Jos autossa ei ole ilmastointilaitetta, eikä sitä asennetakaan, onko jotain keinoja pitää auto viileänä ajon aikana? Jos pidän kuskin ikkunaa auki kokoajan, voipi tulla niskat kipeäksi varsinkin jos vetoa tulee paljon.
Miten teette, pidettekö jotain muuta ikkunaa/ikkunoita auki, useampaa että tulee ristiveto? Perusjuttuhan on pysäköidä auto varjoon, jos mahd. Aina ei voi.
Oletteko kokeilleen tupakansytyttimeen liitettäviä laitteita, 12v vempeleitä, esim. tuulettimia yms, onko niistä mitään apua?
Auto on muuten hyvä, mutta vanha eikä ilmastointia ole.
Miten talvella saatte nopeasti pois esim. sateella huurteen ikkunoista, jos vaikka ajon aikana alkaa huurtua?
auton jäähdytys ilman a/c
8
8500
Vastaukset
- Nassin_87
Lämmityslaitteen säädöt kylmälle jos haluaa kylmää tai viileätä.
Jokaisessa autossa on huurteenpoisto eli lämmityslaite.
Ilma kiertää paremmin kun se tulee ulkoa lämmityskennon läpi ja poistuu (yleensä takahattu hyllyn päällä/sivuilla) olevista rei-istä ulos.- köyhää menoa
> Jokaisessa autossa on huurteenpoisto eli lämmityslaite
Niin on. Ja se on tosi kiva, kun hellepäivänä osuu sadekuuroon ja ikkunat vetää huurteeseen sisältä. Silloin on pakko ottaa tämä huurteenpoisto käyttöön eli lämpö täysille ... vaikka ohjaamossa on jo liki 30 °C. - Seppo Susi
köyhää menoa kirjoitti:
> Jokaisessa autossa on huurteenpoisto eli lämmityslaite
Niin on. Ja se on tosi kiva, kun hellepäivänä osuu sadekuuroon ja ikkunat vetää huurteeseen sisältä. Silloin on pakko ottaa tämä huurteenpoisto käyttöön eli lämpö täysille ... vaikka ohjaamossa on jo liki 30 °C.Ihme auto sulla, jos kesäinen sadekuuro vetää lasit huuruun. Ja vaikka millanen sade tulisi, niin ei mulla ole yhdessäkään autossa tarvinnut lämppäriä kesällä täysille laittaa, että ikkunat auki pysyisi. Pese kainalosi välillä niin ei mene enää huuruun...
- tyhmä tynnyri
Seppo Susi kirjoitti:
Ihme auto sulla, jos kesäinen sadekuuro vetää lasit huuruun. Ja vaikka millanen sade tulisi, niin ei mulla ole yhdessäkään autossa tarvinnut lämppäriä kesällä täysille laittaa, että ikkunat auki pysyisi. Pese kainalosi välillä niin ei mene enää huuruun...
> Ihme auto sulla, jos kesäinen sadekuuro vetää lasit huuruun.
sulla ei vissii fysiikan lait toimi ... tai menee yli hilseen.
Kyllä tuo huurtuminen onnistuu köyhänmallin autolla vallan mainiosti, kun ensin ajelee kosteassa hellesäässä ja sitten osuu päälle ukkoskuuro, jonka kohdalla lämpötila on reilusti alempi. Kun viileä sadevesi jäähdyttää ikkunat ja auton sisällä on vielä hellelukemat korkea kosteus, on ikkunoiden huurtuminen takuuvarma juttu.
...ja tässä tilanteessa ainoa lääke on lyödä lisää löylyä = lämpö täysille! Mikä on ...tun kivaa, kun on jo muutenkin paita hiestä märkänä (kun on ajeltu tunti tai pari kosteassa hellesäässä). - Seppo Susi
tyhmä tynnyri kirjoitti:
> Ihme auto sulla, jos kesäinen sadekuuro vetää lasit huuruun.
sulla ei vissii fysiikan lait toimi ... tai menee yli hilseen.
Kyllä tuo huurtuminen onnistuu köyhänmallin autolla vallan mainiosti, kun ensin ajelee kosteassa hellesäässä ja sitten osuu päälle ukkoskuuro, jonka kohdalla lämpötila on reilusti alempi. Kun viileä sadevesi jäähdyttää ikkunat ja auton sisällä on vielä hellelukemat korkea kosteus, on ikkunoiden huurtuminen takuuvarma juttu.
...ja tässä tilanteessa ainoa lääke on lyödä lisää löylyä = lämpö täysille! Mikä on ...tun kivaa, kun on jo muutenkin paita hiestä märkänä (kun on ajeltu tunti tai pari kosteassa hellesäässä).>sulla ei vissii fysiikan lait toimi ... tai menee yli hilseen.
ja sulla termi kesäinen sadekuuro
> köyhänmallin autolla
eipä ole silti kesäsateilla ongelmaksi muodostunut tuota, että helteillä pitäisi täräyttää lämppäri täysille. koskaan.
- frangrabba
ellei ilmastointia ole niin aika vaikeeta on kesäkeleillä viilentää,minä en ikkunoita voi pitää auki,joten pidemmillä matkoilla tulee sitten taukoja muutama ennemmän,niska heti jäykkänä jos joku ikkuna auki,jos ikkunat huurtuu niin lisää puhallusta sinnepäin missä tarvitaan,lisä tuulettimia en ole kokeillut,esim.appiukon primerassa on ilmastointi mutta sekin heikkotasoinen verrattuna minun nykyiseen craisleriini jossa tosiaankin tulee kylmää ilmaa,joten ei kaikissa autoissa ilmastointi toimi kunnolla
- kyllä se siitä
Helpoin neuvo asiaan on että ei marise liikaa.
Itsellä on kesäautosta ilmastointi hajonnut, kompura hajosi ja muuta, uus olisi maksanut liikaa joten poistin koko ilmastoinnin, auto keveni samalla vähän.
Kesällä on välillä hikisen kuumaa ajaa koska kone käy melko kuumana penkin takana ja kuumentaa koko ohjaamon takaseinän melkoisen lämpöiseksi. Joskus alkaa kyynärpäätä kuumottaa kun se nojaa keskikonsolilla lähellä konehuoneen seinää. Penkki onneksi eristää sen verran että selkä ja perse eivät kuumene.
En tiedä käykö kone liian kuumana, oon kyllä netistä lukenut että se on tälle vehkeelle ihan normaalia, mutta autosta noustessa usein konepelti siinä takaikkunan takana on niin hehkuvan kuuma ettei kättä kärsi.
Kesäkuumalla nostan katon etupellin alle ja ajelen targa-roadsterina, tosin tuuli ja viima ovat aika pirunmoiset, mutta tärkeintä on ettei valita vaan ajelee ylpeänä eikä ole milläänsäkään vaikka vastaantulijat ja muut tielläliikkujat tuijottavat kaula pitkällä ihmeissään. - auto viileäksi
On olemassa muitakin kuin auton omaan ilmastointiin liitettäviä ilmanviilennyslaitteita.
Esimerkiksi
http://www.ebay.com/itm/New-Solar-Sun-Powered-Car-Auto-Air-Vent-Cool-Fan-Cooler-Rubber-Stripping-/200929491360
Onko muita?
Onko näistä tai vastaavista jollain kokemusta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445785
- 455295
- 483688
- 133643
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903161- 313116
- 592864
- 572710
- 532360
- 381824