Tekis mieli...

mika2

.... ostaa kitara ja ajattelin ekaks jotain akustista kun sellaisia mulla ei ennestään ole kuin yksi (Vanerinen resonaattorikitara tai sitten joku jossa on f-aukot tai elektroakustinen, en ole päättänyt). Nyt mulle tuli mieleen, että sellainen puoliakustinen olisi myös päntiömagee. Ihan huvittelukapineeksihan tämä tulee enkä missään nimessä tarvitse kitaraa enkä odota siltä mitään huippulaatua, kun en ole aikeissa käyttää kuin /- 500 euroa joka tapauksessa alle tonnin. Soittelin joskus kaverini Ibanez FG100 kitaralla se oli jostain -80 luvulta, mutta tykkäsin siitä kovin. Sitä ei kaiketi enää tehdä. Mikähän Ibanezin nykymalleista olisi lähimpänä sitä? se kyllä on varmaan hintaluokassa vähän korkeammalla kun olin ajatellut käyttää ja noita halpoja vanerisia olen tähän mennessä tyyppäillyt Epiphonelta, Yamahalta ja Gretschiltä eikä ne tuntumaltaa pöllömmiltä vaikuttaneet ja näyttivät hyvältä. Pitää seuraavaksi kokeilla vahvarin kanssa miten se äänipolitiikka.

Jos jollain olisi ideoita noista Ibanetzin malleista lähinnä mitä erityisesti kannattaa varoa. Siis niistä halvimmista, koska kallista en ole jota tapauksessa aikeissa ostaa.

3

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

..... on paketoitu joulua odottamaan Samic puoliakustinen. Ajattelin, että jättää sen resonaattorikitaran vielä muhimaan josko soittointo vielä jatkuu. Tuo Samic vaikutti erittäin miellyttävältä soittotuntumaltaan ja se on sellainen jazzkitaramainen paksulla kaikukopalla ja se soi ilman vahvistintakin melkein kuin akustinen. Ensivaikutelma oli erittäin positiivinen, mutta aika näyttää onko siitä mihinkään ja raportoin kyllä asiasta miten sen kanssa käy. Vahvistimen kanssa kokeilin myös ja tämä kai muiden kaltaistensa kanssa toimii parhaiten puhtaalla kanavalla tai ihan lievällä bluessäröllä. Tämä oli pikkuisen kalliimpi kuin Ibanezin halvimmat mallit, mutta ei merkittävästi. Tykkään tuon Samicin lavan muodosta enemmän.

Sellainen juttu kävi ilmi kaupassa, että Samic on maailman isoin kitaran valmistaja ja että se on Fenderin omistama kuten Gretschkin kertoi myyjä, että noi korean Gretschit on myös Samicin valmistamia ja se tekee halpiskitaroita muillekin alihankintana. Täytyy sanoa, että on kitaramaailma muuttunut sitten kaheksankytluvun. Japanilaisethan vissiin osti Fenderin joskus kaheksankytluvulla ja nyt näyttää siltä, että Fenderin lankkukitaroissa se american sarja on prändätty erikseen ja hinta on varsin maltillinen kun tuntuu, että se suunnilleen on samoissa kuin markka aikanakin joten ostovoiman kasvu ja inflaatio huomioon ottane hinnat ovat laskeneet.

• mika2

.... yksinpuhelua kertoakseni ensimmäiset havaintoni uudesta kitarasta. En ihan kunnolla pääse sitä vielä hänksläämään, kun pitää odottaa jouluaattoon vaimon ja pojan vaatimuksesta. No mukava paketti odottaa;-) kitara on tarkemmin Samick LaSalle LZ2 eli se blues malli, joka eroaa siitä LZ4 jazzkitarasta lähinnä mikityksen osalta ja tässä potikat on kiinnitetty kanteen, mutta koppa on käsittääkseni sama kuten kitaran muukin runko ja lisäksi tähän ei tullut sitä puutallaa mukaan vaan ainoastaan metallinen säädettävä talla. Muutenhan talla tässäkin on kelluva.

