Kuka maksaa vuorotteluvapaan?

työläs

Tietääkö joku millaiseen lopputulokseen laskun maksusta päästiin nyt kun vuorotteluvapaa säädettiin pysyväksi. Aiemminhan vapaalla olevan korvauksen maksatus meni samoin kuin työttömänkin, eli työnantaja joutui maksamaan sen lähes kokonaan.
Muuttuiko maksuosuudet nyt eli osallistuuko työntekijä vuorotteluvapaansa kustannuksiin aiempaa enemmän?

5

1268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei jaksa kopioida
      • työläs

        Kiitos.
        Sieltähän se selvisi. Maksuosuuksia ei muutettu. Vähän kummallinen asia toisaalta. Työnantaja joutuu edelleen maksamaan leijonanosan vuorotteluvapaasta (46%), valtio 41% ja työntekijä vaivaiset 13%.

        Onhan tässä työntekijän osuus toki enemmän kuin työttömyyskorvauksessa ja lomautuskorvauksessa, jossa työntekijän maksuosuus on vain n.6%, mutta silti työnantajaa kohdellaan näissä aika rankasti. Kyse pitäisi kuitenkin olla työntekijän vakuutuksesta. Joutaisivat silloin rahoittamaan lystinsä itse.


      • saaja
        työläs kirjoitti:

        Kiitos.
        Sieltähän se selvisi. Maksuosuuksia ei muutettu. Vähän kummallinen asia toisaalta. Työnantaja joutuu edelleen maksamaan leijonanosan vuorotteluvapaasta (46%), valtio 41% ja työntekijä vaivaiset 13%.

        Onhan tässä työntekijän osuus toki enemmän kuin työttömyyskorvauksessa ja lomautuskorvauksessa, jossa työntekijän maksuosuus on vain n.6%, mutta silti työnantajaa kohdellaan näissä aika rankasti. Kyse pitäisi kuitenkin olla työntekijän vakuutuksesta. Joutaisivat silloin rahoittamaan lystinsä itse.

        Vuorotteluvapaajärjestelmän nettokustannukset ovat kuitenkin bruttokustannuksia pienemmät, koska vuorotteluun palkattavan työttömän työttömyyspäiväraha samalla säästyy. Täten nettokustannuksia on vaikea arvioida luotettavasti.

        Omalta osaltasi voit tietenkin olla päästämättä työntekijöitäsi vuorotteluvapaalle. Sehan ei ole mikään subjektiivinen oikeus.


      • työläs
        saaja kirjoitti:

        Vuorotteluvapaajärjestelmän nettokustannukset ovat kuitenkin bruttokustannuksia pienemmät, koska vuorotteluun palkattavan työttömän työttömyyspäiväraha samalla säästyy. Täten nettokustannuksia on vaikea arvioida luotettavasti.

        Omalta osaltasi voit tietenkin olla päästämättä työntekijöitäsi vuorotteluvapaalle. Sehan ei ole mikään subjektiivinen oikeus.

        Aivan. Hyvä huomio!
        Minulla ei ole omia työntekijöitä. Olen itsekin palkansaaja.
        Ihmettelen vain tuota järjestelmää, mikseivät työntekijät vakuuta itse itseään työttömyyden varalle. Miksi työnantajan on se tehtävä, vaikka asia ei ole työnantajan intressissä. Olisiko ay-liikkeen ylival... tarkoitan neuvottelun tulos. Hupsis, kun meinasi lipsahtaa lause, jota ei saa ääneen sanoa.


      • kukin naksaa
        työläs kirjoitti:

        Aivan. Hyvä huomio!
        Minulla ei ole omia työntekijöitä. Olen itsekin palkansaaja.
        Ihmettelen vain tuota järjestelmää, mikseivät työntekijät vakuuta itse itseään työttömyyden varalle. Miksi työnantajan on se tehtävä, vaikka asia ei ole työnantajan intressissä. Olisiko ay-liikkeen ylival... tarkoitan neuvottelun tulos. Hupsis, kun meinasi lipsahtaa lause, jota ei saa ääneen sanoa.

        Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,75 prosenttia palkkasummasta 1 846 500 euroon asti.
        Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,40 prosenttia palkasta. Yrityksen omistajille maksetuista palkoista palkansaajan maksu on 0,15 prosenttia ja työnantajan maksu 0,75 prosenttia.
        Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa maksut vuosittain asetuksella työttömyysvakuutusrahaston hakemuksesta. Rahastosta rahoitetaan työttömyysturvaetuuksien menot siltä osin kuin valtio ja yksittäiset työttömyyskassat eivät ole niistä vastuussa. http://www.tvr.fi/?4;2;14400;5900.14400;464.html
        Moitteet kannattaa kohdistaa eduskunnalle eli ota yhteyttä johonkin niistä useasta yrittäjäystävällisestä kansanedustajasta. He ovat vastuussa lakien säätämisestä.

        Laki työttömyysetuuksien rahoituksesta 24.7.1998/555


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe