Oaj valittaa jatkuvasti opettajien palkoista. Siihen, ovatko palkat alhaisia vai korkeita en ota kantaa.
Sitä kyllä kritisoin, ettei OAJ:n antamat palkkatiedot ole vertailukelpoisia muitten työläisten palkkoihin.
Jos johonkin halutaan verrata, tulee vertailtavien asioiden on vertailukelpoisia. Minusta palkkoja pitää verrata
niin, että myöskin työajat ovat samat.
OAJ:n omien tietojen mukaan opettajan vuodessa on työviikkoja 38. Tietääkseni normityöläinen tekee vuodessa
keskimäärin 47 työviikkoa. Joten hänen työaikansa on 23,6% suurempi. Ymmärtääkseni, jos otamme opettajan
ja jonkun toisen työläisen ja heillä on sama kuukausipalkka, niin opettaja ansaitsee tuon palkkansa 9 viikkoa pienem-
mällä työajalla.
Eli jos molemmilla on vaikkapa 3000 euroa kuukausipalkka, niin tehtyyn työaikaan suhteutettuna opettaja saakin
3740-
Jos väärin olen ymmärtänyt,niin oikaiskoon joku viisas!
milloin OAJ:lta vertailukelpoista palkkatietoa?
50
1494
Vastaukset
- outo työaikasysteemi
Opettajilla ei ole määrättyä työpäivän pituutta, kuten muilla, vaan työt urakoidaan niiden 38 viikon aikana. Tutkimusten mukaan keskimääräinen viikkotyöaika on jotain 42 h. Siitä tulee saman verran työtunteja kuin kunnan normitoimistotyöntekijällä. Opettajat ei myöskään pääsääntöisesti ole vuosilomalain alaisia. Muutama opettajaryhmä on vuosiloman piirissä. Heillä on ns. kokonaistyöaika eli oppilaitoksen olosuhteet huomioon ottava toimistotyöaika, jossa ei kuitenkaan ole oikeutta lisä- tai ylityökorvauksiin. Kunnan työntekijöillä on hiukan pitemmät lomat kuin yksityisillä aloilla, pisimmillään 38 työpäivää.
Onko sulla tiedossa joku ammattiliitto, joka julistaa, että palkat ovat just sopivia, korotuksia ei tarvita ja että eri työntekijäryhmien palkat ovat oikeassa suhteessa toisiinsa? - viisain
Kateelliselle tiedustelijalle kerron nyt viisauttani sen keskeisen eron normiduunarin ja opettajan välillä. Duunari käy töissä ja tulee kotiin. Opettajan työt jatkuvat kotona. Opettajuus ja yrittäjyys ovat tässä suhteessa vähän sukua - en väitä että sama asia. Koulukatkerat eivät tätä ymmärrä, usko eivätkä sulata, joten ei siitä kannata sen enempää peistä vääntää. Jollei ymmärrystä ole, niin sehän ei ole meidän opettajien vika. Eikä käy edes sääliksi.
Kiva, että joku jaksaa olla näistä palkoista kateellinen. Mutta hei, olisithan itsekin voinut suorittaa ensin ylioppilastutkinnon huippuarvosanoin ja sitten suorittaa yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon;) Ai jaa, et vai?-)- riittää
Ei ole koskaan tullut mieleeni käydä valittamassa kateuttani talonmiehille, lääkäreille, rekkakuskeille, toimittajille tai juristeille. Opettajia sen sijaan vainoaa näillä palstoilla joukko pateettisia marisijoita, joiden ainoa elämäntehtävä näyttää olevan kateuden ja sen erilaisten säälittävien perustelujen purkaminen. Ilmeisesti omat katkerat koulukokemukset myöhempine elämässäepäonnistumisineen ovat taustalla. Kertoo aika vahvasti mielenterveystyön tarpeesta maassamme.
- minä vaan
riittää kirjoitti:
Ei ole koskaan tullut mieleeni käydä valittamassa kateuttani talonmiehille, lääkäreille, rekkakuskeille, toimittajille tai juristeille. Opettajia sen sijaan vainoaa näillä palstoilla joukko pateettisia marisijoita, joiden ainoa elämäntehtävä näyttää olevan kateuden ja sen erilaisten säälittävien perustelujen purkaminen. Ilmeisesti omat katkerat koulukokemukset myöhempine elämässäepäonnistumisineen ovat taustalla. Kertoo aika vahvasti mielenterveystyön tarpeesta maassamme.
Kuten kirjoitin, en ota lainkaan kantaa siihen onko palkka oikea tai väärä.
Ajattelen vain, jotta jos asioita halutaan verrata, niin vertailukohtien pitää olla
oikea!
Tuo kotitöiden osuus tulee keskustelussa usein esille. Niitä opettajilla onkin, sitä
en kiistä.
Pikaisesti netistä selasin ja jostain tuli vastaan tieto, että opetusvelvollisuus viikossa
olisi luokassa 20-24 tuntia. Normaaliin 37,5 tunnin työviikkoon nähden eroa 13-17,5 tuntia.
Joten kolmisen tuntia työpäivässä saa kotitöitä olla ja sitä ainakaan ammattitaitoinen ei
valmisteluihin käytä. On vielä huomioita, että kokemuksen karttuessa kotitöiden osuus pienenee.
Joten viikkotuntimäärä ei tavallisesta työläisestä poikkea.
Eli vuotuinen työaika ei ole sama. Laski sitä miten laski.
En todellakaan opettajan työtä tai palkkaa kadehdi. Eivät nykylapset/vanhemmat mitään helppoja
ole. Mutta totuus on totuus ja jos toinen mittaa litroja ja toinen metrejä, niin vertailla niita ei voi!
Ps
Sohaistaanpa vielä tätäkin!
Missään muussa ammatissa ei vaikkapa äitiyslomalla oleva tule loman ajaksi täydellä palkalla töihin
ja varsinaisen työn tehnyt joutuu lomautetuksi! - näinkin
minä vaan kirjoitti:
Kuten kirjoitin, en ota lainkaan kantaa siihen onko palkka oikea tai väärä.
Ajattelen vain, jotta jos asioita halutaan verrata, niin vertailukohtien pitää olla
oikea!
Tuo kotitöiden osuus tulee keskustelussa usein esille. Niitä opettajilla onkin, sitä
en kiistä.
Pikaisesti netistä selasin ja jostain tuli vastaan tieto, että opetusvelvollisuus viikossa
olisi luokassa 20-24 tuntia. Normaaliin 37,5 tunnin työviikkoon nähden eroa 13-17,5 tuntia.
Joten kolmisen tuntia työpäivässä saa kotitöitä olla ja sitä ainakaan ammattitaitoinen ei
valmisteluihin käytä. On vielä huomioita, että kokemuksen karttuessa kotitöiden osuus pienenee.
Joten viikkotuntimäärä ei tavallisesta työläisestä poikkea.
Eli vuotuinen työaika ei ole sama. Laski sitä miten laski.
En todellakaan opettajan työtä tai palkkaa kadehdi. Eivät nykylapset/vanhemmat mitään helppoja
ole. Mutta totuus on totuus ja jos toinen mittaa litroja ja toinen metrejä, niin vertailla niita ei voi!
Ps
Sohaistaanpa vielä tätäkin!
Missään muussa ammatissa ei vaikkapa äitiyslomalla oleva tule loman ajaksi täydellä palkalla töihin
ja varsinaisen työn tehnyt joutuu lomautetuksi!Muistelen omaa kouluaikaani ja vaikkapa omien lapsien. Aika monta päivää vuodessa on sellaista, joilla
vain aikaa täytetään. Lähes kaikkien lomien alla viimeiset päivät ovat lähinnä ajantappamista.
Todistus jaetaan eri påivänä, jolloin työaikaa tulee tunti pari, mutta saadaan silläkin koulupäivien lukumäärää
täytettyä jne. - vanh.lehtori
näinkin kirjoitti:
Muistelen omaa kouluaikaani ja vaikkapa omien lapsien. Aika monta päivää vuodessa on sellaista, joilla
vain aikaa täytetään. Lähes kaikkien lomien alla viimeiset päivät ovat lähinnä ajantappamista.
Todistus jaetaan eri påivänä, jolloin työaikaa tulee tunti pari, mutta saadaan silläkin koulupäivien lukumäärää
täytettyä jne.Kannattaa sinunkin hakea opettajakoulutukseen. Hae mielellään aineenopettajaksi, niin siellä pääset hyvinkin helpolla ja nopeasti töihin, jos älyä riittä. Sitä tarvitaan tässä ammatissa. Itse koen valinneeni oikein, kun olen nyt tehnyt matemaattisten aineiden opettajan työtä yli 30 vuotta ja eläkeasuntokin on jo ostettuna. Oikein arveletkin, että missään muussa työssä ei pääse niin helpolla kuin opettajana. Lisäksi edunvalvonta toimii hyvin, julkisuus on taattu, vaikka se ei aina palkassa näy. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että 15 vuotta tein työtä Lapissa 24 %:n syrjäseutulisillä. No arvaat varmaan mitä ajan takaa. No eläkettäni, johon vaikuttaa indeksikertoimet koko työhistorian ajalta. Hain äsken ennakkopäätöksen eläkkeestäni Valtionkonttorilta ja eläkepalkakseni ilmoittivat 5093 euroa!!!!. Että kyllä minun kelpaa. Olkaa hyvät, arvoisat kateelliset!
- Sijaisten työajasta
minä vaan kirjoitti:
Kuten kirjoitin, en ota lainkaan kantaa siihen onko palkka oikea tai väärä.
Ajattelen vain, jotta jos asioita halutaan verrata, niin vertailukohtien pitää olla
oikea!
Tuo kotitöiden osuus tulee keskustelussa usein esille. Niitä opettajilla onkin, sitä
en kiistä.
Pikaisesti netistä selasin ja jostain tuli vastaan tieto, että opetusvelvollisuus viikossa
olisi luokassa 20-24 tuntia. Normaaliin 37,5 tunnin työviikkoon nähden eroa 13-17,5 tuntia.
Joten kolmisen tuntia työpäivässä saa kotitöitä olla ja sitä ainakaan ammattitaitoinen ei
valmisteluihin käytä. On vielä huomioita, että kokemuksen karttuessa kotitöiden osuus pienenee.
Joten viikkotuntimäärä ei tavallisesta työläisestä poikkea.
Eli vuotuinen työaika ei ole sama. Laski sitä miten laski.
En todellakaan opettajan työtä tai palkkaa kadehdi. Eivät nykylapset/vanhemmat mitään helppoja
ole. Mutta totuus on totuus ja jos toinen mittaa litroja ja toinen metrejä, niin vertailla niita ei voi!
Ps
Sohaistaanpa vielä tätäkin!
