Kuiva iho

Mervi

Mikä auttaa kun naamassa on kuivia kohtia joka puolella ja sellaisia finnien tapaisia näppylöitä, tosin ei finnejä? Kokoajan tuntuu vain pahenevan näin talven kuluessa, mutta kesäisin iho on oikeastaan täydellinen.

Onneksi meikkivoiteet on keksitty, saa vähän peitettyä, mutta mitä muuta vois tehdä? Käytän lääkärin suosittelemaa perusrasvaa joka aamu ja ilta. Iho on myös tosi herkkä ja mulla on muutenkin taipumus atooppiseen ihoon, eli kaikki voimakkaasti hajustetut yms. tuotteet ei käy! Joku rasva joka oikeesti toimii? Onko kokemusta?

5

1190

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jossu

Apteekissa myytävä Avene ihonhoitosarja on todella hyvä herkälle ja kuivalle iholle. Olen hoitanut esim. Avenen silmänympärysvoiteella luomi-ihottumaani kesäisin kun on allergiaa ja se on hoitanut yhtä hyvin kuin kortisonivoiteet, joita ei saa silmien alueelle laittaa.

• jossu

Apteekissa myytävä Avene ihonhoitosarja on todella hyvä herkälle ja kuivalle iholle. Olen hoitanut esim. Avenen silmänympärysvoiteella luomi-ihottumaani kesäisin kun on allergiaa ja se on hoitanut yhtä hyvin kuin kortisonivoiteet, joita ei saa silmien alueelle laittaa.

• Allergikko

Mulla on aika lailla toisinpäin asia... näpyt ilmestyy kesällä. Itsellä on tosi herkkä iho, kuivia valkoisia kohtia ilmestyy silloin tällöin poskiin jos olen esim.syönyt jotain voimakasmausteista ruokaa. Hajusteet ei sovi myöskään. Perusvoiteita käytän säännöllisesti kosteuttamiseen (Humektan), ja pahimpina kausina, jos iho oireilee, hydrokortisonia tai Sibikort-nimistä voidetta.

Puhuit finnien tapaisista näppylöistä kasvoissasi...
      Mulla on aina ollut poikkeuksellisesti naamassa siinä mielessä hyvä iho, ettei ole ollut finnejä tms. Nyt viimeiset kolme vuotta on kesäisin ollut runsaasti punaisia outoja näppyjä naamassa, ei kuitenkaan finnejä. Ilmestyviät tyhjästä, mutta olivat todella kiusallisen näköisiä! Niitä sitten peittelin tietenkin puuterilla ja peitepuikolla...

No, paikallistin sitten näpyt juuri tämän meikkipuuterin käyttöön, jota käytin ennen säännöllisesti. Auringossa ollessa (esim.autossa istuessa niin, että aurinko paistoi naamaan), ihohuokoset aukenivat ja puuteria pääsi niihin, josta iho ei tietenkään pitänyt. Tai jos muuten hikosin, naama ei pitänyt yhtään puuterista.

Lopetin puuterin käytön kokonaan, alussa se tosin oli vaikeaa kun olin niin tottunut siihen ja tuntui että naama kiilsi (kokeilin aikani myös apteekista saatavia meikkivoiteita), mutta nopeasti siihen tottui. Nyt en käytä sitä enää ollenkaan. Etusijalla on kuitenkin ihon kunto eikä se, miltä näytän muiden silmissä.

Atooppisen ihon kanssa ei todellakaan kannata leikkiä (esim.jos joku tuote ei sovi, ei kannata käyttää väkisin), sillä ongelma voi vain pahentua...Viime kesä meni onneksi kokonaan ilman näppyjä, koska söin lääkärin määräämiä allergialääkkeitä.

En oikeastaan tiedä miksi tämän kirjoitin, koska tuskin tästä on sun kysymyksiin mitään apua... mutta ajattelin vain kertoa oman tarinani.

• subu

Täällä kohtalotoveri, ihoni kuulostaa juuri tuolta ja ihoni on atooppinen ja vältän hajusteita!

Mulle tulee poskien ja suupielien välimaastoon ihan pikkuruisia punaisia näppyjä jos käytän kasvoille putsaria jossa on tukkivia mineraaliöljyjä. Tavallisia finnejä sen sijaan saan hyvin harvoin. Ihoni saattaa myös reagoida "ärtymispisteillä" jos sitä pesee liian kuivattavilla aineilla. Kuivumista on havaittavissa etenkin otsassa ja silmien ympärillä ja se täytyy pitää kurissa ettei iho pääsee ärtyilemään.

Parhaaksi olen talvella havainnut mahdollisimman miedon putsarin ja täyteläisen, hajuttoman voiteen. Hyviä putsareita on esim. Erisan Puhdistusgeeli, Weleda Manteli puhdistusemulsio ja Clinique Comforting Cream Cleanser.

Hyviä talvikäytön voiteita on Weleda Manteli Kasvovoide, Lumene Tender Drops, Favora Ravitseva Kasvovoide, Bellavita "kevyempi voide" jne. Vaihtelen voiteita lähes koko ajan, joka toinen pvä saatan laittaa eri voidetta sen mukaan tuntuuko iho kuivalta vai ei -sen mukaan mitä voiteita kotona saattuu olemaan, tietenkin. Tosi kuivaan talvi-ihoon voit kokeilla Weleda Manteli Kasvoöljyä voiteen alle. Pari tippaa riittää.

Luettelemissani tuotteissa ei taida missään olla mineraaliöljyjä jotka voi tukkia huokosia. Olen myös kokenut että mineraaliöljyvoiteet ei hoida ihoa yhtä hyvin kuin kasviöljypohjaiset. Esim perusvoiteet on tän takia usein huonoja kasvoilleni.

• Sussu

Mulla on kans atooppinen ja herkkä iho ja oon todennut että helokkiöljy kapselit on tosi tehokkaita, mutta nehän ei ala kyllä heti vaikuttaan..:(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe