Tilasin juuri kyseisen kombovahvistimen: http://www.thomann.de/fi/fender_super_champ_xd.htm
Tuote ei ole vielä saapunut, mutta hehkuttelen asialla täälläkin.
Ilmeisesti ihan mukiinmenevä putkivehjes?
Fender Super Champ XD
18
2162
Vastaukset
- aloittajahan
Kun tuo lähetys saapuu, niin Thomannin mukaan lähetin pitää antaa odottaa niin kauan, että testa laitteen toimivuuden.
Kuinka kauan menee aikaa, kun laittaa putkivahvarin lämpenmään ja testaa kaikki toiminnot?- SkittaUkko
Joo, onhan tuota testailtu, ihan kohtuullinen pikku putkari tuo muttei mitenkään erikoinen.
Mutta soitteleehan tuolla.
Putkivehkeitä käytettäessä pitää laitteen antaa lämmetä kunnolla että putket ovat "soitto-lämpimät", sitä en tiedä kauanko laitteen tuojalähetiltä tuon testaamiseen menee, sen näet sitten jos tuollaista palvelua laitteen toimittaja antaa toimituksen ohessa. (ihmettelen kyllä, saahan sen laitteen itekin testattu vai meinaako thomann sitten tuolla ns. tarkistuttaa ja kun tulee vika niin sanovat että oli se kunnossa kun toimitettiin). Ite kun en netistä ostele kitaroita tai vahvareita tai muuta soitinkamaa (thomann on itelleni ollut kalliimpi huomattavasti kuin mun tutut myyjäliikkeet Suomessa).
Mutta joo, soitteleehan tuolla mutta ei ole mitenkään ihmeellinen vehje kyseessä, löytyy parempiakin vaihtoehtoja (nämä osin ovat myös makuasoita). - mika2
SkittaUkko kirjoitti:
Joo, onhan tuota testailtu, ihan kohtuullinen pikku putkari tuo muttei mitenkään erikoinen.
Putkivehkeitä käytettäessä pitää laitteen antaa lämmetä kunnolla että putket ovat "soitto-lämpimät", sitä en tiedä kauanko laitteen tuojalähetiltä tuon testaamiseen menee, sen näet sitten jos tuollaista palvelua laitteen toimittaja antaa toimituksen ohessa. (ihmettelen kyllä, saahan sen laitteen itekin testattu vai meinaako thomann sitten tuolla ns. tarkistuttaa ja kun tulee vika niin sanovat että oli se kunnossa kun toimitettiin). Ite kun en netistä ostele kitaroita tai vahvareita tai muuta soitinkamaa (thomann on itelleni ollut kalliimpi huomattavasti kuin mun tutut myyjäliikkeet Suomessa).
Mutta joo, soitteleehan tuolla mutta ei ole mitenkään ihmeellinen vehje kyseessä, löytyy parempiakin vaihtoehtoja (nämä osin ovat myös makuasoita)..... noi mallintavat vahvarit olis aika käteviä kotio, kun nuita putkivahvareita pitää usein luukuttaa, että tulee se varsinainen saundi esille. Line6 ja Roland ja kai Peaveykin sellaisia tekee. Jos mallinnettu saundi kelpaa niin olisihan transistorivahvari aikalailla käyttömukavempikin.
Olen itse koittanut keksiä olisiko vahvistimen ja kaijuttimien väliin jotain vaimenninta, että pystyisi putkivahvaria "luukuttamaan" kotosalla, mutta eivät musafasulla ainakaan tienneet sellaisesta. Jatkan tutkimuksia. Itse olen tuota Line6 purkkia kokeillut ja ihan hyvältä se kuulostaa, vaikka en kyllä tiedä miten se laajemmassa äänikuvassa toimisi. - Tukee
mika2 kirjoitti:
.... noi mallintavat vahvarit olis aika käteviä kotio, kun nuita putkivahvareita pitää usein luukuttaa, että tulee se varsinainen saundi esille. Line6 ja Roland ja kai Peaveykin sellaisia tekee. Jos mallinnettu saundi kelpaa niin olisihan transistorivahvari aikalailla käyttömukavempikin.
Olen itse koittanut keksiä olisiko vahvistimen ja kaijuttimien väliin jotain vaimenninta, että pystyisi putkivahvaria "luukuttamaan" kotosalla, mutta eivät musafasulla ainakaan tienneet sellaisesta. Jatkan tutkimuksia. Itse olen tuota Line6 purkkia kokeillut ja ihan hyvältä se kuulostaa, vaikka en kyllä tiedä miten se laajemmassa äänikuvassa toimisi.Mulle tuli kerran kitaraan thomannilta suoraan kotiovelle. Ite en sattunu oleen kotona, mut isäntä oli, niin se ukko oli vaan antanu sen paketin ja kysyny nimen paperiin ja lähteny??
Toimiikko normaalisti näin tämä homma? - squierstrato
SkittaUkko kirjoitti:
Mutta joo, soitteleehan tuolla mutta ei ole mitenkään ihmeellinen vehje kyseessä, löytyy parempiakin vaihtoehtoja (nämä osin ovat myös makuasoita).Ai jaa, kerro toki mielipiteesi, mikä olisi parempi vaihtoehto?
Sain vinkin, että nämä olisivat hyviä vehkeitä, siis ihan huippuluokan vehkeitä:
http://www.guitarhucksters.com/199
Pitääkö paikkansa, että nuo Dynacordin vehkeet ovat sitä aidointa putkisoudia? - Mar Shall
squierstrato kirjoitti:
Ai jaa, kerro toki mielipiteesi, mikä olisi parempi vaihtoehto?
Sain vinkin, että nämä olisivat hyviä vehkeitä, siis ihan huippuluokan vehkeitä:
Pitääkö paikkansa, että nuo Dynacordin vehkeet ovat sitä aidointa putkisoudia?Dynacord on varsin vähän nähty ja käytetty vahvari, eli edustaa mennyttä sukupolvea.
En suosittele ikäloppuja vahvareita kenellekään. Niissä ei ole korkeintaan kuin 1 - 3 kk takuu, jos liikkeestä ostaa. Aina ei ole sitäkään, eli osto tapahtuu täysin omalla vastuulla. Miettikääpä, jos ylihintaa maksettuun vanhukseen vahvariin tulee 400 remontti? Oliko kannattava ostos?
Käännä katseesi nykyaikaan ja osta uusi vahvari, jossa on täystakuu, tai vähän käytetty, joka kestää paremmin kuin nuo aatamin aikuiset "huippuvahvarit". Uudempiin vahvareihin saa putkia ja muitakin varaosia paljon helpommin. - squierstrato
Mar Shall kirjoitti:
Dynacord on varsin vähän nähty ja käytetty vahvari, eli edustaa mennyttä sukupolvea.
En suosittele ikäloppuja vahvareita kenellekään. Niissä ei ole korkeintaan kuin 1 - 3 kk takuu, jos liikkeestä ostaa. Aina ei ole sitäkään, eli osto tapahtuu täysin omalla vastuulla. Miettikääpä, jos ylihintaa maksettuun vanhukseen vahvariin tulee 400 remontti? Oliko kannattava ostos?
Käännä katseesi nykyaikaan ja osta uusi vahvari, jossa on täystakuu, tai vähän käytetty, joka kestää paremmin kuin nuo aatamin aikuiset "huippuvahvarit". Uudempiin vahvareihin saa putkia ja muitakin varaosia paljon helpommin.Kiitos kommentista. Ostinkin jo tuon Fenderin Super Champin. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole ns huippuvahvari?
Onko esimerkkiä oikein huippuhyväsoundisesta vahvarista? - mika2
Mar Shall kirjoitti:
Dynacord on varsin vähän nähty ja käytetty vahvari, eli edustaa mennyttä sukupolvea.
Käännä katseesi nykyaikaan ja osta uusi vahvari, jossa on täystakuu, tai vähän käytetty, joka kestää paremmin kuin nuo aatamin aikuiset "huippuvahvarit". Uudempiin vahvareihin saa putkia ja muitakin varaosia paljon helpommin..... on se merkillistä miten meillä soittajilla aina tuo keräilyinto sekoittuu käyttökamppeisiin. Itse kyllä tykkään tosi paljon noista kunnon retrovermeistä, mutta olet ihan oikeassa että käyttökamppeissa pienimmän riesan saa kun laittaa asialliset uudet systeemit. Kyllähän ihan tuliteriä vahvareitakin saa jotka ovat varsin retroja ja omaavat sen ihan aidon putkisoundin. Asia on vaan niin ettei sellaista autenttista putkisoundia silleen ole, vaan niitä vahvistimiahan on vuosien varrella tehty vaikka kuinka ja erilaisia äänimaailmoita. Itselleni vahvistimen sointi on aina ollut tärkeä, koska en käytä mitään polkimia normaalisti välissä vaan kitara suoraan vahvariin jolloin se kitara ja vahvistin muodostavat ainoat muuttujat.
Näyttää soitintekniikka olevan viimeinen analoginen linnake digitalisoituvassa maailmassa ja toisaalta tosi mukavaa, että puiset kitarat ja putkivahvarit on kuumintahottia myös nuoren polven soittajilla. - mika2
squierstrato kirjoitti:
Kiitos kommentista. Ostinkin jo tuon Fenderin Super Champin. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole ns huippuvahvari?
Onko esimerkkiä oikein huippuhyväsoundisesta vahvarista?.... eiköhän Mesaboogien käytännössä kaikki mallit nauti arvostusta sointinsa takia, Laneyn a-luokan vahvarit on myös hyväsointisia ainakin ne yksilöt jota olen itse kokeillut. Itselläni on tuo Fender BluesDeVille joka mielestäni on varsin hyväsointinen, mutta on aika äänekäs siis sointi ei tule pikkuvolalla esille. Se vähän nyt riippuu minkämoista sointia hakee, kun noissa kaikissa on aika omanlaisensa se saundi. Oletko ostamassa sitä keikka käyttöön vai kotiin?
- Kitaristi_soittomies
squierstrato kirjoitti:
Ai jaa, kerro toki mielipiteesi, mikä olisi parempi vaihtoehto?
Pitääkö paikkansa, että nuo Dynacordin vehkeet ovat sitä aidointa putkisoudia?Jos itse tykkäät tuosta Fenderin vahvistimesta eli tykkäät käyttää sitä ja soundit miellyttää niin ostat tuon. Itse en tuosta kauheasti tykänny, pikkasen on soundi "ohkainen" ja kaijutin pieni.
Jos itse hakisin putkivehjettä niin 12" kunnon kaijutin siinä pitäisi olla.
Tietysti tarpeeksi säätöjä kuten ne perussäätimet treble, bass, middle, presence ja gain ja mieluusti efekteistä hyvän kuulloiset reverb ja delay (muut efektit voi kyllä ottaa sitten vaikka polkusimista).
Erittäin kiva asia putkivehkeessä olisi se, että siinä olisi muutama kanava ja että saisi niiden kanavien soundit ns. pidettyä muistissa (vähän riippuu mitä hakee mutta 2- 4 kanavaa on aika yleistä tänä päivänä).
Erittäin tärkeä seikka ainakin itelläni on se, että kanavakohtaisen tai muistipaikka kohtaisen soundin volyymitason voi säätää myös kotisoittovolyymillä hyväksi eli hyvät volume ja master säätimet per kanava on kiva juttu (tämäkin löytyy monesta putkarista).
Itellä on vähän toisen luokan vehkeet kuin tuo Fenderin Champ XD ja tietysti ovat putkitekniikkaa ja toimivat millä tahansa volyymitasolla.
Monet sanoo, ettei kannata ostaa putkivehjettä kun sitä pitää luukuttaa kovempaa että saisi soundin esiin ja miettivät keinokuormaa tähänkin.
No, joku voisi oikeasti kertoa mistä löytyy sellainen keinokuorma mikä ei syö soundia yhtään? ei ole markkinoilla sellaista (jotakuinkin kaikki on kokeiltu ihan testimielessä läpi ja muutmat omistanutkin olen).
Tänä päivänä löytyy jo erittäin hyviä putkivehkeitä jotka eivät tarvi keinokuormaa ja niitä voi oikeasti luukuttaa hiljaisella volyymillä. Tietysti soundi on parempaa kun avaa volyymiä enempi ja kaijutin alkaa elämään mutta voin kertoa, että itellä ei tarvi huudattaa kaijutinta vaan soundit on hunajaa jo makkarivvolyymeilläkin.
Vaihtoehtoja vahvistimiksi joihin tuota Fenderin vehjettä voi verrata (käyttömukavuus, soundi/se tärkein asia, rahdattavuus ym.).
uutukaista Suomessa on Peavey Vypyr 60W putkivehje, on kalliimpi mutta taipuu joltensakki enempi kaikkeen kuin tuo Fenderin vehje jossa on lisäksi kajari pienempi, kyllä Peavey maksaa enempi muttei ole putkivehkeeksi törkeän kallis. (testauksessa tarkkana miten se volyymitaso toimii siinä alkupäässä, hyppääkö silmille vai ei).
Vaihtoehtoja ovat myös merkit kuten VOX, Hughes & Kettnerin, Laney ja parit muute putkivehkeet. Mesakin ois ihan kiva mutta niitä uutena ei taida saada edes alle tonnin. Myös Fenderillä on vaihtoehtoja tuolle aloittajan esittämälle jos pistää rahaa kiinni lisää.
Paras vaihtoehto on se mistä aloittaja itse tykkää ja on tyytyväinen.
Hyvä kuitenkin muistaa, että halvin ei ole paras ratkaisu.
Paljon riippuu siitä mitä hakee ja mitä soittaa jne.
Monet trankkuvehkeet läpikäyneenä tiedän, että putkivehje on putkivehje ja trankkujen soundit tulee vielä perästä (huom! tämä on henkilökohtainen mielipide). - mika2
Kitaristi_soittomies kirjoitti:
Jos itse tykkäät tuosta Fenderin vahvistimesta eli tykkäät käyttää sitä ja soundit miellyttää niin ostat tuon. Itse en tuosta kauheasti tykänny, pikkasen on soundi "ohkainen" ja kaijutin pieni.
Jos itse hakisin putkivehjettä niin 12" kunnon kaijutin siinä pitäisi olla.
Tietysti tarpeeksi säätöjä kuten ne perussäätimet treble, bass, middle, presence ja gain ja mieluusti efekteistä hyvän kuulloiset reverb ja delay (muut efektit voi kyllä ottaa sitten vaikka polkusimista).
Erittäin kiva asia putkivehkeessä olisi se, että siinä olisi muutama kanava ja että saisi niiden kanavien soundit ns. pidettyä muistissa (vähän riippuu mitä hakee mutta 2- 4 kanavaa on aika yleistä tänä päivänä).
Erittäin tärkeä seikka ainakin itelläni on se, että kanavakohtaisen tai muistipaikka kohtaisen soundin volyymitason voi säätää myös kotisoittovolyymillä hyväksi eli hyvät volume ja master säätimet per kanava on kiva juttu (tämäkin löytyy monesta putkarista).
Itellä on vähän toisen luokan vehkeet kuin tuo Fenderin Champ XD ja tietysti ovat putkitekniikkaa ja toimivat millä tahansa volyymitasolla.
Monet sanoo, ettei kannata ostaa putkivehjettä kun sitä pitää luukuttaa kovempaa että saisi soundin esiin ja miettivät keinokuormaa tähänkin.
No, joku voisi oikeasti kertoa mistä löytyy sellainen keinokuorma mikä ei syö soundia yhtään? ei ole markkinoilla sellaista (jotakuinkin kaikki on kokeiltu ihan testimielessä läpi ja muutmat omistanutkin olen).
Tänä päivänä löytyy jo erittäin hyviä putkivehkeitä jotka eivät tarvi keinokuormaa ja niitä voi oikeasti luukuttaa hiljaisella volyymillä. Tietysti soundi on parempaa kun avaa volyymiä enempi ja kaijutin alkaa elämään mutta voin kertoa, että itellä ei tarvi huudattaa kaijutinta vaan soundit on hunajaa jo makkarivvolyymeilläkin.
Vaihtoehtoja vahvistimiksi joihin tuota Fenderin vehjettä voi verrata (käyttömukavuus, soundi/se tärkein asia, rahdattavuus ym.).
uutukaista Suomessa on Peavey Vypyr 60W putkivehje, on kalliimpi mutta taipuu joltensakki enempi kaikkeen kuin tuo Fenderin vehje jossa on lisäksi kajari pienempi, kyllä Peavey maksaa enempi muttei ole putkivehkeeksi törkeän kallis. (testauksessa tarkkana miten se volyymitaso toimii siinä alkupäässä, hyppääkö silmille vai ei).
Vaihtoehtoja ovat myös merkit kuten VOX, Hughes & Kettnerin, Laney ja parit muute putkivehkeet. Mesakin ois ihan kiva mutta niitä uutena ei taida saada edes alle tonnin. Myös Fenderillä on vaihtoehtoja tuolle aloittajan esittämälle jos pistää rahaa kiinni lisää.
Paras vaihtoehto on se mistä aloittaja itse tykkää ja on tyytyväinen.
Hyvä kuitenkin muistaa, että halvin ei ole paras ratkaisu.
Paljon riippuu siitä mitä hakee ja mitä soittaa jne.
Monet trankkuvehkeet läpikäyneenä tiedän, että putkivehje on putkivehje ja trankkujen soundit tulee vielä perästä (huom! tämä on henkilökohtainen mielipide).Tämä on kaiketi se härpätin jota olen itse hakemassa. Osaatko kertoa noista keinokuormista, että millä periaatteella toimivat ja mistä saisi ostaa niitä? itseäni kiinnostaisi kun tuo mun vehjes ei kamarivolyymeillä oikein tahdo soida. Mulla siis tuo Fender bluesDeVille 4x10 ja olen harkinnut vaihtaa sitä johonkin vaikka Line6 vahvariin (en kylläkään ole noihin mallintaviin päässyt sisälle että ovatko mistään kotoisin), mutta jos löytyisi tapa järjellisesti tuota Fenderiä kotona käyttää niin se olisi mieluisin vaihtoehto, koska olen tykännyt siitä ihan todella. Mulla on toisena vahvarina tuo DeanMarkleyn CD60 1x12, joka toimii sisällä ja puutarhassa mutta kuulostaa muuten vähän tukkoiselta (ehkä jo vähän vanhat putket sun muuta). Olisiko tuosta keinokuormasta mielestäsi ratkaisua minulle? ja tosiaan mistä niitä saisi ostaa? musiikkifazerilla ne ei edes oikein tiennyt mistä puhun kun koitin ongelmaani selittää. Thomannilta en löytänyt kun en tiennyt minkänimisestä laitteesta on kyse. Onko keinokuorma sen laitteen virallinen nimi?
- Kitaristi_soittomies
mika2 kirjoitti:
Tämä on kaiketi se härpätin jota olen itse hakemassa. Osaatko kertoa noista keinokuormista, että millä periaatteella toimivat ja mistä saisi ostaa niitä? itseäni kiinnostaisi kun tuo mun vehjes ei kamarivolyymeillä oikein tahdo soida. Mulla siis tuo Fender bluesDeVille 4x10 ja olen harkinnut vaihtaa sitä johonkin vaikka Line6 vahvariin (en kylläkään ole noihin mallintaviin päässyt sisälle että ovatko mistään kotoisin), mutta jos löytyisi tapa järjellisesti tuota Fenderiä kotona käyttää niin se olisi mieluisin vaihtoehto, koska olen tykännyt siitä ihan todella. Mulla on toisena vahvarina tuo DeanMarkleyn CD60 1x12, joka toimii sisällä ja puutarhassa mutta kuulostaa muuten vähän tukkoiselta (ehkä jo vähän vanhat putket sun muuta). Olisiko tuosta keinokuormasta mielestäsi ratkaisua minulle? ja tosiaan mistä niitä saisi ostaa? musiikkifazerilla ne ei edes oikein tiennyt mistä puhun kun koitin ongelmaani selittää. Thomannilta en löytänyt kun en tiennyt minkänimisestä laitteesta on kyse. Onko keinokuorma sen laitteen virallinen nimi?
Keinokuormia löytyy vaikka Custom Soundista
http://www.custom-sounds.com/epages/Gagar.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/CustomSounds/Categories/1008
Hinnat kyllä saattaa rasittaa kukkaroa ja netistä lähtenee nuo edullisemmin.
MusaFasulla kyllä on vähän tosiaan huonosti noita keinokuormia, ainakaan itse en tosiaan ole myöskään nähnyt niitä MusaFasulla.
Keinokuormissa sitten kandee valita sen ohmin mukainen tai sellainen missä sen voi säätää esim. Weber Massissa. Ite en noista tykkää kun ne kuitenkin syö soundia ja tosiaan en ole tavannut sellaiseen mikä ei syö soundia, tosin osa noista syö vähemmän ja osa enempi.
Keinokuormista on eniten hyötyä kun vahvistimestä on isohkolla tai tapissa säätimet, ihan pienillä volyymitasoilla keinokuorma ei ole niin hyvä kuin luulisi, kokeilemalla selviää sitten mikä on oman vahvarin kanssa hyvä "luukutus" taso. - mika2
Keinokuormia löytyy vaikka Custom Soundista
http://www.custom-sounds.com/epages/Gagar.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/CustomSounds/Categories/1008
Hinnat kyllä saattaa rasittaa kukkaroa ja netistä lähtenee nuo edullisemmin.
MusaFasulla kyllä on vähän tosiaan huonosti noita keinokuormia, ainakaan itse en tosiaan ole myöskään nähnyt niitä MusaFasulla.
Keinokuormissa sitten kandee valita sen ohmin mukainen tai sellainen missä sen voi säätää esim. Weber Massissa. Ite en noista tykkää kun ne kuitenkin syö soundia ja tosiaan en ole tavannut sellaiseen mikä ei syö soundia, tosin osa noista syö vähemmän ja osa enempi.
Keinokuormista on eniten hyötyä kun vahvistimestä on isohkolla tai tapissa säätimet, ihan pienillä volyymitasoilla keinokuorma ei ole niin hyvä kuin luulisi, kokeilemalla selviää sitten mikä on oman vahvarin kanssa hyvä "luukutus" taso...... nytpä alkoi asia aukenemaan. Kaunis kiitos ja vallankin tuosta linkistä. Mikä on näkemyksesi syökö se soundia kaiuttimien vajaan liikkuvuuden takia, vai onko siinä vielä jokin muukin soundia syövä mekanismi?
- Kitaristi_soittomies
mika2 kirjoitti:
..... nytpä alkoi asia aukenemaan. Kaunis kiitos ja vallankin tuosta linkistä. Mikä on näkemyksesi syökö se soundia kaiuttimien vajaan liikkuvuuden takia, vai onko siinä vielä jokin muukin soundia syövä mekanismi?
Ei syö soundia kaijuttimien vajaan liikkuvuuden takia vaan ihan muuten vaan syö jonkin verran soundia, sanotaanko että varsinkin yläpäästä kirkasta yleensä syövät. Tuossa yhdessä Weberin keinokuormassa on sitä varten säätimiäkin eli siinä voi hieman yrittää sitten säätää tuota yläpään äänien syömistä niillä säätimillä, eli ikään kuin se keinokuorma vähän tavallaan laittaa treblepuolta kun siitä säätimestä lisää sen puolen isommalle.
Se, että noi syö ääntä/soundia ei tietysti aina ole kaikkien mielestä paha, jotkut jopa ovat tykänneet että soundi on keinokuormalla kiva (näinkin päin löytyy siis soittajia).
Vahvistimessa josta on todella vaikea saada pihalle hiljasta volyymiä oikeastaan mitenkään on tietysti keinokuorma ihan hyvä vaihtoehtokin.
Itse olen hylännyt tuon ihan jo senkin takia kun omat vehkeet toimivat kaikilla volyymitasoilla loistavasti. - Satch TL
mika2 kirjoitti:
.... noi mallintavat vahvarit olis aika käteviä kotio, kun nuita putkivahvareita pitää usein luukuttaa, että tulee se varsinainen saundi esille. Line6 ja Roland ja kai Peaveykin sellaisia tekee. Jos mallinnettu saundi kelpaa niin olisihan transistorivahvari aikalailla käyttömukavempikin.
Olen itse koittanut keksiä olisiko vahvistimen ja kaijuttimien väliin jotain vaimenninta, että pystyisi putkivahvaria "luukuttamaan" kotosalla, mutta eivät musafasulla ainakaan tienneet sellaisesta. Jatkan tutkimuksia. Itse olen tuota Line6 purkkia kokeillut ja ihan hyvältä se kuulostaa, vaikka en kyllä tiedä miten se laajemmassa äänikuvassa toimisi... joo sano. jos kaiutin lähtö impedanssi(ohmi) on esim 16 ohm. Kysäiseppä jostain paikallisesta amiksesta sähköpuolelta, että löytyykö suht isotehoinen vastus, jonka mitattu vastusarvo on noin 8- 20 ohmia ja laita se kaiutinlinjaan sarjaan ja laske yhteensä kaiutin impedanssi sekä tuo kyseinen tehovastus yhteen saat ohmiluvun joka on suoraan verrannollinen tehoon ulostulossa(kyseessä on puhtaasti sähköoppi ja ohmin laki tässäkin). esim joissakin pienemmissä lämmitinelementeissä on sopivan kokoinen vastus teholtaan, mutta esim. ammattikouluissa niitä on labrassa tietääkseni, vaikka omista amisajoista onkin jo 20 v. mutta tällä menetelmällä voi luukuttaa putkaria.
- Satch TL
squierstrato kirjoitti:
Kiitos kommentista. Ostinkin jo tuon Fenderin Super Champin. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole ns huippuvahvari?
Onko esimerkkiä oikein huippuhyväsoundisesta vahvarista?Jos haluut viimeisen päälle saundit, vois tietenki (jos haluaa sijoittaa) ostaa
Peaveyn JSX- putkinuppi ( 4 kanavaa, ja huom. myös säädettävä noisegate, joka tarpeen), sekä
4x12 kaappi mielummin celestion kajareilla. Jos skitta on riittävän hyvä, tarvitaan sopiva jalkakytkin kanavien vaihtoon ja ehkä vain pari boxia... delay, esim. CryBaby-wah, jos ei tolla lähde soundit niin ei millään. itse käytän kylläkin Boss GT-6 efektiä, joka on ihan ok, mutta ei silti ole vaihtoehto kunnon vahvari ja kaappi yhdistelmälle.... - Satch TL
Ei syö soundia kaijuttimien vajaan liikkuvuuden takia vaan ihan muuten vaan syö jonkin verran soundia, sanotaanko että varsinkin yläpäästä kirkasta yleensä syövät. Tuossa yhdessä Weberin keinokuormassa on sitä varten säätimiäkin eli siinä voi hieman yrittää sitten säätää tuota yläpään äänien syömistä niillä säätimillä, eli ikään kuin se keinokuorma vähän tavallaan laittaa treblepuolta kun siitä säätimestä lisää sen puolen isommalle.
Se, että noi syö ääntä/soundia ei tietysti aina ole kaikkien mielestä paha, jotkut jopa ovat tykänneet että soundi on keinokuormalla kiva (näinkin päin löytyy siis soittajia).
Vahvistimessa josta on todella vaikea saada pihalle hiljasta volyymiä oikeastaan mitenkään on tietysti keinokuorma ihan hyvä vaihtoehtokin.
Itse olen hylännyt tuon ihan jo senkin takia kun omat vehkeet toimivat kaikilla volyymitasoilla loistavasti.Joo keinokuorma syö soundia, mikäli siinä on muuta kuin puhtaasti resistiivisiä elementtejä, toisinaan on käytetty lankavastusta, jossa on heikosti Diamagneettinen sydän, jolloin todellinen impedanssi(vaihtovirtavastus) muuttu hieman suhteessa taajuuteen, josta seuraa jonkin verran impedanssimuutoksia soundin korkeuteen verrattuna. Tästä johtuu soundin syöminen teoriassa, mutta kuten sanoit; se pitää itse kokeilla. Aikanaan amisaikoina testailtiin puhtaasti resistiivistä keinokuormaa kajarin kanssa sarjassa ja se tuntui toimivan parhaiten, kun tsekkattiin oskilloskoopilla tajuusvastetta. Mutta elementit jotka tehty tähän tarkoitukseen on ikävä kyllä rahastusta, koska kysyntä niin vähäistä, joten toimivan saa hieman hakemalla resistiivisen vaikkapa lämmitys elementin, jonka vastusarvo esim. 8- 20 ohmia. Kokeiltu on ja toimii...
- joopajoo...
Satch TL kirjoitti:
Joo keinokuorma syö soundia, mikäli siinä on muuta kuin puhtaasti resistiivisiä elementtejä, toisinaan on käytetty lankavastusta, jossa on heikosti Diamagneettinen sydän, jolloin todellinen impedanssi(vaihtovirtavastus) muuttu hieman suhteessa taajuuteen, josta seuraa jonkin verran impedanssimuutoksia soundin korkeuteen verrattuna. Tästä johtuu soundin syöminen teoriassa, mutta kuten sanoit; se pitää itse kokeilla. Aikanaan amisaikoina testailtiin puhtaasti resistiivistä keinokuormaa kajarin kanssa sarjassa ja se tuntui toimivan parhaiten, kun tsekkattiin oskilloskoopilla tajuusvastetta. Mutta elementit jotka tehty tähän tarkoitukseen on ikävä kyllä rahastusta, koska kysyntä niin vähäistä, joten toimivan saa hieman hakemalla resistiivisen vaikkapa lämmitys elementin, jonka vastusarvo esim. 8- 20 ohmia. Kokeiltu on ja toimii...
Semmoinen kokemus vuosikymmenien varrella että 30-50 wattisissa on ne parhaat saundit mutta isoissa yli 100 wattisissa aivan tönköt...siis skittavahvistimissa. Näistä ns. kotivahvistimista ei ole tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802