Dacia Duster

Eipä hassumpaa. Rehellisen maasturimainen, jopa onnistunut muotoilu, Nissanin neliveto (tosin tuskin hidasta aluetta, eli citymaasturi on kyseessä), asiallinen maavara, painoa 300 kg vähemmän kuin vastaavankokoisissa kilpailijoissa:

http://carscoop.blogspot.com/2009/12/new-dacia-duster-4x4-modern-day-lada.html

Moottoritehot tosin (city)maasturiin aika mitättömät.
Ilmoita


125 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Jotenkin kaihertaa mielessä, että Lada on silti aina Lada... mutta ainakin se vaikuttaisi ihan ookoolta nyt. Ja onhan Skodakin aina ollut itäauto, mutta itsekin jopa harkitsin sen hommaamista kuitenkin. Onhan kokoomuksen pj:lläkin - eli itäauton leima on poistunut.

Mitä tulee moottorin kokoon, niin tässä on sentään 1,6 litrainen. Ilmeisesti nykyään niistä saadaan melkoisesti tehoja irti, kun esim Skodan Yetissä on vain 1,2 kone ja silti se kiihtyy sataseen noin 11 sekunnissa - ihan kilpailukykyinen arvo muihin katumaastureihin nähden.
11 VASTAUSTA:
Joo siis varalta huomautus, että Ladan kanssa tuolla autolla oli tekemistä vain vertaus Nivaan. Tämähän Daciahan on Renaultin firma ja käyttää ko. firman tekniikkaa (paitsi neliveto siis Nissanilta).

Saadaanhan niistä pienistä bensakoneista turbolla irti tehoja, mutta Dacia Dusterin moottorissa ei turboa taida olla, kun tehoja lähtee vain 110 heppaa. Toisaalta, kun massaa on noinkin vähän, voi se kohtuudella riittääkin.

Daciaahan myydään jo Suomessakin, joten voi olla, että tulee tämäkin malli meille myyntiin.
Duster... kirjoitti:
Joo siis varalta huomautus, että Ladan kanssa tuolla autolla oli tekemistä vain vertaus Nivaan. Tämähän Daciahan on Renaultin firma ja käyttää ko. firman tekniikkaa (paitsi neliveto siis Nissanilta).

Saadaanhan niistä pienistä bensakoneista turbolla irti tehoja, mutta Dacia Dusterin moottorissa ei turboa taida olla, kun tehoja lähtee vain 110 heppaa. Toisaalta, kun massaa on noinkin vähän, voi se kohtuudella riittääkin.

Daciaahan myydään jo Suomessakin, joten voi olla, että tulee tämäkin malli meille myyntiin.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/dacia-duster-tulee-viipaloimaan-maasturikakkua

ESP:tä ei tähän ilmeisesti saa ja turvatyynyjä on vähemmän kuin kalliimmissa kilpailijoissa. Jostain on siis halpa-auton valitessaan tingittävä.
Dacia... kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/dacia-duster-tulee-viipaloimaan-maasturikakkua

ESP:tä ei tähän ilmeisesti saa ja turvatyynyjä on vähemmän kuin kalliimmissa kilpailijoissa. Jostain on siis halpa-auton valitessaan tingittävä.
..ja hyvä niin.. kaikki sähköhilut hittoon ja kammet vielä ikkunoihin ja jonkinasteinen alennusvaihde.. ja kaupat tulisi..
isotakki kirjoitti:
..ja hyvä niin.. kaikki sähköhilut hittoon ja kammet vielä ikkunoihin ja jonkinasteinen alennusvaihde.. ja kaupat tulisi..
Veikkaampa ettei nelivetokaan ole kaksinen. ESP ja TC on oltava, jossei lukkoja tai mitään nelivedon ohjausta löydy.

Ei minusta mitenkään erikoinen. Halpa auto on halpa, ja siinä on tingittävä paljostakin. Peltivanteet saatu kylläkin näyttämään hienoilta, mutta todella halvaltahan tuo näyttää koko kilkotin. Ja vanhanaikainen jo syntyessään.
joopajoo,. kirjoitti:
Veikkaampa ettei nelivetokaan ole kaksinen. ESP ja TC on oltava, jossei lukkoja tai mitään nelivedon ohjausta löydy.

Ei minusta mitenkään erikoinen. Halpa auto on halpa, ja siinä on tingittävä paljostakin. Peltivanteet saatu kylläkin näyttämään hienoilta, mutta todella halvaltahan tuo näyttää koko kilkotin. Ja vanhanaikainen jo syntyessään.
Nelivetotekniikka on sama kuin Nissanissa (Qashqai / X-Trail). Eli sähköisesti ohjattu monilevykytkin, joka siirtää vetoa taakse automaattisesti, mutta on myös lukittavissa tai kytkettävissä etuvetotilaan.

"ESP ja TC on oltava, jossei lukkoja tai mitään nelivedon ohjausta löydy."

Useimpien käytössä akselilukoton neliveto riittää pitkälle. Vai millaista käyttöä ajattelit Dusterille? Se on kuitenkin citymaasturi.

Dacian koko imago perustuu halpuuteen käsittääkseni, mutta eihän se tarkoita etteikö kyseessä voisi olla ihan käyttökapistus.
dfgdf kirjoitti:
Nelivetotekniikka on sama kuin Nissanissa (Qashqai / X-Trail). Eli sähköisesti ohjattu monilevykytkin, joka siirtää vetoa taakse automaattisesti, mutta on myös lukittavissa tai kytkettävissä etuvetotilaan.

"ESP ja TC on oltava, jossei lukkoja tai mitään nelivedon ohjausta löydy."

Useimpien käytössä akselilukoton neliveto riittää pitkälle. Vai millaista käyttöä ajattelit Dusterille? Se on kuitenkin citymaasturi.

Dacian koko imago perustuu halpuuteen käsittääkseni, mutta eihän se tarkoita etteikö kyseessä voisi olla ihan käyttökapistus.
TC nyt on ABS jarrulliseen autoon niin pieni lisäys, että en ymmärrä miksi se pitää jättää pois kun hyödyt ovat niin merkittävät.

Täysin lukoton neliveto on täysin hyödytön juuri silloin kun sitä eniten tarvitsisi. Ei tarvitse ajaa kuin oikean puolen renkaat lumipenkkaan, ja vasemman puolen renkaat jäälle, niin tilanne on valmis ja lukoton nelivetosi pulassa. Tällaisia tilanteita löytyy ihan kaupungistakin joka tien kulmasta.
Tuo duster.Mielestäni jetin keula huonosti muotoiltu.Ja perusmallien hintaero 10000e!Ja taitaa tuo nissanin neliveto olla käytännöllisempi lumimaastossa?
Dacia... kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/dacia-duster-tulee-viipaloimaan-maasturikakkua

ESP:tä ei tähän ilmeisesti saa ja turvatyynyjä on vähemmän kuin kalliimmissa kilpailijoissa. Jostain on siis halpa-auton valitessaan tingittävä.
koeajossaan antaa hintaan nähden positiivisen kuvan.Jarruja moittii niinkuin x-trailissakin.Eikö se ole hyvä asia kun on rummut takana -ei tee vesi yllätyksiä maantiellä?
dfgdf kirjoitti:
Nelivetotekniikka on sama kuin Nissanissa (Qashqai / X-Trail). Eli sähköisesti ohjattu monilevykytkin, joka siirtää vetoa taakse automaattisesti, mutta on myös lukittavissa tai kytkettävissä etuvetotilaan.

"ESP ja TC on oltava, jossei lukkoja tai mitään nelivedon ohjausta löydy."

Useimpien käytössä akselilukoton neliveto riittää pitkälle. Vai millaista käyttöä ajattelit Dusterille? Se on kuitenkin citymaasturi.

Dacian koko imago perustuu halpuuteen käsittääkseni, mutta eihän se tarkoita etteikö kyseessä voisi olla ihan käyttökapistus.
koeajossa autolta vaikutti.Täytyy talvella testata miten neliveto on hyödyksi.Moottori riittää suomen nopeuksiin oikein hyvin ja tosiaan kakkosella pääsee hyvin liikkeelle niin ei tarvi töpötellä vaihdoissa.Millainen huollon tarve on nissanin nelivedossa?
joopajoo. kirjoitti:
TC nyt on ABS jarrulliseen autoon niin pieni lisäys, että en ymmärrä miksi se pitää jättää pois kun hyödyt ovat niin merkittävät.

Täysin lukoton neliveto on täysin hyödytön juuri silloin kun sitä eniten tarvitsisi. Ei tarvitse ajaa kuin oikean puolen renkaat lumipenkkaan, ja vasemman puolen renkaat jäälle, niin tilanne on valmis ja lukoton nelivetosi pulassa. Tällaisia tilanteita löytyy ihan kaupungistakin joka tien kulmasta.
se lukkokin
:;:;::M:M:;:M:M kirjoitti:
se lukkokin
Siinä on "keskitasauspyörästössä" lukko, eli etu ja taka-akseli vetävät. Mutta ei akselilukkoja, se on se mihin luistonesto auttaa. Kun vasemman puoleen renkaat sutivat, niille tehdän keinotekoisesti vastetta jarruttamalla niitä, jolloin oikean puolen renkaat vetävät ja pääset pois pulasta.

Uskon kyllä että Dusterissa on TC . . .
+Lisää kommentti
Mihin oikein tarvit niitä tehoja? Kyllähän tuommoiselle pikkuautolle riittää vaikka 80 hevosvoimaa. Kunhan on kytkin tehty helppokäyttöiseksi ja kestäväksi. Maastoautossa pitää välitykset olla sellaiset, että lähtö onnistuu hankalastakin paikasta. Ei tarvi kiihtyä 0-100 kuin ehkä 18 sekuntia.
Sivumennen sanoen (ei nyt tähän keskusteluun liittyen) Kyllä rupeaa ihmetyttämään tämä vouhotus tehojen perään. Luulisi kun nyt ympäristöstäkin ollaan huolissaan, niin ihmisten tajuavan, että vähemmällä teholla saastutetaankin vähemmän.
Uusi vastaus kun edellinen hävisi jonnekin.
9 VASTAUSTA:
Tehoa, tai paremminkin vääntöä, kaipaa maasturissa esimerkiksi umpihangessa ajaessa. Salittu perävaunupaino jäänee myös tuolla moottorilla melko pieneksi.

Eli kyllä syitä löytyy, vaikka arkiajon mukavuusvaatimukset unohdettaisiinkin. Dusterissa toisaalta kompensoi tuo kilpailijoita selvästi kevyempi omamassa.
Saastutuksen ja tehon suhde ei ole ihan suoraviivainen juttu. Alitehoinen kone joutuu tekemään suhteettoman kovan työn, että massa saadaan liikumaan. Ei Lada Nivallakaan ihan vähällä bensamäärällä ajeta, vaikka tehoa on vähän.
ei ole vakio kirjoitti:
Saastutuksen ja tehon suhde ei ole ihan suoraviivainen juttu. Alitehoinen kone joutuu tekemään suhteettoman kovan työn, että massa saadaan liikumaan. Ei Lada Nivallakaan ihan vähällä bensamäärällä ajeta, vaikka tehoa on vähän.
Minunkin mielestäni tehoa korostetaan liikaa. Mieluummin vähemmän tehoa ja enemmän vääntöä. Välityksilläkin voi vaikuttaa . Antaisin heti CR-V:sta 40 heppaa pois, jos saisin kierrosten alapäähän lisäää v'ääntöä.
Olenkohan koskaan tarvinnut auton koko 140 hv:n tehoa? Eppäilen.
Dusterissa houkuttelee juuri pieni diesel. Vaikuttaa varmaan dieselveroon ja vakuutuksiinkin.
Ihanneauto kirjoitti:
Minunkin mielestäni tehoa korostetaan liikaa. Mieluummin vähemmän tehoa ja enemmän vääntöä. Välityksilläkin voi vaikuttaa . Antaisin heti CR-V:sta 40 heppaa pois, jos saisin kierrosten alapäähän lisäää v'ääntöä.
Olenkohan koskaan tarvinnut auton koko 140 hv:n tehoa? Eppäilen.
Dusterissa houkuttelee juuri pieni diesel. Vaikuttaa varmaan dieselveroon ja vakuutuksiinkin.
Suuri vääntö rasittaa voimansiirtoa osaamattomissa käsissä, joten useimmille meistä kierroskone sopii aivan mainiosti. Kytkin ja laatikko saattavat vioittua tosi nopeastikin.

Täällä kirjoitetuissa viesteissä nousee jatkuvasti esille Lada Niva. Suhtautuminen Ladaan on yleensä negatiivista ja alentuvaa. Aivan suotta - kyseessä on todennäköisesti markkinoiden paras OIKEA maastoauto. Daciaa tai Nissaneita en taas kaseikkoon veisi, sillä ne ovat tehty luu-ulkona-bulevardilla-tyyppiseen maastoautoharrastukseen.
Älä paina jarrua! kirjoitti:
Suuri vääntö rasittaa voimansiirtoa osaamattomissa käsissä, joten useimmille meistä kierroskone sopii aivan mainiosti. Kytkin ja laatikko saattavat vioittua tosi nopeastikin.

Täällä kirjoitetuissa viesteissä nousee jatkuvasti esille Lada Niva. Suhtautuminen Ladaan on yleensä negatiivista ja alentuvaa. Aivan suotta - kyseessä on todennäköisesti markkinoiden paras OIKEA maastoauto. Daciaa tai Nissaneita en taas kaseikkoon veisi, sillä ne ovat tehty luu-ulkona-bulevardilla-tyyppiseen maastoautoharrastukseen.
Jarruttele itse ajatuksia. Kyllä me ymmärrämme, että Dacia, CR-V, X-trail jne. EIVÄT OLE maastureita. Ne ovat käteviä henkilöautoja, joilla on mukava ajella huonommissakin keli- ja tieoloissa korkean maavaran takia ja joilla liikkeellähtö ja eteneminen pehmeällä ja liukkaala käy kaksivetoista paremmin. Ja ainakin CR-V ja X-trail ovat tilavia autoja.
Lisäväännöstä ei ole haittaa. Kyllä siinä voimansiirron vauroitumiset ovat vielä kaukana. Ja mikä saa sinut luulemaan ettei asiaa osattaisi?
Mikä ihmeen pinttymä monilla on luulla, että katumaasturi ostetaaa maastoajoon? Ei, kaseikkoon mennään ihan eri autoilla. Sellaisilla, joiden pellitkin kehtaa altistaa lommoutumiselle. Nivan maasto-ominaisuudet ovat varmaan hyvät, mutta perheautoksi siitä ei ole. Käytännössä kahden hengen auto ja voimasiirron vinkuna tunkee jo 80:n vauhdissa kovasti sisälle.
Älä paina jarrua! kirjoitti:
Suuri vääntö rasittaa voimansiirtoa osaamattomissa käsissä, joten useimmille meistä kierroskone sopii aivan mainiosti. Kytkin ja laatikko saattavat vioittua tosi nopeastikin.

Täällä kirjoitetuissa viesteissä nousee jatkuvasti esille Lada Niva. Suhtautuminen Ladaan on yleensä negatiivista ja alentuvaa. Aivan suotta - kyseessä on todennäköisesti markkinoiden paras OIKEA maastoauto. Daciaa tai Nissaneita en taas kaseikkoon veisi, sillä ne ovat tehty luu-ulkona-bulevardilla-tyyppiseen maastoautoharrastukseen.
Juu, juttuhan vaan on niin, että lähes kaikissa nykyautoissa (ahtamattomat bensakoneet) suurin vääntömomentti saavutetaan vasta n. 4000...4500 rpm:n pyörimisnopeudella. Useimpien kuljettajien ajotyyliin sopisi kuitenkin huomattavasti paremmin moottori, joka antaisi huippuväännön jossakin 2000...2500 rpm:n välillä. Parkkipaikkapyörittely helpottuisi, liikkellelähdöt risteyksistä sujuisi ripeämmin ja esimerkiksi peräkärryn peruuttelu kesämökin pehmeällä pihalla sujuisi ilman suurta kytkimen luistatusta. Auto olisi myös helpompi heijata irti hangesta, sen jälkeen kun se on jäänyt jumiin auraamattomalla mökkipolulla...

Vääntömomentin huippuarvon ei siis tarvitsisi olla yhtään nykyistä suurempi, mutta se kunnon vääntö saisi olla käytössä pari tuhatta rpm nykyistä pienemmällä käyntinopeudella.
siirretään vaan... kirjoitti:
Juu, juttuhan vaan on niin, että lähes kaikissa nykyautoissa (ahtamattomat bensakoneet) suurin vääntömomentti saavutetaan vasta n. 4000...4500 rpm:n pyörimisnopeudella. Useimpien kuljettajien ajotyyliin sopisi kuitenkin huomattavasti paremmin moottori, joka antaisi huippuväännön jossakin 2000...2500 rpm:n välillä. Parkkipaikkapyörittely helpottuisi, liikkellelähdöt risteyksistä sujuisi ripeämmin ja esimerkiksi peräkärryn peruuttelu kesämökin pehmeällä pihalla sujuisi ilman suurta kytkimen luistatusta. Auto olisi myös helpompi heijata irti hangesta, sen jälkeen kun se on jäänyt jumiin auraamattomalla mökkipolulla...

Vääntömomentin huippuarvon ei siis tarvitsisi olla yhtään nykyistä suurempi, mutta se kunnon vääntö saisi olla käytössä pari tuhatta rpm nykyistä pienemmällä käyntinopeudella.
Olet oikeassa. Kirjoitin aiemmin, että toivon kierrosten alapäähän lisää vääntöä. Se hoituisi jos väännön huippuarvo saataisiin tosiaan jonnekin 2500 kierroksen paikkeille. Ei tämä jollain lastutuksella onnistuisi, tietääkö joku?
Ihanneauto kirjoitti:
Minunkin mielestäni tehoa korostetaan liikaa. Mieluummin vähemmän tehoa ja enemmän vääntöä. Välityksilläkin voi vaikuttaa . Antaisin heti CR-V:sta 40 heppaa pois, jos saisin kierrosten alapäähän lisäää v'ääntöä.
Olenkohan koskaan tarvinnut auton koko 140 hv:n tehoa? Eppäilen.
Dusterissa houkuttelee juuri pieni diesel. Vaikuttaa varmaan dieselveroon ja vakuutuksiinkin.
Tiedätkö, että teho itseasiassa on vääntö x kierrosluku x kulmanopeus. Eli vääntö itsessään määrittää suoraan tehon.