Ensimmäinen fiilis on sama kuin kaupassakin eli kitara on kaunis kuin karamelli ja edulliseksi kitaraksi viimeistely on huolellista (onkohan tämä teollisuuden haara vain muuttunut tasalaatuisemmaksi). Mikään varsinaisesti halpahan tämä ei ole, mutta isokoppaiseksi akustisestikin soivaksi kitaraksi kyllä ehdottoman maltillisesti hinnoiteltu, kun katsoo mitä nuo paremman luokan jazzkitarat maksaa, Niihin en osaa tätä verrata koska kokemusta on lähinnä lankkukitaroista.

Kaupassa kokeillun perusteella tässä on litteämpikoppaisiin puoliakustisiin verrattuna voimakas ja täyteläinen akustinen sointi. Ihan halvan hintapään akustiseen yamahaan verrattuna tämän akustinen sointi on hiukan vaimeampi (koppakin on pari senttiä litteämpi) ja selvästi keskiääneen painottuva eli ai samalla tavalla rikas kuin ihan täysakustisessa, mutta sointi selvästi muistuttaa enemmän täysakustista kuin pienikoppaista puoliakustista. Se luultavasti tekee tästä kiertoherkän isommilla volyymeilla. Se tuskin tulee olemaan ongelma kotona soitellessa ja keikalla asia hoitunee vahvistimen sijoittelulla ja mikittämällä se pa:han (tokkopa mä tosin enää keikalle lähden). Erityisesti akustisesti jämerä sointi teki minuun vaikutuksen ja se oli ulkonäön ja soittotuntuman lisäksi tärkein syy miksi halusin juuri tämän kitaran.

Kaupan jäljiltä kaula vaikuttaa olevan oikeassa asennossa ja kielet eivät särähdä missään kohtaa, mutta toisaalta näyttävät olevan hiukan korkealla (ei paljoa, mutta vähän), mikä johtunee siitä että kaupassa nämä säädetään varman päälle ja kiireessä. Intonaatio heittää ihan pikkuisen parin kielen osalta, mikä ei vaikuta ongelmalta, koska se ei soinnuissa kuulu häiritsevästi ja toisaalta säätövaraa näyttää olevan joten asian saanee kuntoon vain säädöllä.

Soittotuntuma on todella mukava ja odotan innolla joulua kuin pikkupoika;-), että saan kitaran ihan oikeasti käyttöön.

• Anonyymi

Mulla on Gretsch streamliner puoliakustinen sähkökitara. Ei ole kovin kallis n. 500e.
      On siinä ongelmansa. Kun se on kopallinen niin täytyy olla varovainen siinä kaulan taivutuksessa. Mutta muuten olen ollut tyytyväinen. Soitan vain omaksi huvikseni.
      On tämä nyt ihan jotakin muuta verrattuna niihin entisiin kitaroihin mitä mulla oli! (Klassinen Stagg ja metallikielinen Landola. Kumpikin meni kirppikselle)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oisko se tosi paha

Jos haluaisinkin susta ennen kaikkea seksiä? Nainen
      Ikävä
      142
      4253
    2. Milloin nainen saan sinut?

Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e
      Ikävä
      22
      2395
    3. Haluan että tiedät tämän

Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk
      Ikävä
      97
      1979
    4. Trump syyttää sodasta Ukrainaa.

Vieläkö persut jaksavat naureskella sille kun väitetään Putinin ja Trumpin olevan parhaita kavereita? https://yle.fi/a/
      Maailman menoa
      391
      1605
    5. Mitä olen antanut sinulle?

Mitä olet antanut minulle?
      Suhteet
      37
      1475
    6. Johanna Turja, Putinin agentti Alavudelta

Johanna Turja: Ukraina on osa Venäjää https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a4d2ab92-3cc7-41bc-9630-0b48f898e263
      Alavus
      30
      1456
    7. Pride saapuu Iisalmeen

Miksi tällaista tapahtumaa pitää käsitellä kaupungin hallituksessa? Ihan sama kun pistäisi pystyyn umpikännimarssin ja k
      Iisalmi
      177
      1432
    8. 250
      1285
    9. Trump syyttää Ukrainaa sodan aloittamisesta

Hah hah, niin ne asiat menee
      NATO
      276
      1153
    10. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      77
      1152
    Aihe