Missään muussa ammatissa ei vaikkapa äitiyslomalla oleva tule loman ajaksi täydellä palkalla töihin
ja varsinaisen työn tehnyt joutuu lomautetuksi!Sijaisen palkkaamisesta kesäajaksi kirjoittaa Kunnallinen työmarkkinalaitos seuraavaa:
www.kuntatyonantajat.fi Sopimukset-> Opettajat-> Sopimusneuvonta-> Määräaikaisen virkasuhteen kesto opettajilla
Määräaikaisen virkasuhteen pituutta ei ole määritelty laissa. Olennaista on, että määräaikaisuudelle on olemassa hyväksyttävä peruste, esimerkiksi viran sijaisuuden hoito. Määräaika määräytyy kussakin tapauksessa sen mukaan, miten pitkäksi ajaksi määräaikaiseen viran hoitoon on tarvetta, enintään siis siksi ajaksi, kun hyväksyttävä määräaikaisuuden peruste on olemassa. Siten esimerkiksi viranhaltijan sijaiseksi otetun henkilön määräajan peruste lakkaa viimeistään silloin, kun viranhoitaja palaa hoitamaan virkaa.
Sijaista ei tarvitse ottaa koko siksi ajaksi, kun määräaikaisuuden peruste on olemassa. Jos esimerkiksi viranhaltijan opintovapaa päättyy elokuussa, hänen sijaisekseen otetun määräaikaisen viranhaltijan palvelussuhde voi päättyä jo toukokuussa, jos tarvetta viran hoitoon ei kesän aikana ole.
Virkavapaan myöntäminen ja sen pituus ovat työnantajan harkinnassa, jollei muualla toisin säädetä tai virkaehtosopimuksessa ole toisin määrätty. Jos virkavapaata ei voida myöntää hakemuksen mukaisesti, hakemus on hylättävä tai virkavapaa voidaan viranhaltijan kirjallisella suostumuksella myöntää muullakin tavalla. Virkavapaan ja tästä seuraavan sijaisuuden tarve voi johtua myös laista, jossa on säädetty viranhaltijan oikeudesta saada virkavapaata. Esimerkiksi vanhempainvapaasta on säädetty työsopimuslaissa, jonka mukaan työntekijällä on oikeus saada vapaata työstä vanhempainrahakaudeksi.
Koska vanhempainvapaan kohdalla kysymyksessä on henkilön oikeus virkavapaaseen, työnantaja ei voi hylätä virkavapaata tai vaatia sitä haettavaksi toisin. Usein tämä tarkoittaa sitä, että opetusvelvollisuustyöajassa oleva opettaja hakee virkavapaata koulutyön päättymiseen saakka, minkä jälkeen hän palaa "virantoimitukseen" elokuun puoliväliin eli seuraavan työvuoden alkamiseen saakka, jolloin hän saattaa jäädä esimerkiksi hoitovapaalle. Koska opettaja ei ole kesällä enää virkavapaalla, hänen sijaisekseen otetun henkilön palvelussuhteen määräaikaisuuden peruste lakkaa. Kyse ei ole määräaikaisessa palvelussuhteessa olevan henkilön lomauttamisesta tai vastaavasta, vaan siitä että palvelussuhteen perustetta ei enää ole.
Työnantajille on esitetty, että se voisi paikallisesti ottaa opettajan viransijaisen virkavapaan pituudesta riippumatta määräaikaiseksi koko lukuvuodeksi eli 1.8.–31.7. Viransijaisuusmääräystä ei kuitenkaan voida antaa esitetyllä tavalla, jos virkavapaa päättyy koulutyön päättyessä. Jos viransijaisuus perustuu siihen, että viran varsinainen hoitaja on virkavapaalla vain koulun työvuoden, viransijaiselle maksetaan palkka koulun työvuodelta ja viran varsinaiselle hoitajalle koulun kesäkeskeytysajalta eli yhteensä palkkaa maksetaan 12 kuukaudelta. Sijaiselle maksetaan lisäksi lomapäiväkorvausta siten, että jokaista täyttä lomanmääräytymiskuukautta kohden maksetaan kahden päivän varsinainen palkka, eli tässä tapauksessa 20 päivän varsinainen palkka. Korvaus ei ole mitätön, sillä vuosilomalain soveltamisalan piirissä olevat, joiden työsuhde on alle vuoden mittainen, ansaitsevat lomaa 2 arkipäivää kutakin täyttä lomanmääräytymiskuukautta kohti eli esimerkkitapauksessa 20 arkipäivää. - Mievuan
Ai sinäkö olet suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon? Olet vai? Pidätkö itseäsi tieteilijänä? Luotatko tieteeseen? Osaatko tulkita tutkimustuloksia ja osaatko tehdä tutkimusta?
- fm on fm
Mievuan kirjoitti:
Ai sinäkö olet suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon? Olet vai? Pidätkö itseäsi tieteilijänä? Luotatko tieteeseen? Osaatko tulkita tutkimustuloksia ja osaatko tehdä tutkimusta?
Niin, kyllä FM on ylempi korkeakoulututkinto. Tutkijalinjalta, pedagogiset suoritettu ohessa. Mikä siinä tieteellisyydessä on epäselvää?
Kateelliset kaakattaa. On teillä joutomiehillä liikaa aikaa, kun jaksatte tänne tulla märisemään. Eikö teikäläisillä ole työpajoja tai jotain virikettä? - opetusvelvollizeus
minä vaan kirjoitti:
Kuten kirjoitin, en ota lainkaan kantaa siihen onko palkka oikea tai väärä.
Ajattelen vain, jotta jos asioita halutaan verrata, niin vertailukohtien pitää olla
oikea!
Tuo kotitöiden osuus tulee keskustelussa usein esille. Niitä opettajilla onkin, sitä
en kiistä.
Pikaisesti netistä selasin ja jostain tuli vastaan tieto, että opetusvelvollisuus viikossa
olisi luokassa 20-24 tuntia. Normaaliin 37,5 tunnin työviikkoon nähden eroa 13-17,5 tuntia.
Joten kolmisen tuntia työpäivässä saa kotitöitä olla ja sitä ainakaan ammattitaitoinen ei
valmisteluihin käytä. On vielä huomioita, että kokemuksen karttuessa kotitöiden osuus pienenee.
Joten viikkotuntimäärä ei tavallisesta työläisestä poikkea.
Eli vuotuinen työaika ei ole sama. Laski sitä miten laski.
En todellakaan opettajan työtä tai palkkaa kadehdi. Eivät nykylapset/vanhemmat mitään helppoja
ole. Mutta totuus on totuus ja jos toinen mittaa litroja ja toinen metrejä, niin vertailla niita ei voi!
Ps
Sohaistaanpa vielä tätäkin!
Missään muussa ammatissa ei vaikkapa äitiyslomalla oleva tule loman ajaksi täydellä palkalla töihin
ja varsinaisen työn tehnyt joutuu lomautetuksi!Opetusvelvollisuus liittyy palkkauksen perusteena olevien tuntien lukumäärään. Se on laskennallinen arvo. Se ei kerro mitään ko. henkilön työtunneista. Ei yhtään mitään. Ei ole koskaan kertonutkaan. Jos tuntisit alaa, tietäisit. Hommaisit itsekin edes jonkun duunin.
- minä vaan
fm on fm kirjoitti:
Niin, kyllä FM on ylempi korkeakoulututkinto. Tutkijalinjalta, pedagogiset suoritettu ohessa. Mikä siinä tieteellisyydessä on epäselvää?
Kateelliset kaakattaa. On teillä joutomiehillä liikaa aikaa, kun jaksatte tänne tulla märisemään. Eikö teikäläisillä ole työpajoja tai jotain virikettä?Asioita hoitavalta virkamieheltä tarkistettuja opetusvelvollisuusaikoja.
Luokanopettajalla on eniten opetusvelvollisuutta eli 24 tuntia viikossa, joissakin erikois-
aineissa, kielissä esimerkiksi opetusvelvollisuus on 18 tuntia ja muiden opettajien ajat
ovat tuossa välissä.
Epäilenpä suuresti, että asiansa osaava opettaja käyttää kotona jopa neljää tuntia
päivässä työhön liittyvää aikaa.
Se on selvää, että pelkkä opetusaika ei ole koko totuus, mutta jostain lukemani viikko-
työaika 42 tuntia ei kyllä keskiarvona tule täyteen. Eikä väite, että kokonaistyöaika
on toimistohenkilökunnan tasoa voi paikkaansa pitää.
Edelleenkään ei kysymys ole siitä, onko palkka oikea tai väärä.
Haluan vain vertailukelpoisia tietoja esille! Enkä vieläkään opettajan työtä työnä kadehdi.
En kyllä työtä enää hanki, neljäkymmentä vuotta yrittäjänä. Kuusipäiväinen työviikko ja
varmaan keskiarvo kaksi viikkoa lomaa vuodessa. Liike auki 9-18 arkisin ja 9-13 lauantaisin
eli viikkotunteja 49 tavarankuljetukset ja paperityöt.
Työviikkoja vuodessa 50 eli työtunteja 2450 ja tuohon nuo lisät.
Jos uskotaan, että opettaja käyttää parikymmentä tuntia opetusvelvollisuuden lisäksi- mikä
ei paikkaansa kyllä pidä - ja viikkoja on 38 ja tunteja 42 eli vuotuinen työaika 1596- joten
keskimäärin olen tehnyt noin 100 kahdeksan tunnin työpäivää vuodessa enemmän.Riittääkö? - luin
minä vaan kirjoitti:
Kuten kirjoitin, en ota lainkaan kantaa siihen onko palkka oikea tai väärä.
Ajattelen vain, jotta jos asioita halutaan verrata, niin vertailukohtien pitää olla
oikea!
Tuo kotitöiden osuus tulee keskustelussa usein esille. Niitä opettajilla onkin, sitä
en kiistä.
Pikaisesti netistä selasin ja jostain tuli vastaan tieto, että opetusvelvollisuus viikossa
olisi luokassa 20-24 tuntia. Normaaliin 37,5 tunnin työviikkoon nähden eroa 13-17,5 tuntia.
Joten kolmisen tuntia työpäivässä saa kotitöitä olla ja sitä ainakaan ammattitaitoinen ei
valmisteluihin käytä. On vielä huomioita, että kokemuksen karttuessa kotitöiden osuus pienenee.
Joten viikkotuntimäärä ei tavallisesta työläisestä poikkea.
Eli vuotuinen työaika ei ole sama. Laski sitä miten laski.
En todellakaan opettajan työtä tai palkkaa kadehdi. Eivät nykylapset/vanhemmat mitään helppoja
ole. Mutta totuus on totuus ja jos toinen mittaa litroja ja toinen metrejä, niin vertailla niita ei voi!
Ps
Sohaistaanpa vielä tätäkin!
Missään muussa ammatissa ei vaikkapa äitiyslomalla oleva tule loman ajaksi täydellä palkalla töihin
ja varsinaisen työn tehnyt joutuu lomautetuksi!http://i47.tinypic.com/2mfd8g7.jpg
http://www.ek.fi/www/fi/tilastokuvat/tyoelama/kuvat/Saannollinen_vuosityoaika_YjaJsektori.pdf - oikko
minä vaan kirjoitti:
Asioita hoitavalta virkamieheltä tarkistettuja opetusvelvollisuusaikoja.
Luokanopettajalla on eniten opetusvelvollisuutta eli 24 tuntia viikossa, joissakin erikois-
aineissa, kielissä esimerkiksi opetusvelvollisuus on 18 tuntia ja muiden opettajien ajat
ovat tuossa välissä.
Epäilenpä suuresti, että asiansa osaava opettaja käyttää kotona jopa neljää tuntia
päivässä työhön liittyvää aikaa.
Se on selvää, että pelkkä opetusaika ei ole koko totuus, mutta jostain lukemani viikko-
työaika 42 tuntia ei kyllä keskiarvona tule täyteen. Eikä väite, että kokonaistyöaika
on toimistohenkilökunnan tasoa voi paikkaansa pitää.
Edelleenkään ei kysymys ole siitä, onko palkka oikea tai väärä.
Haluan vain vertailukelpoisia tietoja esille! Enkä vieläkään opettajan työtä työnä kadehdi.
En kyllä työtä enää hanki, neljäkymmentä vuotta yrittäjänä. Kuusipäiväinen työviikko ja
varmaan keskiarvo kaksi viikkoa lomaa vuodessa. Liike auki 9-18 arkisin ja 9-13 lauantaisin
eli viikkotunteja 49 tavarankuljetukset ja paperityöt.
Työviikkoja vuodessa 50 eli työtunteja 2450 ja tuohon nuo lisät.
Jos uskotaan, että opettaja käyttää parikymmentä tuntia opetusvelvollisuuden lisäksi- mikä
ei paikkaansa kyllä pidä - ja viikkoja on 38 ja tunteja 42 eli vuotuinen työaika 1596- joten
keskimäärin olen tehnyt noin 100 kahdeksan tunnin työpäivää vuodessa enemmän.Riittääkö?Puhutaan nyt kuitenkin vain palkansaajien työajasta. Ei sinunkaan työntekijäsi, jos niitä on, tee 49 tuntista työviikkoa ilman vuosilomalain tai työehtosopimuksen mukaisia vuosilomia. Työaikalaki ja työehtosopimukset asettavat siihen jo rajoituksia. Tuolla ylempänä näyttää olevan paljon kaipaamiasi tutkimustietoja otsikolla työaikatilastoja minä vaanlle.
Yrittäjänä voit itse säädellä työaikaasi. Ahneuden mukaan. Palkansaaja ei voi. - julk. virkamies
minä vaan kirjoitti:
Asioita hoitavalta virkamieheltä tarkistettuja opetusvelvollisuusaikoja.
Luokanopettajalla on eniten opetusvelvollisuutta eli 24 tuntia viikossa, joissakin erikois-
aineissa, kielissä esimerkiksi opetusvelvollisuus on 18 tuntia ja muiden opettajien ajat
ovat tuossa välissä.
Epäilenpä suuresti, että asiansa osaava opettaja käyttää kotona jopa neljää tuntia
päivässä työhön liittyvää aikaa.
Se on selvää, että pelkkä opetusaika ei ole koko totuus, mutta jostain lukemani viikko-
työaika 42 tuntia ei kyllä keskiarvona tule täyteen. Eikä väite, että kokonaistyöaika
on toimistohenkilökunnan tasoa voi paikkaansa pitää.
Edelleenkään ei kysymys ole siitä, onko palkka oikea tai väärä.
Haluan vain vertailukelpoisia tietoja esille! Enkä vieläkään opettajan työtä työnä kadehdi.
En kyllä työtä enää hanki, neljäkymmentä vuotta yrittäjänä. Kuusipäiväinen työviikko ja
varmaan keskiarvo kaksi viikkoa lomaa vuodessa. Liike auki 9-18 arkisin ja 9-13 lauantaisin
eli viikkotunteja 49 tavarankuljetukset ja paperityöt.
Työviikkoja vuodessa 50 eli työtunteja 2450 ja tuohon nuo lisät.
Jos uskotaan, että opettaja käyttää parikymmentä tuntia opetusvelvollisuuden lisäksi- mikä
ei paikkaansa kyllä pidä - ja viikkoja on 38 ja tunteja 42 eli vuotuinen työaika 1596- joten
keskimäärin olen tehnyt noin 100 kahdeksan tunnin työpäivää vuodessa enemmän.Riittääkö?monet yrittäjät ovat omaisuutensa luoneet kieroilemalla . En sitäkään kadehdi.
- minä vaan
oikko kirjoitti:
Puhutaan nyt kuitenkin vain palkansaajien työajasta. Ei sinunkaan työntekijäsi, jos niitä on, tee 49 tuntista työviikkoa ilman vuosilomalain tai työehtosopimuksen mukaisia vuosilomia. Työaikalaki ja työehtosopimukset asettavat siihen jo rajoituksia. Tuolla ylempänä näyttää olevan paljon kaipaamiasi tutkimustietoja otsikolla työaikatilastoja minä vaanlle.
Yrittäjänä voit itse säädellä työaikaasi. Ahneuden mukaan. Palkansaaja ei voi.Periaatteessa yrittäjä voi määrätä itse työaikansa. Käytännössä ei.
Luin juuri Kaarlo Isokallion kolumnin. Kohtuullisen lyhyessä ajassa on suomalaisten tekemä
työmäärä vähentynyt 25%. Katselin työaikatietoja ja todella pienellä työmäärällä ihmisten
pitäisi huippupalkkoja saada.
Jos uskoisin - enkä usko- tuohon jonkun opettajan ilmoittamaan 42 tunnin työviikkoon, niin opettajan
vuotuinen työaika muutettuna 8 tunnin työpäiviksi, jää alle kahdensadan. Eli lähes puolet
vuoden päivistä on vapaapäiviä.
Tässä taloustilanteessa, jossa Suomi elää velaksi, ei noin vähällä työllä taloutta ilman raskaita
etujen karsimisia, milloinkaan saada kuntoon! - yrittäjä- minäkin
julk. virkamies kirjoitti:
monet yrittäjät ovat omaisuutensa luoneet kieroilemalla . En sitäkään kadehdi.
Eipä jokaisen opettajan työkään kestä tarkempaa kritiikkiä, totta on, että kaikissa
ryhmissä on henkilöitä, jotka ei tehtäviään kunnialla hoida. Niin yrittäjissä kuin
opettajissa. Enkä kumpiakaan noin menetteleviä pidä arvossa! - oikko
minä vaan kirjoitti:
Periaatteessa yrittäjä voi määrätä itse työaikansa. Käytännössä ei.
Luin juuri Kaarlo Isokallion kolumnin. Kohtuullisen lyhyessä ajassa on suomalaisten tekemä
työmäärä vähentynyt 25%. Katselin työaikatietoja ja todella pienellä työmäärällä ihmisten
pitäisi huippupalkkoja saada.
Jos uskoisin - enkä usko- tuohon jonkun opettajan ilmoittamaan 42 tunnin työviikkoon, niin opettajan
vuotuinen työaika muutettuna 8 tunnin työpäiviksi, jää alle kahdensadan. Eli lähes puolet
vuoden päivistä on vapaapäiviä.
Tässä taloustilanteessa, jossa Suomi elää velaksi, ei noin vähällä työllä taloutta ilman raskaita
etujen karsimisia, milloinkaan saada kuntoon!Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukainen viikkotyöaika toimistotyöajassa on 36,25 tuntia ja yleistyöajassa 38,25 tuntia. Kaikilla edellä mainituilla on vuosiloman pituudesta riippuen 214-224 työpäivää. Toimistotyöajassa vuositunneiksi tulee 1552-1624 tuntia. Tämä näkyy myös edellä olevassa EK:n kuvaajassa. Opetusvelvollisuustyöaikajärjestelmässä olevilla opettajilla on peruskoulussa ja lukiossa 192 ja ammattioppilaitoksessa 194 työpäivää. Peruskoulu, lukion ja ammatillisten oppilaitosten opettajien työpäivien lisääminen tarkoittaisi myös oppilaiden ja opiskelijoiden koulupäivien lisäämistä ja siihen tarvittaisiin euroja, joita kunnilla ja kuntayhtymillä ei ole.
Em. Luvut koskevat lukuvuotta 2009 - 2010 ja lähde on www.kuntatyonantajat.fi
Kunnan viranhaltijoiden ja työntekijöiden vuotuista työaikaa ei siis voi muuttaa työpäiviksi jakamalla 40:llä. - vanh. lehtori
minä vaan kirjoitti:
Periaatteessa yrittäjä voi määrätä itse työaikansa. Käytännössä ei.
Luin juuri Kaarlo Isokallion kolumnin. Kohtuullisen lyhyessä ajassa on suomalaisten tekemä
työmäärä vähentynyt 25%. Katselin työaikatietoja ja todella pienellä työmäärällä ihmisten
pitäisi huippupalkkoja saada.
Jos uskoisin - enkä usko- tuohon jonkun opettajan ilmoittamaan 42 tunnin työviikkoon, niin opettajan
vuotuinen työaika muutettuna 8 tunnin työpäiviksi, jää alle kahdensadan. Eli lähes puolet
vuoden päivistä on vapaapäiviä.
Tässä taloustilanteessa, jossa Suomi elää velaksi, ei noin vähällä työllä taloutta ilman raskaita
etujen karsimisia, milloinkaan saada kuntoon!(Joutavanpäiväiset) kasvatustieteilijät ovat tehneet tutkimuksia, joiden mukaan kansakunnan vauraus on riippuvainen sen koulutustasosta. Kuitenkaan he eivät ole tutkimuksissaan todenneet, että koulutuksen kyllästymistaso on saavutettu jo ajat sitten. Meillä koulutetaan liikaa ja väärän alan ihmisiä. Koulutuspolitiikka on hidastempoista eikä siten vastaa aina sitä tarvetta mikä kulloinkin vallitsee. Sinällään opetusta voisi karsia jo ihan lukiokoulutuksestakin ja lukioita voisi lakkauttaa reippaastikin. Nykyisin keskiasteen koulutuskin on jokseenkin hyvin yleissivistävää varsinkin, kun ottaa huomioon muut mediavälineet ja niiden käytön osaamisen. Tarvitsisiko olla edes tällaista koko kansan koulua, en oikein usko, mutta kukapa broileripoliitikko uskaltaa edes ajatella moista. Lukutaitoa tarvitaan vain netin selaamiseen. Päiväkoti ja peruskoulun ala-aste voisi hyvinkin keskittyä sosiaalisten taitojen opettamiseen ja ylemmät asteet sitten varsinaiseen opetukseen. Suomessa on liikaa kouluja ja siten koulutuskin maksaa kyllä aivan liikaa tehoonsa nähden. Tätä ei kuitenkaan ratkaista pienentämällä opettajien palkkoja, vaan kohdistamalla opetus oikeaan kohteeseen. Maksettakoon työhönsä paneutuville ja taitaville nykyistä korkeampaa palkkaa, mutta samalla pidettäköön huoli, että myös laatutavoitteet toteutuvat kaikkia hyödyttävällä tavalla. Ja tietysti turhat oppiaineet pois koulusta.
- aineenope
Mievuan kirjoitti:
Ai sinäkö olet suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon? Olet vai? Pidätkö itseäsi tieteilijänä? Luotatko tieteeseen? Osaatko tulkita tutkimustuloksia ja osaatko tehdä tutkimusta?
Vaihdat palstaa ja sama laulu. Et taida itse olla akateeminen, koska nämä tutkintoasiat ovat sinulle noin epäselviä, vaikka niitä on täällä sinulle selitetty. Minun koulutukseni ei kyllä juuri muuta ollutkaan kuin tieteellisten tutkimusten lukemista ja arvioimista ja opiskelua sekä omien esseiden ja tutkielmien kirjoittamista aivan niin kuin kaikilla maistereilla. Viimeistään graduhan perustuu sitten omaan tutkimukseen, mutta yleensä jo aiemmatkin opinnäytteet. Auskultointivaiheeseen (joka kestää lukuvuoden) kuului lisäksi hieman opetusharjoittelua ja tuntien seuraamista.
- Mievuan
vanh.lehtori kirjoitti:
Kannattaa sinunkin hakea opettajakoulutukseen. Hae mielellään aineenopettajaksi, niin siellä pääset hyvinkin helpolla ja nopeasti töihin, jos älyä riittä. Sitä tarvitaan tässä ammatissa. Itse koen valinneeni oikein, kun olen nyt tehnyt matemaattisten aineiden opettajan työtä yli 30 vuotta ja eläkeasuntokin on jo ostettuna. Oikein arveletkin, että missään muussa työssä ei pääse niin helpolla kuin opettajana. Lisäksi edunvalvonta toimii hyvin, julkisuus on taattu, vaikka se ei aina palkassa näy. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että 15 vuotta tein työtä Lapissa 24 %:n syrjäseutulisillä. No arvaat varmaan mitä ajan takaa. No eläkettäni, johon vaikuttaa indeksikertoimet koko työhistorian ajalta. Hain äsken ennakkopäätöksen eläkkeestäni Valtionkonttorilta ja eläkepalkakseni ilmoittivat 5093 euroa!!!!. Että kyllä minun kelpaa. Olkaa hyvät, arvoisat kateelliset!
Kovin stressaavalta ei opettajan työnkuva tosiaankaan vaikuta ;-) OAJ on hyvin pitänyt jäseniensä puolia. Jopa oppilasaines on entistä paremmin valikoitavissa:
http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html
"Opettajat eivät kuitenkaan ole niin uupuneita, kuin edunvalvontajärjestöt yrittävät väittää. Näiden järjestöjen toimenkuvaan tietysti kuuluukin valittaa töitten raskautta ja pientä palkkaa. Ei kai sellaista ammattijärjestöä olekaan, joka kehuisi omaa alaansa helpoksi mutta hyvin palkatuksi. Opettajankoulutus kuitenkin kuuluu vuodesta toiseen yliopistojen suosituimpiin koulutusohjelmiin ja opettajan ammatti on hyvin tavoiteltu. Tätä on vaikea selittää, jos ammattijärjestöjen väitteet kurjasta palkasta ja äärimmäisestä rääkistä pitäisivät edes osittain paikkansa." - tutkimusapul.
Mievuan kirjoitti:
Kovin stressaavalta ei opettajan työnkuva tosiaankaan vaikuta ;-) OAJ on hyvin pitänyt jäseniensä puolia. Jopa oppilasaines on entistä paremmin valikoitavissa:
http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html
"Opettajat eivät kuitenkaan ole niin uupuneita, kuin edunvalvontajärjestöt yrittävät väittää. Näiden järjestöjen toimenkuvaan tietysti kuuluukin valittaa töitten raskautta ja pientä palkkaa. Ei kai sellaista ammattijärjestöä olekaan, joka kehuisi omaa alaansa helpoksi mutta hyvin palkatuksi. Opettajankoulutus kuitenkin kuuluu vuodesta toiseen yliopistojen suosituimpiin koulutusohjelmiin ja opettajan ammatti on hyvin tavoiteltu. Tätä on vaikea selittää, jos ammattijärjestöjen väitteet kurjasta palkasta ja äärimmäisestä rääkistä pitäisivät edes osittain paikkansa."Usko yhteen ja ainoaan jumalaan. Usko Saloviitaan! Voisitko lainata jotain muuta lähdettä välillä.
- Mievuan
aineenope kirjoitti:
Vaihdat palstaa ja sama laulu. Et taida itse olla akateeminen, koska nämä tutkintoasiat ovat sinulle noin epäselviä, vaikka niitä on täällä sinulle selitetty. Minun koulutukseni ei kyllä juuri muuta ollutkaan kuin tieteellisten tutkimusten lukemista ja arvioimista ja opiskelua sekä omien esseiden ja tutkielmien kirjoittamista aivan niin kuin kaikilla maistereilla. Viimeistään graduhan perustuu sitten omaan tutkimukseen, mutta yleensä jo aiemmatkin opinnäytteet. Auskultointivaiheeseen (joka kestää lukuvuoden) kuului lisäksi hieman opetusharjoittelua ja tuntien seuraamista.
No hyvä, mitä mieltä te selvästikin tieteellisen koulutuksen saaneet opettajat olette näistä tutkimuksista:
Baker, E. T., Wang, M. C. & Wahlberg, H. J. (1994/1995). The Effects of Inclusion on Learning. Educational Leadership, 52, 33-35. (kirjallisuuskatsaus perustuu kolmeen meta-analyysiin, jotka käsittelevät inkluusion tehokkuutta, yhteensä 73 empiiristä vertailututkimusta.
"The average effect-sizes range from 0.08 to 0.44 (and all are positive), which means that special-needs students educated in regular classes do better academically and socially than comparable students in non-inclusive settings".
Dyson, A., Farrell, P., Polat, F., Hutcheson, G. & Gallannaugh, F. (2004) Inclusion and Pupil Achievement. University of Newcastle.
"Despite the variety in the scope of the studies reviewed above and their methodologies,the broad general conclusion is that placing pupils with SEN in mainstream schools has no major adverse consequences for the children’s academic achievement, behaviour and attitudes and that there can be positive benefits, particularly in relation to mainstream children’s attitudes and understanding of disability."
Halvorsen, A. T. & Sailor, W. (1990). Integration of students with severe and profound disabilities: a review of research. Teoksessa: R. Gaylord-Ross (toim.) Issues and Research in Special Education. Volume I. s. 110 - 172. New York: Teachers College Press.
"The overwhelming majority of research studies conducted over the past ten years provides clear support for integrated environments... Further research on the efficacy of integrated instruction, for all age groups, in comparison to segregated service models, is probably not needed. The case has been made."
Moberg, S. (1972). Kriittinen katsaus älyllisesti poikkeaviin lapsiin kohdistuvien erityisopetustoimenpiteiden vaikutuksia selvittäviin tutkimuksiin. Research Reports 9/1972. Jyväskylän yliopisto: Erityispedagogiikan laitos.
"Edellä esitetyt tutkimustulokset osoittavat varsin yhdenmukaisesti heikkolahjaisten ja lievästi vajaamielisten oppilaiden saavuttavan paremmat opilliset tulokset normaaliluokkiin sijoitettaessa kuin erityisluokilla."
Esimerkki tuoreesta vertailututkimuksesta
Myklebusta, J. O. & Båtevik F.O. (2009). Earning a living for former students with special educational needs. Does class placement matter? European Journal of Special Needs Education Vol. 24, No. 2, May 2009, 203–212.
“Students schooled in regular classes attain vocational or academic competence and obtain a driving license to a much greater degree than those educated in special classes. In turn, attainment of competence and possession of a driving license increase the chances of finding work with sufficient pay. This is the indirect effect of class placement. However, placement also has a direct effect on economic independence for some subcategories of students. Belonging to a regular class instead of a special class seems to be advantageous for people with rather low functional abilities and for those who do not succeed in attaining competence or obtaining a driving license."
Esimerkki diagnoosiryhmää koskevasta vertailututkimuksesta: Downin syndrooma
Turner, S., Alborz, A. & Gayle, V. (2008). Predictors of academic attainments of young people with Down's syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, vol. 52, (5) 380-392.
"During and after the final years of education those in mainstream schools showed greater progress than those with similar intellectual abilities in special schools... Mainstream school attendance had a modest beneficial effect... throughout the school career of the children, independently of level of intellectual disability".
Erityisopetuksen vaikutus itsetuntoon
Keltikangas-Järvinen, L. (2007). Koulu sosiaalisen pääoman lisääjänä ja elinikäisen oppimisen kasvattajana psykologisten tutkimustulosten valossa. Teoksessa Alatupa, S. (toim.). Koulu, syrjäytyminen ja sosiaalinen pääoma. Sitran raportteja 75. Helsinki.
"Erityisopetus ja huono itsetunto kulkivat käsi kädessä. Erityisesti yleinen itsetunto laski, mitä kauemmin oppilas oli ollut erityisopetuksessa, ja se jäi opetuksen loppumisen jälkeenkin matalalle tasolle." (s. 40)
Katsaus integraation vaikutuksista muihin oppilaisiin
Kalambouka, A, Farrell, P., Dyson, A. & Kaplan, I. (2007). The impact of placing pupils with special educational needs in mainstream schools on the achievement of their peers. Educational Research, Vol. 49, No. 4, December 2007, pp. 365 – 382
"Overall, the findings suggest that there are no adverse effects on pupils without special educational needs of including pupils with special needs in mainstream schools, with 81% of the outcomes reporting positive or neutral effects." - Mievuan
tutkimusapul. kirjoitti:
Usko yhteen ja ainoaan jumalaan. Usko Saloviitaan! Voisitko lainata jotain muuta lähdettä välillä.
Ei lähde ole ratkaiseva, vaan sisältö. (Lähde pitää mainita) Luepas vanh.lehtorin kommentti ja sitten minun kommenttini uudestaan. Näetkö viestin?
Huomautus: otsikon ensimmäinen kirjain kirjoitetaan isolla kirjaimella. Jumala kirjoitetaan isolla kirjaimella, koska puhut yhdestä ja ainoasta Jumalasta. Kysymys päätetään kysymysmerkillä, tuo ei liene retorinen kysymys. Luulisi opettajan hallitsevan edes oikeinkirjoitussäännöt! - tutkimusapul
Mievuan kirjoitti:
Ei lähde ole ratkaiseva, vaan sisältö. (Lähde pitää mainita) Luepas vanh.lehtorin kommentti ja sitten minun kommenttini uudestaan. Näetkö viestin?
Huomautus: otsikon ensimmäinen kirjain kirjoitetaan isolla kirjaimella. Jumala kirjoitetaan isolla kirjaimella, koska puhut yhdestä ja ainoasta Jumalasta. Kysymys päätetään kysymysmerkillä, tuo ei liene retorinen kysymys. Luulisi opettajan hallitsevan edes oikeinkirjoitussäännöt!Eikö se vanhempi lehtori olekaan samaa mieltä kanssasi? En yhtään ihmettele. Sinulla on jokin inkluusiomania menossa. Otapa nyt vaan kiltisti se päivälääke!
- haukotus
minä vaan kirjoitti:
Kuten kirjoitin, en ota lainkaan kantaa siihen onko palkka oikea tai väärä.
Ajattelen vain, jotta jos asioita halutaan verrata, niin vertailukohtien pitää olla
oikea!
Tuo kotitöiden osuus tulee keskustelussa usein esille. Niitä opettajilla onkin, sitä
en kiistä.
Pikaisesti netistä selasin ja jostain tuli vastaan tieto, että opetusvelvollisuus viikossa
olisi luokassa 20-24 tuntia. Normaaliin 37,5 tunnin työviikkoon nähden eroa 13-17,5 tuntia.
Joten kolmisen tuntia työpäivässä saa kotitöitä olla ja sitä ainakaan ammattitaitoinen ei
valmisteluihin käytä. On vielä huomioita, että kokemuksen karttuessa kotitöiden osuus pienenee.
Joten viikkotuntimäärä ei tavallisesta työläisestä poikkea.
Eli vuotuinen työaika ei ole sama. Laski sitä miten laski.
En todellakaan opettajan työtä tai palkkaa kadehdi. Eivät nykylapset/vanhemmat mitään helppoja
ole. Mutta totuus on totuus ja jos toinen mittaa litroja ja toinen metrejä, niin vertailla niita ei voi!
Ps
Sohaistaanpa vielä tätäkin!
Missään muussa ammatissa ei vaikkapa äitiyslomalla oleva tule loman ajaksi täydellä palkalla töihin
ja varsinaisen työn tehnyt joutuu lomautetuksi!En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta kommentoin silti paria kohtaa.
"Pikaisesti netistä selasin ja jostain tuli vastaan tieto, että opetusvelvollisuus viikossa
olisi luokassa 20-24 tuntia. Normaaliin 37,5 tunnin työviikkoon nähden eroa 13-17,5 tuntia.
Joten kolmisen tuntia työpäivässä saa kotitöitä olla ja sitä ainakaan ammattitaitoinen ei
valmisteluihin käytä. On vielä huomioita, että kokemuksen karttuessa kotitöiden osuus pienenee."
Minulla on opetusvelvollisuus 18 tuntia. Mutta ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että se kertoo koko totuuden? Esim. tässä jaksossa opetus alkaa joka päivä klo 8.00, mikä tarkoittaa sitä, että minä menen työpaikalle viimeistään klo 7.45. Ja minun päiväni ei ala lehden lukemisella ja kahvikupposen nauttimisella, vaan täysillä paahdetaan alusta alkaen. Päivän aikana minulla on muutama tunti opetusta ja pari hyppytuntia, joiden aikana ei suinkaan lueta Suomi24-keskustelupalstaa, vaan tehdään töitä. Suunnitellaan tunteja, monistetaan seuraavan tunnin materiaaleja, korjataan aineita, pidetään yhteyttä vanhempiin, käydään oppilashuoltoryhmissä, valvotaan välitunteja jne. Oppituntini loppuvat klo 15, paitsi perjantaisin klo 14. Illalla suunnittelen vielä tunteja ja korjaan aineita yleensä tunnin-parin ajan. Viikonloppuisin pyrin pitämään perjantai-illan ja lauantaipäivän vapaana, sunnuntaina suunnitteluun ja korjaamiseen käytän pari tuntia. Ja tämä normaaliviikkona. Asia erikseen ovat koeviikot, puhumattakaan tilanteesta yo-kirjoitusten aikana. Kokemuksen myötä (minulla sitä on kymmenisen vuotta) kotitöiden määrä ei ole paljon muuttunut. Tuntien suunnitteluun menee vähemmän aikaa, mutta rima on myös alkuvuosista noussut, joten korjattavaa on enemmän. Toisaalta oppikirjat vaihtuvat muutaman vuoden välein, mikä lisää suunnittelutyötä aina kolmen vuoden sykleissä.
"Missään muussa ammatissa ei vaikkapa äitiyslomalla oleva tule loman ajaksi täydellä palkalla töihin
ja varsinaisen työn tehnyt joutuu lomautetuksi! "
Ensinnäkin äitiyslomalta kesän ajaksi töihin tuleva ei saa täyttä palkkaa, vaan peruspalkan. Toisekseen useimmissa muissa ammateissa vuosiloman voi pitää äitiysloman päätteeksi (tai ennen sitä), opettajan laskennallinen vuosiloma on kesällä. Luovuttavatko muiden ammattien edustajat vuosilomansa sijaiselleen? Kolmanneksi kunnalla olisi mahdollisuus maksaa kesän palkka myös sijaiselle.
- sinnuu kiusoon
Ja eikun sama älytön lätinä jatkuu;)
"Asioita hoitavalta virkamieheltä tarkistettuja opetusvelvollisuusaikoja."
Tarkista seuraavaksi paavilta opettajien kengän kokoja. Soita neiti Ajalle ja kysy, montako sormea oettajilla on. Nillä lukuarvoilla on yhtä paljon tekemistä minun tai muiden opettajien työaikojen ja työmäärän kanssa, kuin tuolla jauhamallasi opetusvelvollisuudella. Jos ymmärtäisit opettajan työtä, työnkuvaa ja palkkausjärjestelmää edes rahdun vertaa, niin tietäisit, että opetusvelvollisuus on palkan määräämisessä käytetty laskennallinen arvo, joka ei liity absoluuttisesti mitenkään työn määrään.
"Epäilenpä suuresti, että asiansa osaava opettaja käyttää kotona jopa neljää tuntia
päivässä työhön liittyvää aikaa."
On ihan sama, mitä epäilet, sillä epäilysi eivät vaikuta ympäröivään todellisuuteen. Kuvittelet ymmärtäväsi jotain opettajan työstä ja työmäärästä siltä samalta kokemuspohjalta kuin muutkin saman nauhan pyörittäjät; olet joskus käynyt koulua. Ihan saman logiigan mukaan olet varmasti syventynyt myös veturinkuljettajan työhön (matkustat varmaan joskus junalla) ja tunnet läpikotaisin sairaanhoitajan arkea (kitarisasi leikattiin, kun olit pieni). Pimpeli pom.
Minun mielestäni postimies pääse liian helpolla. Sehän vain tipauttaa lehden luukustani joka aamu samaan aikaan, ja sitten häipyy. Ei pitäisi palkkaa maksaa moiselle työtä vieroksuvalle epelille.
"Se on selvää, että pelkkä opetusaika ei ole koko totuus,"
Sekoitat nyt koko ajan käsitteitä. Ilmeisesti luulet, että opetusvelvollisuus ja opetusaika ovat sama asia. Eivät edelleenkään ole.
Opetusvelvollisuuteni on 21 tuntia. Se tarkoittaa, että saan taulukon mukaisen peruspalkan ilman lisiä, jos tunteina korvattavia tehtäviä on 21 tuntia viikossa. Minulla on lukujärjestyksen mukaisia opetustunteja 19 viikossa. Muita tunteina korvattavia tehtäviä on 3 viikkotunnin edestä. Yhteensä tunteina korvattavia tehtäviä 22 viikkotunnin verran, eli saan niiden perusteella peruspalkan yhden ylitunnin palkan. 3 viikkotuntia muita tehtäviä ei liity mitenkään kellossasi oleviin väleihin, joita pikkuviisari ohittaa tasan kerran tunnissa. Tässä tunti on tietylle tehtävälle asetettu korvaus, jonka todellinen euromääräinen vastine lasketaan taulukosta. Tunti aikaa ja tunti maksuperustetta eivät ole sama asia. Lisäksi saan erillisiä, suoraan euromääräisiä korvauksia kahdesta muusta erillisestä tehtävästä yhteensä 93,50 euroa kuukaudessa.
Olen töissä koululla melko tarkkaan 30 tuntia viikossa, teen tavallisesti 1-2 tuntia töitä kotona illalla (joskus en yhtään, koeaikaan useita tunteja). Viikonloppuisin teen tyypillisesti 2-4 tuntia töitä, koeaikaan enemmän. Ylityökorvausta, ilta-ajalta maksettavaa lisää, viikonlopulta maksettavia lisiä ei tunneta.
Kokonaistyömäärää on tuosta hyvin vaikea laskea luotettavasti, mutta se on normiviikkona n. 40 tuntia. Tämä yhdellä laskennallisella ylitunnilla. Mielestäni itselleni varsin sopiva työmäärä, vaikka voisin kyllä tehdä enemmän luokkatuntejakin.
Asian monimutkaisuutta lisää se, että eri asteiden ja eri aineiden opettajien työnkuva voi vaihdella kovastikin. Yleispätevää työmäärän ja palkan suhteesta on todella vaikea sanoa. Se, mitä ulkopuolinen epäilee, ei kuitenkaan suuresti tilannetta hetkauta.
"Haluan vain vertailukelpoisia tietoja esille!"
Niikun miksi? Et ollut kateellinen omien sanojesi mukaan. Et ollut sitä mieltä, että palkka on oikea tai väärä. Ihan vaan muuten täällä hengailet kaiken päivää julistamassa, kuinka vähän opettajilla on töitä;) C'mon, Pinokkio...
"Jos uskotaan, että opettaja käyttää parikymmentä tuntia opetusvelvollisuuden lisäksi- mikä"
Ei se ole uskon asia. Joulupukki, Jeesus ja noususuhdanteen alkamisajankohta ovat uskon asioita. Minä teen töitä juuri sen verran kuin teen töitä, eikä se voi olla sinun uskostasi kiinni. Minä uskon, että sinulla on sininen propelli keskellä päälakea - ilmestyikö?
Edelleen kirjoituksestasi paistaa pinttynyt väärinkäsitys, että opetusvelvollisuus liittyy jotenkin työn määrään. Onko se tuo "-velvollisuus"? Ymmärrätkö sen jotenkin kirjaimellisesti? Helpottaisiko, jos sana "opetusvelvollisuus" korvattaisiin vaikka sanalla "jakaja"?
Ja sitä paavia on sitten vaikea tavoittaa virka-aikaan.- Rauhaa, rauhaa!
ihmeessä kinaamasta! Eikös se ala kohta se paljon puhuttu piiiiitkä joululomakin! Voisi olla myös piiitkä joulurauha!
- minä vaan
Rauhaa, rauhaa! kirjoitti:
ihmeessä kinaamasta! Eikös se ala kohta se paljon puhuttu piiiiitkä joululomakin! Voisi olla myös piiitkä joulurauha!
Sattuupa vain niin, että vaimoni on opettaja, joten pikkuisen noita työtunteja tullut seurattua kotonakin!
Eipä lukemisen ymmärtäminen ole täällä vankinpia puolia. En vieläkään koe kirjoittaneeni mitään opettajien
palkan määrästä. Enkä siitä on se liian korkea tai liian alhainen
Kokemukseni mukaan vain tehdyt työtunnit ovat monia aloja pienemmät.
Ja jos teen vähemmän töitä niin yleensä se näkyy palkassa.
Kysymykseni on alunperin ollut perin yksinkertainen. Onko opettajien työaika suhteessa muihin muita
alhaisempi. Siihen olen vastausta hakenut, huonoin tuloksin tosin! - En ole opettaja
minä vaan kirjoitti:
Sattuupa vain niin, että vaimoni on opettaja, joten pikkuisen noita työtunteja tullut seurattua kotonakin!
Eipä lukemisen ymmärtäminen ole täällä vankinpia puolia. En vieläkään koe kirjoittaneeni mitään opettajien
palkan määrästä. Enkä siitä on se liian korkea tai liian alhainen
Kokemukseni mukaan vain tehdyt työtunnit ovat monia aloja pienemmät.
Ja jos teen vähemmän töitä niin yleensä se näkyy palkassa.
Kysymykseni on alunperin ollut perin yksinkertainen. Onko opettajien työaika suhteessa muihin muita
alhaisempi. Siihen olen vastausta hakenut, huonoin tuloksin tosin!Jos haluat vertailla työaikoja, niin opettajien työaikaa kannattanee verrata saman työnantajan eli kunnan muiden alojen toimihenkilöiden työaikaan, ei suorittavaa työtä tekeviin. Toisaalta opettajan työmäärää ei mitata kellokortilla tai tuotteiden määrällä, eikä opettajilla pääsääntöisesti ole oikeutta lisä- tai ylityökorvauksiin vaikka tekisivät kuinka paljon työtä. Opettajien ei myöskään ole pakko tehdä kaikkea työtään työpaikalla, vaan he voivat tehdä suuren osan oppituntien ulkopuolisesta työstä itse valitsemanaan aikana missä tahansa paikassa.
Eikö se työaika jo selvinnyt edellä olevista postauksista? Mediaani näyttää olevan 38 h/viikko ja keskiarvo 38,5 h. Vaimostasi en tiedä. Jos hän on kauan alalla ollut ja kaavoihinsa kangistunut, niin rutiininomainen tuntien vetäminen vanhoilla kalvoilla vie tietenkin vähemmän valmisteluaikaa kuin sellaiselta, joka tarjoaa opiskelijoille ajanmukaista, monipuolista tietoa ja taitoa ja pitää ammattitaitonsa ajan tasalla. - luki luki
minä vaan kirjoitti:
Sattuupa vain niin, että vaimoni on opettaja, joten pikkuisen noita työtunteja tullut seurattua kotonakin!
Eipä lukemisen ymmärtäminen ole täällä vankinpia puolia. En vieläkään koe kirjoittaneeni mitään opettajien
palkan määrästä. Enkä siitä on se liian korkea tai liian alhainen
Kokemukseni mukaan vain tehdyt työtunnit ovat monia aloja pienemmät.
Ja jos teen vähemmän töitä niin yleensä se näkyy palkassa.
Kysymykseni on alunperin ollut perin yksinkertainen. Onko opettajien työaika suhteessa muihin muita
alhaisempi. Siihen olen vastausta hakenut, huonoin tuloksin tosin!Jos on vaimosi oettaja, niin voisi opettaa sinut ensin lukemaan. Tuossahan niitä edellä työaikoja sinulle selitetään. Sitä paitsi puheet vaimosi opettajuudesta ovat täyttä puppua. Juuri edellä näytit, ettet tiedä mitä tarkoittaa opetusvelvollisuus (sekoitit sen työaikaan), mutta vaimosi muka opettaa... Vai onko kyseessä ex-vaimosi? Vai naapurin vaimo?
Kerro nyt, mitä tyydytystä jankuttamisesi tuottaa? Korvaako se jotenkin henkistä pahoinvointiasi? Kuka on ollut sinulle ilkeä - jäitkö joskus syyttä jälki-istuntoon? - oikko
minä vaan kirjoitti:
Sattuupa vain niin, että vaimoni on opettaja, joten pikkuisen noita työtunteja tullut seurattua kotonakin!
Eipä lukemisen ymmärtäminen ole täällä vankinpia puolia. En vieläkään koe kirjoittaneeni mitään opettajien
palkan määrästä. Enkä siitä on se liian korkea tai liian alhainen
Kokemukseni mukaan vain tehdyt työtunnit ovat monia aloja pienemmät.
Ja jos teen vähemmän töitä niin yleensä se näkyy palkassa.
Kysymykseni on alunperin ollut perin yksinkertainen. Onko opettajien työaika suhteessa muihin muita
alhaisempi. Siihen olen vastausta hakenut, huonoin tuloksin tosin!Laita vaimo kirjaamaan ylös päivittäinen työaika vaikkapa kevätlukukauden ajan. Tee joku mukava excel-taulukko helpottamaan kirjaamista. Siitä selviää, onko vaimo kokopäivätyössä.
Vähemmän työtä tekevät opettajat ovat tuntiopettajia tai esim. osittaisella hoitovapaalla tai osa-aikaeläkkeellä ja saavat pienempää palkkaa kuten muillakin aloissa osa-aikatyötä tekevät työntekijät. - minä vaan
oikko kirjoitti:
Laita vaimo kirjaamaan ylös päivittäinen työaika vaikkapa kevätlukukauden ajan. Tee joku mukava excel-taulukko helpottamaan kirjaamista. Siitä selviää, onko vaimo kokopäivätyössä.
Vähemmän työtä tekevät opettajat ovat tuntiopettajia tai esim. osittaisella hoitovapaalla tai osa-aikaeläkkeellä ja saavat pienempää palkkaa kuten muillakin aloissa osa-aikatyötä tekevät työntekijät.Tässä vuosikymmeniä tuota rouvaa olen seurannut, tietenkin tiedän, ettei ilman kotitöitä
opettaja selviää. Enkä hänen kadehdi. Paineita toki on ja tottahan sekin
on, että nykyvanhemmat vaativat opettajalta sellaista mikä kuuluisi selkeästi vanhemmille. Peruskasvatus
kun mielestäni nimenomaan vanhemmille kuuluu.
Jos minun pitää kahta asiaa verrata , niin tietojen tulee olla vertailukelpoisia, siitä nimenomaan on kysymys. Se mikä ärsyttää on vertailukelvottomien tietojen saaminen. Aivan
sama tilanne kuin maataloudessa, jossa MTK puhuu viljelijöiden tuntiansioista. Huomioimatta sitä, että
suuri osa maanviljelyksestä ei ole läpi vuoden täyspäiväistä.
OAJ:n edunvalvonta on senverran röyhkeätä , ettei tuosta voi olla ulkopuolinen ärsyyntymättä. Lasten
edulla varjolla ajetaan selkeästi vain palkkaetua. Tässä taloustilanteessa monella alalla on esimerkiksi
lomapalkkoja otettu aikana. Eli jos OAJ ajattelisi edes pikkuisen lasten etua, niin lomautukset, jotka
joissakin kunnissa ovat enemmän pakollisia, tapahtuisivat lähes kolmen kuukauden kesäloman aikana!
Ajatus , joka lasten etua ajattelevalle OAJ:lle on mahdoton, eli kenen etu on etusijalla.
Edelleen näen, että alkuperäinen ajatukseni aikalailla lyhyestä vuosittaisesta työajasta on paikkansa pitävä!
Enkä missään kohdin ole sanonut mitään opettajien palkkatasosta! - noin kuulin
minä vaan kirjoitti:
Tässä vuosikymmeniä tuota rouvaa olen seurannut, tietenkin tiedän, ettei ilman kotitöitä
opettaja selviää. Enkä hänen kadehdi. Paineita toki on ja tottahan sekin
on, että nykyvanhemmat vaativat opettajalta sellaista mikä kuuluisi selkeästi vanhemmille. Peruskasvatus
kun mielestäni nimenomaan vanhemmille kuuluu.
Jos minun pitää kahta asiaa verrata , niin tietojen tulee olla vertailukelpoisia, siitä nimenomaan on kysymys. Se mikä ärsyttää on vertailukelvottomien tietojen saaminen. Aivan
sama tilanne kuin maataloudessa, jossa MTK puhuu viljelijöiden tuntiansioista. Huomioimatta sitä, että
suuri osa maanviljelyksestä ei ole läpi vuoden täyspäiväistä.
OAJ:n edunvalvonta on senverran röyhkeätä , ettei tuosta voi olla ulkopuolinen ärsyyntymättä. Lasten
edulla varjolla ajetaan selkeästi vain palkkaetua. Tässä taloustilanteessa monella alalla on esimerkiksi
lomapalkkoja otettu aikana. Eli jos OAJ ajattelisi edes pikkuisen lasten etua, niin lomautukset, jotka
joissakin kunnissa ovat enemmän pakollisia, tapahtuisivat lähes kolmen kuukauden kesäloman aikana!
Ajatus , joka lasten etua ajattelevalle OAJ:lle on mahdoton, eli kenen etu on etusijalla.
Edelleen näen, että alkuperäinen ajatukseni aikalailla lyhyestä vuosittaisesta työajasta on paikkansa pitävä!
Enkä missään kohdin ole sanonut mitään opettajien palkkatasosta!Ovat joillakin paikoilla opettajat niin paljon oppilaiden etuja, jotteivat turhia joulujuhlia
ole järjestäneet. Mitäs noista pikkulapsillekkaan, turhanpäiväiviä tilaisuuksia. - joulu pukki
noin kuulin kirjoitti:
Ovat joillakin paikoilla opettajat niin paljon oppilaiden etuja, jotteivat turhia joulujuhlia
ole järjestäneet. Mitäs noista pikkulapsillekkaan, turhanpäiväiviä tilaisuuksia.Niin se menee, kun työntekijöitä vähennetään, niin tuottavuus pienenee. Näinhän se on.
- Äikkää
minä vaan kirjoitti:
Tässä vuosikymmeniä tuota rouvaa olen seurannut, tietenkin tiedän, ettei ilman kotitöitä
opettaja selviää. Enkä hänen kadehdi. Paineita toki on ja tottahan sekin
on, että nykyvanhemmat vaativat opettajalta sellaista mikä kuuluisi selkeästi vanhemmille. Peruskasvatus
kun mielestäni nimenomaan vanhemmille kuuluu.
Jos minun pitää kahta asiaa verrata , niin tietojen tulee olla vertailukelpoisia, siitä nimenomaan on kysymys. Se mikä ärsyttää on vertailukelvottomien tietojen saaminen. Aivan
sama tilanne kuin maataloudessa, jossa MTK puhuu viljelijöiden tuntiansioista. Huomioimatta sitä, että
suuri osa maanviljelyksestä ei ole läpi vuoden täyspäiväistä.
OAJ:n edunvalvonta on senverran röyhkeätä , ettei tuosta voi olla ulkopuolinen ärsyyntymättä. Lasten
edulla varjolla ajetaan selkeästi vain palkkaetua. Tässä taloustilanteessa monella alalla on esimerkiksi
lomapalkkoja otettu aikana. Eli jos OAJ ajattelisi edes pikkuisen lasten etua, niin lomautukset, jotka
joissakin kunnissa ovat enemmän pakollisia, tapahtuisivat lähes kolmen kuukauden kesäloman aikana!
Ajatus , joka lasten etua ajattelevalle OAJ:lle on mahdoton, eli kenen etu on etusijalla.
Edelleen näen, että alkuperäinen ajatukseni aikalailla lyhyestä vuosittaisesta työajasta on paikkansa pitävä!
Enkä missään kohdin ole sanonut mitään opettajien palkkatasosta!"Tässä vuosikymmeniä tuota rouvaa olen seurannut, tietenkin tiedän, ettei ilman kotitöitä
opettaja selviää." Itse olen opettaja enkä vie töitä kotiin. Teen työasiat päivällä koululla viitenä päivänä viikossa yleensä kello 8 . 19 välisenä aikana. Lasken joka päivä työpäiväni pituuden. Viikkotuntimääräksi minulle tulee lähes aina 35 - 45 tuntia. Työpäivänä hoidettavia asioita ovat seuraavat: tuntien pito, niiden suunnittelu ja raportointi (eli omien muistiinpanojen tekeminen, jotta muistaa, mitä kulloinkin on tehty); kokeiden laatiminen; kokeiden ja kirjoitelmien korjaus; yhteydenpito vanhempiin; oppilaiden vahtiminen, jotta he eivät pääse tekemään ilkeyksiä; jälki-istuntovalvonta; poissaolojen selvittäminen; kokoukset ja palaverit; tapahtumien ja tempausta suunnittelu ja järjestäminen; oman luokkahuoneen järjestyksessä pitäminen sekä oppilaista keskustelu muiden opettajien kanssa. Työpäivät ovat todella intensiivisiä. Useimmiten mitään hengähdystaukoa ole. Ruokaillessakin on vastuussa ympärillään olevista oppilaista.
Suurin osa opettajista vei töitänsä kotiin. Tällöin heidän palkkaansa on tietenkin vaikea suhteuttaa muihin työläisiin, joten kaipaamaasi vertailukelpoista tietoa ei luultavasti tule milloinkaan. Mielestäni voisi olla niin, että jokaisen opettajan tulisi olla koululla kahdeksasta neljään. Tällöin he luultavasti ehtisivät hoitaa koululla melkein kaikki tarvittavat työasiat. Opettajat tuskin kuitenkaan suostuisivat tähän. Sehän on hyvä joillekin, että töitä voidaan tehdä useissa eri paikoissa. Itse pidän työstäni. Pitkät lomat ja mahdollisuus vaikuttaa oman työpäivänsä pituuteen ja aikatauluun ovat hienoja asioita. Uskoakseni opettaja tekee vuodessa vähän töitä muihin työläisiin verrattuna. Jonkin verran ammattitaitoa tulee päivitettyä koulujen loma-aikoinakin.
- ope49
opettajan tilille kertyy se 3000 eikä 3740 se on ihan eri asia paljonko vapaata on. samalla logiikalla saatat saada jollekkin osa-aikaiselle teoriassa huippupalkan. tilille tuleva raha on se mikä on oikeasti käytössä
- minä vaan
Noinhan se tietenkin on. Kysymys vain siitä, että eri ammattiryhmillä tuohon samaan palkkamäärään
joutuu tekemään eri määrän työtä! Jos toinen palkkansa saadakseen tekee monta työviikkoa enemmän
työtä, niin silloin näiden kahden työntekijän ilmoitetut palkat eivät ole keskenään vertailukelpoisia.
En oikeastaan peruskysymykseeni työajoista ole vieläkään vastausta saanut. Mielipiteeni on vieläkin se,
että lähes kaikissa ammateissa - opettajien lisäksi- ihmisten palkka kertyy liian vähästä työstä.
Ajattelen ,että liika vapaa-aika vain aikaansaa ihmisille turhia ajatuksia ja ongelmiä! - M60v
minä vaan kirjoitti:
Noinhan se tietenkin on. Kysymys vain siitä, että eri ammattiryhmillä tuohon samaan palkkamäärään
joutuu tekemään eri määrän työtä! Jos toinen palkkansa saadakseen tekee monta työviikkoa enemmän
työtä, niin silloin näiden kahden työntekijän ilmoitetut palkat eivät ole keskenään vertailukelpoisia.
En oikeastaan peruskysymykseeni työajoista ole vieläkään vastausta saanut. Mielipiteeni on vieläkin se,
että lähes kaikissa ammateissa - opettajien lisäksi- ihmisten palkka kertyy liian vähästä työstä.
Ajattelen ,että liika vapaa-aika vain aikaansaa ihmisille turhia ajatuksia ja ongelmiä!Sinäpä olet oikealla joulumielellä. Rauha sielullesi ja koeta nyt vaan tulla sen vaimosi kanssa juttuun.
Tai ei oikeastaan olisi pitänyt kirjoittaa, kun se taas alkaa änkyttää jostakin palkasta ja työajasta. Minulla on pian myynnissä loistavat lehtorin paperit ja kun maksat riittävästi saat sotunikin siinä mukana. Että sitten vaan töih... anteeksi vapaa-aikaa viettämään.
- ok-opettaja
>>>>>>>Tänään töihin mennessä mietin, tuleeko sanomista, kun olen tissutellut X0:ta etänä jo viimeiset 3 viikkoa. Kurvasin citymaasturillani työpaikan pihaan ja totesin auton sisälämpötilan olevan 23,8 astetta, mikä on juuri optimi meikäpojalle. Kun otin aamukahvin ja aloin selailla iltalehteä netistä, tuli esimieheni kovalla ryminällä huoneeseeni. - Siinähän sinä olet, sanoi hän hengästyneellä äänellä. Kurkkuni pomppasi sydämeen. -Eipä ole miestä juuri näkynyt.
En ehtinyt aloittaa selittelyä, kun esimieheni kertoi 300 euron palkankorotuksesta ja ojensi tiedon 5000 euron bonuksesta. Niin, totta vie, olinhan ylittänyt tuloskorttini tavoitteet kirkkaasti. Onneksi älysin sorvata ne niin matalalle reilu vuosi takaperin.
Pikaisella laskutoimituksella räknäsin, että ensi vuonna asumiseni on ilmaista verrattuna tilanteeseen, jossa lainan otin. Tuloni ovat nousseet ja korot pudonneet niin roimasti, että käteen jää paljon enemmän kuin tuhnutteluaikanani. Siis paljon enemmän, tuhansia euroja vuodessa.
Nyt ´kurlaan tyytyväisenä varaavan takan lämmössä ja katselen, kuinka kaunis vaimoni sovittelee uusia rintaliivejä. Huh huh, illalla taitaa leiskua muukin kuin takkatuli. Kyllä kelpaa.
Kuinkas tuhnujen luona, ovatko tunnelmat yhtä mainiot kuin minulla, perheelläni ja Suomen pystykoirallani? Ajattelitteko saunoa ex tempore, kuten minä ja niin monet muut ok-porvarit?>>>>>>>>
Tässä hieman referenssiä yritysmaailmaan. Pitäisikö kadehtia?- minä vaan5
Todettakoon nyt sitten loppuyhteenvetona. Että opettajien työaika on pitkä, kotona tehty työajan
jälkeen tehtyä työtä on enemmän kuin opetusvelvollisuuteen käytetty aika.
Kaikki ratkaisut, joita opettajat ja varsinkin OAJ tekevät ovat vain ainoastaan oppilaiden etujen ajamiseksi.
Lomauttaminen vaikkapa kesän aikana on mahdotonta ja ei millään tavalla palvelisi oppilaiden etua.
Tarvitseehan runsaana työaikana saatu stressi pitkää lepoaikaa.
Summasummarum! Vain ja ainoastaan OAJ:lla on viisasten kivi , jolla oppilaiden edut voidaan valvoa.
Me alan ulkopuoliset emme asioista mitään ymmärrä, joten meidän tulee olla asioista vaiti! - 2+11
minä vaan5 kirjoitti:
Todettakoon nyt sitten loppuyhteenvetona. Että opettajien työaika on pitkä, kotona tehty työajan
jälkeen tehtyä työtä on enemmän kuin opetusvelvollisuuteen käytetty aika.
Kaikki ratkaisut, joita opettajat ja varsinkin OAJ tekevät ovat vain ainoastaan oppilaiden etujen ajamiseksi.
Lomauttaminen vaikkapa kesän aikana on mahdotonta ja ei millään tavalla palvelisi oppilaiden etua.
Tarvitseehan runsaana työaikana saatu stressi pitkää lepoaikaa.
Summasummarum! Vain ja ainoastaan OAJ:lla on viisasten kivi , jolla oppilaiden edut voidaan valvoa.
Me alan ulkopuoliset emme asioista mitään ymmärrä, joten meidän tulee olla asioista vaiti!Loppuyhteenvetosi osoittaa vain sen, että et pelkästään ymmärrä opettajan työstä mitään, mutta et myöskään ole ymmärtänyt sinulle osoitettuja vastauksia.
Kyllä silloin kannattaakin pysyä vaiti. - Oikea summa
minä vaan5 kirjoitti:
Todettakoon nyt sitten loppuyhteenvetona. Että opettajien työaika on pitkä, kotona tehty työajan
jälkeen tehtyä työtä on enemmän kuin opetusvelvollisuuteen käytetty aika.
Kaikki ratkaisut, joita opettajat ja varsinkin OAJ tekevät ovat vain ainoastaan oppilaiden etujen ajamiseksi.
Lomauttaminen vaikkapa kesän aikana on mahdotonta ja ei millään tavalla palvelisi oppilaiden etua.
Tarvitseehan runsaana työaikana saatu stressi pitkää lepoaikaa.
Summasummarum! Vain ja ainoastaan OAJ:lla on viisasten kivi , jolla oppilaiden edut voidaan valvoa.
Me alan ulkopuoliset emme asioista mitään ymmärrä, joten meidän tulee olla asioista vaiti!Et todella oppinut mitään koko pitkästä viestikejusta;) Edelleenkään - veljesi ex-vaimon autokouluopettajuudesta huolimatta - sekoitat opetusvelvollisuuden työtunteihin. Sen näkee tuosta ilmaisustasi "opetusvelvollisuuteen käytetty aika". Luulet yhä, että opettajilla on "velvollisuus" opettaa tietty määrä kellon tunteja. Et ihan totta ymmärtänyt... Eikä kukaan jaksa enää selittää kuudetta kertaa:-)
Miksi edes kyselet tällaisia asioita, kun et pysty dekoodaamaan ihan tavallisia suomenkielisiä virkkeitä? - kronologicus
minä vaan5 kirjoitti:
Todettakoon nyt sitten loppuyhteenvetona. Että opettajien työaika on pitkä, kotona tehty työajan
jälkeen tehtyä työtä on enemmän kuin opetusvelvollisuuteen käytetty aika.
Kaikki ratkaisut, joita opettajat ja varsinkin OAJ tekevät ovat vain ainoastaan oppilaiden etujen ajamiseksi.
Lomauttaminen vaikkapa kesän aikana on mahdotonta ja ei millään tavalla palvelisi oppilaiden etua.
Tarvitseehan runsaana työaikana saatu stressi pitkää lepoaikaa.
Summasummarum! Vain ja ainoastaan OAJ:lla on viisasten kivi , jolla oppilaiden edut voidaan valvoa.
Me alan ulkopuoliset emme asioista mitään ymmärrä, joten meidän tulee olla asioista vaiti!Edelleenkään opetusvelvollisuus ei ole aika, vaan palkan laskennassa käytetty vertailuluku.
- juttuja seurannut
kronologicus kirjoitti:
Edelleenkään opetusvelvollisuus ei ole aika, vaan palkan laskennassa käytetty vertailuluku.
Jos vastaukset, joita on tullut, ovat edes osittain opettajien kirjoittajia, en voi kuin murehtia
oppilaiden puolesta - juttuja seurannut
juttuja seurannut kirjoitti:
Jos vastaukset, joita on tullut, ovat edes osittain opettajien kirjoittajia, en voi kuin murehtia
oppilaiden puolesta"tarkoitin sanoa, opettajien kirjoittamia!
- nyyskis
juttuja seurannut kirjoitti:
Jos vastaukset, joita on tullut, ovat edes osittain opettajien kirjoittajia, en voi kuin murehtia
oppilaiden puolestaIhan tulee tippä silmään, kun olet noin empaattinen;)
- Maicca
minä vaan5 kirjoitti:
Todettakoon nyt sitten loppuyhteenvetona. Että opettajien työaika on pitkä, kotona tehty työajan
jälkeen tehtyä työtä on enemmän kuin opetusvelvollisuuteen käytetty aika.
Kaikki ratkaisut, joita opettajat ja varsinkin OAJ tekevät ovat vain ainoastaan oppilaiden etujen ajamiseksi.
Lomauttaminen vaikkapa kesän aikana on mahdotonta ja ei millään tavalla palvelisi oppilaiden etua.
Tarvitseehan runsaana työaikana saatu stressi pitkää lepoaikaa.
Summasummarum! Vain ja ainoastaan OAJ:lla on viisasten kivi , jolla oppilaiden edut voidaan valvoa.
Me alan ulkopuoliset emme asioista mitään ymmärrä, joten meidän tulee olla asioista vaiti!Lain mukaan lomauttaminen vuosiloma-aikana on laitonta KAIKILLA ALOILLA. Siihen ei opettajien mielipide vaikuta. Edes kaikkivoipa OAJ ei voi moista päätöstä tehdä, että oppilaan edun nimissä lomautukset voitaisiin kohdistaa kesäloman ajalle.
Itse olen ollut perusopetuksen opettaja niin ala- kuin yläkoulussakin ja nykyisin opettajankoulutustehtävissä yliopistossa, joten jotain kokemuspohjaakin aiheesta on. Monella alalla työntekijä voi itse säädellä päiviensä "rankkuutta" esim. jos hieman flunssainen olo, lapsi valvottanut yöllä, ollut henkilökohtaista murhetta elämässä tms. eli ns jää hommia rästin. Opettajan tulee olla skarppina tunnit oli olo mikä tahansa ja tällöin työ hyvin raskasta.
Joka alalla erilaisella työmäärällä palkkansa ansaitsevia ja niin myös opetusalalla. Toiset lusmuilevat minimityömäärällä ja toiset polttavat itsensä piippuun työllä. Itsellä aina ollut kunta-alalla hyvä työtilanne, että opetustunteja ollut keskimäärin 27-29h/vko. Siihen päälle kaikki muu sälä mitä opettajan työhön kuuluu, niin aloin itse olla jaksamiseni rajoilla. Mikäli palkka edelleen vaan tuntuu liian kovalta opettajalla työmäärään nähden, niin rohkeasti alaa vaihtamaan kaikki. Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, oppilaiden ikäluokat pienenevät joten opettajilla oltava laajempia pätevyyksiä jotta opetusvelvollisuudet täyttyvät. Eli töitä riittää. Palkkojen vertailu opetusalankin sisällä vaikeaa, kun palkka koostuu kaikenlaisista "roiskeista", lisistä, huojennuksista yms. nippeleistä' joita vuosikymmenet kertynyt ja muokattu eri opetusaloilla eri tavoin. Monen opettajan on hankalaa tulkita omaa palkkakuittiaan ;) Ehkä tämän viiidakon karsiminen olisi hyvä alku? - joulupukki minäkin
Maicca kirjoitti:
Lain mukaan lomauttaminen vuosiloma-aikana on laitonta KAIKILLA ALOILLA. Siihen ei opettajien mielipide vaikuta. Edes kaikkivoipa OAJ ei voi moista päätöstä tehdä, että oppilaan edun nimissä lomautukset voitaisiin kohdistaa kesäloman ajalle.
Itse olen ollut perusopetuksen opettaja niin ala- kuin yläkoulussakin ja nykyisin opettajankoulutustehtävissä yliopistossa, joten jotain kokemuspohjaakin aiheesta on. Monella alalla työntekijä voi itse säädellä päiviensä "rankkuutta" esim. jos hieman flunssainen olo, lapsi valvottanut yöllä, ollut henkilökohtaista murhetta elämässä tms. eli ns jää hommia rästin. Opettajan tulee olla skarppina tunnit oli olo mikä tahansa ja tällöin työ hyvin raskasta.
Joka alalla erilaisella työmäärällä palkkansa ansaitsevia ja niin myös opetusalalla. Toiset lusmuilevat minimityömäärällä ja toiset polttavat itsensä piippuun työllä. Itsellä aina ollut kunta-alalla hyvä työtilanne, että opetustunteja ollut keskimäärin 27-29h/vko. Siihen päälle kaikki muu sälä mitä opettajan työhön kuuluu, niin aloin itse olla jaksamiseni rajoilla. Mikäli palkka edelleen vaan tuntuu liian kovalta opettajalla työmäärään nähden, niin rohkeasti alaa vaihtamaan kaikki. Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, oppilaiden ikäluokat pienenevät joten opettajilla oltava laajempia pätevyyksiä jotta opetusvelvollisuudet täyttyvät. Eli töitä riittää. Palkkojen vertailu opetusalankin sisällä vaikeaa, kun palkka koostuu kaikenlaisista "roiskeista", lisistä, huojennuksista yms. nippeleistä' joita vuosikymmenet kertynyt ja muokattu eri opetusaloilla eri tavoin. Monen opettajan on hankalaa tulkita omaa palkkakuittiaan ;) Ehkä tämän viiidakon karsiminen olisi hyvä alku?jos kiireiltä ehtii sellaisen viettoa edes ajattelemaan!
- uusi opettaja12345
joulupukki minäkin kirjoitti:
jos kiireiltä ehtii sellaisen viettoa edes ajattelemaan!
Kaikki opettajan palkoille, työajoille ja lomille kateelliset hankkiutukaa yliopistoon opettajalinjalle. =)
Opettajan palkka on mielestäni ihan hyvä. Loma-ajat ovat ehdoton alan vetovoima mutta ihan kutsumusammatissa olen nykyään: rakastan opetusta ja nuorten kanssa olemista. Ei tätä ammattia muuten jaksaisi; ainainen kiire, suuri vastuu, kokoajan määrärahoista nipistetään jne.Työajat ovat mielestäni tasan yhtä työteliäät kuin muillakin aloilla: rehti työntekijä tekee enemmän kuin sellainen rennompi.
Olen aikoinani ollut töissä mm. kaupassa, kuljetusalalla (apukuskina), toimistohommissa sekä puhelinmyyjänä. Ainoastaan kaupan kassalla ollessani olen tehnyt enemmän töitä kuin opetushommissa (tai rankemmalta se tuntui, ihan absoluuttisia tuntea en ole laskenut). Toisaalta kaupassa osastolla työ oli mielestäni huomattavasti helpompaa ja rennompaa kuin itse kassalla. Kaikista vähiten työtunteja tuli tuolla kuljetusalalla. Se oli kyllä sellainen suojatyöpaikka monelle: kahvitauoilla oltiin yli 30 min ja siinä välissä koko ajan tupakalla! Huomattavasti vähemmän tunteja kuin opettajalla viikossa, kun lasketaan tehokas työaika. Toimistohommissa kiire oli vaihteleva mutta uskallan väittää että opettajalla on viikon ajalta laskettuna enemmän tehokasta työaikaa.
Ja kuten kaikilla muillakin aloilla, toivon ainakin, että vanhempana opettajana työni on helpompaa/vähemmän tunteja ruutiinien ollessa vankkoja. Näinhän se menee muillakin aloilla.
Lopettakaa se nahistelu opettajien palkoista ja ne joille asia on ylitsepääsemätön: lähtekää itse alalle. :)
Jos yhtä paljon energiaa laitettaisiin vaikkapa suurista luokkakoista valittamiseen tai vaikkapa perheen yhteiseloon, niin jotain positiivisiakin tuloksia voisi näkyä! - Ok
uusi opettaja12345 kirjoitti:
Kaikki opettajan palkoille, työajoille ja lomille kateelliset hankkiutukaa yliopistoon opettajalinjalle. =)
Opettajan palkka on mielestäni ihan hyvä. Loma-ajat ovat ehdoton alan vetovoima mutta ihan kutsumusammatissa olen nykyään: rakastan opetusta ja nuorten kanssa olemista. Ei tätä ammattia muuten jaksaisi; ainainen kiire, suuri vastuu, kokoajan määrärahoista nipistetään jne.Työajat ovat mielestäni tasan yhtä työteliäät kuin muillakin aloilla: rehti työntekijä tekee enemmän kuin sellainen rennompi.
Olen aikoinani ollut töissä mm. kaupassa, kuljetusalalla (apukuskina), toimistohommissa sekä puhelinmyyjänä. Ainoastaan kaupan kassalla ollessani olen tehnyt enemmän töitä kuin opetushommissa (tai rankemmalta se tuntui, ihan absoluuttisia tuntea en ole laskenut). Toisaalta kaupassa osastolla työ oli mielestäni huomattavasti helpompaa ja rennompaa kuin itse kassalla. Kaikista vähiten työtunteja tuli tuolla kuljetusalalla. Se oli kyllä sellainen suojatyöpaikka monelle: kahvitauoilla oltiin yli 30 min ja siinä välissä koko ajan tupakalla! Huomattavasti vähemmän tunteja kuin opettajalla viikossa, kun lasketaan tehokas työaika. Toimistohommissa kiire oli vaihteleva mutta uskallan väittää että opettajalla on viikon ajalta laskettuna enemmän tehokasta työaikaa.
Ja kuten kaikilla muillakin aloilla, toivon ainakin, että vanhempana opettajana työni on helpompaa/vähemmän tunteja ruutiinien ollessa vankkoja. Näinhän se menee muillakin aloilla.
Lopettakaa se nahistelu opettajien palkoista ja ne joille asia on ylitsepääsemätön: lähtekää itse alalle. :)
Jos yhtä paljon energiaa laitettaisiin vaikkapa suurista luokkakoista valittamiseen tai vaikkapa perheen yhteiseloon, niin jotain positiivisiakin tuloksia voisi näkyä!Vaimoni peruskoulun matikan opettaja, yläaste. Laski taanoin viikkotuntinsa ja pääsi haarukkaan 28-32 riippuen jaksoista. Opetustunteja tästä 24. Netto tulot 2750e.
Itse olen mittakirvesmies suuressa rakennusyhtiössä 38vk tuntia netto tulot 3750e.
Ja arvatkaa.. kumpikaan ei valita....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904