Uskon, että se mitä haet takaa, on väännön (ja samalla myös tehon) lisääminen alakierroksille.
siirretään vaan... kirjoitti:
Juu, juttuhan vaan on niin, että lähes kaikissa nykyautoissa (ahtamattomat bensakoneet) suurin vääntömomentti saavutetaan vasta n. 4000...4500 rpm:n pyörimisnopeudella. Useimpien kuljettajien ajotyyliin sopisi kuitenkin huomattavasti paremmin moottori, joka antaisi huippuväännön jossakin 2000...2500 rpm:n välillä. Parkkipaikkapyörittely helpottuisi, liikkellelähdöt risteyksistä sujuisi ripeämmin ja esimerkiksi peräkärryn peruuttelu kesämökin pehmeällä pihalla sujuisi ilman suurta kytkimen luistatusta. Auto olisi myös helpompi heijata irti hangesta, sen jälkeen kun se on jäänyt jumiin auraamattomalla mökkipolulla...

Vääntömomentin huippuarvon ei siis tarvitsisi olla yhtään nykyistä suurempi, mutta se kunnon vääntö saisi olla käytössä pari tuhatta rpm nykyistä pienemmällä käyntinopeudella.
dacian maasturia saa myös dieselinä, ja siinä on enemmän vääntöä.
+Lisää kommentti
2 VASTAUSTA:
Kumma juttu kun vinkkasin muijalle tuosta autosta niin ei tykkää ulkonäöstä ja mun silmään se vaikuttaa kivalta sittariksi.
23-3 kirjoitti:
Kumma juttu kun vinkkasin muijalle tuosta autosta niin ei tykkää ulkonäöstä ja mun silmään se vaikuttaa kivalta sittariksi.
parempipuolisko tykkäs et tosimagee "itäautoks" eikun ostamaan. Kunhan niitä vaan joskus alkais joku roudata maahan.
+Lisää kommentti
http://www.youtube.com/watch?v=DIB3lwVVKSs

Sen verran edukas auto että uskaltaisi käyttää vähän huonommillakin teillä... ainakin sitten kun on pari vuotta vahan ja uutuuden haju haihtunu.
6 VASTAUSTA:
ootellaan et sais laittaa tilaukseen .. Kunhan vaan joku alkais kaupitella sitä...
sitä jo kirjoitti:
ootellaan et sais laittaa tilaukseen .. Kunhan vaan joku alkais kaupitella sitä...
meinaa saada mistään
täytyy kai tuottaa ulkomailat. Siellähän niitä kai kaupataan. Mielenkiintoista nähdä mihin Tauno tullimies vertaa sitä maahantuonnin yhteydessä, vai meneekö kauppalaskun pperusteella.
sitä jo kirjoitti:
ootellaan et sais laittaa tilaukseen .. Kunhan vaan joku alkais kaupitella sitä...
alkaa saamaan pohjanperukoilla. Ois heti tilaukseen yks kaksveto kaikilla mausteilla ja Riisselillä.
N iitä kirjoitti:
alkaa saamaan pohjanperukoilla. Ois heti tilaukseen yks kaksveto kaikilla mausteilla ja Riisselillä.
??
..... kirjoitti:
??
,,,,
! ! # kirjoitti:
,,,,
...
+Lisää kommentti
pilattu
Ainakin ranskanmaalla lähtöhinnat aika kohtuullisii, vaikka muuten sielläpäin autot ei juurikaan halvempii ku meillä

http://www.dacia.fr/gamme-dacia/duster/prix-specifications/
20 VASTAUSTA:
Kaippa se dieseli on kääntyvillä eturenkailla ja nelivedolla vähintään 25-28tuhatta eunoa.
33-34 kirjoitti:
Kaippa se dieseli on kääntyvillä eturenkailla ja nelivedolla vähintään 25-28tuhatta eunoa.
15-19 donaa kaksvetoisena
19-23 tonnii joka nurkasta raavpivana versiona

Ranskassa näyttää alkavan 11 tonnii edestäraapivana, joten eiköhän toi kotimainen arvaus aika liki oo. Ooottelen sitä etuvetoo paremmilla varusteilla julkastavaks niin sais tilailla.

Iso lista erilaisii varusteita näyttää olevan tarjolla, joten kaikki vähänkin tarpeelliset hitisvimpulat pitää ainakin Ranskassa ostaa erikseen, Melkein ovenkahvoista lähtien, toivottavasti eivät sorry siihen kotomaassa.
33-34 kirjoitti:
Kaippa se dieseli on kääntyvillä eturenkailla ja nelivedolla vähintään 25-28tuhatta eunoa.
on sellainen lisävaruste et se tule vasta Face Lift 2 versiossa.
Etupyörät kirjoitti:
on sellainen lisävaruste et se tule vasta Face Lift 2 versiossa.
alkaa saamaan. Eiks maahantuojalla oo nettii vai eiks ne saa käyttää sitä keskustelupalstoilla, ku ei näy vastauksii.
Noita ?? kirjoitti:
alkaa saamaan. Eiks maahantuojalla oo nettii vai eiks ne saa käyttää sitä keskustelupalstoilla, ku ei näy vastauksii.
kai tuollaista onnetonta katiskaa kukaan tosissaan halua ostaa.
voi että mitä touhua kirjoitti:
kai tuollaista onnetonta katiskaa kukaan tosissaan halua ostaa.
mut vaikeeta näyttää olevan.. Ei tietoo koska tulee ja mitä maksaa

Onneks Ranskanmaalta saa ostettu .. Kunhan letsikat alkaa lentää niin eikun ostoksille

Siellä niitä on varatossa .. saa heti mukaan melkein ku ostais patongin..
vaan haluu kirjoitti:
mut vaikeeta näyttää olevan.. Ei tietoo koska tulee ja mitä maksaa

Onneks Ranskanmaalta saa ostettu .. Kunhan letsikat alkaa lentää niin eikun ostoksille

Siellä niitä on varatossa .. saa heti mukaan melkein ku ostais patongin..
Luulis jotta täälki on lukutaitoisia netinkäyttäjiä.

Tietoa löytyy ko. maahantuojan sivuilta(http://www.dacia.fi/fi/). On hinnat ja varustevaihdotkin.
Siltä kun kaikki ruksaa niin on jo paljon turhaakin, eikä paljon maksa muihin
vastaaviin verrattuna.

On vaan ootettava jotta saavat maahan dieselin, tutustun tarkemmin heti.

Yli 20 cm maavara ja neliveto(Nissan Qashqain 4-vetojärjestelmä) eri vaihtoehtoineen on ainoa järkevä ratkaisu Suomessa.
Toivottavasti ajovakautukset ym kilkkeet saa kytkettyä poiskin, jotta voi ajella vauhdikkaastikin.
Nelivedosta en luovu 20 vuoden kokemuksen jälkeen.

Dusteril voi vetää 1500 kiloista kärryä ja uskaltaa raappia kylkiä mettäteillä ja ajella halkoja mökille. Näkyvyyskin on parempi, eikä raavi takapuolta isommankaan kiven kohdalla.
piksuri kirjoitti:
Luulis jotta täälki on lukutaitoisia netinkäyttäjiä.

Tietoa löytyy ko. maahantuojan sivuilta(http://www.dacia.fi/fi/). On hinnat ja varustevaihdotkin.
Siltä kun kaikki ruksaa niin on jo paljon turhaakin, eikä paljon maksa muihin
vastaaviin verrattuna.

On vaan ootettava jotta saavat maahan dieselin, tutustun tarkemmin heti.

Yli 20 cm maavara ja neliveto(Nissan Qashqain 4-vetojärjestelmä) eri vaihtoehtoineen on ainoa järkevä ratkaisu Suomessa.
Toivottavasti ajovakautukset ym kilkkeet saa kytkettyä poiskin, jotta voi ajella vauhdikkaastikin.
Nelivedosta en luovu 20 vuoden kokemuksen jälkeen.

Dusteril voi vetää 1500 kiloista kärryä ja uskaltaa raappia kylkiä mettäteillä ja ajella halkoja mökille. Näkyvyyskin on parempi, eikä raavi takapuolta isommankaan kiven kohdalla.
koska noihin aikoihin ei vaan sattunnu oleen vaikka ois tohtorismies lukutaitoineen.
piksuri kirjoitti:
Luulis jotta täälki on lukutaitoisia netinkäyttäjiä.

Tietoa löytyy ko. maahantuojan sivuilta(http://www.dacia.fi/fi/). On hinnat ja varustevaihdotkin.
Siltä kun kaikki ruksaa niin on jo paljon turhaakin, eikä paljon maksa muihin
vastaaviin verrattuna.

On vaan ootettava jotta saavat maahan dieselin, tutustun tarkemmin heti.

Yli 20 cm maavara ja neliveto(Nissan Qashqain 4-vetojärjestelmä) eri vaihtoehtoineen on ainoa järkevä ratkaisu Suomessa.
Toivottavasti ajovakautukset ym kilkkeet saa kytkettyä poiskin, jotta voi ajella vauhdikkaastikin.
Nelivedosta en luovu 20 vuoden kokemuksen jälkeen.

Dusteril voi vetää 1500 kiloista kärryä ja uskaltaa raappia kylkiä mettäteillä ja ajella halkoja mökille. Näkyvyyskin on parempi, eikä raavi takapuolta isommankaan kiven kohdalla.
saavat hinnoiteltua (tyyoitettyä) niin jo alko kiinnostaa.

Oisko "mahantuojalla" kertoo aikatauluu. Etunurkista raapivalle tiisselille, vai pitääks tuottaa ulkomailta Dusteri tai sit joku muu kirkonkylämaasturi.
piksuri kirjoitti:
Luulis jotta täälki on lukutaitoisia netinkäyttäjiä.

Tietoa löytyy ko. maahantuojan sivuilta(http://www.dacia.fi/fi/). On hinnat ja varustevaihdotkin.
Siltä kun kaikki ruksaa niin on jo paljon turhaakin, eikä paljon maksa muihin
vastaaviin verrattuna.

On vaan ootettava jotta saavat maahan dieselin, tutustun tarkemmin heti.

Yli 20 cm maavara ja neliveto(Nissan Qashqain 4-vetojärjestelmä) eri vaihtoehtoineen on ainoa järkevä ratkaisu Suomessa.
Toivottavasti ajovakautukset ym kilkkeet saa kytkettyä poiskin, jotta voi ajella vauhdikkaastikin.
Nelivedosta en luovu 20 vuoden kokemuksen jälkeen.

Dusteril voi vetää 1500 kiloista kärryä ja uskaltaa raappia kylkiä mettäteillä ja ajella halkoja mökille. Näkyvyyskin on parempi, eikä raavi takapuolta isommankaan kiven kohdalla.
meinaat käyttää tuon dusterin nelivetoo??
homma on nimittäin niin, että "tositilanteessa", vaikkapa kuoppaisella hiekalla tai lumella, yhdenpyöpän sutiessa se muuttuu yksipyörävetoiseksi koska mekaaniset lukot, tai edes lukkona muissa nyky espi-cittareissa toimiva sähkökytkentä puuttuu.
eikä tolla vajaalla 150Nm väännöllä kyllä jaksa mitään 1500kilon perävaunua kiskoa, varsinkaan auto täyteen lastattuna tai keskisuomen mäissä!!!
takalukko kirjoitti:
meinaat käyttää tuon dusterin nelivetoo??
homma on nimittäin niin, että "tositilanteessa", vaikkapa kuoppaisella hiekalla tai lumella, yhdenpyöpän sutiessa se muuttuu yksipyörävetoiseksi koska mekaaniset lukot, tai edes lukkona muissa nyky espi-cittareissa toimiva sähkökytkentä puuttuu.
eikä tolla vajaalla 150Nm väännöllä kyllä jaksa mitään 1500kilon perävaunua kiskoa, varsinkaan auto täyteen lastattuna tai keskisuomen mäissä!!!
luulis kehäkolmosen sisäpuolella pääsevän :)

Kuka helvatun maalainen nyt autoja ostelis, niillähän on "Ratkoreita" joilla mennään kirkolle ja kylään.
33-34 kirjoitti:
Kaippa se dieseli on kääntyvillä eturenkailla ja nelivedolla vähintään 25-28tuhatta eunoa.
renaultin dieseli kestävää sorttia suomen keleihin?
ossss kirjoitti:
renaultin dieseli kestävää sorttia suomen keleihin?
tötteröllä tulee oikeasti hiki päähän,kun sillä vaunua vetelee.kaikkeen sitä ihmiset innostuu.

mutta olihan joskus nivakin eräänlainen muoti-ilmiö.
takalukko kirjoitti:
meinaat käyttää tuon dusterin nelivetoo??
homma on nimittäin niin, että "tositilanteessa", vaikkapa kuoppaisella hiekalla tai lumella, yhdenpyöpän sutiessa se muuttuu yksipyörävetoiseksi koska mekaaniset lukot, tai edes lukkona muissa nyky espi-cittareissa toimiva sähkökytkentä puuttuu.
eikä tolla vajaalla 150Nm väännöllä kyllä jaksa mitään 1500kilon perävaunua kiskoa, varsinkaan auto täyteen lastattuna tai keskisuomen mäissä!!!
Duster ei muutu yksipyörävetoiseksi, onhan siinä keskilukko! Tämä takaa vähintään yhden vetävän pyörän kummallekin akselille.

Kyllä tuollaisella nelivedolla pärjää kummasti huonoilla teillä, varsinkin kun maavarakin on kunnossa.
tötterö pystyssä kirjoitti:
tötteröllä tulee oikeasti hiki päähän,kun sillä vaunua vetelee.kaikkeen sitä ihmiset innostuu.

mutta olihan joskus nivakin eräänlainen muoti-ilmiö.
Miksi sillä nyt hiki päähän tulisi? En ole koeajanut, mutta epäilenpä, ettet sinäkään ole nykyisiä citymaastureita koeajanut. Ei niiden ohjastamisen kanssa tarvitse hikoilla, ei, ei.
tötterö pystyssä kirjoitti:
tötteröllä tulee oikeasti hiki päähän,kun sillä vaunua vetelee.kaikkeen sitä ihmiset innostuu.

mutta olihan joskus nivakin eräänlainen muoti-ilmiö.
todellakaan halua Citymaasturilla olla koti perässä maantientukkona. Varakkaammat halutessaan hankkii muutaman kesämökin, osa järven rannalta osa hiukka Etelämpää vaikka välimereltä. Joten kyllä noilla ominaisuuksilla pärjää' hyvin Helsngng kekskustassa.
sdfsdf kirjoitti:
Miksi sillä nyt hiki päähän tulisi? En ole koeajanut, mutta epäilenpä, ettet sinäkään ole nykyisiä citymaastureita koeajanut. Ei niiden ohjastamisen kanssa tarvitse hikoilla, ei, ei.
on oikeesti kaupan, kuuluu menevän koko tuotanto Saksaan ja muualle EMEA alueelle, on kai oikea myyntimenestys.
takalukko kirjoitti:
meinaat käyttää tuon dusterin nelivetoo??
homma on nimittäin niin, että "tositilanteessa", vaikkapa kuoppaisella hiekalla tai lumella, yhdenpyöpän sutiessa se muuttuu yksipyörävetoiseksi koska mekaaniset lukot, tai edes lukkona muissa nyky espi-cittareissa toimiva sähkökytkentä puuttuu.
eikä tolla vajaalla 150Nm väännöllä kyllä jaksa mitään 1500kilon perävaunua kiskoa, varsinkaan auto täyteen lastattuna tai keskisuomen mäissä!!!
Jossain luki että ristiriipunnasta pääsee jarrujen avulla pois.Eli jonkinlainen sähkölukko kuten hondan mönkijässä.
voi että mitä touhua kirjoitti:
kai tuollaista onnetonta katiskaa kukaan tosissaan halua ostaa.
onhan se kyllä kiva kattoo kun naapuri ajaa velaks mersu tiisselillä.
voi että mitä touhua kirjoitti:
kai tuollaista onnetonta katiskaa kukaan tosissaan halua ostaa.
katiskoista puhuvat ainoastaan, mitään mistään tietävät maalaispojat.
+Lisää kommentti
http://www.dacia.fi/fi/Mallit/Duster/Hinnat-ja-varusteet/

20 tonnin varustelussa ei välttämättä tarvi lisätä muuta kuin radio.

Ilmeisesti ajonvakautusjärjestelmä ja vakionopeussäädin yms. ovat varusteita joita ei saa edes rahalla?
2 VASTAUSTA:
haluu ostaa pentsiinivehkeen. ootas kun edestäraapiva tiiseli tulee myyntiin, mut ensin pitää myydä huluinmille bensanelikko, enneku tulee se todella järkevä vaihtoehto.
kukas ! " kirjoitti:
haluu ostaa pentsiinivehkeen. ootas kun edestäraapiva tiiseli tulee myyntiin, mut ensin pitää myydä huluinmille bensanelikko, enneku tulee se todella järkevä vaihtoehto.
Jos ajaa niin vähän että ei kannata maksaa dieselveroa tai jos haluaa olla varma että lähtee käyntiin myös 40 asteen pakkasella.

Tuollanen olisi just soppeli kakkosautoksi.
+Lisää kommentti
Tiisselii edestäraapivana saa jossain kokeilla ja sit tietää koska sellaisen sais
??
Ilmoita
Parillakympillä saisi XC90:n.
http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/3311376
1 VASTAUS:
XC90 painii hiukan eri sarjassa, niin hyvässä kuin pahassa. Suomessa kieltämättä autoveron osuus on harmittavan suuri uuden Dusterin hinnassa...kuten monen muunkin auton. XC90 on tietämäni mukaan aika kallis huollettava ja ihan viattomia ne eivät ole. mutta, kieltämättä kelpaisi.
+Lisää kommentti
Siis siinä Nissanin kuuspykäläisessähän on "integroituna "ykköseen alennusvaihde. Eli periaatteessa lähdetään liikkeelle 2 normaaliajossa. Sen LISÄKSI autoon saa joko avustavan nelivedon etuvedon TAI täysnelivedon. Eli tota mitähän nyt oikeesti ajattelis Dusterin maastoajoneuvokelpoisuudesta. Minusta kuulostaa kyllä sille että sillähän pelittää siinä missä millätahansa Pajerolla kautta muulla NS. "tosimiehen maastoautolla".. löytyykö oikeesti asiasta ymmärtävää??
6 VASTAUSTA:
ennen oikean maasturin ja sitymaasturin erona oli ensinnäkin ns. alennusvaihteisto, eli oikeassa maasturissa oli siis vaihteet esim. 2x5=10 vaihdetta. Toiseksi erona myös ns. jäykkä runko oikeassa maasturissa, eli siis koko auto oli rakennettu runkopalkkien ympärille, joka oli siinä mielessä hyvä, että vaikka kaikki muu ruostu ympäriltä, niin kunhan runko oli kunnossa, niin meni vielä katsastuksesta läpi. Vaikka eipä tuolla enää taida väliä olla, nykyihminen kun on tottunut tuohon kulutukseen, eli kun alkaa joku nurkka nitisee, niin het pitää vaihtaa. Kolmanneksi oikeassa maasturissa on ns. voiman ulosotto, eli oma auton oma kone käyttää esim nokalla olevaa vinssiä ja tähän löytyy oma vipu hytistä. Eli yhteensä 3 vaihdekeppiä. Eli jos laitetaan esim. pajero ja vaikka honda crv rinnan, niin kyllä pajero on oikee ÄIJÄ-auto...
Citymaastureissa on tosinaan tavallista lyhyemmäksi välitetty ykkösvaihde, mutta ei ne välitykset varmaan koskaan niin lyhyet ole kuin alennusvaihteellisessa maasturissa. Saati että suositus olisi lähteä kakkosvaihteella liikkeelle. Vai onko tuosta Nissanin vaihdelaatikosta tosiaan tuollaista tietoa?
fghdfjhg kirjoitti:
Citymaastureissa on tosinaan tavallista lyhyemmäksi välitetty ykkösvaihde, mutta ei ne välitykset varmaan koskaan niin lyhyet ole kuin alennusvaihteellisessa maasturissa. Saati että suositus olisi lähteä kakkosvaihteella liikkeelle. Vai onko tuosta Nissanin vaihdelaatikosta tosiaan tuollaista tietoa?
En kaipa alennusvaihdetta. Minulle riittäisi että sitymaasturissa on helvetin hidas ykkönen ja pakki. Taaksepäin tarvii havoin päästä kovaa ja riittäisi että ykkönen olisi alivaihde ja normaali liikkelle lähtö tapahtuisi kakkoselle. Hidas ykkönen voisi olla vaihdekepissä jonku vetovivun tai painalluksen takana kuten pakki monissa autoissa.
hidas ykkönen kirjoitti:
En kaipa alennusvaihdetta. Minulle riittäisi että sitymaasturissa on helvetin hidas ykkönen ja pakki. Taaksepäin tarvii havoin päästä kovaa ja riittäisi että ykkönen olisi alivaihde ja normaali liikkelle lähtö tapahtuisi kakkoselle. Hidas ykkönen voisi olla vaihdekepissä jonku vetovivun tai painalluksen takana kuten pakki monissa autoissa.
Kävin ajamassa Dusterin neliveto 1,5 dieselin. Ykkönen oli pieni ja loput viisi tiheästi välitetty niinkuin pitääkin. Moottori vetää hyvin myös alhaalta. Erinomainen jousitus, hieman hidas ja jäykkä ohjaus mutta pieni kääntösäde. Hintaa ilmastoinnilla ja vetokoukulla noin 23000e. Vaihtoautosta ei juuri hyvitetä ja suoralla kaupalla ei alennusta saa.
45vvvvv kirjoitti:
ennen oikean maasturin ja sitymaasturin erona oli ensinnäkin ns. alennusvaihteisto, eli oikeassa maasturissa oli siis vaihteet esim. 2x5=10 vaihdetta. Toiseksi erona myös ns. jäykkä runko oikeassa maasturissa, eli siis koko auto oli rakennettu runkopalkkien ympärille, joka oli siinä mielessä hyvä, että vaikka kaikki muu ruostu ympäriltä, niin kunhan runko oli kunnossa, niin meni vielä katsastuksesta läpi. Vaikka eipä tuolla enää taida väliä olla, nykyihminen kun on tottunut tuohon kulutukseen, eli kun alkaa joku nurkka nitisee, niin het pitää vaihtaa. Kolmanneksi oikeassa maasturissa on ns. voiman ulosotto, eli oma auton oma kone käyttää esim nokalla olevaa vinssiä ja tähän löytyy oma vipu hytistä. Eli yhteensä 3 vaihdekeppiä. Eli jos laitetaan esim. pajero ja vaikka honda crv rinnan, niin kyllä pajero on oikee ÄIJÄ-auto...
pajero automaatin ulosotolla ei tee käytännössä mitään. Suomen lainsäädäntö on vain ammoisina aikoina vaatinut maasturiin moisen varusteen. Ja automaattihan on tunnetusti ainoa oikea loota maastoajoon
45vvvvv kirjoitti:
ennen oikean maasturin ja sitymaasturin erona oli ensinnäkin ns. alennusvaihteisto, eli oikeassa maasturissa oli siis vaihteet esim. 2x5=10 vaihdetta. Toiseksi erona myös ns. jäykkä runko oikeassa maasturissa, eli siis koko auto oli rakennettu runkopalkkien ympärille, joka oli siinä mielessä hyvä, että vaikka kaikki muu ruostu ympäriltä, niin kunhan runko oli kunnossa, niin meni vielä katsastuksesta läpi. Vaikka eipä tuolla enää taida väliä olla, nykyihminen kun on tottunut tuohon kulutukseen, eli kun alkaa joku nurkka nitisee, niin het pitää vaihtaa. Kolmanneksi oikeassa maasturissa on ns. voiman ulosotto, eli oma auton oma kone käyttää esim nokalla olevaa vinssiä ja tähän löytyy oma vipu hytistä. Eli yhteensä 3 vaihdekeppiä. Eli jos laitetaan esim. pajero ja vaikka honda crv rinnan, niin kyllä pajero on oikee ÄIJÄ-auto...
Ei jäykkää runkoa maasturissa varsinaisesti tarvitse, koska ei se etenemiskykyyn vaikuta millään tavalla. Lisäksi nykyajan turvallisuustandardeihin tehdyissä autoissa on kori sen verran luja verrattuna vanhoihin, ettei se maastoajostakaa kovin helposti venähdä.

Alennusvaihteisto on ihan hyödyllinen. Tosin hyvin edullisessa maasturissa kuten Duster, sitä voinee hyvin paikata tuollaisella ratkaisulla, että vain yksi vaihde on hitaampi.

Voimanulosottolla olevia autoja tuotiin suomeen paljon 80 luvulla pääasiassa veronkierto syistä. Kun maasturien verotus muuttui normaaliksi, katosi voimanulosotot suurimmasta osasta suomeen uutena tuotuja maastureita.

Itse en asettaisi niin kovia rakenteellisia vaatimuksia autolle, koska ne toimivat huonosti, eivätkä kuvaa hyvin auton todellista etenemiskykyä tai käytettävyyttä huonoilla teillä. Hyvin toteutettu putkirunkoinen erillisjousitettu auto voi olla paljon etenemiskykyisempi kuin tikapuurunkoinen jäykkäakseline. Eli nämä tekniset speksit aika huonosti korreloivat sen etenemiskyvyn kanssa sittenkin. Eihän traktoreissakaan ole erillistä runkoa ja silti suurin osa niistä menee vakiona paljon pidemmälle huonolla tiellä kuin ns. maastoauto.

Eikä erillistä runkoa enää käytetä useissa maastureissakaan, Patrol, Pajero, jne. kaikki siiryneet ainakin jossakin määrin itsekantavaan koriin. Tai sitä sanotaan "integroiduksi tikapuurungoksi", eli siellä on kyllä edelleen rungon tyylinen elementti, mutta se on yhtä puuta muun korin kanssa. Tällä saavutetaan turvallisuus ja ajettavuus etua. Mutta on se toki vaikeampi korjata, jos ruostuu tai vääntyy.

Hyviä mittareita auton etenemiskyvystä mielestäni ovat: riittävän suuret renkaat ja kunnollinen neliveto, jossa on alennusvaihteisto. Sekä tietysti, auton koolla on oleellinen vaikutus siihen, mihin se taipuu . . .

Jousitus olisi myös yksi tekijä, mutta sitä on vaikea päästä arvioiman ajamatta. Lisäksi kuorma vaikuttaa siihen aika radikaalisti, esimerkiksi useimmat lava-autot ovat vähän huonoja menemään tyhjänä, kun suurelle kuormalle jousitettu taka-akseli ei jousta ja perä on kevyt.
+Lisää kommentti
Uuden M&K:n testissä oli duster diesel-versiona. Kehuttiin. On se kyllä halpa.
2 VASTAUSTA:
Youtubesta. Kyllä dusteri näyttäs pistävän noilla maasto-ominaisuuksilla kampoihin ihan "oikeillekin" maastoautoille. Polttelis kieltämättä käydä tuo diesel-vaihtoehto koeajamassa. Tunturiin ja takas.
löytyy jo kirjoitti:
Youtubesta. Kyllä dusteri näyttäs pistävän noilla maasto-ominaisuuksilla kampoihin ihan "oikeillekin" maastoautoille. Polttelis kieltämättä käydä tuo diesel-vaihtoehto koeajamassa. Tunturiin ja takas.
RaceChip proposes a first package, which increases the performance of the diesel unit with 26% for power and 27% for the torque: the power reaches a total of 139 HP and the torque increases considerably, from 240 Nm to 306 Nm. The price of the first package proposed by the Germans is only 129 euros.

The second package is named RaceChip Pro and offers a 30% improvement in power and 33% improvement in torque. More specifically the Duster will be powered by an engine with 143 HP and 321 Nm torque. The price of the second package is 229 euros.

