Mulla on Gibson es-335 -79 jossa alkuperäiset mikit, onko vinkkejä niiden korkeuden ja sitten vielä niitten kielikohtaisten ruuvien säätöön kun haen Chuck Berry tyyppistä soundia, tai edes mikä olis vakiosäädön ohjearvo, olen ymmärtänyt että on joku etäisyys kielistä mikä on lähtökohta.
Humbucker mikkien säätö
15
7466
Vastaukset
- GibsonFenderIbanez
Miehellä on kelpo peli muttei tiedä edes miten sen mikit pitäis säätää, mitenkähän on tuon soittamisen puolen jos säätöasiat on näin hakusessa.
Säädä se mikin korkeus niin, että ääni ei ole liian heikko = liian matalalla ja ettei ääni ole liian tuhnun särökäs ja epäselvä ja häiriöinen = liian korkealla, onko tuo nyt oikeasti niin vaikeaa säätää?
Tämän enempää en sulle säädöistä sano kun et varmaan tiedä mikä on kitaran intonaatio ja miten se säädetään ja niin päin pois.
Soundiin vaikuttaa moni asia, kitara ja sen ominaisuudet, käytetyt muuta laitteet kuten vahvistin/kaijuttimet, efektit ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä itse soittaja ja hänen sormistaan lähtevä soundi tietyn tatsin ja osaamisen myötä, joten tuskinpa saat Chuck Berryn soundia täsmälleen vaikka kuinka yrittäisit vaan ehkä jotain sinne päin.
Jos et osaa säätää tuota ite kohdilleen niin vie liikkeeseen säädettäväksi, jos asut pääkaupunki seudulla niin vaikka Kitarapaja, Lottonen tai muu kuten varsinaiset myyjäliikkeet esim. DLX, MusiikkiFazer ja muut.
Tuollaisen mikin säätäminen ei paljoa edes maksa kun ei tarvi kieliä edes iroittaa ja on nopea toimenpide.
Ei millään pahalla mutta taitaa sulla olle taitoihin nähden vähän liian hyvä soitin, vaikka ei siinä mitään, hyvällä soittimella on ainakin kiva soittaa, tosin huono soittaja ei saa hyvästäkään kitarasta kuin kasan ruskeata irti.- mika2
.... mollaa. Ettet nyt olisi vähän kade...ethän?
Ei noi kitaran säätöjutut niin älyttömän yksinkertaisia aina ole ja toisaalta mitä hienompi instrumentti, niin sitä vähemmän sen kanssa haluaa ottaa riskejä vaan mieluummin kysyy. Minä olen vähän sitä mieltä noista mikkien säädöistä, että nostaa ne ylös ja jos kielet särähtää mikkeihin niin laskee sen verran ettei kielet osu, niin sitten se on hyvä. Mikkien säätöön nyt ei isompia riskejä liity kuten kaularassin kiristämiseen voi pahimmoillaan liittyä.
Ei kitaran säätötaito määrittele kenenkään soittotaitoja ja minä tunnen soittajakollegoja jotka säädättää soittimensa eikä itse ala niitä rähmimään, mutta ovat eteviä soittajia kummiskin. Toisaalta vaikka ei olisikaan hyvä soittaja (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan), niin soitin ei voi koskaan olla liian hyvä vaan ainoastaan liian huono. Itsekin olen unelmoinut tuosta Gibson ES:sästä, mutta tokkopa tulee hommattua ja nykyisiä kitaroita ei millään raatti viedä vaihtoonkaan.
Muista, että soittajien pitää olla joviaaleja toisilleen eikä mollata jos jollain on hieno kitara. - Hande.
mika2 kirjoitti:
Ei noi kitaran säätöjutut niin älyttömän yksinkertaisia aina ole ja toisaalta mitä hienompi instrumentti, niin sitä vähemmän sen kanssa haluaa ottaa riskejä vaan mieluummin kysyy. Minä olen vähän sitä mieltä noista mikkien säädöistä, että nostaa ne ylös ja jos kielet särähtää mikkeihin niin laskee sen verran ettei kielet osu, niin sitten se on hyvä. Mikkien säätöön nyt ei isompia riskejä liity kuten kaularassin kiristämiseen voi pahimmoillaan liittyä.
Ei kitaran säätötaito määrittele kenenkään soittotaitoja ja minä tunnen soittajakollegoja jotka säädättää soittimensa eikä itse ala niitä rähmimään, mutta ovat eteviä soittajia kummiskin. Toisaalta vaikka ei olisikaan hyvä soittaja (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan), niin soitin ei voi koskaan olla liian hyvä vaan ainoastaan liian huono. Itsekin olen unelmoinut tuosta Gibson ES:sästä, mutta tokkopa tulee hommattua ja nykyisiä kitaroita ei millään raatti viedä vaihtoonkaan.
Muista, että soittajien pitää olla joviaaleja toisilleen eikä mollata jos jollain on hieno kitara.Olen koittanut eri asetuksia enkä ole vielä tyytyväinen, varsinkaan siihen miten mikit soundaa yhtä aikaa. Näin kerran jonkun Gibson huoltoukon säätävän mikkejä mitan kanssa ja sillä oli joku peruste sille mitä teki, mutta en pahus muista asiasta tarkemmin, siksi kysyin.
Ostin tämän kepin hiljakkoin tosi huonokuntoisena, olen duunannut uuden satulan, ostanut tallan ja säätänyt kaiken muun, mutta kysyin tätä mikki asiaa kun en ole koskaan humbuckerien kanssa puuhastellut ja tässä on niin monta muuttujaa että ei tämä niin simppeliä ole.
Olen soittanut yli 30v Fendereillä ja ne ovat aivan erilaisia mutta totuttautuminen Gibsoniin on haasteellista, joten älä nyt hypi silmille GibsonFenderIbanez, luulen että soittajana pärjään melko hyvin. - GibsonFenderIbanez
mika2 kirjoitti:
Muista, että soittajien pitää olla joviaaleja toisilleen eikä mollata jos jollain on hieno kitara.No kateus ei kyllä kuulu mun luonteenpiirteisiini ja neuvonu olen jo vuosia muita soittajia, joskus vaan ei jaksa näitä topikkeja ja siksi varmaan vähän "kiukkusen" oloinen vastaus multa kun välillä ihan oikeasti ihmisten luulisi ottavan selvää asioista mutta jotenkin trendinä on kysyä ja antaa muiden sitten vastailla kun ite ei viitsi nähdä vaivaa että oppisi.
Pyydellään nyt sitten aloittajalta tässä anteeksi kitkerää kirjoitustani.
Niistä mikkien säädöistä, että harvemmin ne oikeaoppisesti ovat miltei kielissä kiinni vaan se oikea taso pitää vaan hakea ja kokeilla juurikin vähän tuohon ylempänä olevan kirjoitukseni tyylillä. Jos mikki on liian lähellä kieliä niin silloin seurauksena on "hieman epäselkoinen ääni" ja liian kaukana ääni on erittäin heikko eikä riitä, tämän kyllä pitäisi huomat parhaiten ihan kokeilemalla ja korvalla.
Ymmärrän tietysti myös sen, että haetaan jonkin maailmalla kuuluisan soittajan soundeja mutta oikeasti tämä samanlaisen soundin hakeminen ei nyt vaan onnistu, syitä on juurikin tuolla ylempänä kerrottu.
Oma kohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että jos pistetään vaikka 10 kitaristia soittamaan täysin samalla skitalla, samoilla vermeillä ja täysin samoilla säädöillä on tuloksena 10 yksilöllistä soundia joka oikeasti lähtee soittajan sormista.
Ps. tuon aloittajan kirjoituksen perusteella kävin ihan Gibsonin sivuilla etsimässä oisiko siellä suoraan kerrottu helposti miten noi mikit säädetään, en löytänyt. Tämän tein jo kirjoittaessani tuota ekaa viestiä, joten näin jopa vaivaa siinä, että aloittajalle olisi saanut vaikka linkin pastettaa josta sitten voi katsoa mikkien säätöä.
Ps. Ja vielä palatakseni "kateus" käsitteeseen, en ole enkä tule olemaan koskaan katea kuin terveellä tavalla ja kitarakamojen puolesta ei ole tarvetta kateuteenkaan kts. alla:
Kitarat:
2 kpl Gibson Lespaul (yksikköhinnat yli 4000 molemmissa).
1 kpl Gibson ES335 Lucille (yksikkö hinta tänä päivänä uutena siinä n. 2000 vähän päälle)
1 kpl Fenderin Custom Shopin suunnittelema Fender (hinta yli 4000)
1 kpl Fenderin halvempaa perusmallistoa (alta 2000)
1 kpl Ibanezin Signature se Herman Lii malli, joka modattuna eräässä alan arvostetuimmassa liikkeessä suomessa.
1 kpl vanha Jazz sähkis (harvinaisempi Epiphone merkki kyseessä ja laadukas keppi)
2 teräskielistä
1 nailonkielinen
Kaikkea muuta kamaa kuten vahvistimet (nuppia ja komboa sekä kaappeja)
kaiken laista räkkiä, efektiä ja laitetta
Kamojen puolesta mulla on ihan hyvä tavaraa ja ymmärrän hyvien kitaroiden päälle.
Soittokokemus on kymmeniä vuosia ja tiedän, ettei soittajalla ole mitenkään helppoa elämä ja hommien eteen pitää tehdä töitä ja paljon, paras tapa oppia on itse tehdä ja nähdä vaivaa tutustuakseen tähän hemmetin monipuoliseen maailmaan.
Jotkut tai monet kutsuvat minua myös ns "kamarunkkariksi" ym. nimillä mutta löytyy näitä muitakin ;-)
Lisää asiaa löytyy mm. muusikoiden.net, rockwaystä ym. sivustoista netistä - GibsonFenderIbanez
Hande. kirjoitti:
Olen koittanut eri asetuksia enkä ole vielä tyytyväinen, varsinkaan siihen miten mikit soundaa yhtä aikaa. Näin kerran jonkun Gibson huoltoukon säätävän mikkejä mitan kanssa ja sillä oli joku peruste sille mitä teki, mutta en pahus muista asiasta tarkemmin, siksi kysyin.
Ostin tämän kepin hiljakkoin tosi huonokuntoisena, olen duunannut uuden satulan, ostanut tallan ja säätänyt kaiken muun, mutta kysyin tätä mikki asiaa kun en ole koskaan humbuckerien kanssa puuhastellut ja tässä on niin monta muuttujaa että ei tämä niin simppeliä ole.
Olen soittanut yli 30v Fendereillä ja ne ovat aivan erilaisia mutta totuttautuminen Gibsoniin on haasteellista, joten älä nyt hypi silmille GibsonFenderIbanez, luulen että soittajana pärjään melko hyvin.Anteeksi vielä kerran.
Reagointin oli liian ärhäkäs ja joo, tein arvionti virheen ja turhaan myös viittasin soittotaitoon.
PS. Jos säätäminen itselle tuottaa tuskaa oikeasti niin Helsingissä Lottonen esim., Kitarapaja ovat aikas hyviä, maksaa mutta kyllä tuon hintaiseen kitaraan kandee satsata, tuo on hieno peli oikeasti.
Itse säädän kitarat mutta en häpeä tunnustaa, että kyllä minäkin niitä säädätytän ammattilaisella joka tämän tekniikan tietää paremmin.
Ja on soittajia jotka vaan soittaa ja heillä muut säätää kitaran esim. Satriani yksi esimerkki
Harmittaa tämä oma ärhäkkyys ja hävettää :( - **Aikka
Hande. kirjoitti:
Olen koittanut eri asetuksia enkä ole vielä tyytyväinen, varsinkaan siihen miten mikit soundaa yhtä aikaa. Näin kerran jonkun Gibson huoltoukon säätävän mikkejä mitan kanssa ja sillä oli joku peruste sille mitä teki, mutta en pahus muista asiasta tarkemmin, siksi kysyin.
Olen soittanut yli 30v Fendereillä ja ne ovat aivan erilaisia mutta totuttautuminen Gibsoniin on haasteellista, joten älä nyt hypi silmille GibsonFenderIbanez, luulen että soittajana pärjään melko hyvin.Sulla on tosi hieno skitta, joo. Mulla on vanha basso, 1959, precission. Sen olen säilyttänyt. Sitten mulla on Epiphonen just toi 335 (1965 "reissue" Gibson 335 dot). Ja squiren strato. Totta on joo, että humbukkereita on "vähän vaikea säätää". Olet itse tehnyt satulan, aika hyvin.
Se mittajuttu menee tälleen, mutta tää on vaan karkea arvio. Ensin laitetaan mikrofonin kallistus kuntoon siten, että ylä- ja ala-E soi sopivasti toisiinsa nähden. Tällöin sen säätöruuvin pitäisi olla noin 1 mm korkeintaan ylhäällä siitä mikrofonin pinnasta. Ylä-e voi olla jopa 0 mm. H kieleen joka tapauksessa joudut laittamaan ruuvia vähän ylemmäs. muutoin ruuvit laitetaan samaan "tasoon". Sitten koska sulla ei ole mittaria, kuunnellaan, että kielet soivat samassa suhteessa sekä vapaina, että vaikkapa 14 nauhalta. Toi on periaate. Jos joudut nostamaan jonkin ruuveista niin ylös, että se osuu kieleen soitettaessa, on varmasti mikrofoni liian ylhäällä. Siitä vaan testailemaan. Ikävä vaihtoehto on se, että mikrofonit ovat magneetteja (kestomagneetteja) ja ne ovat voineet muuttaa arvoaan vuosien varrella, eli mikrofoni ei välttämättä enää säätämällä tule täysin 100 % kuntoon. Onnea. - Hande.
GibsonFenderIbanez kirjoitti:
No kateus ei kyllä kuulu mun luonteenpiirteisiini ja neuvonu olen jo vuosia muita soittajia, joskus vaan ei jaksa näitä topikkeja ja siksi varmaan vähän "kiukkusen" oloinen vastaus multa kun välillä ihan oikeasti ihmisten luulisi ottavan selvää asioista mutta jotenkin trendinä on kysyä ja antaa muiden sitten vastailla kun ite ei viitsi nähdä vaivaa että oppisi.
Niistä mikkien säädöistä, että harvemmin ne oikeaoppisesti ovat miltei kielissä kiinni vaan se oikea taso pitää vaan hakea ja kokeilla juurikin vähän tuohon ylempänä olevan kirjoitukseni tyylillä. Jos mikki on liian lähellä kieliä niin silloin seurauksena on "hieman epäselkoinen ääni" ja liian kaukana ääni on erittäin heikko eikä riitä, tämän kyllä pitäisi huomat parhaiten ihan kokeilemalla ja korvalla.
Ymmärrän tietysti myös sen, että haetaan jonkin maailmalla kuuluisan soittajan soundeja mutta oikeasti tämä samanlaisen soundin hakeminen ei nyt vaan onnistu, syitä on juurikin tuolla ylempänä kerrottu.
Oma kohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että jos pistetään vaikka 10 kitaristia soittamaan täysin samalla skitalla, samoilla vermeillä ja täysin samoilla säädöillä on tuloksena 10 yksilöllistä soundia joka oikeasti lähtee soittajan sormista.
Ps. tuon aloittajan kirjoituksen perusteella kävin ihan Gibsonin sivuilla etsimässä oisiko siellä suoraan kerrottu helposti miten noi mikit säädetään, en löytänyt. Tämän tein jo kirjoittaessani tuota ekaa viestiä, joten näin jopa vaivaa siinä, että aloittajalle olisi saanut vaikka linkin pastettaa josta sitten voi katsoa mikkien säätöä.
Ps. Ja vielä palatakseni "kateus" käsitteeseen, en ole enkä tule olemaan koskaan katea kuin terveellä tavalla ja kitarakamojen puolesta ei ole tarvetta kateuteenkaan kts. alla:
Kitarat:
1 kpl Gibson ES335 Lucille (yksikkö hinta tänä päivänä uutena siinä n. 2000 vähän päälle)
1 kpl Ibanezin Signature se Herman Lii malli, joka modattuna eräässä alan arvostetuimmassa liikkeessä suomessa.
1 kpl vanha Jazz sähkis (harvinaisempi Epiphone merkki kyseessä ja laadukas keppi)
2 teräskielistä
1 nailonkielinen
Kamojen puolesta mulla on ihan hyvä tavaraa ja ymmärrän hyvien kitaroiden päälle.
Soittokokemus on kymmeniä vuosia ja tiedän, ettei soittajalla ole mitenkään helppoa elämä ja hommien eteen pitää tehdä töitä ja paljon, paras tapa oppia on itse tehdä ja nähdä vaivaa tutustuakseen tähän hemmetin monipuoliseen maailmaan.
Jotkut tai monet kutsuvat minua myös ns "kamarunkkariksi" ym. nimillä mutta löytyy näitä muitakin ;-)
Lisää asiaa löytyy mm. muusikoiden.net, rockwaystä ym. sivustoista netistäLöysinkin oikeastaan sen mitä hain http://www.alanratcliffe.com/articles/pickupheight.shtml ja olisin tietenkin voinut muotoilla kysymykseni vähemmän tollonpaan tapaan.
Voit GibsonFenderIbanez varmaan käsittää että kun on ikänsä veivannut yksikelaisilla niin tälläinen kaksikelainen kun astuu kehiin niin siinä on ihmettelemistä. Nyt tajusin että olen säätänyt noi aivan liian ylös ja siksi niissä on liikaa "garymoorea" kun etsin kuivempaa ja vähemmän sustainia tuottavaa rokkenrollia jossa dynamiikkaa ja sävyjä. Kun sain jo aika lähelle sitä niin sitten se keskiasento missä molemmat mikit on käytössä ei ollut hyvä. se kun ei juurikaan eronnut kaulamikistä ja rupesin saamaa harmaita hiuksia. - Satch TL
**Aikka kirjoitti:
Sulla on tosi hieno skitta, joo. Mulla on vanha basso, 1959, precission. Sen olen säilyttänyt. Sitten mulla on Epiphonen just toi 335 (1965 "reissue" Gibson 335 dot). Ja squiren strato. Totta on joo, että humbukkereita on "vähän vaikea säätää". Olet itse tehnyt satulan, aika hyvin.
Se mittajuttu menee tälleen, mutta tää on vaan karkea arvio. Ensin laitetaan mikrofonin kallistus kuntoon siten, että ylä- ja ala-E soi sopivasti toisiinsa nähden. Tällöin sen säätöruuvin pitäisi olla noin 1 mm korkeintaan ylhäällä siitä mikrofonin pinnasta. Ylä-e voi olla jopa 0 mm. H kieleen joka tapauksessa joudut laittamaan ruuvia vähän ylemmäs. muutoin ruuvit laitetaan samaan "tasoon". Sitten koska sulla ei ole mittaria, kuunnellaan, että kielet soivat samassa suhteessa sekä vapaina, että vaikkapa 14 nauhalta. Toi on periaate. Jos joudut nostamaan jonkin ruuveista niin ylös, että se osuu kieleen soitettaessa, on varmasti mikrofoni liian ylhäällä. Siitä vaan testailemaan. Ikävä vaihtoehto on se, että mikrofonit ovat magneetteja (kestomagneetteja) ja ne ovat voineet muuttaa arvoaan vuosien varrella, eli mikrofoni ei välttämättä enää säätämällä tule täysin 100 % kuntoon. Onnea.Moi.
Kitaran mikkien korkeus on osin mutu-tuntumaa, mutta myös magnetismia ja sähkö-oppia.
Liian matalalla oleva mikki ei saa kieltä resonoimaan riittävästi, jolloin saundi hieman "sakkaa", ja monista seikoista(myös kaula, body, kielet, talla ja satula) johtuen saattaa myös lisätä taustakohinaa, mikäli käytetään digitaali-efektejä. Mutta jos liian korkealle on säädetty mikki ts. lähes kieleen kiinni, kyseinen ilmiö lisää "rätinää", mutta yllätys monelle- sammuttaa sustainin liian pian ja jos digi-efektejä, sointi yrittää pysyä ns. ylhäällä, mutta taustalta tulee rumaa pohja ääntä.
Se vanha Gibson veikko toden näköisesti mittasi kielen ja mikin etäisyyden juuri tästä syystä.
Tietyllä korkeudella sustain on parhaimmillaan, riippuen soittimen laadusta (noin. 4-4,5 mm. irti kielestä.) Tämä HUOM. pitää kuitenkin testata jokaisella soittimella erikseen.
Itse soittanut vuodesta 1981. Tällä hetkellä soitan ibanezia, ESP scalloped-mallia, Epiphone Les paul customia sekä Richwoodia, kaikilla omanlaiset säädöt.... - Terveiset GibFenIba
Tää on just tätä Suoli kaksnelos paskaa, kaveri kysyy asiallisen kysymyksen ja joku wannabe-rockari rupee vittuilemaan, kerro nyt hemmetissä sitten minulle kun en omista edes ukulelelea, että miten se intonaatio säädetään, taitaa olla niin ettet osaa sitä kertoa, tai hei, tiedät ainoastaan termin mutta et mitä sen takana piilee ja lopuksi, vedä käteen.
- siino
Anteeksi vielä kerran.
Reagointin oli liian ärhäkäs ja joo, tein arvionti virheen ja turhaan myös viittasin soittotaitoon.
PS. Jos säätäminen itselle tuottaa tuskaa oikeasti niin Helsingissä Lottonen esim., Kitarapaja ovat aikas hyviä, maksaa mutta kyllä tuon hintaiseen kitaraan kandee satsata, tuo on hieno peli oikeasti.
Itse säädän kitarat mutta en häpeä tunnustaa, että kyllä minäkin niitä säädätytän ammattilaisella joka tämän tekniikan tietää paremmin.
Ja on soittajia jotka vaan soittaa ja heillä muut säätää kitaran esim. Satriani yksi esimerkki
Harmittaa tämä oma ärhäkkyys ja hävettää :(Hemmetin kenopää.Toivottavasti aika on opettanut.
- Seppojuuu
No kateus ei kyllä kuulu mun luonteenpiirteisiini ja neuvonu olen jo vuosia muita soittajia, joskus vaan ei jaksa näitä topikkeja ja siksi varmaan vähän "kiukkusen" oloinen vastaus multa kun välillä ihan oikeasti ihmisten luulisi ottavan selvää asioista mutta jotenkin trendinä on kysyä ja antaa muiden sitten vastailla kun ite ei viitsi nähdä vaivaa että oppisi.
Kitarat:
2 teräskielistä
1 nailonkielinen
Lisää asiaa löytyy mm. muusikoiden.net, rockwaystä ym. sivustoista netistäOlet taas näitä pitkätukkasia kitarankeräilijänahkahousu"rokkReita" jolla 100 kitaraa ja jokaisella oma Jack pullo etkä osaa edes 12 baria soittaa.
Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle, sinunlaiset syöpäläiset kaikki ajatte aloittelevia muusikkoja hienon harrastuksen parista.
Suosittelen jättämään tämän klovnin kommentit huomiotta, persaukinen kuitenkin kyseessä koska TARVE ilmoittaa keppiensä hintoja, ihan kuin niillä mitään vitun väliä olisi.
AP:lle youtubesta löytyy hyviä nikkarointi ja säätövideoita jos lontoo taittuu - onpas.mukavaa
Onpas positiivinen ketju! HAH!
Mitens on muuten kitaroiden keräilijät, jotka haalii kymmenien tuhansien keppejä ja eivät välttämättä osaa edes soittaa. Eikä se kitaran merkki ja valmistusvuosi vielä takaa, että kitara olis helvatin hyvä. Kunto kun voi olla ihan paska.
Tällänen rämpyttäjä saa tyytyä epin lespaan, mikä on varmaan vaan ihan oikein mulle!
Yllättävän hyviä muuten nää epin lespat, kokeilin viiden tontun vossikkaa ja soitettavuudessa ei neljän satkun epi paljon jäänyt jälkeen.
Sitten kun voitan lotossa, vaikka en edes lottoa, niin haen itelleni ihan helvatan kalliin vossikan! - Pelle
Ei toi okeinkirjoitus taida sultakaan sujua, mitenköhän on soittotaitojen kanssa?
- Anonyymi
Hohhoijaa, vanha viestiketju mutta huomio kiinnittyi tuohon vastaukseen.
Moni ammattikitaristikin käyttää keppiään ammatti"säätäjällä"! Jättää kitaran huollon ja säädöt ammattilaiselle ja itse keskittyy vain soittamiseen.
- Anonyymi
Yksi tapa on aloittaa säätämällä 2,4 mm bassopuolelle (paksumman kielen kohdalta) ja 1,6 mm diskanttipuolelle (ohuimman kielen kohdalta). Tämä säätö tehdään sekä tallan että kaulan mikeille ja sitten hienosäädetään korvakuulolla.
Gibsonin viralliset suositukset 1950-luvulta ovat seuraavat. Gibson suositteli 1,6 mm etäisyyttä PAF-malleilleen sekä kaula että tallamikeille. Sama etäisyys sekä paksumman että ohuimman kielen osalta. Nykyään Gibson suosittelee 1/16 tuumaa (1,6 mm) tallamikille ja 3/32 "(2,4 mm) kaulamikille.
Tässä on sivu josta asia selviää.
https://www.premierguitar.com/articles/22114-mod-garage-humbucker-height-adjustment
Nykyään löytyy netistä niin paljon ohjeita ja tietoa. Youtube videoita on valtava määrä, jossa kerrotaan kaikenlaisista kitaraan liittyvistä huolloista, joiden avulla pystyy itse säätämään mikkien korkeuden ja tekemään vähän muitakin säätöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818