Varoitus

Vista_fani

Adobe readerissä on haavoittuvuus jota käytetään jo hyväksi ja jota ei ole korjattu. Koska liian moni käyttää Windowsia jatkuvasti järjestelmänvalvojan oikeuksin netissä, niin tähän voisi kiinnittä vähän huomiota.

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article357682.ece

Vaihtoehtoja vaikkapa

http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/download.html
On avoimen lähdekoodin ohjelma
ja suljetun koodin vaihtoehto. Tämä lienee tunnetumpi?

http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/

En tiedä asentaako tuo Foxit jonkun työkalupalkin selaimeen, jos joku asentaa Foxitin niin kertoisitko tänne. Itsellä on Sumatra reader käytössä.

34

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P4

      Eikö UAC toimikaan Windovsissa?

      • Vista_fani

        En tarvitse UAC:n palveluksia koska en ole järjestelmänvalvojan oikeuksin koneella. Jos softassa, nyt adobe, on reikä niin sille ei voi mitään.

        Ai niin, ainakin edellisen kuukauden haavoittuvuus koski myös linuksia. Eikö sudo toimi linuksissa?


      • P4
        Vista_fani kirjoitti:

        En tarvitse UAC:n palveluksia koska en ole järjestelmänvalvojan oikeuksin koneella. Jos softassa, nyt adobe, on reikä niin sille ei voi mitään.

        Ai niin, ainakin edellisen kuukauden haavoittuvuus koski myös linuksia. Eikö sudo toimi linuksissa?

        sudo toimii oikein hyvin, eikä ole tarvis latailla kaikenlaisia ohjelmakikkareita, jotta käyttöjärjestelmä pysyisi toimintakuntoisena.


      • Vista_fani kirjoitti:

        En tarvitse UAC:n palveluksia koska en ole järjestelmänvalvojan oikeuksin koneella. Jos softassa, nyt adobe, on reikä niin sille ei voi mitään.

        Ai niin, ainakin edellisen kuukauden haavoittuvuus koski myös linuksia. Eikö sudo toimi linuksissa?

        Poista Adobe Reader, Adobe Flash Player ja Adobe Active X:c koneeltasi.
        Tämän jälkeen asennat uudelleen tämän, http://get.adobe.com/fi/reader/ ja http://get.adobe.com/flashplayer/ Tämän jälkeen Adobessa ei reikiä ole.
        Voit tarkistaa asian Secunialla. http://www.tietokone.fi/softa/windows/secunia_psi


      • Vista_fani

    • tsirp.
    • Vista_fani

      Haavoittuvuus on tosiian vakava. Tämän kautta on mahdollista saastuttaa koneensa ns. huomaamatta, pelkkä saastuneen pdf tiedoston avaaminen riittää infektoitumiseen. Javan käytön estäminen adobessa ehkä auttaa asiaa?
      Mitään muuta varmaa suojauskeinoa ei tällä hetkellä ole kuin poistaa adobe reader käytöstä ainakin kunnes paikkaus tulee saatavaksi tai asentaa joku toinen pdf readeri.
      Virustorjunta ohjelmistakaan ei juurikaan ole apua koska hyökkäyksiä kohdennetaan.
      Koneen käyttäminen normaalilla käyttäjätilillä auttaa tietenkin mutta käytettävä profiili voi hajota.
      Hyvä juttu aiheesta:

      http://www.scmagazineuk.com/zero-day-vulnerability-in-adobe-reader-and-acrobat-already-seeing-exploits/article/159618/

      • se vakava..

        jos pdf tiedostojen avaaminen on elämän tehtävä, itse en ole avannut montakaan pdf-tiedostoa eläissäni, ja olen sentään räplännyt näitä koneita kohta 20 vuotta.
        Joitakin käyttöohjeita tullut luettua siinäpä se.


      • Vista_fani
        se vakava.. kirjoitti:

        jos pdf tiedostojen avaaminen on elämän tehtävä, itse en ole avannut montakaan pdf-tiedostoa eläissäni, ja olen sentään räplännyt näitä koneita kohta 20 vuotta.
        Joitakin käyttöohjeita tullut luettua siinäpä se.

        Selaimien adobe plugin:it tuppaavat avaamaan pdf tiedostot kyselemättä ja siinä on ongelma nro1.
        Toinen ongelma on se, että jos haavoittuvuudesta ei tiedä, niin ei osaa varoa luotettavan tuntuista pdf päätteistä tiedostoa.


      • -.-.-.-.-.-.-.-.-
        se vakava.. kirjoitti:

        jos pdf tiedostojen avaaminen on elämän tehtävä, itse en ole avannut montakaan pdf-tiedostoa eläissäni, ja olen sentään räplännyt näitä koneita kohta 20 vuotta.
        Joitakin käyttöohjeita tullut luettua siinäpä se.

        Niin, sinun nettikäyttäytyminen onkin yleistettävissä. Kyllä nykyään on aika vaikea olla törmäämättä PDF:iin netissä kun paljon ohjeita... kaavakkeita yms. on PDF-muodossa jo vaikkapa virastojen sivuilla. Mutta tosiaan jos vain runkkukuvilla tumputat niin tuskin sitten.

        Itse tutkin eilen, kun historia kiinnostaa, vanhoja karttoja yms. ja suurin osa oli PDF-tiedostoina tarjolla... avasin kymmeniä PDF-tiedostoja pelkästään eilen.

        Windowskäyttäjien olisi syytä luopua tuosta Adobe kurasta!


      • >Huolestunut<
        Vista_fani kirjoitti:

        Selaimien adobe plugin:it tuppaavat avaamaan pdf tiedostot kyselemättä ja siinä on ongelma nro1.
        Toinen ongelma on se, että jos haavoittuvuudesta ei tiedä, niin ei osaa varoa luotettavan tuntuista pdf päätteistä tiedostoa.

        Yleensähän hän tulee trollaamaan linux-käyttöjärjestelmäänsä salamannopeasti tällä palstalla. Eihän vain hänelle ole oikeasti sattunut jotakin?


      • pok poks
        -.-.-.-.-.-.-.-.- kirjoitti:

        Niin, sinun nettikäyttäytyminen onkin yleistettävissä. Kyllä nykyään on aika vaikea olla törmäämättä PDF:iin netissä kun paljon ohjeita... kaavakkeita yms. on PDF-muodossa jo vaikkapa virastojen sivuilla. Mutta tosiaan jos vain runkkukuvilla tumputat niin tuskin sitten.

        Itse tutkin eilen, kun historia kiinnostaa, vanhoja karttoja yms. ja suurin osa oli PDF-tiedostoina tarjolla... avasin kymmeniä PDF-tiedostoja pelkästään eilen.

        Windowskäyttäjien olisi syytä luopua tuosta Adobe kurasta!

        tietoturva aukko ongelman
        tietsikasta kaikki reiät umpeen pellilä ja sikafleksillä popareitakin voi käyttää.
        On se hirveetä kun on noita aukkoja netti on täynnä saastaa.
        Riitääkö ees 150000 virusta hepoa jne
        toiset toistaan pahempia
        vie koneen myös formatointiin kun oikee osuu kohdalle.
        Turhaa hötkyillä jos meinaa vielä netissä käydä ja availla pdf tiedostoja.
        Se tulee mitä tulee se on sen ajan ongelma.
        Tavalisella pulliaisella ei oo koneella niin salastatietoo.


      • moilasen-håå
        se vakava.. kirjoitti:

        jos pdf tiedostojen avaaminen on elämän tehtävä, itse en ole avannut montakaan pdf-tiedostoa eläissäni, ja olen sentään räplännyt näitä koneita kohta 20 vuotta.
        Joitakin käyttöohjeita tullut luettua siinäpä se.

        Kuulosta lähes uskomattomalta. Itse käytän PDF tiedostoja joka päivä.


    • sasasasdsd

      Helpompaa kuin siirtyä toiminnoiltaan vajaisiin (kyllä minulla on kokemusta kummastakin ehdottamistasi ohjelmasta) on ottaa JS pois päältä.

      Ongelman voi nimittäin ohittaa ottamalla Readerista pois käytöstä JavaScript.

      muokkaa-->oletusarvot-->JavaScript ja sieltä täppä pois kohdasta "ota käyttöön JavaScript"

      • Ihan uuno

        Mistä ikkunasta löydän tuon "muokkaa" >" oletusarvot" > JavaScript, että voisin poistaa "täpän"?


      • L. Kämänen
        Ihan uuno kirjoitti:

        Mistä ikkunasta löydän tuon "muokkaa" >" oletusarvot" > JavaScript, että voisin poistaa "täpän"?

        Avaat >kaikki ohjelmatadobe readermuokkaaoletusarvotjavascript, siellä täppä mataa.

        Ja kiitos edelliselle ohjeista, tosin jonkun verran teetätti töitä löytää tästä ketjusta asiallinen vastaus, mutta haittaako mitään.


    • Vista_fani
    • PDF - XChange Viewer
    • rixit foader

      Kyllä se kovasti haluaa niitä tyrkyttää, joten tarkkana asennuksessa kannattaa olla (asentaessa Foxitia valitse muokattu asennus, niin pääset valitsemaan mitä asennetaan). Ja tietoinen siitä, että jos ei Foxitin tyrkyttämiä ikäviä lisäkilkkeitä asenna, niin myöskään ei saa käyttöönsä mm. sitä Writer-ominaisuutta muuta kuin erikseen ostamalla.

      http://www.aijaa.com/v.php?i=5430582.png

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      292
      977
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe