Auton peseminen pakkasella?

Painepesuri

Pakkaskeli on siitä kiitollinen, että silloin auto pysyy puhtaana, jos se vaan tulee pestyä.

Mikä on paras taktiikka pakkasta vastaan, kun pitää pestä auto painepesurilla ulkona?

Tietysti auto käyntiin, sisälämmitin täysille ja sisäilmankierto päälle, että pysyy edes ikkuna lämpiminä.

Olen syöttänyt painepesuriin lämmintä vettä. Itse pesuvesi (vesi autoshampoo) on ollut niin kuumaa kuin hanasta irtoaa. Lasoliakin olen joskus täräyttänyt sekaan.

Reilulla vesimäärällä pellit lämpimiksi ja sitten äkkiä pesu ja taas painepesurilla pesuaineet pois. Lopuksi välitön kuivaus ennen kuin jäätyy. Kovin pakkanen -8 astestta, missä olen pessyt, mutta sen jälkeen vein lämpimään parkkihalliin kuivumaan. Muutama pakkasaste ei vielä ole ongelma. Piha on tietty umpijäässä, mutta eihän se haittaa.

Lisää vinkkejä tee-se-itse-pesijöille?

45

20563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - minä vain -

Minä olen pitänyt n. 3 pakkasastetta rajana eli kylmemmällä en ole tohtinut ryhtyä pesemään.

Voimakkaasti laimennettu WurthPineline-liuos levitetään kuivalle pellille ja välittömästi pesu painepesurilla haalealla vedellä. Kun pahin lika ja hiekka on nyt pesty (täysin puhtaaksihan auto ei painepesurilla lähde), levitetään laimennettu autoshampoo suihkepullolla pellille ja pestään auto haalealla vedellä ja harjalla. Pesuaineet kannattaa levittää kerrallaan vain osalle autosta, ettei se ehdi kuivua ennen pesua.

Jos auto ei ole kovin likainen, olen joskus pessyt auton harjalla ja haalealla vedellä vain ovenkahvoista alaspäin.

Jäätyvät ovenkahvat voi kuivata esim. paperilla ja VAROVASTI lämminilmapuhaltimella.

Lukot kannattaa voidella lukkoöljyllä ennen pesua.

• bmw kusipää

Kuka ylipäätään tänäpäivänä pesee itse autonsa kun autopesulat ja hallit käytössä.Juntin touhua palella pihalla jonkun painepesurin kanssa.
        Itse käytän 2-3krt/kk auto pelkästään käsinpestävänä eräässä liikeessä.
        40 euroa ei ole paha hinta ettei tarvitse itse pestä talvella ei tarvitse palella pakasessa.

• fkffkfkfkfkfkfkfkfkf

Ei kannata lukkoöljyä tunkea lukkoon. Se kerää sinne vain töhnää pölyn tarttuessa öljyyn. Ei myöskään kannata ruiskuttaa painepesurilla vettä lukkoon. Ylipäätään lukon kannattaa antaa olla rauhassa kunnes siihen tulee jotain ongelmia. Tämä vie yleensä n. 15-20 vuotta auton valmistumisesta.

• frangrabba

joopa joo.pöhköt ne vain pakkasella pesee

• pesuauto maatti

Toi lasoli taitaa kyllä huuhtoa edellisen vahauskerran vahat sen verran hyvin pois, että pesusta saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä? Samoin jos vesi on jotain 35 asteista niin vahat lähtee pois? Parempi vähän likainen ja hyvällä vahakerroksella suojattu kuin vahaton. Siksi itse käytän talvella pesuautomaatteja, vaikka kalliita ovatkin.

• pakkaspesu

Maalla kun asun niin kesällä juurikaan pessyt 0,5 v vanhaa autoani koska se likaantuu heti sorateillä. Itse asiassa pesen autoa eniten 2-10 asteen pakkasessa, koska silloin se pysyy muutaman päivän puhtaana.

Rakensin käyttövesijärjestelmään venttiilit niin, että voin tarvittaessa sekoittaa vähän kylmää vettä kuumaan veteen. Jos varaaja ei ole täysin lämmin niin sitten suoraan kuumaa painepesurille.

Ihmeesti ne jäät ja vedet häviävät auton pinnalta pakkasellakin. Yleensä käytän autoa muutaman minuutin ovat raollaan pesun jälkeen. Myös Webastoa voi tarkoitukseen käyttää. Ei ole ollut jäätymisongelmia.

• pesuri

Minä sain kammon pestä autoa talvella, kun kaikki ovet jäätyi kiinni

• maalla...

syksyisin niin ei jäädy ovet kiinni. Lukkoihinhan ei nykyautoissa onneksi tarvitse koskeakaan.

Pikkupakkasella voi myös pestä kylmällä vedellä ja sehän ei maksa yhtään mitään omasta kaivosta otettuna. :D

Pöhköt ne pistää 28 € automaattipesuun ja ihmettelee, kun paskaa jää silti joka paikkaan. Perus-Kärcher maksaa n. 179 € eli ahkera pesijä maksaa sen pois parissa kuukausessa! :O

Kesäisin oikea käsivahaus päälle.

• fgdfgdfgdfgfdg

"Pöhköt ne pistää 28 € automaattipesuun ja ihmettelee, kun paskaa jää silti joka paikkaan. Perus-Kärcher maksaa n. 179 € eli ahkera pesijä maksaa sen pois parissa kuukausessa! :O"

Etpä sitten tainnut ajatella että suurin osa suomalaisista asuu kerrostalossa joissa tuo painepesurin käyttö on joko mahdotonta tai hyvin hankalaa.

Eli pakko käyttää pesuautomaatteja...

• julkku2
        fgdfgdfgdfgfdg kirjoitti:

"Pöhköt ne pistää 28 € automaattipesuun ja ihmettelee, kun paskaa jää silti joka paikkaan. Perus-Kärcher maksaa n. 179 € eli ahkera pesijä maksaa sen pois parissa kuukausessa! :O"

Etpä sitten tainnut ajatella että suurin osa suomalaisista asuu kerrostalossa joissa tuo painepesurin käyttö on joko mahdotonta tai hyvin hankalaa.

KAUPUNGISSA ON JULKINEN LIIKENNE.

• kolkytjarisat
        fgdfgdfgdfgfdg kirjoitti:

kommentti: itselläni on oma piha ja sitä myötä oma lupa, mutta en ala viritellä pesuria talvisin käyttöön, ja sitten pesun jälkeen pois. Meilläpäin maksaa konepesu vajaan parikymppiä, "paras pesu" pyörii siinä kahdenkympin molemmin puolin. Voisihan sitä säästää (sehän on tämän päivän trendisana) ja puunata itse läpi talven. Mutta ei kiitos. Säästän mieluummin aikaa.

• adadad
        kolkytjarisat kirjoitti:

kommentti: itselläni on oma piha ja sitä myötä oma lupa, mutta en ala viritellä pesuria talvisin käyttöön, ja sitten pesun jälkeen pois. Meilläpäin maksaa konepesu vajaan parikymppiä, "paras pesu" pyörii siinä kahdenkympin molemmin puolin. Voisihan sitä säästää (sehän on tämän päivän trendisana) ja puunata itse läpi talven. Mutta ei kiitos. Säästän mieluummin aikaa.

jos pesu maksaa tuon 28e säästää sen kun pesee itse.
        Silloin voin lähteä töistä vaikka 1,5 tuntia aiemmin jolloin brutto palkastani lähtee pois 30e ja nettona 20e kun pesen auton 15 minuutissa säästän 1h15 minuuttia sitä kallista aikaa sekä säästyy 8e.

• - minä vain -
        kolkytjarisat kirjoitti:

Niin ja kahden auton pesu maksaa 40 euroa ja jos on vielä kolmaskin auto niin pesuista kertyy jo 60 euroa. Sitten pitää vielä maksaa joku kymppi punttisalille, että saa aikansa kulumaan... No, elämä on ...

• Omakotitalo...
        kolkytjarisat kirjoitti:

Hana vivusta auki ja kytkimestä sähkö päälle. Ja pesuri on käyttökunnossa. Liian vaikeaa?

• 11
        Omakotitalo... kirjoitti:

Hana vivusta auki ja kytkimestä sähkö päälle. Ja pesuri on käyttökunnossa. Liian vaikeaa?

harjalla pesun aakkoset pakkasessa pesuun, 1-sangollinen varsinaista lämmintä pesuvettä. Kaksi tai useampi sangollinen lämmintä huuhteluvettä. Lisäksi on syytä järjestää niin että huuhteluvettä on saatavissa nopeasti lisää max 0.5min/sanko.

Huuhdella reilulla vedellä katto ja välittömästi pesu ja välittömästi katon huuhtelu sen jälkeen. Näin käydään auto läpi pieni alue kerrallaan

Sitten ovien yms tiivisteiden kuivaus ja jätetään kaikki ovet yms. luukut auki puoleksi tunniksi.

• pesuauto maatti

missä sulla on 28 euron automaattipesu? Täällä halvin pesu maksaa 8 euroa. Näyttää siltä, että taksikuskit käyttävät sitä, he vain jonossa ollessaan sumuttavat auton pintaan vielä jotain lisäpesuainetta hautumaan, ja puhdasta tulee. Jos käsinpestessä kulut on 2 euroa, (vesi, sähkö, pesuaineet, harja) ja 8 euroa automaatilla, niin tuo 180 euron kärcherin hinnalla pesee autoa 30 kertaa. Kun autoa pesee 3 viikon välein, niin se tekee 90 viikkoa. Että se kylläkin ottaa 7.5 vuotta että se kärcher maksaa itsensä takaisin. Tuskin se edes kestää niin pitkään läjässä?
        Jokainen peskööt niinkuin tykkää. Itse pesen kesällä käsin, mutta ei se niin suurta huvia ole että talvella sitä tekisin. Ja hyvin on ilman painepesuria pärjännyt.

• jälkeen jäänyt
        julkku2 kirjoitti:

KAUPUNGISSA ON JULKINEN LIIKENNE.

No ei ole ihme, että olet jälkeen jäänyt, kun fiksummat ovat lähteneet kaupunkiin.

• kunnonpesuri

Kärcheriä kukaan osta, vaihda parempaan.

• Kasio
        pesuauto maatti kirjoitti:

missä sulla on 28 euron automaattipesu? Täällä halvin pesu maksaa 8 euroa. Näyttää siltä, että taksikuskit käyttävät sitä, he vain jonossa ollessaan sumuttavat auton pintaan vielä jotain lisäpesuainetta hautumaan, ja puhdasta tulee. Jos käsinpestessä kulut on 2 euroa, (vesi, sähkö, pesuaineet, harja) ja 8 euroa automaatilla, niin tuo 180 euron kärcherin hinnalla pesee autoa 30 kertaa. Kun autoa pesee 3 viikon välein, niin se tekee 90 viikkoa. Että se kylläkin ottaa 7.5 vuotta että se kärcher maksaa itsensä takaisin. Tuskin se edes kestää niin pitkään läjässä?
        Jokainen peskööt niinkuin tykkää. Itse pesen kesällä käsin, mutta ei se niin suurta huvia ole että talvella sitä tekisin. Ja hyvin on ilman painepesuria pärjännyt.

Edellisen viestin kirjoittajan laskelmat ovat jokseenkin metsässä. Noilla luvuilla painepesuri maksaa itsensä takaisin selvästi alle kahdessa vuodessa.

• pesuri

Mutta autoa ei saa pestä, jos ei ole öljyn eroitus kaivoja eli pihassa ei saa pestä. Pitää mennä johonkin tee itse halliin mitä on entisissä E-öljyjen asemilla nykyisin Neste asemilla tai automaatti pesuun. On myös käsin pesu paikkojakin olemassa.

• tässä hyvä vinkki

Olen huomannut etta paras keino auton pesuun kovalla pakkasella ei ole suinkaan painepesuri ja lämmin vesi vaan sellainen nurmikon sadetin jonka karevaan metalliputkeen poratuista rei'istä tulee pikemminkin ohut vesisumu kuin varsinainen suihku.

Käännä hanasta päälle vain kylmää vettä ja jätä sadetin sumuttamaan sitä auton päälle kylmän pakkasyön ajaksi. Paras tulos saavutetaan jos tulossa on todella kylmä viikonloppu ja jätät sadettimen päälle heti perjantaina ja lähdet junalla sukuloimaan sunnuntai-iltaan saakka.

Maanantai-aamuna sinua odottaa sädehtivän puhdas auto jolla on kiva kiirehtiä viime hetkellä esim. kohti lentokenttää josta kone lähtee siihen uran tärkeimpään rekrytointipalaveriin sveitsiin.

Tsemppiä autonpesuun!

• Tapsa_68

Menee autopesulafkaan joka laittaa eka liuotin aineen, sit pesee paineella, sit vielä sienellä pesu ja paineella huuhtoo ja kuivaa lopuks! EIkä oo ku pari kymppiä...

• spkswåpodkåaspcd

itse en edes pese painepesurilla pakkasella vaan ihan käsin niin kuumalla vedellä mitä hanasta saa ja kuivata samantien se kun on puhdasta kohtaa tullu esille

• ajoissa pessyt...

Nyt mittari näyttää -25C ulkona. Monelta jäi auto pesemättä ja liikenne on täynnä paskasia autoja. Aivan kuin venäläisia ollaan.

• 56567657657567

Tai omat kokemukset siis.

olen pessyt auton kovillakin pakkasilla.

-Kuumaa vettä.
      -Voitele ainakin pesun jälkeen lukot aseöljyllä ja oventiivisteet.
      -Älä roiski niin huolettomasti vettä joka paikkaan kuin normaalisti pestessä.
      Auton yläosaan tarvitsee vettä aika vähän loppujenlopuksi ja pakkasilla siis pestessä tätä voi korostaa.
      Kuumavesi haihtuu aika hyvin.

Me pestään autoja todella usein pikkupakkasilla vielä että siinä se raja ei tosiaan kulje.

Jotkun varsinkin iäkkäämät autot ehkä kannattaa jättää pesemättä koska vettä menee niin herkästi oven lokkoon ja lokkumekanismille jotka siihen liittyy.

Pesun jäkeen jos tarpeen niin ikkunat vähän auki ja kuivaa ikkunat ettei ne jäätyisi kiinni.

• VoivoivoiX10

Kuka lahopää nyt autoa pakkasella pesee? Vettä kun menee sinne ovien tiivisteisiin ja lukkoihin yms. paikkoihin ja pakkanen kiristyy niin siinäkös olet sitten kusessa, mutta onpahan puhdas auto!

• ei autolta...

Sitikkaan ei päässyt sisään kuin ikkunan läpi kirveellä, jos suojakelin tai vesisateen jälkeen pakasti. Nykyinen Fordini saa vaikka uittaa vedessä ja silti ovet ja lukot pelaa pakkasessa aina sähköikkunoita myöten.

• 5465466
        ei autolta... kirjoitti:

Sitikkaan ei päässyt sisään kuin ikkunan läpi kirveellä, jos suojakelin tai vesisateen jälkeen pakasti. Nykyinen Fordini saa vaikka uittaa vedessä ja silti ovet ja lukot pelaa pakkasessa aina sähköikkunoita myöten.

Erityisesti vanhemmanmalliset ovien sun muiden tiivisteet voi jäätyä herkemmin..

Onhan se kiinni siitäkin miten lukkomekanismi on suojattu vedeltä.

Kävi mullakin niin joskus että en päässyt ulos autosta, ei kehdannut sitten julkisellapaikalla alkaa ähläämään vaan ajoin himaan ja kömmin ikkunasta ulos ja sulattelin sitten kai hieman autoa.

Mutta kantapäänkautta oppii autonsa jäätymiset tuntemaan, jos jäätyy niin älä ja jos ei niin voi pestä :)
        On se helppoa.

• ....................
        5465466 kirjoitti:

Erityisesti vanhemmanmalliset ovien sun muiden tiivisteet voi jäätyä herkemmin..

Onhan se kiinni siitäkin miten lukkomekanismi on suojattu vedeltä.

Kävi mullakin niin joskus että en päässyt ulos autosta, ei kehdannut sitten julkisellapaikalla alkaa ähläämään vaan ajoin himaan ja kömmin ikkunasta ulos ja sulattelin sitten kai hieman autoa.

Mutta kantapäänkautta oppii autonsa jäätymiset tuntemaan, jos jäätyy niin älä ja jos ei niin voi pestä :)
        On se helppoa.

Lagunaan kyllä pääsee pesun jälkeen pakkasella sisään, mutta ei saa ovea pysymään kiinni. Vaikka salpamekanismiin on syöttänyt pullollisen aseöljyä ja lukkosulaa. Kiva siinä sitten painella motarin ramppia oikealle kaartaen toinen käsi kuolonkrampissa kiinni ovenkahvassa. Satasen nopeudessa painaa tommosen rupuranskiksenkin ovi aika paljon. Töihin päästessä tuntuu kuin olis salitreeni alla, jos nyt jotain hyvää hakee. Uskaltaisko sitä viedä ekaa kertaa tänä talvena pesuun...

• .................... kirjoitti:

Lagunaan kyllä pääsee pesun jälkeen pakkasella sisään, mutta ei saa ovea pysymään kiinni. Vaikka salpamekanismiin on syöttänyt pullollisen aseöljyä ja lukkosulaa. Kiva siinä sitten painella motarin ramppia oikealle kaartaen toinen käsi kuolonkrampissa kiinni ovenkahvassa. Satasen nopeudessa painaa tommosen rupuranskiksenkin ovi aika paljon. Töihin päästessä tuntuu kuin olis salitreeni alla, jos nyt jotain hyvää hakee. Uskaltaisko sitä viedä ekaa kertaa tänä talvena pesuun...

Tuo tapahtui muuten itsellenikin kerran Lagunan kanssa. Tosin en ollut pessyt autoa, vaan ihan 30 asteen pakkaslukemat riittivät tuohon likaisellakin autolla. Tosin ovi meni sen verran kiinni, ettei lähtenyt repsottamaan pahemmin... Sata kilometriä ajelin lämmöt täysillä ja kävin sitten laittamassa kiinni paremmin. :)

Sen jälkeen klonkkari ja marsu ollut alla, eikä vastaavia vikoja ole ovissa havaittu. Jos on auennut, on mennyt kiinnikin ja toisin päin.

• hfsghshhgsg

Kyllä uhraan mielelläni sen 9-11 euroa siihen automaattipesuun aina joskus,en ole vuosikausiin pessyt autoa itse käsin.

• ______

Vaikka on oma piha ja painepesuri, niin en ala sillä turaamaan talvella. Vien auton käsinpestäväksi (15-20 e) ja sen jälkeen ajan auton kotiin talliin kuivumaan. Eipä ole ongelmia kuivumisen tai jäätymisen kanssa.

• fordix

Joulukuussa kävin pesemässä auton TB:llä ( LUK oil ). Siitä asti kuskin puoleinen ovi ei ole mennyt kiinni kun vasta auton sisätilan lämmitessä noin ( 10km ajo).
      Joo ja uuteen TYC tarvikeumpioon meni kosteutta sisään. Perkele...
      Semmosta, tämmöstä...

• ellista

Että sen saa pesun jälkeen kuivumaan lämpöiseen...

• XSARA VTS -01vm GOOD

Itse pesettänyt Shell pesulassa Citroen Xsara VTS Autoni (juuri vaihtuu tuossa -01 uudempaan koppaan) ja ei tosiaan ole koskaan jäätynyt mikään! Ovien ja takaluukun tiivisteisiin olen laittanut CRC SILIKONI SPRAY:tä joka on erittäin hyvä tiivisteille eikä edes niin pahan hajuista kuin jotkut litkut sekä kestääkauan tiivisteissä! Auto on myös pelannut loistavasti eikä kertaakaan ole mitään vikaa ollut vaikka aluksi olin itsekkin epäileväinen "Ranskalaisiin" huhu puheitten takia! Mutta voin sanoa että vaimoni Audi A4 2.0 TFSI Quattro -10 on ollut jo 2 kertaa korjaamolla vaikka 9 vuotta uudempi ja noin 80tkm ajettu ja työ kaverini BMW 530D -06 ollut jatkuvasti korjattavana vaikka vajaa 200tkm mittarissa ja omassa Xsara VTS:ssä 230tkm taulussa eikä vikoja ole ollut kertaakaan vaikka uudesta asti auto ollut minulla ja saanut myös välillä "kenkää" eli ei ajettu vain sunnuntai ajelua!!!!!

• sdcxascxaaa

Riippuu kuinka herkkä se autosi on jäätymään.

Mutta yleensä, voitelee lukot joskus, ovien tiivisteet ihan jo siksikin että
      ne tiivisteet saattaa kuivua ja tarttua kiinni aikaa myöten ilman jäätymistäkin
      ja voi sitten revetä.

Pitää auton käynnissä niin että sisätilat on kunnolla lämpimät.
      Välttää silti sitä turhaa lutraamista ikkunoihin ja lukkoihin niin
      ei kosteus mene oviin niin helpolla.

Eihän sitä nyt tarvii pestä varsinaisesti kuin autonkeulaa, kyljet ja
      perä. Ikkunoille kevytpesu ja kuivailee pikkusen minkä voi ja kerkii.

Duuniautossani pakussa ole ollut mitään väliä kuinka paljon ollu pakkasta
      jos pessyt ulkona. Joissain omissa autoissani vanhoissa on ollu tosi
      herkkää se että ovet menee niin jumiin että ne ei aukee kuin
      keväällä vasta sitten mutta kun sen kerran oppii niin tietää.
      Nykyautoni ei ole kauheen herkkä jäätymiselle mutta kyllä ne
      lukot vähän tahmaa ja monta kertaa loksutella keskuslukituksella
      lukkoja auki että aukee, tosin en olekkaan voidellut lukkoja ties koska viimeksi.

Automaattipesuissakin voi käydä talvella niin saa siinä vähän kuivausta
      samalla!

• hwssu22

Pesukoneeseen vaan ja rätillä tiivisteet kuivaksi. Monella paikkakunnallahan omassa pihassa peseminen on järjestyssäännöissäkin kielletty.

• Nykyään en enää viitsi itse auton pesuun aikaani kuluttaa vaan ajan suosiolla automaattipesuun. Nykyään kun saa ohjelman kunnollisella korkeapaine esipesulla ja pehmoharjoilla niin pesutulos on ollut hämmästyttävän hyvä. Tosin eri huoltamoiden koneissa on eroja ja olen oppinut tuntemaan parhaat paikat. Vielä kun paikkakunnallani on huoltamoita missä "yöpesut" (klo 21 jälkeen) ovat n. 40% halvempia. Käytän pesussa n. 2 kertaa kuukaudessa enkä todellakaan pidä kalliina lystinä.

• hinkkariukko

Niin, varmaan moni ja mitä on nähnytkin niin se itsepesu on
        paljon turmiollisempaa autolle kuin automaattipesu jos siis
        ei osata pestä oikein/viitsi pestä oikein. Kyllä sitä joskus näkee
        kun joku levittää pesuaineen oikein silmin nähden hiekkaiseen
        autoon ja sitten harjalla kimppuun, voisi mennä kysyy että tarviitko
        kenties myös hiekkapaperia vielä tai hiomakonetta.

Pesuautomaateissa sentään usein on se jonkinlainen
        esipesu ja sitten pehmeet harjat ja aika hyviähän ne lopputulokset on.

No itse olen sitä hinkkaajatyyppiä että tulee myös itse pestyä, vahattua,
        jopa joskus myllyttänytkin jne.

• niintoimisi

pesuautomaattien esipesu on hyödyllinen, mutta ongelma siinä on pyöränkaarista ja saumoista pursuava hiekka, joka jää sinne maalipinnalle odottamaan harjoja, mutta toki harjojen edessä kulkee vesisuihku, vaan se ei kaikkea hiekkaa kerkiä huuhtelemaan.. auto pitäisi päästä huuhtelemaan kunnolla ennen pesua vaikka letkulla

• gonner

Ei todellakaan kannata pestä kuumalla vedellä kylmää autoa. Naapurilla halkesi talvella tuulilasi kahtia kun pesi sitä kuumalla vedellä.

• Näi.o

Jätä se pakkasella peseminen siinä vaan kaikki menee rikki ovet jäätyvät ja sinä revit ovia auki tiivisteet paskana jos onko pakko pestä vielä pesulaan ;)

• pikapesuautolle

Pesin juuri eilen painepesurilla saabin,hallissa huuhtelin paineella ja ajelin ulos samantien,ei minkäänlaista tietoa jäätymisestä,ovet on niin tiiviit ettei vesi mene sinne,tänä aamuna normaalisti lähdin sitten ajelemaan,ei mitään jäätymiseen liittyvää.

• Anonyymi

Kymmeneen asteen pakkaseen asti pesettänyt koneessa autoni, ajanut valtatien nopeudessa antaen ilmavirran kuivattaa ovien ja luukkujen raot, sisälämppäri päälle tunniksi tai pariksi, eikä mitään jäätymisongelmia näin toimien kertaakaan ollut!

Letkun kanssa pihalla pesu nyt viimeinen keino pakkasessa touhuta, tuhoontuomittua hommaa jo alusta alkaen. Unohtakaa sellaiset ja tuhlatkaa konepesuun mäyräkoiran tai muutaman tuopin hinta ja on puhdas auto.

• Anonyymi

Lukkoihin aseöljyä pari kertaa vuodessa ja tiivisteille silikonipuikkoa.

Sisätilanlämmitin / webasto on kyllä hyvä olla, muutoin voi kaikesta huolimatta olla pientä haastetta seuraavana aamuna sisäänpääsyn kanssa, jos ei pesun jälkeen jaksa kuivailla kaikkia ovien karmeja ja tiivisteitä. Yleensä moinen tulee tehtyä, mutta -15 kelissä into tähän jostain syystä vähenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe