiksu tupakoitsia.hyvä että oikasit.tästä lähdin en yritä päteä muistin varaan oletetuilla tiedoilla."
sitä että ekopost ja toiseksi kuuluisin häirikkömme susianalyytikko ovat yks ja sama pers oona? - fiksu tupakoitsija
ekopost kirjoitti:
Olet rehti kirjoittelija, joka pystyy oppimaan kokemastaan - kaikki eivät siihen pysty.
Panosta asialliseen kirjoitteluusi ja huomaat sen kyllä palkitsevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2538118IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2695318- 1711835
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)761760- 1871308
- 761271
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61157Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy2141020Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte1311007- 104955