Duster will have an automatic transmission and new engines
+Lisää kommentti
Romaniasta saa kuulemma Daciaa vielakin halvemmalla mutta koukkuna on se etta sielta ei saa kaikkia auton rekistoirointia varten tarvittavia dokumentteja. Renault kuulemma huhupuheiden mukaan painostaa paikallisia myyjia tahan etta autoa ei myytaisi "alihintaan" lansi-eurooppalaisille.
Ilmoita
Ei todellakaan mikään Lada Niva! Kytkettävä neliveto ja 6-pykäläinen vaihteisto.
2 VASTAUSTA:
Ja ykkönen vastaa hitaudellaan alennusvaihteistoa.
osssss kirjoitti:
Ja ykkönen vastaa hitaudellaan alennusvaihteistoa.
.

kakkonen on siis normaali liikkeellelähtövaihde

.
+Lisää kommentti
Eikös tätä ollut etuvetoisenakin?? WTF?

Siis oikeesti. Ei s**tana. Kyllä nyt neliveto pitää olla, kun kerta on SUV. Mitä järkeä on citymaasturissa, joka jää 15 senttiseen lumivalliin jumiin keskellä helsingin keskustaa? Saatika vähän jyrkempään mäkeen yms....
Vaikka normaalisti ajetaankin 2 veto päällä, mutta minun mielestä pitää olla 4 veto, jos edes yritetään citymaasturia tehdä. Naurettavaa, sanon minä.

Onneksi on X-trail.
Ilmoita
No eihän tuossa ole mitään uutta, että citymaastureita ja jopa maastureita myydään myös etuvetoisena. Esimerkiksi Jeep Grand Cherokeeta (kyllä, luit oikein) on myyty pitkään joillain markkinoilla myös kaksivetoisena versiona. Suomen markkinoilla näitä etuvetoisia versioita on myyty mm. Toyota RAV4:stä ja Kia Sportagesta.

Maasturiksi tai edes citymaasturiksi ei tuollaista vajaavetoista tietenkään ole mitään tarvetta enää luokitella.
1 VASTAUS:
Tässäpä vielä Iltalehden juttua uudesta etuvetojeepistä:

http://www.iltalehti.fi/autot/2011082114236164_au.shtml
+Lisää kommentti
Vuoden verran funtsasin mutta nyt on Duster diesel. Tosi tyytyväinen, vääntöä riittää. Ajokierrokset pääasiassa 1500 - 2500, kiihtyvyys O.K. kierrokset 120 km/h
alle 3000. Kulutus oli vain 5,6 l/100 sis. maantie- ja kaupunkiajoa. Kiihdyttely kaupungissa (kierroksilla) nostaa sitä helposti litran pari.
Kaikki muut TARVITTAVAT varusteet on paitsi vakionopeussäädin. Sen laitan lisänä. Muuten ei ole turhaa kalliisti korjattavaa elektroniikkaa liikaa.
Ilmoita
Mutta, mutta ...

sen vaan on kumma ettei Dusteriin saa huoltosopparia. Automaasta ja Autosalvasta jo kysytty. Ei ei ei se ole merkistä kiinni ... mutta meidän ... plaap plaap... selityksiä piisaa. Hieman panee ihmetyttämään mikä on syynä koska kyllä muille merkeille soppareita on tehty jo maailman sivu.
Ilmoita
Helsingin Sanomissa oli arvostelu Dacia Dusterista.
Mielenkiintoista luettavaa. Tuntuisi kyllä siltä että hintalaatusuhde on kohdallaan. Eihän noin halvalla tietenkään mitään mersua saakaan, mutta suhteessa näköjään oikein hyvän pelin.

http://autot.oikotie.fi/koeajo/dacia-duster-yllättää-ajettavuudellaan/33407?ref=HS
Ilmoita
Duster koeajettu ja tilattu. Riittävästi vääntöä pienessä koneessa. Neliveto toimii hyvin ja lukitsemismahdollisuus on plussa.
Onhan se vähän halpiksen oloinen ja joitakin pikkuvarusteita puuttuu, mutta eipä ole hintakaan paha. Kestävyys, lämpimyys ja pitkän matkan mukavuus jäävät nähtäväksi. Meluisaksi ei ainakaan voi moittia.
1 VASTAUS:
No mitäs oot tykänny?
+Lisää kommentti
Tähän mennessä OK. Jostain kumman syystä moottoritilan etu- ja sivureunuspellissä ei ole reunanauhaa (kumista tiivistettä) kuten takareunassa. Asensin sellaisen itse kuten moni muukin. Saa metritavarana.
Sanovat sen nopeuttavan moottorin lämpenemistä, kun ajoviima ei puske konepellin reunasta moottoritilaan. Vähän hitaasti auto lämpiää, mutta kyllä lämpöä on riittänyt tämän talven pakkasilla. Mukavasti matka taittuu ja kiihtyykin parin hengen kuormalla.
Viimeksi mittasin keskikulutukseksi 6,9 l, mukana oli reipastakin ajoa viitosvaihteella. Kuutonenhan toki on maantievaihde ja sillä kierrokset putoavat varsin alas ja hyvin jaksaa silti vetää.
Ärsyttävin piirre on pienten sälytystilojen puute, esim. cd-levyille ei ole paikkaa. Täytyy viritellä jonkilainen kotelosysteemi. Toisaalta hanskalokero on aika iso.
Lyhyet valot ovat hyvät, pitkät saisivat olla paremmat.
Ilmoita
Millaiset kierrokset kutosella maantiellä? Onko ylivaihde kulutuksen vuoksi vaihteiston kustannuksella? Ei kai autoa nykyään suunnitella kun max 250tkm?
Ilmoita
Kuutosella satasen vauhdissa n. 2100 kierrosta. Selvä ylivaihde, ykkönen taas melkein kuin alennusvaihde, liikkeelle lähden suoraan kakkosella. Edellisen, japsikatumaasturin vaihdoin 251 tkm ajettuani. Kaipa Dusterilla nyt ainakin takuuaika pitää ajella ellei ihan odottamatonta tapahdu.
Ilmoita
Täytyy vähän korjata: satasen vauhdissa kuutosella kone kiertää 2300 kierr/min. Pienin tankillisen keskikulutus tähän mennessä 5,8 l. Sisältää taajamapyöritystä sekä maantiejoa enimmillään satasen vauhdilla.
Ilmoita
Köyhät ajaa Dacialla! Ruma paskakasa....hyi saatana! Dacian osta se kellä ei varaa ostaa kunnon autoa (Audi,Bmw,Mese). Jatkakaa...
5 VASTAUSTA:
Kyllä varaa olis, mutta kaikki eivät viitsi maksaa kulkupelistä tarpeettoman paljon. Enemmän rahaa jää muuhun mukavaan. Ihmiset ja tavarat siirtyvät Daciallakin vaivattomasti.
Miksi pitää laittaa rahansa kaalliiseen kertakäyttötuotteeseen mitä nykyautot on, kun voi ajaa ne samat mökkitiet halvemmallakin, oikeaan maastoon on sitte muut vehkeet kuin ns. cittarit, eikö ego anna periksi.
No tänne ei ainakaan rahamiehet kirjoittele, eikä myöskään mersupemaripuolelle, se on varma....:-)
joo hyviä autoja ne audit ,bemarit ja mersut,ym.mutta lapsellisia pojan koltiaisia ja vähän vanhempiakin ne jotka yleensä vaan autoista keskustelee. et sil viisii.
Aika viisaita kirjoituksia taitaa olla pojilla itsetunto aika alamaissa saahan noita pemarin ja mesen romuja velka rahalla ostettua eikä ne ole tänä päivänä kestäviä niin kuin ennen oli usein miten ne seisoo korjaamolla.
+Lisää kommentti
Ei varmaan kirjoittele, mutta ihmeen paljon rahamiesten autoja tuputetaan. Muutama vuosi sitten kun Audi Q7 tuli markkinoille, näillä palstoilla uhotttiin sen romahduttavan kaikenmaailman crv-myynnin ja nousevan katumaastureiden listaykköseksi. Ehhehe.
Ilmoita
Yepyep. Tilasin Dusterin ja saan sen tällä viikolla. Pientä tuunausta, ja se on täydellinen auto. En ole narsisti, joten en välttämättä tarvitse premium-luokan autoa voidakseni halveksia toisia ihmisiä tai tunteakseni olevani halvempia autoja ostavia parempi. P 7040 -tiivistysnauhaa, ja Duster on täydellinen auto seuraaviksi seitsemäksi vuodeksi. Tällä välillä narsismista kärsivät yritysjohtajat ovat joutuneet mielisairaalahoitoon yrityksen siirrettyä tuotannon Kiinaan, eivätkä heidän lapsensa enää voi kiusata halvempia autoja ostaneiden vanhempien lapsia, kuten tänä päivänä vielä suomalaisessa luokkayhteiskunnassa tapahtuu.
4 VASTAUSTA:
Kirjoitit asiaa. Autoasi ei ehkä kadehdita, mutta tulevaa Dusteristia kyllä!

Itse olen ajellut Diesel Dusterilla (Laureate Sport) syyskuusta ja pelaa kuten auton kuuluukin. Lisävarusteiksi hankin vetokoukun, lokolämmittimen, maskisuojat ja roiskeläpät. Maskisuojat nopeuttivat lämpenemista ja roiskeläpät estävät kylkien sotkeutumista huomattavasti.

Yllättävän hyvä oli "kahlaamaan" lumessa neliveto lukittuna vaikka alla kitkarenkaat. Myös käynnistyminen tuntuu olevan hyvä pakkasillakin.
joo mulla naapuri hörähti nauruun ,kun ajoin viime talvena dasialla pihaan ,niin sen vanha velkabemari ei lähtenyt seuraavana aa muna käyntiin.että joo.
Laureate Sport kirjoitti:
Kirjoitit asiaa. Autoasi ei ehkä kadehdita, mutta tulevaa Dusteristia kyllä!

Itse olen ajellut Diesel Dusterilla (Laureate Sport) syyskuusta ja pelaa kuten auton kuuluukin. Lisävarusteiksi hankin vetokoukun, lokolämmittimen, maskisuojat ja roiskeläpät. Maskisuojat nopeuttivat lämpenemista ja roiskeläpät estävät kylkien sotkeutumista huomattavasti.

Yllättävän hyvä oli "kahlaamaan" lumessa neliveto lukittuna vaikka alla kitkarenkaat. Myös käynnistyminen tuntuu olevan hyvä pakkasillakin.
Heh,heh, hee! Järkyttävän näköinen "auto".
takaluukku kirjoitti:
joo mulla naapuri hörähti nauruun ,kun ajoin viime talvena dasialla pihaan ,niin sen vanha velkabemari ei lähtenyt seuraavana aa muna käyntiin.että joo.
Juu, nuorena poikana ajelin citroen dyanella. Ja kylän poika bmw 630 csi. Llä. Kovin naureskeli kulkupelilleni, mutta kyllä Se hymy hyytyi kun emännät lähti mukaani ja ei hänen.
+Lisää kommentti
Ihan asiallisen oloinen laite tuo Dacia. Ihan erityisesti ottaen huomioon hinnan. On hyvä että löytyy myös hinnaltaan edullisempia vaihtoehtoja, vaikka sitten karsitummalla varustelulla. Jotkut valitsevat auton järjellä, toiset tunteella - kolmas sekoittaa mukaan vähän molempia. Siitä huolimatta valitseeko enemmän järjellä vai tunteella, voi päätyä edullisempaan tai kalliimpaan vaihtoehtoon. Hinnatkin on kovin suhteellisia, osalle meistä uuden auton ostaminen on aina luksusta hintaluokkaan katsomatta.

Ja on niitäkin jotka valitsevat "vaatimattomamman" auton ihan vain siksi että saavat siten näyttää oman itsevarmuutensa sille naapurille jolla on se "velka-bemari" tai "työsuhde-mersu" pihassa, ja jonka on "pönkitettävä itsetuntoa" autovalinnalla. Aina on helppo sohia toisten autovalintoja ja pitää omaansa maailman parhaana - koska jokainen kuitenkin valitsee juuri niin kuin itse parhaaksi omassa vallitsevassa tilanteessaan näkee ja kokee.

Jossain vähän eri tilanteessa voisin itsekin hankkia tuollaisen neliveto-diesel-dusterin, mutta nyt ajelen toisen merkin samankaltaisella katiskalla ja olen oikein tyytyväinen. Aina sen oman autovalinnan saa selitettyä vähintään itselleen hyväksi päätökseksi. Ja hyvä niin! Silloinhan suurin osa meistä ajelee autoilla joihin olemme tyytyväisiä, ja pitäisi olla aika tarpeetonta mollata toisia tai ylistää itseään. Autot on autoja - välineitä joita käytetään liikkumiseen ja tavaran kuljettamiseen. Ei kannata tehdä siitä filosofiaa.
Ilmoita
Dusteri olisi autona ok, jos ottaisivat automaattivaihteiston mukaan ohjelmaan. hyvä neliveto menee hukkaan, kun on kuiva kytkin välissä. Autohan on muuten ihan samaa perustekniikkaa, kuin muutkin sittarit.

(Ei tarvi kommentoida)
Ilmoita
Muilla markkina-alueilla Dusteria myydään myös automaattivaihteisena. Sitäpaitsi ei minulla sen neliveto ole mitenkään hukkaan mennyt, kyllä se tiehen asti ulottuu.
1 VASTAUS:
Onhan tuota paljon myyty Suomessaki.Pitäiskö joukkoon liittyä.
Lähtökohdat köyhälle ok.Koettua tekniikkaa lienee koko auto kestävällä moottorilla.
+Lisää kommentti
Onko Dusterissa moottori asennettu pitkittäin vai poikittain konetilaan? Onko voimansiirto mitä lajia, haldex vai torsen tyyppinen? Onko kytkettävää lukkoperää?
Kiinnostaisi tietää. On tosi fiksun, oikeasti "auton naköinen" verrattuna muihin uusiin maastureihin, jotka muistuttavat jo jotain avaruusalusta. Ja hintakin on tosi houkuttelevalla tasolla.
2 VASTAUSTA:
Dusterissa on moottori poikittain, voimansiirto Haldex tyyppinen sähköisesti ohajjtu, ajoasennon valitsin 2 WD / 4 WD Auto ja 4 WD Lock jolla voi ajaa max. 80 Km/h asti. Duster on kyllä luokassaan maastokelposimpia autoja, se menee läpi melkein niin pahoista paikoista, kuin minne sen kuljettaja uskaltaa viedä.

Ei turhaa elektroniikkaa liikaa, vaan raaka käyttöpeli kovaan ajoon. Itsellä n. 30 Tkm takana omallani ilman ongelmia, suosittelen lämpimästi.

Alla olevasta linkistä löytyy paljonkin keskustelua Dusterista,

http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewforum.php?f=39&sid=f06a66d5ffa2aedde37e37623b308516

Suosittelen lämpimästi autoa, merkistä lienee monella paljon ennakkoluuloja, ja sitä arvostelevilla tuskin on kokemusta autosta laisinkaan.
Dusteristi kirjoitti:
Dusterissa on moottori poikittain, voimansiirto Haldex tyyppinen sähköisesti ohajjtu, ajoasennon valitsin 2 WD / 4 WD Auto ja 4 WD Lock jolla voi ajaa max. 80 Km/h asti. Duster on kyllä luokassaan maastokelposimpia autoja, se menee läpi melkein niin pahoista paikoista, kuin minne sen kuljettaja uskaltaa viedä.

Ei turhaa elektroniikkaa liikaa, vaan raaka käyttöpeli kovaan ajoon. Itsellä n. 30 Tkm takana omallani ilman ongelmia, suosittelen lämpimästi.

Alla olevasta linkistä löytyy paljonkin keskustelua Dusterista,

http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewforum.php?f=39&sid=f06a66d5ffa2aedde37e37623b308516

Suosittelen lämpimästi autoa, merkistä lienee monella paljon ennakkoluuloja, ja sitä arvostelevilla tuskin on kokemusta autosta laisinkaan.
Dusterin neliveto ei ole Haldex, vaikka se automaattitilassa toiminnaltaan sitä toki muistuttaakin. Dusterissa on sama neliveto kuin Nissan X-Trailissa ja lukitusmahdollisuus tekee tästä Haldexia etevämmän ratkaisun.
+Lisää kommentti
Joulupukki toi mulle joululahjaksi uuden Dusterin. Nyt sillä on ajeltu muutama viikko, ja olen ihan tyytyväinen joululahjaan. Kiitosta vaan emännälle.
Ilmoita
Joo itte olen ajellu vuosikauvet Vitaralla ja hyvin on päässy. Nyt sitte hurahin Dusterhin, soon tilauksessa. Tuola kairoila niitä harvakselthan jo näkkyy.. Kattelin nuita videon pätkiä Dusterista ja kävin ajamassa. Sillä kyllä pääsee.. Hankinta hinta ei paha ja polttoaine kustanukset puolittuu.. Jokku hankkii mitä halvaa, mie semmosen millä pääsee.. kairoille ja takasin.
Ilmoita
Millainen on Dusterin http://www.dacia.fi/web/11911/29 melutaso kaupungissa ja matka-ajossa?

Entä alustan mukavuus, kova (?) tuleeko epätasaisudet läpi, entä istuinten mukavuus?

Ihan kiinnostava hinta-laatu-vaihtoehto (hyvällä automaatilla vielä kiinnostavampi) eikä lainkaan yllätä sen suosio. Taisi olla Renaultin myydyin (?) ja suuriman liikevaihdon tuonut malli viime vuonna.

Miinuksena varsin heikko törmäystestin tulos nykyautolle.
Ilmoita
Ahaa... vanha Rasia Rusteri -ketju on elvytetty.

Dusterin halpismaasturin ikävin ominaisuus on teknisissä yksityiskohdissa ilmenevä heppoisuus. Jos 5000 kilsan ajon jälkeen kori ja kojelauta helisee ja kilisee, on kuskilla todella kestämistä. Jaksaako joku esimerkiksi viisi vuotta kuunnella sellaista räminää? Minun mielestäni halpa hinta ei ole riittävä hyvitys rasittaville laatupuutteille.

Suzukin matkamittariin saa ajaa sata tonnia ennen kuin nitinöitä on läheskään sama määrä.
Ilmoita
>> Suzukin matkamittariin saa ajaa sata tonnia ennen kuin nitinöitä on läheskään sama määrä.

Onko nyt kyse vastaavan autokategorian ja vastaavan perustekniikan autosta vastaavassa hintaluokassa?
1 VASTAUS:
Kategoria: maastokelpoinen neliveto.
Hinnat: Suzuki Jimny 23112 €, Dacia Duster 22555 €.

Perustekniikka ei todellakaan ole yksi yhteen, mutta eipä ole tekninen laatukaan. Ihmetyttää, että Dacian kotisivu rehentelee tyyliin "Dacia Duster, ainoa järkimaasturi..."
+Lisää kommentti
Olisi johdonmukaista rinnastaa keskenään vastaavan kategorian ja tekniikan omaavia autoja.

Tuo Jimmy http://kuvaton.com/u/yoh kinneri on aivan liian pieni pulkka rinnastetavaksi Dusteriin http://kuvaton.com/u/yoI

Rinnalle tulisi laitaa vastaavan tekniikan ja kokoluokan auto. Mikäli Dacia Jimmyn kokoisen kinnerin tekisi, niin hinta olisi selkeästi edullisempi. Tai päinvastoin, Suzukin Dusteria vastaava olisikin sitten huomattavasti kalliimpi.

>> Ihmetyttää, että Dacian kotisivu rehentelee tyyliin "Dacia Duster, ainoa järkimaasturi..."

Toistaiseksi samassa kokoluokassa vastaavaa hinta-laatu-luokassa olevaa ei yksinkertaisesti ole. Vastaava laadukkaampi laite sitten kustantaakin jo aivan erilaisen summan.

>> Perustekniikka ei todellakaan ole yksi yhteen, mutta eipä ole tekninen laatukaan.

Edelleenkin olisi johdonmukaista eritellä ja yksilöida kannanottonsa. Ducter on hyvinkin järki-katumaasturi omassa autokategoriassaan ja hinta-laatusuhteessaan.

Ducterissa on jo pitkältä ajalta Nissanin hyväksi todettu nelivetotekniikka.
1 VASTAUS:
Kiitos laajasta Jimny-kuvastosta! Itse asiasta välillämme vallitsee erimielisyys, jota ei ole ehkä tarpeenkaan ratkaista. Joka tapauksessa ehdit vaatia kilpailijoita samaan hintaluokkaan, ja Suzuki tarjoaa sellaisen.

Meillä on selvästi eri käsitys hinnan ja laadun suhteesta. Ajatteles: jos hinta on matala ja laatu heikko, ne vastaavat toisiaan. Jos hinta tuplataan, ja laatu samalla paranee 100 prosenttia, säilyy hinnan ja laadun suhde muuttumattomana. Totta kai Duster-asiakas rahalleen saa tietyn vastineen, mutta niin saa vaikkapa Hyundai iX35:n tai Honda C-RV:n ostajakin.

Absoluuttisesti rahan määrää tuijottavalle uutta nelivetoa tarvitsevalle Duster ja Jimny ovat toistensa suorat kilpailijat. Tilat ja ulkomitat, samoin kuin hälyäänet ja tekninen laatu ovat toissijaisia ominaisuuksia, joita jokainen voi harkita omista lähtökohdistaan.
+Lisää kommentti
>> Joka tapauksessa ehdit vaatia kilpailijoita samaan hintaluokkaan, ja Suzuki tarjoaa sellaisen.

Selektiivistä luentaa ;-)

Dusterin tekniikka - k o k o - ja hintagategoriassa sille ei toistaiseksi ole kilpailijaa.

Omaa paikkaansa puoltava Jimmy on kooltaan huomattavasti pienempi eri kategorian laite.

Suzukin tulisi tuoda markkinoille Dusterin kokoluokan laite ja sitten ostajien tulisi ratkaista ovatko valmiita maksamaan siitä korkamman hinnnan.

Duster-kompromissiä harkitsevilla on vaihtoehtoina samassa kokoluokassa olevat toisen merkkiset autot, mutta ne painivatkin sitten aivan eri hintaluokassa.

Tämän vuoksi Dusteria harkitsevat punnitsevat kohdallaaan, että saisivatko hintaerolle riittävästi vastinetta. Duster on kieltämättä kova luu kilpailijoille.

Ylipäätäänkin Dacioita ostavilla on jo valmiiksi tietty budjetti ja auton kokoluokka jota tarvitsevat. Vaihtoehdoiksi jää uusi low-cost Dacia _ vs. _ vastavan kokoinen käytetty auto ja niiden vaihtoehtojen plussat ja miinukset.

Tässä suhteessa Renault on osunut todella hyvään markkinarakoon ja sen Daciat olivat sen myydyin kategoria ja edelleen kasvatti radikaalisti myyntiään.

"Halvemman hintaluokan Dacia-merkin myynti ampaisi 48 prosenttia, mikä nosti Renault'n myyntiä 29 prosenttia."

- http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/16/euroopan-autokaupassa-vahva-joulukuu-renault-karjessa/2014722/304

En nyt äkikseen muista mikä euroopalainen merkki oli kyseessä, joka aivan hiljatain ilmoitti lähtevänsä samalle tielle. Kilpailu on parhaimmillaan asiakkaiden etu.
1 VASTAUS:
Olen ajanut Dusterilla nyt n. 40 000 km. Ei mitään ylimääräisiä kitinöitä eikä kolinoita. Mukaan mahtuu koko perhe ja vaunu kulkee kevyesti perässä. Tekniikassa ei ole ilmennyt vikoja.
Olen tyytyväinen.
+Lisää kommentti
Kun ei ole varaa oikeaan autoon, niin voi ostaa dusterin ja mielessään kuvitella ajavansa maasturilla. Ihan yhtä hieno kuin ne oikeatkin autot ;)
1 VASTAUS:
Vähän huono vertaus sikäli, että täysin saman voi sanoa aivan mistä tahansa autosta. Melkein aina löytyy parempi, kun lyö 3 kertaa enempi pätäkkää pöytään . . .

Siksi melkein parempi mittari auton paremmuudesta onkin se, paljonko autoa saat verratuna sijoitettuun rahamäärään.
+Lisää kommentti
Juuri näin! Dusteria olen kuvitellut ajavani kuin maasturia jo yli 100 000 km. Meinaan ajaa toiset 100 000 km. Jos kokeilisi ne ilman sen kummempia kuvitteluja. Hirmu hienoja nippeleitä kuvitellussa autossa ei ole, mikä voisi periaatteessa himmentää kulkua ja se on saanut kuvitelmani välillä harhailemaan. Olen kuitenkin keskittynyt pitämään ajatukseni maasturiajoneuvossa. Mutta eteenpäin, sanoi mummo lumessa!
Ilmoita
Ostin neliveto Dusterin kuukausi sitten on muuten hyvä liikkuma väline, joillekkin ku,,si päille se on elintason mitta ja yrittävät nostaa omaa olematona ekoa, se ei kyllä onnistu vaikka olisi kuinka kallis velka bemari tai audi pihassa, jopa nälkää nähdään auton takia, ja kaikki nauraa tällaisille ääliöille.
2 VASTAUSTA:
Ostin myös neliveto Dusterin viikko sitten. Ajaessani noin satasta olen huomannut, että sisälle alkaa kuulua tuulen suhinoita. Epäilen, että ne suhinat tulee näistä kattokaiteista. Niissä on myös aukot päissä, joissa tuuli pääsee pyörimään. Onko muilla 2014 mallisen Dusterin omistajilla samanlaisia huomioita?
Duster 2014 kirjoitti:
Ostin myös neliveto Dusterin viikko sitten. Ajaessani noin satasta olen huomannut, että sisälle alkaa kuulua tuulen suhinoita. Epäilen, että ne suhinat tulee näistä kattokaiteista. Niissä on myös aukot päissä, joissa tuuli pääsee pyörimään. Onko muilla 2014 mallisen Dusterin omistajilla samanlaisia huomioita?
Ei ole (kun ei ole Dusteria), mutta kokeileppa teipata ne aukot umpeen noin aluksi. Jos suhinat vähenee, niin sitten voi yrittää keksiä jonkun siistimmän ja pysyvämmän tulpan noihin aukkoihin. Eli erkkaa tai ilmastointiteippiä ja tien päälle kokeilemaan, sillä tuo selviää.
+Lisää kommentti
Kokemusta Dusterin melusta todella on. Huonon äänieristyksen (siinä yksi halpuuden salaisuus) takia sisämelu on voimakkaan kumisevaa jo 80:n vauhdissa ja suuremmilla nopeuksilla alkaa vimmattu suhina kattokaiteista, jotka vm. 2014 muutettiin entistä massiivisemmiksi. Vaihdoin auton pois kahden vuoden käytön jälkeen. Sääli sinänsä, sillä alusta ja neliveto toimivat mainiosti ja 1,5 litran diesel riitti autoon hyvin.
Ilmoita
Olipa Duster-kuskilla kiire tänään Itiksen valoissa! Piti vaarantaa muut kanssaliikkujat. Ymmärrän jos omistaa tuollaisen kulkuvälineen niin parempi onkin liikahtaa nopeesti pois ihmisten silmistä rumentamasta maisemaa?
Ilmoita
Kävin koeajamassa Duster 115 4/4. Hyvä ajaa. Ei suurenpia sisäääniä. Sopiva hinta laatu suhde.
1 VASTAUS:
Duster järkimiehen valinta.
+Lisää kommentti
Juu.... kiusahan se on halvempikin kiusa ökymaasturien omistajille
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Dacia Duster

Eipä hassumpaa. Rehellisen maasturimainen, jopa onnistunut muotoilu, Nissanin neliveto (tosin tuskin hidasta aluetta, eli citymaasturi on kyseessä), asiallinen maavara, painoa 300 kg vähemmän kuin vastaavankokoisissa kilpailijoissa:

http://carscoop.blogspot.com/2009/12/new-dacia-duster-4x4-modern-day-lada.html

Moottoritehot tosin (city)maasturiin aika mitättömät.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta