Vaihteiden vaihto pehmeästi

eivaanosaaollenkaan

Olen omistanut ajokortin jo 1.5 vuotta mutta en ole edelleenkään oppinut vaihtamaan vaihteita pehmeästi, varsinki suuremmalle vaihteelle vaihtaminen on aika töksähtelevää, joka on ärsyttävää varsinki jos kyydissä on muita ihmisiä. Pienemmälle vaihteelle vaihtaminen ei tuota onglemia ku kytkin pohjassa vaihdetta vaihtaen näpäyttää kaasua niin kierrokset nousee tarvittavalle tasolle jolloin auto ei nytkähdä vaihdettaessa.
Mutta suuremmalla vaihteelle vaihdettaessa ainakin oman diesel Seat Leonin kierrokset laskevat ihan tyhjäkäynti tasolle vaikka kuinka nopeasti yrittäisi vaihtaa, jolloin kierrokset nousevat takas korkeammalle kun kytkin ottaa kiinni ja auto nytkähtää. Kaasuahan ei saa antaa sillon ku irrottaa kytkintä? Auttaisko vaikka että kesken vaihdon napauttaa kaasua hiukan samalla tavalla kuin pienemmälle vaihdettaessa? kuluttaako tämä kytkintä/vaihteistoa?

Apuja ois kiva saada, ihan vaikka pelkästään matkustajien mukavuuden takia.

21

15977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnonlaki

      Toisilta se käy luonnostaan, toisista ei tule automiestä tekemälläkään.
      Sorry, keskity mieluummin vaikka posliininmaalaukseen!

      • 34333

        Toisissa kytkin-moottori toimii hyvin yhteen ja toisissa ei. Yleensä painava-auto ja reilummin vääntöä tasaa kummasti vaihteiden käyttöäkin.

        Yhdessä ihan nykyaikaisessa autossa oli taas kylmänä täristävä kytkimen kytkeytyminen kylmänä.

        Noin muutoin on saanu puuropadat jäädä ja duunissa niitä ei ole ollut enää 10 vuoteen ja omakin auto on automaattiloota.

        Autoissa on tosiaan ero miten vaihteet vaihtuu. Ei ne koskaan mene niin kuin automaatissa parhaimmillaan ellei sitten ala matkia automaattia ja luistata kytkintä.


    • ratkaisu...

      Tuohon on niinkin yksinkertainen ratkaisu, että samalla kun nostat kytkintä annat kaasua niin että moottorin kierrokset nousevat sopivalle tasolle.

    • frangrabba

      tottakai painat silloin kaasua (sopivasti) kun kytkintä nostat,harjoitus tekee mestarin vaikka tuntuu kyllä ettei se sinulta onnistu kyllä tossa ajassa olisi jo pitänyt oppia vaihtamaan oikein,tai no onhan sekin tekniikkalaji

    • hätäkö

      Kun kiihdytät niin älä vedätä liian pitkälle pienillä vaihteilla.

      Esim. Kun auto on kulkenut pari omaa mittaansa lähdön jälkeen niin vaihda silloin jo kakkoselle.

    • dieseliin

      Kun valmistaudut vaihtoon, löysää hieman painetta kaasupolkimelta, mutta älä päästä poljinta kokonaan ylös (ts. kierrosten on tarkoitus pysyä vaihdon aikana samana), paina kytkintä (ei kuitenkaan pohjaan, koska se irrottaa joa paljon aikaisemmmin), vaihda vaihde, nosta kytkin ja ala lisätä kaasua. Koko prosessi kestää alle sekunnin ja keino on toiminut kaikilla käsivaihteisilla Volkswagen-dieseleillä. Nytkähdystä ei tule eikä kierrokset ryntää vaihdon aikana.
      Toinen varma konsti on salaman nopea kytkimen polkaisu samalla kun käyttää kaasua ylhäällä ja nopea vaihto saman aikaisesti. Tässä menetelmässä kierrokset eivät ennätä laskeutua tyhjäkäynnille.

    • insinöörikin

      Pehmeä vaihto edellyttää, että kytkentähetkellä kytkinpinnoilla on sama pyörimisnopeus. Se myös kultuttaa kytkintä kaikkein vähiten. Jos auto tekee jarruttavan nykäyksen, kaasua on annettu liian vähän ja vastaavasti jos moottorin kierrokset käväisevät korkealla, on kaasua annettu liikaa. Kokeile näin: kytkin nopeasti pohjaan ja kaasu ylös ja samalla vaihteensiirto suuremmalle. Nosta kytkimestä nopeasti tyhjät pois ja pidä se hetken tässä kohtaa ja samalla painat kaasua. Kaasua tietenkin enemmän, mitä korkeammalla käyntinopeudella vaihtaminen tehdään. Harjoitus tekee mestarin!

    • OPkiittää

      Kiitti vastauksista, se on vaa ku aina luullu ettei siinä kytkimen ylösnostovaiheessa saa kaasua käyttää mut tottahan se on et jos levyt pyörii samaa vauhtia ku ne painautuvat toisiaan vasten ni kuluminen on vähäisintä ja ei tuu nykäsyjä, tuntunu toimivan.

      • lähtenyt

        aina liikkeellekin autollasi ilman kaasua?


      • gearbox

        Hyvä että on alkanut sujumaan. Eikös tuo vaihteiden vaihtamisen tekniikka opeteta jo autokoulussa? Ajamalla saadaan lisää rutiinia mutta jos vaihtamistekniikka on väärä, niin ei siinä paljon harjoittelu auta.

        Täälläkin annetaan mitä ihmeellisimpiä neuvoja että pitää painaa nopeasti kytkintä jne. Varsinkin suuremmalle vaihtaessa voi kytkimen painamisen ja vaihtamisen tehdä ihan rauhassa ilman hosumista, silloin myös oikea kaasun määrä on helpompi oppia. Rivakammassa kiihdytyksessä kaikki tehdään sitten hieman nopeammin, mutta vaikeaksi menee jos ei ensin opi rauhallisempaa kiihdytystä.

        Älä vaihda pienemmälle vaihteelle liian suuressa nopeudessa, anna vauhdin pudota ja vaihda vaihdetta sitten kun se on hyvällä toiminta-alueella. Ei siinä mitään kaasun näpäytyksiä tarvita. Jos vaihdat pienemmälle vaihteelle kiihdyttääksesi, niin silloin reippaammin kaasua ettei moottori ala jarruttamaan kun tarkoitus on kiihdyttää.


      • ja ihastu
        gearbox kirjoitti:

        Hyvä että on alkanut sujumaan. Eikös tuo vaihteiden vaihtamisen tekniikka opeteta jo autokoulussa? Ajamalla saadaan lisää rutiinia mutta jos vaihtamistekniikka on väärä, niin ei siinä paljon harjoittelu auta.

        Täälläkin annetaan mitä ihmeellisimpiä neuvoja että pitää painaa nopeasti kytkintä jne. Varsinkin suuremmalle vaihtaessa voi kytkimen painamisen ja vaihtamisen tehdä ihan rauhassa ilman hosumista, silloin myös oikea kaasun määrä on helpompi oppia. Rivakammassa kiihdytyksessä kaikki tehdään sitten hieman nopeammin, mutta vaikeaksi menee jos ei ensin opi rauhallisempaa kiihdytystä.

        Älä vaihda pienemmälle vaihteelle liian suuressa nopeudessa, anna vauhdin pudota ja vaihda vaihdetta sitten kun se on hyvällä toiminta-alueella. Ei siinä mitään kaasun näpäytyksiä tarvita. Jos vaihdat pienemmälle vaihteelle kiihdyttääksesi, niin silloin reippaammin kaasua ettei moottori ala jarruttamaan kun tarkoitus on kiihdyttää.

        Monilla on autossa automaatti aski ,sitä sinun kannattaa harkita.Minä vedän autolla hevosvaunua ja siksi hommasin pik-up autoon.Lähdöt on pehmeitä ja kulku eläinystävällistä ja äärettömän rauhallista kaikissa olosuhteissa.Kaupunkiajossa myös erittäin kätevä sekä mäkilähdöissä(mm.liikennevaloista).Sinulla on valinnanvaraa merkeissä aivan eritavalla kuin minulla,pic-uppia ei kaksipaikkaisena(halvemman verotuksen)
        autona Suomesta saa kuin yhdeltä merkiltä ja se on Isuzu d-max.Tosin nyt kun se on minulla ollut olen siihen kaikinpuolin muutenkin oikein tyytyväinen,ensin vähän vain arvellutti ostaa.Kokeile !


      • varmasti
        ja ihastu kirjoitti:

        Monilla on autossa automaatti aski ,sitä sinun kannattaa harkita.Minä vedän autolla hevosvaunua ja siksi hommasin pik-up autoon.Lähdöt on pehmeitä ja kulku eläinystävällistä ja äärettömän rauhallista kaikissa olosuhteissa.Kaupunkiajossa myös erittäin kätevä sekä mäkilähdöissä(mm.liikennevaloista).Sinulla on valinnanvaraa merkeissä aivan eritavalla kuin minulla,pic-uppia ei kaksipaikkaisena(halvemman verotuksen)
        autona Suomesta saa kuin yhdeltä merkiltä ja se on Isuzu d-max.Tosin nyt kun se on minulla ollut olen siihen kaikinpuolin muutenkin oikein tyytyväinen,ensin vähän vain arvellutti ostaa.Kokeile !

        Ei autoilu tosiaan sellainen seikka saa olla että kun kuljetat "kavereita" joudut häpeämään "silmät päästä" osta tosiaan automaatti kuten edellinnen kirjoittaja viittaa ja olet kavereiden silmissä heti mestari kuski.
        Jos olet kaupunkilainen niin sitä paremmalla syyllä,vatkaaminen kepillä on aivan Persee..ä kun muutamissa autoissa on myös tehdastekoisesti ns.power nappi automaatin yhteydessä ja kun painat sitä kukaan ei sinua käsinvaihtamalla päihitä enää kiihdytiksissäkään samoilla KW määrillä.


    • Pehmeästi vaihtava

      Jos mittarissa on vaikkapa 2500 nelosella ja vaihdat vitoselle, niin kierroksia on samassa nopeudessa luultavasti n. 2000. Helppo oppia. Eli kaasupoljinta ei tarvitse kuin millin verran löysätä.

      Ja pyydä jotain luetettavaa varmasti kokenutta autoilijaa, korjaamaan muutkin mahdolliset ongelmia tuottavat väärinkäsityksesi.

      • OP

        Kierrosmittari löytyy toki. Nyt vähän aikaa ajellu silleen että ku kytkintä alkaa nostaa laittiasta ni lisää pikkasen kaasua et kierrokset nousee (taino tippuu) suuninpiirtei oikeelle tasolle joka siin vauhdis sil vaihteel pitäis olla, sit vaa kytkin kokonaa ylös, melko nopeastiki voi jo nostaa ilman töksähdyksiä. Alaspäin vaihdossa sama mutta enemmän kierroksia tietenkin.
        Kokeilin esim tuttavan porukoiden uutta toyota avensista ja siinä vaihtaminen oli paljon pehmeämpää ja helpompaa, kierrokset tippuivat melko hitaasti niin oli jo oikea vaihde silmässä ja kytkin kiinni ottamassa ku kierrokset tippuivat oikeelle korkeudelle. Omassa autossa kierrokset tippuvat ku kivi ku kytkin lattiassa.


    • Moparmies

      Mulla taas on semmonen juttu tuon ajamisen kanssa, että kyydissolijat tuppaa nukahtaan, kun on niin tasasta ja pehmeetä kyyti. Tosin on jenkkipeli ja siinä on jouset, mitä eu autoista puuttuu. Käsiloota kylläkin, mutta ei ole kukaan valittanut kyydistä.
      Miljoonaviissataatuhatta ajettua kilometriä tällä haavaa, siitä kortin sain.

      • 14+2=?

        Ajat pikkutöyssyn yli niin vielä kilometrin päässä auto keinuu.


    • 414144144

      osta automaattivaihteinen.

      • jokkunnen

        Ite opin autokoulussa vähän yli puolenvälin niin, että vaihtaessa varsinkin pienemmälle, pidä kytkintä tuntumassa hetki. Ei välttämättä tartte kaasuakaan, riippuu toki autosta. Sulavasti vaihtaa, ei nyähdä. Ja jokkut diiselit kyllä lähtee ihan pelkällä kytkimelläkin liikkeelle, mutta ainakin bensakoneautot, mitä oon ajannu vaatii varsinkin ykkösellä lähettäessä pikkasen kaasua (pakkilla ryömii hyvin ihan kytkimelläkin).


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe