Joulu pilalla

Pikku-nyyti

Meillä on joulua vietetty aina Mummun luona. Mummu kuoli kesällä, joten tarkoitus oli sitten että Äitini luona vietettäisiin joulu. Lapsetkin odottivat sitä. Olemme jo siitä puhuneet pitkin syksyä. Soittaessani sitten Äidille niin hän kysyi, että montako meitä on tulossa? Kerroin että viisi tai kuusi, ehkä. Silloin alkoi se äijän paska karjua, että ei mahdu, että mitä me nyt sinne halutaan mennä. Ei ole kutsuttukaan.
Asunto on äitini ja sinne on tarkoitus mennä sisareni lapsineen ja enoni.
Tokihan sinne saa mennä Äidin ja tämän äijän lapset. Lopulta sanoin, että ei tarvitse pelätä, en tule. Lapseni sanoivat, että eivät mene jos minä en tule mukaan. Joten me vietämme joulun keskenämme.
Olin tosi harmistunut soiton jälkeen. Mielestäni asia kuului Äidilleni.
Eipä aikaakaan, kun sisar-puoli lähetteli minulle viestiä, jossa haukkui minut ja perheeni. Kun olen aina Äidiltä vaatimassa. Ei äiti aina voi minua auttaa. Äidillä on muutenkin vaikeaa.
Melko kohtuutonta. Tällainen tapaus, että Äidin piti hakea hänet espanjasta, kun oli mennyt sinne huumeide takia, ja jäi sinne sitten velkaa niin, ettei päässyt pois. Teki lapsen huume-höyryissään, ja on nyt yksinhuoltaja. Autokoulun ja auton Äiti on hommannut. Se riekkuu laivalla, teatterissa, kavereiden kanssa, ja äiti joutuu hoitamaan sitä kakaraa. Ja sitten se kehtaa syyttää minua Äidin kiusaamisesta ja väsyttämisestä. Ei ihme, että olen katkera.

18

2557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • `2+2

      ihmisenä et voisi järjestää lapsillesi omassa kodissanne joulua? En ole koskaan tajunnut tuota sukulaisissa ravaamista jouluna.
      Jokainen voi onneksi päättää kenet kotiinsa kutsuu tai on kutsumatta.
      Oletko katkera vai kenties kateellinen?

    • ämmänpaska

      Oliko äitisi kutsunyt teidät mummon kuoleman jälkeen joulunviettoon kotiinsa vai olitteko vain siskon kanssa keskenänne sopineet niin ? Kutsut äitisi miestä äijäpaskaksi. Se jo suoraan selittää miksi hän vastustaa joulunviettosuunnitelmianne. Ette puolin ja toisin kunnioita toisianne. Siksi et ole tervetullut joulunviettoon hänen kotiinsa.

      Mikä estää sinua viettämästä joulua siskosi perheen ja enosi kanssa, kuten olitte suunnitelleet. Kokoonnutte jonkun luo viettämään sitä. Muodostatte uuden perinteen tai jatkatte sitä mummon joulujen muistoksi.

      Sisarpuolta oli informoitu joulusuunnitelmistasi. Hän sai tilaisuuden antaa palautetta asiasta.
      Äidilläsi on ollut huolta ja murhetta sisarpuolestasi. Hän on auttanut minkä on osannut. Ulkopuolisen silmin välttämättä kaikki ei ollut järkevää toimintaa. Ehkä tyttären hakematta jättäminen Espanjasta, olisi saattanut hänet vielä vaikeampaan tilanteeseen. Sisarpuolesi lapsenhoito on äitisi ja hänen välinen asia. Miksi kirjoitat, että äitisi joutuu hoitamaan. Hän varmasti voi myös kieltäytyä lapsenhoidosta, jos ei jaksa tehdä sitä. Ymmärrän että olet kitkerä näistä sotkuista.

      Valmista kiva joulu perheellesi.

      • jo vain juupas

        aina mummu ei voi kieltäytyä. Vaihtoehto kun voi olla että lapsi jää yksin kotiin.


      • ..lellu...
        jo vain juupas kirjoitti:

        aina mummu ei voi kieltäytyä. Vaihtoehto kun voi olla että lapsi jää yksin kotiin.

        Jos pieni lapsi jätetään yksin illaksi tai yöksi kotiin sen takia, että vanhemmat juhlivat tms, on kyseessä lastensuojeluasia.


    • ankeatäti

      Nyt sinulla on kasvun paikka: joulu ei ole pilalla vaan otapa askel aikuisuuteen ja laita itsellesi ja perheellesi oma joulu. Ihan sellaisen kuin haluat ja kutsut niitä ihmisiä, joita haluat.

      Jos et aiemmin ole satsannut oman kodin jouluun, niin tulet huomaamaan, että ihan vaatimattomankin joulun laittamisessa on paljon puuhaa. Ja jos väkeä kokoontuu enemmän (ymmärsin aloituksesta, että isompi sakki oletti pääsevänsä valmiiseen jouluun äidin luo) niin työ on melkoinen - sekä etukäteen että varsinkin vieraiden ollessa paikalla.

      Äidillä lienee syynsä toimia niinkuin toimii. Älä anna sen vaikuttaa: sinulla on vastuu oman perheesi hyvinvoinnista.

    • Mie vain

      miksi kirjoitat sanan isolla kirjaimella? Millaiset tilat äidilläsi on, ei ole mitenkään mukavaa viettää joulua jos ahtaaseen asuntoon tuppautuu 5-6 ylimääräistä ihmistä pariksikin päiväksi. Siinä hermostuvat kaikki.

      • Pikku-Nyyti

        Olemme aina viettäneet joulun perheen kesken, johon kuuluu Äiti, jonka kirjoitan Äiti kunnioituksesta Äitiä kohtaan. Sisareni lapsineen, enoni ja minä lapsineni. Yhdessä olemme tehneet kaiken. Kukaan ei ole joutunut hiki päässä yksin toisten eteen tekemään. Olemme viettäneet iloisen, rauhallisen joulun. Jouduin lähtemään kotoani 16.vuotiaana sen jälkeen kun tämä mies minut hakkasi. Että siinä syy miksi se on äijä-paska. Ja en häpeä sitä, että olen katkera, koska minä en vanhemman sisareni kanssa saa edes mennä Äitiä tapaamaan. Heti äijä kiukuttelee. Jos meillä lasten synttäreitä, niin sekin on siitä kamalaa, että Äiti tulee meille kylään. Ja sitten vielä tiedoksi. Ei kaikkialla Suomessa asuta satojen kilometrien päässä toisistaan. Korkeintaan päiväksi mennään kylään. Ei riekuta pitkiä aikoja.


      • ankeatäti
        Pikku-Nyyti kirjoitti:

        Olemme aina viettäneet joulun perheen kesken, johon kuuluu Äiti, jonka kirjoitan Äiti kunnioituksesta Äitiä kohtaan. Sisareni lapsineen, enoni ja minä lapsineni. Yhdessä olemme tehneet kaiken. Kukaan ei ole joutunut hiki päässä yksin toisten eteen tekemään. Olemme viettäneet iloisen, rauhallisen joulun. Jouduin lähtemään kotoani 16.vuotiaana sen jälkeen kun tämä mies minut hakkasi. Että siinä syy miksi se on äijä-paska. Ja en häpeä sitä, että olen katkera, koska minä en vanhemman sisareni kanssa saa edes mennä Äitiä tapaamaan. Heti äijä kiukuttelee. Jos meillä lasten synttäreitä, niin sekin on siitä kamalaa, että Äiti tulee meille kylään. Ja sitten vielä tiedoksi. Ei kaikkialla Suomessa asuta satojen kilometrien päässä toisistaan. Korkeintaan päiväksi mennään kylään. Ei riekuta pitkiä aikoja.

        OK ymmärrän pahan mielesi. Sitä vaan en ymmärrä, että miksi ylipäätään haluat paikkaan, jossa on "paska äijä" niinkuin itse kirjoitit.. Minä en ikimaailmassa suunnittelisi sellaista joulua.

        ko äijä kuuluu nyt äitisi elämään - se on vaan fakta ja nieltävä sellaisenaan.

        Levollista joulunaikaa!


      • Mää vaan ihmettelen
        Pikku-Nyyti kirjoitti:

        Olemme aina viettäneet joulun perheen kesken, johon kuuluu Äiti, jonka kirjoitan Äiti kunnioituksesta Äitiä kohtaan. Sisareni lapsineen, enoni ja minä lapsineni. Yhdessä olemme tehneet kaiken. Kukaan ei ole joutunut hiki päässä yksin toisten eteen tekemään. Olemme viettäneet iloisen, rauhallisen joulun. Jouduin lähtemään kotoani 16.vuotiaana sen jälkeen kun tämä mies minut hakkasi. Että siinä syy miksi se on äijä-paska. Ja en häpeä sitä, että olen katkera, koska minä en vanhemman sisareni kanssa saa edes mennä Äitiä tapaamaan. Heti äijä kiukuttelee. Jos meillä lasten synttäreitä, niin sekin on siitä kamalaa, että Äiti tulee meille kylään. Ja sitten vielä tiedoksi. Ei kaikkialla Suomessa asuta satojen kilometrien päässä toisistaan. Korkeintaan päiväksi mennään kylään. Ei riekuta pitkiä aikoja.

        Kunnioitat äitiäsi vaikka hän valitsi tyttären ja tyttären hakanneen miehen väliltä miehen?!

        Anteeksi vaan, mutta tämä oli ensimmäinen ajatukseni, sillä jos lapsen isäpuoli hakkaa lapsen, yleensä siinä lähtee mies eikä lapsi.

        Aloita oma joulu omalla perinteellä. Jos haluat tavata äitiäsi jouluna, kutsu hänet uuteen joulupaikkaanne joulupäiväksi tai tapaniksi, ilman miestään.


      • --------------------
        ankeatäti kirjoitti:

        OK ymmärrän pahan mielesi. Sitä vaan en ymmärrä, että miksi ylipäätään haluat paikkaan, jossa on "paska äijä" niinkuin itse kirjoitit.. Minä en ikimaailmassa suunnittelisi sellaista joulua.

        ko äijä kuuluu nyt äitisi elämään - se on vaan fakta ja nieltävä sellaisenaan.

        Levollista joulunaikaa!

        Ei kuulu väkivaltarikoksen tehnyt äijä äitisi elämään, vaan vankilaan.

        Kai teit rikosilmoituksen poliisille?


      • Saman kokenut
        Pikku-Nyyti kirjoitti:

        Olemme aina viettäneet joulun perheen kesken, johon kuuluu Äiti, jonka kirjoitan Äiti kunnioituksesta Äitiä kohtaan. Sisareni lapsineen, enoni ja minä lapsineni. Yhdessä olemme tehneet kaiken. Kukaan ei ole joutunut hiki päässä yksin toisten eteen tekemään. Olemme viettäneet iloisen, rauhallisen joulun. Jouduin lähtemään kotoani 16.vuotiaana sen jälkeen kun tämä mies minut hakkasi. Että siinä syy miksi se on äijä-paska. Ja en häpeä sitä, että olen katkera, koska minä en vanhemman sisareni kanssa saa edes mennä Äitiä tapaamaan. Heti äijä kiukuttelee. Jos meillä lasten synttäreitä, niin sekin on siitä kamalaa, että Äiti tulee meille kylään. Ja sitten vielä tiedoksi. Ei kaikkialla Suomessa asuta satojen kilometrien päässä toisistaan. Korkeintaan päiväksi mennään kylään. Ei riekuta pitkiä aikoja.

        Järjestäkää sisaren ja enon kanssa oma joulunne, hakekaa äitinne sinne, jos äiti ei tule niin olkoon tulematta ja jättäkää paska äijä kiukutteleen. Samaan huusholliin sen äijän kanssa en enään joulua menisi viettämään. Jouduin itsekkin joskus äidin miesystävän törkeän pahoinpitelyn uhriksi ja ymmärrän vihasi. Äitini ei edes yrittänyt äijää estää vaan katseli hyväksyen sivusta jotenka minä en edes äitiäni halua joulunviettoihini. Olemme mieheni kanssa jo 15v viettäneet joulua ihan omin perintein eikä kukaan sitä pilaa, ei varmasti.


      • Pikku-nyyti
        Saman kokenut kirjoitti:

        Järjestäkää sisaren ja enon kanssa oma joulunne, hakekaa äitinne sinne, jos äiti ei tule niin olkoon tulematta ja jättäkää paska äijä kiukutteleen. Samaan huusholliin sen äijän kanssa en enään joulua menisi viettämään. Jouduin itsekkin joskus äidin miesystävän törkeän pahoinpitelyn uhriksi ja ymmärrän vihasi. Äitini ei edes yrittänyt äijää estää vaan katseli hyväksyen sivusta jotenka minä en edes äitiäni halua joulunviettoihini. Olemme mieheni kanssa jo 15v viettäneet joulua ihan omin perintein eikä kukaan sitä pilaa, ei varmasti.

        Olemme toki sisareni kanssa miettineet sitä, että miksi tämä uusi perhe kaikkine kamaluuksineen tuntuu tärkeämmältä kuin me, jotka olemme kuitenkin eläneet kunnolla. Äiti on rakas, mutta Äidin uusi mies, joka on jo vuosikaudet siellä ollut ei lähde pois. Toki ala-ikäisenä ilmoitin heti viranomaisille tästä pahoinpitelystä, mutta mitään ei tapahtunut. Kukaan ei edes hoitanut minua mihinkään asumaan. joten asuin siellä sun täällä.Kouluakaan en oikein pystynyt käymään, mutta ei sekään viranomaisia tuntunut kiinnostavan. Ainoastaan koulukuraattori oli hieman kiinnostunut. Luulen että Äitini ei paremmasta tiedä, joten hän ei osaa hakeutua eroon tästä hirviöstä.


      • ..lellu
        Pikku-nyyti kirjoitti:

        Olemme toki sisareni kanssa miettineet sitä, että miksi tämä uusi perhe kaikkine kamaluuksineen tuntuu tärkeämmältä kuin me, jotka olemme kuitenkin eläneet kunnolla. Äiti on rakas, mutta Äidin uusi mies, joka on jo vuosikaudet siellä ollut ei lähde pois. Toki ala-ikäisenä ilmoitin heti viranomaisille tästä pahoinpitelystä, mutta mitään ei tapahtunut. Kukaan ei edes hoitanut minua mihinkään asumaan. joten asuin siellä sun täällä.Kouluakaan en oikein pystynyt käymään, mutta ei sekään viranomaisia tuntunut kiinnostavan. Ainoastaan koulukuraattori oli hieman kiinnostunut. Luulen että Äitini ei paremmasta tiedä, joten hän ei osaa hakeutua eroon tästä hirviöstä.

        Kirjoitit tuossa aikaisemmin, että äiti oli mukana joulunvietoissa mummon luona. Missä äidin uusi mies ja heidän yhteiset lapset olivat silloin ?

        Äidilläsi on ollut paljon surua huolta sisarpuolestasi. Huoli lapsista, joilla menee huonosti, on äidilläsi päällimmäisenä. Ehkä hän haluaa varmistaa yhteisellä joulunvietolla, että kaikki on hyvin näillä mustilla lampailla myös jouluna.

        Sinulla on ollut kurja nuoruus. En tiedä mitkä syyt laukaisivat pahoinpitelyn. Asia olisi pitänyt selvitää silloin aikanaan, jotta sinulle olisi saatu järjestettyä normaalit asuinolosuhteet ja koulunkäyntimahdollisuus. Oltiinkohan äitiisi ja mieheen yhteydessä viranomaistaholta ja he selittivät asian parhain päin. Kaikesta tästä huolimatta äitisi haluaa asua uuden miehensä kanssa. Onhan heillä yhteiset lapsetkin. Sinun on vain hyväksyttävä tilanne. Pohjimmmiltaan sinussa asuu vielä se pieni tyttyö, joka toivoo, että äitisi asettuisi puolellesi ja ajaisi pahan miehen pois. Hienoa, että olet kovista kokemuksista huolimatta pärjännyt elämässä .

        Kerro millaiseen ratkaisuun päädyitte Joulun vieton suhteen ? Hyvää Joulua.


      • uhkailtu lapsi
        ankeatäti kirjoitti:

        OK ymmärrän pahan mielesi. Sitä vaan en ymmärrä, että miksi ylipäätään haluat paikkaan, jossa on "paska äijä" niinkuin itse kirjoitit.. Minä en ikimaailmassa suunnittelisi sellaista joulua.

        ko äijä kuuluu nyt äitisi elämään - se on vaan fakta ja nieltävä sellaisenaan.

        Levollista joulunaikaa!

        sulla ei ankeatäti taida olla tommosta isäpuolta joka väkivaltainen on kun puhut noin.. et tiedä mistä puhut


      • ankeatäti
        uhkailtu lapsi kirjoitti:

        sulla ei ankeatäti taida olla tommosta isäpuolta joka väkivaltainen on kun puhut noin.. et tiedä mistä puhut

        Minulla ei tosiaankaan ole ollut väkivältaista isäpuolta. Minulla oli kylläkin alkoholisti ja persoonallisuushäiriöinen isä, joka aiheutti paljon pelkoa ja tuskaa lapsuudessa ja nuoruudessa. Mutta tämä ei ollut kirjoitukseni pointti.

        Tarkoitukseni oli sanoa, että ikävä ja väkivaltainen mies on aloittajan äidin valinta. Hän on ilmeisesti kuulunut jo pitkään tämän elämään, koska heillä on yhteinen jo aikuinen lapsi.

        Vaikka mies olisi kuinka huono valinta, niin se on aloittajan äidin valinta ja heidän elämänsä on heidän. Sille aloittaja ei voi mitään. Toki ymmärrän, että hän on pahoillaan äitinsä ja itsensä puolesta, mutta ei hän voi tehdä mitään eikä hänen pidä yritääkään. Minun mielestäni. Vastaava tilanne on, jos lapsi valitsee vanhempiensa mielestä huonon tai sopimattoman kumppanin. Asia on vaan nieltävä - ei ole lupaa eikä oikeutta mennä väliin sorkkimaan.


    • uhkailtu tytär

      kansa samanlainen äijänpaska kotona ja priorisoi hänet omien lastensa ylitse vaikka väkivallalla uhkaa, haukkuu jne...

      Mulla olis joulu pilalla jos pitäisi mennä sinne! Joten olehan tyytyväinen ettet mene sinne, riitaa vaan siitä tulisi.

      Ihmettelen omaa äitiäni ja sinun äitiäsi kun tommosta kattelevat! Kova on puute miehen oltava!

    • oppeliini

      Juhli vain oman perheen kanssa. Joulu on kerran vuodessa. Se on ilon, rauhallisuuden ja kauneuden juhla. Täydellisen tarpeettomasti pilaat sen vierailemalla äitisi tai muiden sukulaistesi luona. Keskittäydy omaan perheeseesi - lapsesi ja miehesi ovat sinun velvollisuutesi. EI sisaresi tai aitisi hankkima ilkeä mies.

      Nauti rauhallisella mielellä lastesi ja miehesi kanssa tästä juhlasta. Koristele oman perheesi kanssa kotisi, leivo lastesi kanssa pipareita, laulakaa koko perhe yhdessä joululauluja. Heille sinun järjestelysi ja aikasi kuuluu. Tällätavoin sinä voit antaa lapsillesi kauniit muistot tästä juhlasta. Muistot joita he tulevat kunnioittamaan ja joihin sinä tulet oleellisesti kuulumaan heidän jo kasvettuaan ja poistuttuaan kotoa.

    • Anonyymi

      Kirjaimellisesti minun joulu on pilalla! Meidän perhe on viettänyt jo kolme vuotta putkeen joulun mummolassa. Ollaan joka vuosi menty sinne aatonaattona, paitsi tänä vuonna. Se jos joku harmittaa minua valtavasti. Kuulostaa erittäin pieneltä ongelmalta, mutta minulle sinne meno aina päivää ennen aattoa on erittäin tärkeää. Jouluaattona toki menemme mummolaan. Emme vielä koskaan ole viettäneet aatonaattoa täällä kotosalla. Ajatuskin herätä täällä kotona jouluaattoon ei kuulosta yhtään mukavalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe